abloy lukko

hulluja------

pitääkö paikkansa, että abloy lukon keksijä möi 1900-luvun alussa patenttinsa 100 markalla.

teevees just sanottiin.

11

238

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiirikkatimo

Sata markkaa oli silloin aika iso raha. Ja ei kai lukko vielä silloin ollut sellainen kun nykyään..ei pidättele varkaita pois, lukot on rehellisiä varten.

• Ab Lukko Oy

Kyllä Henriksson kehitti lukosta nykyisen kaltaisen.Haittalevyt ym. olleet käytössä alusta asti.Metallien lujuudet ovat vuosien saatossa kehittyneet.

• kerosiini ring
        Ab Lukko Oy kirjoitti:

Kyllä Henriksson kehitti lukosta nykyisen kaltaisen.Haittalevyt ym. olleet käytössä alusta asti.Metallien lujuudet ovat vuosien saatossa kehittyneet.

Kehitti kehitti tokkiisa. Ei vaan päässyt rikastumaan kuten Ivari Kreuger tulitikuilla.

• voihan se

Inflaatioon suhteutettuna voi pitääkin.

• wikipediaa..

Abloy- tai kiekkohaittasylinterilukon kehitti helsinkiläinen konttorikonemekaanikko Emil Henriksson vuonna 1907. 1900-luvun alun Suomessa ei kuitenkaan ollut kysyntää tiirikoimattomalle lukolle. Henriksson ajautuikin taloudellisiin vaikeuksiin ja hänen perustamansa Ab Låsfabriken Lukko Oy meni konkurssiin. Pankin haltuun joutunut patentti myytiin Kone ja Silta Oy:lle.[3]

• hulluja------

mikäs tää kone ja silta oy on kun soittaa jotain kelloja mun muistissa, niin kuin se liittyis jotenkin puolustus voimiin.

• maltkc brodlk lin ki
        hulluja------ kirjoitti:

mikäs tää kone ja silta oy on kun soittaa jotain kelloja mun muistissa, niin kuin se liittyis jotenkin puolustus voimiin.

Suomen suurin työllistäjä ensimmäisen maailmansodan aikaan.

• bvhg ikkn jhuy
        hulluja------ kirjoitti:

Väinämöinen, Ilmarinen ja Saukko esmex...

• fredtv
        bvhg ikkn jhuy kirjoitti:

Väinämöinen, Ilmarinen ja Saukko esmex...

Ja silti se vaan saksman teuton antoi Keisarilliselle Venäjälle turpaan vaikka Kone paja teki iivanallekin tarvikkeita.

• Ihanko noin???
        fredtv kirjoitti:

Ja silti se vaan saksman teuton antoi Keisarilliselle Venäjälle turpaan vaikka Kone paja teki iivanallekin tarvikkeita.

"Väinämöinen, Ilmarinen ja Saukko esmex... "

Vai rakennettiin ne Helsingissä eka maailmansodan aikaan.

Aina tulee uutta.

• marsm hsit
        Ihanko noin??? kirjoitti:

"Väinämöinen, Ilmarinen ja Saukko esmex... "

Vai rakennettiin ne Helsingissä eka maailmansodan aikaan.

Aina tulee uutta.

Ei tokkiisa. Kone silta romu tuotti romua puoliaasialaisille iivanoille ihan kuten jatkoi romun tuottamista sodan jälkeen. Älä huoli ei ne Ruotsin romut sen parempia olleet. Laivastoasioissa parhaimmat oli japanilaiset, britit, saksalaiset ja amerikkalaiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      79
      1954
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1260
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      195
      563
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe