Hei, mieheni sisarus menee tapaamisoikeusasiassa oikeuteen, mutta hänellä ei ole varaa asianajajaan. Hän itse on koulujakäymätön, eikä osaa parhaalla tavalla puhua/edustaa itseään. Voinko minä tai hänen ystävänsä edustaa/avustaa häntä oikeudessa ilman asianajajan tutkintoa.
oikeudenkäynnissä avustus
23
443
Vastaukset
- 3
Jos suoraan etenevässä tai takenevassa sukulaisuussuhteessa, vai miten ne nykyään nix nax ?
- kikkiki
Onko näin vaikka kysymys ei ole rikosasiasta vaan lapsen tapaamisoikeuteen liittyvästä asiasta? Eikö häntä siis voi avustaa kuin lapsi tai vanhempi?
- joltain
kikkiki kirjoitti:
Onko näin vaikka kysymys ei ole rikosasiasta vaan lapsen tapaamisoikeuteen liittyvästä asiasta? Eikö häntä siis voi avustaa kuin lapsi tai vanhempi?
Oikeudenkäymiskaaren 15 luvun 2 §:n 4 momentin nojalla lähiomaisen (etenevässä tai takenevassa polvessa tai sisarus tai aviopuoliso) lisäksi voi MUUTAMISSA ASIATYYPEISSÄ oikeudenkäyntiavustajana olla "rehellinen ja muutoin kyseiseen tehtävään sopiva ja kykenevä täysi-ikäinen henkilö, joka ei ole konkurssissa ja jonka toimintakelpoisuutta ei ole rajoitettu.
Näitä asioita, jossa maallikkoavustaja on vielä mahdollinen, ovat summaariset velkomusasiat, riidattomat hakemusasiat ja maaoikeusasiat.
Lapsen tapaamisoikeusjuttuhan on hakemusasia, mutta jos istuntoon mennään niin asia on tietysti riitainen. Siten, maallikkoavustaja ei voi olla, ellei ole mainittu läheinen.
Hmmm, kouluja käymätön, mutta niin kovat tulot, ettei saa oikeusapua, niinkö? Jos hänellä on niin kovat tulot, ettei saa oikeusapua, niin eikös hän sitten pystyisi maksamaan avustajanpalkkion? - nasse-setä.
>>Jos suoraan etenevässä tai takenevassa sukulaisuussuhteessa
- nasse-setä.
nasse-setä. kirjoitti:
>>Jos suoraan etenevässä tai takenevassa sukulaisuussuhteessa
Jäi linkistä risti pois. Tässä korjattuna:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340004#L15P2 - kikkiki
nasse-setä. kirjoitti:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340004#L15P2Kiitos kaikille vastauksista. Kysymys on riitaisesta tapaamisoikeustapauksesta. Voiko mieheni todistaa veljensä puolesta jos toimii tämän avustajana oikeudessa? Miten prosessi etenee/kykeneekö mieheni tästä asiasta kunnialla selviämään? Sen takia mieheni veljellä ei ole varaa asianajajaan kun hänellä on niin pieni palkka. On oikeutettu n. 40% oikeusapuun, mutta asianajaja sanoo että tulisi silti maksamaan 1500€ /päivä ja käsittely voi kestää useita vuosia. Julkinen oikeusaputoimisto ei suostu asiaa ottamaan, kun ovat niin kiireisiä.
- kikkiki
nasse-setä. kirjoitti:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340004#L15P2Kiitos kaikille vastauksista. Kysymys on riitaisesta tapaamisoikeustapauksesta. Voiko mieheni todistaa veljensä puolesta jos toimii tämän avustajana oikeudessa? Miten prosessi etenee/kykeneekö mieheni tästä asiasta kunnialla selviämään? Sen takia mieheni veljellä ei ole varaa asianajajaan kun hänellä on niin pieni palkka. On oikeutettu n. 40% oikeusapuun, mutta asianajaja sanoo että tulisi silti maksamaan 1500€ /päivä ja käsittely voi kestää useita vuosia. Julkinen oikeusaputoimisto ei suostu asiaa ottamaan, kun ovat niin kiireisiä.
- Giovanni
kikkiki kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Kysymys on riitaisesta tapaamisoikeustapauksesta. Voiko mieheni todistaa veljensä puolesta jos toimii tämän avustajana oikeudessa? Miten prosessi etenee/kykeneekö mieheni tästä asiasta kunnialla selviämään? Sen takia mieheni veljellä ei ole varaa asianajajaan kun hänellä on niin pieni palkka. On oikeutettu n. 40% oikeusapuun, mutta asianajaja sanoo että tulisi silti maksamaan 1500€ /päivä ja käsittely voi kestää useita vuosia. Julkinen oikeusaputoimisto ei suostu asiaa ottamaan, kun ovat niin kiireisiä.
Entä kotivakuutuksen oikeusturva? Jos teillä vakuutus on, niin tutkikaa vakuutusehdot ja ottakaa yhteys vakuutusyhtiöön. Omavastuu lienee n. 150 €. Asiantuntija-avustaja on paikallaan.
- kikkiki
Giovanni kirjoitti:
Entä kotivakuutuksen oikeusturva? Jos teillä vakuutus on, niin tutkikaa vakuutusehdot ja ottakaa yhteys vakuutusyhtiöön. Omavastuu lienee n. 150 €. Asiantuntija-avustaja on paikallaan.
Kotivakuutuksen oikeusturva ei kuulemma kata lapsiasiariitoja???
- Giovanni
kikkiki kirjoitti:
Kotivakuutuksen oikeusturva ei kuulemma kata lapsiasiariitoja???
Ei ainakaan silloin, jos ne ovat avioeroasian liitännäisvaatimuksia. Mutta erillisen riitajutun saattavat kattaa. Vakuutusehdoistahan tuo selviää.
- kikkiki
Giovanni kirjoitti:
Ei ainakaan silloin, jos ne ovat avioeroasian liitännäisvaatimuksia. Mutta erillisen riitajutun saattavat kattaa. Vakuutusehdoistahan tuo selviää.
Ok. Kiitos. Selvitetään.
- ymmyrkäinen
kikkiki kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Kysymys on riitaisesta tapaamisoikeustapauksesta. Voiko mieheni todistaa veljensä puolesta jos toimii tämän avustajana oikeudessa? Miten prosessi etenee/kykeneekö mieheni tästä asiasta kunnialla selviämään? Sen takia mieheni veljellä ei ole varaa asianajajaan kun hänellä on niin pieni palkka. On oikeutettu n. 40% oikeusapuun, mutta asianajaja sanoo että tulisi silti maksamaan 1500€ /päivä ja käsittely voi kestää useita vuosia. Julkinen oikeusaputoimisto ei suostu asiaa ottamaan, kun ovat niin kiireisiä.
Koska todistaja ei saa olla salissa muulloin kuin silloin kun todistaa, on se ihan käytännön syystäkin mahdotonta. Eikä mikään tapaamisoikeusjuttu 1500 euroa päivässä maksa, miehesi veli voi kysyä jotain toista lakimiestä.Tapaamisoikeusasiat vaativat kyllä lakimiehen ja jos nyt 40% saa oikeusaputoimistosta, niin siihen on taatusti varaa.
- kikkiki
ymmyrkäinen kirjoitti:
Koska todistaja ei saa olla salissa muulloin kuin silloin kun todistaa, on se ihan käytännön syystäkin mahdotonta. Eikä mikään tapaamisoikeusjuttu 1500 euroa päivässä maksa, miehesi veli voi kysyä jotain toista lakimiestä.Tapaamisoikeusasiat vaativat kyllä lakimiehen ja jos nyt 40% saa oikeusaputoimistosta, niin siihen on taatusti varaa.
Voi harmi. Pitääköhän mieheni veljen sitten edustaa itse itseään, jos asianajajaa, johon olisi varaa ei löydy. (kysynyt jo useilta ja kaikki sanovat, että itselle jää maksettavaksi paljon. Ehkä kymmeniä tuhansia. Ja tällaisia rahoja ei ole. Sanovat myös, että mahdollisuudet voittaa on heikot). Vai olisiko parempi, että mieheni avustaa eikä todista kun minä pystyn todistamaan suunnilleen samat asiat kuin mieheni. Eikö oikeudenkäyntiin kannata lähteä ilman asianajajaa kokeilemaan, jos vaihtoehtona se, että joutuu suostumaan huonoimpaan mahdolliseen ratkaisuun ilman oikeidenkäyntiä?
- kikkiki
kikkiki kirjoitti:
Ok. Kiitos. Selvitetään.
Selvisi, ettei vakuutus kata mitään lapseen liittyviä riita-asioita. :(. Eikö köyhän ole mahdollista puolustautua? Asianajaja vaatisi palkkion nopeasti kertasummana ja siihen ei ole mahdollisuutta vaikka palkasta pikkuhiljaa saisikin säästettyä. Nyt mieheni veljellä ei ole mitään säästössä. Velkaa hän ei saa lisää kun yhtä velkaa jo makselee.
- Maallikkokerääjä
kikkiki kirjoitti:
Voi harmi. Pitääköhän mieheni veljen sitten edustaa itse itseään, jos asianajajaa, johon olisi varaa ei löydy. (kysynyt jo useilta ja kaikki sanovat, että itselle jää maksettavaksi paljon. Ehkä kymmeniä tuhansia. Ja tällaisia rahoja ei ole. Sanovat myös, että mahdollisuudet voittaa on heikot). Vai olisiko parempi, että mieheni avustaa eikä todista kun minä pystyn todistamaan suunnilleen samat asiat kuin mieheni. Eikö oikeudenkäyntiin kannata lähteä ilman asianajajaa kokeilemaan, jos vaihtoehtona se, että joutuu suostumaan huonoimpaan mahdolliseen ratkaisuun ilman oikeidenkäyntiä?
Kuulostaa hieman oudolta tuo oikeusaputoimiston vastaus, että "apua ei saa koska ovat niin kiireisiä". Tuolla perusteella pystyisi torppaamaan minkä tahansa pyynnön ja valtion olisi helppo säästää, kun palkkaisi vain yhden lakimiehen per toimisto.
Eli jos syy oikeusavun kieltämiseen on todellakin tuo, niin onkohan ihan lain mukaista? - rautalankaa
Maallikkokerääjä kirjoitti:
Kuulostaa hieman oudolta tuo oikeusaputoimiston vastaus, että "apua ei saa koska ovat niin kiireisiä". Tuolla perusteella pystyisi torppaamaan minkä tahansa pyynnön ja valtion olisi helppo säästää, kun palkkaisi vain yhden lakimiehen per toimisto.
Eli jos syy oikeusavun kieltämiseen on todellakin tuo, niin onkohan ihan lain mukaista?Tarkoittaa sitä, että ei oikeusaputoimistokaan ole velvollinen ottamaan omiksi päämiehikseen liikaa väkeä, kun vuorokaudessa on vain 24 tuntia aikaa. Oikeusavustajakin voi avustaa kerrallaan vain rajoitettua määrää ihmisiä.
Sitä paitsi, tässä asiassa on siis oikeusapu 40 prosentin perusomavastuulla. Ei oikeusaputoimistokaan häntä ilmaiseksi avustaisi, vaan tämän aloittajan sukulaisen pitäisi maksaa itse tuo 40 prossaa. Ihan sama, onko avustajana julkinen oikeusavustaja vai oikeusavulla toimiva "yksityinen" asianajaja, omavastuu on se sama. - kikkiki
rautalankaa kirjoitti:
Tarkoittaa sitä, että ei oikeusaputoimistokaan ole velvollinen ottamaan omiksi päämiehikseen liikaa väkeä, kun vuorokaudessa on vain 24 tuntia aikaa. Oikeusavustajakin voi avustaa kerrallaan vain rajoitettua määrää ihmisiä.
Sitä paitsi, tässä asiassa on siis oikeusapu 40 prosentin perusomavastuulla. Ei oikeusaputoimistokaan häntä ilmaiseksi avustaisi, vaan tämän aloittajan sukulaisen pitäisi maksaa itse tuo 40 prossaa. Ihan sama, onko avustajana julkinen oikeusavustaja vai oikeusavulla toimiva "yksityinen" asianajaja, omavastuu on se sama.Ongelma onkin siinä, että se 40% on asianajajan mukaan paljon (useita tuhansia). Eikä pienipalkkaisella mieheni veljellä ole sellaisia summia, kun vanhoja velkojakin on, niin lisää ei kuulemma velkaa saa.
- Maallikkokerääjä
rautalankaa kirjoitti:
Tarkoittaa sitä, että ei oikeusaputoimistokaan ole velvollinen ottamaan omiksi päämiehikseen liikaa väkeä, kun vuorokaudessa on vain 24 tuntia aikaa. Oikeusavustajakin voi avustaa kerrallaan vain rajoitettua määrää ihmisiä.
Sitä paitsi, tässä asiassa on siis oikeusapu 40 prosentin perusomavastuulla. Ei oikeusaputoimistokaan häntä ilmaiseksi avustaisi, vaan tämän aloittajan sukulaisen pitäisi maksaa itse tuo 40 prossaa. Ihan sama, onko avustajana julkinen oikeusavustaja vai oikeusavulla toimiva "yksityinen" asianajaja, omavastuu on se sama.Alkuperäistä asiaa sivuten:
Eli täysin varaton voi siis joutua oikeuteen ilman avustajaa, koska oikeusaputoimistossa ei ole riittävästi resursseja?
Eikö tuossa tapauksessa toimiston pidä hankkia niitä resursseja lisää?
Voisin kuvitella, että jos joku ilman avustaaja ollut syytetty valittaisi asiasta Euroopan ihmisoikeustuomiostuimeen, nin valitus menisi läpi kuin kuuma veitsi voihin. Länsimaisiin ja Eurooppalaisiin oikeusperiaatteisiin kuuluu oikeusapu ja resurssipula on vain tekosyy.
Olen aina ollut siinä luulossa, että varaton saa ilmaisen oikeusavun tarvittaessa, mutta näinhän ei sitten olekaan. Jos resurssipula voi olla oikeusavun hylkäämisen syy, niin sitten tosiaan valtion kannattaisi laittaa vain yksi oikeusaputoimisto ja sinne yksi lakimies. Sieltä saa sitten lotto-onnella apua jos saa, mutta kukaan ei voisi väittää ettei oikeusapua ole saatavilla... - lisää rautalankaa
Maallikkokerääjä kirjoitti:
Alkuperäistä asiaa sivuten:
Eli täysin varaton voi siis joutua oikeuteen ilman avustajaa, koska oikeusaputoimistossa ei ole riittävästi resursseja?
Eikö tuossa tapauksessa toimiston pidä hankkia niitä resursseja lisää?
Voisin kuvitella, että jos joku ilman avustaaja ollut syytetty valittaisi asiasta Euroopan ihmisoikeustuomiostuimeen, nin valitus menisi läpi kuin kuuma veitsi voihin. Länsimaisiin ja Eurooppalaisiin oikeusperiaatteisiin kuuluu oikeusapu ja resurssipula on vain tekosyy.
Olen aina ollut siinä luulossa, että varaton saa ilmaisen oikeusavun tarvittaessa, mutta näinhän ei sitten olekaan. Jos resurssipula voi olla oikeusavun hylkäämisen syy, niin sitten tosiaan valtion kannattaisi laittaa vain yksi oikeusaputoimisto ja sinne yksi lakimies. Sieltä saa sitten lotto-onnella apua jos saa, mutta kukaan ei voisi väittää ettei oikeusapua ole saatavilla...Ei ei ei ei ei, nyt olet ymmärtänyt väärin, arvelen että tahallasi.
Jos oikeusaputoimiston resurssit eivät riitä siihen, että he ottaisivat itse asiakkaitaan, he ohjaavat asiakkaat yksityiselle sektorille. Yksityisen avustajan palkkio maksetaan silloin valtion piikistä taksalla 100 euroa alv/tunti. Siis kyseessä on ihan tavanomainen oikeusapu, avustajana vaan on yksityinen AA eikä JOA (joista heistäkin moni on asianajaja, mutta on julkisen oikeusavustajan virasssa).
Tässä aloittajan asiassa on ongelma se, että aloittajan sukulainen ei ole täysin varaton. Hänellä on oikeus oikeusapuun 40 prossan omavastuulla, ja riippumatta siitä, onko hänellä avustajanaan julkinen oikeusavustaja vai asianajaja yksityiseltä sektorilta, hänen pitää maksaa palkkiosta (siis myös julkisen oikeusavustajan toimtenpiteistä!) 40 prossaa. Ja hän on sitä mieltä, ettei hänellä siihen ole varaa. Oikeusaputoimistollakin on myös kokonaan/osittain itsemaksavia asiakkaita. - LakimiesHki
kikkiki kirjoitti:
Nyt on kyllä jokin väärinkäsitys tuossa palkkiossa. Palkkio lapsen huoltojutussa voi käytännössä olla luokkaa 5.000-10.000 euroa ja siitä omavastuu 40 % olisi 2.000-4.000 euroa.
- etäetä äiti
Menin nyt itse hoviin ilman avustajaa. Olen maksanut vasta yli 60 000€ oikeudenkäyntikuluja lasten huolto ja tapaamisriidassa. Minun "pätevät" avustajat ovat kaikki vaan hyssytelleet sitä, että ex mies on ollut väkivaltainen ja saanut tuomioita jopa lapselleen vamman aiheuttamisesta. Nyt kun olin yksin sain kerrankin puhua mitä halusin eikä asianaja nyysinyt todisteita välistä "tapeettomina" tai piilottanut minulta vastapuolen lähettämiä sossujen kirjauksia, joissa oli ex:n sossuille kertomia perättömiä väitteitä minusta.
Se on halpaa, jos saa 1500€ / oikeudenkäynti. Minulla kallein yksi asianaajan käynti oikeudessa maksoi 7500€ ja ne olivatkin sitten vastapuolen asianajana kulujat, jotka minut määrättiin maksamaan, ettei hakijan lasten elatuskyky vaarantuisi.- kikkiki
Juu...jotenkin tuntuu, että varmaan olis parempi mennä oikeudenkäyntiin yksin kun huonon asianajajan kanssa.
- knoppikyssäri
kikkiki kirjoitti:
Juu...jotenkin tuntuu, että varmaan olis parempi mennä oikeudenkäyntiin yksin kun huonon asianajajan kanssa.
Tiedätkö, mitä tarkoittaa prekluusio?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628