Olen hankkimassa seuraavan vuoden sisään purjevenettä. Harkinnassa on joko vanha 1970-luvun Swan tai uudenmpi jonkun muun merkin vene. Mikä käyttöikä lasikuitu veneillä on vai voiko sellaista määritellä? Voiko vanhaa Swania korjata niin, että se kestää esimerkiksi seuraavat 20 vuotta? Huolenaiheena on, että onko minulla 10 vuoden päästä käsissä vene jolla ei ole lainkaan markkina-arvoa ja käyttöikää.
Mikä on lujitemuoviveneen käyttöikä?
63
5334
Vastaukset
- A_33
Ylärajaa on vaikea määritellä, kun laskuituveneíta on tehty vasta 50-60 vuotta. Hyvin tehty vene kestää varmasti yli 100 (500?) vuotta jos on huolta pidetty, eli pohjan epoksointi kunnossa ja kolhut korjattu ajoissa ym. Kaupan muovikassitkin kuulemma säilyvät yli 100 v kaatopaikalla!
- Hyvä kysymys
Lujitemuovieneet (lähinnä lasikuituveneet) löivät itsensä läpi 60-luvulla ja siitä lähtien yleistyneet. Pääsääntöisesti voidaan siis sanoa, että vanhimmat lujitemuoviveneet ovat tänään noin 50-vuotta vanhoja, ja nämä veneet ovat edelleen käytössä. Lujitemuoveneen ikää ei siis itse asiassa vielä tiedetä, sillä ne eivät ole vielä vanhuuttaan hajonneet.
Itse lujitemuovi sinänsä kestää iät ja ajat. Voidaan jopa sanoa, että ajan myötä lujitemuovi vain vahvistuu (kovettuu). Se mikä lujitemuoviveneen ikää lyhentää on sen huono hoito jonka seurauksena laminaattiin pääsee esimerkiksi kosteutta. Tämän seurauksena laminaatit delaminoituu. (Siksi usein näilläkin palstoilla puhutaan kosteusmittauksista, joilla voidaan todeta onko laminaatti kostunut.) Myös karille ajot, törmäilyt, mastopystyssä talven yli säilyttäminen yms. rasittavat venettä enemmän mihin ne on suunniteltu ja voivat siten lyhentää niiden ikää.
Mutta tunnollisella hoidolla ja huolenpidolla lujitemuoviveneet ovat teoriassa ikuisia. Vanhan alumiiniveneen kohdalla sen sijaan asia onkin jo aivan toinen ja sellaisen hankintaa kannattaakin miettiä jo pidempään.- 5677666
Kuten yllä todetaan, lujitemuoviveneen runko voi olla lähes ikuinen. Lisäksi lujitemuovirakenteita voi korjata/korvata lähes loputtomiin. Esim. osmoosin tärvelemän rungon voi hoylätä paljaaksi ja päällystää uudelleen jne...
Sen sijaan kaikki muu veneen mukana kulkeva "tavara" vanhenee nopeammin. Rikillä, heloituksella, koneella, sähkövedoilla, letkuilla jne... käyttöikä on lyhyempi. Jos ostat 40 v vanhan veneen, jota ei ole todella pedantisti uudistettu ja huollettu, pitää tottua siihen, että kyseessä todellakin on vanha käytetty vene, jossa joku paikka on koko ajan huollon tarpeessa. Uudenveroisenkin siitä toki saa, mutta rahaa sitten palaakin niin paljon, että uudehkon käytetyn saa halvemmalla.
Vanha sanonta: "sitä saa, mitä tilaa" pätee tässäkin.
- aaasduuuer
Melko suurpiirteinen laskelma....rahaa palaa niin paljon,että uudehkon käytetyn saa halvemmalla!Tämän kaltaisiin neuvoihin ei ole luottamista.Lisäksi maailma on täynnä tyhjänpäiväisiä sanontoja!
- kalkulaattori
Puolella wanhan svaanin hinnasta saa uuden samankokoisen veneen jolla on käyttöikä tuplasti pitempi ja se on muutenkin kaksi kertaa parempi.
- sole 10
Vertaa sitä Swania samanhintaisiin lähes samankokoisiin uussiin ja käytettyihin. Ota huomioon, että vanhempaan joudut uusimaan enemmän.
- 37
1970-luvun veneiden runkomuodot ovat niin erilaisia nykypäivään verrattuna ettei vertailua ole juuri mielekästä tehdä samanpituisten veneiden kesken. Asumismukavuuden puolesta nykyaikainen n. 30 jalan vene hakkaa varmasti vaikkapa Swan 37:n tai Swan 371:n. Nopeudessakin etenkin kevyillä tuulilla nykyaikainen n. 30 jalan vene ei välttämättä jäisi juuri jälkeen.
Mutta olisiko kyseessä kuitenkaan Swan? Ei toki. Swanilla pärjää kelissä kuin kelissä, laatu on ihan eri luokkaa jne.- 17+9
Swan 37 kirjoitti:
http://www.tarantella.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=86
Siellä olikin kuvattu vanhan Swanin menoa majesteetilliseksi verrattuna uudempien isojenkin jollamaiseen kulkuun.
- asaaaöouiuiuyttr
Siinä osuva vastaus näille uuden kehujille .Tuo Tarntella II näkyy olevan melkoinen peto?
- 37
Tarantella II:sta on uusittu todella raskaalla kädellä ja myös erinomaisesti ylläpidetty. Pärjää toki tasoituskisoissa. Mikäli kuitenkaan tarkoitus ei ole voittaa Gotland Runtia niin kannattaa miettiä mikä veneessä on tärkeää, rassaaminen, tunnelma, helppous jne.
Mitä taas hintoihin tulee niin Yachtworldista erinomaisesti ylläpidetyn Swan 37;n pyynti olisi 107 000 euroa
http://www.yachtworld.fi/veneet/1970/Nautor-Swan-37.013-2402911/country.englanti - ei ainoastaan
37 kirjoitti:
Tarantella II:sta on uusittu todella raskaalla kädellä ja myös erinomaisesti ylläpidetty. Pärjää toki tasoituskisoissa. Mikäli kuitenkaan tarkoitus ei ole voittaa Gotland Runtia niin kannattaa miettiä mikä veneessä on tärkeää, rassaaminen, tunnelma, helppous jne.
Mitä taas hintoihin tulee niin Yachtworldista erinomaisesti ylläpidetyn Swan 37;n pyynti olisi 107 000 euroa
http://www.yachtworld.fi/veneet/1970/Nautor-Swan-37.013-2402911/country.englantiEi se ole Tarantellalla läheskään aina tasoituksista kyse. Hämmästyttävän usein se pärjää myös purjehdituissa ajoissa.
- Makuasia ?
Ajoin vuosia sitten Avomerellä yli 20 m/s tuulessa ja isossa aallokossa, joka oli loivaa, koska oli tuullut kauan, ja tuuli oli laskemassa. Itsellä 30 jalkainen 90 luvun tasapohjainen, ja rinnalla ajoi pitkään samaa vauhtia Swan 37. Meillä oli kuivat oltavat, koska vene otti aallot" pohjanmaan" kautta, eikä vesi roiskunut. Mutta vieressä menevä Swan puski joka aallon läpi, ja ne kaikki aallot kaatuivat avotilaan miehistön niskaan. En olisi halunnut olla silloin Swanissa.
- 18+12
Jos tasaisesti kulkevassa Swanissa päiviteltiin teidän hyppimistänne. Vedeltä voi suojautua tai mennä sisälle mutta hyppimiseen ei auta.
- Hopsansaa
Ei sitten tainnut olla 20 m/s. Swanista en tiedä mitään, mutta haluaisin todellakin nähdä sen 30 jalkaisen jossa kuivana pysyy edes 15 m/s tuulessa. Mytötäiseen ehkä, mutta sitten olis pysynyt muissakin veneissä, jopa Swanissa. Kryssillä alkaa KAIKISSA 30 jalkaisissa vesi roiskua jo 7-8 m/s tuelessa. Vai eikö sun vene kulje minnekkään? Avomerestä kun kerran puhut.
- Makuasia ?
Pehmeastihän se vene siellä aaltojen lomassa meni, laidallakin pystyi ihan mukavasti istuskelemaan. Välillä kun vähän jalkoja nosteli,niin ei edes ne kastuneet.
Jos oltais oltu rannikon läheisyydessä, jossa lyhyt terävä aallokko, niin varmasti oltais jääty kuin seisomaan, mutta kun nuo ranskalaiset on tehty avomerelle, niin siellä ne toimii. Noita olosuhteita meillä on harvoin tarjolla, mutta isoilla vesillä kyllä.
Olen melko varma, että et itsekään olis halunut ollut siinä sukellusSwaanissa, jos olis nähnyt sen touhun.- maut
En kyllä kaipaisi laidallaistujia.
- makuasiaa ja faktaa
Kyllä tuollaisia muisteloita on helppo keksiä ja käyttää ns. todisteena oman makunsa mukaan. Itse olen ollut gastina vanhassa 36ft S&S Swanissa monissa keleissä ja voisin kertoa ihan päinvastaisia muisteloita. Vene kulki pehmeästi ja sulavasti korkeassa aallokossa, jossa kehumasi ranskikset jätettiin kauas taakse ihmetellen niiden huonoa nousukorkeutta kryssillä. Kokemusta on myös muutamasta isommasta swanista.
Olisikohan vähän niinkin, että omasta veneestä käsin voi olla aika vaikea arvioida toisen veneen mukavuutta tai sen roiskuttelua. Nousukorkeus kryssillä sen sijaan on aika helppo todeta, samoin kuin saapumisjärjestykset avomerikisojen maaliin.
Yksi juttu mikä vanhoissa S&S Swaneissa on mielestäni esimerkillistä, on niiden meripunkat. Vapaavahti nukkuu keskiveneen meripunkassa paljon paremmin kuin leveän tasapohjaveneen leveillä sohvilla - kokemusta on tullut monesta eri veneestä. Satama-asumisessa modernin veneen olohuone-tyyppiset kesämökkitilat ovat puolestaan mukavammat. Kuka mitäkin ominaisuutta arvostaa, mutta
mitä enemmän tuulee sitä paremmalta S&S Swan tuntuu. Se on kuitenkin mun mielipide. - Hopsansaa
makuasiaa ja faktaa kirjoitti:
Kyllä tuollaisia muisteloita on helppo keksiä ja käyttää ns. todisteena oman makunsa mukaan. Itse olen ollut gastina vanhassa 36ft S&S Swanissa monissa keleissä ja voisin kertoa ihan päinvastaisia muisteloita. Vene kulki pehmeästi ja sulavasti korkeassa aallokossa, jossa kehumasi ranskikset jätettiin kauas taakse ihmetellen niiden huonoa nousukorkeutta kryssillä. Kokemusta on myös muutamasta isommasta swanista.
Olisikohan vähän niinkin, että omasta veneestä käsin voi olla aika vaikea arvioida toisen veneen mukavuutta tai sen roiskuttelua. Nousukorkeus kryssillä sen sijaan on aika helppo todeta, samoin kuin saapumisjärjestykset avomerikisojen maaliin.
Yksi juttu mikä vanhoissa S&S Swaneissa on mielestäni esimerkillistä, on niiden meripunkat. Vapaavahti nukkuu keskiveneen meripunkassa paljon paremmin kuin leveän tasapohjaveneen leveillä sohvilla - kokemusta on tullut monesta eri veneestä. Satama-asumisessa modernin veneen olohuone-tyyppiset kesämökkitilat ovat puolestaan mukavammat. Kuka mitäkin ominaisuutta arvostaa, mutta
mitä enemmän tuulee sitä paremmalta S&S Swan tuntuu. Se on kuitenkin mun mielipide.Että jaksatte ottaa tuollaisen ranskiskirjoittelun todesta. Tosiasia on, että 20 m/s tuulessa 30 jalan ranskiksella ei voida puhua mukavasta purjehtimisesta vaan lähinnä selviytymisestä. Purjeita ei voi olla kuin aivan minimissään. Sivu- tai vastatuulella vene ei kestä purjeita ollenkaan. Tuuli painaa purjeet niin pussille, että purjehdus on epätoivoista (riki ja rakenteet antaa periksi). Luullakseni kirjoittaja viittaa Itämeren avomerialueisiin. Olen itse ollut niin monta kertaa kovassa tuulessa Itämerellä, että tiedän aallokon olevan sekasortoista. On pitkää aaltoa, mutta seassa on pientä ja terävää aaltoa. Usein on myös ristiaaltoa. Lisäksi vesi irtoaa allonharjoista ja lentää vaakatasossa. Aivan naurettavaa kirjoittelua.
- juhahh
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.
Ainakin tällä hetkellä olen valmis uhraamaan tulevat vuodet veneen kunnostamiseen. Voihan tulla, että kyllästyn siihen joku kevät, mutta näillä mennään toistaiseksi. Swanien profiili on todella kaunis.- hessu212313
Ja kyllä niitä löytyy hyväkuntoisinakin. Yleensä Swanien omistajat ymmärtävät veneiden päälle ja pitävät venettään hyvässä kunnossa. Itse haaveilen sellaisesta, Swan 36 nimenomaan on unien kohteena.
- T
Voi olla että muistan väärin, mutta muistelen että joissain vanhemmissa swaneissa on teräskehikolla tuettu runkopalkisto kölialueella. Varmaan todella luja ratkaisu, mutta kannattanee tarkistaa että ko kehikko ei ole vääntynyt tai irronnut rungosta karilleajon seurauksena. Sen korjaaminen on nimittäin vaikeampi juttu. ne kehikot kun eivät mahdu yhdessä osassa ulos veneestä ja hitsailut veneessä sisällä eivät ole niitä mukavimpia juttuja. Ulossaanti yhdessä osassa taas vaatii ruffiin kehikon mentävän aukon.
- Makuasia
Kuinka monen Swan 37 tiedätte voittaneen avomerikisoja, taita olla niitä vain yksi viime vuosikymmeniltä. Jos 60-70 luvulla on ollut, niin ovat kisanneet ihan muun tyyppisiä veneitä vastaan, kuin nyt. Jos kauneus päältä ja sisältä on katsojan silmässä, niin minun ei silmässä ei ainakaan ole Swan. Mutta jos arvostaa ahtaita sisätiloja (mikä motiivi) niin silloin se on paras. Hyvä puoli tietenkin on se, että siellä ei mahdu kompastuessaan kaatumaan, eikä tarvi nukkua erisyksissä jossain takakajuutassa (sitä kun ei ole) vaan saa goisia pojat vierekkäin, tai alle, tai pälekkäin. meripunkissaan. Ja kevyellä kelillä ei tarvi purjehtia ollenkaa, kun se ei liiku silloin ollenkaa. Nykyveneet kyllä kulkee, kun edes vähän on virettä.
- ihan sama
En tiedä, mutta ainakaan nopeus ei ratkaisisi omaa valintaani eikä monen muunkaan, ei myöskään sisätilojen maksimointi. Purjehdusmukavuus, merikelpoisuus, kestävyys ja soveltuvuus kaikkiin olosuhteisiin merkitsee enemmän pitkäaikaisen veneen hankinnassa.
- classicswan
Ettet olisi pelkkien "Makuasioitten" varassa, kannattaa tsekata pikkasen faktaakin. Klassikkoswanin sivuilta löytyisi jkv tietoa Swanien eri malleista ja myös niiden sisätilaratkaisuista.
Maailmalla järjestetään satoja erilaisia avomerikisoja. Monissa on mukana vanhoja klassikkoswaneja, usein aika hyvällä menestykselläkin. Oli kummallinen väite esittää, että enää vain yksi Swan 37 kisaisi. Olisiko kirjoittaja tarkoittanut pelkästään jotain paikallista Suomenlahden lyhyehköä kisaa kuten Espoo-Suursari Race ??
Ymmärrän nimimerkki Makuasian viestien heijastavan hänen "happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista"-asennettaan.
http://www.classicswan.org/swan_by_ss.php - )())(5;
ihan sama kirjoitti:
En tiedä, mutta ainakaan nopeus ei ratkaisisi omaa valintaani eikä monen muunkaan, ei myöskään sisätilojen maksimointi. Purjehdusmukavuus, merikelpoisuus, kestävyys ja soveltuvuus kaikkiin olosuhteisiin merkitsee enemmän pitkäaikaisen veneen hankinnassa.
Tämäkin topicci kääntyi rungon kestoajasta eri vuosikymmenten designien vertaamiseksi. Itse pidän klassikkoja kauniina, mutta arvostan myös (purjehdittavaksi tehtyjä) nykyveneitä. Nykyisinhän tehdään myös veneitä, joissa purjehdusominaisuudet eivät ole olleet suunnittelun ainoa tavoite. Mutta kumma kyllä, myös sellaiset veneet, jotka on tehty purjehdittavaksi, poikkeavat noista 70-luvun klassikoista. Oli kyse sitten kilpa- tai matkaveneistä. Vaikka suunnitteluun käytetään vaikka kuinka paljon enemmän aikaa, tupakkaa, tankkitestejä, kokemusta ja virtausmallinnusta. Oli sitten kyse Swanista, Balticista, Ovnista, HR:stä tai X:stä. Kyllän nuo kaikki ovat muodoiltaan lähempänä toisiaan kuin Swan 36:tta. Mikähän menee väärin ? Vai olisiko kuitenkin kyse siitä, että uudemmat veneet purjehtivat paremmin suurimmassa osassa olosuhteita, ehkä noita kovan tuulen/terävän aallokon kryssejä lukuunottamatta ?
- 8+13
Itse olen mietiskellyt juuri samaa. Periaatteessa kait muovirunko kestää ikuisesti. Muovin ongelmahan on juuri tuo liika kovettuminen, joka johtaa murenemiseen iskuissa (hämähäkkihalkeamat yms.). Swanien minimi runkopaksuus on kuitenkin toista senttiä, joten kestävyyttä tulee jo siitä. Voisi siis olettaa että vanhat ovat karkeasti elinkaarensa puolivälissä.
Swanissa ja S&S:ssä joutuu aina maksamana merkistä, jonka arvostus on jokaisen itselleen laskettava. Moni puolustaa innokkaasti kuten ylläolevista vastauksista näkyy. Se että ostaisiko yksikään näistä veneen itse lisähintoineen on sitten eri juttu, sama koskee aloittajaakin. Ajateukse muuttuvat kun on kyseessä omat ja oikeat rahat.
Swanissa on kaikki materiaalipaksuudet lähes naurettavan järeitä, joten pikku kulumat eivät heikennä venettä yhtään. Toisaalta kaikki kertyneet pikku kulumat yms. antavat "kulahtaneen" yleisvaikutelman, joten ei saa pois käyttämättä todella paljoa aikaa tai rahaa kunnostukseen. "Pikkujuttuja" kun on jokapuolella.
Sisätilojen pienuus suhteessa pituuteen antaa kyllä hyvän merikelpoisuuden, mutta toki nopeuden kustannuksella. Kauneutta tosin riittää. Samalla kuitenkin ylläpitokustannukset ovat suuremmat, kun kustannukset tulevat ulkomitoista ja "hyöty" sisämitoista. Näistä syistä nykyveneet juuri lienevät erilaisia.- Swan37
Ei kovin paha hinta:
http://www.blocket.se/stockholm/Swan_37_in_good_condition_37947662.htm?ca=11&w=3
Jos ostaa veneen merkistä maksettavine lisähintoineen, niin sen voi myös myydä merkistä maksettavine lisähintoineen. Itse asiassa brändin arvo kuluu hitaammin kuin itse vene ;) - PSSRY
Swan37 kirjoitti:
Ei kovin paha hinta:
http://www.blocket.se/stockholm/Swan_37_in_good_condition_37947662.htm?ca=11&w=3
Jos ostaa veneen merkistä maksettavine lisähintoineen, niin sen voi myös myydä merkistä maksettavine lisähintoineen. Itse asiassa brändin arvo kuluu hitaammin kuin itse vene ;)Ei tuollaisia hitaita uppotukkeja suomeen yhtään enempää, kiitos.
- hessu_212121212
Swan37 kirjoitti:
Ei kovin paha hinta:
http://www.blocket.se/stockholm/Swan_37_in_good_condition_37947662.htm?ca=11&w=3
Jos ostaa veneen merkistä maksettavine lisähintoineen, niin sen voi myös myydä merkistä maksettavine lisähintoineen. Itse asiassa brändin arvo kuluu hitaammin kuin itse vene ;)Minusta Swan 36 on hienompi. Tasapainoisempi purjekerrasto. Swan 37:n puomi on jotenkin lyhyt.
- avun tarpeessa?
PSSRY kirjoitti:
Ei tuollaisia hitaita uppotukkeja suomeen yhtään enempää, kiitos.
Aika tyypillinen reaktio tällä palstalla! Mutta kerropa, miksi muiden ihmisten venehankinnat pännivät sinua? Koskeeko harmittelusi pelkästään Nautorin valmistamia S&S-veneitä vai myös jotain muita venemerkkejä?
- RSPPY
PSSRY kirjoitti:
Ei tuollaisia hitaita uppotukkeja suomeen yhtään enempää, kiitos.
Runsaasti tuollaisia linjakkaita klassikkoja Suomeen, kiitos.
- Roaring forties
Yli 40 vuoden purjehduskokemuksen perusteella minä valitsin klassikko Swanin. Tein valintani täysin tietoisena korkeista ylläpitokuluista ja korkeasta hankintahinnasta. Sen vastapainona ovat aikaa kestävät ja kauniit linjat sekä ylivertaiset purjehdusominaisuudet joita ei sen kummemmin kannata palstan "nojatuolipurjehtijoille" mainostaa (tiedätte kyllä ketä/keitä tarkoitan... ).Tyytykööt seilaamaan YouTubessa tai varavaragastina kun muuhun ei ole resursseja. Sisätiloista sen verran että jokaiseen makuun löytyy ratkaisu klassikko Swanien joukosta; jos 40:n on liian pieni sisältä niin otetaan sitten isompi! Pienihän sekin on jonkun oligargin veneeseen verrattuna.
- Hmmmmm....
Swan37 kirjoitti:
Ei kovin paha hinta:
http://www.blocket.se/stockholm/Swan_37_in_good_condition_37947662.htm?ca=11&w=3
Jos ostaa veneen merkistä maksettavine lisähintoineen, niin sen voi myös myydä merkistä maksettavine lisähintoineen. Itse asiassa brändin arvo kuluu hitaammin kuin itse vene ;)Muistelen nähneeni tämän Swanin myynnissä jo pitemmän aikaa, ainakin pari vuotta.
Mutta jos pidät tätä hintaa edullisena (jota se minustakin on), niin mihin hävisi brändin arvo ja mihin perustuu optimismi, että itse joskus saisi siitä paremman hinnan? - Dendär
Roaring forties kirjoitti:
Yli 40 vuoden purjehduskokemuksen perusteella minä valitsin klassikko Swanin. Tein valintani täysin tietoisena korkeista ylläpitokuluista ja korkeasta hankintahinnasta. Sen vastapainona ovat aikaa kestävät ja kauniit linjat sekä ylivertaiset purjehdusominaisuudet joita ei sen kummemmin kannata palstan "nojatuolipurjehtijoille" mainostaa (tiedätte kyllä ketä/keitä tarkoitan... ).Tyytykööt seilaamaan YouTubessa tai varavaragastina kun muuhun ei ole resursseja. Sisätiloista sen verran että jokaiseen makuun löytyy ratkaisu klassikko Swanien joukosta; jos 40:n on liian pieni sisältä niin otetaan sitten isompi! Pienihän sekin on jonkun oligargin veneeseen verrattuna.
Just näin, lättäpohjaveneet on pelkkää ongelmajätettä! Ja RUMIA!
- tack angle
Roaring forties kirjoitti:
Yli 40 vuoden purjehduskokemuksen perusteella minä valitsin klassikko Swanin. Tein valintani täysin tietoisena korkeista ylläpitokuluista ja korkeasta hankintahinnasta. Sen vastapainona ovat aikaa kestävät ja kauniit linjat sekä ylivertaiset purjehdusominaisuudet joita ei sen kummemmin kannata palstan "nojatuolipurjehtijoille" mainostaa (tiedätte kyllä ketä/keitä tarkoitan... ).Tyytykööt seilaamaan YouTubessa tai varavaragastina kun muuhun ei ole resursseja. Sisätiloista sen verran että jokaiseen makuun löytyy ratkaisu klassikko Swanien joukosta; jos 40:n on liian pieni sisältä niin otetaan sitten isompi! Pienihän sekin on jonkun oligargin veneeseen verrattuna.
Minullakin on yli 40 vuoden purjehduskokemus. Uuden Swanin ottaisin, muttei minulla ole siihen varaa. Vanhat Swanit ovat kerta minulle kaikkiaan vanhanaikaisia. Sisäänmenoportaat ovat jyrkät, korkeat ja ilman minkäänlaista sivutukea. Portaita tulee päivittäin käytettyä kymmeniä kertoja, joka kerta harmittaisi verrattuna nykyveneeseen. Saaristoluoviminen on varsinaista jatkuvaa kuntoilua valtavan genoan kanssa. Kannella saa palella Suomen kesässä koko ajan, sen suojattomuuden takia. Mitä ne ylivertaiset purjehdusominaisuudet ovat? Helvetilliseen tuuleen kryssimistä? Olet sitten Itämerellä tai valtamerellä, niin harva lähtee kryssimään yli 14 m/s tuulessa. Silloin pannaan vene piihin tai otetaan suunta reilusti alaspäin. Ei tuollaisia kryssiominaisuuksia tarvitse muut kuin kilpapurjehtijat, joille epämukavuus on vain haaste. Vanhan veneen mukana voi saada paljon hyviä uusittuja tavaroita, mutta enimmäkseen mukana seuraa vanhaa roinaa, jota edellinen omistaja ei halunnut kärrätä kaatopaikalle.
- PSSRY
avun tarpeessa? kirjoitti:
Aika tyypillinen reaktio tällä palstalla! Mutta kerropa, miksi muiden ihmisten venehankinnat pännivät sinua? Koskeeko harmittelusi pelkästään Nautorin valmistamia S&S-veneitä vai myös jotain muita venemerkkejä?
Meitä on monta, kuten Joakim, jotka ovat joutuneet importtamaan kunnolisen kunnolla kulkevan purkkarin ulkomailta, koska kotimarkkinoilta ei järkihintaan moisia saa. Alle 50 vee papat ostavat tänne pappaveneitä kesämökeiksi varsinaisten pappojen lisäksi, järkyttävää.
- gph < 630
Roaring forties kirjoitti:
Yli 40 vuoden purjehduskokemuksen perusteella minä valitsin klassikko Swanin. Tein valintani täysin tietoisena korkeista ylläpitokuluista ja korkeasta hankintahinnasta. Sen vastapainona ovat aikaa kestävät ja kauniit linjat sekä ylivertaiset purjehdusominaisuudet joita ei sen kummemmin kannata palstan "nojatuolipurjehtijoille" mainostaa (tiedätte kyllä ketä/keitä tarkoitan... ).Tyytykööt seilaamaan YouTubessa tai varavaragastina kun muuhun ei ole resursseja. Sisätiloista sen verran että jokaiseen makuun löytyy ratkaisu klassikko Swanien joukosta; jos 40:n on liian pieni sisältä niin otetaan sitten isompi! Pienihän sekin on jonkun oligargin veneeseen verrattuna.
"ylivertaiset purjehdusominaisuudet"
Heh. mikä on klassikosi gph?
Vastaus: > 690;-) - b.,.dfg
Dendär kirjoitti:
Just näin, lättäpohjaveneet on pelkkää ongelmajätettä! Ja RUMIA!
Sua ja muita kaltaisia harmittaa vain koska vene ei kulje ja ole esim tällainen moderni:
http://www.mulleryachts.com/C2.htm - Paappapappalupa
PSSRY kirjoitti:
Meitä on monta, kuten Joakim, jotka ovat joutuneet importtamaan kunnolisen kunnolla kulkevan purkkarin ulkomailta, koska kotimarkkinoilta ei järkihintaan moisia saa. Alle 50 vee papat ostavat tänne pappaveneitä kesämökeiksi varsinaisten pappojen lisäksi, järkyttävää.
Mikä siinä järkyttää? Sen ymmärrän jos vesiskoottereiden tai älyttömien aallontekokoneiden hankinta järkyttää, ne häiritsevät, pitävät meteliä ja tyhlaavat uusiutumattomia luonnonvaroja. Mutta mikä klassikkopursissa järkyttää? Miten ne sinua häiritsevät?
Omasta mielestäni ne ovat esteettinen elämys, mutta ei minua järkytä myöskään se että melkoinen osa nykypursista ei ole yhtä kauniita, minun mielestäni. Kaukaa katsoen kuitenkin varsin tyylikkäitä ovat kaikki purkkarit, jopa monirunkoiset kun tarpeeksi kaukaa katsoo ;)
Kyllä minä siedän merten häirikköjäkin, skoottereita ja satama-altaassa pörrääviä kumpparipenskoja ja kolmekerroksisia muskelivenhoja muskelittominen kippareineen. Järkyttävää että sinulle jopa pappaveneet ovat järkyttäviä, pitäisikö suvaita suvaitsemattomuuttasi? - kaikki ajallaan
Dendär kirjoitti:
Just näin, lättäpohjaveneet on pelkkää ongelmajätettä! Ja RUMIA!
Stop tässä kohtaa. Kerrataan jälleen kerran niiden kauniiden klassikkoswanien luojan sanat ajalta, jolloin ne Swanit olisit olleet rumia: "Anything that crosses the line first, is utterly beautiful". Se koskee tällä hetkellä niitä lättäpohjia, viemättä silti mitään pois niiltä aiempien aikojen kaunottarilta. Mökkiveneet sitten ovat jotain muuta.
- PSSRY
Paappapappalupa kirjoitti:
Mikä siinä järkyttää? Sen ymmärrän jos vesiskoottereiden tai älyttömien aallontekokoneiden hankinta järkyttää, ne häiritsevät, pitävät meteliä ja tyhlaavat uusiutumattomia luonnonvaroja. Mutta mikä klassikkopursissa järkyttää? Miten ne sinua häiritsevät?
Omasta mielestäni ne ovat esteettinen elämys, mutta ei minua järkytä myöskään se että melkoinen osa nykypursista ei ole yhtä kauniita, minun mielestäni. Kaukaa katsoen kuitenkin varsin tyylikkäitä ovat kaikki purkkarit, jopa monirunkoiset kun tarpeeksi kaukaa katsoo ;)
Kyllä minä siedän merten häirikköjäkin, skoottereita ja satama-altaassa pörrääviä kumpparipenskoja ja kolmekerroksisia muskelivenhoja muskelittominen kippareineen. Järkyttävää että sinulle jopa pappaveneet ovat järkyttäviä, pitäisikö suvaita suvaitsemattomuuttasi?"Mikä siinä järkyttää? "
Suomalainen matkapursikanta on järkyttävän hidasta. Luonto pilaantuu, koska kesämökeillä mopotetaan alle 4 m/s tuulissa, järkyttävän tylsää. - naurettavaa : D
PSSRY kirjoitti:
"Mikä siinä järkyttää? "
Suomalainen matkapursikanta on järkyttävän hidasta. Luonto pilaantuu, koska kesämökeillä mopotetaan alle 4 m/s tuulissa, järkyttävän tylsää.Järkyttävää on Jodlaajan kaltaiset juntit joita kiinnostaa vaan toisten asiat. Ei ihme jos olosi on käynyt sietämättömäksi entisissä seuroissasi.
- myytkö?
tack angle kirjoitti:
Minullakin on yli 40 vuoden purjehduskokemus. Uuden Swanin ottaisin, muttei minulla ole siihen varaa. Vanhat Swanit ovat kerta minulle kaikkiaan vanhanaikaisia. Sisäänmenoportaat ovat jyrkät, korkeat ja ilman minkäänlaista sivutukea. Portaita tulee päivittäin käytettyä kymmeniä kertoja, joka kerta harmittaisi verrattuna nykyveneeseen. Saaristoluoviminen on varsinaista jatkuvaa kuntoilua valtavan genoan kanssa. Kannella saa palella Suomen kesässä koko ajan, sen suojattomuuden takia. Mitä ne ylivertaiset purjehdusominaisuudet ovat? Helvetilliseen tuuleen kryssimistä? Olet sitten Itämerellä tai valtamerellä, niin harva lähtee kryssimään yli 14 m/s tuulessa. Silloin pannaan vene piihin tai otetaan suunta reilusti alaspäin. Ei tuollaisia kryssiominaisuuksia tarvitse muut kuin kilpapurjehtijat, joille epämukavuus on vain haaste. Vanhan veneen mukana voi saada paljon hyviä uusittuja tavaroita, mutta enimmäkseen mukana seuraa vanhaa roinaa, jota edellinen omistaja ei halunnut kärrätä kaatopaikalle.
Mikä Swan sulla on? Tiedän ostajan, jos swanisi on hänen haluamaansa kokoa.
Sinun kannattaisi myydä nyt ja hankkia sellainen paatti, jossa saat istua suojassa eikä ole samanlaisia rappuja. Ehtisit vielä tehdä kaupat ennen ensi kesää!
Anna tiedot veneesi mallista. Jatketaan sitten. - ei harmita
b.,.dfg kirjoitti:
Sua ja muita kaltaisia harmittaa vain koska vene ei kulje ja ole esim tällainen moderni:
http://www.mulleryachts.com/C2.htmmiksi harmittaisi. olet outo tyyppi. aivan karmeen näköinen tuo kauha, rehukauha. puolikkaasta veneenaihiosta puuttuu perä kokonaan.
- PSSRY
naurettavaa : D kirjoitti:
Järkyttävää on Jodlaajan kaltaiset juntit joita kiinnostaa vaan toisten asiat. Ei ihme jos olosi on käynyt sietämättömäksi entisissä seuroissasi.
Taisi osua pahasti, no sitä se mopotus teettää.
- vgste6ye6
ei harmita kirjoitti:
miksi harmittaisi. olet outo tyyppi. aivan karmeen näköinen tuo kauha, rehukauha. puolikkaasta veneenaihiosta puuttuu perä kokonaan.
"puolikkaasta veneenaihiosta puuttuu perä kokonaan. "
Mikä lie kylpyamme sitten sullakin on;-) - lastenpsykiatri
PSSRY kirjoitti:
Taisi osua pahasti, no sitä se mopotus teettää.
Loputtomat jodlaajankommenttisi kertovatkin osuvasti itsestäsi. Kateus määräävä ominaisuutesi samoin kuin muutkin niin itseesi osuvat määrittelyt henkilöistä.
- Antilla-36
gph < 630 kirjoitti:
"ylivertaiset purjehdusominaisuudet"
Heh. mikä on klassikosi gph?
Vastaus: > 690;-)En ota kantaa kantaa kumpi on parempi, vaan siihen että
purjehdusominaisuudet eivät tarkoita pelkästään veneen nopeutta.
Kuka tahansa vähänkään purjeveneitä tunteva tietää, että esim. Broachit ovat noilla vanhoilla S&S veneillä todella harvinaisia ja tapahduttuaankin vain keula nousee hitaasti tuuleen ja peräsimen saatua uudelleen pidon matka jatkuu ilman sen suurempaaa hässäkkää.
Leveäperäiset ja tasapohjaiset veneet taas kippaavat todella rajusti.
Kisassa eloisa ja nopea vene on nautinto, mutta pitkälle retkipurjehdukselle
valitsisin kyllä mielummin vanhan S&S veneen. - Oikeasti seilannut
Antilla-36 kirjoitti:
En ota kantaa kantaa kumpi on parempi, vaan siihen että
purjehdusominaisuudet eivät tarkoita pelkästään veneen nopeutta.
Kuka tahansa vähänkään purjeveneitä tunteva tietää, että esim. Broachit ovat noilla vanhoilla S&S veneillä todella harvinaisia ja tapahduttuaankin vain keula nousee hitaasti tuuleen ja peräsimen saatua uudelleen pidon matka jatkuu ilman sen suurempaaa hässäkkää.
Leveäperäiset ja tasapohjaiset veneet taas kippaavat todella rajusti.
Kisassa eloisa ja nopea vene on nautinto, mutta pitkälle retkipurjehdukselle
valitsisin kyllä mielummin vanhan S&S veneen.Jokainen, joka on oikeasti purjehtinut vanhoilla S&S veneillä ja vastaavilla IOR-konstruktioilla, tietää, että ne ovat broachiherkkiä etenkin avotuulilla spinnun kanssa, kun keli kovenee. Nykyiset veneet kantavalla leveällä perällä ovat siinä suhteessa paljon parempia.
Ylempänä oli linkki Yachtworldin myynti-ilmoitukseen Swan 37:sta, jossa kirjoitettiin mm. näin: "She has the classic S&S design with fin and skeg rudder (modified to improve upwind and downwind performance)...The rudder has been redesigned by a Naval Architect working for Ed Dubois which gives a deeper blade for more grip especially in higher wind strength conditions."
Peräsimen pito-ongelma ja sen mukana broachiherkkyys on siis havaittu myös muidenkin niiden keskuudessa, jotka _ovat_ purjehtineet tällaisella veneellä. - hessu212121212
Oikeasti seilannut kirjoitti:
Jokainen, joka on oikeasti purjehtinut vanhoilla S&S veneillä ja vastaavilla IOR-konstruktioilla, tietää, että ne ovat broachiherkkiä etenkin avotuulilla spinnun kanssa, kun keli kovenee. Nykyiset veneet kantavalla leveällä perällä ovat siinä suhteessa paljon parempia.
Ylempänä oli linkki Yachtworldin myynti-ilmoitukseen Swan 37:sta, jossa kirjoitettiin mm. näin: "She has the classic S&S design with fin and skeg rudder (modified to improve upwind and downwind performance)...The rudder has been redesigned by a Naval Architect working for Ed Dubois which gives a deeper blade for more grip especially in higher wind strength conditions."
Peräsimen pito-ongelma ja sen mukana broachiherkkyys on siis havaittu myös muidenkin niiden keskuudessa, jotka _ovat_ purjehtineet tällaisella veneellä.Kyllä, Swan 37 broachaa vakioperäsimellä. Mutta esim. Swan 36 taas ei. Nimimerkillä kokemusta on. Viite myös ruotsalaisen kirjaan, jossa testattu 500 venettä. Swan 36:n kohdalla todetaan ettei se broachaa lainkaan.
- Antilla-36
Oikeasti seilannut kirjoitti:
Jokainen, joka on oikeasti purjehtinut vanhoilla S&S veneillä ja vastaavilla IOR-konstruktioilla, tietää, että ne ovat broachiherkkiä etenkin avotuulilla spinnun kanssa, kun keli kovenee. Nykyiset veneet kantavalla leveällä perällä ovat siinä suhteessa paljon parempia.
Ylempänä oli linkki Yachtworldin myynti-ilmoitukseen Swan 37:sta, jossa kirjoitettiin mm. näin: "She has the classic S&S design with fin and skeg rudder (modified to improve upwind and downwind performance)...The rudder has been redesigned by a Naval Architect working for Ed Dubois which gives a deeper blade for more grip especially in higher wind strength conditions."
Peräsimen pito-ongelma ja sen mukana broachiherkkyys on siis havaittu myös muidenkin niiden keskuudessa, jotka _ovat_ purjehtineet tällaisella veneellä.Onhan tuossa väitteessäsi pikkasen perää, mutta se koskee vain kisaamista eli kovassa kelissä spinnulla lenssillä ajoa. Syvät rungot, kun eivät surffaa, niin paine kasvaa todella suureksi ja vene rupeaa rullaamaan. Tässä on vaarana kiinalainen. Myöskin on yleisesti tiedossa, että leveäperäinen vene nostaa kallistuessan peräsimen ylös vedestä. Tämän vuoksi on ruvettu tekemään kaksiperäsinratkaisuja. Leveäperäisen veneen syvä, skegitön peräsin on myös erittäin vaurioherkkä. Tätäkin asiaa varmasti moni pohtii retkivenettä hankkiessa.
En tiedä väitätkö, että en ole oikeasti purjehtinut S&S veneillä vai mitä, mutta olen kisannut ja purjehtinut 70-luvun alusta lähtien sellaisilla eli ensin S&S 6.6:lla ja nykyisin omistuksessani olevalla Antilla 36-veneellä (vuodesta -79). Olen myös kisannut monilla muillakin veneillä, myös ihan moderneilla lättäpohjilla. Takana on mm. 17 GR kisaa ja vain yksi niistä S&S veneellä. Kisaaminen on mukavampaa modernilla ja retkipurjehdus perinteisemmällä. Tosin pitkissä kisoissa nukun paljon paremmin ison Swanin punkassa, kuin X-99 vastaavassa.
70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa veneiden (myös IOR) rungot muuttuivat radikaalisti.
Moni aikansa huippupurjehtija oli ihmeissään, kun uudet konstruktiot pystyivät broachaamaan ilman spinnua, jopa kryssissä. Aiemmin tämä oli ihan vieras ilmiö. Tosiasiassa vanhatkin veneet saattoivat menettää peräsimen pidon, mutta se mitä siinä tapahtuu on aivan eri asia, kuin nykyveneillä. Vanhat konstruktiot nostavat rauhallisesti kurssia 10-15 astetta ja jatkavat menoa vauhdin edes juuri putoamatta. Pahimmat lättäpohjat taas kääntyvät niin rajusti, että on vaarana vahinkovenda.
Nyt kun puhuttiin kahden erilaisen venetyypin soveltuvuudesta retkipurjehdukseen, niin kyllä edelleen siihen valitsisin klassisen rungon.
Nuo täällä moititut jyrkät portaat johtuvat tiukoista RORC:n turvallisuussäännöistä. Luukun sisäänmenon oli tapahduttava kannen yläpuolelta. Tämä siksi, että missään tapauksessa istumalaatikon täyttämä vesi ei pääse sisälle veneeseen. Nykyään määräys ei taida koskea, kuin tiukimpia valtamerivaatimuksia.
PS. Mitäköhän 70-luvun venetestaajat kirjoittaisivat vakavuudesta ja peräsimen
pidosta, jos olisivat saneet allensa esim uuden X-34:sen;-) - S&S vielä joskus
Antilla-36 kirjoitti:
Onhan tuossa väitteessäsi pikkasen perää, mutta se koskee vain kisaamista eli kovassa kelissä spinnulla lenssillä ajoa. Syvät rungot, kun eivät surffaa, niin paine kasvaa todella suureksi ja vene rupeaa rullaamaan. Tässä on vaarana kiinalainen. Myöskin on yleisesti tiedossa, että leveäperäinen vene nostaa kallistuessan peräsimen ylös vedestä. Tämän vuoksi on ruvettu tekemään kaksiperäsinratkaisuja. Leveäperäisen veneen syvä, skegitön peräsin on myös erittäin vaurioherkkä. Tätäkin asiaa varmasti moni pohtii retkivenettä hankkiessa.
En tiedä väitätkö, että en ole oikeasti purjehtinut S&S veneillä vai mitä, mutta olen kisannut ja purjehtinut 70-luvun alusta lähtien sellaisilla eli ensin S&S 6.6:lla ja nykyisin omistuksessani olevalla Antilla 36-veneellä (vuodesta -79). Olen myös kisannut monilla muillakin veneillä, myös ihan moderneilla lättäpohjilla. Takana on mm. 17 GR kisaa ja vain yksi niistä S&S veneellä. Kisaaminen on mukavampaa modernilla ja retkipurjehdus perinteisemmällä. Tosin pitkissä kisoissa nukun paljon paremmin ison Swanin punkassa, kuin X-99 vastaavassa.
70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa veneiden (myös IOR) rungot muuttuivat radikaalisti.
Moni aikansa huippupurjehtija oli ihmeissään, kun uudet konstruktiot pystyivät broachaamaan ilman spinnua, jopa kryssissä. Aiemmin tämä oli ihan vieras ilmiö. Tosiasiassa vanhatkin veneet saattoivat menettää peräsimen pidon, mutta se mitä siinä tapahtuu on aivan eri asia, kuin nykyveneillä. Vanhat konstruktiot nostavat rauhallisesti kurssia 10-15 astetta ja jatkavat menoa vauhdin edes juuri putoamatta. Pahimmat lättäpohjat taas kääntyvät niin rajusti, että on vaarana vahinkovenda.
Nyt kun puhuttiin kahden erilaisen venetyypin soveltuvuudesta retkipurjehdukseen, niin kyllä edelleen siihen valitsisin klassisen rungon.
Nuo täällä moititut jyrkät portaat johtuvat tiukoista RORC:n turvallisuussäännöistä. Luukun sisäänmenon oli tapahduttava kannen yläpuolelta. Tämä siksi, että missään tapauksessa istumalaatikon täyttämä vesi ei pääse sisälle veneeseen. Nykyään määräys ei taida koskea, kuin tiukimpia valtamerivaatimuksia.
PS. Mitäköhän 70-luvun venetestaajat kirjoittaisivat vakavuudesta ja peräsimen
pidosta, jos olisivat saneet allensa esim uuden X-34:sen;-)Täällä sama mielipide ja kokemus avomerikisoista 70-luvulta alkaen. S&S 6,6 broachasi spinnulla kisoissa silloin tällöin ja oli kovassa spinnulenssissä tarkka ajettava, mutta S&S Swan 43 oli helpompi (joskin raskas väännettävä) - vaikka toisinaan ajettiin heavy spinnulla 18m/s tuulessa, jossa useimmat modernimmat veneen olivat jo ottaneet spinnunsa alas.
Minusta broachausherkäksi väittäminen on perusteetonta. Se ei edes koske cruising-käyttöä. Olen ollut kisagastina myös plaanaavissa tasapohjissa, jotka ovat olleet hyvin herkkiä broachaamaan sivutuulessa genualla. Kun vene kallistui puuskassa ja peräsin nousi pintaan, vene ei ollut hallittavissa. Näitä broacheja tuli ilman ennakkovaroitusta, kun vastaavassa tilanteessa S&S paatti olisi täysin hallinnassa.
Navakan/kovan tuulen kryssillä S&S-veneitä on nautinto ajaa, varsinkin raskaampia Swaneja.
- Pallopurje
Tarantella 2 on käytännössä rakennettu kokonaan uudelleen. Rungon tukipalkitkin on uusittu => Raha on palanut yhden uuden 30 jalkaisen veneen verran.
Tarantela 2 kohdalla tämä on mielestäni ollut järkevääkin, onhan vene historiallisesti merkittävä. Mutta perus Swaniin tällaisten rahojen laittaminen on idioottimaista. - Nobody Lives Forever
Olen kysynyt kevytrakennetekniikan professorilta saman kysymyksen: mikä on lasikuituveneen rungon käyttöikä? Vastaus oli: "pidempi kuin oma elinikäsi, jos huolehdit siitä normaalilla tavalla, älä huoli". Ostin veneen vm. -76, joka on tiptop kondiksessa, ja se seilaa vielä kun minut on siroteltu tuhkana Itämeren aalloille. Ällös huoli, pistä Swaani vaan hankintaan, niitä klassikoita ei nääs valmisteta enää lisää.
- Classic Bavaria
Väärin. Eilisen klassikoita ei valmisteta enää lisää, mutta huomisen klassikoita tehdään tänään. Klassikko ei voi olla klassikko heti syntyessään muualla kuin mainosmaailmassa (tyyliin tammikuussa julkaistua musiikkialbumia tai elokuvaa hehkutetaan heti vuoden albumina tai rainana). Vasta ajan tuoma kokemus ja arvostus tekevät klassikon.
- kovin erilainen
Oikeassa olet siinä, että "vasta ajan tuoma kokemus ja arvostus tekevät klassikon".
Nimimerkkisi edustama tuote jää historiaan täysin erilaisena veneteollisuuden "helmenä" kuin Nautor tai vaikkapa toinen kuluisa suomalainen Baltic Yachts. Sinun venemerkkisi valmistaja pani alulle purjeveneiden halpatuotannon ja käynnisti massatuotteiden välisen hintakilpailun, jonka ilmeisenä tavoitteena on mahdollisimman isoa kohderyhmää kiinnostava vapaa-ajan vene, usein uiva asuntovaunu-/kesämökkityyppinen. Hyvä niin, sillä nyt muutkin isot venetehtaat ovat heränneet. Olisiko massatuotannon uranuurtajan suosio kuitenkin pikkasen jo romahtanut ja muut merkit ovat kenties ajamassa ohi? "Klassikko" kai purjeveneiden massatuotannon aloittajasta varmaankin voi jossain mielessä tulla. Enpä kuitenkaan usko, että tulevaisuudessa 40 vuoden ikään pääsevillä massatuotteilla tulee olemaan lähellekään niin vankka suosio käytettyjen markkinoilla kuin nyt on 40 vuotta vanhoilla Swan-klassikoilla. - Klassikoita
kovin erilainen kirjoitti:
Oikeassa olet siinä, että "vasta ajan tuoma kokemus ja arvostus tekevät klassikon".
Nimimerkkisi edustama tuote jää historiaan täysin erilaisena veneteollisuuden "helmenä" kuin Nautor tai vaikkapa toinen kuluisa suomalainen Baltic Yachts. Sinun venemerkkisi valmistaja pani alulle purjeveneiden halpatuotannon ja käynnisti massatuotteiden välisen hintakilpailun, jonka ilmeisenä tavoitteena on mahdollisimman isoa kohderyhmää kiinnostava vapaa-ajan vene, usein uiva asuntovaunu-/kesämökkityyppinen. Hyvä niin, sillä nyt muutkin isot venetehtaat ovat heränneet. Olisiko massatuotannon uranuurtajan suosio kuitenkin pikkasen jo romahtanut ja muut merkit ovat kenties ajamassa ohi? "Klassikko" kai purjeveneiden massatuotannon aloittajasta varmaankin voi jossain mielessä tulla. Enpä kuitenkaan usko, että tulevaisuudessa 40 vuoden ikään pääsevillä massatuotteilla tulee olemaan lähellekään niin vankka suosio käytettyjen markkinoilla kuin nyt on 40 vuotta vanhoilla Swan-klassikoilla.Autopuolella T-ford on klassikko. Samoin rättisitikka, kuplavolkkari, Datsun bluebird, Mosse, Lada, Trabant jne. Klassikko voi olla sellainen, joka ei omana aikanaan nauttinut arvostusta, mutta jätti pysyvän merkin kansakunnan historiaan tavalla tai toisella. Vastaavasti klassikko ei synny pelkästän siksi, että se olisi erityisen hyvin, kauniisti tai kalliisti tehty. Klassikoksi ei voi juistautua, vaan arvo tulee historian myötä. Swan on nimenä ja veneenä klassikko Suomessa. mutta muuallla maailmassa ennemminkin esimerkkinä S&S:n klassisesta suunnittelusta, yhtenä monien sisartensa joukossa. Se ei kuitenkaan mitenkään vähennä veneen erinomaisuutta lajissaan.
- 9875
kovin erilainen kirjoitti:
Oikeassa olet siinä, että "vasta ajan tuoma kokemus ja arvostus tekevät klassikon".
Nimimerkkisi edustama tuote jää historiaan täysin erilaisena veneteollisuuden "helmenä" kuin Nautor tai vaikkapa toinen kuluisa suomalainen Baltic Yachts. Sinun venemerkkisi valmistaja pani alulle purjeveneiden halpatuotannon ja käynnisti massatuotteiden välisen hintakilpailun, jonka ilmeisenä tavoitteena on mahdollisimman isoa kohderyhmää kiinnostava vapaa-ajan vene, usein uiva asuntovaunu-/kesämökkityyppinen. Hyvä niin, sillä nyt muutkin isot venetehtaat ovat heränneet. Olisiko massatuotannon uranuurtajan suosio kuitenkin pikkasen jo romahtanut ja muut merkit ovat kenties ajamassa ohi? "Klassikko" kai purjeveneiden massatuotannon aloittajasta varmaankin voi jossain mielessä tulla. Enpä kuitenkaan usko, että tulevaisuudessa 40 vuoden ikään pääsevillä massatuotteilla tulee olemaan lähellekään niin vankka suosio käytettyjen markkinoilla kuin nyt on 40 vuotta vanhoilla Swan-klassikoilla."vankka suosio käytettyjen markkinoilla kuin nyt on 40 vuotta vanhoilla Swan-klassikoilla. "
Koko vene purjevenekauppa on jäissä ollut jo muutaman vuoden, joten mihin tuokin väite perustuu... - kissanhäntä
Klassikoita kirjoitti:
Autopuolella T-ford on klassikko. Samoin rättisitikka, kuplavolkkari, Datsun bluebird, Mosse, Lada, Trabant jne. Klassikko voi olla sellainen, joka ei omana aikanaan nauttinut arvostusta, mutta jätti pysyvän merkin kansakunnan historiaan tavalla tai toisella. Vastaavasti klassikko ei synny pelkästän siksi, että se olisi erityisen hyvin, kauniisti tai kalliisti tehty. Klassikoksi ei voi juistautua, vaan arvo tulee historian myötä. Swan on nimenä ja veneenä klassikko Suomessa. mutta muuallla maailmassa ennemminkin esimerkkinä S&S:n klassisesta suunnittelusta, yhtenä monien sisartensa joukossa. Se ei kuitenkaan mitenkään vähennä veneen erinomaisuutta lajissaan.
Siinä oli jo turhaa vähättelyä. Kyllä Swan on tuotemerkkinä käsite hyvin kansainvälisesti ja täysin klassikkoluokassa. Nimen syntyä edesauttoi S&S ja loistavat kilpailutulokset, mutta myöhemmät designit kuuluvat silti samaan luokkaan.
- niin luulis
9875 kirjoitti:
"vankka suosio käytettyjen markkinoilla kuin nyt on 40 vuotta vanhoilla Swan-klassikoilla. "
Koko vene purjevenekauppa on jäissä ollut jo muutaman vuoden, joten mihin tuokin väite perustuu...Vaikka "koko purjevenekauppa on jäissä", silti näyttää joka vuosi tulleen uusia klassikko-Swanien omistajia. Jotkut ovat ostaneet Swaninsa jenkeistä ja seilanneet kotiin, jotkut on ostettu Hollannista tai Ruotsista. Viime vuonna ainakin yksi vanha Swan ostettiin Suomesta Ruotsiin. Erään tuttuni Swan myytiin Saksaan. Jne. Ei tarvitse mitään väittää, koska näin tilanne vain on hyvämaineisten klassikkoveneiden kohdalla - jostain syystä..
Eikö sentään ole positiivista, että edes joku pystyy toteuttamaan venehaaveensa?
- 12+8
Uudessa venelehdessä oli otsikossa että bava 36 jakaa ulkomuotonsa puolesta ihmisten mielipiteitä, Ei minun ainakaan. Vene on läpeensä ruma!
- s_411
Minulla oli sama huoli kun mietin nykyisen veneeni (v.-77) hankintaa, mutta paremman tiedon puuttuessa olen päätynyt siihen että se lienee ikuinen. Pahin uhka näissä vanhoissa veneissä on mielestäni osmoosi ja sen seurausvaikutukset rungossa. Hankkimalla kosteusmittarin, voi helposti itsekin tarkkailla rungon kuntoa tältä osin, niin ei pääse syntymään ikäviä ja kalliita yllätyksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725558Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä442633- 1562222
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161759- 821384
Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1621327Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241301Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne241262Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321233Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.108988