Immateriaalioikeudet

Olavi63

Kehittää rämpsäytin ohjelmistoskeletonin jossa jolla tietokoneeseen liitettävät näppäimistöt voidaan ohjelmoida toimimaan eri sovellusten kanssa ja tarvittaessa erillisten näyttöjen kanssa. Näppäimistöjen määrää ei ole rajoitettu ja jos näytöt ovat esim. paneelinäyttöjä joilla on omat ohjaimet, ei niidenkään lukumäärää ole rajoitettu. Kun maailmalta ei löytynyt vastaavaa nin oli pakko itse koodata...
Ohjelmisto on tilaajakohtainen sovelluksesta riippuen. Elikä kysymys olisi että voiko tällaista sovelmaa patentoida?

7

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 28

      Ohjelmistopatentteja ei vielä onneksi Euroopassa ole hyväksytytty ja laajoja konsepteja on turha yrittää patentoida. Jos ideasi olisi kokoluokkaa sormien levittääminen kosketusruudulla ruudulla niin että näyttö zoomaa (pat. Steve Jobs) niin patenttia voisi viritellä mutta tn. ko. asia on jo patentoitu.

      • milla+

        On se mahdollista, kunhan sillä systeemillä on tekninen teho. Mutta aika raskas ja kalliskin, joten ensin pitää tutkia patenttitietokantoja.


      • milla+ kirjoitti:

        On se mahdollista, kunhan sillä systeemillä on tekninen teho. Mutta aika raskas ja kalliskin, joten ensin pitää tutkia patenttitietokantoja.

        Samalla API:lla voi jokaisella käyttäjällä olla esim. oma hiiri ja käyttö ideapalavereissa ja brainstormingeissa voisi olla mielenkiintoista. Toki on olemassa ko. ohjelmia mutta niissä ohjataan samaa hiirtä.


      • Olavi63 kirjoitti:

        Samalla API:lla voi jokaisella käyttäjällä olla esim. oma hiiri ja käyttö ideapalavereissa ja brainstormingeissa voisi olla mielenkiintoista. Toki on olemassa ko. ohjelmia mutta niissä ohjataan samaa hiirtä.

        Eli laite saa olla mikä tahansa HID.


    • Duoda, duoda, kun OS:t eivät tue montaa näppäimistöä vaan klusteroivat ne yhdeksi virtuaaliseksi ja sorvasin API kirjaston, niin eikö sitä voi patentoida. Jos joku tekee reverse engineeringiä meikän koodille ja sorvaa omiaan niin eikö sitten meikäläisellä ole mitään sanomista. Vai teenkö niinkuin Microsoft että pistän sekaan NOP:peja ja sekalaista Hash-koodia ja turvotan API:n turhilla hypyillä täyteen kakkia niin ettei kukaan jaksa sitä availla?

    • Toiminimi

      Suomen patenttilaissa on erikseen säädetty, että mm. tietokoneohjelmaa tai matemaattista menetelmää ei voi patentoida. Tietokoneohjelma saattaa kuitenkin saada patenttisuojaa silloin, kun ohjelma on osa jonkin keksinnön toteutusta, esimerkiksi jotakin teknistä prosessia ohjaava ns. upotettu (embedded) ohjelma.

      http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/immat.html#pat
      http://www.borenius.fi/ipr-tieto/patentit/patentti
      http://www.prh.fi/fi/patentit.html
      Kannattaa ottaa vaikka tuonne Patentti- ja rekisterihallitukseen yhteyttä ja kysyä neuvoa, ei tällaisista suomi24h. foorumeista mitään järkevää palautetta saa.. :-)

      • Oikeassa olet. Pitää vain suojata mahdollisimman hyvin reverse engineeringiltä ja hakkeroinnilta (pitkälti sama asia). Kiitos liitteistä, valaisevia. Kiva kun pistit kun ei itsellä ole oikein aikaa etsiskellä kun pitää aina vaan koodailla - eli laiska pärkkules...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe