Mihin tarvitaan uskontoja

Onko annetut vaihtoehdot ainoat vaihtoehdot? Onko olemassa olikeaa ja väärää? Olemmeko jo riittävän kypsiä etsimään vastauksia ja päättämään itsenäisesti kohtalostamme? Tie on kuoppainen mutta varmasti antoisampi, inhimillisempi kuin uskonnon tarjoama typeryys, tylsistyminen. Ihmislajin mieli on utelias, tutkiva, ei taikauskon typerryttämä. Mieti, miksi ihmislajiin johtanut evoluutiohaara lähti afrikasta kohti pohjoista, mikä voima on ajanut ihmisen leviämään ympäri maapallon, mikä voima ajoi kolumbuksen etsimään intiaa, mikä voima sai aikaan Darwinin päätelmät, miksi eräs patenttitoimiston kirjuri ymmärsi ajan ja paikan suhteellisuuden. Vastaus on uteliaisuus. Ei konservatiivinen läpimädän taikauskon palvominen ja tiedon kieltäminen.

6

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pinkangel

Mihin on parempi uskoa: omaan itseensä,ihmisiin, kuninkaaseen, esineisiin, eläimiin, luontoon, pahuuteen vai Jumalaan?
      Onko lisää ehdotuksia?

• en tiiä mikset usko?

...ettekö te sitten ole tarpeeksi kypsiä etsimään vastauksia...?

• Tykki Mies

Jos ihmiskunta osaisi vapautua uskontojen painolastista, ehkä samalla voisimme lopettaa nuo typerät sodat ikuisiksi ajoiksi.

Uskonnot jakavat ihmiset hyviksiin ja pahiksiin, pahat pitää poistaa väkivalloin keskuudestamme, tykkejä apuna käyttäen.

• elämäniloinen___

Miten ihmeessä nämä edellämainitut asiat poissulkisivat toisensa? Eikö voi muka uskoa ja olla utelias, uskoa ja olla elämäniloinen? Totta, ei ihminen välttämättä tarvitse uskontoa jos tuntuu siltä. Minä tarvitsen, koska nyt vaan sattuu tuntumaan siltä. Enkä käsitä, mikä oikeus ihmisellä on tulla muille niuhottamaan asioista jotka ei heille kuulu.

• olen minä
        elämäniloinen___ kirjoitti:

Miten ihmeessä nämä edellämainitut asiat poissulkisivat toisensa? Eikö voi muka uskoa ja olla utelias, uskoa ja olla elämäniloinen? Totta, ei ihminen välttämättä tarvitse uskontoa jos tuntuu siltä. Minä tarvitsen, koska nyt vaan sattuu tuntumaan siltä. Enkä käsitä, mikä oikeus ihmisellä on tulla muille niuhottamaan asioista jotka ei heille kuulu.

"Eikö voi muka uskoa ja olla utelias, uskoa ja olla elämäniloinen?"
        Kyllä voi olla, tai voi olla olematta. Riippuu ihan siitä mihin uskoo tai on uskomatta.

"Enkä käsitä, mikä oikeus ihmisellä on tulla muille niuhottamaan asioista jotka ei heille kuulu." En minäkään, mutta ilmeisesti uskovat kuvittelevat toisten asioiden kuuluvan heille ja siksi julistavat tuomioita hyvin hanakasti toisille ihmisille. Kun uskovat ymmärtävät, että toisten asiat eivät kuulu heille, lopettavatko he tuomioiden julistamisen vai miten siihen saataisiin loppu, koska tästä on kuitenkin viime pelissä kyse. Se että tuomitsemme toisiamme ei johda mihinkään hyvään, ei ole koskaan johtanut eikä tule johtamaan. Vasta kun laajemmin ihmiskuntana ymmärrämme tämän voimme saavuttaa maailman rauhan. Olemme kyllä matkalla tähän rauhaan, joten luottakaamme, että tulevaisuus on kaikesta huolimatta juuri sellainen kuin siitä itse haluamme luoda.

"Totta, ei ihminen välttämättä tarvitse uskontoa jos tuntuu siltä."
        Juuri näin. Myöskin ihminen tarvitsee uskontoa jos tuntuu siltä. Tunne siis ratkaisee lopulta tämän mihin ihminen lopulta uskoo tai on uskomatta. Viittaan itse tässä sydämen ääneen, sisäiseen intuitioon, omaan tietoisuuteen, joka ohjaa meitä matkallamme siihen muistamiseen, keitä todella olemme. Mitä enemmän kuuntelemme tätä sisäistä ääntämme sitä voimakkaammin olemme yhteydessä todelliseen henkisyyteen, eikä siihen tarvita mitään uskontoja (välttämättä, jos siltä tuntuu). Tähän muistamiseen tullaan eri teitä, eikä siihen ole olemassa vain yhtä ja ainoaa oikeaa.

• olen minä

"Onko annetut vaihtoehdot ainoat vaihtoehdot?" Eivät ole, eivätkä koskaan tule olemaankaan.

"Onko olemassa olikeaa ja väärää?" Ihmisen määrittelemänä kyllä, mutta ei "Jumalan" (eli ei dualistisuuden) näkökulmasta. Jumalan näkökulmasta asiat nähdään enemminkin joko toimivina tai epätoimivina. Väärä ja oikea ovat vain ihmisen itsensä määrittelemiä kun ihminen elää dualistisessa todellisuudessa. On mahdollista myös höllentää tätä dualistisuuden otetta itsessään ja alkaa nähdä asioita ilman luokittelua.

Olemmeko jo riittävän kypsiä etsimään vastauksia ja päättämään itsenäisesti kohtalostamme? Olemme. Monet ovat jo heräämässä ymmärtämään sen luomisvoiman, jota me jokainen olemme ja sen vastuun, joka jokaisella on omasta elämästään (=kohtalostaan). Tällöin olemme vastuussa kaikesta siitä mitä maapallolla tapahtuu myös ihmiskuntana ja siitä saamme myös iloksemme vastuun kantaa. Se kaikki minkä olemme luoneet tähän asti voimme luoda halutessamme myös toisin, jos katsomme yhdessä että jokin asia ei enää toimi hyväksemme tai yhteiseksi hyväksi. Kyllä, nyt on aika etsiä vastauksia ja päättää itsenäisesti ilman että antaa muiden ohjailla itseään. Voi inspiroitua täysin vapaasti toimimaan sen mukaan mitä sisäinen ääni ohjaa, eikä sen mukaan mitä ulkoinen ääni haluaa meidän tekevän. Tässä on se voima mikä tulee muuttamaan maailman aivan toisenlaiseksi paikaksi elää kun yhä useampi ihminen löytää tämän voiman itsestään ja inspiroi sillä myös muita muutokseen ja maailman parannukseen. Mitään palvontaa ei tarvita kun ihmiset tulevat yhteen ja alkavat toimimaan yhteisen hyvän puolesta. Kun ensin tulemme ymmärtämään syvemmin mikä ei enää toimi voimme sen muuttaa toimivaksi. Tässä on se muutos missä ihmiskunta elää suurta murrosta tällä hetkellä.

"...mikä voima on ajanut ihmisen leviämään ympäri maapallon, mikä voima ajoi kolumbuksen etsimään intiaa, mikä voima sai aikaan Darwinin päätelmät, miksi eräs patenttitoimiston kirjuri ymmärsi ajan ja paikan suhteellisuuden."
      Minun vastaukseni on inspiraatio, johon myös uteliaisuus kuuluu. Inspiraatio on sisäinen tunne, jota kuuntelemalla löydämme vastaukset kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin ja myös ongelmiin, joita tänä päivänä kohtaamme. Inspiraatioitamme seuraamalla löydämme elämän tarkoituksemme ja elämän ilomme. Sen kautta elämällä elämästä tulee täyttä ja antoisaa, sellaiseksi miksi ihmiselämä on tarkoitettukin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Elina Valtosella täydellinen mahalasku Ylen Ykkösaamussa. Ei hallitse alkuunkaan tonttiaan.

Ulkoministerimme Elina Valtosen haastattelu Ylen Ykkösaamussa 25.1.2025 oli jotain niin kiusallista katsottavaa, ettei
      Maailman menoa
      420
      2799
    2. Huomaatko että

Olen kiinnostunut seksielämästäsi. Mitä uskot sen taustalla olevan?
      Ikävä
      146
      1413
    3. Kelpaisinko vielä?

Huolisitko minut vielä vaikka olen ollut sen toisen kanssa?
      Ikävä
      82
      1088
    4. Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta

Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.
      Ikävä
      37
      941
    5. Olen niin pettynyt itseeni

Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi
      Ikävä
      40
      940
    6. Nainen, haluatko olla haluttava

Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,
      Ikävä
      44
      931
    7. Ei ole yhtään

Helppoa olla sinuun rakastunut
      Ikävä
      102
      892
    8. Martina, ero?

Milloin erouutinen julki, veikkauksia?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211