Kaikki viittaa keuhkoahtaumaan ja oon alle 20v...

nainen19vuotta

Olen 19v nainen, tupakkaa olen polttanut muutamia vuosia teini-iästä lähtien, mutta lopettanut nyt tupakoinnin kokonaan.

Noin vuosi sitten huomasin, että aloin hengästymään todella pienestä. Kun kiipeän yhden kerrosvälin rappusia sydän alkaa hakkaamaan ja tuntuu että saan sydänkohtaksen ja hengästyttää pirusti. Hengenahdistus on todella voimakasta tässä tilanteessa.
En pysty myös lukemaan ääneen kirjaa yhtämittaisesti vaan välillä pitää haukkoa henkeä kun tuntuu että happi loppuu kesken ja tukehdun.

Olen huomannt, että minulla on jo pitkään ollut limannousua. Kurkussa on limainen tunne, mutta mitään ei irtoa kun koitan kröhästä. Aamuisin limaisuudentunne on pahinta.

Yskää minulla ei ole ollut missään vaiheessa. En ole sairastellut kuumeita tai muita flunssia ja nuhia 2vuoteen.

Lääkäri laittoi mut pef seurantaan koska vastaanotolla puhallukseni oli tasan 300 ja hän pelästyi todenteolla lukemaa, sehän on hyvin alhainen minun ikäisellä ja pituisella (175cm).
Kotiseurannassa ilman lääkitystä puhallukset on mennyt 300-340 väliltä.
Avaavan lääkityksen kanssa 310-360, eli avaavalla lääkityksellä ei ole juurikaan ollut vaikutusta arvojen paranemiseen.

Huomasin myös että aina kun puhalsin pef-mittariin keuhkoista kaikki irti voimalla, niin puhalluksen lopussa keuhkoista/kurkusta kuului ihmeellistä rohinaa/vinkunaa ja syvältä keuhkoista alkoi sattumaan puhalluksen jälkeen perkeleesti.

Oon kuullut, että pef seuransa pystyy jo kertomaan onko kyseessä astma vai keuhkoahtaumatauti, tai ainakin antamaan viitteitä asiasta. Olen myös kuullut että ahtaumasta olisi kyse jos pef arvot ei parane avaavan lääkityksen kanssa...

Suvussani ei ole minkäänlaisia keuhkosairausksia eikä itselläni ole minkäänlaisia allergioita enkä oo altistnut homeille, pölyille tai muille vastaaville.

voiko mulla sitten olla toi keuhkoahtauma? näköjään kun kaikki kovin siihen viittaisi. toisaalta taas oon kuullut että ahtama on harvinainen alle 50vuotiailla ja vielä harvinaisempi alle 40v... entäs sitten alle 20vuotiaalla...

9

840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EINUORELLA

      ei tollasta nuorella ihmisellä voi olla, aika mahdotonta. nuorimmat varmaa ketkä ton saaneet ovat olleet lähemmäs tollasia 30v, tuskin tollanen LAPSELLE TULEE, oothan vielä alle 20v....

    • astmainen nainen

      Astma paremminkin..

    • kannattais.!:

      onko allerkia testit tehty..

    • keskustelun_aloittaj

      Allergiatestit on tehty, tämä ei myöskään ole mitään maito/vilja allergiaa.
      Huomenna oon menossa lääkärille noiden pef-tulosten kanssa...saas nähdä mitä setä sanoo. viimeks piti mua lähinnä mielenterveyspotilaana enempi kuin keuhkopolin potilaana...

    • Loppu lähenee

      itse olen työkyvyttömyysel äkkeellä ahtaumasta ikää 54 vuotta, 6 vuotta meni hyvin nyt ollut 2 kertaa keuhkokuume tänävuonna ja olen huonossa kunnossa, eipä ole enää paljo elämänhaluakaan toivottavasti tämä on viimeinen kärsimys vuosi

      • Äidinkeuhko

        Onko sinulla jo happipullot käytössä? Seurasin läheltä äitini hiipumista keuhkoahtaumaan, eikä se todellakaan herkkua ollut. Hän tosin eli 79-vuotiaaksi, mutta sairastui jo 40 - vuotiaana. Loppuvaiheessa hänen elämänlaatuaan paransi hiukan tuo selässä kannettava happipullo.


      • ahtautuma

        Sama juttu ikä 63 . Ja 6 vuotta minäkin sairastanut , nyt oli kuukausi takaperin keuhkokuume , nyt pukkaa taas lämmönnousua . Välillä tuntuu ettei lisä hapesta ole hyötyä. 3 happi pulloa on kotona. On tää ahtautuma rankka tauti.


    • ex em bolikko

      ennemminkin oireesi voisi olla emboliasta johtuvia ,tuo hengästyminen ja portaidenkävely
      tupakka heti pois jos terveys kiinnostaa

    • minullakin !

      sama juttu olen 19 vuotias poika ja polttanut tupakkaa 4 vuotta ja itelläkin hengenahdistus ja limaa tulee yskiessäni ;( uskon kuitenkin ettei kyse ole ihan keuhkoahtaumasta, pitää kyl rööki nakata toden teolla poissa !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1870
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1272
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      989
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      695
    Aihe