Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko synti vapaa valinta?

PQ

Minun mielestä ei. Miksi siis kaikkivaltias Jumala on määrännyt meille viattomille ihmislapsille synnin ja syntisyyden? Emmehän me mahda syntisyydellemme yhtään mitään, joten miksi meitä uskovia jaksetaan syyttää, mielestäni turhaan, syntisiksi?

Jos Aatami lankesi syntiin, niin miksi sitten kaikkivaltias, huomio Kaikkivaltias - Jumala salli vihollisensa jalansijan syntiin?

7

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Snowcake

      Uskon näin, asenne tai käsitys siitä minkälainen Jumala on, on oma valinta.
      Mutta tekoja en voinut valita. Taivuttelu vääryyteen, ei tosiaan kysytty, mitä tahdon.
      Lue tämä Raamatunkohta ajatuksella: " Jos hyvin teet, voit kohottaa katseesi, mutta jos et, niin väijyy synti ovella, mutta hallitse sinä sitä!"
      Siinäkin puhutaan asenteesta.

      Israelilaiset lankesivat syntiin tuon tuostakin, ehkä Jumala salli sen opettaakseen nöyryyttä.
      Daavid teki syntiä Batseban kanssa, koska Jumala salli sen. Mies selvisi asiasta katumuksella ilman kummenpaa ruikutusta, vaikka oma lapsi kuoli. Kun olin lapsi,

      Uskoin monimutkaisten selitysten, jotka hämmensivät, olleen paholaisesta
      Ja ihmiset jotka vääristelevät, tekevät syntiä.

      • _./

        "Uskon näin, asenne tai käsitys siitä minkälainen Jumala on, on oma valinta."

        -> Jumalahan on hyvä. Näin sanoo Sana.

        "Mutta tekoja ei ihminen voinut valita, ja taivuttelu vääryyteen, ei tosiaan kysytty, mitä ihminen tahtoo."

        -> Ihminen voi valita kyllä tekonsa, mutta Pointti minun avauksessani on se, että miksi Jumala on luonut ihmisen - kaikkine karvoineen päivineen - syntiseksi? Taivuttelua vääryyteen luonnostaan pahaan taipuvaisella ihmisellä on turha edes kysyä - sama asia jos alkaisi kyseenalaistamaan vaikkapa Jumalan luomaa painovoimaa -> kaikki kaatuu lopulta jos ei ole Jumalasta ja Jumalassa pystytettyä.

        Jumalan tahto on siis luoda(onko näin, kyllähän Jumalan pitäisi kaikkivaltiudessaan jo ennalta-tietää syntiin lankeaminen, eikö?) synti, ja syntiin lankeava ihminen. Kiitos vaan.

        "Lue tämä raamatunkohta ajatuksella: "Jos hyvin teet, voit kohottaa katseesi, mutta jos et, niin väijyy synti ovella, mutta hallitse sinä sitä!" Siinäkin puhutaan asenteesta."

        -> Niin puhutaan asenteesta. Ihmisellä EI ole vaihtoehtoa, koska Jumala on asettanut ihmisen jo kohdusta lähtien, ja jo ennen sitä, synnin alaiseksi.

        Mitä mahdollisuuksia meillä siis on?

        Miksi meitä ihmisiä SYYTETÄÄN synnistä?

        Eikö synti ole meidän kaikkivaltiaan ennaltatietävän Luojamme tiedon piirissä oleva asia, eli mitä me sille, pienet maan matoset, ihmiset, sitten mahdamme?

        Summa Summarum: Pointtini siis edelleen on, että miksi Jumala ylipäätänsä on luonut Saatanan tai yleensäkin antanut sille hullulle murhaajalle niin paljon valtaa? Miksei Ilmestyskirjan mukaan Jumalan Valtakunta ole jo täällä maan päällä? Miksi tällainen pelleily? Eikö vähempi paha riittäisi?

        Niin monella ihmisellä - silloin kun eniten haluaisi Jumalalta vastauksia - jää juuri sillä hetkellä saamatta. Tämä minun kokemuksia.

        Loppukevennys-biisi
        www.youtube.com/watch?v=mEKnYQ1dSak


      • Snowcake
        _./ kirjoitti:

        "Uskon näin, asenne tai käsitys siitä minkälainen Jumala on, on oma valinta."

        -> Jumalahan on hyvä. Näin sanoo Sana.

        "Mutta tekoja ei ihminen voinut valita, ja taivuttelu vääryyteen, ei tosiaan kysytty, mitä ihminen tahtoo."

        -> Ihminen voi valita kyllä tekonsa, mutta Pointti minun avauksessani on se, että miksi Jumala on luonut ihmisen - kaikkine karvoineen päivineen - syntiseksi? Taivuttelua vääryyteen luonnostaan pahaan taipuvaisella ihmisellä on turha edes kysyä - sama asia jos alkaisi kyseenalaistamaan vaikkapa Jumalan luomaa painovoimaa -> kaikki kaatuu lopulta jos ei ole Jumalasta ja Jumalassa pystytettyä.

        Jumalan tahto on siis luoda(onko näin, kyllähän Jumalan pitäisi kaikkivaltiudessaan jo ennalta-tietää syntiin lankeaminen, eikö?) synti, ja syntiin lankeava ihminen. Kiitos vaan.

        "Lue tämä raamatunkohta ajatuksella: "Jos hyvin teet, voit kohottaa katseesi, mutta jos et, niin väijyy synti ovella, mutta hallitse sinä sitä!" Siinäkin puhutaan asenteesta."

        -> Niin puhutaan asenteesta. Ihmisellä EI ole vaihtoehtoa, koska Jumala on asettanut ihmisen jo kohdusta lähtien, ja jo ennen sitä, synnin alaiseksi.

        Mitä mahdollisuuksia meillä siis on?

        Miksi meitä ihmisiä SYYTETÄÄN synnistä?

        Eikö synti ole meidän kaikkivaltiaan ennaltatietävän Luojamme tiedon piirissä oleva asia, eli mitä me sille, pienet maan matoset, ihmiset, sitten mahdamme?

        Summa Summarum: Pointtini siis edelleen on, että miksi Jumala ylipäätänsä on luonut Saatanan tai yleensäkin antanut sille hullulle murhaajalle niin paljon valtaa? Miksei Ilmestyskirjan mukaan Jumalan Valtakunta ole jo täällä maan päällä? Miksi tällainen pelleily? Eikö vähempi paha riittäisi?

        Niin monella ihmisellä - silloin kun eniten haluaisi Jumalalta vastauksia - jää juuri sillä hetkellä saamatta. Tämä minun kokemuksia.

        Loppukevennys-biisi
        www.youtube.com/watch?v=mEKnYQ1dSak

        Sitähän minäkin, luonnostaan pahaan taipuvainen, ajattelin jo nelivuotiaana, jos uskoisin pääseväni pahasta, näin myös kävisi.
        Jumala tahtoi opettaa kuuliaisuutta, tästä syystä on luotu ihminen ja syntiinlankeemus.
        Pahan ote alkaa heltiämään heti kun päättää uskoa, saan oikeutta.
        Tämä ajattelu herätti sukulaisissa melkeinpä demonista raivoa, "luuletko olevasi fiksu ettei tarvitse sopeutua samaan kuin meidänkin."
        Sanoisin näin, vapaaseen valintaan on pyrittävä, valitettavasti se on usein pelkkä ihanne. Sitä enemmän voitto merkitsee, mitä vaikeampaa sitä on saada.


      • KysynVaan-76
        Snowcake kirjoitti:

        Sitähän minäkin, luonnostaan pahaan taipuvainen, ajattelin jo nelivuotiaana, jos uskoisin pääseväni pahasta, näin myös kävisi.
        Jumala tahtoi opettaa kuuliaisuutta, tästä syystä on luotu ihminen ja syntiinlankeemus.
        Pahan ote alkaa heltiämään heti kun päättää uskoa, saan oikeutta.
        Tämä ajattelu herätti sukulaisissa melkeinpä demonista raivoa, "luuletko olevasi fiksu ettei tarvitse sopeutua samaan kuin meidänkin."
        Sanoisin näin, vapaaseen valintaan on pyrittävä, valitettavasti se on usein pelkkä ihanne. Sitä enemmän voitto merkitsee, mitä vaikeampaa sitä on saada.

        "Pahan ote alkaa heltiämään heti kun päättää uskoa, saan oikeutta"

        Mutta ovatko uskovat ihan todella vähemmän pahoja ihmisiä ja tekevät vähemmän pahoja tekoja kuin "ei uskovat"?
        Vai haluavatko he vain uskoa olevansa parempia?


      • ....
        KysynVaan-76 kirjoitti:

        "Pahan ote alkaa heltiämään heti kun päättää uskoa, saan oikeutta"

        Mutta ovatko uskovat ihan todella vähemmän pahoja ihmisiä ja tekevät vähemmän pahoja tekoja kuin "ei uskovat"?
        Vai haluavatko he vain uskoa olevansa parempia?

        Liikaa odottavat ihmiset tulevat usein pahoiksi - monet vanhat tutut uskoivat tulevansa joksikin ihmeolennoiksi kun tulivat uskoon. Se ei vain ole mahdollista.
        Pahuus on valinta silloin jos on mahdollisuus auttaa lähimmäistään eikä tee sitä katkeruuden tähden, kun en saanut mitä halusin.
        Jeesus puhui tekemättä jättämisestä, täydellisestä elämästä ei ollut hyötyä rikkaalle nuorukaiselle Raamatun vertauksessa.
        Uskovan tulisi pyytää anteeksi loukkaamistaan.

        Uskova ei ole parempi, mutta pyrkii tekemään Jumalan tahdon.


    • PQ\./

      Tahtoiko Jumala opettaa kuuliaisuutta? Onko syntiinlankeemus todellakin, ja pieni surkea ihminen, minä&sinä siis, luotu pelkästään, siis pelkästään tämän takia?

      Kuuliaisuus Jumalan kuvalle ihmiselle, minulle, meille kaikille, tuntuu kyllä hyvältä näin ajatellen.

      Sillä muistan kuinka kipuilin aikoinaan nuorempana uskoni kanssa ja huomasin miten HUIPPUHYVÄLTÄ tuntui jo pelkkä ajatus Isästä, Jumalastani, joka melkeinpä mustasukkaisena, omistuksenhaluisena, sanoo mulle :

      Sinä olet Minun.

      Eikö tunnu ihanalta tällainen mustasukkainen rakastaminen?

      Olin unohtanut jotensakin tuon Kuuliaisuuden, mitä Isä Jumala meiltä siis odottaa - kuuliaisuutta.

      Kiitos, melkeinpä voin sanoa että kivi vierähti sydämeltäni, koska ahdistukseen saakka olen kysellyt ja kysellyt että miksei Jumala vastaa - no, se tuli sinun Snowcake kautta. Hymiöitykäämme.

      Ja TÄSSÄ \o/-musaa, U2-bändin solisti Bono ja kitaristi Edge sävelsivät tämän kappaleen Martin Luther Kingin muistoksi:
      U2: PRIDE(In The Name Of Love)!
      www.youtube.com/watch?v=HINBnM-iYTU

    • jepjep!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe