Kokoomus näyttää suunnan.

Luki.

Katainen virittää hirvittävää eläkepommia .


Pääministeri Jyrki Katainen onnistuu todennäköisesti siinä, missä ex-pääministeri Matti Vanhanen ei. Vanhanen keksi muutama talvi takaperin hiihdellessään Rukan lumilla, että eläkeikää pitäisi nostaa.

Äläkkä oli hirveä, eikä Vanhasen idea mennyt läpi.

Nyt Jyrki Katainen lähestyy eläköitymisiän nostoa paljon juonikkaammalla tavalla.

Kataisen johtama hallitus aikoo yhdistää Suomen kuntia. Kuntien yhdistämistä seuraa kaksi asiaa: kuntien työntekijät saavat viiden vuoden irtisanomissuojan ja heidän palkkansa nousevat, koska palkat harmonisoidaan.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että suuret ikäluokat saavat viiden vuoden jatkoajan, jolloin heitä ei irtisanota ja palkka nousee. Suuret ikäluokat ovat nyt siinä iässä, että moni heistä pystyy nauttimaan täysin rinnoin työuran pidentämiseen tarkoitetusta eläkkeen superkarttumasta.

Kun nämä superkarttumia keränneet jäävät viiden vuoden kuluttua eläkkeelle, eläkemenot kasvavat hurjasti.

Kataisen hallitus puuhaa nyt kultaista kädenpuristusta suurille ikäluokille, ja se voi käydä kamalan kalliiksi muille.

64

3015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .00443

      Terävä havainto, että eläkeläisia ja suuria ikäluokkia hyysätään tässä punikkivaltiossa muiden kustannuksella. Esim. uudisrakennukset eivät ole oikeutettuja kotitalousvähennykseen, sen sijaan vanhat neukku ja muut läävät ovat.

      • mk

        Ei suomessa rahat lopu vaan kun eläkejärjestelmän pitäisi pyöriä tulorajoituksella ja jos se ei riitä niin sitten myydään tarpeeksi sijoituksia niin tass on rahaa että silleen.


      • Suuri eläkehuijaus
        mk kirjoitti:

        Ei suomessa rahat lopu vaan kun eläkejärjestelmän pitäisi pyöriä tulorajoituksella ja jos se ei riitä niin sitten myydään tarpeeksi sijoituksia niin tass on rahaa että silleen.

        Meinaat siis ihan oikeasti, että suomalaiset voivat olla eläkkeellä 15-20 vuotta maksettuaan 7 vuoden eläkkeeseen riittävät eläkemaksut?


      • mk
        Suuri eläkehuijaus kirjoitti:

        Meinaat siis ihan oikeasti, että suomalaiset voivat olla eläkkeellä 15-20 vuotta maksettuaan 7 vuoden eläkkeeseen riittävät eläkemaksut?

        Sitähän varten niitä sijoituksia on että kun tulorahoitus ei riitä niin siten pitää pääomaan puutua että silleen.


      • huomio !!!!!????????

        Miksi ne vanhemmat ikäluokat sitten läävissä joutuvat asumaan jos niitä niin kovasti hyystään ja he etuja paljon saavat


      • Joopa joo,
        mk kirjoitti:

        Sitähän varten niitä sijoituksia on että kun tulorahoitus ei riitä niin siten pitää pääomaan puutua että silleen.

        mutta mistäs herra (?) nykäisee sitä pääomaa jos sijoitukset on sorana Kreikan maaperässä? Noihin pörssikusetuksiin ne on täkäläisetkin eläkerahat hukattu. Ei auta vaikka olet osuutesi tehnyt ja eläkkeesi tienannut, kyllä leikkuri ulottuu jokaisen taskulle.

        Jos löydät jostain rahaa mikä ilman työtä syntyy niin kilautte, mä oon sun frendis tuolloin.


      • lateri1

        00443:lle

        Tää ei kyllä ymmärrä politiikasta hölkäsenpöläystä jos heittelee tällaisia väittämiä. Meillähän on täys porvaripolitiikka jyllännyt jo kauan. Kokoomus ja katainen on viemässä Suomea niin syvään suohon että tarvii kyllä olla melkonen "copperfield" joka meidät sieltä nostaa.Osa tästä kansasta on kyllä tosi tyhmää kun ne äänestää kokoomusta, eivätkä tajua mihin tämä porvaripolitiikka johtaa. Elämisen hinta on noussut ja nousee ihan älytöntä vauhtia kohta on taas pankeilla paljon omakotitaloja myytävänä. MM:assa tämä verokieroilu naurattaa luuleekohan katainen kaikkia ihmisiä ihan tyhmiksi ettei ne muka tajua.Suomessa käy ennenpitkään samanlailla kun jenkeissä kun kiinteistöjen arvot romahtivat, valtavat määrät ihmisistä tekivät henkilökohtaisia konkursseja. Ainoa ja viimeinen vaihtoehto on enää se, että kaikki pikkupuolueet lyöttäytyvät yhteen, niistä tulee yksi suuri joka muodostaa demokraattisen suurpuolueen, sillä olisi mahdollisuus pelastaa vielä Suomi syvästä suosta.


      • jupe_69
        Joopa joo, kirjoitti:

        mutta mistäs herra (?) nykäisee sitä pääomaa jos sijoitukset on sorana Kreikan maaperässä? Noihin pörssikusetuksiin ne on täkäläisetkin eläkerahat hukattu. Ei auta vaikka olet osuutesi tehnyt ja eläkkeesi tienannut, kyllä leikkuri ulottuu jokaisen taskulle.

        Jos löydät jostain rahaa mikä ilman työtä syntyy niin kilautte, mä oon sun frendis tuolloin.

        Heippa
        Ei meidän rahat ole Kreikassa. Eläkeyhtiöt vetivät ne hiljaisuudessa pois. Ne vietiin sinne kun Katainen valtionvarainministerinä pakotti sijottamaan ne tuottoisiin Kreikan valtion riskittömiin lainoihin. NYt on vedetty pois jo ennen tämän härdellin alkamista. Oikeastaan Katainen joutuisi maksamaan teoistaan kunnolla!


      • Guy69-

        Joo. Kotitalousvähennys ei ole tarkoitettu uudisrakentamiseen ja hyvä niin.


      • KÄTEINEN
        mk kirjoitti:

        Ei suomessa rahat lopu vaan kun eläkejärjestelmän pitäisi pyöriä tulorajoituksella ja jos se ei riitä niin sitten myydään tarpeeksi sijoituksia niin tass on rahaa että silleen.

        Pas-kahousu kansaa!!! me LAHJOTUT vaan sponsoroidaan lahjottavia EU maita!!! minä toivon iltarukouksessa SOTAA TÄNNE MULK-KUJEN MAAHAN!!!! katsotaan montako kokoomuslaista on eturivissä!!!!!


      • yks 82 vuotias
        Suuri eläkehuijaus kirjoitti:

        Meinaat siis ihan oikeasti, että suomalaiset voivat olla eläkkeellä 15-20 vuotta maksettuaan 7 vuoden eläkkeeseen riittävät eläkemaksut?

        "Meinaat siis ihan oikeasti, että suomalaiset voivat olla eläkkeellä 15-20 vuotta maksettuaan 7 vuoden eläkkeeseen riittävät eläkemaksut?"


        kuules moni maahanmuuttaja tms ei maksa edes vuottakaan ja varmaan tulee saamaan eläkettä,
        7 vuotta on jo aivan hyvä ja riittävä, minä en ole päivääkään maksanut kun olen kiinteistösijoittaja.


      • v4
        lateri1 kirjoitti:

        00443:lle

        Tää ei kyllä ymmärrä politiikasta hölkäsenpöläystä jos heittelee tällaisia väittämiä. Meillähän on täys porvaripolitiikka jyllännyt jo kauan. Kokoomus ja katainen on viemässä Suomea niin syvään suohon että tarvii kyllä olla melkonen "copperfield" joka meidät sieltä nostaa.Osa tästä kansasta on kyllä tosi tyhmää kun ne äänestää kokoomusta, eivätkä tajua mihin tämä porvaripolitiikka johtaa. Elämisen hinta on noussut ja nousee ihan älytöntä vauhtia kohta on taas pankeilla paljon omakotitaloja myytävänä. MM:assa tämä verokieroilu naurattaa luuleekohan katainen kaikkia ihmisiä ihan tyhmiksi ettei ne muka tajua.Suomessa käy ennenpitkään samanlailla kun jenkeissä kun kiinteistöjen arvot romahtivat, valtavat määrät ihmisistä tekivät henkilökohtaisia konkursseja. Ainoa ja viimeinen vaihtoehto on enää se, että kaikki pikkupuolueet lyöttäytyvät yhteen, niistä tulee yksi suuri joka muodostaa demokraattisen suurpuolueen, sillä olisi mahdollisuus pelastaa vielä Suomi syvästä suosta.

        LATERI 1 Puhut asiaa,tällä menolla kokoomos saattaa saada jopa sisällissodan
        aikaiseksi,jotain pitäis tehdä pikaisesti, muuten homma karkaa lapasesta
        aivan varmasti.Diplomaattisin keinoin olis tietenkin järkevää toimia,niinkuin
        jo mainitsitkin. Samanhenkisten täytyy kokoontua ja saada tämmöinen yhdenpuolueen mielivalta loppumaan. Vaikka olen STADISSA syntynyt ja 50vuotta
        nurkissa pyörinyt, en KOKOOMUKSEN HIILEEN PUHALLA, terv V4


      • 6+20
        mk kirjoitti:

        Sitähän varten niitä sijoituksia on että kun tulorahoitus ei riitä niin siten pitää pääomaan puutua että silleen.

        Ja entäs sitten kun pääoma on syöty?


      • simppeli juttu
        yks 82 vuotias kirjoitti:

        "Meinaat siis ihan oikeasti, että suomalaiset voivat olla eläkkeellä 15-20 vuotta maksettuaan 7 vuoden eläkkeeseen riittävät eläkemaksut?"


        kuules moni maahanmuuttaja tms ei maksa edes vuottakaan ja varmaan tulee saamaan eläkettä,
        7 vuotta on jo aivan hyvä ja riittävä, minä en ole päivääkään maksanut kun olen kiinteistösijoittaja.

        "kuules moni maahanmuuttaja tms ei maksa edes vuottakaan ja varmaan tulee saamaan eläkettä,
        7 vuotta on jo aivan hyvä ja riittävä, minä en ole päivääkään maksanut kun olen kiinteistösijoittaja. "


        Työeläkkeen saa vain jos on töissä. Tämä koskee sekä maahanmuutajia että kantaväestöä.
        Jos et ole päivääkään maksanut työeläkvakuutusmaksua, niin et saa työeläkettäkään.

        Tällä hetkellä työeläkkeen saamisen osalta ei ole aikarajoitusta. Sen saa niin kauan kuin elämä pihisee.. Ihan riippumatta kuinka kauan olemme maksaneet siitä.

        Huikea etu meillä, mutta onko siihen varaa?
        Vastaus: ei ole ja siksi työssäoloaikaa on pidennettävä, työeläkevakuutusmaksuja nostettava tai eläkkeitä pienennettävä. Siinä vaihtoehdot, näin yksikertaista se on.


    • duunit tehtynä

      Voihan sitä ideoida eläkeiän nostosta, mutta käytännössä ihmiset jäävät eläkkeelle jo keskimäärin 59-vuotiaina, ainakin tilastollisesti. Jotkut sinnikkäimmät voivat jaksaa fyysisesti sinne 65 ikään asti.
      Mikäs pommi siitä syntyy kun -45 syntyneet (1.suuri ikäluokka) ovat jo eläkkeellä ja loputkin hetken päästä ennenkuin kuntauudistus ehtii edes kunnolla vauhtiin.
      Mutta valtiolta pääsee vielä monta vuotta aikaisin eläkkeelle, sillä -65 syntyneet ovat viimeinen ikäluokka mitä pääsee eläkkeelle 58 iässä, tietyistä ammateista. JIhaa !
      Mukavaa makoilla sohvalla ja saada taskuun saman verran rahaa, mitä monet työssä puurtavat. Olo on kuin somalilla ! Kyllä kelpaa tulla valtiolle kalliiksi.

    • ei pakkoliitoksille

      Näinhän sitä tätä meidän vanhempien sukupolvien (sodankäyneiden) rakentamaa hyvinvointisuomea ollaan kahtia jakamassa! Ahneudella ei ole minkäänlaista tolkkua. Terveydenhuolto ja koulu pitäisi (pitää) saada valtion korvamerkittyyn rahaan ja kunnat järjestävät muut palvelut verotuloillaan. "Työmies" on palkkansa ansainnut, mutta johtajien palkoille katto, korkeintaan kolminkertainen työn tekijään nähden. Olipa ala mikä tahansa. Johdon vastuu on samanlainen kuin kansanedustajien poliittinen vastuu; toisinsanoen, olematon. Terveydenhuollon yksityistämisellä on saatu ahneet yhtiöt - ulkomaisetkin - keräämään voittoja osinkojen muodossa ja kansa maksaa. Kansa maksaa kyllä kohtuullisen hinnan terveydenhuollostaan, mutta nyt hinnat ovat karanneet pilviin.
      Kalle Isokallio sanoi saman asian jälkiviisaissa pe 10.2.2012.

      • työ ja mies.

        Kalle Isokallio parempikin sanoja, ahneuden esikuva, nosti isot erorahat Nokiasta ja nauttii Nokian muhkieläkettä loppuelämän ajan.
        Se on kuitenkin marginaalinen ryhmä rikkaita, jotka saavat isoa palkkaa ja isoja eläkkeitä.


      • näin on !!

        Eläkkeisiin pitää saada katto joka koskee jokaista niin herraa kuin narria aina presidentit mukaan lukien.ja summa on 3000 näillä isopalkkaisilla aivotyöskentelijöillä on jo kerättyä rahaa ja tuo summa pitää riittää elämiseen eläkkeellä.ja kuka ei tee ruumiillista työtä niin voi jatkaa työn tekoa 70 asti.


      • no johan
        näin on !! kirjoitti:

        Eläkkeisiin pitää saada katto joka koskee jokaista niin herraa kuin narria aina presidentit mukaan lukien.ja summa on 3000 näillä isopalkkaisilla aivotyöskentelijöillä on jo kerättyä rahaa ja tuo summa pitää riittää elämiseen eläkkeellä.ja kuka ei tee ruumiillista työtä niin voi jatkaa työn tekoa 70 asti.

        Mikä laki se voisi olla, jossa määrätään eläkkeille katto? Siis eläkeikäisille määrättäisiin, ettei saa saada enempää kuin 3000 euroa? Missä ihmeen maailmassa kuvittelet eläväsi? Pohjois-Koreassako?


    • Työtä & työtä

      Olen sitä mieltä vieläkin kuten aina, että nuorille työpaikkoja ja vanhat työntekijät kuka haluaa voi jäädä eläkkeelle 65 vuotiaana.
      Nuoria työttömänä ja heillä tarvis aloittaa oma elämä ja rahaa kuluu.
      Tuo suuret ikäluokat alkaa olla ollutta ja mennyttä ajatellen eläkeiän nostamista.
      Muutenkin se on jostain syystä otettu heidän aiheuttamakseen vaikka työtä on
      tehty nuoresta alkaen. Jopa lapsena.
      Itse olen aloittanut 15 v työnteon elantoni hankkimiseen.
      Eiköhän siis työtä tullut tehtyä eläke kertymäni verran.
      Lisäksi nyt olen omaishoitajana puolisolleni kun vihdoin pääsin eläkkeelle.
      Eli työntäyteistä elämää. Mihin jää se oma elämä kun ei aikaa siihen ole?
      Kyselen hämmästyneenä. Jos en jaksa omaishoitajana niin lopetan.
      Kai vissiin sitten se oma elämä tulossa ?

      • EläkeTyökyvynMukaan

        Itse olen aloittanut työurani renkinä 13 vuoden iässä ja siitä lähtien tuli painettua pitkää ja pätkää työtä. Kun toinen käsi rikkoontui, sanoi sopimuksen katkolle noin 56 ikäisenä, aloin täyttää kaavaketta ja lippua ja lappua ja byrokratiankin kanssa oli vääntöjä. 58 ikäisenä pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle ja katson ansainneeni sen täysin siemauksin. Olisin kyllä bielä kykenevä ajottaisiin pätkä töihin mutta käsi rikkoutuisi lisää. "Oikeassa" eläkeiässä olisin täysipäinen invalidi ja vasemmalla kädellä olisi tylsää olla eläkkeellä. Nyt sentään pystyn arjen hoitamaan molemmin käsin, en tosin kantamaan raskasta kauppakassia.


      • Vielä lisäksi!!!

        Suuret ikäluokat ovat rakentaneet hyvivointi-Suomen ja maksaneet palkoistaan eläkkeet. Eläkekassat pelasiva ne ahneuksissa pörssissä, joten nyt kun niitä tarvittaisiin, ei niitä ole. Turha siis syyttää muita kuin viimeisen 20:n vuoden päättäjiämme.
        Toiseksi,jos eläkeikää nostetaan ja työt jaetaan ulkolaisille "harmaille" alihankkijayrityksille, jotka tuovat "harmaat " työntekijät mukanaan, mistä riittää töita sekä eläkeläisille, että työttömille nuoremmille löytyy? Kun vielä veronmaksajatkin loppuu, niin misten ne palvelut maassamme aiotaan järjestää???


      • Vielä lisäksi!!!
        Vielä lisäksi!!! kirjoitti:

        Suuret ikäluokat ovat rakentaneet hyvivointi-Suomen ja maksaneet palkoistaan eläkkeet. Eläkekassat pelasiva ne ahneuksissa pörssissä, joten nyt kun niitä tarvittaisiin, ei niitä ole. Turha siis syyttää muita kuin viimeisen 20:n vuoden päättäjiämme.
        Toiseksi,jos eläkeikää nostetaan ja työt jaetaan ulkolaisille "harmaille" alihankkijayrityksille, jotka tuovat "harmaat " työntekijät mukanaan, mistä riittää töita sekä eläkeläisille, että työttömille nuoremmille löytyy? Kun vielä veronmaksajatkin loppuu, niin misten ne palvelut maassamme aiotaan järjestää???

        Korjaus edelliseen,,,se taisikin olla 80-luvun loppupuolta, kun ne meidän maksamat eläkekassat pelattiin pörssissä taivaan tuuliin. Eipä ole löytynyt Kekkosen aikojen jälkeen laskutaitoista hallitusta tässä maassa. On eletty ja eletään edelleen, ahneiden ehdoilla.


    • Ihmettelen.

      Miksi tämä aloitus on muuten tällaisella palstalla???

    • 75

      ja vasemmistotukee,kiitos ARHINMÄKI

      • PUNAPAAWO nyt

        ei päästäisi vanhuksia koskaan haudan lepoonkaan. Syntyy katsoppas vaaratilanne jolloin Arhinmäen sanoin suomalainen nuori joutuu vastaanottamaan hänelle tarjottavia alipalkattuja paskatöitä. Paawo kun luulee, että se raha tulee meille lapaseen kuin moskovan käskystä.

        Luulen pahoin, että kulutusjuhlat on pidetty. Kun tulee pakko, rahan loppumisen myötä, niin ihmiset oppivat taas työnteon merkityksen. Noin se oli 90-luvun laman jälkeenkin. Sarasvuon Jarikohan sen leegojensa välistä puristi: " pakko on yllättävän hyvä motivaattori."


    • järki huonoon asiaan

      koko kuntaliitos rytinä on täysin taloudellisen ajattelun vastaista.
      ei mikään tutkimus tue, että kulut pienenevät jne.
      ainoa, missä voisi säästää, olisi tuon 5 vuoden palkkatakuun edestä, maksettaisiin kaikille poispotkittaville, jotka lähtevät heti vapaaehtoisesti 2 vuoden palkka mukaan.
      porukka vähenisi merkittävästi ja jokaista kohti säästettäisiin 3 vuoden palkka!

    • Ota selvää

      Ei kait kaikki suuret ikäluokat ole kuntien palveluksissa. Vain pieni osa. Iso osa on yrittäjinä, ja jo ennenaikaisesti laitettu eläkeputkeen vaikka eivät olisi halunneetkaan.
      Kuntien köyhyys on syynä liitoksiin. Kuvitteletko että hyvikseen tuollaisia liitoksia aletaan tekemään.

      Väärin on tietenkin joku viiden vuoden irtisanomissuoja, eihän sellaista ole misäään muuallakaan. Mutta minä kai kateuksissani puhun kun ole jo 61-vuotias eikä toivoakaan eläkkeestä, vielä enkä ole kunnan palveluksessa.
      Suuria ikäluokkia ei kannata kuitenkaan kadehtia.

      Suurin osa on joutunut tiukasta kouluttamaan itsensä. Peruskoulua ei silloin ollut. Oppikoulu oli maksullinen ja sinne pääsi vain jonka vanhemmilla oli rahaa maksaa. Itsekin olen joutunut kouluttautumaan omilla rahoilla työn ohessa.
      Eläkemaksuja olen maksanut 15-vuotiaasta, jolloin olen mennyt ensimmäiseen työpaikkaani ja päivääkään en ole ollut työtön sen jälkeen. Mutta on pitänyt kelvata työ kuin työ.

      Olen niin lujasta joutunut elantoni hankkimaan ja joka pennistä on eläkemaksu lähtenyt, joten omia säästöjähän ne eläkkeet ovat. Sitä paitsi, niitä eläkemaksuja joita maksoin alla 23 vuotiaana, ei lasketa edes eläkekertymään. Mihinkähän ne sitten menevät tai ovat menneet?

      On aika elämässäni, jolloin piti ostaa jääkaappi, Silloin tein kahta työtä että pystyin sen maksamaan. Jos nyt vanhana alkaa olla vähän elintasoa mittavan työuran jälkeen, niin tarviiko sitä kadehtia. Tuossa aloittaja oli varmaan joku 20-vuotias kirkasotsainen ihminen, joka ei taatusti tee kahta työtä että saisi jääkaapin. Ei myöskään lähde maalaistaloon pottupellolle syksyllä perunannostoon, että saisi talven perunat. Jos te nuoret tietäisitte, kuinka rankkaa elämää suuret ikäluokat sotien jälkeen ovat saaneet elää, ette kadehtisi. Nälkäkään ei ole mitenkään vieras käsite suurien ikäluokkien ihmisille.

    • Verot ja vorot!

      Kuntakierros on yhtä tyhjän kanssa! Katainen on tehnyt harvinaisen selväksi sen, että näivettyvät kunnat pakkoliitetään! Eli kuntakierrokset ovat liirum laarum kierroksia sanon minä!

    • On aikoihin eletty

      Kuulehan sinä. Suuret ikäluokat ovat aloittaneet työnsä jo 13-14 vuotiaina. Monet ovat olleet noin 50 vuotta työelämässä ja eikä silloin aluksi ollut mitään rajaa työpäivän pituudella. Työpäivät venyivät 12 tuntisiksi ja silti nälkä kurni suonissa, kun palkka oli niin pieni.Ei ollut mahdollisuutta hankkia itselleen alkoholiongelmaa, kun ei ollut rahaa edes välttämättömään, toisin näyttää olevan nuorisolla nykyään.
      Suuret ikäluokat ovat rakentaneet hyvinvointivaltion jollaista ei silloin edes osattu edes uneksia. Opiskeluun ei ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia, kun oli lukukausimaksut, kirjat ja kulkukustannukset, joihin ei ollut mitään mahdollisuutta saada lainaa, puhumattakkaan mistään avustuksista.Suurten ikäluokkien edustajat eivät olleet pois työpaikoilta edes sairaana, toisin näyttää olevan tänään nuorten laita, kun ollaan pois työstä huvikseenkin. Nyt sitten suuret ikäluokat saisivat kuolla kurjuuteen nuorten mielestä.

      • Eläkkeelle 2015

        Höpöhöpö. Suuret ikäluokat ovat jo oppi- tai ammattikoulun käyneitä, eivätkä he ole menneet 14 vuotiaina töihin, niin kuin heitä vanhemmat. Työpäivä on ollut kahdeksan tuntinen jo 1900-luvun alusta asti. Vapaat lauantait tulivat 1960-luvun loppupuolella, kun osa suurista ikäluokista oli vielä opiskelemassa. Nuorina saimme helposti työtä, ja monilla ikäluokastamme on omistusasunto.

        Olen itse syntynyt 1950. Kuulunen siis vielä suuriin ikäluokkkiin? Minulla on kaksi akateemista tutkintoa, joista toisen olen suorittanut keski-ikäisenä. Aion olla töissä 65-vuotiaaksi, sillä pidän työstäni. Kolme vuotta minua vanhempi mieheni aikoo työskennellä 68-vuotiaaksi.

        Ei pidä siis yleistää eikä höpistä suurten ikäluokkien kurjuudesta. Elämämme ei ole ollut kurjaa verrattuna vanhempiemme elämään. Heidän nuoruutensa vei sota. He kokivat myös raskaan jälleenrakennusajan. Meillä on ollut siihen verrattuna helppoa.


      • Suuret ikäluokat
        Eläkkeelle 2015 kirjoitti:

        Höpöhöpö. Suuret ikäluokat ovat jo oppi- tai ammattikoulun käyneitä, eivätkä he ole menneet 14 vuotiaina töihin, niin kuin heitä vanhemmat. Työpäivä on ollut kahdeksan tuntinen jo 1900-luvun alusta asti. Vapaat lauantait tulivat 1960-luvun loppupuolella, kun osa suurista ikäluokista oli vielä opiskelemassa. Nuorina saimme helposti työtä, ja monilla ikäluokastamme on omistusasunto.

        Olen itse syntynyt 1950. Kuulunen siis vielä suuriin ikäluokkkiin? Minulla on kaksi akateemista tutkintoa, joista toisen olen suorittanut keski-ikäisenä. Aion olla töissä 65-vuotiaaksi, sillä pidän työstäni. Kolme vuotta minua vanhempi mieheni aikoo työskennellä 68-vuotiaaksi.

        Ei pidä siis yleistää eikä höpistä suurten ikäluokkien kurjuudesta. Elämämme ei ole ollut kurjaa verrattuna vanhempiemme elämään. Heidän nuoruutensa vei sota. He kokivat myös raskaan jälleenrakennusajan. Meillä on ollut siihen verrattuna helppoa.

        Suurilla ikäluokilla tarkoitetaan puheissa sotien jälkeen syntyneitä.
        Ei sentään 60-vuosina syntyneitä.
        He ovat meidän suurien ikäluokkien lapsia vasta.
        Puheissa suuret ikäluokat on 1943 v ja sen jälkeen syntyneet.
        Heitä tarkoitetaan usein. Harmillista kyllä.


      • Suuret ikäluokat
        Suuret ikäluokat kirjoitti:

        Suurilla ikäluokilla tarkoitetaan puheissa sotien jälkeen syntyneitä.
        Ei sentään 60-vuosina syntyneitä.
        He ovat meidän suurien ikäluokkien lapsia vasta.
        Puheissa suuret ikäluokat on 1943 v ja sen jälkeen syntyneet.
        Heitä tarkoitetaan usein. Harmillista kyllä.

        Lisäys. Suuret ikäluokat. Heiksi katsotaan 1945 - 1950 v syntyneet.


      • valma
        Suuret ikäluokat kirjoitti:

        Suurilla ikäluokilla tarkoitetaan puheissa sotien jälkeen syntyneitä.
        Ei sentään 60-vuosina syntyneitä.
        He ovat meidän suurien ikäluokkien lapsia vasta.
        Puheissa suuret ikäluokat on 1943 v ja sen jälkeen syntyneet.
        Heitä tarkoitetaan usein. Harmillista kyllä.

        Minäkin kuulun suureen ikäluokkaan ja olen syntynyt 1943. 15v olin aluksi piikana sitä sitten tehtaaseen vaihetyöntekijäksi. Sodan jälkeen suomi maksoi sotakorvaukset ja vaatetta meni Venäjälle. koneen takana istuttiin 8t päivässä välillä vähän leipä palasta. joka minuutti ja tiukkaan. palkat voitte vaan arvailla mitä ne olivat ei auttanut narista eikä vetelehtiä. tehtaat loppuivat pääsin siivoojaksi.Nyt on työkertymää lähes 50vuotta ja eläkkeelle jäin 65v. Olen varmasti ansainnut eläkkeeni.


      • Sivistystä please
        Eläkkeelle 2015 kirjoitti:

        Höpöhöpö. Suuret ikäluokat ovat jo oppi- tai ammattikoulun käyneitä, eivätkä he ole menneet 14 vuotiaina töihin, niin kuin heitä vanhemmat. Työpäivä on ollut kahdeksan tuntinen jo 1900-luvun alusta asti. Vapaat lauantait tulivat 1960-luvun loppupuolella, kun osa suurista ikäluokista oli vielä opiskelemassa. Nuorina saimme helposti työtä, ja monilla ikäluokastamme on omistusasunto.

        Olen itse syntynyt 1950. Kuulunen siis vielä suuriin ikäluokkkiin? Minulla on kaksi akateemista tutkintoa, joista toisen olen suorittanut keski-ikäisenä. Aion olla töissä 65-vuotiaaksi, sillä pidän työstäni. Kolme vuotta minua vanhempi mieheni aikoo työskennellä 68-vuotiaaksi.

        Ei pidä siis yleistää eikä höpistä suurten ikäluokkien kurjuudesta. Elämämme ei ole ollut kurjaa verrattuna vanhempiemme elämään. Heidän nuoruutensa vei sota. He kokivat myös raskaan jälleenrakennusajan. Meillä on ollut siihen verrattuna helppoa.

        Älä sinä sano höpöksi sitä, minkä olen itse kokenut.Olen aloittanut työt 13 vuotiaana, kun ei kotona ollut varaa pitää. Pian on täydet 50 vuotta työtä . Kyllä silloin kun aloitin työt ei ollut mitään etuisuuksia, vaan ainoastaan se minkä omin käsin tehden sai hankituksi.
        Tiedän hyvin, että varakkaat perheet laittoivat lapsensa keskikouluun, vaikka joutuivatkin käymään kokeissa toistamiseen ja luokkia tuplaten käyden.

        Tiedän itse, jos halusi pitää työnsä ei ollut varaa purnata kun päivät venyivät pitkiksi. Lauantait olivat muutamaa tuntia lyhyemmät.

        Tiedän myöskin, että silloin piti olla veronmaksajiakin, että nämä varakkaiden lasten koulunkäynti voitiin kustantaa. Olisi kyllä luullut, että siellä akatemioissa olisi vähän opetettu sivistystäkin, etteivät sitten silmille hyppisi koulutustensa kustantajille.


      • Pöyristyttävää
        Eläkkeelle 2015 kirjoitti:

        Höpöhöpö. Suuret ikäluokat ovat jo oppi- tai ammattikoulun käyneitä, eivätkä he ole menneet 14 vuotiaina töihin, niin kuin heitä vanhemmat. Työpäivä on ollut kahdeksan tuntinen jo 1900-luvun alusta asti. Vapaat lauantait tulivat 1960-luvun loppupuolella, kun osa suurista ikäluokista oli vielä opiskelemassa. Nuorina saimme helposti työtä, ja monilla ikäluokastamme on omistusasunto.

        Olen itse syntynyt 1950. Kuulunen siis vielä suuriin ikäluokkkiin? Minulla on kaksi akateemista tutkintoa, joista toisen olen suorittanut keski-ikäisenä. Aion olla töissä 65-vuotiaaksi, sillä pidän työstäni. Kolme vuotta minua vanhempi mieheni aikoo työskennellä 68-vuotiaaksi.

        Ei pidä siis yleistää eikä höpistä suurten ikäluokkien kurjuudesta. Elämämme ei ole ollut kurjaa verrattuna vanhempiemme elämään. Heidän nuoruutensa vei sota. He kokivat myös raskaan jälleenrakennusajan. Meillä on ollut siihen verrattuna helppoa.

        Eipä tartte ihmetellä. että maassamme on pula rahasta, kun jotkut ovat käyneet vain koulua. Vielä kehutaan kaksilla akateemisilla tutkinnoilla. Luulisi ällin kasvaneen senverran, että osaisi laskea mitä ne tutkinnot ovat tulleet veronmaksajille maksamaan. Sellaisten pitää olla työelämässä vähintään 80 ikävuoteen, että edes vähän kuittaantuisi heidän oma kulutuksensa opiskelussa. Olisivat kiitollisia, että ei pentuna ole tarttenut tehdä pitkiä päiviä hyvin raskasta ja pakkotahtista työtä.


    • ihujk

      Nälkää on nähty,onneksi jano ei oo päässyt yllättään.Kaikki on yhteiskunnan syytä!

    • 29,9 vvvv

      eikö jos 30v työtä niin automaatisesti eläkkeelle sehän olis parasta koko työväöstöllen, mitä eikö ollu hyvä ehotus..

    • pahuutta kerrakseen

      nauttikaa nyt oikeen sydämenne kyllyydestä kun äänesttitte kokoomuslaiset saulia ja teidän rakas kataisenne puuhaa teidän pään menoksi eläkepommeja ja suurentaa teidänki verotusta:) nyt teitä suurituloisiaki verotetaan kokoomuksen toimesta nauttikaa nyt oikeen kokoomuslaiset viisaudestanne teillä on fiksu pääministeri ja pressaki kohtpuoliin kokoomuksesta:) enjoy kokoomuslaiset:)

      • Taitaa olla

        sosialistisiiven edustaja äänessä:). Kyllähän se on aika lailla se ja sama kuka tätäkin punikkilaumaa vetelee, narut kun on sossujen toimesta annettu muualle jo ajan sitten.
        Kyllä minä pahoin pelkään että se nautinto ulottuu teidänkin muonavarastoihinne ja pääset sinäkin nauttimaan luomistyöstänne.


      • tjl

        presidentti ei päätä eläkkeistä eikä veroista vaan hallitus


    • pituat

      Nuoret töihin kerta kaikkiaan. Uskomatonta, että täällä yhteiskunnassa kuuluu työnteko vain niille jotka ovat jo montakymmentä vuotta puurtaneet tämän yhteiskunnan eteen. Olen aloittanut 13 vuotiaana kesätöillä aikoinani, eikä silloin valikoitu töitä. Kaikki rehelliset työt ovat tärkeitä, muuten ei yhteiskunnan rattaat pyörisi jos yksikin pyörä puuttuu.
      Eikä kaikki voi olla johtajia, kuka sitten työt tekee, kyllä se tavallisellekin työntekijälle bonukset ja palkanlisät kuuluisi.

      • ÄLÄ NYT TOLLEEN

        intoile. Ei tämän päivän nuorta, onneksi ei kaikkia, saa tuolla tavoin patistaa esimerkiksi kesätöihin. Nehän saavat siitä pelkästä kehoituksesta traumoja ja jotuvat psyykelääkekuureille. Sosiaalidemokraatit ovat pitkään vallassa ollessaan sosialisoineet koko yhteiskunnan siten, ettei työllä ole enää mitään arvoa ja teit työtä tai et niin ainakin matalapalkka-aloilla saa liki saman rahan kotiin kuin töissä käymällä. Kommari Arhinmäki motivoi suomalaisnuoria työn syrjään taannoin seuraavasti: "suomalaisten nuorten ei tule edes vastaanottaa alipalkattuja paskatöitä mitä heille tarjotaan." Siinä meillä ministeri, *******. Nuorille pitää ilmeisesti maksaa kesätöistä sama kuin 20 vuotta töitä tekevälle ammattilaiselle?
        Nuo bonus- ja optiojärjestelmät tulisi romuttaa heti. Perustelu niille oli aikoinaan, ettei maahan saataisi päteviä johtajia, paaska-puhetta sekin. Johtajat on ennenkinnousseet joukkojen keskeltä. Tai just, joo, onhan meillä muuan kanukki, se Nokian Elloppi. Se on sentään saatu houkuteltua optioilla tänne,,,,tappaan Nokia lopullisesti ja täytyy ilokseni todeta, että melko tehokkaasti on herra työnsä aloittanut.
        Puhutaan, että nuorille ei löydy työtä ja toisaalta koitetaan tekohengittää vanhoja ihmisiä kiinni työn syrjässä, älylästä? Kysehän ei ole muusta kuin siitä, ettei noita voi päästää eläkkeelle, koska heidän työllään tekemänsä eläkerahat on hukattu maailman tuuliin "varmoihin sijoituksiin". Ei yksinkertaisesti ole rahaa päästää ihmisiä ansaitsemilleen eläkkeille. Haaveena on josko joku puutuu noilla prosenttivuosillaan ja vältytään kokonaan eläkkeen maksulta,,,,säästötoimi sekin.


    • Urpå

      Ei Katainen eläkepommia viritä, lanka on palanut jo kaksikymmentä vuotta.

      Villakoiran ydin on ollut jo pitkään siinä, että viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikan työura on lyhentynyt liikaa suhteessa eliniän odoukseen. Siinä missä sodankäynyt sukupolvi kuoli seitsenkymppisinä, suuret ikäluokat ja nuiorempi väki elää yli kasikymppisiksi. Samalla kun koulusta siirrytään töihin yhä myöhemmin, jää eläkettä kerryttävien vuosien määrä liian pieneksi.

      Mitä vaihtoehtoja jää: Joko pienennetään eläkkeitä, rajataan maksuvuosia, pidennetään työssäoloaikaa, tai keksitään jostain konsti, millä eläkesijoitukset saadaan tuottamaan nelinkertaisesti nykyiseen nähden. Ikävä kyllä noista vaihtoehdoista ainoastaan työurien pienentäminen taitaa toimia, eritoten jos työurat saadaan pitenemään ensisijassa alkupäästä.

      Äkkiä ajatellen vuoden vuoden ero valmistumisessa tuntuu pieneltä, mutta kokonaisuuden vinkkelistä se tarkoittaa yli 30000 miestyövuotta. Siksi opintojen loppuunsaattamista pitäisi tukea enemmän, koska sen mukana kulkee luonnollinen motivaattori, eli mahdollisuus ansaita omaa rahaa.

      Joka tapauksessa järjestelmä tarvitsee ison remontin. Oma työhistoriani on siitä hyvä esimerkki: aloitin työnteon opintojen ohessa jo 14-vuotiaana. Palkasta perittiin eläkevakuutusmaksu, aivan kuin kaikilta muilta työntekijöitä. Ikävä kyllä varsinainen ekläkkeeni alkoi kertyä vasta vuosia myöhemmin, kun ikä täyttyi ja työsuhteeni vakinaistuivat. Makselin siis vuosia eläkettä jollekulle muule, eikä Etera tai mikään muukaan taho ole oikaissut asiaa tähän päivään mennessä. Ehkä siis on hyväkin, että kunnat yhdistyvät ja suuret ikäluokat eläköityvät. Pienempi tekijöitten määrä palauttaa toimintaan tehokkuuden, koska hyvällä tuurilla huomataan, että enää ei tarvitse ylläpitää liian monimutkaisia rakenteita työllistämisen vuoksi.

    • Pitkä juoksu

      On aloitettu työt 14 vuotiaana ja koettu alussa 60 luvulla jopa TVH:n hätäaputyömaa
      koska silloinkin vallitsi kova työttömyys Suomessa, se oli sitä aikaa kun lähdettiin
      Ruotsiin työn perässä itse jäin kuitenkin tänne ja pääsin ammattiin jossa on ollut
      tähän päivään asti tosin työtilaisuudet ovat vähentyneet tällä vuosituhannella.

      Joten on joutunut myös työkkärin virkailijoiden pompoteltavaksi ja hölynpölyn
      kursseille sekä niihin kuuluisiin muka kuntouttaviin töihin 9e päiväpalkalla.

      Ja näin 45 vuotta työelämässä olleena ei olisi mitään eläkkeelle pääsyä vastaan
      mutta kun viralliseen eläkeikään on vielä pari vuotta, eli tämä on kilpajuoksua
      ajan kanssa pelkään pahoin että Katainen ja kumppanit ennättävät sitä ennen
      nostaa eläkeikää 65v, sensijaan että harmaahapset antaisi tilaa nuoremmille.

    • Realistinen

      Sinusta ei koskaan ole minkään maksajaksi, ei edes oman eläkkeeksi.
      Jatka vaan samaa ja laita kaiiki lapsien maksettavaksi.

    • Oisit hiljaa

      ennen kun päästät jotain vielä typerää ilmoille. Yks Kataisen poika ei tee eikä asenna mitää pommia mihinkään. Kyllähän kyse on siitä, että rahaa jaetaan vastikkeetta kaikille, joita nyt vaan ei satu kiinnostamaan yhteiskunnan normien mukaan elo ja yhteiset tavoitteet.
      Turha on syyttää nyt eläköityviä siitä, että ovat työnsä tehneet ja eläkkeensä ansainneet. Sinulle ne edut pitäisi ilmeisesti tulla ilmaiseksi, ihan sen takia, että nyt vaan olet syntyjäsi täkäläinen?
      Tuo Kataisen kädenpuristus suurille ikäluokille on lähinnä vetoomus heille, jotta tuo porukka joka on maan tälle tasolle rakentanut jaksaisi vielä siivota jälkeensä jättämän pullamössösukupolven persausten tuotteet ennen kuin aika jättää. Luulen, että Katainen onnistuukin tuossa. Perustelen näkemystäni sillä, että iäkkäämmillä ihmisillä on vielä joku käsitys yhteistyön merkityksestä ja talkootöistä. Nykynuori ja hieman vanhempikin keskittyy oman navan kanssa laatuajan viettämiseen, kun sen vaan joku sponsoroi. Ilman vanhempaa väkeä olemme pian pohjolan kreikka.

      • #2a18937f23482j7432#

        Synnyin 1986.

        Ensimmäisen kerran menin töihin yläasteella kaupungille erilaisia apulaisen hommia hoitamaan. Sen jälkeen olin kesätöissä milloin missäkin aina lukioon asti, jonka suoritettuani lähdin lukemaan insinööriksi. Jo ensimmäisen opiskeluvuoteni jälkeen olin tehnyt töitä tehtaalla raskaassa ruumiillisessa työssä sen verran, että olisin voinut maksaa sillä koko opiskeluaikani vuokrat ja omat kuluni, osittain siksi että olen aina osannu elää säästeliäästi.

        Mutta tiedätkö mikä on paras puoli asiassa? Olen suht normaali nykynuori. Suurin osa kykenee samaan - osa paljon parempaankin. Me nykynuoret tosiaankin teemme ruumiillista työtä, teemme ylitöitä ja teemme näiden lisäksi myös kaikkea muuta sellaista, mitä te luulette oman sukupolvenne uniikiksi kokemukseksi, sellaiseksi mitä "vain minun nuoruudessani" tapahtui.

        Tämän lisäksi puhumme kieliä, käytämme tietotekniikkaa, otamme vastaan hymysuin ja virnistäen alati kiristyvän globaalin kilpailun työelämässä iästämme huolimatta, neuvomme teitä kun se digiboksi ei toimikaan ja sata muuta asiaa, jotka ovat osa MEIDÄN nuoruuttamme, mutta jotka menevät ohi niiltä, jotka saman ikäisenä nostelivat perunoita pellosta sen suurempia ajattelematta.

        Voisin kertoa lisää, mutta ei minun tarvitse - jos vain ymmärtäisit pitää silmäsi auki niin nuorempienkin maailma avautuisi aivan eri tavalla.


    • Villi tiikeri

      Silloin kun suuret ikäluokat aloittivat työnteon ei ollut opintotukia, asuntotukia yms.
      Työtä oli tehtävä ja eläke siten ansaittava. Nyt voi opiskella ja asua veronmaksajien
      siis myös eläkeläisten verorahoilla...
      Nuorten pitäisi aikaisemmin oppia työnteko tulevan eläkkeen? perustaksi.
      Ja eläkkeellä olevat sukupolvet vielä monet säästivät asunnot ym. turvaksensa.
      Olisiko muuten nykynuorista tekemään samaa savottaa? Kaikki on tullut ihan kuin
      itsestään kaikki hyvinvointi!
      Ja nyt työssä olevat ovat taatusti paremmassa kunnossa ja työ kevyenpää kuin silloin joskus.Kyllä eläkkeen eteen voi jokainen tehdä ainakin 30-35 tai jopa 40 vuotta työtä!

      • 4535

        elähän jauha, käyppä tarkistamassa millä vuosi kymmenellä. Tuet olivat isoimmillaan palkkaan nähen....


    • bvcxcfvgbhn

      Ja puolustusvoimat ajetaan alas, että päästään Natoon.

    • ykas

      kyllä eläkeikää voi surutta nostaa,eläkeläiset ajavat koko ajan linjaautoja täällä pohjoispohjanmaalla

      • Eläkeläis bus.ajaja

        Kunnes joku linja-auto löydetään ojasta kun jotain sattuu iäkkäälle ajajalle.
        Ei vireyskään samaa kun ikää on tullut siis kaikilla ei sama kuin nuoren.


      • Tilastojen mukaan
        Eläkeläis bus.ajaja kirjoitti:

        Kunnes joku linja-auto löydetään ojasta kun jotain sattuu iäkkäälle ajajalle.
        Ei vireyskään samaa kun ikää on tullut siis kaikilla ei sama kuin nuoren.

        sielä ojan pohjalla on aivan mahdoton ruuhka nuoria ajajia, joille ei edes ole sattunut mitään. Vanhemman vireystila ei ehken ole kuten nuorella, kuten ei reaktionopeuskaan, mutta tämä kompensoituu ymmärryksellä omista kyvyistä, ei katsos ole valmiissa maailmassa kiirus mihinkään.


    • ytuouyfu

      Ihan hyvä, että pitkän työuran tehneet ammattilaiset saavat mahdollisuuden kartuttaa ammattiosaamistaan ja antaa arvokasta työpanostaan myös vanhemmalla iällä. Mutta mielestäni tärkeämpää olisi saada veltot ja saamattomat nuoret töihin keinolla millä hyvänsä! Lapioimatonta lunta ja keräämättömiä risuja tässä maassa riittää!

    • 22222222222222222222

      miten niitä töitä nuorille piisaa,kun eläkeläset ei älyä lopettaa,töitä

    • -JOHTAJA-

      VITTU TE JUNTIT OOTTE NIIN PIHALLE. KOETTAKAA EDES HIEMAN PEREHTYÄ ASIOIHIN JA RÄPLÄTKÄÄ SITTEN TIETOKONETTANNE.

    • hannaelisabet1

      Mitä tässä turhaan eläkeasioita mietitään, koska ovat tutkimuksia tehneet, että huonompiosaisilla elinikä on 10-13 v lyhyempi kuin hyväosaisilla. 90-luvun lama vaikutti tämänpäivän eläkkeiden pienuuteen kun ei ole ollut töitä ei ole eläkettäkään kerytynyt. Surullista vain kun huono-osaisuus näyttää periytyvän sukupolvesta toiseen.

    • Kiittämättömyys

      Niinpä niin, suuret ikäluokat ovat kaiken pahan alku. He menevät liian nuorena eläkkeelle ja maksattavat eläkkeet teillä nuorilla. Samalla he kuitenkin vievät nuorien työpaikat olemalla liian kauan töissä.

      Totuus kuitenkin on että suuret ikäluokat ovat kasvattaneet avaajanin kaltaiset "räkänokat" jotka eivät ole koskaan tottuneet tekemään mitään töitä kotona eikä muuallakaan ja me vielä elätetään osaltaan teitä ja teidän perheitänne.

      Syy on kyllä meidän, koska me jouduimme töihin 15 vuotiaana, suurimmaksi osaksi pokasahalla metsätöihin, perheen perustettua asuimme pienissä ullakkohuoneissa vuosikymmeniä jotta saimme koulutettua lapsemme. Me halusimme sen vuoksi antaa teille paremman lapsuuden ja tingimme omastamme jotta teillä olisi ollut vara käydä koulua ja teillä olisi rahaa.

      Tämä on sitten kiitos, teidän mielestämme me elämme nyt liian pitkään, te haluaisitte päästä perimään ja kuluttamaan meidän omaisuutemme.
      Te olette eläneet yli varojenne koko ajan ja mikään työ ei ole kyllin hyvää ja on niin vaikea nousta aamulla töihin.

      • finne-.,-.,-...-.,-.

        Apina-- olet aina apiana ja tulet olemaan. Miksi koska olet hölmö.


      • Nämä on näitä
        finne-.,-.,-...-.,-. kirjoitti:

        Apina-- olet aina apiana ja tulet olemaan. Miksi koska olet hölmö.

        Kuules nyt finne -Apina suurin rasituksesi on kun pieraset tai kippaat kaljat
        "masennukseen" ja sitten eläkkeelle jopa alle kolmekymppisenä.


    • wegwf4yeha

      Kyllä Kokoomuksen täytyy kavereitakin saada ja kiittää äänestäjäkuntaansa. Sairaanhoitajat saivat osansa, nyt on vuorossa uskollinen äänestäjäkunta. Ei olisi pitänyt äänestää Niinistöä, minä en äänestänyt

    • HERÄÄ TOLLO

      Taitaa se eläköityvän superkarttuma olla vaan pelkotila siitä, että kukaan ei ole kohta sossun luukulta sulle voileipää ojentamassa?
      Osaisit edes hävetä provosoivaa aloitustasi. Työuransa tehneet on eläkkeensä ansainneet, eikä heidän työnsä hedelmiin ole minusta tuoreemmalla kalustolla sanan sijaa. Käsittämätöntä, että sodan jälkeinen sukupolvi on kyennyt maan hyvälle mallille rakentamaan ja tämä sosialismin aatteet liiankin hyvin omaksunut tuoreempi "voima" ei kykene sitä edes ylläpitämään.
      Teikäläiselle se superkarttuma pitää ilmeisesti kantaa kotisohvalle ilman vastinetta?

    • Vm 1970

      Mahtava mies tuo Jyrki kun yksinään ajaa tälläisen muutoksen läpi demokraattisessa valtiossa. Jyrki itse kärsii leikkauksista joten olisiko tekijänä ehkä suurten ikäluokkine blokki joka puolueessa joka kohdistaa pakolliset leikkaukset vasta seuraaville sukupolville.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe