Kuinka moni Suomalainen vene ylittää vuosittain atlantin? Entä moniko menee tyynellemerelle asti? Varmasti moni haaveilee asiasta, harva toteuttaa. Monella varmaan raha/aika on esteenä. Itse toivon pystäväni siihen 4 vuoden säästöillä (minä ja vaimoni). 4v säästöt tarkoitus kattaa vene ja matkan kulut. Tavoite vaatii erittäin paljon uhrauksia, mutta on täysin mahdollista pienilläkin tuloilla. Osoitteesta https://sites.google.com/site/homelessallegro/home löytyy tietoa veneestämme.
Huom.
kokemusta meillä niin vähän purjehduksesta, että emme pety vaikka matka loppuisi jo Viroon, mutta me yritämme!!
Toivottavasti kaikki matkaa ajattelevat ymmärtää että kaikki ei ole rahasta kiinni!!!
Toteuttakaa unelmanne!!!
MAAILMAN YMPÄRI
59
5875
Vastaukset
- ♫♪♫ õ╦╗^
Viimeisen 30 vuoden aikana noin 50 suomalaisvenettä on kiertänyt pallon, vuosittain pallonkiertoon taitaa nykyään lähteä keskimäärin 2 venettä.
Pienimmät pallon kiertäneet suomalaisten veneet taitavat olla Inferno 29 ja Targa 101. Keskikoko on yli 40 jalkaa, mukana on useita 55 - 65 jalan veneitä.
Atlantin ylittää idästä länteen vuosittain ehkä vajaat 10 suomalaisten venettä, joista yleensä 3-5 osallistuu ARC-rallyyn tai kisaan.
Takaisinpäin lännestä itään ylittää lähes saman verran suomipurjehtijoiden veneitä. - purjehduskokemuksia
Jos haluat kokemuksia ennen omaa "suurta matkaa" niin lähde mukaan maalis-huhtikuun vaihteessa 2012 Karibialta Azoreille. Kesän 2012 alkupuoli Azoreilla ja loppukesä Portugal- Espanja. Syksy Kanarialla ja 25.11.2012 ARC2012 Karibialle.
ks: yliatlantin.blogspot.com
s/y Lucky Lady
Seppo Pajari
[email protected] - elämän suurin
Kuulun mainittuun 50:n listaan ja haluan kannustaa "homeless"-projektia. Maailman ympäri purjehtiminen omalla veneellä on ainutlaatuinen elämänkokemus.
Linkin kuvissa vene näyttää tarkoitukseen sopivalta, tosin oleellisin varustelu näyttää vielä puuttuvan. Mielestäni teidän kannattaa hankkia mahdollisimman paljon avomerikokemusta omalla veneellänne ja käyttää varustelussa tarkkaa harkintaa (=ei turhaa elektroniikkaa) ennenkuin starttaatte. Pohjanmeren alueen retket olisivat opettavaisia koepurjehduksia, koska sään vaihtelut on Itämerta rajumpia ja tutustutte vuorovesiin. Tietenkin näkemyksiä voi tulla vieraan veneen gastina, mutta oman paatin oppiminen on sittenkin oleellisempaa. Veneen vikoja ja puutteita on helpompi korjailla parin kesän "koepurjehduksilla" kuin vasta valtamerillä, yksin kaukana kaikesta.- homeless
Mitkä varusteet ovat mielestäsi oleellisia? Veneestä kokemusta nyt yksi kausi ja sen heikkouksia juuri korjailen. Vene on tarkoitus pitää mahdollisimman yksinkertaisena, ilman mitään hienouksia. Tietenkin plotteri ja muuta peruskamaa löytyy jo. Vielä olisi hankinnassa myrskypurjeita pelastuslautta ja radio hommeleita.
Mitä kaikkea muuta tarvitsee? - 8+20
homeless kirjoitti:
Mitkä varusteet ovat mielestäsi oleellisia? Veneestä kokemusta nyt yksi kausi ja sen heikkouksia juuri korjailen. Vene on tarkoitus pitää mahdollisimman yksinkertaisena, ilman mitään hienouksia. Tietenkin plotteri ja muuta peruskamaa löytyy jo. Vielä olisi hankinnassa myrskypurjeita pelastuslautta ja radio hommeleita.
Mitä kaikkea muuta tarvitsee?Yhden Atlanninylityksen kokeneena sanoisin, että kun olet sopeutunut plotterin käyttäjäksi, niin ota varalle toinen plotteri, johon käy sama karttakortti. Lisäksi tietenkin varagepsi varavaraksi. Hanki myös riittävän mittakaavaiset paperikartat, joista pystyt näkemään satamiin ajon. Yleiskartoilla satamiin meno on elektroniikan pettäessä iso ongelma.
Autopiolotit ovat osoittautuneet myös epäluotettaviksi. Tuuliperäsin (ainakin Hydrovane) on tarpeellinen ja luotettava laite. Säästää sähköä.
Hyvä biminikate on myös tarpeen viimeistään perillä trobiikissa. Ja jolla hyvillä soutuominaisuuksilla tai ja perämoottorilla varustettuna. Jollamatkat voivat olla pitkiä varsinkin sopivassa merenkäynnissä.
Aurinkopaneelit kannattaa laskea sellaiseksi, että riittää sähkö jääkaappiin ja ajovaloille. Jääkaapille lisätuuletin vanhasta tietokoneesta. - seppomartti
8+20 kirjoitti:
Yhden Atlanninylityksen kokeneena sanoisin, että kun olet sopeutunut plotterin käyttäjäksi, niin ota varalle toinen plotteri, johon käy sama karttakortti. Lisäksi tietenkin varagepsi varavaraksi. Hanki myös riittävän mittakaavaiset paperikartat, joista pystyt näkemään satamiin ajon. Yleiskartoilla satamiin meno on elektroniikan pettäessä iso ongelma.
Autopiolotit ovat osoittautuneet myös epäluotettaviksi. Tuuliperäsin (ainakin Hydrovane) on tarpeellinen ja luotettava laite. Säästää sähköä.
Hyvä biminikate on myös tarpeen viimeistään perillä trobiikissa. Ja jolla hyvillä soutuominaisuuksilla tai ja perämoottorilla varustettuna. Jollamatkat voivat olla pitkiä varsinkin sopivassa merenkäynnissä.
Aurinkopaneelit kannattaa laskea sellaiseksi, että riittää sähkö jääkaappiin ja ajovaloille. Jääkaapille lisätuuletin vanhasta tietokoneesta.Jatkona edelliseen 8 20: Paras ja halvin vara-GPS Plotteri laajat kartat saat hankkimalla iPadin. Tee ainakin ajatuksissa harjoitus miten tulet toimeen kun sähkön tuotto pettää (varahiilet, varalaturi, vesilaturi, pimeänä purjehtiminen vai öljyvalo, ladattavat akut kaikkien pikkupatterien tilalle, laahusloki, muovisekstantti ym harkintaan). Vastaava harjoitus maston, peräsimen (tosin kosterissa kestää) tai tuuliperäsimen menettämisen varalta. Pinnaveneen saa aika hyvin purjehtimaan vaikka tuuliperäsintä/ autopilottia ei olekaan tai olisi rikki.Pieniä autopilotteja kannattaa olla useampia. Uidessa voivat sanoa sähkösopimuksen irti. Jos et ole vielä hankkinut biminiä hanki sellainen, josta näkee purjeet. Itse hankkisin erikoisdesignin, joka purjehtiessa olisi reivattuna puolikokoon ja satamassa iso. Pieneen veneeseen kankaiset roiskesuojat istuinlaatikon molemmille sivuille mantågeihin ison nimen kera. Birdell flipper tai Echomax tutkaheijastin pysyvällä kiinnityksellä. Hyvät suljettavat doradetuuletukset. Työntö- ja pystyluukkuun lukitus rakoasentoon ja estämään tahaton avautuminen tai irtoaminen.
- reissun tehnyt
seppomartti kirjoitti:
Jatkona edelliseen 8 20: Paras ja halvin vara-GPS Plotteri laajat kartat saat hankkimalla iPadin. Tee ainakin ajatuksissa harjoitus miten tulet toimeen kun sähkön tuotto pettää (varahiilet, varalaturi, vesilaturi, pimeänä purjehtiminen vai öljyvalo, ladattavat akut kaikkien pikkupatterien tilalle, laahusloki, muovisekstantti ym harkintaan). Vastaava harjoitus maston, peräsimen (tosin kosterissa kestää) tai tuuliperäsimen menettämisen varalta. Pinnaveneen saa aika hyvin purjehtimaan vaikka tuuliperäsintä/ autopilottia ei olekaan tai olisi rikki.Pieniä autopilotteja kannattaa olla useampia. Uidessa voivat sanoa sähkösopimuksen irti. Jos et ole vielä hankkinut biminiä hanki sellainen, josta näkee purjeet. Itse hankkisin erikoisdesignin, joka purjehtiessa olisi reivattuna puolikokoon ja satamassa iso. Pieneen veneeseen kankaiset roiskesuojat istuinlaatikon molemmille sivuille mantågeihin ison nimen kera. Birdell flipper tai Echomax tutkaheijastin pysyvällä kiinnityksellä. Hyvät suljettavat doradetuuletukset. Työntö- ja pystyluukkuun lukitus rakoasentoon ja estämään tahaton avautuminen tai irtoaminen.
Varmastikin tulee erilaisia ohjeita. Kun itse seilasin pallon ympäri (kolmen vuoden reissu), en teettänyt biminiä. Aurinkosuojana pasaatituulen vyöhykkeellä purjehtiessa viritin pressukankaan sprayhoodista peräkannen tuuligenun ja tutkan tolppiin, jos oli aurinkoista. Usein oli pilvistä, jolloin aurinkosuojaa ei käytetty (olkihattukin on aika tehokas). Ankkuripaikoilla pingotettiin Chaguaramaksessa edullisesti teetetty aurinkokatos mastosta sivuvanteista takastaagiin ja perätolppiin asti. Katoksessa oli alaslaskettavat reunat, jotka sai mantoogiin kiinni. Ne olivat oleelliset! Keulakannelle pantiin peitteeksi se pienempi pressu, joka oli purjehtiessa avotilan aurinkosuojana. Tämä yksinkertainen systeemi toimi oikein hyvin, tuuletus toimi paremmin, kun sprayhood oli laskettu alas.
Biminikatos on mielestäni liian pieni eikä suojaa kannen kuumenemiselta. Karibian turistisaarilla kyllä näki seppomartin kuvaamia biminejä, mutta sellaiset eivät ole minun mielestäni kovin oleellisia - kuten ei kyllä plotterikaan. Aivan hyvin pärjäsi valokopiokartoilla pilottikirjoilla. "Back-upina" meillä oli maailman merikartasto pc:llä, johon ystävälliset kanssapurjehtijat sen asensivat Whangareissa (ilmaiseksi). Luulisin, että maailmanlaajuiset plotterikortit eivät ole ihan halpa investointi - maksaahan pelkkä Navionicsin Itämeren korttikin "maltaita". Trooppisilla latitudeilla seilatessa ei pelkkään plotteriin kuten mihinkään karttaan kannata luottaa sokeasti lukuisten karttavirheiden takia. Näköhavainnot ja tutka oli ylivoimaisesti varmin rannikkonavigoinnin metodi. Täällä skiglatessa asia on toinen, kun kartat ja plotterit yleensä pitävät paikkansa.
Valokopiokarttoja sai teetettyä edullisesti mm. arkkitehtitoimistoissa. Purjehtijat myös vaihtoivat/antoivat tarpeettomiksi käyneitä karttojaan. - 18
reissun tehnyt kirjoitti:
Varmastikin tulee erilaisia ohjeita. Kun itse seilasin pallon ympäri (kolmen vuoden reissu), en teettänyt biminiä. Aurinkosuojana pasaatituulen vyöhykkeellä purjehtiessa viritin pressukankaan sprayhoodista peräkannen tuuligenun ja tutkan tolppiin, jos oli aurinkoista. Usein oli pilvistä, jolloin aurinkosuojaa ei käytetty (olkihattukin on aika tehokas). Ankkuripaikoilla pingotettiin Chaguaramaksessa edullisesti teetetty aurinkokatos mastosta sivuvanteista takastaagiin ja perätolppiin asti. Katoksessa oli alaslaskettavat reunat, jotka sai mantoogiin kiinni. Ne olivat oleelliset! Keulakannelle pantiin peitteeksi se pienempi pressu, joka oli purjehtiessa avotilan aurinkosuojana. Tämä yksinkertainen systeemi toimi oikein hyvin, tuuletus toimi paremmin, kun sprayhood oli laskettu alas.
Biminikatos on mielestäni liian pieni eikä suojaa kannen kuumenemiselta. Karibian turistisaarilla kyllä näki seppomartin kuvaamia biminejä, mutta sellaiset eivät ole minun mielestäni kovin oleellisia - kuten ei kyllä plotterikaan. Aivan hyvin pärjäsi valokopiokartoilla pilottikirjoilla. "Back-upina" meillä oli maailman merikartasto pc:llä, johon ystävälliset kanssapurjehtijat sen asensivat Whangareissa (ilmaiseksi). Luulisin, että maailmanlaajuiset plotterikortit eivät ole ihan halpa investointi - maksaahan pelkkä Navionicsin Itämeren korttikin "maltaita". Trooppisilla latitudeilla seilatessa ei pelkkään plotteriin kuten mihinkään karttaan kannata luottaa sokeasti lukuisten karttavirheiden takia. Näköhavainnot ja tutka oli ylivoimaisesti varmin rannikkonavigoinnin metodi. Täällä skiglatessa asia on toinen, kun kartat ja plotterit yleensä pitävät paikkansa.
Valokopiokarttoja sai teetettyä edullisesti mm. arkkitehtitoimistoissa. Purjehtijat myös vaihtoivat/antoivat tarpeettomiksi käyneitä karttojaan.jaa-a varustusta tropiikkiin kolmen vuoden reissulle:
-bimini
-epirb
-paukkulautta
-vhf
-gps
-tutkaheijastin
-toimiva automaattiohjaus
-wlan ulkoantenni
-läppäri
-läppäriin opencpn ja cm93/2 kartat
-amatööriradio ja pactor modeemi
-aurinkokenno
-jolla ja perämoottori
-kalavehkeet (paksua siimaa teräsperukkeita ja mustekalavieheitä)
-kunnon ankkurivarustus
-katsastusvarusteet 2-luokkaan poislukien septitankki
muu varustus onkin sitten makuasia... jääkaappiakaan ei välttämättä tarvi
siinäpä nuo tärkeimmät... - Myös lähdössä
18 kirjoitti:
jaa-a varustusta tropiikkiin kolmen vuoden reissulle:
-bimini
-epirb
-paukkulautta
-vhf
-gps
-tutkaheijastin
-toimiva automaattiohjaus
-wlan ulkoantenni
-läppäri
-läppäriin opencpn ja cm93/2 kartat
-amatööriradio ja pactor modeemi
-aurinkokenno
-jolla ja perämoottori
-kalavehkeet (paksua siimaa teräsperukkeita ja mustekalavieheitä)
-kunnon ankkurivarustus
-katsastusvarusteet 2-luokkaan poislukien septitankki
muu varustus onkin sitten makuasia... jääkaappiakaan ei välttämättä tarvi
siinäpä nuo tärkeimmät...Kuinka te jo reissun tehneet järjestitte vakuutukset?
Olen itse lähdössä purjehtimaan maailmalle parin vuoden kuluttua ja luokittelisin myös vakuutuksen "varusteeksi". Toivottavaahan on, että mitään ei tapahdu, mutta... Vakuutukset näyttävät olevan hyvin hinnakkaita ja vaihtelevat kovasti sisällöiltään. Vähintään kolmannen osapuolen vakuutus on oltava, lienee moniin satamiinkin jo vaatimuksena.
Mistä saa henkilökohtaisen vakuutuksen tapaturman ja sairastamisen varalle? Suomalaiset vakuutusyhtiöt myöntävät matkavakuutusta yleensä maksimissaan kolmeksi kuukaudeksi ja sitäkin vain, jos Suomeen jää vakituinen asunto.
Miten asiaan suhtautuu Kela? Katsooko maailmalla olijan muuttaneen pois Suomesta, jolloin myös kaikki etuudet mm oikeus terveyden - ja sairaudenhoitoon katkeaa? - thirsty traveller
Myös lähdössä kirjoitti:
Kuinka te jo reissun tehneet järjestitte vakuutukset?
Olen itse lähdössä purjehtimaan maailmalle parin vuoden kuluttua ja luokittelisin myös vakuutuksen "varusteeksi". Toivottavaahan on, että mitään ei tapahdu, mutta... Vakuutukset näyttävät olevan hyvin hinnakkaita ja vaihtelevat kovasti sisällöiltään. Vähintään kolmannen osapuolen vakuutus on oltava, lienee moniin satamiinkin jo vaatimuksena.
Mistä saa henkilökohtaisen vakuutuksen tapaturman ja sairastamisen varalle? Suomalaiset vakuutusyhtiöt myöntävät matkavakuutusta yleensä maksimissaan kolmeksi kuukaudeksi ja sitäkin vain, jos Suomeen jää vakituinen asunto.
Miten asiaan suhtautuu Kela? Katsooko maailmalla olijan muuttaneen pois Suomesta, jolloin myös kaikki etuudet mm oikeus terveyden - ja sairaudenhoitoon katkeaa?Ei kelakorttia tarvita muualla kuin euroopassa. Sillä rahalla mitä lento Suomeen nauttimaan mainituista eduista maksaa, saa melkoisen turvan muualla maailmassa. Enemmänkin on kysymys palvelujen saatavuudesta.
Vakuutukset saattavat jotakin korvatakin, mutta jos vene on kokonaan maksettu, tarvitaan vain "thid party liability, ennenkaikkea USA:ssa. Korkeammille latitudeille ei saa vakuutusta mistään.
Suomalaiset vakuutusyhtiöt vakuuttavat Tanskan salmiin saakka, joku saattaa vakuuttaa Karibiallekin.
Vakuutusyhtiöt eivät ole hyväntekijöitä, vaan liikeyrityksiä, joiden tarkoituksena on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa. - Kelavex
Myös lähdössä kirjoitti:
Kuinka te jo reissun tehneet järjestitte vakuutukset?
Olen itse lähdössä purjehtimaan maailmalle parin vuoden kuluttua ja luokittelisin myös vakuutuksen "varusteeksi". Toivottavaahan on, että mitään ei tapahdu, mutta... Vakuutukset näyttävät olevan hyvin hinnakkaita ja vaihtelevat kovasti sisällöiltään. Vähintään kolmannen osapuolen vakuutus on oltava, lienee moniin satamiinkin jo vaatimuksena.
Mistä saa henkilökohtaisen vakuutuksen tapaturman ja sairastamisen varalle? Suomalaiset vakuutusyhtiöt myöntävät matkavakuutusta yleensä maksimissaan kolmeksi kuukaudeksi ja sitäkin vain, jos Suomeen jää vakituinen asunto.
Miten asiaan suhtautuu Kela? Katsooko maailmalla olijan muuttaneen pois Suomesta, jolloin myös kaikki etuudet mm oikeus terveyden - ja sairaudenhoitoon katkeaa?Venemessuilla on varmaankin yahtpoolin standi, kysy niiden hintoja vakuutuksista. Minun mielestä viranomaisille ei kannata (esim. Kela)hirveesti kertoilla lähdöstään. Ainakin jos reissu on yli vuoden pitkä, sosetuudet näpsäistään pois. Jos sitten käy niin että tulet käymään suomessa ja sairastut, tulee siitä ongelmia. Eli minä katsoisin kenelle kertoisin...
- Myös lähdössä
Kelavex kirjoitti:
Venemessuilla on varmaankin yahtpoolin standi, kysy niiden hintoja vakuutuksista. Minun mielestä viranomaisille ei kannata (esim. Kela)hirveesti kertoilla lähdöstään. Ainakin jos reissu on yli vuoden pitkä, sosetuudet näpsäistään pois. Jos sitten käy niin että tulet käymään suomessa ja sairastut, tulee siitä ongelmia. Eli minä katsoisin kenelle kertoisin...
Juuri noin olen ajatellutkin, eli veneen kanssa mennään omalla riskillä, kunhan muille aiheutetut vahingot on vakuutettu. Onko kokeneemmilla hyviä kokemuksia Suomen ulkopuolisista vakuutuksenantajista?
Kelaan kannattaa varmaan suhtautua juuri noin, etteivät kirjaa pois maasta muuttaneeksi. Mutta toisaalta, kun purjehtiessa ei kuitenkaan muuteta myöskään mihinkään muuhun maahan, mitenhän se virallisesti oikein on.... Jos tulee käymään ja tarvii sairauspalveluja, voihan sitä kai siinä tilanteessa olla taas maahan tullut, osoite vaikka sukulaisten nurkkiin.
Henkilökohtaisen vakuutuksen kyllä haluaisin, siis tapaturman ja sairauden varalta, mutta mistä sellaisen saisi kohtuulliseen hintaan???? On helppo ajatella, että kyllä sitä paikallisia lääkäripalveluja ja apteekkia käyttämällä pärjää, ja usein ei varmaan edes maksa paljoa. Mutta entäs jos tapahtuu jotain isompaa, oikeasti sairaalahoitoa vaativaa puhumattakaan tehohoidosta, jonka kustannukset ovat vähintään tuhat euroa vuorokaudelta. Siinä tilanteessa ei kyllä Suomeenkaan lennetä hoitoa saamaan..... - St Lucia
Myös lähdössä kirjoitti:
Juuri noin olen ajatellutkin, eli veneen kanssa mennään omalla riskillä, kunhan muille aiheutetut vahingot on vakuutettu. Onko kokeneemmilla hyviä kokemuksia Suomen ulkopuolisista vakuutuksenantajista?
Kelaan kannattaa varmaan suhtautua juuri noin, etteivät kirjaa pois maasta muuttaneeksi. Mutta toisaalta, kun purjehtiessa ei kuitenkaan muuteta myöskään mihinkään muuhun maahan, mitenhän se virallisesti oikein on.... Jos tulee käymään ja tarvii sairauspalveluja, voihan sitä kai siinä tilanteessa olla taas maahan tullut, osoite vaikka sukulaisten nurkkiin.
Henkilökohtaisen vakuutuksen kyllä haluaisin, siis tapaturman ja sairauden varalta, mutta mistä sellaisen saisi kohtuulliseen hintaan???? On helppo ajatella, että kyllä sitä paikallisia lääkäripalveluja ja apteekkia käyttämällä pärjää, ja usein ei varmaan edes maksa paljoa. Mutta entäs jos tapahtuu jotain isompaa, oikeasti sairaalahoitoa vaativaa puhumattakaan tehohoidosta, jonka kustannukset ovat vähintään tuhat euroa vuorokaudelta. Siinä tilanteessa ei kyllä Suomeenkaan lennetä hoitoa saamaan.....Itselläni on matkavakuutus Iffistä ja veneen vakuutus YachtPoolista. Täällä Karibialla jokainen veneilijä menee jokaisessa uudessa maassa ensi töikseen tulliin ja imigraatiotoimistoon ilmoittautumaan. Poislähtiessä kustakin maasta on sama käynti byrokraattien luona tehtävä uudelleen. Olet siis todella monessa paikassa kirjattu ulkomailla olleeksi. Leimat passissa kertovat sen myös jokaiselle, joka haluaa noita tietoja kysellä. Jos kateellinen naapuri esimerkiksi tekee Kelaan ilmiannon, saattaa teoriassa joutua viranomaisen hampaisiin?
- maastosimo
St Lucia kirjoitti:
Itselläni on matkavakuutus Iffistä ja veneen vakuutus YachtPoolista. Täällä Karibialla jokainen veneilijä menee jokaisessa uudessa maassa ensi töikseen tulliin ja imigraatiotoimistoon ilmoittautumaan. Poislähtiessä kustakin maasta on sama käynti byrokraattien luona tehtävä uudelleen. Olet siis todella monessa paikassa kirjattu ulkomailla olleeksi. Leimat passissa kertovat sen myös jokaiselle, joka haluaa noita tietoja kysellä. Jos kateellinen naapuri esimerkiksi tekee Kelaan ilmiannon, saattaa teoriassa joutua viranomaisen hampaisiin?
Onko moni joutunut Suomen virastoissa näyttämään passiaan? Siis Suomen kansalaisista... Jos joku passia oikeasti suomessa kysyy se on helppo ilmoittaa vaikka hävinneeksi. Ei aineuta juuri toimen piteitä... Eli leimat ei varmasti ongelma.
Kyllä ainakin henk koht vakuutuksesta pitäisin huolen. - ei paperia?
18 kirjoitti:
jaa-a varustusta tropiikkiin kolmen vuoden reissulle:
-bimini
-epirb
-paukkulautta
-vhf
-gps
-tutkaheijastin
-toimiva automaattiohjaus
-wlan ulkoantenni
-läppäri
-läppäriin opencpn ja cm93/2 kartat
-amatööriradio ja pactor modeemi
-aurinkokenno
-jolla ja perämoottori
-kalavehkeet (paksua siimaa teräsperukkeita ja mustekalavieheitä)
-kunnon ankkurivarustus
-katsastusvarusteet 2-luokkaan poislukien septitankki
muu varustus onkin sitten makuasia... jääkaappiakaan ei välttämättä tarvi
siinäpä nuo tärkeimmät...>>-läppäriin opencpn ja cm93/2 kartat
Siis meinaatko rohjeta matkalle pelkkien elektronisten karttojen varassa, illman paperikarttoja backuppina? Aika rohkeaa, kun kannettavat hajoilevat itsestään ihan olohuone-ympäristössäkin, saatikka sitten veneessä.
- palloaympäri.
Aivan sama.
Itse en haaveile siitä, siihen sijoitetulla rahamäärällä reissaa paljon mukavammin ja kerkeää nähdä huomattavan paljon enemmän.
Itse reissaan mielummin lentämällä, jolloin matkaan menee aikaa n. 30-50 kertaa vähemmän. Perkelettäkö sitä lillumaan veneessä vuosikausia?
Rinkka selkään, edlliset lennot, nopeat laivat, linja-autot, junat..
Näillä mennään, näkee enemmän ja kokee enemmän ja halvemmaksikin tulee.- muutenkin?
Hyvä tietää tuokin, mutta en usko että tuo matkustustapa on uutta tietoa pallonkiertoon purjehtimalla lähtevälle .
- palloaympäri
muutenkin? kirjoitti:
Hyvä tietää tuokin, mutta en usko että tuo matkustustapa on uutta tietoa pallonkiertoon purjehtimalla lähtevälle .
Ei ole, mutta josko se saisi ihmisen luopumaan tyhmästä ideasta.
En oikein ymmärrä mitä mieltä on kierrellä maailmaa purjeveneellä. - uutinen
palloaympäri kirjoitti:
Ei ole, mutta josko se saisi ihmisen luopumaan tyhmästä ideasta.
En oikein ymmärrä mitä mieltä on kierrellä maailmaa purjeveneellä.ei sinun tarvitsekaan ymmärtää
- palloaympäri
uutinen kirjoitti:
ei sinun tarvitsekaan ymmärtää
MIks ei tarvi? Tuntuu tyhmältä että ihmiset laittavat kymmeniä, jopa satoja tuhansia maailman ympäri purjehtimiseen, kun sen voi tehdä mielekkäämmin ja helpommin ja halvemmalla.
Itse tykkään purjehtia, mutta ei tulis mieleenkään istua veneessä pallon ympäri.
Tykkään moottorikelkkailla, mutta ei tulisi silläkään mieleenkään mennä maailman ympäri.
Voihan sitä purjehdusta harrastaa maailmalla sillon tällön ihan siinä reissaamisen ohessa.
Tuntuu vaan että purjehtijat ja moottoripyöräilijät ovat niitä, joidenka pitää päästä kiertämään se maailma sillä harrastuspelillä. Ajatelkaa joku 5 viikon yhtämittainen purjehdus, mitä kaikkea sinä aikana kerkeääkään nähdä kun reissaa fiksusti.
Lennot maailman ympäri saa muutamalla tonnilla, vuoden kun kiertää niin rahaa kuluu 1-2 tonnia kuukaudessa, rinkka selässä ja johan näkee ja kokee. - Jurristikko
palloaympäri kirjoitti:
MIks ei tarvi? Tuntuu tyhmältä että ihmiset laittavat kymmeniä, jopa satoja tuhansia maailman ympäri purjehtimiseen, kun sen voi tehdä mielekkäämmin ja helpommin ja halvemmalla.
Itse tykkään purjehtia, mutta ei tulis mieleenkään istua veneessä pallon ympäri.
Tykkään moottorikelkkailla, mutta ei tulisi silläkään mieleenkään mennä maailman ympäri.
Voihan sitä purjehdusta harrastaa maailmalla sillon tällön ihan siinä reissaamisen ohessa.
Tuntuu vaan että purjehtijat ja moottoripyöräilijät ovat niitä, joidenka pitää päästä kiertämään se maailma sillä harrastuspelillä. Ajatelkaa joku 5 viikon yhtämittainen purjehdus, mitä kaikkea sinä aikana kerkeääkään nähdä kun reissaa fiksusti.
Lennot maailman ympäri saa muutamalla tonnilla, vuoden kun kiertää niin rahaa kuluu 1-2 tonnia kuukaudessa, rinkka selässä ja johan näkee ja kokee.Siksi sinun ei tarvitsekaan ymmärtää koska:
"Itse tykkään purjehtia, mutta ei tulis mieleenkään istua veneessä pallon ympäri"
Tykkäätkö istua veneessä edes muutaman vuorokauden (Itämeren ylitys) tai edes reilun vuorokauden tai edes kellon ympäri maata näkemättä?
Ellet, valitse muu kulkuneuvo maailman kiertämiseen.
Minä nautin avomeripurjehduksessa vaikka pisimmät legit ovat jääneet vajaaseen viikkoon Itämeren alueella. On se kumma, eikä sinun tarvitse ymmärtää minua. Minä ymmärrän kyllä sinua, joskus gasteina on ollut nuorisoa joka pitkästyy jo muutaman tunnin jälkeen, eivät raukat olleet vielä tajunneet ettei pitkänmatkan purjehdus ole heidän juttunsa. Maailmassa monta on ihmellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa. Meitä on moneksi, jotkut ihmiset ovat erilaisia kuin sinä. On se kumma :-o - asdfghjklöä
Jurristikko kirjoitti:
Siksi sinun ei tarvitsekaan ymmärtää koska:
"Itse tykkään purjehtia, mutta ei tulis mieleenkään istua veneessä pallon ympäri"
Tykkäätkö istua veneessä edes muutaman vuorokauden (Itämeren ylitys) tai edes reilun vuorokauden tai edes kellon ympäri maata näkemättä?
Ellet, valitse muu kulkuneuvo maailman kiertämiseen.
Minä nautin avomeripurjehduksessa vaikka pisimmät legit ovat jääneet vajaaseen viikkoon Itämeren alueella. On se kumma, eikä sinun tarvitse ymmärtää minua. Minä ymmärrän kyllä sinua, joskus gasteina on ollut nuorisoa joka pitkästyy jo muutaman tunnin jälkeen, eivät raukat olleet vielä tajunneet ettei pitkänmatkan purjehdus ole heidän juttunsa. Maailmassa monta on ihmellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa. Meitä on moneksi, jotkut ihmiset ovat erilaisia kuin sinä. On se kumma :-oVihanneksia hengityselimiin?
Ei se purjehtiminen pitkällä avomerilegillä nyt niin ihmeellistä ole, kyllä saa lukemista ja leffoja varata.
Toki jokainen tyylillään, mutta miksi niin moni haaveilee siitä pallonkierrosta veneellä? siitä sitten haaveillaan koko elämä, ja vain muutama sen tekee. Rinkka selkään ja kiertämään, ei vaadi suuria investointeja eikä pääomia. Helppo keskeyttää milloin vaan. - Jurristikko
asdfghjklöä kirjoitti:
Vihanneksia hengityselimiin?
Ei se purjehtiminen pitkällä avomerilegillä nyt niin ihmeellistä ole, kyllä saa lukemista ja leffoja varata.
Toki jokainen tyylillään, mutta miksi niin moni haaveilee siitä pallonkierrosta veneellä? siitä sitten haaveillaan koko elämä, ja vain muutama sen tekee. Rinkka selkään ja kiertämään, ei vaadi suuria investointeja eikä pääomia. Helppo keskeyttää milloin vaan.Itelläs on herneet hukassa.
Just kun minun rouva, tykkää avomerilegeistä kun dekkareita riittää.
Mutta et tajua sitä että joku voi nauttia MERESTÄ! - turhaa kinaamista!
asdfghjklöä kirjoitti:
Vihanneksia hengityselimiin?
Ei se purjehtiminen pitkällä avomerilegillä nyt niin ihmeellistä ole, kyllä saa lukemista ja leffoja varata.
Toki jokainen tyylillään, mutta miksi niin moni haaveilee siitä pallonkierrosta veneellä? siitä sitten haaveillaan koko elämä, ja vain muutama sen tekee. Rinkka selkään ja kiertämään, ei vaadi suuria investointeja eikä pääomia. Helppo keskeyttää milloin vaan.Älkää nyt kinatko! Ei tällaisista asioista ole tarpeen olla yksimielisyyttä. Joku jää mieluiten sohvalle, joku ottaa repun selkään ja retkeilee, joku seilaa Itämerellä, joku haaveilee kaukopurjehduksista.
Loppujen lopuksi hyvin harva lähtee seilaamaan omalla paatilla maailman ympäri, koska päätöksen teko on kovin vaikeaa - ei itse purjehdus. Pallonkierto purjehtimalla on muuta kuin pelkkää seilaamista, se on tutustumista vieraisiin kulttuureihin, reppuselkäpatikointia, snorklaamista koralliriutoilla, tulivuorisaaria, atolleja, iltanuotioita, uusia ystäviä jne jne..
Itselleni päätös lähteä ja reissun toteuttaminen (kolmessa vuodessa pallon ympäri) oli elämäni paras kokemus. Ainoa "virhe" oli liian lyhyt kesto. Neljä tai viisi vuotta olisi parempi kuin kolme! Sitä ei ennakkoluuloiset voi käsittää eikä tarvitsekaan. - asdfghjklgfddf
turhaa kinaamista! kirjoitti:
Älkää nyt kinatko! Ei tällaisista asioista ole tarpeen olla yksimielisyyttä. Joku jää mieluiten sohvalle, joku ottaa repun selkään ja retkeilee, joku seilaa Itämerellä, joku haaveilee kaukopurjehduksista.
Loppujen lopuksi hyvin harva lähtee seilaamaan omalla paatilla maailman ympäri, koska päätöksen teko on kovin vaikeaa - ei itse purjehdus. Pallonkierto purjehtimalla on muuta kuin pelkkää seilaamista, se on tutustumista vieraisiin kulttuureihin, reppuselkäpatikointia, snorklaamista koralliriutoilla, tulivuorisaaria, atolleja, iltanuotioita, uusia ystäviä jne jne..
Itselleni päätös lähteä ja reissun toteuttaminen (kolmessa vuodessa pallon ympäri) oli elämäni paras kokemus. Ainoa "virhe" oli liian lyhyt kesto. Neljä tai viisi vuotta olisi parempi kuin kolme! Sitä ei ennakkoluuloiset voi käsittää eikä tarvitsekaan.Olisit mennyt rinkkalaisena, olisit 2 vuodessa kokenut saman mitä veneellä 5 vuodessa. Maita ja kulttuureja siis.
- jos ei niin ei
asdfghjklgfddf kirjoitti:
Olisit mennyt rinkkalaisena, olisit 2 vuodessa kokenut saman mitä veneellä 5 vuodessa. Maita ja kulttuureja siis.
Jos ei ymmärrä, on vaikea tajuta sitä ettei ymmärrä. Sen verran pitäisi silti ymmärtää, ettei kahdessa vuodessa koe sitä mitä viidessä.
- seppomartti
"18" täydensi hyvin varusteluetteloa. Grab pack tai bag vielä puuttuu ja käsi-VHF. Katadyn 40E vedentekoon. Jos on VHF, amatööriradio,Pactor, plotteri, PC ja kulkuvalot niin taitaa aamuyöllä olla sähköt pikkuveneessä olla aika himmeällä. Lisää akkuja ja paneeleita?. Tuskin kannattaa olla ilman jääkaappia-edes pieni kaljan jäähdyttämiseksi, vaikka sinne ruokaa ei suostuisi survomaan. Maksimikokoinen olisi parempi koska syöminen on pääesinkeino ellei aio ihan ryyppäämään lähteä. Ja kuitenkin vielä pieni septikin ankkuripaikoilla naapurin viihtyvyydeen vuoksi. Ruuvipenkki, hopeajuotos, tinakolvi, jengapakka, rst-niittausvälineet, porat, rälläkkä, akkuporakone, työkalusarjat, jatkojohto, adapterit... Ahdasta tulee?
- reissulta palannut
Varustusta voi kukin kasvattaa niinkuin haluaa tai on rahaa. Kun itse seilasin pallon ympäri, lähes jokaisella samaa reittiä seilanneella oli tuuligeneraattori. Joillakin oli lisäksi laahusgenu, tavallisesti Aerogenin valmistama. Omaan paattiini hankin sen merkkisen tuuligenun, joka silloin oli halvin tehokkain: http://www.kissenergy.com/PracticalSailor.html
Vain isoista veneistä, n. 50 ft, tuuligenu puuttui ja niissä oli dieselgenu ( valtavat pa-tankit ja aina tuntui olevan jotain ongelmia).
Varusteluettelon tärkeysjärjestys mielestäni on erilainen kuin edellä on listattu. Omasta mielestäni tärkeysjärjestyksen ykkönen on tuuliperäsin. Suosituimmat merkit olivat: Hydrovane, Monitor, Windpilot. Muita merkkejä näkyi hiukan vähemmän.
Pidin myös tutkaa ja jääkaappia tärkeinä eikä niiden sähkönkulutus todellakaan ollut ongelma tuuligenun ja aurinkopaneelin ansiosta. HF-radion (SSB tai HAM) lähetys vie virtaa kovasti, mutta lähetysaikahan on lyhyt, sähköpostiliikenteessä varsin lyhyt. Maston topin led- tricolor ankkurivalo ei myöskään ole minkäänlainen sähkönkulutuksen ongelma.
Kannattaa miettiä varaosa- ja työkaluvalikoima sellaiseksi, että vene on korjausten suhteen mahdollisimman omavarainen. Mitä yksinkertaisempi varustus, sitä vähemmän korjattavaa. Lähin huoltokorjaamo voi olla tuhannen mailin päässä. Sähköntuoton ja kulutuksen suhde on epäedullinen, jos on ankkuroinut pitemmäksi ajaksi tuulettomaan paikkaan. Aurinkopaneelithan eivät tuota sähköä kuin osan vuorokautta.
Tekisi mieli kysyä seppomartilta minä vuosina ja mitä reittiä hän seilasi pallon ympäri vai onko se reissu vasta haaveilun vaiheessa. Välimeri ja Karibia ovat kuitenkin aika erilaista purjehdusreviiriä kuin eteläinen pallonpuolisko tai "high latitude" alueet. - Uuno_Utelija
Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen, että muistaakseni olen nähnyt tuon veneen myynti-ilmoituksen venenetti.com sivuilla ja silloin sen myyjä olisi purjehtinut sillä Atlantin ylitse. Olenko ihan suossa ja pihalla, vai muitelenko oikein????
- siis mikä vene?
Nyt jäi epäselväksi mitä venettä tarkoitat. Ehkä nimimerkki seppomartin paattia? Jos taas tarkoitit tuota, missä minulla oli ed viestissä mainittu KISS-tuuligeneraattori, siitä ei ole ollut myynti-ilmoitusta.
- Nettilukutaitoa
siis mikä vene? kirjoitti:
Nyt jäi epäselväksi mitä venettä tarkoitat. Ehkä nimimerkki seppomartin paattia? Jos taas tarkoitit tuota, missä minulla oli ed viestissä mainittu KISS-tuuligeneraattori, siitä ei ole ollut myynti-ilmoitusta.
Etkö osaa seurata viestiketjussa, mihin viesti on jatkoa? Tuo Uuno_Uteliaan viesti on suoraan aloitusviestiin jatkoa. Siinä taas puhuttiin tästä veneestä:
s/y Homeless, Allegro 27 - uunon uteliaisuus
Nettilukutaitoa kirjoitti:
Etkö osaa seurata viestiketjussa, mihin viesti on jatkoa? Tuo Uuno_Uteliaan viesti on suoraan aloitusviestiin jatkoa. Siinä taas puhuttiin tästä veneestä:
s/y Homeless, Allegro 27Kiitos selvennyksestä minunkin puolestani. Ei aina ole itsestään selvää, että viimeisin viesti viittaakin aloittajaan.
Luulisi, että vanhat veneet (kuten tässä Allegro 27) on jossain vaiheessa olleet myyntilistoilla ja vaihtaneet omistajaa. Sitä uteliaat uunotkaan tuskin saavat tietoonsa, mistä kauppahinnasta omistajuus on vaihtunut. - Nettilukutaitoa
uunon uteliaisuus kirjoitti:
Kiitos selvennyksestä minunkin puolestani. Ei aina ole itsestään selvää, että viimeisin viesti viittaakin aloittajaan.
Luulisi, että vanhat veneet (kuten tässä Allegro 27) on jossain vaiheessa olleet myyntilistoilla ja vaihtaneet omistajaa. Sitä uteliaat uunotkaan tuskin saavat tietoonsa, mistä kauppahinnasta omistajuus on vaihtunut."Kiitos selvennyksestä minunkin puolestani. Ei aina ole itsestään selvää, että viimeisin viesti viittaakin aloittajaan."
Ei se viimeinen viesti aina viittaa aloittajaan, kuten ei tämäkään viesti vaikka on ainakin hetken ketjun viimeinen. Olisikohan sisennysten seuraamisesta hyötyä? - Jurristikko
Nettilukutaitoa kirjoitti:
"Kiitos selvennyksestä minunkin puolestani. Ei aina ole itsestään selvää, että viimeisin viesti viittaakin aloittajaan."
Ei se viimeinen viesti aina viittaa aloittajaan, kuten ei tämäkään viesti vaikka on ainakin hetken ketjun viimeinen. Olisikohan sisennysten seuraamisesta hyötyä?Tätä edellinen versio keskusteluista oli vielä sellainen jossa pystyi seuraamaan (puu/otsikkonäkymä) keskusteluja. Mutta kun tehtiin "kehitys"uudistus, pari vuotta sitten, kaikki meni sekaisin. Ei näitä sen jälkeen ole jaksanut seurata.
- Uuno_Utelija
Joo olin kiinnostunut nimenomaan s/y Homeless, Allegro 27 veneestä, että oliko sillä kyseisellä veneellä jo ylitetty Atlantti? Hinta ei kiinnosta, ainoastaan se että muistinko oikein menneisyyden asioita.
- homeless
Näin se tarina kertoo, että kahteen kertaan olisi Karibialla käyty.
- Uuno_Utelija
homeless kirjoitti:
Näin se tarina kertoo, että kahteen kertaan olisi Karibialla käyty.
No niin eipä se muisti ihan lopussa vielä ole. Kiitoksia homeless että vahvistit muisikuvani. Ja jos paatilla on jo käyty kahdesti Karibialla, niin eiköhän se kolmaskin kerta mene. Hyvää lukemista matkustamisesta veneellä valtamerillä on Pertti Dunkerin ja Merivuokon tarinat. Niissä mennään eikä meinata. Sinulla on mielestäni samanlaisia ajatuksia purjehtimisesta. Pertti halusi nähdä Trinidad-Tobagon, josta oli jo poikana haaveillut - purjehtiminen oli vain tapa päästä sinne.
- arvo
Uuno_Utelija kirjoitti:
No niin eipä se muisti ihan lopussa vielä ole. Kiitoksia homeless että vahvistit muisikuvani. Ja jos paatilla on jo käyty kahdesti Karibialla, niin eiköhän se kolmaskin kerta mene. Hyvää lukemista matkustamisesta veneellä valtamerillä on Pertti Dunkerin ja Merivuokon tarinat. Niissä mennään eikä meinata. Sinulla on mielestäni samanlaisia ajatuksia purjehtimisesta. Pertti halusi nähdä Trinidad-Tobagon, josta oli jo poikana haaveillut - purjehtiminen oli vain tapa päästä sinne.
Perttikään ei lähtenyt lentokoneella vaan
- Gulf of
homeless kirjoitti:
Näin se tarina kertoo, että kahteen kertaan olisi Karibialla käyty.
Karibialle paljon mennään mutta Meksikonlahdelle seilaamisista ei ole täällä tarinoita, eli miksi sinne ei lainkaan mennä? Hurrikaanithan ovat kausiluonteisia.
- mikä siinä?
Gulf of kirjoitti:
Karibialle paljon mennään mutta Meksikonlahdelle seilaamisista ei ole täällä tarinoita, eli miksi sinne ei lainkaan mennä? Hurrikaanithan ovat kausiluonteisia.
"Karibialle paljon mennään". Näin juuri sinäkin miellät Karibiaksi vain tietyn osan Karibian merestä, luultavasti vain osan itäisen Karibian saarista. Kenties "Karibialla" tarkoitat St.Martinin ja Grenadan välistä saaristoa?
Kyllä useampikin suomalaisvene on seilannut Meksikon lahdella. Erittäin hyvin tuntemani veneen kotisatama oli muutaman vuoden Houstonissa.
Miksi odotat tarinoita tälle foorumille?
Monilla purjehtijoilla on luonnollinen syy siihen, millä Karibian meren alueella seilaa. Tavanomainen vuoden kestoinen Atlantin kierros Suomesta karibialle ja takaisin ei oikein riitä koko Karibian meren kiertelyyn. Pallonkiertäjät eivät yleensä "tuhlaa aikaa" Karibiaan, koska paljon upeampi purjehdusreviiri odottaa Panaman kanavan toisella puolella (näin sanon kokemuksesta).
- g8snba78bmn
Maailman ympäri ?
Ei ku britanniasta australiaan vain, siis ainakin toistaiseksi :
http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=388956
Mainituista varusteista puutuu ainakin ensiapuvarustus lääkkeineen.
Myrkyllisiä käärmeitä, kaloja ym riittää, samoin kun bakteereja ja viruksiakin, eli taudeistakaan ei ole pulaa, Ja entäs ne rokotukset ? - varusteet tässä
Kannattaa katsella. Videosta selviää mikä on oleellisinta.
http://www.youtube.com/watch?v=yTK2qHJy-3w - s/y
Samat kuviot menossa täälläkin, kokeilen lähteä nyt nuorempana, kun en enää usko, että eläkkeelle koskaan pääsee. Mennään mihin päästään ja takas, jos päästään, lennetään sitten, jos joutuu veneestä rahapulan takia luopumaan. Karibialle ja kalaan 2012!! Matkavalmisteluista voi lukea:http://proaina.blogspot.com/
- mehico
Olen samaa mieltä kanssasi että ei kannata odottaa eläke ikään asti lähtöä, jos on vaan pienikin mahdollisuus toteuttaa unelmansa NYT. Niin ja tuskin tuossa 30 vuoden päästä täytyy enään eläkkeistä huolia, ei niitä silloin varmaan enään ole olemassakaan. Siis merelle kaikki, tai ainakin omia haaveita totetuttamaan.
- mietinvannkaikkea
Entäs se pienin mahdollinen botski ja työtä tekemällä rahat seuraavaan legiin? Onko edes mahdollista, ei ainakaa suomalaisen näkökulmasta.
- ehkä 25-27ft
Mikään ei ole mahdotonta, jos on tahtoa, kestävyyttä ja osaamista!
Pienintä mahdollista venettä ei kannata havitella, mieluummin pienehköä merikelpoista, luotettavaa.
Pienimpiä venetyyppejä, joilla on kaikkein eniten tehty valtameripurjehduksia, lienee Laurent Gilesin suunnittelema klassikko Vertue. Niitä valmistettiin aluksi tiikkirunkoisina ja vielä kymmenkunta vuotta sitten Vertue Mk II mallia lasikuidusta. En tiedä tehdäänkö enää. Netistä löytynee tietoa.
Monet pienet ocean-cruising-veneet, joita pallon kierrossa yhä suositaan, ovat olleet painavia ja pitkäkölisiä kuten Falmouth Cutter 22. Jostain syystä, ehkä halvan hintansa takia, vanhat Albin Vegat ovat olleet pitkään suosiossa. Niiden meriittilista ulottuu Alaskasta Antarktikselle.
Pallonkiertoveneen valinnasta löytyy asiallisia ohjeita esim. näistä linkeistä:
http://www.mahina.com/article.html
http://cruisenews.net/index.php - nettisurffausta...
ehkä 25-27ft kirjoitti:
Mikään ei ole mahdotonta, jos on tahtoa, kestävyyttä ja osaamista!
Pienintä mahdollista venettä ei kannata havitella, mieluummin pienehköä merikelpoista, luotettavaa.
Pienimpiä venetyyppejä, joilla on kaikkein eniten tehty valtameripurjehduksia, lienee Laurent Gilesin suunnittelema klassikko Vertue. Niitä valmistettiin aluksi tiikkirunkoisina ja vielä kymmenkunta vuotta sitten Vertue Mk II mallia lasikuidusta. En tiedä tehdäänkö enää. Netistä löytynee tietoa.
Monet pienet ocean-cruising-veneet, joita pallon kierrossa yhä suositaan, ovat olleet painavia ja pitkäkölisiä kuten Falmouth Cutter 22. Jostain syystä, ehkä halvan hintansa takia, vanhat Albin Vegat ovat olleet pitkään suosiossa. Niiden meriittilista ulottuu Alaskasta Antarktikselle.
Pallonkiertoveneen valinnasta löytyy asiallisia ohjeita esim. näistä linkeistä:
http://www.mahina.com/article.html
http://cruisenews.net/index.phpKun uteliaisuudesta tsekkasin Vertue veneiden sivuja, huomasin tässä linkissä paljon muutakin offshore-cruising juttuja:
http://www.morganscloud.com/2009/05/01/small-budget-sailboat-voyaging/scanned-with-provia-profile/ - Alufani
nettisurffausta... kirjoitti:
Kun uteliaisuudesta tsekkasin Vertue veneiden sivuja, huomasin tässä linkissä paljon muutakin offshore-cruising juttuja:
http://www.morganscloud.com/2009/05/01/small-budget-sailboat-voyaging/scanned-with-provia-profile/Yllä olevalla Morgan's Cloudin sivulla on paljon hyvää asiaa. Aika isojen veneiden näkökulmasta (56 jalkainen custom ja Ovni 435), mutta silti. Kannattaa lukea sivusto läpi jos vain englanti sujuu. Toinen hyvä sivu on http://www.bethandevans.com/ (47-jalkainen Van De Stadt) Siellä on kanssa paljon kokemuksia offshore-purjehduksesta.
- Atlantilla ennen
Katsokaa videon lopussa tuon huvijahdin kohtelua kohdassa 2.50:
http://youtu.be/vl-P7Fhst60- 14 + 222
Ja videossa ei näytetty miehistön kohtelua. Samaa saivat maistaa mitä yeachtikin. Donnerwetter!
- Hynkel
Myös nykyään itämerellä toimivia sukellusveneitä kehoitetaan toimimaan samalla tavalla bavaria-merkkisiä pursia vastaan jätteenpoistotarkoituksissa. Itämeri puhtaaksi!
- 666 42
Hynkel kirjoitti:
Myös nykyään itämerellä toimivia sukellusveneitä kehoitetaan toimimaan samalla tavalla bavaria-merkkisiä pursia vastaan jätteenpoistotarkoituksissa. Itämeri puhtaaksi!
Mokomat uppotukkiveneilijät eivät siedä silitysrautoja silmissään :)
- ES
Kyseisen veneen istumalaatikkoa näyttää kiertävän korkea kaulus. Itse en ole isoilla merillä purjehtinut, mutta Graham Lee (Dove, 26 ft) totesi, että tamän kokoluokan veneessä istumalaatikko on myrskyssä vaarallinen, koska se kaatuvasta allosta täyttyessään tekee veneestä vaarallisen takapainoisen ja tyhjenee hitaasti. Ilmeisesti tässäkin veneessä istumalaatikon tyhjennys tapahtuu letkuja pitkin veneen pohjan kautta? Lee päätyi lopulta laminoimaan koko istumalaatikon umpeen. Tämä huomioiden, voisi olla järkevää ainakin tehdä kaulukseen iso tyhjennysaukko takakannen kohdalle, jos ei sellaista jo valmiiksi ole.
Yksi oleellinen varuste mitä en muiden huomannut maininneen on lifelinet ja valjaat miehistölle. - MattiSnoopy
Muutama kiertää joka hetki maapalloa ja Atlantin ylittää vuosittain jo vähän useampi. Kun teinit ovat sen yksinkin tehneet, niin kyllä sinäkin kaksin. Aiheesta on monia kirjoja useilla kielillä, suomeksi esim. Kahdeksassa vuodessa maapallon ympäri.
- uskovaisenlaivaeiuppoa
Missä luuraa pietarsaarelainen pariskunta lapsineen ,olivat lähteneet reissuun Pietarsaaresta ja tarkoitus oli mailman ympäri purjehdus.
kysyn vaan.- Yksivainn
Ranskan polynesiassa ovat, seuranaan kymmenkunta muuta purkkariperhettä eri puolilta maailmaa. Naamakirjaan päivittelevät kuulumisia. Tuossa jotain suoraan kopioita statistiikasta ko. venekunnalta.
"Vuosi vaihtui Ua Poulla patikoidessa ja nyt palasimme kahdeksan kuukauden jälkeen takaisin Nuku Hivan saarelle. Edessä huoltohommia mm. isopurjeen repeämän korjaus ja keulapurjeen rullalaitteen korjaus."
"Vuosi 2018 lukuina: 7000 merimailia, 60 ankkuripaikkaa, 3 maata, 20 saarta, 43 yötä merellä, 290 yötä ankkurissa, venekoulua 300 päivää kolmelle lapselle, 1 kirja kirjoitettu ja julkaistu, 30 lapsivenettä tavattu, 30 päivää optaripurjehdusta, 20 sukellusta, kymmeniä valaita spotattu, uitu satojen haiden kanssa, 2 kpl AV-alan ammattitutkinnot suoritettu, starttimoottori irroitettu 10 kertaa, laturi irroitettu 8 kertaa, kaksi purjetta revennyt, 460 minuuttia satelliittipuheluita" - Yksivainn
Tämä perhe on tosin kirkkonummelta tietääkseni, ei pietarsaaresta.
- Kukkuluuruua
Et kuitenkaan tarkoita Meretniemen perhettä joka lähti liikkeelle Kirkkonummelta Pietarsaarelaisella Swanilla? Käyneet 20:ssä maassa (12 000 mailia). Nyt luuraavat vuoden pituisen stopin Polynesian Huahinen saarella. Joulupukki toi mulle kirjan heidän elämästään purjeveneessä - en ole ehtinyt vielä lukea, ehkä vien venekirjastooni odottamaan ensi kesää..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272514Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271396- 981337
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59985