Jeesuksen opetuksien merkittävyys

ristiriitaista

Olen laittanut merkille, että palstan vastaajat mielellän kertovat arvostavansa Jeesuksen opetuksia. Kuitenkaan he eivät tunnu edes tuntevan, mitä Jeesus opettaa. Ja suuren osan ovat kieltäneet. Mitä arvostamista sellainen on.

33

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mirka ...

      jeesus on pelkkä fiktio.

    • uteliasolen

      Kerro esimerkkejä, mistä Jeesuksen opetuksista on kyse, joita palstan vastaajat eivät tunne?

    • Niin, kyllähän tämä kommentti vaatisi hiukan tarkennusta.

      Arvostus mitataan viime kädessä teoissa, ei vain puheissa.

      Kirkko kuulolla
      Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnasta

      • Kerro Päivi

        Jeesus aloitti toimintasa opetuslapsia tehtyään, kastajana ja kastoi enemmän ihmisiä kuin Johannes Kastaja, joka sai nimensäkin tehtävänsä mukaan, eli jos tähän sinulle vieraaseen aiheeseen kiinnitetään huomiota, olisiko Jeesustakin nimitettävä Jeesus Kastajaksi? Siis Pelastukseen Kastajaksi?


    • Kristinuskon kirja

      Merkittävyys, tarkoitus, selviää senjälkeen, kun ensin on osoitettu mitkä Jeesuksesta kirjoitetusta 20 evankeliumin sisältämistä teksteistä voidaan tavalla tai toisella osoittaa perimätiedon mukaisesti todenperäisiksi.

      • Näin se menee

        "kun ensin on osoitettu mitkä Jeesuksesta kirjoitetusta 20 evankeliumin sisältämistä teksteistä voidaan tavalla tai toisella osoittaa perimätiedon mukaisesti todenperäisiksi."

        Evankeliumi tarkoittaa ilosanomaa. Ilosanomia on vain yksi: Jeesuksen sovitustyö pelastukseksemme. Aitoja todistuskertomuksia ilosanomasta on neljä. Kaikki ne löytyvät Uudesta testamentista. Muut todistukset ovat vääriä ja vähintään joltain osin harhaoppisia. Ilosanoman todellisuutta ei peilata perimätietoa vasten, vaan perimätieto hylätään jos se opettaa toisin kuin Raamattu.


    • Sanantuoja

      Se on sitä kuuluisaa ja kovin yleistä rusipullakrisselismiä se. Tai sitten vaan laiskuutta.

      • Sanantuoja

        *rusinapullakrisselismiä


    • ristiriitaista sanoi :
      Olen laittanut merkille, että palstan vastaajat mielellän kertovat arvostavansa Jeesuksen opetuksia. Kuitenkaan he eivät tunnu edes tuntevan, mitä Jeesus opettaa. Ja suuren osan ovat kieltäneet. Mitä arvostamista sellainen on.
      ________________
      Minä pistän nyt yhden esimerkin.

      Aija pappi ei hiljakkoin tiennyt mikä on viikunapuun merkitys kristinuskossa.
      Hän poistui liepeet liehuen kyselemään neuvoa tikkaremmiltään , mutta eivät
      tienneet pojatkaan mitään aiheesta.
      Kun pitää poistaa uskovien asiantuntevia tekstejä niin pappienkin piilevät
      kyvyt ponnahtavat päivänvaloon.
      _________________________________________________________
      Pietarin ilmestys oli alkuseurakunnilla samassa asemassa kuin Johanneksenkin ilmestys, ja useat kirjaluettelot mainitsevat tämän tuon Johanneksen ilmestyksen rinnalla ja siinä kerrotaan selkeästi tuo merkitys.

      Pietarin ilmestys kertoo viikunapuun merkityksen Jeesuksen kertomana.
      _________________________________________________________
      http://www.apokryfikirjat.com/pietari.htm

      Ja te, oppikaa vertaus viikunapuusta. Niin pian kuin sen verso on tulee esiin ja viikunat ovat kasvaneet, tämän maailman loppu tulee." Ja minä, Pietari, vastasin ja sanoin hänelle: "Tulkitse minulle liittyen tuohon viikunapuuhun, minkä kautta me havaitsemme sen, sillä läpi kaikkien päiviensä viikunapuu lähettää versoja, ja joka vuosi se tuo hedelmäänsä herralleen. Mitä siis tarkoittaa vertaus viikunapuusta. Me emme tiedä."

      Ja Herra vastasi ja sanoi minulle: "Ettekö ymmärrä, että tuo viikunapuu on Israelin huone? Aivan kuten mies, joka istutti viikunapuun puutarhaansa, ja se ei tuottanut hedelmää. Ja hän etsi siitä hedelmiä monia vuosia ja kun hän ei löytänyt, hän sanoi puutarhansa hoitajalle: ‘Revi tämä viikunapuu juurineen pois, ettei se tee maatamme hedelmättömäksi.’ Ja puutarhuri sanoi Jumalalle: ‘Anna meidän repiä rikkaruohot ja kaivaa maata sen ympäriltä ja kastella sitä. Jos se ei sittenkään kanna hedelmää, me poistamme heti sen juuret puutarhasta ja istutamme toisen sen paikalle.’ Ettekö ole ymmärtäneet, että tuo viikunapuu on Israelin huone?
      ___________________________________________________________
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Uuden_testamentin_kaanon

      Noin vuonna 170 laadittiin niin kutsuttu Muratorin kaanon, jossa lueteltiin hyväksytyt teokset. Tämä kaanon oli hyvin samanlainen kuin nykyinen, mutta siihen kuuluivat myös Pietarin ilmestys sekä Salomonin viisaus eli Viisauden kirja, joka luetaan nykyisin deuterokanonisiin kirjoihin.

    • noin se vaan näkyy

      Esim. Jeesuksen puheet omasta Jumaluudestaan on jo kumottu täällä.
      Joku on kysynyt siitä, että Jeesus puhui niin paljon kuoleman jälkeisestä jaosta. Varoitteli kovasti. Ja myös takaisin tulemisensa ajoista. Ei näistä näytä papit tietävän oikein mitään.
      Jeesuksen tekemiä ihmeitäkään ei ole uskottu, joten nekin puheet Jeesukselta pitäsi siis tämän mukaan kumota.
      Eli ei jäisi montakaan sanaa Jeesukselle jäljelle, jos keräisi kasaan kaikki, mitä esmes tällä palstalla vastaajat on kumonneet. Tai mistä ne vain vaikenee.

      • esther

        Papit tietää kyllä.

        Mutta ongelma lienee ettei vastaa vanhoilliskrisselien tavalla!

        liberaalikin uskoo Jeesukseen, joten älkää omiko.


    • TMIV

      Musta olis olennaista uskoa jokainen Jeesuksen sana merkittäväks ja meille kullekin tärkeäks ohjeeksi elämässä, mutta samalla pitäis tajuta, miten surkeasti me itse epäonnistutaan Hänen sanojensa mukaan elämisessä.

      Tän tajuamisen olis tarkoitus "vetää" meidät ymmärtämään meidän oma syntisyytemme ja ottamaan selvää, mitä Jeesus sen syntisyyden takia teki meidän jokaisen puolesta.

      Se on minust se keskeinen Jeesuksen opetus, eikä niinkään se, mitä Jeesuksen sanat vaatii meitä tekemään.

      TMIV

      • TMIV sanoi :
        Tän tajuamisen olis tarkoitus "vetää" meidät ymmärtämään meidän oma syntisyytemme ja ottamaan selvää, mitä Jeesus sen syntisyyden takia teki meidän jokaisen puolesta.

        Se on minust se keskeinen Jeesuksen opetus, eikä niinkään se, mitä Jeesuksen sanat vaatii meitä tekemään.
        _______
        Juuri niin.
        Uusi Liitto alkoi kun Jumalan Karitsa Jeesus Kristus vuodatti verensä
        Golgatalla.
        Mitään liittoa ei ole verettä vihitty - Jeesus teki sen kertakaikkisesti ja
        otti pois maailman synnin.

        Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi. Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian". Amen, tule, Herra Jeesus!" Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa.


      • mitä sitten uskoa

        Niin mutta Lehdeskoski esmes opettaa juuri toisinpäin. Ei ole mitään ristiä ja sovituksia. Pitää vain tehdä, niinkuin Jeesus opettaa.Silleen jokainen pelastaa ihmisyytänsä. No Jeesus kyllä opetti aika tiukasti asioista...joten ketä tässä nyt sitten uskotaan.


      • TMIV
        mitä sitten uskoa kirjoitti:

        Niin mutta Lehdeskoski esmes opettaa juuri toisinpäin. Ei ole mitään ristiä ja sovituksia. Pitää vain tehdä, niinkuin Jeesus opettaa.Silleen jokainen pelastaa ihmisyytänsä. No Jeesus kyllä opetti aika tiukasti asioista...joten ketä tässä nyt sitten uskotaan.

        Mä sanoisin, että kannattaa pyrkiä elämään niinkun Jeesus opettaa, mutta tärkeempää on oivaltaa se, ettei pysty siihen. Tällöin saattaa aueta ihan uudella tavalla se, miks Jeesus ylipäätään synty ihmiseks.

        TMIV


      • huomenta
        TMIV kirjoitti:

        Mä sanoisin, että kannattaa pyrkiä elämään niinkun Jeesus opettaa, mutta tärkeempää on oivaltaa se, ettei pysty siihen. Tällöin saattaa aueta ihan uudella tavalla se, miks Jeesus ylipäätään synty ihmiseks.

        TMIV

        Siinäpä se tuli asian ydin selvästi sanottuna.


    • TMIV. Ei kannata masentua, jos kokee olevansa huono kristitty, jos ei pysty elämään ja tekemään mitä Jeesus. Koska tarinat ovat sepitettyjä, ei kukaan koskaan kykene toteuttamaan mitään. Ei ole kyse syntisyydestä, vaan siitä ettei keksittyihin tarinoihin oikein kukaan kykene omassa elämässään. Ihmisille luodaan väärää syyllisyyttä.

      • seura kaltaistaa

        Luuletteko te ateistit, että kun hokee miljoona kertaa jotain samaa fraasia, niin se tulee jotenkin uskottavammaksi.
        Alat kuulostaa mirkalta ..heh


      • seura kaltaistaa kirjoitti:

        Luuletteko te ateistit, että kun hokee miljoona kertaa jotain samaa fraasia, niin se tulee jotenkin uskottavammaksi.
        Alat kuulostaa mirkalta ..heh

        "Seura kaltaistaa", huomaan. Uskovat eivät pysty tekemään niitä tekoja, joita Jeesus piti aivan itsestäänselvinä. Ja kun tästä tosiasta uskoville huomauttaa, niin saa lokaa niskaansa. Totean, että ei ole helppoa noudattaa Jeesuksen sanoja. Miksi?

        Siksikö, että Raamattu on totta? Vai siksi, että tarinat ovat sepitettyjä? Uskovat voivat miettiä tätä, ja vastata rehellisesesti.


      • oikee lutsku
        seura kaltaistaa kirjoitti:

        Luuletteko te ateistit, että kun hokee miljoona kertaa jotain samaa fraasia, niin se tulee jotenkin uskottavammaksi.
        Alat kuulostaa mirkalta ..heh

        luuleeko fariseukset että kun VÄITTÄÄ elävänsä raamatullisesti pilkun tarkkaan, niin joku muka uskoo??? hah hah hah


      • TMIV

        Tuota, juu... siis... eihän muita kristittyjä ookaan kuin huonoja kristittyjä. Jeesus kuoli ristille naulittuna ja nousi ylös kuolleista just meidän huonojen vuoksi, että meidän ansaitsema rangaistus olisi meille sovitettu. Kun muuten meillä ei olis mitään toivoa.

        Mun elämä ei nouse eikä kaadu sen varassa, että pystynkö mä pitämään kaiken, mitä Jeesus on käskeny. Sen sijaan sen varassa se kaatuu tai nousee (kuolleista), että suostunko mä nöyrtymään sen totuuden edessä, että ilman Häntä mä olen syntisyydessäni tuhoon tuomittu.

        TMIV


    • PSARI

      ristiriitaista,
      ristiriitaisuus poistuisi, jos evankeliumitekstit muutettaisiin kukin siihen muotoon, mitä ne olivat aivan ensimmäisinä teksteinä. Jokaisessa evankeliumitekstissä on lainauksia lainauksien perään otettu toisista evankeliumeista sekä aikain saatossa kukin muokkaaja omalta osaltaan on lisännyt tekstejä toisista kirjoituksista.

      Jeesuksen alkuperäisopetuksia on perin vähän, eikä hänestä itsestäänkään juuri tietoja löydy.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Evankeliumit

      Voit katsella ensimmäisiä evankeliumitekstejä myös maailman vanhimmasta Raamatusta, jossa evankeliumit ovat mukana

      http://www.codexsinaiticus.org/en/manuscript.aspx

      Laitan tuohon linkin Sanhedrinin tekstistä 43a, jossa Jeesus eli Yeshu on mainittu opetuslapsineen. Teksti on alkuperäinen ja siinä on mainittu nimeltä tuo Moosekselle 10 käskyään eli 10 sanaa antanut Jumala Eternal.

      http://www.come-and-hear.com/sanhedrin/sanhedrin_43.html

    • Niin, jos joku mielestäsi ei ole ymmärtänyt ”oikein” niin oletko koettanut antaa vastapalautetta?

      Voimmeko sanoa että se oma mielipide on juuri se, jossa se ymmärrys piilee? Ainakin itse en koe, että voisin sanoa että juuri näin Hän opetti. Voin vain laittaa sen, mitä olen ymmärtänyt Hänen opettaneen. Siitä taas voi käydä tätä ihmisten keskustelua eteenpäin.

      Jeesuksen opetuksissa on monta hämmentävää kohtaa, ja eikö ole hienoa, että niistä voidaan lähteä tulkitsemaan niin moneen suuntaan?

      Oliko itselläsi joku tietty opetus, jota ajattelit tuota kirjoittaessasi?

    • Kristinuskon kirja.

      mummomuori.

      Jeesuksen opetuksissa ei ole yhtään hämmentävää kohtaa. Tulkinnat eksegetiikkojen mukaan ovat aivan yksinkertaiset. On täysin tyhmää niitä selitellä. Se on mm. johtanut tuhansiin eri lahkoihin joista katolilaisuus on yksi ja siitä vielä eroittautunut luterilaisuus yksi. Ja edelleen tuntuu siltä, että uusia lahkoja tulee lisää.

      Islamilaisuus on yksi lahko kuten katolilaisuuskin.

      On ainoastaan yksi Korkein.

      • PSARI

        Kristinuskon kirja.,
        Kreikkalaiskatolilaisuus ei ole lahko, sillä se oli aivan ensimmäinen uskonsuuntaus ja siitä on erotettu luterilaisuus lahkoksi 1500-luvulla Martin Lutherin toimesta.

        Islamilaisuus kehittyi omaksi uskonnokseen 600-luvulla eli yli 600 vuotta kristinuskon syntymän jälkeen.

        Krekkalaiskatolilaisuus jakaantui Idän kirkkoon eli bysanttilaiseen kirkkoon ja Lännen kirkkoon eli Roomalaiskatoliseen kirkkoon Ortodoksinen kirkko katsoo olevansa sama kirkko, jonka Jeesus ja apostolit perustivat ja joka toimi 300-luvulta lähtien Rooman valtionkirkkona.

        Valtionkirkossa oli viisi patriarkkaa viidessä kaupungissa: Roomassa, Antiokiassa, Aleksandriassa, Jerusalemissa ja Konstantinopolissa (nykyisessä Istanbulissa).

        Ortodoksisen ja orientaalisten kirkkojen ero alkoi tapahtua 400-500-luvuilla, jolloin orientaaliset ortodoksiset kirkot alkoivat irtaantua Itä-Rooman valtionkirkon kristologisista linjauksista. Kiistassa oli kyse erosta patriarkka Nestorioksen esittämän kristologisen näkemyksen, jonka mukaan Kristus oli erikseen jumalainen ja inhimillinen olento, ja ortodoksisten kirkkojen näkemyksen välillä, jonka mukaan Kristus oli samanaikaisesti jumala ja ihminen.

        Kuten huomataan kirkkojen sisällä kiistellään opillisista asioista, joilla ei ole mitään merkitystä itse Jeesuksen sanomaan.


      • Kristinuskon kirja
        PSARI kirjoitti:

        Kristinuskon kirja.,
        Kreikkalaiskatolilaisuus ei ole lahko, sillä se oli aivan ensimmäinen uskonsuuntaus ja siitä on erotettu luterilaisuus lahkoksi 1500-luvulla Martin Lutherin toimesta.

        Islamilaisuus kehittyi omaksi uskonnokseen 600-luvulla eli yli 600 vuotta kristinuskon syntymän jälkeen.

        Krekkalaiskatolilaisuus jakaantui Idän kirkkoon eli bysanttilaiseen kirkkoon ja Lännen kirkkoon eli Roomalaiskatoliseen kirkkoon Ortodoksinen kirkko katsoo olevansa sama kirkko, jonka Jeesus ja apostolit perustivat ja joka toimi 300-luvulta lähtien Rooman valtionkirkkona.

        Valtionkirkossa oli viisi patriarkkaa viidessä kaupungissa: Roomassa, Antiokiassa, Aleksandriassa, Jerusalemissa ja Konstantinopolissa (nykyisessä Istanbulissa).

        Ortodoksisen ja orientaalisten kirkkojen ero alkoi tapahtua 400-500-luvuilla, jolloin orientaaliset ortodoksiset kirkot alkoivat irtaantua Itä-Rooman valtionkirkon kristologisista linjauksista. Kiistassa oli kyse erosta patriarkka Nestorioksen esittämän kristologisen näkemyksen, jonka mukaan Kristus oli erikseen jumalainen ja inhimillinen olento, ja ortodoksisten kirkkojen näkemyksen välillä, jonka mukaan Kristus oli samanaikaisesti jumala ja ihminen.

        Kuten huomataan kirkkojen sisällä kiistellään opillisista asioista, joilla ei ole mitään merkitystä itse Jeesuksen sanomaan.

        Psari. 1.2. 2012 21.18

        En ole sanonut, että kreikkalaiskatolilaiisuua olisi lahko. Sinun viimeisessä lauseessa on totuus.

        Kristinuskon oppi on Jeesuksen välittämä sanoma Se on Jumalan tahto. Se tulee esiin kun realistisesti arvioidaan kaikkia kirjoituksia.


      • PSARI
        Kristinuskon kirja kirjoitti:

        Psari. 1.2. 2012 21.18

        En ole sanonut, että kreikkalaiskatolilaiisuua olisi lahko. Sinun viimeisessä lauseessa on totuus.

        Kristinuskon oppi on Jeesuksen välittämä sanoma Se on Jumalan tahto. Se tulee esiin kun realistisesti arvioidaan kaikkia kirjoituksia.

        Kristinuskon kirja,
        sinä nimenomaan kirjoitit:
        "Islamilaisuus on yksi lahko kuten katolilaisuuskin."

        Katolilaisuus yhtenä nimenä katsotaan tarkoittavan niin ortodokseja eli kreikkalaiskatolilaisia kuin roomalaiskatolilaisiakin, joiden yhteinen nimi katolilaisuus on.

        Muuten Antiokian piispa Ignatius, v. 85-107, loi termin "katolinen".


      • Laitan muutaman kohdan joita voitaisiin miettiä?
        Tarkoittaako Jeesus tällä sitä, että sen lisäksi ettei saa tappaa, ei saa myöskään vihastua? (Samalla voit hakea kohdan, jossa Jeesus opettaa että tappaa saa sodassa?)
        Matteuksen evankeliumi:
        5:21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion.'
        5:22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

        keitä tässä mielestäsi käsketään rakastamaan. Onko pelkkä ”varoittelu” rakkautta vai voiko olla jopa ystävällinen (eli se suvaitseva?) ;

        5:43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi.'
        5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
        5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
        5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
        5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
        Entä tämä, vaaditaanko tässä ja mitä, ennen kuin voimme antaa lähimmäisille anteeksi?
        6:14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
        6:15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

        Mitä tässä oikeastaan ajetaan takaa?
        6:19 Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.
        6:31 Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
        6:32 Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
        10:9 Älkää varustako itsellenne kultaa, älkää hopeata älkääkä vaskea vyöhönne,
        10:10 älkää laukkua matkalle, älkää kahta ihokasta, älkää kenkiä, älkääkä sauvaa; sillä työmies on ruokansa ansainnut.

        Jos mielestäsi tulkinnat ovat yksiselitteisiä niin ei juuri turhan omaisuuden keräämisestä Jeesus varoita monin sanoin ja useaan otteeseen? Kuinka olet totellut näitä opetuksia? Entä opetatko tätä muille ja ehkä varoittelet heitä?


      • Kristinuskon kirja.
        PSARI kirjoitti:

        Kristinuskon kirja,
        sinä nimenomaan kirjoitit:
        "Islamilaisuus on yksi lahko kuten katolilaisuuskin."

        Katolilaisuus yhtenä nimenä katsotaan tarkoittavan niin ortodokseja eli kreikkalaiskatolilaisia kuin roomalaiskatolilaisiakin, joiden yhteinen nimi katolilaisuus on.

        Muuten Antiokian piispa Ignatius, v. 85-107, loi termin "katolinen".

        PSARI.

        Kristillinen kirkko on tulemassa. Kaikki nykyiset uskonhaarat ovat lahkoja On ainoastaan yksi Korkein.


    • Kyllä tässä minusta taas tullaan näihin tulkintoihin. Vetoan varmasti usein Jeesuksen opetuksiin ja niitä myös paljon Raamatustani yhä uudelleen luen ja niitä kunnioitan. Veikkaanpa kuitenkin, että otetaanpa tähän mikä tahansa Jeesuksen opetus, tulkitsemme sitä kaikki hieman eri tavalla.

      Sanna Husso, pappi

    • Kristinuskon kirja.

      Sanna Husso pappi.

      Tiedoksesi, kun otetaan Jeesuksen sanat perimätiedon todennököisyydellä, niin ei tarvitse mitään tulkintoja. Raamatussahan on ainoastaan silloisten rakentajien muodostamat käsitykset, jotka ovat tarkoituksella meidän ihmisten alistamiseen kirkon valtaan.

      Vetoa sinä mitä vaan, niin todellisuudessa Jeesuksen sanomat ovat hyvin yksiselitteisiä. Peruslähtökohta on " lähimmäisen rakkaus ".

      En tiedä mikä sinun Raamattusi on. Se on luonnollisesti sinun oma asiasi.

    • Mutta kun tuosta lähimmäisen rakkaudestakin on usein tällä palstalla tehty hyvin moninaisia tulkintoja. Suorastaan täysin päinvastaisia tekoja perutellaan lähimmäisen rakkaudella. Minullekin on usein sanottu, että vetoan lähimmäisen rakkauden periaatteeseen väärin. Joten sitäkin kyllä tulkitsemme hieman eri tavoin.

      Sanna-pappi

    • Kristinuskon kirja.

      Sanna-pappi.

      Tällä palstalla kirjoitellaan mitä vaan. Lähimmäisen rakkautta ei voi tulkita kuin vain yhdellä tavalla. Sinä kuten muutkin palstalla esiintyneet papit olette varsinaisia selittäjiä, ettekä uskalla rehellisesti ilmoittaa omaa kantaanne. Enkä sitä yhtään ihmettele, koska se on kirkon opin mukaisesti aivan muuta kuin Jeesuksen kertoma kristinusko.

      Ole onnellinen sinun Raamattusi kanssa.

      Ps. Kerroppa Sanna mihin Jeesuksen sanoihin sinä uskot ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1903
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1826
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

      Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      39
      1674
    4. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      106
      1250
    5. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1228
    6. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1208
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      412
      1110
    8. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      889
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      841
    10. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      836
    Aihe