Oisko kellään tietoa, että mitä huonetermostaatteja olisi nykyään tarjolla 24 V (VAC) järjestelmään ohjaamaan vesikiertoisen lattialämmityksen toimilaitteita (Wirsbo/Uponor)? LVI liikkeessä ei ollut kuin karvalakkimallinen Eberle, joka ei kuitenkaan toiminut (ei siis antanut virtaa toimilaitteelle, syytä en tiedä). Lisäksi ko. laitteessa ei ole edes merkkivaloa, vaan ainoastaan lämpötilansäätökiekko, joten ei tiedä milloin ko. laite alkaa nostamaan lämpöä. Oisko jotain monipuolisempaa termaria saatavilla, esim. digitaalista tai ainakin sellaista, jossa on merkkivalo JA lämpötila-asteikko säätöpyörässä?
24V huonetermostaatti toimilaitteen ohjaukseen
15
8105
Vastaukset
- miksi ei toiminu?
Onko sulla 24V AC muuntaja? Ei se termari yksikseen riitä.
Itse otin 230VAC toimilaitteet (Nereus), etttei tarvi sotkea eri jännitteitä.- termaria vaikka
Juu, siis jäi äskeisestä viestistä, eli minulla on siis 10 vuotta vanha järjestelmä, joka on 24V AC systeemi muuntajineen. Nyt on pari termaria rikki (= ei anna 24 volttia toimilaitteille, mittasin yleismittarilla). Toimilaitteet on kunnossa (testattu toisella termarilla). Uusi Eberlen termari ei siis antanut ollenkaan jännitettä toimilaitetta ohjaavaan piuhaan vaikka käänsi termarin täysille. Käyn vielä LVI liikkeessä kysymässä, että miksi ei pelaa. Heillä ei vain ollut tarjota parempaa termaria edes tilaamalla, joten vaihtoehtoja tässä etsin.
- keep it simple
termaria vaikka kirjoitti:
Juu, siis jäi äskeisestä viestistä, eli minulla on siis 10 vuotta vanha järjestelmä, joka on 24V AC systeemi muuntajineen. Nyt on pari termaria rikki (= ei anna 24 volttia toimilaitteille, mittasin yleismittarilla). Toimilaitteet on kunnossa (testattu toisella termarilla). Uusi Eberlen termari ei siis antanut ollenkaan jännitettä toimilaitetta ohjaavaan piuhaan vaikka käänsi termarin täysille. Käyn vielä LVI liikkeessä kysymässä, että miksi ei pelaa. Heillä ei vain ollut tarjota parempaa termaria edes tilaamalla, joten vaihtoehtoja tässä etsin.
Minulla on käyttämättömänä 5 warmian termaria, ei ole järkeä supistaa huoneiden kiertoa ja luukutta kattilaa punaisella. Lattialämmitys vesikierotinen sellainen reagoi muutenkin 12-24 tunnissa ulkolämpötilan muutoksiin, joten termarin säätö tulee kuitenkin myöhässsä ja on siten päin seinää.
- Toimisuunta?
Entä jos käännät sen minimille? Tavallisen mekaanisen termostaatin pitäisi kyllä toimia, mutta siinä olisi syytä olla vaihtokosketin, jotta toimisuunta voi olla kummin päin tahansa. Ainakin Nereuksen toimilaite toimiin niin päin että se ohjataan sähköllä kiinni, eli sen ei pidäkkään päästää sähköä läpi jos pyynti on suurella, vaan sähkö tulee päälle kun lämpötila saavutetaan tai pyynti laitetaan pienemmälle.
Tiedätkö siis kummin päin tomilaitteesi toimivat? Ja toimiiko termostaatti oikein päin? - kyllästynyt säätäjä
keep it simple kirjoitti:
Minulla on käyttämättömänä 5 warmian termaria, ei ole järkeä supistaa huoneiden kiertoa ja luukutta kattilaa punaisella. Lattialämmitys vesikierotinen sellainen reagoi muutenkin 12-24 tunnissa ulkolämpötilan muutoksiin, joten termarin säätö tulee kuitenkin myöhässsä ja on siten päin seinää.
Jaa, vai niin. Minulla on taas päinvastainen ongelma. Huoneanturi on tupakeittiössä ja sen lämpötila onkin aina ok, mutta nurkkamakkarit tahtoo jäädä kylmiksi kun säädin tarjoaa liian kylmää vettä kiertoon. Tupakeittiö pitäisi ylilämmittää, jotta lämpö riittäisi nurkkahuoneisiin.
No seuraavaan taloon sitten sähkölämmitys, niin ei tarvi pelleillä. - 32424
kyllästynyt säätäjä kirjoitti:
Jaa, vai niin. Minulla on taas päinvastainen ongelma. Huoneanturi on tupakeittiössä ja sen lämpötila onkin aina ok, mutta nurkkamakkarit tahtoo jäädä kylmiksi kun säädin tarjoaa liian kylmää vettä kiertoon. Tupakeittiö pitäisi ylilämmittää, jotta lämpö riittäisi nurkkahuoneisiin.
No seuraavaan taloon sitten sähkölämmitys, niin ei tarvi pelleillä.Jos on 5 warmian termaria, on myös 5 huoneanturia, joten et puhu samasta asiasta. Mulla riittää kattillan ulkoilma-anturin ja sen antama tieto koko taloon sopivan lämpökäyrän ohjaamiseen.
- kyllästynyt säätäjä
32424 kirjoitti:
Jos on 5 warmian termaria, on myös 5 huoneanturia, joten et puhu samasta asiasta. Mulla riittää kattillan ulkoilma-anturin ja sen antama tieto koko taloon sopivan lämpökäyrän ohjaamiseen.
Huoneanturilla tarkoitin oumannin sisälämpötila-anturia, niitä voi olla vain yksi per säädin, eli yks per talo jos on yhdellä säädöllä.
Huonetermostaatit on joka huoneessa, mutta eihän ne vettä lämmitä, vaan ovat varalta leikkaamassa liikaa lämpöä pois. En ymmärrä mitä haittaa niistä olisi, jos järjestelmä toimii ilmankin?
Meillä kompastus tuli siitä että makkareissa on parketit ja tupakeittiössä laatat lattiassa. Kivipintaisen lattian lämmön luovutus on todella suuri suhteessa makkareihin. Tupakeittiö lämpiää tehokkaasti hyvinkin alhaisella kiertoveden lämmöllä ja pienellä virtauksella. - termaria vaikka
Toimisuunta? kirjoitti:
Entä jos käännät sen minimille? Tavallisen mekaanisen termostaatin pitäisi kyllä toimia, mutta siinä olisi syytä olla vaihtokosketin, jotta toimisuunta voi olla kummin päin tahansa. Ainakin Nereuksen toimilaite toimiin niin päin että se ohjataan sähköllä kiinni, eli sen ei pidäkkään päästää sähköä läpi jos pyynti on suurella, vaan sähkö tulee päälle kun lämpötila saavutetaan tai pyynti laitetaan pienemmälle.
Tiedätkö siis kummin päin tomilaitteesi toimivat? Ja toimiiko termostaatti oikein päin?Kokeilin laittaa termarin minimille ja lisäksi kokeilin vaihtaa jumpperin asennon, joka pitäisi olla jäähdytystä varten toisessa asennossa eli kun termarilla ohjataan jäähdytyksen lämpötilaa (kusisen ohjekirjan mukaan). Tässä vain kun amatööri menee LVI liikkeeseen, niin luulee saavansa asiantuntijalta oikean laitteen ja ohjeet. Kun kysyin kytkentäohjetta, niin totesi, että siinä on pari johtoa jotka pitää kytkeä. Jäin vähän ihmettelemään, että miten laite voi toimia vain 2 johdolla... no olihan siinä 3 johtoa kytkettävänä kun termarin avasin.
Uponorin toimilaite näyttäisi avautuvan kun se saa virtaa. Wirsbo on Uponorin entinen tuotemerkki, mutta Uponorilla ei LVI liikkeen mukaan ole tarjota termaria 24V järjestelmään. Pitää varmaan kolvata itse, jos ei löydy muuta. - termaria vaikka
keep it simple kirjoitti:
Kun lämmitän varaavaa takkaa, niin on hyvä, että termarit reagoi. Huoneen lämpötila nousee takkaa lämmittäessä nopeasti ja itse takkaa luovuttaa lämmön 12 tunnin aikana, joten ainakin oman kokemuksen myötä lämpö pysyy tasaisempana kun termarit on käytössä ja ehjät. Käyrä on säädetty siten, että termarit pyytää lämpöä usein, jos takkaa ei ole lämmitetty. Kiinteällä asetuksella lämpötila nousee takkaa lämmittäessä turhan ylös.
- kytkentä...
Kokeilin laittaa termarin minimille ja lisäksi kokeilin vaihtaa jumpperin asennon, joka pitäisi olla jäähdytystä varten toisessa asennossa eli kun termarilla ohjataan jäähdytyksen lämpötilaa (kusisen ohjekirjan mukaan). Tässä vain kun amatööri menee LVI liikkeeseen, niin luulee saavansa asiantuntijalta oikean laitteen ja ohjeet. Kun kysyin kytkentäohjetta, niin totesi, että siinä on pari johtoa jotka pitää kytkeä. Jäin vähän ihmettelemään, että miten laite voi toimia vain 2 johdolla... no olihan siinä 3 johtoa kytkettävänä kun termarin avasin.
Uponorin toimilaite näyttäisi avautuvan kun se saa virtaa. Wirsbo on Uponorin entinen tuotemerkki, mutta Uponorilla ei LVI liikkeen mukaan ole tarjota termaria 24V järjestelmään. Pitää varmaan kolvata itse, jos ei löydy muuta.Siksi sähkömiehet käy kolme vuotta koulua että ne ymmärtää miten sähkö toimii ja osaa kytkeä ne oikein. En ymmärrä miten siellä voi olla kolme johtoa? Toimilaitteelle menee kaksi ja tuleva sähkö tulee kahdella johdolla, yhteensä neljä. Voi olla että nollat on kytketty yhteen jossain muussa rasiassa, jolloin jäljelle jää kaksi johtoa, eli tuleva plussa ja toimilaitteelle menevä plussa.
Termostaattisi on varmaan oikeanlainen, koska sen voi tuolla jumpperilla vielä valita että kummin päin toimii. Sinun tapauksessa kyse on tavanomaisesta lämmityskäytöstä, eli sähkö lähee ulos kun lämpö on alle pynnin.
Kyllä minä nyt luulen että olet vain kytkenyt sen väärin tai sitten termari on rikki. Kokeile ohmimittarilla että sulkeutuuko kärki vai ei. Napsahtaako se kun käntää lämpötilan valintaa? - termaria vaikka
kytkentä... kirjoitti:
Siksi sähkömiehet käy kolme vuotta koulua että ne ymmärtää miten sähkö toimii ja osaa kytkeä ne oikein. En ymmärrä miten siellä voi olla kolme johtoa? Toimilaitteelle menee kaksi ja tuleva sähkö tulee kahdella johdolla, yhteensä neljä. Voi olla että nollat on kytketty yhteen jossain muussa rasiassa, jolloin jäljelle jää kaksi johtoa, eli tuleva plussa ja toimilaitteelle menevä plussa.
Termostaattisi on varmaan oikeanlainen, koska sen voi tuolla jumpperilla vielä valita että kummin päin toimii. Sinun tapauksessa kyse on tavanomaisesta lämmityskäytöstä, eli sähkö lähee ulos kun lämpö on alle pynnin.
Kyllä minä nyt luulen että olet vain kytkenyt sen väärin tai sitten termari on rikki. Kokeile ohmimittarilla että sulkeutuuko kärki vai ei. Napsahtaako se kun käntää lämpötilan valintaa?Tota noin. vanhassa termarissa on vain 3 johtoa. Yhteen termari syöttää 24V, kun termostaatti alkaa nostamaan lämpötilaa. 2 muuta johtoa ovat nolla ja vaihe (24VAC).
Mutta LVI liikkeessä sanottiin 2 johtoa, vanhassa termarissa on 3 johtoa (joiden avulla laite toimii) ja sinä kirjoitat, että pakko olla 4 johtoa... toimilaitteelle mene siis nolla ja tuota yhtä johtoa pitkin tulee vaihe. Etkä sinäkään taida sähkömies olla, kun VAC:ssa ei taideta plussista ja miinuksista puhua. - kytkentä...
Tota noin. vanhassa termarissa on vain 3 johtoa. Yhteen termari syöttää 24V, kun termostaatti alkaa nostamaan lämpötilaa. 2 muuta johtoa ovat nolla ja vaihe (24VAC).
Mutta LVI liikkeessä sanottiin 2 johtoa, vanhassa termarissa on 3 johtoa (joiden avulla laite toimii) ja sinä kirjoitat, että pakko olla 4 johtoa... toimilaitteelle mene siis nolla ja tuota yhtä johtoa pitkin tulee vaihe. Etkä sinäkään taida sähkömies olla, kun VAC:ssa ei taideta plussista ja miinuksista puhua.Kitusähköissä voi puha vaikka L- ja M-johdoista, mutta yleensä maalikoiden on helpompi ymmätää kun puhuu plussista ja miinuksista, eikä mistään ääri- ja nollajohdoista.
Uudessa termarissa ei varmaan tarvita miinusta, jos siinä ei ole merkkivaloa eikä lämpötilan pudotusmahdoolisuutta ulkoisella ohjauksella. Tarkoitus on vain viedä plussa termostaatin kytkimen läpi toimilaitteelle.
"toimilaitteelle mene siis nolla" En nyt ihan ymmärtänyt mitä tämä tarkoitti... Meneekö rasian läpi miinus suoraan toimilaitteelle, eli ei termarin kautta?
Kerro termarin ja toimilaitteen tyypit, niin kaivetaan kytkentäkuvat netistä.
- huonesäädin
Sinulla lienee lattialämmityksen toimilaitteina termomoottorit. Siis värkit, joissa on samankaltainen vahapatruuna kuin patteritermostaateissa 3 W sähkövastus, joka lämmittää patruunaa. Lämmetessään vahapatruuna joko sulkee tai avaa venttiilin. Näitä on siis kahta eri tyyppiä. NO = normally open on auki, kun ohjausjännitettä ei ole, ja sulkeutuu (5-10 min viiveellä, kun vastus lämmittää vahapatruunaa) kun ohjausjännite kytketään. NC toimii päinvastoin. Toimintaa voi testata syöttämällä ihan raa’asti 24 VAC toimilaitteelle ja tuloksen näkee 10 min kuluttua.
Termomoottoria voi myös yrittää ohjata puoliksi auki pulssimaisella signaalilla.
Normaali huonetermostaatti, jossa on vain avautuva/sulkeutuva kosketin, jolla kytketään esim. lattialämmityskaapelin 230 V sähkönsyöttö, ei kelpaa, vaan tarvitset nimenomaan termomoottorien ohjaukseen tarkoitetun värkin, joka syöttää termomoottoreille pulssitettua 24 VAC jännitettä & ohjauslähdöt kestävät kuormitusta tyyliin 1 A tai parikymmentä VA = ohjauslähtöön voi liittää muutamia rinnankytkettyjä toimilaitteita (jos on vaikka useampi piiri isossa huoneessa).
Yllätys, yllätys, näitä löytyy pilvin pimein, koska tätä tekniikkaa käytetään toimistoissa erittäin paljon mm. jäähdytyspalkkien ohjauksessa. Taikasana, jota googleen pitää tarjota, on "huonesäädin".
Sinulle riittää 1-portainen malli, jossa on ainoastaan yksi ohjauslähtö (lämmitys TAI jäähdytys, ei sekä että). Useimmissa säätimissä on mahdollisuus valita esim. jumppereilla ohjataanko lämmitystä vai jäähdytystä ja ovatko toimilaitteet mallia NO vain NC. Ihan kaikissa ei kuitenkaan valinnanvaraa ole, joten tämä kannattaa tarkistaa.
Käyttöliittymä on aikalailla yhtenevä valmistajasta riippumatta
- säätönupissa ei asteikkoa, puoliväli 21 °C ja säätövaraa /- 3°C
- merkkivalo, joka ilmaisee, milloin lämmitys on päällä (osateholla palaa himmeänä)
Hifimmissä malleissa on myös lämpötilanäyttö.
Esim. Produalin valikoimista sopivia malleja voisivat olla HSL-16 ja HSL-16 N. Näissä ei ilmeisesti ole jumppereita, vaan sekä NO että NC ohjauslähdöt. Sinun tapauksessasi toimilaitteelle menevät johdot kytketään tietenkin NO ja ohjauspuolen 0/maa -liittimiin ja NC-liitin jätetään tyhjäksi.
Jostain 230 V jännitteellä toimivista leluista kannattaa pysyä kaukana. Minä en ollut ennen tuollaisista kuullutkaan. Tuskin saa varaosia helposti, kun se ainokainen valmistaja/maahatuoja lyö hanskat tiskiin. Toimistojen tekniikka, jolle siis löytyy useita valmistajia & maahantuojia, pelaa aina & poikkeuksetta 24 VAC jännitteellä.- jaha...
No tästä ei asiantuntemattomuutta puuttunu.
Vitsi? - termaria vaikka
Kiitos, tässä oli se, mitä hainkin. Pitää tutkia tuo Produalin mallit, sillä niissä on vieläpä loistava toimilaitteiden jumppaus-toiminto, joka varmasti vähentäisi jakotukin venttiileiden jumiutumista kesän aikana. Nytkin oli syksyllä 2 venttiiliä jumissa eli eivät avautuneet, vaikka toimilaite avautui. Saa nähdä löytyykö noita Produalin termareita mistään lähialueelta. Tietty jos saisi vaikka jostain webin kautta tilattua...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 834535
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854401Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433749Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163473Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402967Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102744En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä152673IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392073Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581738Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1011288