En halua kaksosia!

tyrtur

Ihan vain mielenkiinnosta kysyn, jos joku osaisi vastata.
Onko lääketieteellisesti mahdollista abortoida toinen kaksosista ja säästää toinen, mikäli haluaa vain yhden lapsen, eikä kahta?

Vai onko tässä tapauksessa abortoitava molemmat ja yritettävä uudelleen yhtä?

P.s Ei täysin itsekkäistä syistä, sillä olen itse identtinen kaksonen ja tämä kohtalo on pilannut elämäni. En halua samanlaista vangitsevaa ja surullista elämää lapselleni.

37

3010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyhmäkö

      Jo oli kysymys. Toivottavasti et saa yhtäkään!!!!

      • tyrtur

        Kysymys vaikutti todella moraalittomalta, mutta miksi toivot, etten saisi yhtäkään lasta? :c

        Olen vasta 21, enkä ole hankkimassa lapsia vähään aikaan. Tiedän, että identtinen kaksosuus ei ole periytyvää.

        Omassa elämässäni kaksosuus on ollut niin tuhoava, ahdistava ja vangitseva voima, että kun ajattelen omia tulevia lapsiani, en haluaisi heille samanlaista kohtaloa.

        Samasta syystä, kun joku voisi ajatella abortoivansa lapsen, joka tulisi tod. näk. kärsimään vakavasta vammaisuudesta, minä näen kaksosuuden estämisen samanlaisena.

        Ihmiset, jotka eivät ole (identtisiä) kaksosia luulevat, että kyseessä on ainutlaatuinen ja kestävä suhde, joka tuo elämään iloa. Näin ei kuitenkaan ole minun kohdallani. Kaksosuus on estänyt minulta koko elämäni. Se on vienyt minulta oikeuden toteuttaa itseäni ja tehdä omia päätöksiä. Olen siskoni ikuinen vanki, vaikka hän olisi missä. Olen epävapaa koko elämäni ajan ja se on kärsimystä.

        En missään nimessä halua kärsimystä lapsilleni.


      • ihmetteljiä
        tyrtur kirjoitti:

        Kysymys vaikutti todella moraalittomalta, mutta miksi toivot, etten saisi yhtäkään lasta? :c

        Olen vasta 21, enkä ole hankkimassa lapsia vähään aikaan. Tiedän, että identtinen kaksosuus ei ole periytyvää.

        Omassa elämässäni kaksosuus on ollut niin tuhoava, ahdistava ja vangitseva voima, että kun ajattelen omia tulevia lapsiani, en haluaisi heille samanlaista kohtaloa.

        Samasta syystä, kun joku voisi ajatella abortoivansa lapsen, joka tulisi tod. näk. kärsimään vakavasta vammaisuudesta, minä näen kaksosuuden estämisen samanlaisena.

        Ihmiset, jotka eivät ole (identtisiä) kaksosia luulevat, että kyseessä on ainutlaatuinen ja kestävä suhde, joka tuo elämään iloa. Näin ei kuitenkaan ole minun kohdallani. Kaksosuus on estänyt minulta koko elämäni. Se on vienyt minulta oikeuden toteuttaa itseäni ja tehdä omia päätöksiä. Olen siskoni ikuinen vanki, vaikka hän olisi missä. Olen epävapaa koko elämäni ajan ja se on kärsimystä.

        En missään nimessä halua kärsimystä lapsilleni.

        Kuvitellaan tilanne, että odottaisit kaksosia ja erottaisit ne hankkimalla abortin toiselle. Voisko olla mahdollista, että säästetty yksilö friikkaa puuttuvan veljen/siskon takia. ja ihmettelee omaa olemassa oloaan "miksei äiti halunnut pitää molempia". Sun kokemukset kuulostaa kauheilta, enkä mä yksin syntyneenä ikinä ymmärrä sun kaksos fiiliksia, ettekä tekään meitä täysin. Omistan neljä isompaa sisarusta ja puhun omien kokemuksien pohjalta, että ykkösetkin voi jäädä muiden siskoje jalkoihin, jos ei pidä puoliaan kotona. ps. miten kertoa kaksoselle, että sulla oli veli?


      • PAPUUR
        tyrtur kirjoitti:

        Kysymys vaikutti todella moraalittomalta, mutta miksi toivot, etten saisi yhtäkään lasta? :c

        Olen vasta 21, enkä ole hankkimassa lapsia vähään aikaan. Tiedän, että identtinen kaksosuus ei ole periytyvää.

        Omassa elämässäni kaksosuus on ollut niin tuhoava, ahdistava ja vangitseva voima, että kun ajattelen omia tulevia lapsiani, en haluaisi heille samanlaista kohtaloa.

        Samasta syystä, kun joku voisi ajatella abortoivansa lapsen, joka tulisi tod. näk. kärsimään vakavasta vammaisuudesta, minä näen kaksosuuden estämisen samanlaisena.

        Ihmiset, jotka eivät ole (identtisiä) kaksosia luulevat, että kyseessä on ainutlaatuinen ja kestävä suhde, joka tuo elämään iloa. Näin ei kuitenkaan ole minun kohdallani. Kaksosuus on estänyt minulta koko elämäni. Se on vienyt minulta oikeuden toteuttaa itseäni ja tehdä omia päätöksiä. Olen siskoni ikuinen vanki, vaikka hän olisi missä. Olen epävapaa koko elämäni ajan ja se on kärsimystä.

        En missään nimessä halua kärsimystä lapsilleni.

        tyrtur.HERÄÄ,EIHÄN SUN KAKSOSTESI TARVITSE KOKEA SAMAA MITÄ SÄ!!!!!!!!!!!!!!SEHÄN ON SUN ASIA,KUINKA LAPSESI KASVATAT,ELI ÄLÄ TEE SAMOJA VIRHEITÄ,JOITA ITSE OLET KOKENUT SISARESI RINNALLA.niin kauan kun ajattelet noin lapsellisesti,älä hankkiudu raskaaksi.KASVA ENSIN ITSE AIKUISEKSI,ENNENKUIN EDES SUUNNITTELET LAPSIA YMS.


      • Onnelliset kaksoset
        tyrtur kirjoitti:

        Kysymys vaikutti todella moraalittomalta, mutta miksi toivot, etten saisi yhtäkään lasta? :c

        Olen vasta 21, enkä ole hankkimassa lapsia vähään aikaan. Tiedän, että identtinen kaksosuus ei ole periytyvää.

        Omassa elämässäni kaksosuus on ollut niin tuhoava, ahdistava ja vangitseva voima, että kun ajattelen omia tulevia lapsiani, en haluaisi heille samanlaista kohtaloa.

        Samasta syystä, kun joku voisi ajatella abortoivansa lapsen, joka tulisi tod. näk. kärsimään vakavasta vammaisuudesta, minä näen kaksosuuden estämisen samanlaisena.

        Ihmiset, jotka eivät ole (identtisiä) kaksosia luulevat, että kyseessä on ainutlaatuinen ja kestävä suhde, joka tuo elämään iloa. Näin ei kuitenkaan ole minun kohdallani. Kaksosuus on estänyt minulta koko elämäni. Se on vienyt minulta oikeuden toteuttaa itseäni ja tehdä omia päätöksiä. Olen siskoni ikuinen vanki, vaikka hän olisi missä. Olen epävapaa koko elämäni ajan ja se on kärsimystä.

        En missään nimessä halua kärsimystä lapsilleni.

        Älä hyvä tyttö höpötä, unohda vanhat kaunat siskoni kanssa ja katso eteenpäin. Sinulla omien kaksosten kanssa on upea tulevaisuus edessä!


    • onnelliset kaksoset

      Kyllä toinen on mahdollista abortoida, tosin se lisää keskenmenon riskiä melkoisesti toisenkin osalta. Mutta jos olet identtinen kaksonen ei se mitenkään lisää riskiäsi saada kaksosia omassa raskaudessasi, joten todennäköisesti et saa kaksosia. Jos nyt kaksoset tulisi, niin kannattaa kasvattaa heidät kahtena lapsena, eikä yhtenä, näin vältytään ongelmilta.

      • tyrtur

        Kiitos! En ole raskaana kaksosille, enkä hanki lapsia vielä pitkään aikaan. :)
        Kysyin vain mielenkiinnosta, koska olen itse kokenut kaksosuuteni ahdistavana ja epäoikeudenmukaisena elämässäni.

        Tiedän, ettei identtinen kaksosuus ole periytyvää, enkä siksi myöskään ole huolissani.


    • HUlluko

      Synnytä ensin molemmat ja katso sitten ajan kanssa kumman haluat tappaa.

      • tyrtur

        En ole raskaana kaksosille. Kysyin vain mielenkiinnosta. Tiedän myös, että identtinen kaksosuus ei ole periytyvää, enkä ole huolissani kaksosten saamisesta.

        Abortin tekeminen ei ole sama asia, kuin tappo.

        Minun kokemusteni mukaan kaksosuus on puolestaan sama asia, kuin kamala, sielun tuhoava, identiteetin murskaava, vapauden riistävä vankituomio, joka kestää koko elämän.

        Kaksosuus riistää oikeuden vapauteen metafyysisessä mielessä.
        Et voi tietää, ellet itse ole kokenut sitä.

        Jos saisin kuulla olevani raskaana kaksosille, abortoisin toisen (koska sain kuulla, että se on mahdollista), vain, koska haluaisin lapselleni ihmisarvoisen elämän.
        Etenkin identtinen kaksosuus on sitä, että sinusta on olemassa identtinen klooni, joka vaikuttaa turmeltavasti elämääsi, vaikka haluaisit elää riippumattomana ja
        onnellisena, kuten muutkin ihmiset.


      • titanic
        tyrtur kirjoitti:

        En ole raskaana kaksosille. Kysyin vain mielenkiinnosta. Tiedän myös, että identtinen kaksosuus ei ole periytyvää, enkä ole huolissani kaksosten saamisesta.

        Abortin tekeminen ei ole sama asia, kuin tappo.

        Minun kokemusteni mukaan kaksosuus on puolestaan sama asia, kuin kamala, sielun tuhoava, identiteetin murskaava, vapauden riistävä vankituomio, joka kestää koko elämän.

        Kaksosuus riistää oikeuden vapauteen metafyysisessä mielessä.
        Et voi tietää, ellet itse ole kokenut sitä.

        Jos saisin kuulla olevani raskaana kaksosille, abortoisin toisen (koska sain kuulla, että se on mahdollista), vain, koska haluaisin lapselleni ihmisarvoisen elämän.
        Etenkin identtinen kaksosuus on sitä, että sinusta on olemassa identtinen klooni, joka vaikuttaa turmeltavasti elämääsi, vaikka haluaisit elää riippumattomana ja
        onnellisena, kuten muutkin ihmiset.

        Riippumattomana?
        Onnellisena?
        Kuten muutkin ihmiset?

        Missähän tv-sarjassa elät elämääsi, hyvä tyrtur


    • identtinen kaksonen

      ap, voitko kertoa tarkemmin miksi identtinen kaksosuus on sinulla noin kova paikka? Itsekin olen identtinen kaksonen ja tunnistan kyllä osan noista kirjoittamista asioista. Ei tämä identtisyys aina mikään kiva juttu ole, toisaalta itse en ole kokenut tätä niin raskaana vaan enemmän myönteisenä asiana. Mutta kuitenkin, jos jaksat ja haluat kirjoittaa niin minua kiinnostaisi tietää aiheesta tarkemmin. Mitä kaikkea inhoat tässä ja jos voisit kertoa joitain konkreettisia esimerkkejä asiasta? Oletteko te muuten siskosi kanssa miten samannäköisiä? Entä oletteko luonteeltanne samanlaisia, miten tulette toimeen nykyään?

      • tyrtur

        Hei,

        Minä ja siskoni olemme niin samannäköisiä, että isämme erehtyy vieläkin.

        Kärsimme molemmat tilanteestamme. Olemme kärsineet koko elämämme, mutta vasta nyt aikuisina olemme huomanneet, ettei elämä onnistu, niinkuin sen pitäisi. Lapsena toivoimme, että itsenäistyisimme joskus ja pärjäisimme omillamme, mutta näin ei tule koskaan käymään.

        Meille on diagnosoitu useita mielenterveysongelmia, jotka juontavat juurensa (meidän kohdallamme) kaksosuuteemme, kuten estynyt persoonallisuus, identiteettihäiriö, riippuvainen persoonallisuus, pakko-oireinen häiriö ja aspergerin syndrooma. Lisäksi kärsimme keskivaikeasta masennuksesta.

        Puhumme usein siitä, kumpi tappaa toisensa, jotta toinen pääsee vapaaksi vankilasta. Pahinta on, ettei kuolemankaan jälkeen välttämättä olisi vapaa, vaan kärsisi elämän loppuun asti "kaksos-syndroomasta", niinkuin me sitä kutsumme. Kumpikaan ei myöskään suostu jäämään elämään ilman toista, vaan haluaa olla se "itsemurhan" tekijä.

        Kaikkein helpointa olisi, jos toinen olisikin syntynyt kuolleena tai vielä parempaa, toista ei aluperin olisi kehittynytkään.


      • identtinen kaksonen
        tyrtur kirjoitti:

        Hei,

        Minä ja siskoni olemme niin samannäköisiä, että isämme erehtyy vieläkin.

        Kärsimme molemmat tilanteestamme. Olemme kärsineet koko elämämme, mutta vasta nyt aikuisina olemme huomanneet, ettei elämä onnistu, niinkuin sen pitäisi. Lapsena toivoimme, että itsenäistyisimme joskus ja pärjäisimme omillamme, mutta näin ei tule koskaan käymään.

        Meille on diagnosoitu useita mielenterveysongelmia, jotka juontavat juurensa (meidän kohdallamme) kaksosuuteemme, kuten estynyt persoonallisuus, identiteettihäiriö, riippuvainen persoonallisuus, pakko-oireinen häiriö ja aspergerin syndrooma. Lisäksi kärsimme keskivaikeasta masennuksesta.

        Puhumme usein siitä, kumpi tappaa toisensa, jotta toinen pääsee vapaaksi vankilasta. Pahinta on, ettei kuolemankaan jälkeen välttämättä olisi vapaa, vaan kärsisi elämän loppuun asti "kaksos-syndroomasta", niinkuin me sitä kutsumme. Kumpikaan ei myöskään suostu jäämään elämään ilman toista, vaan haluaa olla se "itsemurhan" tekijä.

        Kaikkein helpointa olisi, jos toinen olisikin syntynyt kuolleena tai vielä parempaa, toista ei aluperin olisi kehittynytkään.

        Kiitos vastauksesta. Onko teillä molemmilla nuo kaikki oireet? Usein kaksoset saattavat kärsiä hapenpuutteesta synnytyksessä ja yksi syy neurologisiin oireisiin kuten aspergeriin voi olla hapenpuute raskausaikana/synnytyksessä.

        Saako kysyä miten teitä on kohdeltu elämän aikana? itse muistan mm. kuinka inhosin tarhassa sitä, kun saimme usein yhteisiä tavaroita ja jouduimme tarhassakin jakamaan melkein kaiken. Oikeastaan eniten minua on inhottanut ne tilanteet, joissa ei ole kohdeltu samalla tavoin kuin muita. Joko on pidetty samana ihmisenä tai sitten oikein yrittämällä yritetty erottaa meidät. Meille mm. suositeltiin eri harrastuksia, erilaisia vaatetyylejä, erilaista hiustyyliä ja vaikka mitä välittämättä yhtään siitä miten itse tykkäisimme. Ei tavallisille sisaruksille mennä sanomaan, että ette saa harrastaa samaa lajia tai asiaa. Heidän annetaan itse päättää harrastukset, mutta identtisten kohdalla ajatellaan usein heti pahana asiana jos pitää luonnostaan samoista asioista. Tätä olen inhonnut, että osaa tuntuu pitävän kuin jonakin friikkinä.

        Samaten kouluaikana minua ärsytti se, että opettajat ja muut psykologit heti automaattisesti kuvittelivat meidän kilpailevan keskenään ja olevan kateellisia jos toinen menestyi paremmin, vaikkei asia koskaan ole ainakaan meidän kohdalla ollut näin. Aina olemme iloinneet toisen menestyksestä, oikeastaan enemmän kuin omasta menestyksestä.

        Mutta nuorempana toivoin minäkin välillä, että miksen voinut syntyä yksin tänne, nykyään tosin en voisi kuvitella ajattelevani noin. En usko, että pärjäisin yksin tässä maailmassa.


      • tyrtur
        identtinen kaksonen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Onko teillä molemmilla nuo kaikki oireet? Usein kaksoset saattavat kärsiä hapenpuutteesta synnytyksessä ja yksi syy neurologisiin oireisiin kuten aspergeriin voi olla hapenpuute raskausaikana/synnytyksessä.

        Saako kysyä miten teitä on kohdeltu elämän aikana? itse muistan mm. kuinka inhosin tarhassa sitä, kun saimme usein yhteisiä tavaroita ja jouduimme tarhassakin jakamaan melkein kaiken. Oikeastaan eniten minua on inhottanut ne tilanteet, joissa ei ole kohdeltu samalla tavoin kuin muita. Joko on pidetty samana ihmisenä tai sitten oikein yrittämällä yritetty erottaa meidät. Meille mm. suositeltiin eri harrastuksia, erilaisia vaatetyylejä, erilaista hiustyyliä ja vaikka mitä välittämättä yhtään siitä miten itse tykkäisimme. Ei tavallisille sisaruksille mennä sanomaan, että ette saa harrastaa samaa lajia tai asiaa. Heidän annetaan itse päättää harrastukset, mutta identtisten kohdalla ajatellaan usein heti pahana asiana jos pitää luonnostaan samoista asioista. Tätä olen inhonnut, että osaa tuntuu pitävän kuin jonakin friikkinä.

        Samaten kouluaikana minua ärsytti se, että opettajat ja muut psykologit heti automaattisesti kuvittelivat meidän kilpailevan keskenään ja olevan kateellisia jos toinen menestyi paremmin, vaikkei asia koskaan ole ainakaan meidän kohdalla ollut näin. Aina olemme iloinneet toisen menestyksestä, oikeastaan enemmän kuin omasta menestyksestä.

        Mutta nuorempana toivoin minäkin välillä, että miksen voinut syntyä yksin tänne, nykyään tosin en voisi kuvitella ajattelevani noin. En usko, että pärjäisin yksin tässä maailmassa.

        Hei ja anteeksi viiveellinen vastaus. En osaa oikein vastata kysymykseesi siitä, miten meitä ollaan kohdeltu elämän aikana.

        Vanhempamme erosivat, kun olimme kaksi vuotiaita. Jäimme asumaan isämme luokse. Isällä oli useita epäonnistuneita suhdekokeiluja. Suhde äitiin oli aika etäinen. Tukeuduimme voimakkaasti toisiimme, puhuimme omaa kieltämme ja eristäydyimme muista.

        Emme sopeutuneet kerhoyhteisöön, koska pelkäsimme muita lapsia. Meillä ei ollut tarvetta hakea ystäviä, koska meillä oli toisemme. Kaksoissiskoni oli/on ainut jota tarvitsin/tarvitsen.

        Myöhemmin saimme lisää sisaruksia, jotka kuitenkin jäivät etäisiksi, koska heillä oli eri äiti. Perheessämme vallitsi selvä "sinun lapset/minun lapset/yhteinen lapsi-rakenne".

        Koulussa saimme kavereita, mutta ne olivat aina yhteisiä, koska olimme kirjaimellisesti samanlaisia. Emme halunneet eri kavereita, koska se olisi ollut liian suuri taakka kantaa. Olisi aina joutunut "raportoimaan" keskusyksikölle (minä ja siskoni) tekemisistä, joista toinen ei ollut tietoinen.

        Teimme kaikki aina yhdessä ja meidät nähtiin aina yhtenä. Meitä kutsuttiin "tytöiksi", "kaksosiksi" tai "siskoksiksi". Ei ollut tietoa, jota toinen ei olisi tiennyt, tai tunnetta, jota toinen ei olisi tuntenut. Salaisuuksia ei ollut. Jos toinen koki jotain kurjaa, toinen syöksyi samaan kurjuuteen antaumuksella.

        Yläasteella kaikki kaverit jäivät pois, sillä olimme lyhyen vaiheen jälkeen taas omassa maailmassamme.

        Koulun jälkeen menimme samaan opiskelupaikkaan. Opiskelu oli vaikeaa, koska meidän oli aina pakko saada samat numerot kaikesta. Usein saimmekin samat numerot, mutta tapauksissa, joissa toinen sai paremman, toinen meni pyytämään opettajalta numeron huonontamista. Kilpailimme jatkuvasti, emme siitä, kumpi on parempi, vaan siitä, kumpi joutuu olemaan parempi. Jos oli parempi, oli velvollinen "hyvittämään" toiselle sen, että poikkesi ennakko-oletuksista.

        Riippuvuussuhde on niin suuri, ettemme voi olla toisistamme erossa. Eri huoneessa oleminen on ahdistavaa. Kummatkin tuntevat yleiset säännöt ja rutiinit. Olemme vihdoin kunnolla aikuisia, mutta meillä ei ole ikinä ollut suhdetta vastakkaiseen sukupuoleen. Meillä ei ole ollut kavereita tai ihmissuhteita peruskoulun jälkeen. Puhumme vain toisillemme ja vanhemmillemme. Emme halua ystäviä, harrastuksia, vaihtelua, jännitystä, kokemuksia tai rakkautta, mutta samaan aikaan tekisin mitä vain voidakseni elää normaalia elämää; voidakseni olla itsenäinen, voidakseni tavata elämäni rakkauden, perustavani perheen, opiskelevani, tekeväni työtä.

        Aloitukseni todella oli hieman provo, koska ei ole pelkoa, että voisin koskaan olla äiti. Kirjoitin aloituksen ollessani hyvin ahdistunut elämästäni. Haluaisin olla vapaa. Kunpa voisin mennä jonnekkin, tehdä jotain, ajatella jotain ilman, että minulla olisi pakonomainen tarve ottaa siskoni mukaan. Miten voisin seurustella, ellei siskoni voisi seurustella saman miehen kanssa ja olla mukana aivan kaikessa, mitä tekisin seuralaiseni kanssa. Miten voisin olla äiti, ellei siskoni saisi olla samaan aikaan äiti samalle lapselle, jotta kaikki olisi hyvin tasa-arvoista.

        Hmmm... kuulostan hyvin oudolta, mutta näin minä koen kaksosuuden. Mitkä tekijät siihen sitten ovatkin vaikuttaneet, siskoni olemassaolo on minun oman henkilökohtaisen elämäni ja onneni esteenä. En osaa sanoa, mikä on vaikuttanut tilanteeseeni muuten, kuin kaksosuus.


      • geminit -93
        tyrtur kirjoitti:

        Hei ja anteeksi viiveellinen vastaus. En osaa oikein vastata kysymykseesi siitä, miten meitä ollaan kohdeltu elämän aikana.

        Vanhempamme erosivat, kun olimme kaksi vuotiaita. Jäimme asumaan isämme luokse. Isällä oli useita epäonnistuneita suhdekokeiluja. Suhde äitiin oli aika etäinen. Tukeuduimme voimakkaasti toisiimme, puhuimme omaa kieltämme ja eristäydyimme muista.

        Emme sopeutuneet kerhoyhteisöön, koska pelkäsimme muita lapsia. Meillä ei ollut tarvetta hakea ystäviä, koska meillä oli toisemme. Kaksoissiskoni oli/on ainut jota tarvitsin/tarvitsen.

        Myöhemmin saimme lisää sisaruksia, jotka kuitenkin jäivät etäisiksi, koska heillä oli eri äiti. Perheessämme vallitsi selvä "sinun lapset/minun lapset/yhteinen lapsi-rakenne".

        Koulussa saimme kavereita, mutta ne olivat aina yhteisiä, koska olimme kirjaimellisesti samanlaisia. Emme halunneet eri kavereita, koska se olisi ollut liian suuri taakka kantaa. Olisi aina joutunut "raportoimaan" keskusyksikölle (minä ja siskoni) tekemisistä, joista toinen ei ollut tietoinen.

        Teimme kaikki aina yhdessä ja meidät nähtiin aina yhtenä. Meitä kutsuttiin "tytöiksi", "kaksosiksi" tai "siskoksiksi". Ei ollut tietoa, jota toinen ei olisi tiennyt, tai tunnetta, jota toinen ei olisi tuntenut. Salaisuuksia ei ollut. Jos toinen koki jotain kurjaa, toinen syöksyi samaan kurjuuteen antaumuksella.

        Yläasteella kaikki kaverit jäivät pois, sillä olimme lyhyen vaiheen jälkeen taas omassa maailmassamme.

        Koulun jälkeen menimme samaan opiskelupaikkaan. Opiskelu oli vaikeaa, koska meidän oli aina pakko saada samat numerot kaikesta. Usein saimmekin samat numerot, mutta tapauksissa, joissa toinen sai paremman, toinen meni pyytämään opettajalta numeron huonontamista. Kilpailimme jatkuvasti, emme siitä, kumpi on parempi, vaan siitä, kumpi joutuu olemaan parempi. Jos oli parempi, oli velvollinen "hyvittämään" toiselle sen, että poikkesi ennakko-oletuksista.

        Riippuvuussuhde on niin suuri, ettemme voi olla toisistamme erossa. Eri huoneessa oleminen on ahdistavaa. Kummatkin tuntevat yleiset säännöt ja rutiinit. Olemme vihdoin kunnolla aikuisia, mutta meillä ei ole ikinä ollut suhdetta vastakkaiseen sukupuoleen. Meillä ei ole ollut kavereita tai ihmissuhteita peruskoulun jälkeen. Puhumme vain toisillemme ja vanhemmillemme. Emme halua ystäviä, harrastuksia, vaihtelua, jännitystä, kokemuksia tai rakkautta, mutta samaan aikaan tekisin mitä vain voidakseni elää normaalia elämää; voidakseni olla itsenäinen, voidakseni tavata elämäni rakkauden, perustavani perheen, opiskelevani, tekeväni työtä.

        Aloitukseni todella oli hieman provo, koska ei ole pelkoa, että voisin koskaan olla äiti. Kirjoitin aloituksen ollessani hyvin ahdistunut elämästäni. Haluaisin olla vapaa. Kunpa voisin mennä jonnekkin, tehdä jotain, ajatella jotain ilman, että minulla olisi pakonomainen tarve ottaa siskoni mukaan. Miten voisin seurustella, ellei siskoni voisi seurustella saman miehen kanssa ja olla mukana aivan kaikessa, mitä tekisin seuralaiseni kanssa. Miten voisin olla äiti, ellei siskoni saisi olla samaan aikaan äiti samalle lapselle, jotta kaikki olisi hyvin tasa-arvoista.

        Hmmm... kuulostan hyvin oudolta, mutta näin minä koen kaksosuuden. Mitkä tekijät siihen sitten ovatkin vaikuttaneet, siskoni olemassaolo on minun oman henkilökohtaisen elämäni ja onneni esteenä. En osaa sanoa, mikä on vaikuttanut tilanteeseeni muuten, kuin kaksosuus.

        NYT HUOMASIN HETI TEIDÄN N,S.ensimmäisen ongelman.äiti jätti,isä varmaankin yritti hoitaa teitä mut hänellä epäonnistuneita suht.KEHOITAN TEITÄ,GEMINIT HAKEMAAN KESKUSTELUAPUA,MUT MOLEMMAT YKSINÄÄN.TÄYTYYHÄN TUON IKÄISTEN JO OSATA YKSINKIN OLLA.HAKEKAA APUA TERV.KESK/NUORISOPSYKIATRIA.itse olen 19v.kaksostyttärien äiti.meillä ei tuollaista ong.ollut ,mut jos olisi ,kehottaisin menemään ammattiauttajalle.


      • aikuinen37
        tyrtur kirjoitti:

        Hei ja anteeksi viiveellinen vastaus. En osaa oikein vastata kysymykseesi siitä, miten meitä ollaan kohdeltu elämän aikana.

        Vanhempamme erosivat, kun olimme kaksi vuotiaita. Jäimme asumaan isämme luokse. Isällä oli useita epäonnistuneita suhdekokeiluja. Suhde äitiin oli aika etäinen. Tukeuduimme voimakkaasti toisiimme, puhuimme omaa kieltämme ja eristäydyimme muista.

        Emme sopeutuneet kerhoyhteisöön, koska pelkäsimme muita lapsia. Meillä ei ollut tarvetta hakea ystäviä, koska meillä oli toisemme. Kaksoissiskoni oli/on ainut jota tarvitsin/tarvitsen.

        Myöhemmin saimme lisää sisaruksia, jotka kuitenkin jäivät etäisiksi, koska heillä oli eri äiti. Perheessämme vallitsi selvä "sinun lapset/minun lapset/yhteinen lapsi-rakenne".

        Koulussa saimme kavereita, mutta ne olivat aina yhteisiä, koska olimme kirjaimellisesti samanlaisia. Emme halunneet eri kavereita, koska se olisi ollut liian suuri taakka kantaa. Olisi aina joutunut "raportoimaan" keskusyksikölle (minä ja siskoni) tekemisistä, joista toinen ei ollut tietoinen.

        Teimme kaikki aina yhdessä ja meidät nähtiin aina yhtenä. Meitä kutsuttiin "tytöiksi", "kaksosiksi" tai "siskoksiksi". Ei ollut tietoa, jota toinen ei olisi tiennyt, tai tunnetta, jota toinen ei olisi tuntenut. Salaisuuksia ei ollut. Jos toinen koki jotain kurjaa, toinen syöksyi samaan kurjuuteen antaumuksella.

        Yläasteella kaikki kaverit jäivät pois, sillä olimme lyhyen vaiheen jälkeen taas omassa maailmassamme.

        Koulun jälkeen menimme samaan opiskelupaikkaan. Opiskelu oli vaikeaa, koska meidän oli aina pakko saada samat numerot kaikesta. Usein saimmekin samat numerot, mutta tapauksissa, joissa toinen sai paremman, toinen meni pyytämään opettajalta numeron huonontamista. Kilpailimme jatkuvasti, emme siitä, kumpi on parempi, vaan siitä, kumpi joutuu olemaan parempi. Jos oli parempi, oli velvollinen "hyvittämään" toiselle sen, että poikkesi ennakko-oletuksista.

        Riippuvuussuhde on niin suuri, ettemme voi olla toisistamme erossa. Eri huoneessa oleminen on ahdistavaa. Kummatkin tuntevat yleiset säännöt ja rutiinit. Olemme vihdoin kunnolla aikuisia, mutta meillä ei ole ikinä ollut suhdetta vastakkaiseen sukupuoleen. Meillä ei ole ollut kavereita tai ihmissuhteita peruskoulun jälkeen. Puhumme vain toisillemme ja vanhemmillemme. Emme halua ystäviä, harrastuksia, vaihtelua, jännitystä, kokemuksia tai rakkautta, mutta samaan aikaan tekisin mitä vain voidakseni elää normaalia elämää; voidakseni olla itsenäinen, voidakseni tavata elämäni rakkauden, perustavani perheen, opiskelevani, tekeväni työtä.

        Aloitukseni todella oli hieman provo, koska ei ole pelkoa, että voisin koskaan olla äiti. Kirjoitin aloituksen ollessani hyvin ahdistunut elämästäni. Haluaisin olla vapaa. Kunpa voisin mennä jonnekkin, tehdä jotain, ajatella jotain ilman, että minulla olisi pakonomainen tarve ottaa siskoni mukaan. Miten voisin seurustella, ellei siskoni voisi seurustella saman miehen kanssa ja olla mukana aivan kaikessa, mitä tekisin seuralaiseni kanssa. Miten voisin olla äiti, ellei siskoni saisi olla samaan aikaan äiti samalle lapselle, jotta kaikki olisi hyvin tasa-arvoista.

        Hmmm... kuulostan hyvin oudolta, mutta näin minä koen kaksosuuden. Mitkä tekijät siihen sitten ovatkin vaikuttaneet, siskoni olemassaolo on minun oman henkilökohtaisen elämäni ja onneni esteenä. En osaa sanoa, mikä on vaikuttanut tilanteeseeni muuten, kuin kaksosuus.

        Huh, huh.., mikä tarina!! Ymmärrän todella hyvin miksi ajatus kaksosista tuntuu sinusta ahdistavalta.


    • kaksonen itse

      mutta hei ei kaksosuus ole ahdistavaa jos kaksoset on epäidenttiset tunnen monia kaksosia ja olen itsekin kaksonen olen 13 vuotias tyttö jolla on kaksosveli

    • tiikijmiik

      Hei. Ompa sinulla hurja kokemus kaksosena olemisesta! Minulla on pienet kaksosvauvat, identtiset tytöt. Pitäisikö tässä nyt huolestua että tämä asia jotenkin pilaa heidän elämänsä? ja mietin myös että kannattaako sinun hankkia lapsia ollenkaan jos olet noin ahdistunut?

      Usein olen kuullut kaksosilta että kaksosuus heidän elämässään on myönteinen asia. Meillä ainakin tytöt saavat kasvaa omana itsenään, sellaisiksi kun itse haluavat, harrastaa mitä halauavat, heitä ei pueta samanlaisiin vaatteisiin jne.
      Meille kaksoset ovat ihana lahja (koska heitä odotettiin pitkään) ja toivon että tytöille kaksosuus olisi koko elämän mittainen ihana asia, heillä on aina tuki ja turva tosistaan.

      • tyrtur

        Hei, ja onneksi olkoon kaksosistasi.

        Minullekin ollaan aina sanottu, että kaksossiskoni on minulle tuki ja turva. Minun kohdallani tämä tuki ja turva on juuri se ongelma.

        Kerroin terapeutilleni, että minulla ei ole yhtään ystävää ja hän vastasi: "Onhan sinulla, sinun kaksossiskosi".

        Hän onkin ainut, joka minulla on, vaikka toivoisin, että voisin hyväksyä muitakin ihmisiä.

        Kuitenkin, minun tilanteeni ei ole mikään yleinen tuomio kaikille kaksosille. Niinkuin olet tästäkin ketjusta lukenut, on monia kaksosia, jotka kokevat tilansa myönteiseksi. Sinun ei siis tule olla peloissasi minun kertomukseni takia. :)

        Minua ei olla kasvatettu väärin, eikä tuputettu olemaan kaksonen pukemalla samanlaisiin vaatteisiin yms. En osaa sanoa, mikä on vääristyneen kaksossuhteeni taustalla. Olen elänyt onnellisen lapsuuden, lukuun ottamatta kaksosuuttani.

        Luulen, että olisin onnellisin tällä hetkellä, jos minut ja siskoni olisi erotettu vauvoina ja kasvatettu eri perheissä. Parasta tietysti olisi, jos minulla ei olisi kaksossisarta ollut ensinnäkään.


      • kaksosten äitee
        tyrtur kirjoitti:

        Hei, ja onneksi olkoon kaksosistasi.

        Minullekin ollaan aina sanottu, että kaksossiskoni on minulle tuki ja turva. Minun kohdallani tämä tuki ja turva on juuri se ongelma.

        Kerroin terapeutilleni, että minulla ei ole yhtään ystävää ja hän vastasi: "Onhan sinulla, sinun kaksossiskosi".

        Hän onkin ainut, joka minulla on, vaikka toivoisin, että voisin hyväksyä muitakin ihmisiä.

        Kuitenkin, minun tilanteeni ei ole mikään yleinen tuomio kaikille kaksosille. Niinkuin olet tästäkin ketjusta lukenut, on monia kaksosia, jotka kokevat tilansa myönteiseksi. Sinun ei siis tule olla peloissasi minun kertomukseni takia. :)

        Minua ei olla kasvatettu väärin, eikä tuputettu olemaan kaksonen pukemalla samanlaisiin vaatteisiin yms. En osaa sanoa, mikä on vääristyneen kaksossuhteeni taustalla. Olen elänyt onnellisen lapsuuden, lukuun ottamatta kaksosuuttani.

        Luulen, että olisin onnellisin tällä hetkellä, jos minut ja siskoni olisi erotettu vauvoina ja kasvatettu eri perheissä. Parasta tietysti olisi, jos minulla ei olisi kaksossisarta ollut ensinnäkään.

        Kyllä jokin on mennyt "pieleen", jos olette saaneet elää ja tukeutua toisiinne niin tiiviisti kuin kuvaat. Toki syyttämättä vanhempiasi., mutta toisin olisi pitänyt toimia teidän ollessa lapsia. Teidät olisi voitu sijoittaa esim eri luokille, laitta harrastamaan eri harrastuksia, viettämään viikonloppuja eri tahoille jne...


      • itsekinkaksonen55

        Hei!
        Huomaan että ketju on vanha, mutta ehkäpä tänne eksyy vielä joku. On ihan pakko kommentoida tätä.
        Olen siis itsekin kaksonen, minulla on epäidenttinen kaksoissisar ja lapsena sain tympääntymiseen asti tottua saamaan samanlaisia lahjoja, vaikka vain erivärisia tms. Itse vihasin tätä yhdistämistä tavattomasti jo lapsena. Emme riitele sisareni kanssa juuri koskaan ja hän on minulle tärkeä, mutta tärkeää on myös, että saamme olla ja toimia yksilöinä!

        Vanhemmat! Kasvattakaa kaksoslapsenne yksilöinä, siis ihan kuten tavalliset sisaruksetkin kasvattaisitte! Esim. lahjoissa täytyy vain osata antaa suunnilleen samanarvoinen lahja, mutta itse olisin pienenä (ja yhä!) ollut valmis ottamaan vaikka vähän huonompiakin lahjoja - kunhan erilaisia!

        Kadehdin aina vanhemman sisareni poikkeavuutta, kuinka vanhemmat eivät liittäneet häntä johonkuhun toiseen. Kuinka kahlitsevaa se on! Jo pienelle lapselle tulisi opettaa yksilönä kuinka tärkeä juuri Hän on, ei te kaksi, vaan hän. Molemmille lapsille tulisi järjestää yksityistä aikaa vanhempien kanssa. Itse olen aina saanut kärsiä hieman siitä, että vanhempani ovat yrittäneet kasvattaa minua ja sisartani liikaa samaan muottiin (en toki muuten moiti heitä, mahtavia vanhempia molemmat! :) Erityisesti läheisyys vanhempiin on saanut kärsiä, kovin läheistä sidettä en lapsena onnistunut luomaan kun vanhemmat tällätavoin toimivat eivätkä panostaneet vain kahdenkeskeiseen aikaan ilman sisartani. Ehkäpä nyt myöhemmin, hieman vanhempana ja vihdoinkin vapaana itsenäistymään olemme lähentyneet.

        Kaksosia ei saa kasvattaa liikaa yhteen muottiin, tämä tulee siis kaksosen suusta.


    • Äxä123456789

      hei! kun minä sain kuulla odottavani kaksosia, olin asiasta aika järkyttynyt koska olin tietenkin valmistautunut vain yhteen lapseen. kysyin naistentautienklinikalta silloin onko mahdollista abortoida toinen sikiö ja säästää toinen. minulle sanottiin hyvin selkeästi että kaksosten kohdalla tällaisia ei tehdä, kolmosraskauksissa ja sitä useampisikiöisissä saatetaan tehdäkin. toisen sikiön abortoiminen on iso riski myös toiselle sikiölle. tarkkaa syytä sille, miksi näin ei voi kaksosraskauksissa tehdä, en tiedä. ja muuten, monikkoraskaudet on hyvinkin perinnöllisiä (äidin puolelta) oli kysymys sitten identtisistä tai epäidenttisistä kaksosista. mutta harvinaista siitä huolimatta!

    • äiti yhdelle

      Aloittajan kannattaa steriloida itsensä, niin ei ole stressiä mahdollisesta raskaudesta.
      Luetellut sairaudet jo ovat riski yleensäkään pärjätä yhdenkään lapsen kanssa.

      Abortti on lapsen murha, eikä ihmisellä kuuluisi olla sellaista valtaa. Laki sen sallii, mutta väärin se silti on. Siksi on parempi huolehtia, ettei ollenkaan tule raskaaksi.

      Välttämättä et edes saisi kaksosia. Ei sisarenikaan saanut, vaikka on kaksonen ja suvussa on paljon kaksosia. Tuo ajatuskuvio vain kauhistuttaa minua.

    • LL

      Eipä abortoida toista ellei siihen ole jokin lääketieteellinen syy!!

    • tuplamaam

      TYRTUR: Mulla on kaksosvauvat, tosin eivät identtiset kuitenkaan. Osaatko kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, mitä vanhemmat voisivat tehdä, jottei kohtalosi toteutuisi? Pitäisikö sun mielestä esim. laittaa eri ryhmiin päiväkodissa, kouluissa jne?

      • tyrtur

        Hei tuplamaam,

        Olen pahoillani, en osaa vastata siihen, mikä on onnettoman tilanteeni taustalla. Olen katkera ja näen syyksi yksinkertaisesti kaksosuuden, en esim sitä, miten minuun ja siskooni oltaisiin suhtauduttu lapsuudessamme. Tällä tarkoitan yksinkertaisesti sitä, että oltaisiin meihin sitten suhtauduttu yksilöinä tai yhtenä, tilanteeni olisi todennäköisesti samanlainen, kuin nyt.

        En usko, että kannattaa toimia kaksosten suhteen sen kummemmin, kuin normaalien sisarustenkaan. Kannattaa toimia vasta silloin, jos huomaa kaksosten suhteen olevan jotenkin epänormaali, kuten esim. kaksosilla ei ole normaalia sosiaalista kanssakäymistä muiden ikäistensä kanssa.

        Mielestäni liian kiinteä suhde kaksosten välillä tulee estää, ei kuitenkaan niin, että vanhemmat tahallaan kaavailisivat lapsilleen erilaiset elämät, vaan tukisi aina yksilöllisiä valintoja.

        Henk.koht. toivoisin, että minut olisi kasvatettu eri perheessä, kuin siskoni.


      • oh my good
        tyrtur kirjoitti:

        Hei tuplamaam,

        Olen pahoillani, en osaa vastata siihen, mikä on onnettoman tilanteeni taustalla. Olen katkera ja näen syyksi yksinkertaisesti kaksosuuden, en esim sitä, miten minuun ja siskooni oltaisiin suhtauduttu lapsuudessamme. Tällä tarkoitan yksinkertaisesti sitä, että oltaisiin meihin sitten suhtauduttu yksilöinä tai yhtenä, tilanteeni olisi todennäköisesti samanlainen, kuin nyt.

        En usko, että kannattaa toimia kaksosten suhteen sen kummemmin, kuin normaalien sisarustenkaan. Kannattaa toimia vasta silloin, jos huomaa kaksosten suhteen olevan jotenkin epänormaali, kuten esim. kaksosilla ei ole normaalia sosiaalista kanssakäymistä muiden ikäistensä kanssa.

        Mielestäni liian kiinteä suhde kaksosten välillä tulee estää, ei kuitenkaan niin, että vanhemmat tahallaan kaavailisivat lapsilleen erilaiset elämät, vaan tukisi aina yksilöllisiä valintoja.

        Henk.koht. toivoisin, että minut olisi kasvatettu eri perheessä, kuin siskoni.

        lapsi rakas,ei sun ongelma ole sisaresi.sä vaan jostakin syystä haluat uskoa näin.ei tartte olla kummonenkaan ajatustenlukija,kun huomaa että syyt OVAT SYVEMMÄLLÄ.päinvastoin ;OLETHAN PUHEITTESI MUKAAN RIIPPUVAINEN SISKOSTASI.MISSÄ MUUTEN NYT SISKOS ON KUN KIRJ.NÄITÄ episodeja?OLISKOHAN JOSSAIN POIKIEN KAA "HUMMAILEMASSA"JA SINÄ YKSIN?


    • myös identtinen

      Kuinka moni näistä vastaajista, jotka ovat haukkuneet aloittajan, on ITSE identtinen kaksonen? Jos eivät ole, niin voisivat pitää suunsa kiinni. Kukaan, joka ei ole itse identtinen kaksonen, ei voi tietää millaista on olla identtinen kaksonen ja kasvaa identtisenä kaksosena. Ei ole aina sitä ruusunpunaista unelmaa, että kaksosilla aina kaveri ja vain ihanuutta. Asiaa on tutkittu ja mm. mielenterveyshäiriöt ovat identtisillä kaksosilla paljon yleisempiä kuin ei-identtisillä kaksosilla tai yksittäin syntyneillä lapsilla. Identtiset myös avioituvat harvemmin kuin muut ihmiset.

      Lasten persoonallisuus vaikuttaa, kasvatus, ympäristö ja harvoin identtisten kaksosten pieleen menneestä eriytymisestä ja kasvatuksesta, voi syyttää vain jotain tiettyä asiaa. Usein kyse on kaikesta yhdessä ja joskus vain huonosta tuurista, joku toinen valinta olisi kenties ollut jossain vaiheessa parempi jne. Saattaa syntyä katkeamaton kierre, jossa kaikki menee vaan pieleen.

      Sitä paitsi tyrtur ei sanonut, että hänen mielestä kaikki kaksoset pitäisi tappaa vaan hän kirjoitti, että hän ei haluaisi itselleen kaksosia. Hänellä jos kellä saa tästä asiasta olla tuo mielipide, koska on itse identtinen kaksonen ja tietää asian varmasti paremmin kuin 99,6 % ihmisistä, jotka eivät ole identtisiä kaksosia.

    • olij

      Niin mutta tosiaalta aina ihmisillä on jotain asioita elämässään jonka takia voi valittaa elämän olevan vaikeaa..tosilla läheisten alkoholiongelma, lukihäiriö, se että on ainut lapsi tai se että on monia sisarruksia, adoptio, äiti tai isä kuollut jne....

      Jokaisen ihmisen elämä on vaikeaa, ei vain identtisten kaksosten. Ja jos joku oikeasti miettii aborttia sentaki niin ehkä ei tosiaan kannata hankkia lapsia ollnekaan. On tässä maailmassa varmasti myös täysin onnellisia identtisiä kaksosia. Ja tosiaalta eivät identtiset kaksoset tiedä millaista on olla yksösihminen..eli ongelmia meilläkin!

      • myös identtinen

        Varmasti on noinkin, mutta mielestäni on väärin tuomita sellainen ihminen, jolla on oikeasti ensi käden tietoa asioista. Ihan yhtä lailla moni vammaisen sisaruksena kasvanut, ei halua omille lapsilleen samaa kohtaloa, siis vammaista sisarusta, koska on kenties nähnyt miten paljon se yhden lapsen vammaisuus vaikuttaa muihin sisaruksiin ja heidän saamaansa huomioon.

        Jos ei itse ole identtinen kaksonen, ei todellakaan voi tietää millaista on kasvaa sellaisena. Siksi ei kannata tuomita aloittajaa, jolla on täysi oikeus omiin mielipiteisiinsä.


    • ouhug

      No ei tietenkään voi mutta tappaa nyt oma lapsensa sentakia! siis kaksosuuden. Ei sekään nyt ihan järkevää/normaalia ole. Juuri tapasin identtiset kaksoset jotka kehuivat kaksosuuden etuja ja olivat onnellisia asiasta. Oma lapseni, toinen identtisistä kaksosista siis oli syntyessään hyvin sairas, paha tulehdus, olisi voinut käydä huonosti ellei olisi het saanut tehohoitoa. Usein ajattelen sitä mitä olisi voinut käydä...ihan hirveä ajatus että hän olisi kuollut, kiitollisena häntä katselen joka päivä. Siksikin tuntuu kamalalta että joku voisi ajatella abortoivansa toisen kaksosen.

    • ''Kaksosuus riistää oikeuden vapauteen metafyysisessä mielessä.
      Et voi tietää, ellet itse ole kokenut sitä.''

      En väitä, että yleistäisit. Mutta aika rajua tekstiä, minä olen kaksonen ja voin vain kuvitella miten köyhää lapsuuteni/elämäni tähän saakka olisi ollut ilman identtistä kaksoissiskoani. Olen onnellinen että minulla on kaksoissisko jonka kanssa minulla on erityinen side. Vaikka olenkin muuttanut yli 700km päähän perheestäni ja lapsuudenkodistani niin olen silti erityisen läheinen hänen kanssaan, ja hän on minun paras ystäväni ollut koko elämän ajan.
      Mutta kuitenkin, surullista jos ette siskosi kanssa tule toimeen normaalisti.

      • älänyviittii

        Vai köyhä lapsuus ellei ole kaksoissiskoa :) haha, kunnon naurut. Voi meitä muita raukkoja joilla ei ole kaksoisisarta! Eiköhän se ole aivan sama oisko sisko ollut kakasoissikosi tai sinua nuorempi/vanhempi.


    • Kaksosten äiti

      Olisiko teillä mahdollista tuosta noin vaan tehdä niin, että muutatte erilleen ja alatte siitä elämään omaa elämää? Voisitte käyttää psykologin palveluita tai muita palveluita, jotta onnistuisitte tässä asiassa. Yrittäisitte päästä tästä ajatuksesta pois, jotta on huono asia, kun on kaksoissisar. Se pitäisi kääntää tavalla tai toisella positiiviseksi asiaksi. En tiedä onko mahdollista, mutta toivon niin.

    • niinhullua

      Kumpi teistä olisi pitänyt abortoida: sinut vai siskosi?

    • mustekala

      Moi!
      Oli aika pysäyttävä avaus. Mullakin on epäidenttiset kaksoset ja ainakin meillä näyttää siltä, että kaksosuus on enemmän rikkaus kuin huonoasia. Kaksosuus itsessään ei ole mitään, vaan sen voi muokata lasten arjessa sellaiseksi kun pystyy. Minusta on paljon pahempiakin ongelmia maailmassa kuin kaksosuus. totta on, että kaksosuus voi nostaa tilastollista mahdollisuutta muihin terveysongelmiin, mutta silti pelkkä kaksosuus edes identtinen kaksosuus ei ole selitys mihinkään ongelmaan vaan tekosyy.

    • Kuule hei ei kaksosille aina noin käy, yleensä toinen on tuki ja turva yhteisiä vihollisia vastaan. Minä olen iloinen että minulla on kaksoisveli (ei-identtinen)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1650
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      71
      1313
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1238
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      179
      1065
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      153
      1019
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      1004
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      61
      861
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      784
    Aihe