Lainat perheenjäsenten välillä

Mummon kukkarolla

Mitä seuraamuksia on otettava huomioon jos lainaan perheenjäsenelle yli satatuhatta euroa? Velkakirja pitää tietenkin olla asian vakuudeksi, mutta onko esim. verottajalle ilmoitettava mahd. korko. Ja kuinka lainansaajan olisi toimittava? Kyseessä on kiinteistön hankinta, lainansaajan perhetilanne ei salli pankkilainaa tällä hetkellä.

8

492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Todistukset

      Täytyy olla velkakirja sekä uskottava maksusuunnitelma. Maksusuunnitelmaa täytyy myös noudattaa ja tarvittaessa tehdyt maksut todistaa. Eli esim. käteismaksu ei käy, eikä se että 100 tonnin lainassa on 100 vuoden maksuaika. Tai ekat 30 vuotta maksuvapaata tms.

      Mikäli maksusuunnitelma ei ole uskottava ja/tai suorituksia ei voi todistaa, katsoo verottaja tapahtuman lahjoitukseksi ja määrää siitä lahjaverot.

      • 6+9

        Lisäksi valallisella pitää olla maksusuunnitelmaa vastaava maksukyky.


    • Velkavelho

      Myös koron tulee olla linjassa vastaavien pankkilainojen kanssa, esim. 0,0001% ei siis käy. Asuntolainoista peritään vuotuista korkoa tällä hetkellä luokkaa 2-3% kulut.
      Koron voi sopia kiinteäksi tai sitoa johonkin euribor-korkoon.
      Korkotulo on lainanantajalle verotettavaa pääomatuloa, josta vero on 30%. Veroilmoituksestasi löytyy sille sopiva sarake.

      Esim. 100 000 laina, korko 2,5%, laina-aika 20v. Lyhennyseriä tulee 240 kpl eli 416€/kk, 1. korko 208€ eli ensimmäinen maksuerä yht. 624€. Annuiteettilainan maksuerä olisi 530€/kk, mutta sen laskeminen verottajaa varten on vähän hankalampaa, ei toki mahdotonta.

      Verottajalle ilmoitettavaksi tulee n.2400€ korkotuloja, joista vero on 800€.
      Vastaavasti velallinen voi tehdä korkomenoistaan verovähennyksiä.

      • Minkä koron??

        "Myös koron tulee olla linjassa vastaavien pankkilainojen kanssa, esim. 0,0001% ei siis käy. "

        Miten niin ei käy? Minun käsittääkseni mikään laki ei vaadi perimään lainasta korkoa kun lainaa perheenjäsenelle. 0,0001% korko on siis ihan yhtä mahdollinen kuin että ei peri korkoa ollenkaan.

        Tämä on myös Veronmaksajain keskusliiton mielipide: http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/v/verovinkit/laina-voi-olla-koroton


      • ksdölfkösdk
        Minkä koron?? kirjoitti:

        "Myös koron tulee olla linjassa vastaavien pankkilainojen kanssa, esim. 0,0001% ei siis käy. "

        Miten niin ei käy? Minun käsittääkseni mikään laki ei vaadi perimään lainasta korkoa kun lainaa perheenjäsenelle. 0,0001% korko on siis ihan yhtä mahdollinen kuin että ei peri korkoa ollenkaan.

        Tämä on myös Veronmaksajain keskusliiton mielipide: http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/v/verovinkit/laina-voi-olla-koroton

        "Minun käsittääkseni mikään laki ei vaadi perimään lainasta korkoa kun lainaa perheenjäsenelle."

        Korkoa ei tarvitse periä keneltäkään eli voi aivan hyvin antaa korottoman lainan C-rapun mummolle.


      • Velkavelho
        ksdölfkösdk kirjoitti:

        "Minun käsittääkseni mikään laki ei vaadi perimään lainasta korkoa kun lainaa perheenjäsenelle."

        Korkoa ei tarvitse periä keneltäkään eli voi aivan hyvin antaa korottoman lainan C-rapun mummolle.

        Hups, olet oikeassa. Paitsi että Suomen oikeuskäytännössä isoäidit, kotimaiset saati egyptiläiset, eivät ole perheenjäseniä. Mummon kukkarolla käynti muutama vuosi ennen perinnönjakoa, korottomana lainana, voi olla verottajalle hankalampi selitettävä, kun summa on noin suuri.


      • etytrfsdg
        Velkavelho kirjoitti:

        Hups, olet oikeassa. Paitsi että Suomen oikeuskäytännössä isoäidit, kotimaiset saati egyptiläiset, eivät ole perheenjäseniä. Mummon kukkarolla käynti muutama vuosi ennen perinnönjakoa, korottomana lainana, voi olla verottajalle hankalampi selitettävä, kun summa on noin suuri.

        Ei ole, jos maksuohjelma on realistinen ja on maksanut sen mukaisesti. Korottomuudella ei ole mitään merkitystä.
        Lainanantajan kuollessa laina pitää joko maksaa tai jäljelle jäänyt osa muuttuu perinnöksi, josta maksetaan normaali perintövero.


    • Yks Töistä

      No mitäs luulet?

      Jossei se pysty pankkilainaa hoitamaan, niin ei se yhtään paremmin pärjää sen mummon kukkarosta otetun lainan kanssa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe