Kia rio

Tuumailija.

Onko koeajaneita tai jo omistajia? Kokemuksia?

305

32894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1.4 ex

      Tilattu on. Kaikin puolin tuntui järkevältä.

    • brio

      suosittelen tekemään näin. Katso ensin tämä http://www.nelonen.fi/ohjelmat/start/videot?vt=video&vid=206105 . Sit meet kauppaan ja koeajat itse. Itelle kävi sit niin koeajolla, että unohuin ajelemaan tuolla riolla noin 2h. Ihastuin autoon ja yllätyin positiivisesti, joten tilasin tollasen 1,4ex isg 6M varustepaketilla. Ainut mikä täs harmittaa, et joutuu odottamaan. No hyvää kannattaa odottaa. 28.1 tilasin ja saapuu tos huhti-toukokuun vaiheessa.

      • 1.4 Ex

        Videossa esiintyvä vaalea sisutus/kojelauta on tietysti makuasia mutta onneksi saa myös mustana.


      • brio
        1.4 Ex kirjoitti:

        Videossa esiintyvä vaalea sisutus/kojelauta on tietysti makuasia mutta onneksi saa myös mustana.

        Juu mustana otin itsekkin sisustan, ei hirveästi kiehtonut tuo vaalea mikä tuossa videossakin esiintyy. Koeajo versiossakin oli musta sisus, ja käy minusta paremmin.


      • Vikapesä

        Joko on paalattu?


      • Yaris2012

        Minä taas suosittelen katsomaan Youtubesta Teknavin koeajot RIO & Yaris. Itse valitsin jälkimmäisen 4,5v. sitten ja ei ole takuita tarvinnut! Ei ainuttakaan häikkää,3 lamppua,jotka helppo vaihtaa vaihdoin. Hinnaltaanhan nuo ovat samanhintaisia. Joku täällä väitti Yariksen olevan ahtaan,mutta on tilavampi kuin Rio. Ja 2016 malli vieläkin tilavampi.


    • nyt pyörryttää

      Ihastuminen, sehän se tärkeintä auton valinnassa on.
      Kun ihastuu säkkiin, niin ihan sama vaikka säkissä on sika.

      • brio

        olkoot vaikka niin. Mutta minulle ja kukkarolleni sopiva auto, ja kaikki autossa mielytti.


    • JKKKHHHS

      Itse olen ollut todella tyytyväinen Rioon, hakkaa mennen tullen aikaisemman Fabian. Miinuksia ei tule kuin hieman muovisesta sisustuksesta, mutta muuten hintalaatu todella kohdillaan.

    • laadukas?

      suomessa pitäisi näköjään kaikkien pyrkiä ostamaan ylihintainen saksalainen,jota saa olla viemässä alvariinsa pajalle!!! siitä se kunnon autoilu lähtee!!!!

    • Skodat kiertoon

      Skoda Fabia Combi vaihtuu heti uuteen Kiaan
      kun uusi Ceed tulee myyntiin Suomessa.

    • Rio MK2

      Rio MK2 ja ihan kiva välinehän tää on. Olettaisin että uusi MK3 on vielä hieman parempi. Ainoa mistä voi napista niin vakiona tulevista ylileveistä talvirenkaista ja delta-auton laadusta/asiakaspalvelusta.

    • test drive
      • brio

        Musta sisus tosiaan sopii tohon autoon (vrt startin koeajo videoon) . Voihan vehnänen kun pääsis jo omalla riolla ajamaan :) . No kevääseen ei enää pitkä aika. Mutta kiitoksia linkistä, asiallinen.


    • Uudella ( 1,4 EX ) Rio:lla pyöritty kohta 1kk. Alussa kulutuslukemat hieman hirvitti mutta nyt kun on saatu palikat toisiinsa sovitettua niin kulutus on pudonnut asialliselle tasolle,miinuksena mäkilähtöavustin joka ei aina toimi ja jos toimii niin ykkönen pitää olla silmässä,samoin stop and go vaimikäsenytoli ei toimi alle 2 asteessa. Muuten kiva pikku kinneri näin alkuun,autotestaajien paskapuheet ohjausen tahmeudesta on syytä unohtaa,tahmeus on useinkin ratin ja penkin välissä

    • muotinsa kullakin

      Tuo ohjaus on enemmänkin makuasia,jos auto muuten on suuntavakaa.

      • 1.4 ex/ei eco

        Ja kun ottaa eco moden pois niin auto kulkeekin paremmin mutta ei vielä tietoo kuinka paljon vaikuttaa kulutukseen. Ja auto on kaikin puolin ok.


    • Rio de Rio

      Tilasin tänään karvalakki eli perusmalli 1,2 rion
      Minun tarpeeseeni varusteita on aivan riittävästi , lisäksi otin vain metallivärin( 500e)
      Ajelen 90% yksin joten tilat riittävät
      Miksi Rio?
      Ajo-ominaisuudet tuntuivat ihan riittävän hyviltä, lisäksi äänitaso hieman pienempi kuin monella kilpailijalla
      Auto on hyvän-näköinen (makuasia tuumasi koira kun koira muniaan nuoli) mutta minun mielestäni auto on tyylikäs;)
      Takuu 7v huoltoväli 30tuhatta käytännössä minun kohdallani kerran vuodessa!

      Luottamus/kokemus korean tekniikkaan nykyinen autoni on 2001 Hyundai sonata jolla olen ajellut 100tuhatta km ilman ongelmia ostettaessa sonatalla oli ajettu 60t

      Sonata 2,7 V6 omistajalla pitäisi olla oma öljyjalostamo kulutus on ollu 12l/100km pintaan nätisti ajaen hanaa antamalla abaut 15l/100 Luulen että Riolla pääsen noin 6 litraan satasella.

      Toimitus pitäisi olla noin kuukauden päästä tosin hieman epäilen....myyjän ennustetta toivoisin kuitenkin saavani auton huhtikuun aikana;)

      Koeajoin myös yariksen kallis,meluisa,muovinen
      Hyundai i20 ihan kiva mutta hieman konservatiivinen (takuu5v)
      For ka ihan kiva mutta pieni ja lyhyt takuu

      Joten valinta oli Kia Rio

      • Riioo

        mukava laite, mutta kulutus on hieman korkea n:6,4L/100km.
        itellä 1,4EX ajettu noin 4000km osien yhteen hioitumista odotellessa.
        Varusteita hintaansa nähden mukavasti.


      • mäkiso

        juu, samallaisen tilasin 5 viikkoa sitten, eipä ole vieelä näkyny eikä kuulunu...
        täytyy vaan odotella.....
        juu, mun mielestä näppärän oloinen auto... onhan tää ihan eri kuin toi vanhempi malli...
        jospa sais sen ensi viikolla.... nam....


      • Harkitsee
        mäkiso kirjoitti:

        juu, samallaisen tilasin 5 viikkoa sitten, eipä ole vieelä näkyny eikä kuulunu...
        täytyy vaan odotella.....
        juu, mun mielestä näppärän oloinen auto... onhan tää ihan eri kuin toi vanhempi malli...
        jospa sais sen ensi viikolla.... nam....

        Mikähän oikein mahtaa olla toimitusaika? Jos meinaan tilaan tuollaisen Rion. Mitä lupailevat ja koska oikeasti tulee? Onko eri versiolla eroa toimitusajoissa? Ketkä olette Rionne saaneet, niin kertokaa. On tässä kiinnostus päällä, mutta haluaisin tietää, että koska koslan saa jos oikeasti tilaa!


      • Anonyymi

        Fordilta vastaava malli on kylläkin Fiesta, eli vertasit pienemmän luokan autoon ja ihmettelet, ettei ole tarpeeksi iso?


    • asiapeli

      Koeajo tehty.Kaupungissa noin 15.min,maantiellä 60km/h noin 15min ja motarilla yli 100km/H noin 15min.
      Näillä matkoilla kulutus oli 6.2 litraa keskiarviltaan.
      Äänieristys ihan ok. ja ajoominaisuudet varsinkin kaupungissa hyvät.Auto oli suuntavakaa motarilla ja sillä voi helposti ajaa pidempääkin matkaa.
      Moottoti 1.4 on aika liukas liikkumaan ja 6 vaihdetta voi käyttää 70km ylöspäin.
      Moite tuli pienestä istuimesta isolle miehelle ja polkimet olivat liian lähellä toisiaan.
      Auton arvosanaksi koeajolla annan 8

      • Anonyymi

        Jonka mielestä 1.4 on "liukas liikkumaan", ei ole autolla ajanut.
        -On kokeilutu, eikä tehdaskaan lupaa kovinkaan ripeää menoa.


    • rio de rio

      9.3 tilattu luovutettu 16.4 ;)
      varmasti eri versioilla/väreillä eri toimitusaikoja...

      • Tuliniinkuinpiti

        Aika tasan kuukausi meni tilauksesta. Eli niinkuin myyjä lupasikin.


    • RioMix Riemux

      mix autoja esitetään normi vaan miesten näkökulmasta.

      nykyään ostajissa on kanz paljon naisia. Rio menisi kaupax naisillekin, joz vain kohdistettaisiin mainonta fixusti. Riossa on varusteissakin valmiix jo kaikki mukana, että helppo ostos.

      jo ensitapaamisella kun näin Rion livenä ja pääsin sinne istumaan tunsin, että tämähän on "minun". joku oliz voinut sanoa minulle jo enstex, että Rio on MUKAVA AUTO!

      ja kulki hienosti.

      • manual 6G

        Tarvinneeko Rion tapaista autoa sen enempää mainostaa miehille ja naisille erikseen. Rio on kuitenkin volyymituote ja mainonta on volyymimainontaa. Riittävällä julkisuudella tieto tavoittaa sekä miehet että naiset.


      • Paris Texas

        KIA RIO on MUKAVA AUTO!


    • turbona

      Sais tulla rio bensaturbona että viittis vaihtaa ton ceedin(-09) pois. Uus ceed maksaa varmaan niin paljon, että odotan mieluummin vaikka ens vuoteen turbo rioa, kun panostan ceediin. Kun en tilojen puolestakaan tartte ceedin kokoista autoa. Siis JOS rio tulee turbona suomeen..joskus..

    • Enempikin tilaa

      Kia Rio koeajattu! Arvatkaapa mitä! Sehän on iso auto. Ei tietysti mikään Kansasin lehmä sentään, mutta iso. Selvästi iso, luokastaan ylöspäin. Olen käynyt Volkkarilla tsekkaamassa Polon ja Golfin. Rio menee tiloiltaan lähemmäksi Golfia. Toyotalla katsoin Yariksen ja Auriksen. Selvästi lähempänä Aurista (tai Corollaa) ollaan. Kia Rio on siis poikkeuksellisen tilava luokassaan tai luokkaansa isompi. Nämä tietysti omia tuntemuksiani, mittanauhan kanssa en asioita selvitellyt.

      Ei mikään mahdottoman huono huomio, mielestäni!

      • Samat mitat

        Rio on tasan Yariksen kokoinen sisätiloiltaan.


      • menejakokeile
        Samat mitat kirjoitti:

        Rio on tasan Yariksen kokoinen sisätiloiltaan.

        Tuskin sentään. No ehkä jollakin mittaustavalla, mutta käytännön tilatuntu on aivan eri. Rio on tilava auto!


    • rio de rio

      450km ajettu 1.2 riolla ihan tyytyväinen olen toistaiseksi teho riittää kehäteillä ajeluun ihan ok: ajotietokone väitää kulutuksen olevan 5.9-6,1l /100km
      tiedä sitten paljonko tuo valehtelee!
      Jotain ärsyttävääkin on tosin ne pätevät useinpiin muihinkin uusiin autoihin eli eivät ole vain Rion ominaisuus...ensinnäkin valoautomatiikka.
      Automaattiasennossa päivällä palaa vain pinet huomiovalotuikut edessä,takapäässä ei mitään nykyinen lakihan salii em:kytkennän mutta kyllähän auto paremmin näkyy päivälläkin kun valot olisivat päällä!
      Jos haluaa käytää ajovaloja vanhaan tyyliin pitää ne laitaa itse päälle ja muistaa sammuttaa eli palata Lada aikaan!
      Joten käytän automaattiasentoa vaikka en pidä siitä
      Toinen ärsyttävyys on eco sammutusautomatiikka en pidä koko systeemistä kytken se aina pois mutta tämä kuittaus pitää tehdä joka helvetin kerta kun auto on ollut sammutettuna/avain pois ja lähdet uudestaan ajoon eli eco ei pysy pois kytkettynä jatkuvasti.
      Toyota auriksessa ainakin on sama systeemi.

      • Eco mode

        Kyllä mun 1.4 ex. Eco mode pysyy pois kytkettynä koko ajan.


      • Wanhempi wara
        Eco mode kirjoitti:

        Kyllä mun 1.4 ex. Eco mode pysyy pois kytkettynä koko ajan.

        Pidän sammutusautomatiikan päällä, mutta en välitä oikeasti käyttää sitä. Systeemin ohitus tapahtuu vanhasta tottumuksesta kun pidän valoissa ykkösen valmiiksi pesässä. Silloinhan systeemi ei sammuta konetta. Olen kokeillut automatiikkaa kyllä, mutta jotenkin se tuntui konstailulta. Vaikutusta kulutukseen toki on, mutta niin vähän, että näkyy vasta vuositasolla mainittavammin.


    • MKJ

      Meidän perheessä Rio ollu 11/2011 alkaen, toistakymmentä tuhatta jo mittarissa ilman suurempia murheita.
      Aluksi ohjaus veti vasemmalle ja kulmavalot syttyi pienestäkin ohjausliikkeestä, lisäksi ajovalot oli suunnattu liian alas.
      Nämä edellämainitut viat korjattiin takuuseen.... mutta alusta asti vaivannut HMS:nkin mainitsema mäkiavustin ei edelleenkään toimi, kuin satunnaisesti ja silloinkin ainoastaa loivassa mäessä.
      Muuten ollaan oltu autoon tyytyväisiä, mm. ulkonäkö, suorituskyky, varusteet ja tilat saavat meidän perheeltä kiitettävän arvosanan.

      • kiario2012

        Tiedätkö mitä mahtoivat tehdä tuolle puoltavalle ohjaukselle ?

        Itsellä on ihan tuore rio 1,2 ja maantienopeuksilla(80 -100) ohjaus ei ole kyllä mitenkään kehuttava. Ei se oikeastaa puolla jommalle kummalle puolelle, vaan ohjaus haukkoo puolelta toiselle kokoajan. Ikävä tehdä sellaista pientä korjausta koko ajan ... tuli mieleen vanhat elokuvat missä paikalla olevaa autoa "ajetaan" studiossa. En osaa vielä sanoa onko vika vai ominaisuus. Alhaisissa nopeuksissa, kuten kaupunkiajossa ja mutkissa auto käyttäytyy mielestäni hyvin.

        Toisaalta kuljettajassakin voi olla vielä tottumattomuutta herkkään ja kevyeen ohjaukseen.

        Onko muilla vastaavaa kokemusta ?


      • riorio
        kiario2012 kirjoitti:

        Tiedätkö mitä mahtoivat tehdä tuolle puoltavalle ohjaukselle ?

        Itsellä on ihan tuore rio 1,2 ja maantienopeuksilla(80 -100) ohjaus ei ole kyllä mitenkään kehuttava. Ei se oikeastaa puolla jommalle kummalle puolelle, vaan ohjaus haukkoo puolelta toiselle kokoajan. Ikävä tehdä sellaista pientä korjausta koko ajan ... tuli mieleen vanhat elokuvat missä paikalla olevaa autoa "ajetaan" studiossa. En osaa vielä sanoa onko vika vai ominaisuus. Alhaisissa nopeuksissa, kuten kaupunkiajossa ja mutkissa auto käyttäytyy mielestäni hyvin.

        Toisaalta kuljettajassakin voi olla vielä tottumattomuutta herkkään ja kevyeen ohjaukseen.

        Onko muilla vastaavaa kokemusta ?

        Ohjaus on aika tarkka keskialueella mutta kun siihen tottuu niin auto on kulkee suuntavakaasti. Ja omassa kokoluokassaan on ihan kilpailukykyinen.
        Muista tarkistaa rengaspaineet itsellä 2.5.
        Ja jos auto on ihan uusi niin menee hetken ennenkuin kaikki rullaa moitteettomasti.


      • kiario2012-1.2
        riorio kirjoitti:

        Ohjaus on aika tarkka keskialueella mutta kun siihen tottuu niin auto on kulkee suuntavakaasti. Ja omassa kokoluokassaan on ihan kilpailukykyinen.
        Muista tarkistaa rengaspaineet itsellä 2.5.
        Ja jos auto on ihan uusi niin menee hetken ennenkuin kaikki rullaa moitteettomasti.

        700 km takana ja kyllä tuohon ohjaukseen alkaa tottumaan. Aika paljon on moitittu rion kulutuslukemia ... mielestäni turhaan ! 600 km sekalaista ajoa 1.2 riolla ja keskikulutus 5,4 litraa ( tietokoneen mukaan sekä laskimella laskettuna)
        Itse olen seuraillut sitä mittarissa näkyvää vaihde suositusta ja ilman sitä tulisi kyllä vedätettyä liian pienellä vaihteella. Ykkönen on tosi pieni ... auto just liikkeelle ja kakkonen sisään. Vitosen voi heittää jo noin 60 :ssä.

        Aika harvoin tuo ecomode muuten iskee päälle, kun tekniikka seurailee akunvarausta jne. Tänään kävi liikennevaloissa, niin että auto sammui odotetusti, mutta kun ilmastointi ja puhallin oli kakkosella, niin auto käynnistyi melkein heti uudestaan.

        Noista ensiasennus kesärenkaista vielä sen verran, että jos ajelee sorateillä, niin ne heittää kiveä aika perhanasti. Kivet kun jää niihin leveisiin pitkittäis uriin.

        Vaikutelma on kaikin puolin ok ja itse annan taloudellisuudelle ja 7 v takuulle painoarvoa, kun joka päivä pitää lähteä. Aiemmin oli v6 jenkki ..... säästöä tulee bensassa, vakuutuksissa, verossa, huoltokuluissa niin paljon etten paljon haikaile menetettyjen tehojen/mukavuuden perään.


      • riorio
        kiario2012-1.2 kirjoitti:

        700 km takana ja kyllä tuohon ohjaukseen alkaa tottumaan. Aika paljon on moitittu rion kulutuslukemia ... mielestäni turhaan ! 600 km sekalaista ajoa 1.2 riolla ja keskikulutus 5,4 litraa ( tietokoneen mukaan sekä laskimella laskettuna)
        Itse olen seuraillut sitä mittarissa näkyvää vaihde suositusta ja ilman sitä tulisi kyllä vedätettyä liian pienellä vaihteella. Ykkönen on tosi pieni ... auto just liikkeelle ja kakkonen sisään. Vitosen voi heittää jo noin 60 :ssä.

        Aika harvoin tuo ecomode muuten iskee päälle, kun tekniikka seurailee akunvarausta jne. Tänään kävi liikennevaloissa, niin että auto sammui odotetusti, mutta kun ilmastointi ja puhallin oli kakkosella, niin auto käynnistyi melkein heti uudestaan.

        Noista ensiasennus kesärenkaista vielä sen verran, että jos ajelee sorateillä, niin ne heittää kiveä aika perhanasti. Kivet kun jää niihin leveisiin pitkittäis uriin.

        Vaikutelma on kaikin puolin ok ja itse annan taloudellisuudelle ja 7 v takuulle painoarvoa, kun joka päivä pitää lähteä. Aiemmin oli v6 jenkki ..... säästöä tulee bensassa, vakuutuksissa, verossa, huoltokuluissa niin paljon etten paljon haikaile menetettyjen tehojen/mukavuuden perään.

        Jep samaa mieltä vähällä menee mutta jotkut vaan ei tajua että pienellä moottorilla pitää ajella nätisti eikä poljin lattiassa. Ja. Pikkukoneitten kulutus nousee kun mennään yli satasen nopeuden.
        Renkaat uutena kerää hiekkaa ja lokarit ovat joka pyöräkotelossa. Niitä ei välttämättä ole joka autossasi vakiona ollut. Joissakin ne ja roiskeläpät ovat lisävaruste...


    • 23 autoa 10v

      Nyt ajettu Rio 1,4 automaati. Auto oli postiivinen kokemus kaikilta muilta osin paitsi vaihteistoltaan (automaatti 4) ja suorituskyvyltään. Autossa ei voi olla missään tapauksessa valm.ilm. 109 hv. Omassa Ibiza Dsg7 1,2 Tsi:ssä on vain 105 hv ja Seat on Kiaan verrattuna raketti, Kia häviää 0-100km/h n.4 s!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, mikä on iäisyys nykyautoilla. Ohitukset on Kialla verkkaisia ja vaihteisto toimii todella huonosti ollakseen 2012 mallinen auto. Kiassa ol hyvää rattilämppäri, mutta muutoin auton varustelu ei ollut kummoinen ollakseen YLI 20000e:n auto.Autossa ei ollut edes vakionopeudensäädintä! Mikä on todella suuri puute 2012 varustellussa automaattimallissa. Rion takakontti oli todella pieni. Lähileipomon 60 munkin laatikko mahtui juuri ja juuri HB Rion takakontin pohjalle, kun ST Ibizaan se menee todella reilusti (autot ovat saman hintaluokan autoja). Lopputuloksena totean, että Rion voi ottaa vain ja ainoastaan 6MT vaihteistolla ja hinnalla, jotta rahalleen saisi oikeaa katetta.

      • testaa tämä

        Tapauksessasi suosittelenkin koeajamaan vielä Vengan, jossa cruise ja paljon herkkuja löytyy vakiona ja kontista ei perusmaksimissaan 550 litran tila lopu kesken, vaikka vertaisit sitä Ibiza ST:seenkin. Erittäin tilava auto - jopa isomman segmentin autoihin verrattuna, mutta hinta kyllä kipuaa jos haluat välttämättä automaatin. Vengassa 4-pykäläinen automaatti on 1,6 litraisen yhteydessä, joten kulkua piisaa, mutta jano kyllä kasvaa reilusti. Venga perustuu samaan pohjalevyrakenteeseen Rion kanssa ja tekniikka on hyvin lähelle samaa, joten ajettavuuspuolikin on kunnossa.


      • Ei eco

        Ajotietokoneesta eco mode pois päältä, niin kulku ja vaihteisto toimii paremmin.


      • Anonyymi

        Hienoa moottori tietämystä! 👍

        Onko joskus joku automaatti auto ollut joku raketti? Tuossa kun vertaat 1,2Tsi.tä joka on DSG vaihteistolla Kia Rio 1,4i automaattiin on jo vertaus aika naurettava.

        Vanhanliiton automaatti vie moottoritehoa melkoisesti! Lisäksi kun 1,2Tsi on ahdettu niin Ibiza omaa lähes 50Nm enemmän vääntöä joka on todella paljon pikkuautossa. Ei se muutama lisähevonen Kiasta raketti tee tuolla setupilla! 🤭


    • brio

      Dodii. tänään tuli vihdoin Rio, ja ajeltu on. Hyvä se vaan on ajaa, ja toi mustaväri käy mielestäni paremmin kuin hyvin. Noo maku asioita sano koira kun muniaan nuoli :) . Otin huolenpito sopimuksen kanssa kun on sen 39€ /kk, ja voi sen keskeyttää sit jos siltä tuntuu. Ainut on noi ensiasennusrenkaat mitkä ei mielytä (hankook), vähän karkean kuuloiset, mutta saattaahan ne kuluessa muuttua parempaan tai huonompaan sitä ei tiedä. No talvipyörät onkin sitten nokiat.
      Hyvin ja nopeesti löytyi oma ajoasento, vaikka kuskista piti emännän kanssa vääntää, että kumpi se ajaa :) . No tästä se Kialu alkaa

    • huomenna ovella

      Käsittämättömän suuria eroja toimituksissa, jos joku täällä on Rion saanut kuukaudessa?? Eli kannattaa siis varautua pahimpaan nimim. 4 kk odotusta :D No ei voi valittaa, kun myyjä sanoi että toimitukseen menee 3kk - 1kk ja suurella todennäkösyydellä juurikin tuo 1kk. Nyt on mennyt melkolailla päivällään 4kk ja juuri tuli puhelu että auto olisi valmiina. Tarkemmin siis Rio 1.4 ISG EX sinisenä.

      • Kokemustakin on

        Myyjät ovat tietoisia, mitä varusteluversioita on jo Suomeen tulossa. Kannattaa kysellä niitä ja varata niistä, niin toimitusaika lyhentyy reippaasti.


      • minne kiire?
        Kokemustakin on kirjoitti:

        Myyjät ovat tietoisia, mitä varusteluversioita on jo Suomeen tulossa. Kannattaa kysellä niitä ja varata niistä, niin toimitusaika lyhentyy reippaasti.

        Voihan sen noinkin hoitaa, jos sillä autolla on kiire mutta jos niissä valmiissa ei ole sitä mitä haluaa niin joutuu odottamaan. Autoa tilatessa myyjä etsi autot mitkä olivat jo valmistuneet ja mitkä olivat jopa jo maahantuojalla suomessa (n. 8 viikon toimitus tehdyistä ja 3 viikon toimitusaika maahantuojalta). Mutta kun siellä ei ollut sitä väri/lisävaruste/moottori -yhdistelmää minkä halusin niin tilaukseenhan se meni ja aikaa tuli heti pari kuukautta lisää.


    • Kumman kaa?

      Kumpi on parempi valinta? Olen käynyt kurkkimassa Tojon Yarista ja Kian Rioa. Kumman itse ottaisitte. Tojoillahan on hyvä maine, mutta Kia Rio taitaa olla aika hyvä tuote. Ja kiinnostavampi, maukkaampi pakkaus kaikenkaikkiaan. Mutta onko "vanhassa vara parempi" vai "uusi on aina uusi"?

      • HeinoKorv

        Heti kun kauppaan tulee Rio 1,2 turbo kaksoiskytkentävaihteistolla, niin ehkä ostan.
        Nyt vaihtoehtoina on ainoastaan Seat Ibiza 1,2 TSI DSG ja Toyota Yaris 1,3 CVT.
        Yaris vaan on hidas kiihtymään, ero Seatin on yli 3 sekuntia 0-100 km/h.


      • riorio

        Käy ajamassa kummallakin pitkät ajolenkit vähintään 100km. Ja sitten valitset kumpi miellyttää toki välirahakin varmaan vaikuttaa. Itse valitsin näistä kian.


      • Kumman kaa?
        riorio kirjoitti:

        Käy ajamassa kummallakin pitkät ajolenkit vähintään 100km. Ja sitten valitset kumpi miellyttää toki välirahakin varmaan vaikuttaa. Itse valitsin näistä kian.

        On jo ajeltukin. Mielestäni Kia on maantiellä parempi kuin odotin. Kuvittelin enempi japanilaistunnelmaa. Tämä pohtiminen on enemmän sitä, että japanilaisiin on voinut jotenkin helpolla tavalla luottaa ja ostaminen on ollut helppoa. Kia on aika uusi tulokas ja mietin, miten se pelaa siinä vaiheessa kun vuosia ja kilometrejä on jo päällä. Hyvä ulkonäkö ei auta, jos muuten tulee pettymyksiä.


      • riorio
        Kumman kaa? kirjoitti:

        On jo ajeltukin. Mielestäni Kia on maantiellä parempi kuin odotin. Kuvittelin enempi japanilaistunnelmaa. Tämä pohtiminen on enemmän sitä, että japanilaisiin on voinut jotenkin helpolla tavalla luottaa ja ostaminen on ollut helppoa. Kia on aika uusi tulokas ja mietin, miten se pelaa siinä vaiheessa kun vuosia ja kilometrejä on jo päällä. Hyvä ulkonäkö ei auta, jos muuten tulee pettymyksiä.

        7 vuoden takuu vähä rauhoittaa??


      • kokemus tuo varm...
        Kumman kaa? kirjoitti:

        On jo ajeltukin. Mielestäni Kia on maantiellä parempi kuin odotin. Kuvittelin enempi japanilaistunnelmaa. Tämä pohtiminen on enemmän sitä, että japanilaisiin on voinut jotenkin helpolla tavalla luottaa ja ostaminen on ollut helppoa. Kia on aika uusi tulokas ja mietin, miten se pelaa siinä vaiheessa kun vuosia ja kilometrejä on jo päällä. Hyvä ulkonäkö ei auta, jos muuten tulee pettymyksiä.

        Onhan tuo Kia toki uusimpia tulokkaita Suomeen tuotavissa merkeissä, mutta sentään jo kohta 10 vuotta ollut myynnissä täälläkin, eli vuodesta 2004. Eiköhän tuo ole lunastanut paikkansa siinä, missä muutkin suositut merkit. Autoissa ei ole ollut ikinä mitään katastrofaalisia ongelmia, vähätkin narinat ovat kohdistuneet lähinnä joihinkin pieniin juttuhin tai muutamaan maanantaikappaleeseen joka on ihan normaalia joka merkillä. Ruostekkaan ei noita tunnu millään raiskaavan, vaikka alkuun juuri tätä niissä pelättiin. Ja Euroopassa 2007 -> valmistetut mallit ovat entistäkin parempia mitä laatuun ja ruosteenestoon tulee.
        Huoltokin on nykyään hyvin inhimillisellä tasolla, mitä kustannuksiin tulee. Jälleenmyynnin ja huollon laajentuminen muuallekkin kuin Deltaan, on lisännyt Kian huoltohinnoissa kilpailua ja takuun muuttuminen kokonaisuudessaan tehdasperäiseksi, vähensi myöskin Deltan riskiä ja sitä mukaa alensi huoltohintoja myös kyseisessä aikaisemmin varsin huonomaineisessa puulaakissa.


      • vengisti
        kokemus tuo varm... kirjoitti:

        Onhan tuo Kia toki uusimpia tulokkaita Suomeen tuotavissa merkeissä, mutta sentään jo kohta 10 vuotta ollut myynnissä täälläkin, eli vuodesta 2004. Eiköhän tuo ole lunastanut paikkansa siinä, missä muutkin suositut merkit. Autoissa ei ole ollut ikinä mitään katastrofaalisia ongelmia, vähätkin narinat ovat kohdistuneet lähinnä joihinkin pieniin juttuhin tai muutamaan maanantaikappaleeseen joka on ihan normaalia joka merkillä. Ruostekkaan ei noita tunnu millään raiskaavan, vaikka alkuun juuri tätä niissä pelättiin. Ja Euroopassa 2007 -> valmistetut mallit ovat entistäkin parempia mitä laatuun ja ruosteenestoon tulee.
        Huoltokin on nykyään hyvin inhimillisellä tasolla, mitä kustannuksiin tulee. Jälleenmyynnin ja huollon laajentuminen muuallekkin kuin Deltaan, on lisännyt Kian huoltohinnoissa kilpailua ja takuun muuttuminen kokonaisuudessaan tehdasperäiseksi, vähensi myöskin Deltan riskiä ja sitä mukaa alensi huoltohintoja myös kyseisessä aikaisemmin varsin huonomaineisessa puulaakissa.

        Kyllä tuo diisel Vengaa ja ilmeisesti osittain vanhaa Ceediäkin vaivaava tehottomuus on ärsyttävä, kun sille löytyy jonkinlainen ohjelmistopäivitys maahantuojalta, mutta jota asiakkaan täytyy nimenomaan osaa pyytää. Miksi ei voida rehellisesti kutsua autoja pajalle vaan asikkaan pitää osaa itse etsiä softapäivityksen olemassaolo jostain keskustelupalstalta? Iso miinus Deltalle!


      • Kumman kaa?
        vengisti kirjoitti:

        Kyllä tuo diisel Vengaa ja ilmeisesti osittain vanhaa Ceediäkin vaivaava tehottomuus on ärsyttävä, kun sille löytyy jonkinlainen ohjelmistopäivitys maahantuojalta, mutta jota asiakkaan täytyy nimenomaan osaa pyytää. Miksi ei voida rehellisesti kutsua autoja pajalle vaan asikkaan pitää osaa itse etsiä softapäivityksen olemassaolo jostain keskustelupalstalta? Iso miinus Deltalle!

        Kia Rio herätti uteliaisuutta niin paljon, että otin toisenkin koeajon.

        Kulttuurieroa on silti ylitettäväksi. Työsuhdeautoissa on ollut eurooppalaisia, mutta japanilaisilla olen ajanut niitä enemmän. Liikaa en japanilaisia välitä kehua, mutta määrätynlainen perusvarmuus niissä on ollut.

        Pitkä takuu tietysti varmistaa, että ei joudu oman lompakon varassa vikoja hoitelemaan, jos niitä kuitenkin esiintyy. Mutta itsensä yli pitäisi päästä. Ajaisinko sitten jatkossakin Kialla?


      • roihu.
        Kumman kaa? kirjoitti:

        Kia Rio herätti uteliaisuutta niin paljon, että otin toisenkin koeajon.

        Kulttuurieroa on silti ylitettäväksi. Työsuhdeautoissa on ollut eurooppalaisia, mutta japanilaisilla olen ajanut niitä enemmän. Liikaa en japanilaisia välitä kehua, mutta määrätynlainen perusvarmuus niissä on ollut.

        Pitkä takuu tietysti varmistaa, että ei joudu oman lompakon varassa vikoja hoitelemaan, jos niitä kuitenkin esiintyy. Mutta itsensä yli pitäisi päästä. Ajaisinko sitten jatkossakin Kialla?

        Tämän saman kysymyksen tein myös itselleni jokusen euroauton jälkeen muutamia vuosia sitten. Huolellinen koeajo vakuutti ja nyt ajellaan suht tyytyväisenä jo toisella peräkkäisellä Kialla. Toki pieniä ongelmiakin on matkan varrelle mahtunut, mutta legendaarinen takuu on hoitanut ongelmat hyvin pois päiväjärjestyksestä.
        Vaikka asia on täällä käännetty negatiiviseksi ja siitä vitsaillaan, Kia on myös merkki joka vaihtuu uuteen uskomattoman hyvällä hyvityksellä. Mikäs siinä sitten. Autot pelaavat, tuntuvat käteensopivilta ja vaihtokulutkaan eivät muutaman vuoden välein nouse älyttömiksi, niinkuin joillain toisilla merkeillä. Toisinsanoen: Kia on merkki jota pystyy päivittämään uuteen kohtuukustannuksin.


      • Kumman kaa?
        roihu. kirjoitti:

        Tämän saman kysymyksen tein myös itselleni jokusen euroauton jälkeen muutamia vuosia sitten. Huolellinen koeajo vakuutti ja nyt ajellaan suht tyytyväisenä jo toisella peräkkäisellä Kialla. Toki pieniä ongelmiakin on matkan varrelle mahtunut, mutta legendaarinen takuu on hoitanut ongelmat hyvin pois päiväjärjestyksestä.
        Vaikka asia on täällä käännetty negatiiviseksi ja siitä vitsaillaan, Kia on myös merkki joka vaihtuu uuteen uskomattoman hyvällä hyvityksellä. Mikäs siinä sitten. Autot pelaavat, tuntuvat käteensopivilta ja vaihtokulutkaan eivät muutaman vuoden välein nouse älyttömiksi, niinkuin joillain toisilla merkeillä. Toisinsanoen: Kia on merkki jota pystyy päivittämään uuteen kohtuukustannuksin.

        Kävin tutustumassa Volkkarin Poloon ja Nissan Micrakin tuli katsottua. Ja Nissan Juke, tietysti. Innovaatiota ja tuoreutta löytyi Polosta ja Jukesta. Sitä samaa "makua" maistelin kyllä Kiassa. Ajettavuus on Kiassa kyllä hyvä. Ajoin uudelleen, että varmistin, että ensivaikutelma ei ollut pettänyt. Toyota ja Kia ovat nyt kiinnostavin vaihtoehtopari, vaikka eivät kovin samanlaisia olekaan. Periaatteessa hoitaisivat kumpikin autontarpeeni.


      • Kumman kaa?
        Kumman kaa? kirjoitti:

        Kävin tutustumassa Volkkarin Poloon ja Nissan Micrakin tuli katsottua. Ja Nissan Juke, tietysti. Innovaatiota ja tuoreutta löytyi Polosta ja Jukesta. Sitä samaa "makua" maistelin kyllä Kiassa. Ajettavuus on Kiassa kyllä hyvä. Ajoin uudelleen, että varmistin, että ensivaikutelma ei ollut pettänyt. Toyota ja Kia ovat nyt kiinnostavin vaihtoehtopari, vaikka eivät kovin samanlaisia olekaan. Periaatteessa hoitaisivat kumpikin autontarpeeni.

        Juuba-jaaba! Taisi käydä niin, että uusi kiianomistaja tässä tulossa.

        Luultavasti ensimmäinen koeajo jo ratkaisi. Se johti toiseen koeajoon, jossa varmistelin. Ja "hyvä maku" Kiiasta vahvistui koko ajan. Olin varmaan tunnetasolla jo tehnyt päätöksen, mutta arvuuttelin vielä, että jospa sittenkin valitsisin vanhastaan tutumman merkin. Tuli katseltua liikenteessä kiioja (eli rioja, joita ei vielä niin kovasti näitä uusia malleja näy) ja yariksia. Yariksiahan näkyi kyllä, mutta mitä enemmän näkyi, sitä tylsemmiltä tuntuivat. Kävi sellaisia ajatuksia mielessä, että enpä taida tuohon enää.

        No. Oliko hyvä tai huono päätös, mutta päätös on kuitenkin Kia Rio.


      • Kian kaa!
        Kumman kaa? kirjoitti:

        Juuba-jaaba! Taisi käydä niin, että uusi kiianomistaja tässä tulossa.

        Luultavasti ensimmäinen koeajo jo ratkaisi. Se johti toiseen koeajoon, jossa varmistelin. Ja "hyvä maku" Kiiasta vahvistui koko ajan. Olin varmaan tunnetasolla jo tehnyt päätöksen, mutta arvuuttelin vielä, että jospa sittenkin valitsisin vanhastaan tutumman merkin. Tuli katseltua liikenteessä kiioja (eli rioja, joita ei vielä niin kovasti näitä uusia malleja näy) ja yariksia. Yariksiahan näkyi kyllä, mutta mitä enemmän näkyi, sitä tylsemmiltä tuntuivat. Kävi sellaisia ajatuksia mielessä, että enpä taida tuohon enää.

        No. Oliko hyvä tai huono päätös, mutta päätös on kuitenkin Kia Rio.

        Hehkutetaan nyt vielä kun on tunnelma päällä! Otin sen isoimman varustepaketin. Saa meikä kerrankin elämässään uudessa autossa varusteita niin paljon, etteivät nippelit lopu kesken. Ja kaksilla renkailla, aluvanteilla. Kun kävin listaa läpi, niin en keksi enää mitään, mitä oikeasti tarvitsisin enemmän.


    • ei kahta puhetta

      2013 nykytiedon mukaan tulee Rioon 1.2 turbo,mutta sinne asti jaksan kyllä odotella.

    • onko 4 vai 5 litraa?

      olisi kiva tietää mitä 1.1 diesel rion kulutus on oikeasti se ajossa.

      • Isompi kone

        Taitaa tulla kauppoja lähinnä 1,4 dieselinä. Monikaan ei ota sitä pienempää kun kulutuksessa ei ole kovin isoa eroa. 1,4 vie autoa aika lailla rivakammin.

        Mutta jos joku tietää sen pikkukoneen kulutuksen, niin olisi kiva tietää!


      • ep
        Isompi kone kirjoitti:

        Taitaa tulla kauppoja lähinnä 1,4 dieselinä. Monikaan ei ota sitä pienempää kun kulutuksessa ei ole kovin isoa eroa. 1,4 vie autoa aika lailla rivakammin.

        Mutta jos joku tietää sen pikkukoneen kulutuksen, niin olisi kiva tietää!

        Sekalaisessa ajossa vie 1,1 diesel noin 5 litraa sataselle, matka-ajossa pääsee 80-100 km/h nopeuksilla noin 4 litraan. 120 nopeudessa menee 6-7 litraa sataselle.
        Nyt olen ajanut noin 2700 km kyseisellä autolla, eka huollossa väittivät että kulutus putoaa vielä mutten jaksa uskoa...
        Ajotietokone valehtelee todellista kulutusta noin 0,6 litraa alaspäin!
        Huollossa ei tuntunut olevan minkäänlaista kiinnostusta korjaamaan kulutuslukemia vaikka valitin, ajotietokoneen valehtelun lupasivat kysyä tehtaalta voiko korjata...
        Muuten on tuntunut hyvältä autolta


      • Kulutustietoa...
        ep kirjoitti:

        Sekalaisessa ajossa vie 1,1 diesel noin 5 litraa sataselle, matka-ajossa pääsee 80-100 km/h nopeuksilla noin 4 litraan. 120 nopeudessa menee 6-7 litraa sataselle.
        Nyt olen ajanut noin 2700 km kyseisellä autolla, eka huollossa väittivät että kulutus putoaa vielä mutten jaksa uskoa...
        Ajotietokone valehtelee todellista kulutusta noin 0,6 litraa alaspäin!
        Huollossa ei tuntunut olevan minkäänlaista kiinnostusta korjaamaan kulutuslukemia vaikka valitin, ajotietokoneen valehtelun lupasivat kysyä tehtaalta voiko korjata...
        Muuten on tuntunut hyvältä autolta

        1,4-litrainen diesel vie nelosella alkavia keskikulutuslukuja siinä vaiheessa kun muutama tonni on tullut ajettua. Siis oma autoni! Ja kulutus siis laskee vielä. Auton kulutusmittari voi olla optimistinen (?), mutta tankkaan lähes aina tankin täyteen ja laskeskelen sen mukaan kulutuksia. Mielestäni todellinen ja auton ilmoittama kulutus ovat linjassa. Suurin osa ajoa kaupungissa ja osin ruuhkissa. Mutta jos 1,1-litrainen on noin lähellä 1,4-litraista kulutukseltaan, niin kiittelen itseäni, että ostin isomman. Ihan uutena oli hieman nihkeä kulkemaan, mutta nyt menee kuin salakka. 1,1-litrainen ei luultavasti lähde edes sisäänajettuna kirmaamaan kuin alamäessä.


      • Summer City
        Kulutustietoa... kirjoitti:

        1,4-litrainen diesel vie nelosella alkavia keskikulutuslukuja siinä vaiheessa kun muutama tonni on tullut ajettua. Siis oma autoni! Ja kulutus siis laskee vielä. Auton kulutusmittari voi olla optimistinen (?), mutta tankkaan lähes aina tankin täyteen ja laskeskelen sen mukaan kulutuksia. Mielestäni todellinen ja auton ilmoittama kulutus ovat linjassa. Suurin osa ajoa kaupungissa ja osin ruuhkissa. Mutta jos 1,1-litrainen on noin lähellä 1,4-litraista kulutukseltaan, niin kiittelen itseäni, että ostin isomman. Ihan uutena oli hieman nihkeä kulkemaan, mutta nyt menee kuin salakka. 1,1-litrainen ei luultavasti lähde edes sisäänajettuna kirmaamaan kuin alamäessä.

        Yksnelonen diesel-Rio. Enempi kaupunkiajoa ja paljon ruuhkassa tyhjäkäyntiä. Vähemmän käytän autostoppia. Tarkka keskikulutus 4,9. Eli sanotaan 5 litraa. Eipä tuo paha.


      • Jäätä ja loskaa
        Summer City kirjoitti:

        Yksnelonen diesel-Rio. Enempi kaupunkiajoa ja paljon ruuhkassa tyhjäkäyntiä. Vähemmän käytän autostoppia. Tarkka keskikulutus 4,9. Eli sanotaan 5 litraa. Eipä tuo paha.

        Tuo on kai kesäkulutusta. Talvella ja talvirenkailla itellä 5.2-5.3.


      • 1.1 ajettu 20 000km
        Isompi kone kirjoitti:

        Taitaa tulla kauppoja lähinnä 1,4 dieselinä. Monikaan ei ota sitä pienempää kun kulutuksessa ei ole kovin isoa eroa. 1,4 vie autoa aika lailla rivakammin.

        Mutta jos joku tietää sen pikkukoneen kulutuksen, niin olisi kiva tietää!

        Kulutus on ollut ajotietokoneen mukaan 4.3 litraa pääkaupunkiseudun sekalaisessa ajossa ja kun olen pyrkinyt tankkaamaan aina täyteen ja laskemaan kulutuksen kilometrien mukaan tulos on ollut 4.6.

        Ajossa vaihteita joutuu käyttämään koska varsinainen vetoalue on aika rajattu ~1800 - 3000 kierrosta, mutta tuolla alueella vääntö vie aika ivasti. (paljon tehokkaamman tuntuinen käytännön ajossa kun 1.4 bensa)


    • 1.4 at

      Tänään vaihdoin 5 v vanhan ceedin automaatti riioon kesäkuun puolivälissä lupasivat toimittaa. En edes koeajanut, ceed toimi kun junan vessa niin eiköhän tämäkin.

    • rio de rio

      Rion valojen logiikka!
      Tulipa opeteltua asia KÄYTÄNNÖSSÄ!
      Elikä kun ajovalot ovat kytketty (on) asentoon = päällä ei siis (auto)
      Niin kun poistut autosta KUSKIN oven kautta jää saattovalot eli ajovalot päälle 30sekunniksi ja sammuvat eli ihan loogista ok ja systeemi toimii!
      Mutta jos poistut jostain syystä apparin ovesta niin se on liikaa Rion logiikalle eli ajovalot jäävät palamaan kunnes akku tyhjentyy!
      tämä tuli todettua kun aamulla piti lähteä ajelemaan!!
      Aluksi luulin että autossa on vikaa vaan eipäs olekkaan ,manuaalissa varoitetaan akun tyjenemisestä em: tapauksessa...siss voi VITT* mikä systeemi..;(

      Akku oli tietenkin totaalisen tyhjä joten avaimella sissän keskuslukko kun ei ymmärrettävästi voinut toimia ja kaapeleilla virtaa ja siitäkös Riio riemastui..
      TÖÖT, TÖÖT, TÖÖt, TÖÖt, TÖÖT..... !! Riio otti tilanteen varkautena;) kun varashälytin ei voinut kuittautua akun ollessa täysin tyhjä anyway
      avain pois ja kuittaus kauko-ohjaimesta niin hiljeni.

      Joo omapa vika kun en ole opetellut 300sivun manuaalia kannesta/kanteen muistaen pienimmätkin yksityiskohdat esim: tuosta idioottimaisesta valokytkennästä.

      Olkoon tämä varoituksena muille riion omistajille

      Onneksi akkuyllätys tapahtui kotipihassa eikä muutamaa päivää aikaisemmin ahvenanmaalla syrjäisellä mökillä.

      • brio

        Mulle luovutuksessa opastettiin tuo täysin. Älkää avatko heti ovea jos joudutte avaamaan avaimella, vaan pitäkää noin 3s avainta avaus suuntaan. Itse pidän auto asennossa valoja, ja tätä suositteli myyjäkin. Mutta hyvä tietää. Onhan toi suunnittelun kukkanen :)


      • Riorio
        brio kirjoitti:

        Mulle luovutuksessa opastettiin tuo täysin. Älkää avatko heti ovea jos joudutte avaamaan avaimella, vaan pitäkää noin 3s avainta avaus suuntaan. Itse pidän auto asennossa valoja, ja tätä suositteli myyjäkin. Mutta hyvä tietää. Onhan toi suunnittelun kukkanen :)

        Miksi pitää valoja muussa kuin auto asennossa??? Sehän toimii todella hienosti. Ja jos painaa kaukosäätimestä kaksi kertaa niin saattovalot sammuvat. Onneksi on vuoden ilmainen tiepalvelu...


    • rio de rio

      Siksi (on) asennossa että ajovalot palavat myös päivällä,auto asennossa ne ovat hämäräkytkimen takana, ja edessä palaa vain pienet huomiotuikut takana ei mitään.
      Kuten olen aikaisemmin sanonut em: on nykyään laillista mutta mielestäni typerää!! autot näkyvät paremmin myös päivällä kun varsinaiset ajovalot ovat päällä.
      Olen sen verta kalkkis että kapinoin nykysuuntausta vastaan ja itse en halua ajella päivälläkään auto lähes pimeänä

      Noin 95% autoista on vielä ajovalot päällä päivällä pikkuhiljaa yleistyy nykysuuntaus.

      Tuon kaksi painallusta säätimestä on tiedossa mutta kiitos silti ;)

      • Riorio

        Ei ne etuledit kovin himmeet kyllä ole. Mutta Kai valot päällä aina paremmin näkyy!!


    • Kumijari

      Onko kellään tietoa mikä navigaattori systeemi tuohon koelaudan päällä olevaan virtapistokkeeseen käy? Vähän huonosti löytyy tietoa kuuklaamalla-

      Isketäänkö siihen töpseliin joku teline vai tuleeko siihen joku oma lyhyt johto imukuppikiinnitteiseen naviin?

      Itsellä on Tomtom XXL ja siihen ei ainakaan ole mitään omaa Kia Rio yhteensopivaa järjestelmää.

      • Uuden KIARION omista

        Onko kukaan löytänyt tuota NAVI-johtoa mistään?
        Jos olet niin kerro mistä?


      • Varmaan tulossa

        Eiks siinä ole navigaattori ja peruutuskamera vakiona,niin kuin Yariksessa ?


    • rio de rio

      Eka vika turvavyössä on sellainen pieni "ohjain" kolmiovisessa mallissa nippeli
      murtui rikki ja kun tarkemmin katsoo niin kovin on hentoinen nippeli joten epäi ole ihme että hajosi
      Pikku juttu enkä ala tuota erikseen vaihtamaan eiköhän tuo mene takuuseen ekan huollon yhteydessä
      Ajettu 3500km

      • Oudompi malli?

        Mikä kolmiovinen malli. Eikös maahan tuoda vain neliovisia? Ja mikä nippeli? Omastani en turvavyöstä tuollaista löydä. Milläköhän merkillä oikeastaan ajelet. Menepä ottamaan välillä pieni kahvi!


    • rio de rio

      Kolme ja viisiovisia tuodaan ja tuo osa on vain koliovisissa!

      • Et tiedä

        Kotonasi kolisee.


    • Ihan hyvä. Vanha auto oli Saab 93 aero vm2006. Tehoa ja moottoritieominaisuudet ei ole ihan samaa tasoa, mutta onhan Rio puolet halvempi ja kevyempi.
      Rion 1,4 diesel täyttää auton tehtävät ja ei tarvitse kylvää rahaa korjaamoihin (kuten saabin kanssa kävi)

    • Seuraavaksikin Kia.

      Automaatti 1.4-bensa EX:llä nyt noin 5000 km takana ja hyvin pelittää. Ainoa miinus, ettei ihan pieniruokainen ole kaupunki- ja jonkin verran moottoritieajoa ja kulutus n.7-litraa /100 km. Muuten tässä autossa on kyllä hinta-laatusuhde todella kohdallaan . Olen tosi tyytyväinen.

    • rio de rio

      Huomioi että auton "näyttämä" kulutus on turhan optimistinen!
      1,2 rion näyttö ilmoittaa 5.9l/100km tuhon saa lisätä ainakin 0,5l/100km niin aletaan olla aika lähellä totuutta!

      • Riorio

        Joka autolla sama homma. Riolla pitää tosi hyvin paikkansa jos ajaa pelkästään maantieajoa. Huonoiten talvella jos ajaa paljon pätkäajoa.


      • Rion Riorio
        Riorio kirjoitti:

        Joka autolla sama homma. Riolla pitää tosi hyvin paikkansa jos ajaa pelkästään maantieajoa. Huonoiten talvella jos ajaa paljon pätkäajoa.

        Olisiko aihetta vilkaista, että mikä rengastus on alla. Kioissa on eri varustepaketeissa tarjolla aika monen kokoisia renkaita. Tulee mieleen, että mahtaako ajotietokoneen lukema synkata joka rengaskoolla. Joku syy kuitenkin on siihen, että toisilla bensatankilla tankkauksesta mitatut lukemat ovat tasan tietokoneen näyttämiin.

        Mutta uskon siis, että joissakin tapauksissa on eroa.


    • rio de rio

      Tosiaan niinkuin aikasemmin kerroin niin kolmiovisen (erilainen kuin 5ovisissa) "turvavyönohjain" jäi käteen! Mitättömän heppoinen muovihärpäke selvä suunnitelumoka!
      Tuli sitten takkuasiakin koettua Deltan kanssa...ihan positiivinen kokemus , ei mitään kiukuttelua tilasivat osan ja sovittiin korjauspäivä hain auton ja laskusta ei puhuttu mitään...
      Ylipäätään Deltan palvelusta puhutaan paljon oman kokemukseni mukaan Rion osto, luovutus,ensihuolto ja nyt tämä takuuasia on hoitunut ihan kelvollisesti!
      Asiakaspalvelu on sellaista peruskohteliasta ei mitään pokkurointia eikä teeskentelyä enkä sitä edes odota taikka haluaisikaan tähänastinen on ihan ok;)
      Kia ei ole minulle mikään uskonto vaan auto muiden joukossa joten esim: vioista tulen kertomaan avoimesti!
      Rio rekisteröity 15.4 nyt ajettu tasan 5tuhatta;)

      • la rio del rio

        Onnittelut onnistuneen kaupan teosta. Ilmeisesti KIA herättää sen verran voimakkaita tunteita sekä puolesta mutta erityisesti myös vastaan. Tämä voi esiintyä esim. näillä netin keskustelupalstoilla todella voimakkaina, kohtuuttoman alatyylisinä purkautumisina, lapsellisina avautumisina joita on vaikea joskus ymmärtää, muita joita usein lukee vain saadakseen päivän makeimmat naurut. Ymmärrän sen että näitä tunteenpurkauksia ei uskalleta näyttää KIA-autojen omistajille esim. kaupan parkkipaikalla, joten netti onkin oikein oiva ja oikea paikka niille.


      • Ent. DSG
        la rio del rio kirjoitti:

        Onnittelut onnistuneen kaupan teosta. Ilmeisesti KIA herättää sen verran voimakkaita tunteita sekä puolesta mutta erityisesti myös vastaan. Tämä voi esiintyä esim. näillä netin keskustelupalstoilla todella voimakkaina, kohtuuttoman alatyylisinä purkautumisina, lapsellisina avautumisina joita on vaikea joskus ymmärtää, muita joita usein lukee vain saadakseen päivän makeimmat naurut. Ymmärrän sen että näitä tunteenpurkauksia ei uskalleta näyttää KIA-autojen omistajille esim. kaupan parkkipaikalla, joten netti onkin oikein oiva ja oikea paikka niille.

        Milloin Rion saa kaksoiskytkentäautomaatilla ?


    • gs birotor

      Ei varmaan pitkään aikaan, ainakaan suomessa.

    • Rutimoffi

      Nyt on Riolla ajettu 250 km ja olen tyytyväinen, todella mukava ajettava.
      Mukavuudessaan päihittää edellisen autoni, vaikka se oli isompi saksalainen.
      Ei auton tarvi olla iso ollakseen hyvä ajettava.

      • Rutimoffi

        Nyt on 500 km mittarissa ja olen erittäin tyytyväinen autooni. Jokohan nyt onnisti.

        Kaksi edellistä autoani olivat pettymyksiä.

        Toisessa jäätyi huohotinputki ja aiheutti moottoriin öljyvuodon, vaikka sitä muka korjattiin. (kiristettiin öljypohjan pultteja) oli muka löysässä.
        Se oli täyttä puppua, vuoto ei loppunut siihen. Sillä saatiin vetkutettua takuuaika umpeen.
        Toisessa autossa oli myös korjattavaa pariin otteeseen takuuaikana, mutta viimeinen korjaus maksatettiin varmasti huollon yhteydessä, oli se niin kallis.
        Ko. liike on erikoistunut saksalaisiin autoihin, tampereen hatanpäällä.

        Olen omistanut yli kolmekymmentä autoa eläessäni siihen on mahtunut monenmoista.
        Kyllä Kia on siinä joukossa positiivinen yllätys!!


      • Rio tulossa
        Rutimoffi kirjoitti:

        Nyt on 500 km mittarissa ja olen erittäin tyytyväinen autooni. Jokohan nyt onnisti.

        Kaksi edellistä autoani olivat pettymyksiä.

        Toisessa jäätyi huohotinputki ja aiheutti moottoriin öljyvuodon, vaikka sitä muka korjattiin. (kiristettiin öljypohjan pultteja) oli muka löysässä.
        Se oli täyttä puppua, vuoto ei loppunut siihen. Sillä saatiin vetkutettua takuuaika umpeen.
        Toisessa autossa oli myös korjattavaa pariin otteeseen takuuaikana, mutta viimeinen korjaus maksatettiin varmasti huollon yhteydessä, oli se niin kallis.
        Ko. liike on erikoistunut saksalaisiin autoihin, tampereen hatanpäällä.

        Olen omistanut yli kolmekymmentä autoa eläessäni siihen on mahtunut monenmoista.
        Kyllä Kia on siinä joukossa positiivinen yllätys!!

        heheei! Oliko nämä edelliset autot mitä merkkiä? Itse tilasin 1.4 rion perjantaina ja pitäisi saada vielä tämän kuukauden aikana. Otin myös huolenpitosopimuksen kun laskin että ensihuolto ja kahden vuoden huollot on suunnilleen -0 jonka jälkeen sen voisi irtisanoa kun kolmannen vuoden maksaminen tulee luultavasti kalliimmaksi kuin 3. vuosihuolto ellei sitten ole odotettavissa että vaikkapa alapallonivelistä tulisi ensimmäisessä katsastuksessa sanomista niin saisi nekin vielä normaalin kulumisen johdosta sopimuksen aikana korjautettua. Vanha auto on Nissan primera ja sen määräaikaishuollon listauksessa mainitaan jarrunesteiden yms. nesteiden vaihto mutta niitä ei ole ikinä vaihdettu vaan huoltoliike on mitannut vesipitoisuuden ja vaihtaa tarvittaessa ja olen tähän tyytynyt koska ei ole niistä sitten joutunut maksamaankaan. Onkohan kellään kokemusta Rion huolenpitosopimuksesta tältä osin eli vaihdetaanko siihen kaikki nesteet kahden vuoden välein vai mittaavatko vain vesipitoisuuden. En ole vielä huolto-ohjelmaa nähnyt mutta jos siinä lukee että vaihto tapahtuu 2 vuoden välein niin aion myös sen vaatia.


      • Rutimoffi
        Rutimoffi kirjoitti:

        Nyt on 500 km mittarissa ja olen erittäin tyytyväinen autooni. Jokohan nyt onnisti.

        Kaksi edellistä autoani olivat pettymyksiä.

        Toisessa jäätyi huohotinputki ja aiheutti moottoriin öljyvuodon, vaikka sitä muka korjattiin. (kiristettiin öljypohjan pultteja) oli muka löysässä.
        Se oli täyttä puppua, vuoto ei loppunut siihen. Sillä saatiin vetkutettua takuuaika umpeen.
        Toisessa autossa oli myös korjattavaa pariin otteeseen takuuaikana, mutta viimeinen korjaus maksatettiin varmasti huollon yhteydessä, oli se niin kallis.
        Ko. liike on erikoistunut saksalaisiin autoihin, tampereen hatanpäällä.

        Olen omistanut yli kolmekymmentä autoa eläessäni siihen on mahtunut monenmoista.
        Kyllä Kia on siinä joukossa positiivinen yllätys!!

        Tuhannen kilometriä täynnä ja edelleen tyytyväinen.
        Mukava poikkeus muihin nykyautoihin, rioon voi vaihtaa lamput itse!
        Käännyttäessä sivuun näyttävät valot vaihtaisin ajovalojen pesimiin, tai niiden lisäksi.
        Kulutuskin kohtuullinen, seka-ajoa 6,5l/100 km. Kaupunkiajoa ehkä enemmän.

        Edellinen autoni oli diesel ja kulututus vastaavasta ajosta pitkällä aikavälillä 5,7l/100 km.
        Vuodelle 2013 päästö polttoainevero 521 € siis olisivat olleet.
        Nyt riossa hieman alle sata,,,96,36 €.

        Kymmenen sentin polttoaineiden hinnan erolla olisi dieselillä pitänyt ajaa reippaasti yli kaksikymmentä tuhatta kilometriä, päästäkseni tasoihin polttoainekustannuksissa.


    • Kuumeinen Ranskis

      No nyt kun monet ovat jo omistaneen Rion jo jonkin aikaa, niin kertokaas tarkemmin kovien pakkasten aikaan, miten tarkenee?
      esim: sisä lämpötiloja jne.. jos mittailtu.

      Kun monissa nykyautoissa ei meinaa oikeen tareta yli - 20 pakkasasteen.
      Kiinnostukseni olisikin tuo 1.4dsl Rio joten faktaa pöytää, Kiitos-
      .
      Olisi ihan mukava kuulla ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä, miten oikeesti näissä olosuhteissa pärjää ko. autolla.

      • Kuumeinen Ranskis

        siis alle -20 pakkasen oli tarkoitus kirjoittaa...:)


      • Korean lupsakkaa
        Kuumeinen Ranskis kirjoitti:

        siis alle -20 pakkasen oli tarkoitus kirjoittaa...:)

        Itellä on 1,4 D Rio. Tämän talven pakkaset koettu tähän asti, mutta eihän tässä mitään Talvisodan kelejä tosiaankaan ole ollut.

        Käynnistyvyys täydellinen. Eli aina on lähtenyt kerrasta ja nätisti käyntiin. Välillä on ollut töpselissä, välillä ei.

        Pienen dieselin tapaan voisi lämmetä nopeamminkin. Varsinkin jos ei ole ollut töpselissä. Mutta ei hätää. Ostaessa oli vaihtoehtona Volsun Polo (D). Ne jutut sen lämpiämisestä, eli lämpiämättömyydestä, pelottivat. Rio ei kuitenkaan pakasta sisälläolijoitaan. Kun on ehtinyt lämmetä, pitää aika mukavan peruslämmön yllä. Ja kaikki ikkunat pysyvät huurteettomina.

        Silloin kun sisälämpö ei ole vielä ehtinyt tarpeeksi korkealle, olo on kuitenkin iloisempi kuin monessa kilpailijassa. Penkinlämmittäjät ovat nopeat ja tehokkaat ja ratissakin on lämmitys. Jos on edes takki päällä, niin ei ole kuskilla kolkko olo.

        Se kokemus puuttuu, että miten pärjätään, jos aamusta on -35 astetta ja liikkeellelähtö ilman töpseliä. Mutta tähän asti myönteiset kokemukset.


      • rio1
        Korean lupsakkaa kirjoitti:

        Itellä on 1,4 D Rio. Tämän talven pakkaset koettu tähän asti, mutta eihän tässä mitään Talvisodan kelejä tosiaankaan ole ollut.

        Käynnistyvyys täydellinen. Eli aina on lähtenyt kerrasta ja nätisti käyntiin. Välillä on ollut töpselissä, välillä ei.

        Pienen dieselin tapaan voisi lämmetä nopeamminkin. Varsinkin jos ei ole ollut töpselissä. Mutta ei hätää. Ostaessa oli vaihtoehtona Volsun Polo (D). Ne jutut sen lämpiämisestä, eli lämpiämättömyydestä, pelottivat. Rio ei kuitenkaan pakasta sisälläolijoitaan. Kun on ehtinyt lämmetä, pitää aika mukavan peruslämmön yllä. Ja kaikki ikkunat pysyvät huurteettomina.

        Silloin kun sisälämpö ei ole vielä ehtinyt tarpeeksi korkealle, olo on kuitenkin iloisempi kuin monessa kilpailijassa. Penkinlämmittäjät ovat nopeat ja tehokkaat ja ratissakin on lämmitys. Jos on edes takki päällä, niin ei ole kuskilla kolkko olo.

        Se kokemus puuttuu, että miten pärjätään, jos aamusta on -35 astetta ja liikkeellelähtö ilman töpseliä. Mutta tähän asti myönteiset kokemukset.

        Minulla nyt 10 t. km. takana 1,4 D riolla ja kahtena aamuna lähtö -30 toisen kerran tarkoituksella auto ei ollut piuhassa mutta käynnisyvyys yhtähyvä. Lämpimyydestä sen verran että kannataa laitta keulaan alempaan ritilään maskisuoja niin kone lämpiää paljon nopeammin. Suojia saa Delttalta eikä maksa kuin muutaman kympin.

        Niin ja muistakaa leikata n. 5x5 cm. aukko maskisuojaan edestä katsottuna rekkarin vasemman alakulman kohdalle, niin ulkolämpötilan mittaus toimii oikein.
        Vaikutta esim. ISG.n toimintaan.


      • Hyvä diisseliksi
        rio1 kirjoitti:

        Minulla nyt 10 t. km. takana 1,4 D riolla ja kahtena aamuna lähtö -30 toisen kerran tarkoituksella auto ei ollut piuhassa mutta käynnisyvyys yhtähyvä. Lämpimyydestä sen verran että kannataa laitta keulaan alempaan ritilään maskisuoja niin kone lämpiää paljon nopeammin. Suojia saa Delttalta eikä maksa kuin muutaman kympin.

        Niin ja muistakaa leikata n. 5x5 cm. aukko maskisuojaan edestä katsottuna rekkarin vasemman alakulman kohdalle, niin ulkolämpötilan mittaus toimii oikein.
        Vaikutta esim. ISG.n toimintaan.

        Myös minulla 1,4 diisseli. Taisi mennä niin, että tänä talvena ei enää tappopakkasia tule. Mutta ainakin näistä keleistä, mitä oli, Kia on lähtenyt nätisti.


    • Riot firmoissa

      Vuosi sitten täällä nälvittiin, että kioja ei ole yritysautoina. Vastasin, että onhan niitä. Mutta yrityksistä suuri osa vaihtaa autojaan siinä tahdissa kun entisistä umpeutuu leasingit. Veikkasin, että portaittain alkaa tulla kioja yrityksiin. Motivoijana etenkin hyvä kestävyys. Yrityskäytössä tärkeä ominaisuus.

      Nyt alkaa liikenteessä näkyä kioja yritysteippauksilla.

      Olisi kiva saada tietää, mistä merkeistä vaihdetaan Kiaan. Siinä vaihtuu usein kymmenienkin autojen merkki kerralla kun yritys vaihtaa.

      • Hyvät tilat

        Ulkopuolelta kun katselee, niin Rio vaikuttaa luokkansa mukaisesti pikkuautolta. Mutta sisällä on tilaa kylliksi, että voisi kisata luokkaansa isompien kanssa. Varmasti tärkeä ominaisuus myös yritysautopuolella.


      • Voitto tuli!
        Hyvät tilat kirjoitti:

        Ulkopuolelta kun katselee, niin Rio vaikuttaa luokkansa mukaisesti pikkuautolta. Mutta sisällä on tilaa kylliksi, että voisi kisata luokkaansa isompien kanssa. Varmasti tärkeä ominaisuus myös yritysautopuolella.

        Juh.

        Rio voitti! Henkilökohtaisen vertailutestini.

        Saman hintaluokan autojen joukossa yhtä hyvä kuin joukon parhaat. Mutta kun koeajossa totesin sisätilojen tod. koon, olin periaatteessa "myyty". Ei tehnyt mieli enää muiden vertailuautojen hartiatuntumaan.


    • tahtoo kans

      Jossain testissä vertailtiin micraa, yarista ja rio. En välitä niin testituloksista mutta sen luettuani olen katsellut noita autoja kun on vastaan tullut ja kyllä rio vaikuttaa paljon isommalta kuin 2 muuta. Sitten vertailin mittoja nykyiseen primeraan, se on n.60cm pidempi (farmari) mutta kaikki muut mitat, akselileveys, koko leveys, korkeus, akseliväli ovat hyvinkin samoja kuin riossa. Rion 1.4l kone on suunnilleen saman tehoinen kuin 1.6 primerani mutta polttoainetta vie ainakin 20-30% vähemmän. Ja turvallisuus riossa on hypännyt eteenpäin parissa vuodessa oikein kunnolla.
      Taitaa olla rion osto edessä.

    • kyllä kyllä

      No nyt on uusi Rio 1.4ex hommattu. Kotiin ajaessa tajusin ettei tuossa ole jäähdytysnesteen lämpötilamittaria ollenkaan. Eihän sillä sinänsä mitään tee koska termari jos temppuilee eikä lämmöt nouse niin sen huomaa kyllä (talvella) ja toisaalta jos meinaa keittää niin on kuitenkin varoitusvalo siltä varalta. Ei muuten mutta entinen auto keitti viime vuonna ja aina pajalta lähtiessä sanottiin auton olevan kunnossa ja niitä käyntikertoja oli MONTA. Silloisessa autossa tuo mittari oli ihan hyvä koska kun eivät saaneet vikaa kuntoon niin lämpötilan heittelyn näki heti eikä tarvinnut odottaa siihen asti että taas keittää.
      Toinen mitä ihmettelin oli pieni nytkäys ajossa lähes joka kerta kun käytin pissapoikaa. Teki samaa tuulilasille ja takalasille ruikkiessa. Onko muut huomanneet tätä. 60 nopeudessa ei tätä tapahtunut mutta 80 nopeudessa kyllä.

      Ja nyt en halua mitään muiden merkkien omistajien haista paska kommentteja tähän.

      • vaihda paikkaa

        asiallisia vastauksia jos haluaa niin parempiakin foorumeita merkille löytyy


      • On se mittari

        "No nyt on uusi Rio 1.4ex hommattu. Kotiin ajaessa tajusin ettei tuossa ole jäähdytysnesteen lämpötilamittaria ollenkaan."

        Luultavasti maksoit autostasi tuplahinnan myös. Kun olet jymäytettävä. Rioissa on kyllä lämpömittari, mutta sinun yksilöstäsi se on raksittu pois, muihin huveihin. Kun olet niin vajakki, että sinua voi vedättää miten tykkää. Kyljissä olevat tuheronkuvat ne on nekin myyjien piirtämiä. Ei tehtaalta.

        Tai oikeammin tietysti provoilet.

        Jos muuten tekee mieli fuskata, niin aika helppo ekana tsekata vaikka netin kuvista, että onko oikeesti vai eikö oo esim. juuri lämpömittaria.

        Ihme tyyppejä täällä!


      • Riorio
        On se mittari kirjoitti:

        "No nyt on uusi Rio 1.4ex hommattu. Kotiin ajaessa tajusin ettei tuossa ole jäähdytysnesteen lämpötilamittaria ollenkaan."

        Luultavasti maksoit autostasi tuplahinnan myös. Kun olet jymäytettävä. Rioissa on kyllä lämpömittari, mutta sinun yksilöstäsi se on raksittu pois, muihin huveihin. Kun olet niin vajakki, että sinua voi vedättää miten tykkää. Kyljissä olevat tuheronkuvat ne on nekin myyjien piirtämiä. Ei tehtaalta.

        Tai oikeammin tietysti provoilet.

        Jos muuten tekee mieli fuskata, niin aika helppo ekana tsekata vaikka netin kuvista, että onko oikeesti vai eikö oo esim. juuri lämpömittaria.

        Ihme tyyppejä täällä!

        Jäähdytysnesteen lämpömittari löytyy vain premium pack versiosta.
        Aika turha mittarihan se loppujen lopuksi on...


      • keittää
        Riorio kirjoitti:

        Jäähdytysnesteen lämpömittari löytyy vain premium pack versiosta.
        Aika turha mittarihan se loppujen lopuksi on...

        Sinänsä turha mutta viime kesänä entinen auto keitti reilut kymmenen kertaa. Suuri määrä johtui siitä että ammattitaitoinen autoasi korjaamo ei yksinkertaisesti uskonut kun sanoin että jäähdytin on tukossa vaan vaihtoivat osia pikkuhiljaa ja aina jonkin osan vaihdettuaan väittivät auton olevan kunnossa. Jonkun aikaa ajettua auto taas keitti ja uudestaan pajalle. Tässä tilanteessa lämpömittarista oli se hyöty että kun huomasin lämpöjen nousevan liian korkeaksi niin pystyin ennakoimaan mutta varoitusvalotkin syttyivät tosiaan yli kymmenellä kerralla, en tiedä kärsikö esim. kansipahvi tästä mutta sillä ei ole itselle merkitystä kun auto on jo vaihdettu. Eikä entinen auto ollut Kia.


      • Summataan
        keittää kirjoitti:

        Sinänsä turha mutta viime kesänä entinen auto keitti reilut kymmenen kertaa. Suuri määrä johtui siitä että ammattitaitoinen autoasi korjaamo ei yksinkertaisesti uskonut kun sanoin että jäähdytin on tukossa vaan vaihtoivat osia pikkuhiljaa ja aina jonkin osan vaihdettuaan väittivät auton olevan kunnossa. Jonkun aikaa ajettua auto taas keitti ja uudestaan pajalle. Tässä tilanteessa lämpömittarista oli se hyöty että kun huomasin lämpöjen nousevan liian korkeaksi niin pystyin ennakoimaan mutta varoitusvalotkin syttyivät tosiaan yli kymmenellä kerralla, en tiedä kärsikö esim. kansipahvi tästä mutta sillä ei ole itselle merkitystä kun auto on jo vaihdettu. Eikä entinen auto ollut Kia.

        Kuten ilmenee, lämpömittarista on hyötyä. Mutta mikäli automalli ei ole lämpöherkkä, kokemusten mukaan pelkällä varoitusvalollakin pärjää.


    • brio2

      Helou. Nyt on Riossa 12000tkm takana. Talvi on mennyt hyvin, ja lämmin peli ollut. Ei moitteen sijaa ajossa eikä muussakaan. Mutta, minun rioa on vaivannut tuossa 9000tkm kohdalta etupään kolina. Vaihtoivat takuuseen etu jarrusatulat, koska olivat vissiin väärässä momentissa tehtaan jäljiltä,ja kolkatus vaimeni. Mutta edelleen hieman kolkattaa, ja nyt sanovat sen tulevan vetoakselista. No takuuseen sekin menee. Rioni on 1,4 bensa. Kirjailen taas tänne kunhan selkiää tilanne tuon osalta.

      • Ei juuri mee läpi

        Höpöhöpö. Kun keksit, niin keksi vika, joka ei paljasta, ettet tiedä autoista mitään.


      • brio2

        tässä ollut rakennus projekti menossa, niin aivan unohdin koko hommelin. Eli vetarin vaihtoivat tuolloin takuuseen ja kolkatus loppui, eikä ole sen jälkeen moitteen sijaa. Auto on toiminut moitteettomasti, ja olen erittäin tyytyväinen rioon. Ilmastointiin lisättiin samalla 180g ainetta lisää kesäkuussa huollossa kun valittelin ettei niin tehokkaasti jäähdytä enää. Loisto peli en voi muuta sanoa. Ja tuo hankookkikin alkaa hiljentyä kun hieman kuluu :)


      • brio2
        Ei juuri mee läpi kirjoitti:

        Höpöhöpö. Kun keksit, niin keksi vika, joka ei paljasta, ettet tiedä autoista mitään.

        sitä varten on huolto joka mulle sanoo että missä vika. Ja keksittyä tämä ei ole. En vaihtais rioani kuin uuteen rioon, olen erittäin tyytyväinen autooni sekä deltan huoltoon. Joskus sattuu vain näitä, muta kuntoon ovat huollossa tulleet. Että höpö höpö itelles..


    • Das Auto

      Riiiiiioooo-hoi, mä lähden banaanilaivalla pooooois.

    • Rio is the best

      Rio ihan jees ajettu jo 73 000 km hyvin kulkee

    • Rutimof

      Jokohan on saatavilla rion kojelaudassa olevaan navikaattoripistokkeeseen liitäntäjohtoa, onks tietoo?

      • Der Autos

        Volkkarissa vakivarusteena.
        OSTA AUTO! Älä mitää kian pa*kaa


      • Die Torten
        Der Autos kirjoitti:

        Volkkarissa vakivarusteena.
        OSTA AUTO! Älä mitää kian pa*kaa

        Sinä se vaan elät päättymätöntä ihmettä. Ajat tortulla töihin.


    • Maismo

      Moro hei! Huollon hinnoista kyselisin. Vapaaehtoisen ensihuollon hinta olis kiva tietää ku on sellanen edessä. Delta-auton huoltoon meinasin auton kuskata. Mitäköhän töitä kyseiseen huoltoon kuuluu ja minkä laisista hinnoista puhutaan? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

      • riorio

        Tuli kaupan päälle.


      • riorio
        riorio kirjoitti:

        Tuli kaupan päälle.

        ja aika lailla pelkkä öljynvaihto luulisin


      • riorio
        riorio kirjoitti:

        ja aika lailla pelkkä öljynvaihto luulisin

        Ja eka huolto 15 t maksoi 170 raitisilmasuodattimella ilman sitä varmaan halvempi.
        Ja rion huoltovälihän on 30 t & 2 vuotta. Mutta kyllä mun mielestä suomessa pitää kerran vuodessa auto huoltaa tai edes öljyt vaihtaa.


      • kohti kesää
        riorio kirjoitti:

        Ja eka huolto 15 t maksoi 170 raitisilmasuodattimella ilman sitä varmaan halvempi.
        Ja rion huoltovälihän on 30 t & 2 vuotta. Mutta kyllä mun mielestä suomessa pitää kerran vuodessa auto huoltaa tai edes öljyt vaihtaa.

        Sehän lukee huoltokirjassakin että öljyt tulisi vaihtaa kerran vuodessa.
        Nyt on selvinnyt miksi 1.4ex nykäisee välillä kun käyttää pissapoikaa eli olisi kuulemma moottorin ohjauksessa vika ja tässä uutta osaa on odoteltu n. 1kk. Vika on ollut nimenomaan malleissa joissa sadetunnistin/ajovaloautomatiikan hämäräkytkin ja saattaa ilmetä myös nopeusmittarin sekä kierroslukumittarin "värinänä" nämä kun ovat saman ohjausyksikön takana.


    • Heikki581

      Täällä kanssa 1.4 Rio automaatti. Kakkosautona ison Volvon ohella. Täytyy myöntää että pikkuautoksi Kia on mukava ajaa kaupunkiliikenteessä ja herkkuja on riittävästi. Vertailtiin ostohetkellä myös Fordia, Volkkaria, Tojotaa...mutta rouva sanoi, että Kia oli paras ajaa ja hyvännäköinen. No, eihän siinä mitään, tehtiin kaupat ja nyt on Riolla tuupattu 4000 km. Nyt kun on kilsoja enempi takana, tuntuu siltä että auto tullut vetreämmäksi. Tulee ittekin sillä ajeltua (silloin kun se pitää tankata). Myös se legendaarinen 7 vuoden takuu painoi vaakakupissa. Esim. Volvossa oli vain 2 vuoden takuu...
      Suosittelen tutustumaan!

    • Premium Pack

      Puolisen vuotta ja 8000km takana 1.4 bensa Rio:lla.
      Auto ollut täysin huoleton ja toiminut kuin junan vessa.
      EX varustelutasolla ja Premium Packilla auto on niin hyvin varusteltu, että ei oikein osaa kaivata mitään mitä tuossa ei olisi.
      Koko talvi menty ilman lisälämmitintä, ja kovillakin pakkasilla auto on lähtenyt kuin palmun alta käyntiin.
      Toisaalta mukavuuden takia ajattelin ensi talveksi hommata Webaston, kun sekin aika edullinen näihin pikkuautoihin.

    • Exjeppe

      Nyt olis perheeseen tilattu 2x rio, kun luottamus on kova, 2,5vuotta ja 200tkm Ceed.llä ajettuna. Ja vain kerran takuuaikana tarvitsi korjaamolla käyttää, ohjelmistovian aiheuttaman "nytkytyksen" takia :)

    • Sitten tilaten

      Tein sitten omatkin vertailuni ja Rio voitti ja meni tilaukseen.

      Vertailin mm. Opelin Corsaan. Muuten mukava, mutta jäi vähän "ohkanen" vaikutelma siitä, mm. äänimaailmasta. Ajettavuus kyllä hyvä, mutta ajotuntuma "köykäinen". Ei tullut intoa siihen. Vertailin Yarikseen. Japsien ajettavuuden nyt tietää. Pienillä nopeuksilla ehkä OK, mutta aikuisten ajossa maantiellä mitä lienee. Mutta Yaris putosi kyllä pelistä jo sillä, että sehän on hintaluokkansa muihin verrattuna lähinnä joku citykanin koppi. Siis ei mitään mopoautoja tarvita.

      Rio oli vakuuttavin kokonaispaketti hintaluokassaan.

      • Luuloei ole tiedon..

        Auto Bild:stä lainaus: Käytännössä Rio ja Yaris ovat kuitenkin sisätiloiltaan saman kokoisia. Molemmissa on neljälle aikuiselle riittävät tilat. Kuljettaja ja etumatkustaja istuvat kyllä Yarisissa lähempänä toisiaan, mutta toisaalta Toyotan korkeampi kori sallii ryhdikkäämmän istuma-asennon takana. Toyota kohoaa pistearvostelussa lähelle Kiaa tarkan ohjauksen, vertailun ketterimmän ajokäytöksen, parhaan jousitusmukavuuden ja purevimpien jarrujen ansiosta.


      • kokemusmaailmaa
        Luuloei ole tiedon.. kirjoitti:

        Auto Bild:stä lainaus: Käytännössä Rio ja Yaris ovat kuitenkin sisätiloiltaan saman kokoisia. Molemmissa on neljälle aikuiselle riittävät tilat. Kuljettaja ja etumatkustaja istuvat kyllä Yarisissa lähempänä toisiaan, mutta toisaalta Toyotan korkeampi kori sallii ryhdikkäämmän istuma-asennon takana. Toyota kohoaa pistearvostelussa lähelle Kiaa tarkan ohjauksen, vertailun ketterimmän ajokäytöksen, parhaan jousitusmukavuuden ja purevimpien jarrujen ansiosta.

        Kun lukee sen Bildin testin, niin jotain outoa siinä on tilojen osalla. Olisiko käynyt niin, että tiloja koskevista tiedoista osa olisi mennyt ristiin. Kun muualla juuri Rion takatiloja kehutaan erityisen tilaviksi. Enpä koeistumisella sanoisi samaa Yariksesta. Makuasia kai? Etutilojen mittauksista en sano mitään kun pitäisi ensin tietää miten ne on tehty. Riossa on mielestäni selvästi enemmän tilaa edessä. Voihan se olla vain kokemus. Mieluummin kuitenkin koen tilaa kuin ahtautta.


      • Yaris2012

        Paitsi että on aivan samankokoinen ,kuin Rio. Kun lukee noita Rio kommentteja,niin ei tulis mieleenkään vaihtaa Yarista siihen;) Kävin RIOn koeajamassa ,kun laivalipun tarjosivat. Ei paha ,ohjaus Yariksessa "tarkempi". Kaupunkiajoa lähes pelkästään.Eikös hintakin ole lähes sama ,kuin Toyotassa. Nyt 4v. ajettu ilman minkäänlaista "häikkää. 4 Lamppua vaihdettu(helppo itse vaihtaa) Halvemmat huollot ,kuin RIO:ssa. Ja parhaaksi havaitut jo 3vuotta peräkkäin.


      • Toyotaykkönenjälleen

        Kyllähän Yariksessa on tarkempi,kevyempi ohjaus kuin "keijassa" .Huomaa että et ole edes koe ajanut.


      • Hyvääpalvelua
        Yaris2012 kirjoitti:

        Paitsi että on aivan samankokoinen ,kuin Rio. Kun lukee noita Rio kommentteja,niin ei tulis mieleenkään vaihtaa Yarista siihen;) Kävin RIOn koeajamassa ,kun laivalipun tarjosivat. Ei paha ,ohjaus Yariksessa "tarkempi". Kaupunkiajoa lähes pelkästään.Eikös hintakin ole lähes sama ,kuin Toyotassa. Nyt 4v. ajettu ilman minkäänlaista "häikkää. 4 Lamppua vaihdettu(helppo itse vaihtaa) Halvemmat huollot ,kuin RIO:ssa. Ja parhaaksi havaitut jo 3vuotta peräkkäin.

        Kehuja kuitenkin Rio kauppiaalle Tikkurilan Rinta Joupille. Asiallinen automyyjä eikä koe ajon jälkeen "tyrkyttänyt" Rioa.


    • Ex-Golf kuski

      Nyt olisi omalla 1,2L Riolla ajeltu kaksi päivää ja ensivaikutelma on positiivinen.

      Itselläni UUDEN auton toimitus kesti vain 2 päivää kun sattui espoossa olemaan täsmälleen omaa värimakua ja lisävarusteita vastaava malli. Auto on taloudellinen, vanha Golf GTI vei sen 11L/100km ja Riolla olen nyt kahden päivän aikana ajellut 4,7L-5,1L/100km kulutuksella. (vaikka en vielä täysin "tunne" kytkin/kaasu tuntumaa ja jokainen lähtö on varovainen)
      Säästöä tulee, vakuutuksissa, bensassa ja veroissa, 7v takuu huolenpitosopimus niin eipähän tarvitse heti olla omaa kukkaroaan avaamassa korjauksia varten.
      Autolla pärjää mainiosti normaali liikenteessä aina 100km/h asti.. (motarilla en ole vielä ajanut, eli en osaa sanoa yli 120km/h ajettavuudesta/ kulutuksesta) Rio on myös suht tilava sisältä, lähes samaa luokkaa kun vanha Golfini ja turvallisuuskin on kuulemma huippuluokkaa (vakiona mm 6 turvatyynyä ja joitakin ajonhallintaan liittyviä hienouksia).
      En nyt äkkiseltään keksi mitään pahaa sanottavaa autosta. Mikäli stop and go tekniikasta ei pidä, sen saa pois päältä.. myös peruutustutkan.. Natinoita auton sisältä tai ulkoa ei kuulu (ainakaan vielä), enkä ole huomannut mitään vikaa sisätilan verhoilussakaan.

      Mikäli haluat uuden, pienehkön, taloudellisen ja turvallisen menopelin.. eikä sinun tarvitse kurittaa amisbemareita joka ikisissä liikennevaloissa niin suosittelen koeajamaan Rion. Itse ainakin yllätyin positiivisesti.

      • uusi poloilija

        Koeajoin Rion keväällä ja suosittelen itsekin aina tutustumaan avoimin mielin uusiin vaihtoehtoihin. Yllätyin positiivisesti, kun sain kunnollisen ajoasennon ja auto tuntui hyvältä ajossa. Valitettavasti melu nastarenkailla oli liian kova, joten oli pakko jättää Rio kauppaan. Ajan n. 55 tkm vuodessa, nastoilla ainakin 20 tkm, joten ei se vain sopinut.

        Myyjä kertoi edullisesta yhteistyöstä ruostesuojausfirman kanssa, ja suojaamalla auto myös hiljenisi jonkin verran. En kuitenkaan lähtenyt tällaiseen arvauskauppaan, koska peruminen ei olisi mahdollista. Autohan olisi sitten suojauksen verran kalliimpi, mutta tuloksesta ei voisi sanoa mitään varmaa.

        Päädyin lopulta pitkällisen vertailujen jälkeen ostamaan Polon uudestaan. Vanha on toiminut yli 160 tkm hyvin ja edullisesti, eivätkä verrokit päässeet ihan samaan autoilutasoon kohtuuhinnalla. (Audiahan ei tullut hinnan vuoksi kokeiltuakaan.) Toimitusaika venyi neljään kuukauteen, mutta eipä tässä kiireitä ollutkaan, kun lähti ajoissa liikkeelle.

        Jos ajoa olisi vähemmän ja/tai äänieristys kohenisi, voisin seuraavaksi vaihtaa Kiaan. Juuri tuo 1,2-litrainen riittäisi minunkin tarpeisiini. Minulla oli muuten aiemmin Golf IV, mitä sukupolvea se GTI oli?


    • Ex-Golf kuski

      Golf GTI oli mk5 ja -05 vm..

      Autolla oli mahtava ajaa ja toki olisin kestänyt verot, bensat ja vakuutukset jos jokin osa/järjestelmä ei olisi koko ajan ollut rikki. Mutta näin pienituloisella jos auton korjaamiseen menee se 1500e-2000e vuodessa normikulut päälle..

      Niin no... autosta on pakko luopua tai ainakin ostaa halvempi..

      Eihän GTI:n kulutus toki kokoajan se 11l/100km ollut.. jos oikein taloudellisesti ajelin ( kuin vanha mummo joka valoissa moottorijarrutus) niin pääsin noin 9.4L/100km... (usein taloudellisesti ajellessani mietin: Miksi en ostaisi suoraan jotain taloudellista uutta autoa ja säästäisin pitkän pennin). Kia Rion osto oli useiden kuukausien harkinnan tulos.

      GTI on tähän asti ollut paras auto jota olen ajanut jos siis puhtaasti puhutaan mukavuudesta/kiihtyvyydestä.. mm ajoasento oli loistava, penkit erinomaiset.. mutta valitettavasti omalle kukkarolle kokonaisuudessaan liian tyyris paketti.

    • kia 1.2

      ajettin 3000 km vaihtoon meni bensarosvo..

      • äääääääääääääääh

        bensarosvo? 1.4ex kulutus sekalaisessa ajossa ollut alle 5,5l/100km ja on ajettu taajamassa ja moottoritiellä. rauhallisessa maantieajossa kun nopeus ollut 80-90km/h olen päässyt alle 5l/100km.
        herää kysymys paljonko sinulle kertyi nyt säästöä kun vaihdoit auton, entisen arvo kuitenkin pudonnut kaupantekohetkestä ja mihin vaihdoit?? ja tiesitkö sitä että auton kulutus on alkukilometreillä korkeampi ja juuri tuon 3tkm:n jälkeen vasta kannattaa alkaa katsoa kulutusta tarkemmin kun osat ovat hieman hioutuneet kohdilleen.


    • tojoe

      500 km/30 litraa on kulutus ollut tankatessani samalta mittarilla uudestaan täyteen, eli 6 litraa/100km.
      Kulutus mittarin näyttämä ollut 5,4 eli taitaa hieman vetää"kotiin päin".

    • uusi-iloinen-omista

      Nyt on itellänikin tilattu uusi rio. edullinen auto joka on tiloiltaan polon ja golffin välissä. myös takuu 7v on pelkkää plussaa.

      • uusi poloilija

        Muista teettää ruostesuojaus ennen liikenteeseen lähtöä, niin se tehoaa parhaiten. Varsinkin jos aiot auton seitsemän vuotta itselläsi pitää.


      • Se on tehty
        uusi poloilija kirjoitti:

        Muista teettää ruostesuojaus ennen liikenteeseen lähtöä, niin se tehoaa parhaiten. Varsinkin jos aiot auton seitsemän vuotta itselläsi pitää.

        Valmiiksi turha sitä on kahteen kertaan tehdä.


      • ja se riittää
        Se on tehty kirjoitti:

        Valmiiksi turha sitä on kahteen kertaan tehdä.

        Kyllä tuo valmis ruostesuojaus melko hyvältä vaikuttaa munkin mielestä. Edelliseen autoon (primera) teetin laajimman ruostesuojauksen mutta kun en aja paljoakaan suolatuilla teillä enkä myöskään hiekkateillä niin se oli pitkälti turhaa, vaihtoarvoonkaan sillä ei ollut mitään merkitystä.


      • uusi poloilija
        ja se riittää kirjoitti:

        Kyllä tuo valmis ruostesuojaus melko hyvältä vaikuttaa munkin mielestä. Edelliseen autoon (primera) teetin laajimman ruostesuojauksen mutta kun en aja paljoakaan suolatuilla teillä enkä myöskään hiekkateillä niin se oli pitkälti turhaa, vaihtoarvoonkaan sillä ei ollut mitään merkitystä.

        Tuulilasi-lehden artikkelissa ViBilägare-lehti testasi Rion v. 2005. Malli sai arvosanan 2/5, ts. "2= Ruostesuojaus ei ole riittävä, se on liian vähäinen tai se puuttuu usein kokonaan. Auto tulisi ruostesuojata mahdollisimman pian."
        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ruoste-ei-nuku-koskaan

        Uudempi malli sai v. 2011 arvosanan 3/5. "3= Ruostesuojaus vastaa tavanomaista tasoa, koska autoon on tehty jonkin asteinen ruostesuojaus joko autotehtaalla tai tuontisatamassa. Suojaus on kuitenkin pidemmän aikavälin kuluessa uusittava."
        http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-kia-rio-2011-35148

        Jos siis pitää autoa pitkään, kannattaa oikeasti harkita lisäsuojausta. 2-3 vuoden käyttöä varten en itse suojaisi, koska autosta ei todennäköisesti makseta vaihdossa enempää.


      • Puhkiruostunut
        uusi poloilija kirjoitti:

        Tuulilasi-lehden artikkelissa ViBilägare-lehti testasi Rion v. 2005. Malli sai arvosanan 2/5, ts. "2= Ruostesuojaus ei ole riittävä, se on liian vähäinen tai se puuttuu usein kokonaan. Auto tulisi ruostesuojata mahdollisimman pian."
        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ruoste-ei-nuku-koskaan

        Uudempi malli sai v. 2011 arvosanan 3/5. "3= Ruostesuojaus vastaa tavanomaista tasoa, koska autoon on tehty jonkin asteinen ruostesuojaus joko autotehtaalla tai tuontisatamassa. Suojaus on kuitenkin pidemmän aikavälin kuluessa uusittava."
        http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-kia-rio-2011-35148

        Jos siis pitää autoa pitkään, kannattaa oikeasti harkita lisäsuojausta. 2-3 vuoden käyttöä varten en itse suojaisi, koska autosta ei todennäköisesti makseta vaihdossa enempää.

        Minkä ihmeen takia auto pitää ruostesuojata? Olis ihan kiva kuulla perusteluja.


      • uusi poloilija
        Puhkiruostunut kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia auto pitää ruostesuojata? Olis ihan kiva kuulla perusteluja.

        Luetko vaikka tuo ylempänä linkittämäni Tuulilasin artikkelin? Siellä kirjoitetaan seuraavaa: "Ruostumisalttius ei ole vain ulkonäköhaitta. Se heikentää myös auton kolariturvallisuutta."


      • Puhkiruostunut
        uusi poloilija kirjoitti:

        Luetko vaikka tuo ylempänä linkittämäni Tuulilasin artikkelin? Siellä kirjoitetaan seuraavaa: "Ruostumisalttius ei ole vain ulkonäköhaitta. Se heikentää myös auton kolariturvallisuutta."

        Joo mutta auton vaihto arvo on silloin viiden vuoden päästä jo aika mitätön oli ruostetta tai ei. Ja kuinka moni uuden auton ostaja pitää autoa yli viisi vuotta?


      • uusi poloilija
        Puhkiruostunut kirjoitti:

        Joo mutta auton vaihto arvo on silloin viiden vuoden päästä jo aika mitätön oli ruostetta tai ei. Ja kuinka moni uuden auton ostaja pitää autoa yli viisi vuotta?

        Vastasinkin aiemmin nimimerkille "uusi-iloinen-omista", että jos aikoo autoa mainitun seitsemän vuotta pitää eli viitaten siihen takuun pituuteen. Suomessa käytetyn arvo on viiden vuoden kuluttua yleensä noin puolet uuden hinnasta, ja totta kai suurempi ruosteettomalla autolla.

        Vaihtoarvon eli rahan lisäksi asiaan liittyy myös kolariturvallisuus, vaikkei ulkonäköseikoista välittäisikään. Vaikka vakavaan kolariin joutumisen todennäköisyys on melko pieni, autonvalmistajat käyttävät paljon resursseja kolariturvallisuuden lisäämiseen. Näin tapahtuu siksi, että me kuluttajat arvostamme sitä ja olemme valmiita siitä maksamaan.

        Jos olisit itse hakemassa viisivuotiasta autoa perheen käyttöön hintaluokasta 7000-9000 euroa, maksaisitko ruosteettomasta pelistä muutaman satasen lisää varmistaaksesi lastesi turvallisuuden?


      • Suoja pitää
        uusi poloilija kirjoitti:

        Vastasinkin aiemmin nimimerkille "uusi-iloinen-omista", että jos aikoo autoa mainitun seitsemän vuotta pitää eli viitaten siihen takuun pituuteen. Suomessa käytetyn arvo on viiden vuoden kuluttua yleensä noin puolet uuden hinnasta, ja totta kai suurempi ruosteettomalla autolla.

        Vaihtoarvon eli rahan lisäksi asiaan liittyy myös kolariturvallisuus, vaikkei ulkonäköseikoista välittäisikään. Vaikka vakavaan kolariin joutumisen todennäköisyys on melko pieni, autonvalmistajat käyttävät paljon resursseja kolariturvallisuuden lisäämiseen. Näin tapahtuu siksi, että me kuluttajat arvostamme sitä ja olemme valmiita siitä maksamaan.

        Jos olisit itse hakemassa viisivuotiasta autoa perheen käyttöön hintaluokasta 7000-9000 euroa, maksaisitko ruosteettomasta pelistä muutaman satasen lisää varmistaaksesi lastesi turvallisuuden?

        Ruostesuojaus kannattaa. Mutta eri autoissa sen merkitys on erilainen. Japseissa taisi Mitsu käyttää joskus galvanointia. Mahtaneeko enää? Jos ei ole galvanointia, suojaus on tärkeä. Muuten tulee rohisevat paikat jo muutamassa vuodessa.

        Korealaiset suosivat galvanointia ja se säilöö korin melkoisen hyvin. Kande kurkata vaikka vanhoja volvoja ja audeja.

        Käsittääksen Kian tehdassuojaus on yleensäkin hyvä. Kannattaa silti harkita täydennystä sopivissa vaiheissa.


      • uusi poloilija
        Suoja pitää kirjoitti:

        Ruostesuojaus kannattaa. Mutta eri autoissa sen merkitys on erilainen. Japseissa taisi Mitsu käyttää joskus galvanointia. Mahtaneeko enää? Jos ei ole galvanointia, suojaus on tärkeä. Muuten tulee rohisevat paikat jo muutamassa vuodessa.

        Korealaiset suosivat galvanointia ja se säilöö korin melkoisen hyvin. Kande kurkata vaikka vanhoja volvoja ja audeja.

        Käsittääksen Kian tehdassuojaus on yleensäkin hyvä. Kannattaa silti harkita täydennystä sopivissa vaiheissa.

        Kirjoitin muutama päivä sitten viestissä tällaista:
        "Uudempi malli sai v. 2011 arvosanan 3/5. "3= Ruostesuojaus vastaa tavanomaista tasoa, koska autoon on tehty jonkin asteinen ruostesuojaus joko autotehtaalla tai tuontisatamassa. Suojaus on kuitenkin pidemmän aikavälin kuluessa uusittava."
        http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-kia-rio-2011-35148"

        Tuon perusteella en ihan sanoisi Rion suojausta hyväksi; se vaatisi nelosen ja kolmonen on sitten se keskinkertainen. Lehdellä on sentään varsin pitkä kokemus näistä testauksista, joten luulisin sen ottavan kaikki merkitykselliset seikat huomioon.


      • Hyvä suojaus
        uusi poloilija kirjoitti:

        Kirjoitin muutama päivä sitten viestissä tällaista:
        "Uudempi malli sai v. 2011 arvosanan 3/5. "3= Ruostesuojaus vastaa tavanomaista tasoa, koska autoon on tehty jonkin asteinen ruostesuojaus joko autotehtaalla tai tuontisatamassa. Suojaus on kuitenkin pidemmän aikavälin kuluessa uusittava."
        http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-kia-rio-2011-35148"

        Tuon perusteella en ihan sanoisi Rion suojausta hyväksi; se vaatisi nelosen ja kolmonen on sitten se keskinkertainen. Lehdellä on sentään varsin pitkä kokemus näistä testauksista, joten luulisin sen ottavan kaikki merkitykselliset seikat huomioon.

        Tykkäät siis saivarrella. Vaikka autoon olisi tehty millainen ruostesuojaus tahansa, jälkikäteen jossakin vaiheessa on pakko täydentää.

        Palettia valitettavasti hämmentää se, että Kiallakin eri vuosimalleissa hieman eri ruosteenestokäsittely. Käsittelyä en mitenkään pitäisi huonona, missään vuosimallissa, mutta viisautta kuitenkin, että ottaa omasta autostaan selväksi, mikä on suojaustilanne. Ja siltä pohjalta kannattaa suunnitella sitten käsittelytarvetta ja aikatauluja.


      • uusi poloilija
        Hyvä suojaus kirjoitti:

        Tykkäät siis saivarrella. Vaikka autoon olisi tehty millainen ruostesuojaus tahansa, jälkikäteen jossakin vaiheessa on pakko täydentää.

        Palettia valitettavasti hämmentää se, että Kiallakin eri vuosimalleissa hieman eri ruosteenestokäsittely. Käsittelyä en mitenkään pitäisi huonona, missään vuosimallissa, mutta viisautta kuitenkin, että ottaa omasta autostaan selväksi, mikä on suojaustilanne. Ja siltä pohjalta kannattaa suunnitella sitten käsittelytarvetta ja aikatauluja.

        Ei mitään saivarteluja, sillä maininta "hyvä ruostesuojaus" viittaisi virheellisesti keskimääräistä parempaan, jollainen sattuu olemaan omassa autossani. (Vaikka en sitä itse juuri tarvitsisi suurten ajomäärien ja sitä kautta nopean vaihtovälin vuoksi.) Vai tarkoititko itse "hyvällä" parempaa kuin Kiassa yleensä?


      • Puhkiruostunut
        uusi poloilija kirjoitti:

        Ei mitään saivarteluja, sillä maininta "hyvä ruostesuojaus" viittaisi virheellisesti keskimääräistä parempaan, jollainen sattuu olemaan omassa autossani. (Vaikka en sitä itse juuri tarvitsisi suurten ajomäärien ja sitä kautta nopean vaihtovälin vuoksi.) Vai tarkoititko itse "hyvällä" parempaa kuin Kiassa yleensä?

        Eli sullakaan ei ole mitään käyttöä paremmalle ruostesuojaukselle.
        Vai ostitko polosi juuri sen paremman ruostesuojauksen takia vaikka vaihdat autosi usein.
        Mä en kyllä tajua minkä takia sä vaahtoot täällä tosta ruostesuojauksesta.
        Mutta huvinsa kullakin ja jos sitä ruoste listaa katsoo

        http://media.a-lehdet.fi/tl/taulukot_12/ruosterekisteri.html.

        Niin eipä siellä nyt monella muullakaan automerkillä hurraamista ole.
        Ja en minä nyt autostani maksaisi sen takia enempää rahaa koska ei minua kiinnosta miltä auto näyttää kymmenen vuoden päästä koska se on vanhentunutta tekniikka joka tapauksessa. Vai pitääkö minun autoani ostaessa ajatella seuraava käyttäjää....


      • Puhkiruostunut
        Puhkiruostunut kirjoitti:

        Eli sullakaan ei ole mitään käyttöä paremmalle ruostesuojaukselle.
        Vai ostitko polosi juuri sen paremman ruostesuojauksen takia vaikka vaihdat autosi usein.
        Mä en kyllä tajua minkä takia sä vaahtoot täällä tosta ruostesuojauksesta.
        Mutta huvinsa kullakin ja jos sitä ruoste listaa katsoo

        http://media.a-lehdet.fi/tl/taulukot_12/ruosterekisteri.html.

        Niin eipä siellä nyt monella muullakaan automerkillä hurraamista ole.
        Ja en minä nyt autostani maksaisi sen takia enempää rahaa koska ei minua kiinnosta miltä auto näyttää kymmenen vuoden päästä koska se on vanhentunutta tekniikka joka tapauksessa. Vai pitääkö minun autoani ostaessa ajatella seuraava käyttäjää....

        Ja se polon nelonen....Ei ihan takuu varmaa sekään.


        4 = Hyvä ruostesuojaus, mutta osa korirakenteista hieman epäilyttäviä ja saattavat aiheuttaa pitkän ajanjakson kuluessa ongelmia.


      • Puhkiruostunut
        Puhkiruostunut kirjoitti:

        Ja se polon nelonen....Ei ihan takuu varmaa sekään.


        4 = Hyvä ruostesuojaus, mutta osa korirakenteista hieman epäilyttäviä ja saattavat aiheuttaa pitkän ajanjakson kuluessa ongelmia.

        Ja kaikkien iloksi vitoosen arvosana...


        5 = Erittäin hyvä ruostesuojaus tehtaalla. Rakenteet järkeviä ruostumisen välttämistä ajatellen. Suojaus 6 vuoden välein pitäisi riittää.

        Eli ei ikuisia nekään....


      • uusi poloilija
        Puhkiruostunut kirjoitti:

        Eli sullakaan ei ole mitään käyttöä paremmalle ruostesuojaukselle.
        Vai ostitko polosi juuri sen paremman ruostesuojauksen takia vaikka vaihdat autosi usein.
        Mä en kyllä tajua minkä takia sä vaahtoot täällä tosta ruostesuojauksesta.
        Mutta huvinsa kullakin ja jos sitä ruoste listaa katsoo

        http://media.a-lehdet.fi/tl/taulukot_12/ruosterekisteri.html.

        Niin eipä siellä nyt monella muullakaan automerkillä hurraamista ole.
        Ja en minä nyt autostani maksaisi sen takia enempää rahaa koska ei minua kiinnosta miltä auto näyttää kymmenen vuoden päästä koska se on vanhentunutta tekniikka joka tapauksessa. Vai pitääkö minun autoani ostaessa ajatella seuraava käyttäjää....

        "Eli sullakaan ei ole mitään käyttöä paremmalle ruostesuojaukselle."

        Ei sinänsä, mutta merkki tulee sen vuoksi kuitenkin halutummaksi eli vaihtoarvo pyrkii nousemaan.

        "Mä en kyllä tajua minkä takia sä vaahtoot täällä tosta ruostesuojauksesta."

        Ehkä siksi et tajua, että en itsekään ymmärrä "vaahtoavani". Omasta mielestäni olen täällä keskustellut ihan rauhalliseen ja asialliseen sävyyn. Mutta tekstit ovat tietysti puhumista enemmän avoimia tulkinnoille, ehkä minun pitäisi käyttää enemmän hymiöitä?


    • Hyvä ostos

      Sellaiset 25000 km ajettu meikäläisen Riolla. Sehän on vasta vähän, mutta tiedoksi muillekin: ei yhtään vikaa. Eheä ja kiva peli, hyvä ajaa!

    • uusikiarioilija

      Hei. Minulla on ihka uusi kia rio, jolla on ajettu nyt semmoiset 200km. Ajattelin kysyä täältä, että onko normaalia että pakoputkesta tulee vettä, parkeeratessa vähän runsaammin. Ajoin autotalliin auton ja huomasin että vettä oli tiputellut aika paljon ja etenkin kun laitoin kaasua vähän enemmän. pakoputkiston alla oli suurehko lätäkkö muttei mikään lammikko.

      • rio 1.4ex

        Oletko varma että tuli pakoputkesta vai oliko ilmastoinnin vettä?


      • Normi-ilmiö
        rio 1.4ex kirjoitti:

        Oletko varma että tuli pakoputkesta vai oliko ilmastoinnin vettä?

        Kaikki automerkit ja mallit ilmastoinnilla tahtovat tiputella kondenssivettä. Mutta ei ole vika, ei virhe eikä murhe. Autosta eivät vähene mitkään nesteet.


    • gujis

      Tilattu automaatilla eikä vielä kokemuksia. Entä muilla?

      • RioRio A

        Ihan ok. Toki ei mikään raketti mutta tomaatti vaihtaa nätisti ja auto muutenkin hyvä.
        Jenkkilässä myydään 1.6 ja kuuslovisella tomaatilla....


      • Uutisluontoisesti
        RioRio A kirjoitti:

        Ihan ok. Toki ei mikään raketti mutta tomaatti vaihtaa nätisti ja auto muutenkin hyvä.
        Jenkkilässä myydään 1.6 ja kuuslovisella tomaatilla....

        Tiedoksi vaan, että tuoreimman mallin Riot alkavat ensimmäiset lähestyä ajokilometreiltään sataa tonnia. Kokemukset kaikenkaikkiaan mainioita. Ei käytännössä ollenkaan vikoja. Ja muutenkin mainioita pelejä.


      • Ei laingan vigoja
        Uutisluontoisesti kirjoitti:

        Tiedoksi vaan, että tuoreimman mallin Riot alkavat ensimmäiset lähestyä ajokilometreiltään sataa tonnia. Kokemukset kaikenkaikkiaan mainioita. Ei käytännössä ollenkaan vikoja. Ja muutenkin mainioita pelejä.

        Täällä ainakin yxi Rio runsaassa ajossa itsellä ja perheellä. Kilometrejä rullaa nopsaan. Runsaassa vuodessa luokkaa 40tkm. Ainakin sillä ajomäärällä kympin arvoinen suoritus. Ei vigoja, ei harmeja.


      • kia3

        28000 km ja reilu kaksi vuotta takana Rio 1.4 tomaatilla. Tässä hinta- ja kokoluokassa en parempaa tiedä.


    • Rio Oulusta

      Meillä ollut 1,2 Rio tasan vuoden, ajettu 22 tkm. Auto toiminut täydellisesti, ei mitään yllätystä ja tyytyväisiä ollaan.

      Kysymys;
      Huoltoväli on 30tkm. Pitääkö auto huoltaa 12 kk välein vaikka ei 30 tuhatta täyttyisikään? Vai riittääkö että huolttaa vasta 30tkm täyttyessä, jotta TAKUU säilyy?

      Ps.
      Ostimme keväällä toisen Korealaisen, i30 uutena ja ajettu 45 tkm. Myös tämä korean auto toiminut loistavasti.
      Myös seuraavat autot tulevat olemaan Korealaisia, laatu/hinta!!

      • Kilometrejä lisää

        Juuri ajettu Riolla 35tkm raja rikki. Paljon matkaa vielä edessä, mutta tähän asti olen tyytyväinen. Ja tosiaan, ei vikoja!


      • Armoton realisti
        Kilometrejä lisää kirjoitti:

        Juuri ajettu Riolla 35tkm raja rikki. Paljon matkaa vielä edessä, mutta tähän asti olen tyytyväinen. Ja tosiaan, ei vikoja!

        Tulihan se Rio 1.4 EX jahkailun jälkeen ostettua. Ohjausta lukuun ottamatta vaikuttaa kohtuulliselta paketilta.

        600km ajettuna ei voi tehdä vielä kummosia päätelmiä polttoaineen kulutuksesta kun joutuu leikkimään kaasulla sen vähintään ekan tuhat km. Todennäköisesti tekee tiukkaa päästä tehtaan ilmoittamiin lukemiin.

        Muilla merkeillä (edelliset uudemmat kaksi) olen onnistunut ajelemaan alle ilmoitettujen lukemien sisäänajovaiheen päätyttyä.

        Miksiköhän tuo ohjaustuntuman epämääräisyys ei näy täällä keskusteluissa? Se on kyllä useammankin Kia version jonkinmoinen miinus.
        Ei yllä esim. aikaisemmin mulla olleen i 20 Hyundain tasollekaan, mikä oudoksuttaa kun on kuitenkin kalliimpi auto.

        Voisihan tuosta tietysti pyörien suuntauksen varmistaa, epäilen kyllä ohjausgeometriaa?

        Itselläni on ollut pari Ceed` ä aiemmin ja kokeilin Vengaakin, siinä on vielä kyhelömpi ohjaustuntuma kuin Riossa.


      • renkaat (taas)
        Armoton realisti kirjoitti:

        Tulihan se Rio 1.4 EX jahkailun jälkeen ostettua. Ohjausta lukuun ottamatta vaikuttaa kohtuulliselta paketilta.

        600km ajettuna ei voi tehdä vielä kummosia päätelmiä polttoaineen kulutuksesta kun joutuu leikkimään kaasulla sen vähintään ekan tuhat km. Todennäköisesti tekee tiukkaa päästä tehtaan ilmoittamiin lukemiin.

        Muilla merkeillä (edelliset uudemmat kaksi) olen onnistunut ajelemaan alle ilmoitettujen lukemien sisäänajovaiheen päätyttyä.

        Miksiköhän tuo ohjaustuntuman epämääräisyys ei näy täällä keskusteluissa? Se on kyllä useammankin Kia version jonkinmoinen miinus.
        Ei yllä esim. aikaisemmin mulla olleen i 20 Hyundain tasollekaan, mikä oudoksuttaa kun on kuitenkin kalliimpi auto.

        Voisihan tuosta tietysti pyörien suuntauksen varmistaa, epäilen kyllä ohjausgeometriaa?

        Itselläni on ollut pari Ceed` ä aiemmin ja kokeilin Vengaakin, siinä on vielä kyhelömpi ohjaustuntuma kuin Riossa.

        Jos autossa suuntavakavuusongelmia, ekana aina pyöränkulmien tarkistus. Mutta oletan, että olisi turhaa tässä tapauksessa kun on jo tieto, että vaihdettaessa Riosta alkuperäiset Hankookit premiumrengasmerkkiin, suuntavakavuus paranee.

        Jotkut autot ovat herkempiä rengastukselle kuin toiset. Mutta kun eka rengaskerta on Riossa ajettu loppuun, niin alle Continental, Michelin, Nokia, niin suuntavakavuus paranee.

        Olisiko Hankookien valinta ensiasennusrenkaiksi siksi, että niissä pieni vierintäkitka. Vai mikä?


      • Armoton realisti
        renkaat (taas) kirjoitti:

        Jos autossa suuntavakavuusongelmia, ekana aina pyöränkulmien tarkistus. Mutta oletan, että olisi turhaa tässä tapauksessa kun on jo tieto, että vaihdettaessa Riosta alkuperäiset Hankookit premiumrengasmerkkiin, suuntavakavuus paranee.

        Jotkut autot ovat herkempiä rengastukselle kuin toiset. Mutta kun eka rengaskerta on Riossa ajettu loppuun, niin alle Continental, Michelin, Nokia, niin suuntavakavuus paranee.

        Olisiko Hankookien valinta ensiasennusrenkaiksi siksi, että niissä pieni vierintäkitka. Vai mikä?

        Riossani on alla hyväkäytöksiset Continentalit, muissa autoissani tuo rengasmerkki on ollut varsin kelvollinen kaikin puolin. Joten renkaissa ei liene syy pientä "paimentamista" vaativaan ohjaustuntumaan.

        Mulla on vertailupohjaa hyvin moniin merkkeihin, esim. VW ja Skoda ovat ohjausgeometrian suhteen ihan eri tasolla, halvimmatkin versiot noista kulkevat kuin juna, eli hortoilematta!!


      • Luultavin provo
        Armoton realisti kirjoitti:

        Riossani on alla hyväkäytöksiset Continentalit, muissa autoissani tuo rengasmerkki on ollut varsin kelvollinen kaikin puolin. Joten renkaissa ei liene syy pientä "paimentamista" vaativaan ohjaustuntumaan.

        Mulla on vertailupohjaa hyvin moniin merkkeihin, esim. VW ja Skoda ovat ohjausgeometrian suhteen ihan eri tasolla, halvimmatkin versiot noista kulkevat kuin juna, eli hortoilematta!!

        Noniii-ih! Ennen omaa ostopäätöstäni tuli koeajettua Rio perusteellisesti. Mitään japanilaisajettavuutta en halunnut. Vaihtoehto ja vertailukohta oli Polo, johon luultavasti olisin päätynyt, jos Rio olisi ollut pettymys. Ei Rio yllä parhaiden euroautojen tasolle, mutta ei myöskään kärsi mistään japsisyndroomasta. Eli juurikin ei hoipertele. Ihan eri meininki sillä! Jos oma Riosi hoipertelee, niin syyt tässä: väärä rengastus tai pyöränkulmissa sanomista. Tai sitten vain provoilet. Tuota viimeistä veikkaan!!!


      • Armoton realisti
        Luultavin provo kirjoitti:

        Noniii-ih! Ennen omaa ostopäätöstäni tuli koeajettua Rio perusteellisesti. Mitään japanilaisajettavuutta en halunnut. Vaihtoehto ja vertailukohta oli Polo, johon luultavasti olisin päätynyt, jos Rio olisi ollut pettymys. Ei Rio yllä parhaiden euroautojen tasolle, mutta ei myöskään kärsi mistään japsisyndroomasta. Eli juurikin ei hoipertele. Ihan eri meininki sillä! Jos oma Riosi hoipertelee, niin syyt tässä: väärä rengastus tai pyöränkulmissa sanomista. Tai sitten vain provoilet. Tuota viimeistä veikkaan!!!

        No höh! En ole tähän päivään mennessä provokaatioihin syyllistynyt autorintamalla!
        Sitä en ymmärrä, jos mistään ei voi keskustella rehellisesti?

        Tosiasia on, että Kia jättää toivomisen varaa ohjauksen suhteen, on pitkä kokemus erimerkkisistä autoista ja kolmas Kia nyt ajossa, eurooppalaisissa ohjaustuntumat useimmin paremmat.

        Miksi tehdas ei reagoi, onhan tuo testeissä kailotettu julki usein? monenlaista hienoa yksityiskohtaa löytyy, mutta voisivat miettiä tärkeysjärjestyksiä uudelleen.

        Tasaisella kestopäälysteellä ok. mutta esim. kun asvalttitiellä on lumia ja rikkonaista / jääterällä rikottua lumipintaa, johan orjailee!

        Tälläkin pärjäilee, kun vapaaehtoisesti on suostunut ostamaan. Kokonaisuutena kuitenkin kohtuullisen mukava ajopeli ja ensimmäinen tuhat km. tulossa täyteen.


      • Arvoton provoilija
        Armoton realisti kirjoitti:

        No höh! En ole tähän päivään mennessä provokaatioihin syyllistynyt autorintamalla!
        Sitä en ymmärrä, jos mistään ei voi keskustella rehellisesti?

        Tosiasia on, että Kia jättää toivomisen varaa ohjauksen suhteen, on pitkä kokemus erimerkkisistä autoista ja kolmas Kia nyt ajossa, eurooppalaisissa ohjaustuntumat useimmin paremmat.

        Miksi tehdas ei reagoi, onhan tuo testeissä kailotettu julki usein? monenlaista hienoa yksityiskohtaa löytyy, mutta voisivat miettiä tärkeysjärjestyksiä uudelleen.

        Tasaisella kestopäälysteellä ok. mutta esim. kun asvalttitiellä on lumia ja rikkonaista / jääterällä rikottua lumipintaa, johan orjailee!

        Tälläkin pärjäilee, kun vapaaehtoisesti on suostunut ostamaan. Kokonaisuutena kuitenkin kohtuullisen mukava ajopeli ja ensimmäinen tuhat km. tulossa täyteen.

        Onhan sekin mahdollisuus tosiaan, että olet vain hvetin tyhmä? Valkkaatko sen? Koska kaikki älyllinen elämä veisi tapauksessasi auton renkaidenvaihtoon tai pyöränkulmien säätöön. Mutta sinäpä (kuten miljoona muuta provoilijaa) tulet tänne avautumaan. Täällä voit puhua pitkäänkin, ilman, että pyöränkulmat korjaantuvat. Saati renkaat vaihtuvat. Sen vuoksi.

        Että käytkö huollossa hoitamassa. Eli et, koska sinulla mitään Rioa ole.

        Jatkat täällä koska se on se juttusi.


      • Armoton realisti
        Arvoton provoilija kirjoitti:

        Onhan sekin mahdollisuus tosiaan, että olet vain hvetin tyhmä? Valkkaatko sen? Koska kaikki älyllinen elämä veisi tapauksessasi auton renkaidenvaihtoon tai pyöränkulmien säätöön. Mutta sinäpä (kuten miljoona muuta provoilijaa) tulet tänne avautumaan. Täällä voit puhua pitkäänkin, ilman, että pyöränkulmat korjaantuvat. Saati renkaat vaihtuvat. Sen vuoksi.

        Että käytkö huollossa hoitamassa. Eli et, koska sinulla mitään Rioa ole.

        Jatkat täällä koska se on se juttusi.

        Konsa noin kirjoittelet, niin tervemenoa hoitoon! Olen sentään auto-alan ihmisiä ja tunnen tekniikkaa pintaa syvemmältä.

        Lienetkö itse Deltan myyjäpuolta? Jos auton perimmäisestä olemuksesta ei kestä avoimesti keskustella, niin jossain on mätää?

        Epäilen, ettei luetun ymmärtäminen ole sinun parhaita ominaisuuksiasi? Jos lukaset uudelleen noita provoiksi tuomitsemiasi juttujani, niin et voi olla huomaamatta jotain hyvääkin.


      • siittä valitsemaan
        Armoton realisti kirjoitti:

        Konsa noin kirjoittelet, niin tervemenoa hoitoon! Olen sentään auto-alan ihmisiä ja tunnen tekniikkaa pintaa syvemmältä.

        Lienetkö itse Deltan myyjäpuolta? Jos auton perimmäisestä olemuksesta ei kestä avoimesti keskustella, niin jossain on mätää?

        Epäilen, ettei luetun ymmärtäminen ole sinun parhaita ominaisuuksiasi? Jos lukaset uudelleen noita provoiksi tuomitsemiasi juttujani, niin et voi olla huomaamatta jotain hyvääkin.

        Jos oikeasti olisit autoalan ihmisiä, niin hoitaisit pyöränkulmat kuntoon tai renkaidenvaihdon. Kuten tuolla jo todettu, niin vaikka pitenpäänkin täällä "keskustelisit", niin muutosta väittämiisi ongelmiin ei tule. Korjaamoreissua siihen ihminen tarvitsee. Ja auto.

        Ja kun noita juttujasi lukee, niin jonkin verran ovat juttusi epäsynkassa. Luehan itse tarkasti mitä olet kirjoitellut. Sinulla menee kesä- ja talvirengastus kokolailla sekaisin.

        Että oletko provoilija vai mielisairas vai mitä?


    • Uusia tilastoja

      Päädyin Rioon koska lähin vertailuauto, eli Yaris, ei läheskään kelvannut tiloiltaan. Rio on selvästi isompi. Mutta mites mahtaa olla tuo turvallisuuskin. Nyt on ollut iltapäivälehdissä ainakin vanhemmista yariksista jotain Liikennevakuutuskeskuksen ja Trafin tilastotietoja. Tiilastoja, joista paljastuu eri automallien onnettomuus- ja vammautumisriskejä.

      Luin sieltä tällaisen:

      "Erityisesti eräät iäkkäämmät pikkuautot ovat murheenkryynejä. Näitä ovat muun muassa Toyota Yaris"

      • Yaris 2012

        Hyvä verrata iäkästä Yarista uuteen Rioon. Mulla Yaris 2012 ja eriittäin tyytyväinen olen. Ihmettelen ajo ominaisuuksia moottoritiellä menee 120:ssä kuin juna,5v. 32000km ikman mitään häikkää.. Rio paljon paremman näköinen ja varmaan tilavampi. Kun joskus Yariksen vaihdan niin Rionkin koeajan. Varsinkin kun uusi Yaris tosi ruma.


      • Ota selvää ensin

        Auto Bildistä Lainattua:. Käytännössä Rio ja Yaris ovat kuitenkin sisätiloiltaan saman kokoisia. Molemmissa on neljälle aikuiselle riittävät tilat. Kuljettaja ja etumatkustaja istuvat kyllä Yarisissa lähempänä toisiaan, mutta toisaalta Toyotan korkeampi kori sallii ryhdikkäämmän istuma-asennon takana.Vertaat 10v. vanhaan Yarikseen. Yaris 2012 törmäystestissä 5 tähteä.Entä Rio.


      • RioOnTilava
        Ota selvää ensin kirjoitti:

        Auto Bildistä Lainattua:. Käytännössä Rio ja Yaris ovat kuitenkin sisätiloiltaan saman kokoisia. Molemmissa on neljälle aikuiselle riittävät tilat. Kuljettaja ja etumatkustaja istuvat kyllä Yarisissa lähempänä toisiaan, mutta toisaalta Toyotan korkeampi kori sallii ryhdikkäämmän istuma-asennon takana.Vertaat 10v. vanhaan Yarikseen. Yaris 2012 törmäystestissä 5 tähteä.Entä Rio.

        "Käytännössä Rio ja Yaris ovat kuitenkin sisätiloiltaan saman kokoisia"

        Itse olen juurikin Rion tiloihin tyytyväinen. Yarikseen en olisi. Jos on mahdollista käydä suht peräjälkeen koeistumassa molemmat niin totuus alkaa selkitä. Mielestäni Rion tilatuntu on luokassaan suorastaan väljä ja Yarisin lähinnä ahdas. Enpä tiedä, mitä paljastuisi mittailemalla.


      • Toyotaykkönenjälleen
        Yaris 2012 kirjoitti:

        Hyvä verrata iäkästä Yarista uuteen Rioon. Mulla Yaris 2012 ja eriittäin tyytyväinen olen. Ihmettelen ajo ominaisuuksia moottoritiellä menee 120:ssä kuin juna,5v. 32000km ikman mitään häikkää.. Rio paljon paremman näköinen ja varmaan tilavampi. Kun joskus Yariksen vaihdan niin Rionkin koeajan. Varsinkin kun uusi Yaris tosi ruma.

        Deltan automyyjät täällä kilpaa kehuvat korean ihmettä. Mollaavat muita merkkejä. Ei ole Kiia,eikä TULE: Japsit "hieman" laadukkaampia!.


    • pellit suorina

      En osta autoa kolaria varten turvallisin lienee hummeri.

      • ilman laskuvarjoa?

        Onneksi todellisuus karsii tuommoiset. Ennemmin tai myöhemmin.


    • Kyselijääijjä

      Mites Rio mahtaa lähteä pakkasilla käyntiin ?? (Ilman lämmitystä). Omassa taloyhtiössä ei oo pistokepaikkaa, joten pitäs löytää auto, joka lähtee väh. -20 asteessa käyntiin..

    • RioRio EX

      Hyvin lähtee ja eipä sillä säteilylämmittimellä mitään tee. Ja muutenkin lämmin talviauto ainakin 1.4 EX

      • Armoton realisti

        Mutta kylmäkäynnistykset ei kannata auton eikä ympäristön suhteen. Itselläni on Riossa Defan 300 watin öljynlämmitinelementti ja -20 asteen pakkasella olen pitänyt 4-5 tuntia päällä, jolloin jotain vaikutustakin jopa moottorin lämpiämiseen.

        Polttoainekäyttöinen lämmitin olisi tietysti näissäkin ihan paras.

        Juuri hiljan tuli uutisena VTT:n tutkimus, missä yhden rankan kylmäkäynnistyksen todettiin vastaavan jopa 600 km:n ajon aiheuttamaa kulumista moottorissa!

        Kyllähän nämä nykyautot lähtee yleensä käyntiin melkein merkki kuin merkki kylmänä pakkasestakin,varsinkin jos autoilla ei ajeta akkua kuormittavaa pätkäajoa, eli lyhyitä matkoja.

        Kannattavaa se ei ole ja ympäristökuorma kasvaa.

        Ohjauspyörän lämmitys on mukava juttu Riossakin, olen nyt pakkasilla kokeillut ja kyllä se hyppysiä lämmittää ihan mukavasti. Ainakin -22 asteen kelissä kohtuullisen lämmin auto muutenkin, tiedä sitten kireämmillä keleillä?

        Jos viitsii lämmitellä moottorin huolella, näkyy noissa lämpötiloissa saavuttavan liki normaalin käyntilämmön jo parin kilometrin ajon jälkeen, mikä on varsin hyvä myös.


      • joo näitäpä
        Armoton realisti kirjoitti:

        Mutta kylmäkäynnistykset ei kannata auton eikä ympäristön suhteen. Itselläni on Riossa Defan 300 watin öljynlämmitinelementti ja -20 asteen pakkasella olen pitänyt 4-5 tuntia päällä, jolloin jotain vaikutustakin jopa moottorin lämpiämiseen.

        Polttoainekäyttöinen lämmitin olisi tietysti näissäkin ihan paras.

        Juuri hiljan tuli uutisena VTT:n tutkimus, missä yhden rankan kylmäkäynnistyksen todettiin vastaavan jopa 600 km:n ajon aiheuttamaa kulumista moottorissa!

        Kyllähän nämä nykyautot lähtee yleensä käyntiin melkein merkki kuin merkki kylmänä pakkasestakin,varsinkin jos autoilla ei ajeta akkua kuormittavaa pätkäajoa, eli lyhyitä matkoja.

        Kannattavaa se ei ole ja ympäristökuorma kasvaa.

        Ohjauspyörän lämmitys on mukava juttu Riossakin, olen nyt pakkasilla kokeillut ja kyllä se hyppysiä lämmittää ihan mukavasti. Ainakin -22 asteen kelissä kohtuullisen lämmin auto muutenkin, tiedä sitten kireämmillä keleillä?

        Jos viitsii lämmitellä moottorin huolella, näkyy noissa lämpötiloissa saavuttavan liki normaalin käyntilämmön jo parin kilometrin ajon jälkeen, mikä on varsin hyvä myös.

        Kialla lämppärissä isohkot kennot. Jossain testissä käytiin tätä asiaa läpi. Vaikuttaa tietysti niin, että lämpöä saa kabiiniin enemmän. Oma kokemuksen lähinnä juuri Riosta on, että isoilla pakkasilla on ainakin lämpimämpi kuin useimmat eurooppalaisten pikkukoneiset. Ja lämmitettävä ratti on loistoidea. Ihme, ettei ole keksitty aiemmin kun on aika helppo toteuttaa.


    • Tykkäsin paljon!

      On. Deltalta laina-autona ja erinomainen autohan se tuntuisi olevan. Jämäkkä, mutta melko pehmeä alusta ja tehoakin ihan kivasti konekokoon nähden.

      • muutama kokemus

        Parikin talvea nyt ollut tuo Rio. Talvikäytös on mainio.

        Yleensä moititaan kiojen ohjausta siitä, että olisi tunnoton. No sehän on tehostettu sellaiseksi, että on mukavuuspainotteinen. Aika hyvin kuitenkin kehittyy hyppystuntuma, jolla tarkkaan myös "tuntee" ohjauksen. Toisissa Kian malleissa on tarjolla ohjausvasteen säätöä. Kerran koeajossa kokeilin semmoista. Sillä on vaikutusta kyllä, mutta Riolla pärjää ilmankin.

        Tyypillisillä suomalaisilla talvipinnoilla suoriutuu hyvin. Olipa lunta, jäätä, sohjoa, soraa, suolaa tms. Ajokäytös on koko ajan johdonmukaista.

        Mitenkään limusiinimainen ei Rion kulku ole. Mutta kyllä se hieman luokkaansa isomman ajotuntuman antaa. Luonteva.


    • riio ohoi

      Meillä vaimolla uusi Rio. Piti eilen vaihtaa talvirenkaat kesärenkaisiin.
      Kurkistus takalaatikon alaosaan paljasti, ei vararengasta, ei tunkkia, ei rengasavainta.
      Ok, siellä oli jonkinlainen renkaantäyttö/paikkaussetti.
      Vaimo soitti tänään myyjälle, ei ole enää ollut muutamaan vuoteen tunkkia ja
      rengasavainta varusteena. Voiko tämä tosiaankin olla totta?

      • Jo kolmas Kia

        Kyllä se tosiaan on,eikä ole sitten ainoa automerkki tai -malli jolla asiat on näin. On hyvin yleistä nykyään,että varapyörä on korvattu paikkausaineella ja kompressorilla. Itse odotan uutta Rioa kuukauden päästä ja totesin saman asian siinä tilatessani. Nykyisessä Cee'dissäni,vm 2010,on vielä vararengas olemassa takakontissa,tunkin kera. Itse en muista sitten ihan äkkiä vaihtaneeni pyörää rikkoutuneen tilalle,olisiko kerran ollut 2003,silloisessa Peugeotissani.kun ilmat karkasi pihalle naulan jäljiltä.


    • Hyvä pirssi!

      Nyt mittarissa reilut 2tkm, pelkästään hyviä kokemuksia!

    • HYVÄ ON

      ÄHEE PELI .

      • Armoton realisti

        Kokemusta nyt 3000 km. ohjaus on Rion heikkouksista tuntuvin tieajossa, kaupungissa passailee hyvin. Epätasaisilla tienpinnoilla meno on kaitsemista vaativaa. Sivutuulella käytös vielä pahenee, tuuli ottaa "ohjakset" helposti jos puuskia esiintyy.

        ISG toiminnosta en pidä, Eco Stopin kuittaaminen päältä toisinaan kyttäilyä, kytkimen sijoittaminen ohjauspyörän varjoon ikävä juttu. Tämän kokeminen ongelmana on tietysti jo osittain tottumis-ja ikäkausikysymys.

        Polttoaineen säästökään ei taida olla kummoinen, kun en ole koskaan kuulunut siihen joukkoon joka käyttelee autojansa pihoilla tms.

        Keskikulutus nyt kesärenkailla ( Hankook energiaa säästävät= pienempi vierintävastus)
        5,3 litran luokkaa auton oman tietokoneen mukaan.

        Tankkausten perusteella auto kuluttaa jonkinverran enempi, lasken jossain 5000 km:n kohdalla tarkemmin.

        Muuten kokonaisuutena kohtuullinen ajopeli toistaiseksi.


      • 1.4 EX
        Armoton realisti kirjoitti:

        Kokemusta nyt 3000 km. ohjaus on Rion heikkouksista tuntuvin tieajossa, kaupungissa passailee hyvin. Epätasaisilla tienpinnoilla meno on kaitsemista vaativaa. Sivutuulella käytös vielä pahenee, tuuli ottaa "ohjakset" helposti jos puuskia esiintyy.

        ISG toiminnosta en pidä, Eco Stopin kuittaaminen päältä toisinaan kyttäilyä, kytkimen sijoittaminen ohjauspyörän varjoon ikävä juttu. Tämän kokeminen ongelmana on tietysti jo osittain tottumis-ja ikäkausikysymys.

        Polttoaineen säästökään ei taida olla kummoinen, kun en ole koskaan kuulunut siihen joukkoon joka käyttelee autojansa pihoilla tms.

        Keskikulutus nyt kesärenkailla ( Hankook energiaa säästävät= pienempi vierintävastus)
        5,3 litran luokkaa auton oman tietokoneen mukaan.

        Tankkausten perusteella auto kuluttaa jonkinverran enempi, lasken jossain 5000 km:n kohdalla tarkemmin.

        Muuten kokonaisuutena kohtuullinen ajopeli toistaiseksi.

        ISG toiminta varmaan aika lailla joka merkillä samanlainen turhake...Ja pikku autojen raideväli yleensä vähän turhan kapoinen suomen uraisiin teihin.


      • Armoton realisti
        1.4 EX kirjoitti:

        ISG toiminta varmaan aika lailla joka merkillä samanlainen turhake...Ja pikku autojen raideväli yleensä vähän turhan kapoinen suomen uraisiin teihin.

        Mielestäni Riossa on riittävän leveä raideväli kokoisekseen, mutta akseliväli saattaa alustan rakenteiden lisäksi vaikuttaa ajokäytökseen?

        Ohjauksen geometriaa tulevat varmasti muuttamaan. Keskiasentoon palautuminen pitäisi olla selkeämpi ja ajotuntuma tieajossa siten astetta parempi.

        Muuten ihan näppärä ajopeli, ei mitenkään huonokaan, kyllä tällä omat tarpeelliset ajonsa huristaa.


      • Vauhdissa hyvä
        Armoton realisti kirjoitti:

        Mielestäni Riossa on riittävän leveä raideväli kokoisekseen, mutta akseliväli saattaa alustan rakenteiden lisäksi vaikuttaa ajokäytökseen?

        Ohjauksen geometriaa tulevat varmasti muuttamaan. Keskiasentoon palautuminen pitäisi olla selkeämpi ja ajotuntuma tieajossa siten astetta parempi.

        Muuten ihan näppärä ajopeli, ei mitenkään huonokaan, kyllä tällä omat tarpeelliset ajonsa huristaa.

        Aika kiva vaikutelma vielä moottoritienopeuksissa. Pitää kokoluokkaansa nähden ajolinjan tosi hyvin. Pikemminkin eurooppalainen kuin japanilainen tuntuma. Jos niin kuin koulukuntia pitää asiassa löytää.


      • Kokemusta on
        Armoton realisti kirjoitti:

        Kokemusta nyt 3000 km. ohjaus on Rion heikkouksista tuntuvin tieajossa, kaupungissa passailee hyvin. Epätasaisilla tienpinnoilla meno on kaitsemista vaativaa. Sivutuulella käytös vielä pahenee, tuuli ottaa "ohjakset" helposti jos puuskia esiintyy.

        ISG toiminnosta en pidä, Eco Stopin kuittaaminen päältä toisinaan kyttäilyä, kytkimen sijoittaminen ohjauspyörän varjoon ikävä juttu. Tämän kokeminen ongelmana on tietysti jo osittain tottumis-ja ikäkausikysymys.

        Polttoaineen säästökään ei taida olla kummoinen, kun en ole koskaan kuulunut siihen joukkoon joka käyttelee autojansa pihoilla tms.

        Keskikulutus nyt kesärenkailla ( Hankook energiaa säästävät= pienempi vierintävastus)
        5,3 litran luokkaa auton oman tietokoneen mukaan.

        Tankkausten perusteella auto kuluttaa jonkinverran enempi, lasken jossain 5000 km:n kohdalla tarkemmin.

        Muuten kokonaisuutena kohtuullinen ajopeli toistaiseksi.

        Millaiset on rengaspaineet? Suositusten mukaiset 2,4 on liian vähän. Nosta reippaasti 2.8-2.9 tienoille, niin meno rauhoittuu huomattavasti...


      • Kun valitset
        Kokemusta on kirjoitti:

        Millaiset on rengaspaineet? Suositusten mukaiset 2,4 on liian vähän. Nosta reippaasti 2.8-2.9 tienoille, niin meno rauhoittuu huomattavasti...

        Tällaista yleistä kokemusta autoista, hyvästä syystä. Muissakin automerkeissä saattaa tulla vastaan, että rengastusta kannattaa miettiä auton luonteen mukaan.

        Eli ei niinkään kannata laittaa ylipaineita. Kiojen alustat yleensä viritetty mukavuuspainotteisiksi, eli pehmeiksi. Silloin ei kannata jatkaa samaan suuntaan. Pehmeät renkaat vain lisäävät pehmeyttä ja se huonontaa ajotuntumaa ja voi vaikuttaa suuntavakavuuteenkin. - Eli: kannattaa käyttää rengastyyppejä, jotka ovat mieluummin kovahkoja. Ei mielellään kuitenkaan matalaprofiilisia, koska ne taas huonontavat suuntavakavuutta. Hyvä arvaus siis kioihin kovahko rengas, mutta vakiokorkuinen.

        Tullut vain tämmöinen työn puolesta esiin.

        Jos on ensin "väärin mahdollinen" rengastus ja sitten vaihtuu tilalle "oikein mahdollinen", niin heissan kun Kia muuttuukin hyväksi ja tarkaksi ajettavaksi, mukavuuden kärsimättä.


      • Armoton realisti
        Kun valitset kirjoitti:

        Tällaista yleistä kokemusta autoista, hyvästä syystä. Muissakin automerkeissä saattaa tulla vastaan, että rengastusta kannattaa miettiä auton luonteen mukaan.

        Eli ei niinkään kannata laittaa ylipaineita. Kiojen alustat yleensä viritetty mukavuuspainotteisiksi, eli pehmeiksi. Silloin ei kannata jatkaa samaan suuntaan. Pehmeät renkaat vain lisäävät pehmeyttä ja se huonontaa ajotuntumaa ja voi vaikuttaa suuntavakavuuteenkin. - Eli: kannattaa käyttää rengastyyppejä, jotka ovat mieluummin kovahkoja. Ei mielellään kuitenkaan matalaprofiilisia, koska ne taas huonontavat suuntavakavuutta. Hyvä arvaus siis kioihin kovahko rengas, mutta vakiokorkuinen.

        Tullut vain tämmöinen työn puolesta esiin.

        Jos on ensin "väärin mahdollinen" rengastus ja sitten vaihtuu tilalle "oikein mahdollinen", niin heissan kun Kia muuttuukin hyväksi ja tarkaksi ajettavaksi, mukavuuden kärsimättä.

        Olen pitänyt kokeeksi rengaspaineet 3 bar. Ei juurikaan vaikutusta ohjaustuntumaan /alustan käytökseen.

        Renkaat ovat auton mukana tulleet Hankook matalaenergia renkaat, eli noissa pitäisi olla pienempi vierintävastus.

        Persoonallinen yksityiskohta on polttoaineen kulutuksen mittaus. Nollasin keskikulutusnäytön n. 2000 km:n kohdalla (näytti 6,3 L lukemaa) , on näyttänyt nyt pidemmästi keskikulutusta 5.3 l , mutta tankkauksien perusteella auto kuluttaa n. 6 L /100km.

        Ajotyylini on ollut polttoainetta säästämään pyrkivää, muissa merkeissä olen pihistellyt hyviä lukemia, tämä taitaa olla liian kova pala?

        Miten lienee muulla käyttäjäkunnalla nuo vastaavan 1.4 EX bensamallin kulutukset?


      • 1.4 EX
        Armoton realisti kirjoitti:

        Olen pitänyt kokeeksi rengaspaineet 3 bar. Ei juurikaan vaikutusta ohjaustuntumaan /alustan käytökseen.

        Renkaat ovat auton mukana tulleet Hankook matalaenergia renkaat, eli noissa pitäisi olla pienempi vierintävastus.

        Persoonallinen yksityiskohta on polttoaineen kulutuksen mittaus. Nollasin keskikulutusnäytön n. 2000 km:n kohdalla (näytti 6,3 L lukemaa) , on näyttänyt nyt pidemmästi keskikulutusta 5.3 l , mutta tankkauksien perusteella auto kuluttaa n. 6 L /100km.

        Ajotyylini on ollut polttoainetta säästämään pyrkivää, muissa merkeissä olen pihistellyt hyviä lukemia, tämä taitaa olla liian kova pala?

        Miten lienee muulla käyttäjäkunnalla nuo vastaavan 1.4 EX bensamallin kulutukset?

        Maantieajossa hissukseen ajellessa helposti vitosella alkavia lukuja. Mutta satasesta ylöspäin alkaa kulutus nousta tälläisella pikkukoneella aika jyrkästi. Ja en ole vielä omistanut autoa jossa ajotietokone näyttäisi oikein....Itsellä automaatti versio.


      • mietittävää...
        Armoton realisti kirjoitti:

        Olen pitänyt kokeeksi rengaspaineet 3 bar. Ei juurikaan vaikutusta ohjaustuntumaan /alustan käytökseen.

        Renkaat ovat auton mukana tulleet Hankook matalaenergia renkaat, eli noissa pitäisi olla pienempi vierintävastus.

        Persoonallinen yksityiskohta on polttoaineen kulutuksen mittaus. Nollasin keskikulutusnäytön n. 2000 km:n kohdalla (näytti 6,3 L lukemaa) , on näyttänyt nyt pidemmästi keskikulutusta 5.3 l , mutta tankkauksien perusteella auto kuluttaa n. 6 L /100km.

        Ajotyylini on ollut polttoainetta säästämään pyrkivää, muissa merkeissä olen pihistellyt hyviä lukemia, tämä taitaa olla liian kova pala?

        Miten lienee muulla käyttäjäkunnalla nuo vastaavan 1.4 EX bensamallin kulutukset?

        "Renkaat ovat auton mukana tulleet Hankook matalaenergia renkaat, eli noissa pitäisi olla pienempi vierintävastus."

        Taitaa olla hieman jyrkkäreunainen profiili. Sellainen löytää maantieurat melko helposti. Sitten pitää ohjauksella korjata. Vakiokokoinen rengas, nätisti kaarevalla reunalla olisi parempi valinta.

        Ratakoneita ajaneet tietävät, että leveät jyrkkäreunaiset läskit vetelevät, vaikka ohjaus olisi muuten kuinka keskittävä tahansa.


      • Armoton realisti
        1.4 EX kirjoitti:

        Maantieajossa hissukseen ajellessa helposti vitosella alkavia lukuja. Mutta satasesta ylöspäin alkaa kulutus nousta tälläisella pikkukoneella aika jyrkästi. Ja en ole vielä omistanut autoa jossa ajotietokone näyttäisi oikein....Itsellä automaatti versio.

        Laskeppa joskus tankkauksien perusteella. Näytön mukaan kulkee pihistellessä jopa 4 litran kahtapuolen yksin, tai jopa kaksin ajellessa, mutta tankkaus kertoo ainakin omassani toista.

        Moottoritienopeuksissa saattaa bentsiini kelvata kiitellen? Satasta ajellen huitelee jo tasasella 7 litran pinnassa näytön mukaan.

        Nousut nostaa kulutusta. Minulla on ollut autoja joilla on päässyt jatkuvasti tehtaan ilmoittamien lukemien alle oikealla ajotyylillä.


      • Armoton realisti
        mietittävää... kirjoitti:

        "Renkaat ovat auton mukana tulleet Hankook matalaenergia renkaat, eli noissa pitäisi olla pienempi vierintävastus."

        Taitaa olla hieman jyrkkäreunainen profiili. Sellainen löytää maantieurat melko helposti. Sitten pitää ohjauksella korjata. Vakiokokoinen rengas, nätisti kaarevalla reunalla olisi parempi valinta.

        Ratakoneita ajaneet tietävät, että leveät jyrkkäreunaiset läskit vetelevät, vaikka ohjaus olisi muuten kuinka keskittävä tahansa.

        Mitä järkeä lie sitten laittaa ensiasennuksiin "mahdollisesti sopimattomia" renkaita, siitä nyt ei välttämättä hyvää seuraa?

        Sehän on tappiollista touhua pitkässä juoksussa, jos auto ei lunasta paikkaansa luokassaan.

        Ei nyt uusia renkaita viitsisi heittää kierrätykseen ilman varmaa tietoa, se on n.350 euron nakki.

        Ei noissa Hankookeissa ole tietenkään ihan täyspyöreät kulmat muistaakseni, mutta on ollut terävempiäkin muissa merkeissä, eikä ole tarvinnut ylimääräistä kaitsemista.


      • 1.4 EX
        Armoton realisti kirjoitti:

        Laskeppa joskus tankkauksien perusteella. Näytön mukaan kulkee pihistellessä jopa 4 litran kahtapuolen yksin, tai jopa kaksin ajellessa, mutta tankkaus kertoo ainakin omassani toista.

        Moottoritienopeuksissa saattaa bentsiini kelvata kiitellen? Satasta ajellen huitelee jo tasasella 7 litran pinnassa näytön mukaan.

        Nousut nostaa kulutusta. Minulla on ollut autoja joilla on päässyt jatkuvasti tehtaan ilmoittamien lukemien alle oikealla ajotyylillä.

        Viime 700 km laskettuna 6.4. Ja juurihan mainitsin että en ole omistanut yhtään autoa jossa ajotietokone pitää paikkansa.....Voi myös olla että kulutus pienee hieman kun eka kymppitonni ajettu. Ja ilmastointi tuo puoli litraa lisää kulutusta.


      • rupattelen tästä
        Armoton realisti kirjoitti:

        Mitä järkeä lie sitten laittaa ensiasennuksiin "mahdollisesti sopimattomia" renkaita, siitä nyt ei välttämättä hyvää seuraa?

        Sehän on tappiollista touhua pitkässä juoksussa, jos auto ei lunasta paikkaansa luokassaan.

        Ei nyt uusia renkaita viitsisi heittää kierrätykseen ilman varmaa tietoa, se on n.350 euron nakki.

        Ei noissa Hankookeissa ole tietenkään ihan täyspyöreät kulmat muistaakseni, mutta on ollut terävempiäkin muissa merkeissä, eikä ole tarvinnut ylimääräistä kaitsemista.

        Japseilla oli aikoinaan tapa, että rengastus oli halvinta, mitä maailmalta löytyi. Kun huonoilla renkailla sitten pilattiin loputkin ajo-ominaisuuksista, niin jossakin vaiheessa alettiin kiinnittää renkaisiin huomiota.

        Kialla näkyy olevan eri rengasmerkkejä ja malleja vaihtelevasti. Ovat olleet kyllä ihan kelpo laatua, mutta selvästikään aina ei ole aivan loppuun asti mietitty, että mitkä renkaat sopivat mihinkin alustaominaisuuksiin.

        Että ei se tappioksi ole ottaa Kia niillä renkailla mitä mukana sattuu tulemaan. Mutta voi kysyä kauppiaalta vaihtohyvitystä. Heillä on vissiin kaikilla tarjolla vaihtoehtoisiakin rengassarjoja vanteineen ja alkuperäiset renkaat ja vanteet saa kyllä liikkeen kautta markkinoitua.

        Rion rengastuksesta yksi hyvä neuvo, jonka voin antaa tuoreeltaan, että kyyti paranee, jos Hankookin tilalle tulee nokialaiset. On myös mielipidekysymys. Kannatta kysellä ja kokeilla.


      • kasa listan halvinta
        rupattelen tästä kirjoitti:

        Japseilla oli aikoinaan tapa, että rengastus oli halvinta, mitä maailmalta löytyi. Kun huonoilla renkailla sitten pilattiin loputkin ajo-ominaisuuksista, niin jossakin vaiheessa alettiin kiinnittää renkaisiin huomiota.

        Kialla näkyy olevan eri rengasmerkkejä ja malleja vaihtelevasti. Ovat olleet kyllä ihan kelpo laatua, mutta selvästikään aina ei ole aivan loppuun asti mietitty, että mitkä renkaat sopivat mihinkin alustaominaisuuksiin.

        Että ei se tappioksi ole ottaa Kia niillä renkailla mitä mukana sattuu tulemaan. Mutta voi kysyä kauppiaalta vaihtohyvitystä. Heillä on vissiin kaikilla tarjolla vaihtoehtoisiakin rengassarjoja vanteineen ja alkuperäiset renkaat ja vanteet saa kyllä liikkeen kautta markkinoitua.

        Rion rengastuksesta yksi hyvä neuvo, jonka voin antaa tuoreeltaan, että kyyti paranee, jos Hankookin tilalle tulee nokialaiset. On myös mielipidekysymys. Kannatta kysellä ja kokeilla.

        ---Japseilla oli aikoinaan tapa, että rengastus oli halvinta, mitä maailmalta löytyi. Kun huonoilla renkailla sitten pilattiin loputkin ajo-ominaisuuksista, niin jossakin vaiheessa alettiin kiinnittää renkaisiin huomiota.---


        Eipä tuo renkaisiin päättynyt. Iskareissa sama linja. Ja varmaan kaikessa kuluvammassa. Kyllä niihin aikoihin niinkin usein kävi, että ostaja osti hieman kalliimman länsiauton kun sai siinä samalla hyvät iskarit ja rengastuksen. Tuli loppunetto halvemmaksi.


    • Saara4

      Pari vuotta ollut Kia Rio. Olen ollut tyytyväinen, pieni vika oli heti alussa. Ovet ei mennyt lukkoon ainoastaan kuskinpuoleinen. Se johtui jotenkin siitä että virtalukko jäi "kellumaan". Virtalukkoa rasvattiin pariin kertaan liikkeessä, mutta loppujen lopuksi sanoin että kun on uusi auto että nyt loppuu rasvaukset ja uusi virtalukko / pohja tilalle. Nyt pelaa eli oli periaatteessa uuden karhea. Ceedissä kuulemma ollut samaa vikaa paljon.

      • Samoja aikoja

        Minullakin nyt n. parin vuoden Rio-kokemus. Dieselistä. Ei vikoja. Ainoa toivomus, jonka voisi esittää "päättäville tahoille", että ohjaukseen saisi tuoda lisää tunnokkuutta. Ohjauksessa ei sinänsä mitään vikaa, mutta ajoon tulisi maittavuutta enemmän, jos olisi eurooppalaisempi tuntuma.


    • A. Virtanen

      Nooh... kahtellaan, josko esim. 5v. / 100tkm jälkeen vielä korjauskustannukset järkevällä tasolla. Kestävyydestä kukaan tiedä vielä mitään... onnellisia oletuksia.
      Ai, niin.... onhan siinä 7v. tehdastakuu...heh.

    • rioriorio

      On kahteltu 168040 km ei vikoja vielä

      • mulla tämmöset

        Minun kokemus Riosta: sama kuin ostaisi Valion jätskipaketin tai Hatrwallin Jaffaa. Ei ehkä mikään gourmet-elämys, mutta varmasti toimiva ja turvallinen.

        Pidän sisätilojen tilavuudesta kanssa.


    • Jo komas Kia

      Tänään vaihdettu Kia Cee'd,Kia 1.4 EX Rioon. Alkutuntuntuman perusteella numeroa suuremman auton tuntuinen sisätiloiltaan ja ajokokemukselta,kuin saattaisi odottaa,uskon riittävän tarpeisiini mainiosti. Tosin ajokokemusta on vasta 100km:stä,mutta tukevalta peliltä tuntuu,6 lovisen laatikon kanssa. Ceedillä tuli matkattua 75th km,automaattifarkku 2010,Ceedini oli aikaisempikin 2007,eikä niistäkään ollut pahaa sanottavaa.päinvastoin,oli helppo pysyä merkissä kiinni,vain kone muuttui nyt bensamoottoriksi nyt tälläkertaa. Kyllä nykyautoilla pärjää,kun asiat pitää vaan maltillisina ja vauhdin rajoitusten mukaisina, Turvallisia kilometrejä vaan kanssaliikkujille myös ......!

    • Autolija

      Ei tuolla pikku kipolla ole asiaa moottoritielle. Mutta jos kaupungin sisällä haluaa liikkua niin ehkä menettelee.

      • Jo kolmas Kia

        Ai pahus sentään,tuli poikettua heti jo toisena päivänä moottoritiellä Riolla,mutta en havainnut kenenkään pykivän ohitseni,vaikka numeroa pienemmällä ajoinkin,kuin ennen. Johtuikohan tämä samasta nopeudesta muiden tielläliikkujien kanssa,120km/h,jota Rio kulki aivan pirteästi ja moottoria mitenkään kiusaamatta,aivan yhtä hyvin kuin Volvot ja Bemaritkin,tosin ylinopeuteen en nähnyt tälläkään kertaa tarvetta itselleni Rion kanssa,perille ehdimme molemmat rajoituksiakin noudattaen. Että tälläistä tälläkertaa .......mopoautot erikseen sitten!!! Turvallisia kilometrejä muillekin. :0)


    • Selityksiä?

      Kun laittaa Googlen hakuun Kia Rio, löytyy näitä autoja valtava määrä käytettynä, useimmilla ajettu alle 100 000 km.
      Epäilyttää auton luotettavuus, kun noin paljon myynnissä vähän ajettuina?
      Onko ilmennyt ongelmia/vikoja, kun auto on jo varhaisessa vaiheessa laitettu myyntiin?

      • varma värkki

        "Onko ilmennyt ongelmia/vikoja, kun auto on jo varhaisessa vaiheessa laitettu myyntiin?"

        Myymisistä en tiedä. Mutta omat kokemukseni Riosta ja parin firman käytössä olevista (työntekijöiden käyttämistä) rioista viittaavat siihen, että eipä juuri vikoile. Aika hyvässä maineessahan tuo näyttää kaikenkaikkiaankin olevan.


      • Rion omistaja

        Aika harva ajaa pikkuautolla. Alle 3 vuoteen yli 100tkm.kyseinen malli tuli vasta myyntiin 2011 loppu vuoteen.jostain luin et joku oli rullannut jo 175tkm tolla Suomessa eikä suurempia vikoja.


      • Yksi selitys

        Moni vaihtaa ylipäätäänkin autonsa 2-4 vuoden välein kilometreistä huolimatta.
        En ole kyllä oikein oppinut tajuamaan ko asennetta, paitsi näiltä, jotka tosiaan ajavat paljon.
        Esimerkiksi entinen työkaverini(nyk. eläkeläinen) ajaa noin 6000km vuodessa ja hänellä on jo kolmas auto menossa tämän 7v aikana, kun olemme tunteneet. Ja jokaisen näistä kolmesta autostansa ainakin ostanut uutena.
        Vaikka no, kukin tyylillään.
        Eli ei se aina tarkoita, että auto on susi, jos se päätyy vähän ajettuna liikkeen vaihtoauto-osastolle.


    • Roy H.

      Nyt on pari viikkoa ollut alla uusi Rio vm-2014, ja kilsoja on tullut pikkusen yli 2000tkm, kun on ollut lomaa ja aikaa pörrätä kylillä. Koneena tässä on 1.2 litrainen 85hv, joka riittää mainiosti omaan käyttöön sekä motarilla, että taajamassa ajettaessa. Mielestäni tässä on hinta/laatusuhde ihan kohdallaan, ja autoa on mukava ajaa. Aikaisempaa kokemusta on "pikkuautoista" Ford fiestasta, ja Citroen C2:sta, ja kyllä tämä Kia vie noista voiton sata-nolla. Kulutuskin on aika pientä, johon olen ollut varsin tyytyväinen. Luin jostain Rion testituloksesta, että Kia kuluttaa huomattavasti enemmän ( 7 litraa ) mitä tehdas sanoo, mutta en kyllä ole päässyt lähellekkään noin suurta kulutusta.

      • uusi poloilija

        "Nyt on pari viikkoa ollut alla uusi Rio vm-2014, ja kilsoja on tullut pikkusen yli 2000tkm,..."

        Heh, kaksi miljoonaa kilometriä parissa viikossa... ei jäänyt epäselvyyttä, tuliko näppäilyvirhe :-)

        Itse asiaan, tuo 1,2-litrainen kiinnostaa Riossa itseänikin, kun VW lopetti turbottoman 1,2:sen myynnin Poloon. Vääntöarvot suhteessa painoon näyttävät olevan näissä samaa tasoa.

        Millaisia kulutuksia olet mitannut itse laskemalla? Ajotietokoneen lukuihin en luota.


      • kulutus 1.2l ?
        uusi poloilija kirjoitti:

        "Nyt on pari viikkoa ollut alla uusi Rio vm-2014, ja kilsoja on tullut pikkusen yli 2000tkm,..."

        Heh, kaksi miljoonaa kilometriä parissa viikossa... ei jäänyt epäselvyyttä, tuliko näppäilyvirhe :-)

        Itse asiaan, tuo 1,2-litrainen kiinnostaa Riossa itseänikin, kun VW lopetti turbottoman 1,2:sen myynnin Poloon. Vääntöarvot suhteessa painoon näyttävät olevan näissä samaa tasoa.

        Millaisia kulutuksia olet mitannut itse laskemalla? Ajotietokoneen lukuihin en luota.

        Moi.

        Kiinnostaisi myös kovasti nuo toteutuneet kulutukset 1.2 koneella.
        Kahdessa eri kotimaisessa testissä herjattiin juuri tuota kulutusta, että liki 7l hipoi.
        Katsoin Spritmotor.de stä, siellä 6.5l, mutta yleensä polttoaine sivuilla aktiivisia ovat ne, jotka ajavat todella taloudellisesti.
        Itsekin taloudellinen kuski, nykyinen 16v vanha 1.6l japsi vie pääkaupunkiseudun ajossa tuon 7l kesä ajossa.
        Tuli vaan aika hyvä tarjous tänään deltasta, 3 tuhatta sais 1.5 tuhannen nykyisestä autosta, alkoi houkuttelemaan.


      • ei ehkä kuitenkaan
        kulutus 1.2l ? kirjoitti:

        Moi.

        Kiinnostaisi myös kovasti nuo toteutuneet kulutukset 1.2 koneella.
        Kahdessa eri kotimaisessa testissä herjattiin juuri tuota kulutusta, että liki 7l hipoi.
        Katsoin Spritmotor.de stä, siellä 6.5l, mutta yleensä polttoaine sivuilla aktiivisia ovat ne, jotka ajavat todella taloudellisesti.
        Itsekin taloudellinen kuski, nykyinen 16v vanha 1.6l japsi vie pääkaupunkiseudun ajossa tuon 7l kesä ajossa.
        Tuli vaan aika hyvä tarjous tänään deltasta, 3 tuhatta sais 1.5 tuhannen nykyisestä autosta, alkoi houkuttelemaan.

        yep,
        itselleni tässä vastailen.
        Taidan kyllä nyt skipata tämän Rion hankinnan.

        Kävin tänään Deltassa katsomassa autoa lähemmin ja keskustelin myyjän kanssa
        kulutuksesta.
        Se kuitenkin on itselleni aika merkittävä tekijä.
        Myyjän mukaan Rio 1.2 alkaa tosiaan kuluttamaan aika reilusti jos ajonopeus nousee 100km hujakoille.
        Minusta n.7l/100km nopeudella 100kmh on vain liikaa, siis nykyaikaiselle autolle.

        Tietty Rio olisi aivan toisesta maailmasta mukavuudeltaan kuin nykyinen 16v vanha japsini.
        En kuitenkaan halua vaihtaa uuteen autoon jossa on 25hv vähemmän potkua ja kuluttaa kuitenkin saman tai jopa enemmän.

        Omallani kulutus siis nyt kesäkelillä pääkaupunkiseutu ajossa normaali liikennerytmin mukaan 7l, edellinen tankki, kun katsoin kuinka alas saan, niin 6,6l.
        Viime kesänä lomamatkalla, ei motareita, nopeus max 80-90, pikku assuteitä itärajaa myötäillen pohjoiseen, kulutus 6l.
        Auto kuitenkin 16v vanha, tehoa 110hp, ajettu 220tkm, arvoahan tuolla ei ole, siksi juuri Rio alkoi kiinnostamaan, mutta tuo kulutus hirvittää.

        Englatilaisella polttoaine seurantapalstalla, sadan auton otannasta, noin kaksikymmentä kulutti yli 8,5l, tuossa täytyy kyllä olla kaupunkinajoa todella paljon.

        Hyundai i10 tulossa myös Suomeen syksyn aikana, täytyy katsoa millä hinnoittelulla lähtevät liikkeelle.
        i10 kulutus spritmotorissa, 1.2 koneella, alle 6l.


      • Kiaako?
        ei ehkä kuitenkaan kirjoitti:

        yep,
        itselleni tässä vastailen.
        Taidan kyllä nyt skipata tämän Rion hankinnan.

        Kävin tänään Deltassa katsomassa autoa lähemmin ja keskustelin myyjän kanssa
        kulutuksesta.
        Se kuitenkin on itselleni aika merkittävä tekijä.
        Myyjän mukaan Rio 1.2 alkaa tosiaan kuluttamaan aika reilusti jos ajonopeus nousee 100km hujakoille.
        Minusta n.7l/100km nopeudella 100kmh on vain liikaa, siis nykyaikaiselle autolle.

        Tietty Rio olisi aivan toisesta maailmasta mukavuudeltaan kuin nykyinen 16v vanha japsini.
        En kuitenkaan halua vaihtaa uuteen autoon jossa on 25hv vähemmän potkua ja kuluttaa kuitenkin saman tai jopa enemmän.

        Omallani kulutus siis nyt kesäkelillä pääkaupunkiseutu ajossa normaali liikennerytmin mukaan 7l, edellinen tankki, kun katsoin kuinka alas saan, niin 6,6l.
        Viime kesänä lomamatkalla, ei motareita, nopeus max 80-90, pikku assuteitä itärajaa myötäillen pohjoiseen, kulutus 6l.
        Auto kuitenkin 16v vanha, tehoa 110hp, ajettu 220tkm, arvoahan tuolla ei ole, siksi juuri Rio alkoi kiinnostamaan, mutta tuo kulutus hirvittää.

        Englatilaisella polttoaine seurantapalstalla, sadan auton otannasta, noin kaksikymmentä kulutti yli 8,5l, tuossa täytyy kyllä olla kaupunkinajoa todella paljon.

        Hyundai i10 tulossa myös Suomeen syksyn aikana, täytyy katsoa millä hinnoittelulla lähtevät liikkeelle.
        i10 kulutus spritmotorissa, 1.2 koneella, alle 6l.

        Kiitos raportista! Mielenkiintoista tietoa kulutuksesta. Täytyy ottaa tää huomioon jos Rioa meinaa hankkia...


      • jpel.
        Kiaako? kirjoitti:

        Kiitos raportista! Mielenkiintoista tietoa kulutuksesta. Täytyy ottaa tää huomioon jos Rioa meinaa hankkia...

        Hei ota 1.4 D niin ei nouse kulutus kovemmissakaan nopeuksissa.
        Itsellä kesälomareissu lappiin n. 2000 km. kulutus vaihteli 3,8 - 4,2 l/100 km.
        ja vauhtia oli välillä reilusti ja autossapainoa.
        Kulutus mitattu tankilla.
        Ajotietokone näytti jatkuvasti 4,2 l. keskikulutusta.
        Normaalissa työmatka-ajossa pääsen yleensä 1000 km. tankillisella.


      • autoa hakien
        jpel. kirjoitti:

        Hei ota 1.4 D niin ei nouse kulutus kovemmissakaan nopeuksissa.
        Itsellä kesälomareissu lappiin n. 2000 km. kulutus vaihteli 3,8 - 4,2 l/100 km.
        ja vauhtia oli välillä reilusti ja autossapainoa.
        Kulutus mitattu tankilla.
        Ajotietokone näytti jatkuvasti 4,2 l. keskikulutusta.
        Normaalissa työmatka-ajossa pääsen yleensä 1000 km. tankillisella.

        Moi.
        Deltasta saamaan tarjouksen innoittamana lähdin liikkeelle, tarjous koskee vain 1.2l rioa.

        En ole kyllä ennen törmännyt autoon, josta saa lukea näin ristiriitaisia kulutustietoja.
        Mutta mutta, vaihtoehtojahan kyllä riittää, ihan uuteen ei tässä nyt ehkä saa vastaavalla rahalla, mutta aika uuden kyllä.


      • ei rio tälläkertaa
        autoa hakien kirjoitti:

        Moi.
        Deltasta saamaan tarjouksen innoittamana lähdin liikkeelle, tarjous koskee vain 1.2l rioa.

        En ole kyllä ennen törmännyt autoon, josta saa lukea näin ristiriitaisia kulutustietoja.
        Mutta mutta, vaihtoehtojahan kyllä riittää, ihan uuteen ei tässä nyt ehkä saa vastaavalla rahalla, mutta aika uuden kyllä.

        Yksinpuhelu jatkuu...

        Eli pohtinut jo pidempään autonvaihtoa, deltan kirje oli ehkä nyt se toimintaan johtanut tekijä.
        Rio jäi nyt ostamatta, vaikka hyvä auto varmasti, ärsytti vain tuo epäselvyys kulutuksen suhteen sekä muutenkin hinta olisi noussut aika paljon siitä tarjouksessa olleesta.
        Lohko ja toiset vanteet ja renkaat, plus ajatus siitä, että olisi jatkossa jonkin takuun takia vienyt autoa liikkeeseen öljynvaihtoon tuntui hieman vieraalta.

        Törmäsin sitten 4v vanhaan aikaste paljon ajettuun vw polo 1.4:een.
        Oli kyllä todella mukava ajaa ja laadukkaan oloinen.
        Vaikka vain 86hv, niin saatu hyvä alavääntö koneeseen.
        150 auton otannalla kulutus 6.8l.

        Se oli kilsojen takia hinnoiteltu ok ja sain omastani yllättävän hyvin, en nyt toki 3t, mutta kuitenkin.
        Ennen ex japsia, joka oli 4v, minulla oli 1.6l polo, ja se palveli todella hyvin. Se oli siis harvinaisempi 1.6l, matalilla 75hv tehoilla, mutta kone oli todella hyvin suunniteltu.
        Sillä pääsi ihan haamu kulutuksiin.

        En olisi viime viikonloppuna arvannut, että loppuviikosta on uusi vanha auto pihassa.
        Nyt jäi hieman rahaa ylikin, joten harkitsen ruostesuojausta, ja kai se on pakko aluvanteet ostaa ja uudet kesärenkaat.

        Kovasti olin päättänyt, että nyt ostan uuden auton, mutta en näköjään koskaan sitä tee, ei vaan onnistu.

        Näin tälläkertaa.

        Mukavia autokauppoja kaikille. (Harvinaisen asiallinen tämä rio ketju)


    • Mitannutkin

      Kulutus pienissä nopeuksissa 5-6, motarilla 6-7, siis ei lähelläkään 8,5. Kyse tuosta moposta pensa 1,25.

    • Lirutus
      • ehkä rio sittenkin...

        Uskomatonta mutta totta.
        Onneksi en ollut tehnyt kauppakirjoja.
        Olin odottamassa myyjää liikkeessä, niin selailin huoltokirjaa, huoltokirja ei ollut auton oma!!!
        Kirja oli saman värisen, saman vuotisen, 1.2 sen huoltokirja.
        Liike ei todellakaan tätä ollut tehnyt, joku aluevastaavakin tuli paikalle ja olivat kyllä aivan äimän käkenä.
        Asia tietenkin laitettiin jäihin.
        Kävin tänään uudelleen paikalla, ja kyllä asiassa on tehty joku petos.
        Autossa ollut h.kirja kuuluu vw:llä edelleen myynnissä olevaan autoon.
        Auton huoltohistoriaa ei vw n koneelta löydy.
        Liike meinaa ilmeisesti tehdä asiasta oikeusjutun.
        Liike ei siis ollut delta, vaan eräs toinen ns iso liike.
        Johan tuli soppa, petyin tietty, mut olisi voinut olla toinen ääni liikkeenkin kellossa jos paperit olisi jo tehty.
        Aivan tuuria oli, että lueskelin huoltokirjaa ja huomasin tuon 1.2 koneen koon ja rupesin sitä ihmettelemään.
        Käyn vielä ens viikolla paikalla, jos asia olisi jotenkin selvinnyt.
        Outoa kyllä koko homma, auto ei todellakaan vaikuta huoltamattomalta, mutta olihan se tietty käynyt meikkaamossa.
        Teknisesti en huomannut mitään outoa.
        Ehkä joku on jättänyt jakohihnan 2krt vaihtamatta jne ja päättänyt sitten huijata liikettä.
        En kyllä osta sitä, ellei asia jotenkin aukottomasti selviä.


    • ossssssstaaaaakoooo

      Ole ostamatta, mitä siitä täällä itket.

    • Uttelias

      Onko asiallista selvitystä saatu?

    • Cr-vv

      Minkälainen on rion maavara? Uskaltaako ajaa mökkitietä mikä on kuoppainen ja kivinen?

      • ei hyvä polo

        Polo jäi lopulta kauppaan, löytyi vw:n koneelta kyllä, ensihuolto oli aikanaan tehty vw:llä.
        Myöhemmistä huolloista ei mitään tietoa.
        Enempää en historiasta tiedä.
        Olisin voinut ostaa sen tietyillä ehdoilla, mutta eivät olleet halukkaita juuri mihinkään suurempiin myönnytyksiin.
        Olisivat tehneet öljynvaihto huollon sekä vw:llä kuntotarkastuksen, tuo ei riittänyt mulle, varsinkin kun ei mitään tietoa, oliko siitä vaihdettu jakopäätä koskaan.
        Itse esitin, että jakohihnan vaihto, kuntotarkastus, 12kk takuu, uudet talvirenkaat.
        Renkaista olisin voinut luopua, tietty, se oli ylimääräistä se pyyntö, mutta eivät olleet halukkaita neuvottelemaan.
        Mitään kränää ei jäänyt, yllätyin hieman kyllä, että eivät mihinkään ehdottamaani lämmenneet.
        Toki tajuan, että tuon auton kate olisi siinä mennyt, mutta silti.
        Sen verran kyl tulivat vastaan, että tarjous omastani on voimassa 6kk, jos haluan sinne mennä vaihtamaan autoa.
        Ja takin sain, ou jee.


    • Kokenutkin

      Kantsii olla nyt takinkääntäjä kun kerta uusi takki? Osta Kia 7v takuulla ja unohda klonswagenit?

    • crvv

      Koliseeko rion pohja ja paikat tippuu hampaista kun ajelee kuoppaisia ja kivisiä teitä?

      Uskaltaako mennä jäisten polanteiden yli talvella?

    • Tärryyttää tai ei

      Jousitus on kovahko kuten nykyäänkin useissa kulkineissa, paitsi jenkit kait.
      Renkaat ja niiden ilmanpaine myös vaikuttaa. Tosin 7v takuuaikana jousituskin kait hieman pehmenee?

    • Tyytyväinen

      Itellä on käytössä Kia Rio 1,2l vm. 2012. Kulutus on ollut kehätie surffauksessa aika tasan 5,5 l/100km ysivitosella. Ja ysikasilla 5,3 l/100km. Kulutus nousee selkeesti motarilla, kun nopeus on 120-140 km/h. Mutta niin se tekee kaikilla autoilla.

      • Golfinge

        Aika korkea kulutus maantieajoon! Itse ajelen Golf 2.0 TDI:llä lukemia 3,7-4,2 l/100km


      • uusi poloilija
        Golfinge kirjoitti:

        Aika korkea kulutus maantieajoon! Itse ajelen Golf 2.0 TDI:llä lukemia 3,7-4,2 l/100km

        Pienellä bensakoneella on tuo viiden ja puolen litran keskikulutus aika normaalia. Omassa turbottomassa 1,2 litran Polossa heiluu sen molemmin puolin, nyt huonommalla puolella ensiasennusrenkaan korkeamman vierintävastuksen vuoksi. Motariajon jäädessä vähemmälle 5,0-5,2 l satasella ihan mahdollinen, jos tilalle ei tule pelkkää nurkkapyöritystä.

        Ylikovilla rengaspaineilla saisi kai vähän pihistettyä, mutta mukavuus varmasti kärsisi. Talvirajoitukset kyllä leikkaavat automaattisesti nyt kulutusta.


    • Rio de Rio

      Jaahasta vanha viestikeju viel voimissaan oman 1.2 Riioni luovutus oli 16.4-2012
      Nyt on mittarissa 65tuhatta/km
      Ominaisuuksiin on tullut totuttua ja yhteiselo sujuu hyvin, en kiinnitä autoon juurikaan huomiota en hyvässä enkä pahassa. Korjaamolle ei ole tullut alun "turvavyönippelin" jälkeen muita ylimääräisiä käyntejä. Huollot teetän ohjelman mukaan ja siinäpä se!
      Rio on siis vastannut hyvin odotuksiini vie paikasta A paikkaan B ja on ollut luotettavai luultavasti ajelen tuolla vielä kolmisen vuotta ja vaihdan johonkin saman konsernin mobiiliin kiaan tai huntaihin

    • Rio Rio Rio !!!

      Tuosta kian kulutuksesta sen verran, että oma 1.25 "mopomoottorilla" varustettu Rio vm-2014 kuluttaa aika tarkalleen 6.4 litraa satkulla sekalaisessa ajossa, jossa kaupunkiajoa on arviolta 80%, ja loput taajamassa pyörimistä. Ajotietokone näyttää 0.4l liian vähän. Tätä olen tarkkaillut useaan otteeseen, ja lopputulos on ollut aina sama. Kilsoja takana 18000...

      Aina on vienyt perille, ja tuonut kotiinkin.

      • kyselläänpä

        Onko rengastus nk. oletuskokoa?

        Oletuskokoa isompi- tai pienempikehäiset renkaat vaikuttavat kulutukseen. Hieman ajotapaankin.


    • Rio Rio Rio !!!

      Renkaat ja vanteet on ne mitkä uutena oli alla, en ole niiden kanssa alkanut puljaamaan.

      • kekemusta tästä

        No joo, niissä varustepaketeissa on ollut joskus matalaprofiilisia ja jotkut vakiorengastukset voivat olla korkeitakin malleja. Mutta rengaskehällä tosiaan on vaikutusta kulutukseen. Ei tosin mahdottoman suurta.


      • Mulle kans???
        kekemusta tästä kirjoitti:

        No joo, niissä varustepaketeissa on ollut joskus matalaprofiilisia ja jotkut vakiorengastukset voivat olla korkeitakin malleja. Mutta rengaskehällä tosiaan on vaikutusta kulutukseen. Ei tosin mahdottoman suurta.

        Kiinnostaisi tosiaan Kia Rion luotettavuus ja käyttökulut. Siis ihan rehelliset kokemukset ko menopelistä.
        Mulla on iso farkku nykyään ja hyvä peli kaikkinensa, mutta tosiaan tarpeeseen nähden liikaa mulle. Eli olisin vaihtamassa pienempään, lähinnä pikkufarkku/hatchback.
        Mulla pisti silmään netistä näitä Kia Rion farkut, useimmat on tuolla 1,3l koneella mutta on siellä yks 1,5l koneellakin oleva, siis näistä kohtuuajetuista, mitä on tarjolla.
        Nämä 3kpl, kun kiinnostaisi, ovat 2005-mallisia, kilsat on noin 100-120tkm tietämillä ja hintapyynti on tuossa vajaan 3500€ ja vajaan 5000€ välillä.
        Miten on, kannattaako edes harkita? Hinta, ikä ja kilsat ovat mun mielestä kohdillaan ja varustetasotkin ihan ok. Mulle ainakin, kenelle riittäisi tällainen muutaman tuhannen euron käytettykin autoksi.
        Lähipiirissä on kyllä Kian isompia malleja kulkupeleinä(C'eed ja Sportage) ja he ovat ainakin olleet omiin Kioihinsa tyytyväisiä.


      • hyviähän nämä
        Mulle kans??? kirjoitti:

        Kiinnostaisi tosiaan Kia Rion luotettavuus ja käyttökulut. Siis ihan rehelliset kokemukset ko menopelistä.
        Mulla on iso farkku nykyään ja hyvä peli kaikkinensa, mutta tosiaan tarpeeseen nähden liikaa mulle. Eli olisin vaihtamassa pienempään, lähinnä pikkufarkku/hatchback.
        Mulla pisti silmään netistä näitä Kia Rion farkut, useimmat on tuolla 1,3l koneella mutta on siellä yks 1,5l koneellakin oleva, siis näistä kohtuuajetuista, mitä on tarjolla.
        Nämä 3kpl, kun kiinnostaisi, ovat 2005-mallisia, kilsat on noin 100-120tkm tietämillä ja hintapyynti on tuossa vajaan 3500€ ja vajaan 5000€ välillä.
        Miten on, kannattaako edes harkita? Hinta, ikä ja kilsat ovat mun mielestä kohdillaan ja varustetasotkin ihan ok. Mulle ainakin, kenelle riittäisi tällainen muutaman tuhannen euron käytettykin autoksi.
        Lähipiirissä on kyllä Kian isompia malleja kulkupeleinä(C'eed ja Sportage) ja he ovat ainakin olleet omiin Kioihinsa tyytyväisiä.

        Tässä uudessa korimallissa ei taida olla farkkuversiota tai sitten ei tuoda Suomeen.

        Olen tällä uudella ajellut dieselinä jo useamman kymppitonnin eikä vikoja ole ilmennyt. Ennen ostamista seuloin Kiasta saatuja aiempia kokemuksia ja kun olivat hyviä, tein ostopäätöksen.

        Uskon, että ne vanhatkin ovat kestävyydeltään hyviä. Mutta kannattaa tietysti valkata hyvä yksilö.


    • KIa On Hyvä ;)

      Terve.

      Nyt tuodetta tietoa..Ostin 2012, ensinmäisen Kia Rio 1.2 bensa..uutena..eipä mittään vikaa..Muutaman parkkilampun vaihdoin, kun normaalisti menevät rikki,esim: Kun ihmiset "hakkaa" peräloosterin kannen liian lujaa kiinni..joten kuuman hehkulampun lanka katkeaa helposti..normi hajoamista...

      Autolla on todella hyvä ajaa..hinta laatu suhde hyvä..ja hyvät varusteet vakiona..minulle riittää ainakin kun A paikasta B ajan...Autollani oli ajettu 43tkm..ei mitään vikaan..kahdesti kävin huoltamassa öljyt / Suodattimet...( Nehän ne tärkeimmät autossa,että sydän pysyy kunnossa )

      Huolto välihän tuolla 30tkm/ 2-vuotta...

      OMa, mielipiteeni on että, nykyajan autoilla ajetaan liian pitkiä kilometrejä ,esim.Öljyn vaihtovälit!! huh..huh..Näkeehän sen että tiettyä merkkejä esim..VW koneella tehdään jakopää remontteja vaikka ovat ketjukoneella!! Kuten myös Mersut...mutta öljystähän ne jakopää saa voitelun....ja kun öljystä tulee "löysää" se ei enää voitele..näin se vaan menee. Itselläni oli aikoinaan mersu..vaihdoin öljyt ja suodattimet 10-15tkm,n välein..ja paikat kesti porskuttaa 600tkm....

      Ja tiedän että öljyt ja suodattimet ovat parantuneet todella mahtavasti..ja se on halpaa jopa täälläkin Espoossa huollattaa..Esim.Kyseinen Kia malli..oliko Deltalta nytkin tarjous 129e..öljyt suodatin jne...

      Ja viimeiset sanat ;) Ostin uuden Kia Rion Joululahjaksi 23.12.2014..ja jokainen saa itse päättää olenko tyytyväinen Kiiaan..KYLLÄ...

      Tero.K
      Espoo
      Ajoneuvomekaanikko

    • gänäs

      Huomaa kirjoituksestasi miksi päädyit ajoneuvomekaanikoksi, etkä kirjailijaksi...

      • Sivusta seurannut...

        Hienoa perus Suomalainen kateus ; )


      • gänässä
        Sivusta seurannut... kirjoitti:

        Hienoa perus Suomalainen kateus ; )

        joo yhdys sanoistakin huomauttaminen on vain kateellisuutta...


      • eikateutta
        gänässä kirjoitti:

        joo yhdys sanoistakin huomauttaminen on vain kateellisuutta...

        Juu, tästedes joka viestiin linkki Suomen kielioppiin.


    • Kian_mahdollinen_ostaja1

      Start! koaejossa uusi Kia Rio
      Torstai 3.11.2011 klo 15.52

      Start! koeajoi uuden Kia Rion. Auto oli varustettu todella kattavalla EX-varustetasolla ja start-stop-automatiikan sisältävällä 1,4-litraisella ja 109-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Koeajossa olleen Rion luvattu keskikulutus on 5,5 litraa sadalla ja CO2-päästöt 119 g/100 km. Todellisuudessa normaalissa sekalaisessa ajossa auto vie noin 7 litraa.

      • nettitaneli

        Tuollaisen näin telkkarista silloin alunperin. Näköjään netistä poistuvat aika nopeaan. En ole löytänyt tuota Rion koeajoa ja muitakin kioja on listoilla, mutta ei vaan löydy katseltavaksi. Mistähän nuo löytäisi?


      • brrtt3
        nettitaneli kirjoitti:

        Tuollaisen näin telkkarista silloin alunperin. Näköjään netistä poistuvat aika nopeaan. En ole löytänyt tuota Rion koeajoa ja muitakin kioja on listoilla, mutta ei vaan löydy katseltavaksi. Mistähän nuo löytäisi?

        Tässä koeajovideo.
        https://www.youtube.com/watch?v=3rXpUDfhelY


      • kehityskehittyy
        brrtt3 kirjoitti:

        Tässä koeajovideo.
        https://www.youtube.com/watch?v=3rXpUDfhelY

        Rio on sen varhaisen koeajon jälkeen kylläkin jo päivitetty. Ei ehkä kovin suurta eroa tullut, mutta jonkin verran parannuksia kuitenkin. Ja nyt viimeksi uusia koneita.


      • millaisinKokemuksin
        kehityskehittyy kirjoitti:

        Rio on sen varhaisen koeajon jälkeen kylläkin jo päivitetty. Ei ehkä kovin suurta eroa tullut, mutta jonkin verran parannuksia kuitenkin. Ja nyt viimeksi uusia koneita.

        oisin utelias, että millaisia kilometrimääriä eniten ajetuissa rioissa löytyy. Eli tää viimeisin facelift-malli ja se edellinen, joka on periaatteessa sama.


    • kulkeekulkee

      Muutama kymppitonni Riolla takana. Kokemukset voisi tiivistää siihen, että , että auto ei herätä juuri hurraahuutoja tai hysteriaa. Mutta omistajana ja ajajana arvostankin juuri sitä, että Riossa ei ole yhtään huonoa ominaisuutta. Ja ainakin itselleni on osunut onni, että ei ole vikoillut mitään.

      • Kulukee_hyvin

        Meillä ollut toisena kohta 2v ja ei mitään vikoja!


    • varmistus

      Kia Rio 1.2: Minkä tehoisen sisätilan lämppärin voi/saa /kannattaa laittaa?

      • Lämmittelijäkin

        Meillä 600/1200W eli voi valita. Tuo 600 riittää jos pakkasta alle 30. Toisaalta ovat nykyään itsesäätäviä joten tulipalovaaraa ei ole.


    • GaryPalmunen

      Eipä tämä Rio mitään paistinpannu lämmittimiä tarvi...just laitoin vaimon 3 vuotiaan bensa Kian käyntiin. Viikon seisonut pihassa, kun oltiin reissussa. Lähti kuin palmun alta. Kovat pakkaset on kuitenkin olleet, auto muuten kuin iglu, sisältä ja ulkooa. Naapurin uudehko japsimaasturi siinä vieressä nokkapelti pystysssä ja laturissa. Weba oli vissiin tyhjänny akun?

    • ronroo

      Murheita ja harmeja löytyy.
      Meillä on Rio vm 12 ja eipä lähtenyt kesällä useana aamuna käyntiin,
      lopulta selvisi että maadoitus oli heikko eli vaikka akku oli periaatteessa ok niin
      virta oli kateissa.
      Nyt nyt sitten talvella on useasti tuulilasin pyyhkijät mykkinä (kerran pari myös kesällä), ilmeisesti vettä menee jonnekin sopimattomaan paikkaan ja se kun jäätyy niin homma ei toimi, sulakkeet ovat kyllä kunnossa.

      Kesällä ja kuivalla kelillä ok auto ;)

    • Halpajahuono

      Kia Rio 1.2 ollut nyt ajossa vuoden ja ajoihan tällä.
      Halvanoloinen joka ei herätä kovinkaan positiivisia tunteita.
      Ajettavuudessa ei kehumista, mutta lyhyet kauppareissut menee.

      Menee myyntiin kun "kalliit kilometrit" on uudesta ajettu ja arvo tippunut hälyttävän paljon. Tämä on Kia Rion huonous, arvo tippuu todella nopeasti. En suosittele. Huono hankinta vaikka pitkään harkitsinkin useasta pikkuautosta.

      • vr455

        Ostan aina auton uutena, jolla ajan 17 vuotta. Ei automerkki silloin vaikuta arvon alenemiseen tuon ajan jälkeen.


    • Takkuajanon

      Seisoi ulkona pakksessa yli 2 viikkoa ja lähti käyntiin kuin kesällä. Vaihtoon menee kun takuu loppuu eli 7v. Silloin kait ei isoa eroa hyvityshinnassa muihin verrattuna?

    • tuore.Riokuski

      Missä Suomeen tulevat Riot on valmistettu?
      Itsellä muutaman päivän vanha Rio 1,2 LX, on hyvä ajaa :)

    • vaihtoon

      rio 2015 1.2 ajettu 15000km. tyhjäkäyntiääni muuttui omituiseksi 10000km. jälkeen. samaan aikaan ajaessa koneesta alkoikuulua rallatusta, räpinää. tasakaasulla ajaessa ääntä ei kuulu mutta lieväkin ylämäki niin alkaa rohina. aivan kuin venttiilit sekoaisivat. on myös alkanut kuluttamaan öljyä. onko kellään kokemuksia jakoketju ongelmista ,oireista?

    • EipahaRIO

      Nyt Rio ollut uudesta saakka noin 3 vuotta ja mittarissa yli 60tkm. Auto on 1.2 EX varustelulla, joka mielestäni on ehdoton minimi varustetaso, jos haluaa nauttia edes hieman laadusta ja ajamisesta. Autossa ei ole ollut mitään vikaa koko omistuksen aikana. Tehtaan ilmoittamat kulutukset heittää muutamalla desillä alakanttiin, mutta millä merkillä ne pitäisi edes paikkaansa?

      Näillä kokemuksilla seuraava autokin on RIO.

    • rioderio

      16.4-2012 ostetulla riolla on nyt mittarissa 110t/km edelleen olen selvinnyt normaaleilla määräaikaishuolloilla, nyt on kiikarissa uusi Picanto pitää joku pv käydä koeajolla :)

    • Kesäkuussa -17 ostettu uus RIO 1.2 LX Vision pack lisävarusteilla ja nyt ajettu 300 km ja pidän kovasti autosta . Ajaminen on kuin samettia , tyylikkään näköinen sisältä ja ulkoa . Tilat on hyvät tässä kokoluokassa .
      Todella hyvä valinta enkä ole katunut tätä hankintaa .

      • Puoli vuotta ajeltu ja hyvin toimii . Ei ainoatakaan vikaa toistaiseksi .


      • NITRO-VILLE kirjoitti:

        Puoli vuotta ajeltu ja hyvin toimii . Ei ainoatakaan vikaa toistaiseksi .

        1 1/2 vuotta ajeltu , ei ensimmäistäkään vikaa toistaiseksi - Kilometrejä kertynyt reilut 12 000 .


      • Kaksi vuotta tuli täyteen ja kohta 15 000 km mittarissa . Ei ole vikoja vieläkään ilmennyt , toimii hyvin . Ei voi muuta sanoa kuin tyytyväinen olen edelleen .


      • NITRO-VILLE kirjoitti:

        Kaksi vuotta tuli täyteen ja kohta 15 000 km mittarissa . Ei ole vikoja vieläkään ilmennyt , toimii hyvin . Ei voi muuta sanoa kuin tyytyväinen olen edelleen .

        2v 8 kk ajeltu 18 000 km . ei ainoatakaan ongelmaa toistaiseksi .


      • NITRO-VILLE kirjoitti:

        2v 8 kk ajeltu 18 000 km . ei ainoatakaan ongelmaa toistaiseksi .

        3 vuotta tuli täyteen ja mittarissa 20 000 km 12.7.2020 . Matka jatkuu ilman ainoatakaan vikaa . Edelleen tyytyväisiä ollaan .


      • NITRO-VILLE kirjoitti:

        3 vuotta tuli täyteen ja mittarissa 20 000 km 12.7.2020 . Matka jatkuu ilman ainoatakaan vikaa . Edelleen tyytyväisiä ollaan .

        4 vuotta on ajeltu (heinäkuu2021) ja vikatilasto näyttää yhä nollaa . Ei ainutta vikaa koko aikana . On ajeltu pitkin Suomea muijan kanssa kaksistaan ja tyytyväisiä ollaan .


    • eienääVWtuotetta

      Tuoko tämä 1.0 turbo mitään lisäarvoa ajamiseen vai onko 1,2 Suomeen ihan sopiva kone.Ja lienee kestäväksi todettu.Entäpä 1.4 moottorit?

    • 120hvKia

      Edellisellä Kia Riolla ajettiin 4½ vuotta ilman pienintäkään ongelmaa. Pari kuukautta sitten vaihdettiin uuteen Rioon 1,0 turbo 120hv kaikilla mausteilla ja ollaan todella tyytyväisiä.

    • vapaakäsi

      Hei! Ostin Kia Rion ja handsfreessä joku säätöjuttu on niin etten saa puhelun ääntä kuulumaan kaiuttimista. Pariin kertaan se onnistui ja en toisaan muista mikä säätö on nyt taas niin ettei kuulu. Bluethoot toimii ja puhelu yhdistyy ratin namiskoista ja myös sammuu, mutta puheluääntä ja soittoääntä ei vain kuulu.

      • JoKolmasKia

        Katsoppas puhelimesi asetusvalikosta noita asetuksia,itselläni jo pois vaihdetussa Riossa ( vm. 2014) piti Ompun asetuksia hiukan tarkistaa muistaakseni. Sittemmin toimi koko runsaan kolmivuotisen käyttöaikani moitteetta ovikaiuttimet puhelussa!


    • Kia-Rio

      KIA=Köyhän Ihmisen Auto.

      • Ei voi olla köyhä jos on Suomessa varaa ajella omalla autolla , yhtä hyvin BMW = Brutaalien Mulkkujen Wc .


      • Anonyymi

        samalaiseen multaan ne menee kaikki aikoinaan....oli auto mikä tahansa...


    • Anonyymi

      Kian kestävyys?
      Tässä ainakin tietoa pitkästä takuusta - ja Kiaa on Pohjanmaalla näköjään takseinakin :)

    • Anonyymi

      Roomsterista vaihdoin uuteen riioon. Nyt reilu 10000 km mittarissa.
      Yleinen laatuvaikutelma aika sama kuin skodassa eli riittävä arkiajoihin.
      Yhtään vikaa ei ole ilmennyt.
      Ajossa likaa kertyy takaovien raosta kynnyksiin aikalailla.
      Napakka alusta ja kulkee suoraan kuin juna, mutta täydellä kuormalla aavistus levottomuutta suurilla nopeuksilla moottoritiellä.

      • Anonyymi

        Rio ollut käytössä 11/2014 asti joten kokemusta jo jonkin verran tullut. Tuossa mallissa ajotuntuma on ollut koko ajan hatara. Yliohjautuu ja varsinkin nastoilla sulalla asfaltilla erittäin tunnoton.
        Omille vähäsille ajoille kuitenkin kelvannut. Nyt vaihtoa mietin ja kävin paikallisessa Kia jälleenmyyjä liikkeessä. Myyjän! kanssa ihan samat kokemukset. Yliohjautuva erittäin tuuliherkkä ja erittäin äänekäs kesäkumeillakin. Katselin Kia Stonicia. Sehän on samalle pohjalle tehty kuin Rio. Sama akseliväli vaikka kahdeksan cm pidempi. Stonicin ongelma on näköjään sama kuin Riossa. Jopa vieläkin tuuliherkempi ja äänekäshän se on!
        Mietintään jäi., mutta luultavammin on nyt toisen merkin vuoro.


    • Anonyymi

      Olen Kia Rion 1,4 automaatilla omistaja vuodesta 2013. Vuosikausia ajoin ja tankkasin vähänväliä. Ajettu nyt n. 34 000. Ajan kaupunkiajoa ja hyvin vähän maantieajoa.
      Nyt vasta mittasin kevättalvella että paljonko sitä polttoainetta meneekään. Uskomatonta mutta totta kaupunkiajossa talvella kulutus n. 14 l/100km. (häränsilmä vaan pyörii tankissa)
      Autolla oli kesällä viimeinen takuuhuolto, niin pyysin tarkistamaan miten sitä polttoainetta meneekin niin paljon. Tarkistutin myös sen säteilylämmittimen toimiiko se ollenkaan. En ole kertaakaan talvella käynnistänyt autoa lämmittämättä.
      Poika sanoi että autossa ei mitään vikaa ja kulutuksesta tingatessani kiemurteli että kyllähän se auto bensaa aina syö. (Ei myöntänyt että paljon menee, koska myyvät merkkiä).
      Älä usko esitteessä olevaa polttoaineen kulutusta. Kun kerrot sen kahdella niin on lähempänä totuutta.
      Muuten auto kulkee niinkuin pikkuauton pitääkin, Minulle on välttänyt.

    • Anonyymi

      Vielå Rion polttoainekulutuksesta. Käynnistyksen jälkeen olipa kesä tai talvi ulkona haisee bensa voimakkaasti. Trippimittari on säädetty että se ei näytä bensankulutusta enempää kuin 8 l/100km, Vaikka se kuluttaakin sen 14 l /100km. Että semmoista kusetusta. Vasta tankatessa selviää se todellinen kulutus.
      tv. sama

      • Anonyymi

        Kaupunkiajossahan polttoainetta kuluu kaikkein eniten jatkuvine pysähdyksineen ja liikkeellelähtöineen ja sen päälle vielä automaattivaihteisto aiheuttaa jonkinlaisen kulutuslisän myös. Onko sulla miten paljon vielä kuormaakin kyydissä?
        Erittäin vähän olet Riolla ajanut, kannattaisi ehkä silloin tällöin käydä ajamassa pidempi maantielenkki, että auto lämpiää kunnolla ja akkukin lataantuisi.

        Itsellä on 1,2 Rio vm. 2016 ja kilometrejä on vajaat 45 tuhatta, 5-vaihteinen manuaaliloota. Pitkän ajan keskikulutusmittari näyttää tällä hetkellä 5,8 litraa sataselle. Itse laskien kesällä menee vähemmän, talvella enemmän, mutta suurimmillaankaan ei ole mennyt n. 7 litraa enempää. Tavallisesti ajoni on seka-ajoa, mukana kaupunkiajoa ja moottoritieajoa, varsinkin kesäisin myös pidempää maantieajoa.

        Hetkellisen kulutuksen mittariahan kun katsoo, niin esim. mäkilähtö punaisista valoista hörppää aika hurjat lukemat tauluun, onneksi vain hetkellisesti. Kaupunkiajo on kulutukselle kaikista pahinta.


    • Anonyymi

      Vielä bensankulutuksesta, että parhaimillaan menee 14 l/ 100 km : Kulutus on laskettu vain tankatessa, ei mitään yksittäisiä ajoja. Eli laskettu tankatut litrat jaettuna ajettuihin kilometreihin, Kokoajan saa olla tankkaamassa, tämä on taivahan tosi. Ajotyylini on normaali, ei mitään kaahailua. Myyntimiehet ja ne jotka eivät halua tunnustaa ostaneensa paskaa, puolustelevat, että yksittäisessä tilanteessa syö sitä ja tätä.
      Kun laskee vain tankatessa tilanteen, siihen mahtuu monenlaista ajoa.

      • Anonyymi

        Ei kyllä haise bensa minun autossa eikä polttoainehöyryjen keräysjärjestelmän ansiosta pitäisikään haista. Olen minäkin laskenut kulutusta perinteisesti tankkaamalla, ja ajotietokoneen lukema heittää n. puolella litralla enimmillään alaspäin.

        Itsehän sanoit tuolla ylempänä ajavasi paljon kaupunkiajoa ja hyvin vähän maantieajoa, joten korkeahko kulutus voi selittyä hyvin pitkälti kaupunkiajolla.
        Jos autosi seisoo ajamattomana pitkiä aikoja vähäisestä kilometrilukemasta päätellen, myös jarrut voivat ruostua jumittamaan ja laahaamaan aiheuttaen myös kulutuslisää. Huollossa ne eivät niitä herkistele kuin erikseen veloitettavana ja tilattuna lisätyönä.


      • Anonyymi

        Jos bensa haisee, vuotta sitä jostakin.
        Aikoinaan autossani vuoti eberin letku ja kyllä haisi bensa. Kulutuksessa en huomannut on autolla tuli ajettua 300 km viikossa, niin meni hän sitä bensaakin.


      • Anonyymi

        jos tuonverran syö bensaa niin ei se autos käy edes tyhjäkäyntiä..


    • Anonyymi

      Enpäs tiennytkään, että Rio on ollut saatavana jopa pakettiautoversiona ainakin 2015 vuonna:
      https://www.is.fi/autot/art-2000001042745.html

      Jotenkin tuntuu muutenkin, että ennenvanhaan sitä oli omasta automallistaan paremmin perillä, nykyään näköjään oppii uutta autonsa mallisarjasta vielä useita vuosia myöhemmin...

    • Anonyymi

      Kia Rio ei mahdu vanhan malliset lasten yhdistelmä vaunut peräkontiin. Ei ole siis ainakaan pienten lasten perheelle auto

    • Viisi vuotta tuli Riolla täyteen heinäkuussa -22 . Ei ole edelleenkään ainoatakaan vikaa ollut . Edes lampuista ei yksikään ole hajonnut , katsastusmieskin kehui hyväksi autoksi .

      • Anonyymi

        Paljonko on nyt kilsoja mittarissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko on nyt kilsoja mittarissa.

        27000


    • Anonyymi

      tuli ostettua uus rio...hintaansa nähden hyvä.,,ja takuu on pitkä kia tiepalvelulla , eikä huoltojen hinnatkaan ole kalliita...pitäähän muitakin merkkejä huoltaa vuoden välein aivan samanlailla oli takuuta eli ei..

    • Anonyymi

      Tuli ostettua uusivm 2022. 1,2koneella....pitää vaan mitata kummalla kuluttaa vähempi 98 vai 95....entinen corolla söi 98 okt vähempi ja tuli halvemmaksi ajaa...ainakin kesällä rio menee suoraan kuin juna....huollonvälejä vois lyhentää... Tyytyväinen ostokseen ja naapurikin kehui sieväksi ja luotettavaksi kun sattui tietämään asiasta..

    • Anonyymi

      Onko muilla ollut mitään mainittavaa Rio 2012-2017 sisätaustapeilin käytössä?
      Itse ostin uutena 2016 Rion ja pienenä kiusana ollut itsekseen alaspäin valuva sisätaustapeili ja ettei sitä ole saanut säädettyä niin ylös kuin haluaisin, toki riittävän ylös on mennyt että näkee takalasista ulos, mutta säätö on aikaa myöten hiljalleen valunut alaspäin, joten suuntausta on pitänyt korjailla. Sen verran vähäinen vaiva kuitenkin, että en ole muistanut milloinkaan huollossa sanoa siitä.

      Ajattelin että sen nivel on varmaan jotenkin hitusen liian löysä, mutta joku aika sitten sitten säädin sitä vähän kovaotteisemmin ylöspäin, ja kappas kun sehän liikkuikin ylemmäs kuin aiemmin ja on nyt pysynyt siinä säädössään. Löysyyden sijaan on tainnutkin olla jäykkä, ei ole tullut näköjään uskallettua käsitellä sitä tarvittavalla voimalla. Tietysti kun se on liimattu tuulilasiin niin kyllähän sen varmaan saisi irtoamaankin tarpeeksi rajulla käsittelyllä.
      Vielä näköjään oppii uutta autosta vaikka ollut jo päälle 7 vuotta xD

    • Anonyymi

      Vuosi on pörrätty, ei ainakaan vielä vikoja..kevyt ohjaus on kaupungissa näppärä..

    • Anonyymi

      On tällä hetkellä ja on hyvä

    • Kuusi vuotta täyttyi Riolla , ei muita vikoja kuin polttimo vaihdettu edestä . 28000 ajettu .

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe