Onko maanviljelijäksi ryhtyminen liian vaikeaa?

Jussinalku96

16v poika täällä kirjoittelee. Oon tässä viimeaikoina tajunnut aika vahvan tuntuisesti mitä tulevaisuudessa haluan tehdä. Ammatiksi ehdottomasti tulee jokin maa- ja metsätalouteen liittyvä ammatti, kaikkein mieluiten tavallinen maanviljelijä omalla tilalla.
Mutta: asun maalla, mutta en maatilalla. Vanhemmilla tai sukulaisilla ei kellään ole maatilaa, joten jos oman tilan haluaa niin se täytyy ostaa. Oon semmosen kuvan saanut että on hyvinkin kannatamatonta ottaa valtava laina jolla sitten tilan ostaa, joten onko minun mitään järkeä tästä ammatista haaveilla? Oon myös miettinyt, että onnistuisiko niin, että aloittaa työelämän jollain muulla maa-/metsätaloustyöllä, ja kun on jonkun verran rahaa koossa niin voisi tilan ostaa, ja tehdä vaikka molempia töitä toistensa ohessa? Lähipiirissäni ei ole ketään jolta näistä asioista voisi kysellä.
Lisäksi kysyisin: Miten eroaa opiskelu agrologiksi ja agronomiksi? Saako kummasakaan opiskelussa maataloustyön käytännön taitoja? Vai valmistutaanko niistä tekemään jotain ei-käytännön työtä? Jos haluaisin tehdä sekä tavallista maanviljelijän työtä, että jotain "teoriantyötä", niin mikä olisi minulle paras kouluttautumisvaihtoehto?

Kiitos valtavasti jos raaskitte vastata. Oon niin helkatin tietämätön näistä asioista vaikka ne kiinnostavat todella paljon.

182

9436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä satusetä

      jaksaa työntää noita juttujaan palstalle, harkitkaa nyt vähän mitä kirjoitatte...

      • vakta 100%

        kuule satusetä.maanviljely kannattaa minä hankin heti maatilan kunhan pääsen eroon tästä entisestä työpaikastani.laitan mansikkaa ja villisikoja kanoja kaneja,kaikkea mitä voi hyödyntää nopeasti rahaksi.luomu viljelyä lehmän kakkaa ja possun lantaa.kalkkia turvetta niin on luomua heti.tavallisia possuja,myyn suoraan tilalta eläimet elävänä sitten se teurastetaan vaikka meidän omassa teurastamossa,asiakas saa heti lihat mukaan valmiiksi paloiteltuna.jos ei tuota se on minun vikani mutta tuottaa 100% varmasti on sen verran tietoa.olen kyntänyt hevosellakin ja karhinnut jyrännyt.ostakaa hyvät ihmiset tilat mitkä tulee vain myyntiin ja toimeksi.


      • mansikkaa jep

        tatu setä.metsätila ei kannata,jos metsä kasvaa 6 mottia max hehtaari,ja siitä saa harvennus rojut vaikka 30 euroa hehtaari tuotto on 180 euroa.ostohinta 3500 euroa ha.19.5 vuotta tekee,vasta ostohinnan,josta verot maksettava.korko pankkiin noin 5 prosenttia on 175 euroa hehtaari.jos rahat sijoittaa pankkiin määräaikaiselle tilille,esimerkiksi 3500ex 3%=105 euroa.tuoton saa kohta jo käyttöön,että se siitä metsästä,ja bensat vielä säästyy joten tuotto on vielä isompi pankissa.pelto tuottaa samana vuonna jo satoa siitä saa tilin jo syksyllä.mansikka on hyvä tuotto jo seuraavana kesänä alkaa.


      • HARHAA VAIN

        UNOHDA KOKO JUTTU...JOTTA SAISIT ITSELLESI PALKAN TILASTA TÄYTYY OLLA VÄHINTÄÄN 100 HA MAATA JA METSÄÄKIN VIELÄ


        OLISIT LOPPUIKÄSI VELOISSA AINAKIN SUOMESSA


      • pientä rajaaa höpöty
        mansikkaa jep kirjoitti:

        tatu setä.metsätila ei kannata,jos metsä kasvaa 6 mottia max hehtaari,ja siitä saa harvennus rojut vaikka 30 euroa hehtaari tuotto on 180 euroa.ostohinta 3500 euroa ha.19.5 vuotta tekee,vasta ostohinnan,josta verot maksettava.korko pankkiin noin 5 prosenttia on 175 euroa hehtaari.jos rahat sijoittaa pankkiin määräaikaiselle tilille,esimerkiksi 3500ex 3%=105 euroa.tuoton saa kohta jo käyttöön,että se siitä metsästä,ja bensat vielä säästyy joten tuotto on vielä isompi pankissa.pelto tuottaa samana vuonna jo satoa siitä saa tilin jo syksyllä.mansikka on hyvä tuotto jo seuraavana kesänä alkaa.

        Eihän sitä noin voi laskea ....

        Homma menee niin, että kun sulla on metsää, niin sinä hakkaat sitä metsää ja ostat niitä metsäpalstoja niillä hakkuutuloilla, joten homma kasvaa sitä kautta suuremmaksi.

        Osan voi tietenkin sijoittaa muuallekkin, mutta tosiasia vaan on niin, että sijoitus toiminassa kannattaa keskittyä johonkin, jotta tulisi edes jonkinlaista ammattitaitoa jostakin sijoitustoiminnasta ja sille jolla on metsää, niin keskittyminen kannattaa suunnata metsien suuntaan.


      • tuotto 05%
        pientä rajaaa höpöty kirjoitti:

        Eihän sitä noin voi laskea ....

        Homma menee niin, että kun sulla on metsää, niin sinä hakkaat sitä metsää ja ostat niitä metsäpalstoja niillä hakkuutuloilla, joten homma kasvaa sitä kautta suuremmaksi.

        Osan voi tietenkin sijoittaa muuallekkin, mutta tosiasia vaan on niin, että sijoitus toiminassa kannattaa keskittyä johonkin, jotta tulisi edes jonkinlaista ammattitaitoa jostakin sijoitustoiminnasta ja sille jolla on metsää, niin keskittyminen kannattaa suunnata metsien suuntaan.

        mulla on metsää.tuotto on juuri ja juuri kirjoittajan kirjoittama noin 6 mottia vuodessa.aikaa menee 30-40 vuotta ennen kuin hakkuu kypsää,silloin olen jo autuaammiila metsästysmailla,en ehdi sijoitukseta nauttia ollenkaan.mutta kun sijoitin rahaa pankkiin tuottoa tulee heti kahdenvuoden jälkeen,on parempisijoitus kuin metsä.minulla se on vain rasite,istutat taimia,motolla energiapuut tuotto 0 euroa,jopa joutuu maksamaan puun korjuusta kun ei tuota.sijoitin kiinteistöön tuotto ekavuonna,23 prosenttia,nyt kymmenen vuoden sijoitus kiinteistöön on 110000euroa,on kasvanut 330000 euroon,siitä tietysti verot.mutta mikä tuottaa paremmin.toinen sijoitus kiinteistöön jonka vuokrasin tuotto 60000 euron sijoitus tuotto 10.5% kuukaudessa.jos teillä on parempi sijoitus ottaisin mielelläni vastaan,nyt on suuri summa rahaa pankissa joka vapautuu osa 100000 euroa,mutta en metsään kun tuotto on lähes nolla prosenttia ja inflaatio päälle.


      • harrastus ok
        pientä rajaaa höpöty kirjoitti:

        Eihän sitä noin voi laskea ....

        Homma menee niin, että kun sulla on metsää, niin sinä hakkaat sitä metsää ja ostat niitä metsäpalstoja niillä hakkuutuloilla, joten homma kasvaa sitä kautta suuremmaksi.

        Osan voi tietenkin sijoittaa muuallekkin, mutta tosiasia vaan on niin, että sijoitus toiminassa kannattaa keskittyä johonkin, jotta tulisi edes jonkinlaista ammattitaitoa jostakin sijoitustoiminnasta ja sille jolla on metsää, niin keskittyminen kannattaa suunnata metsien suuntaan.

        jos rahat sijoittaa metsään siitä vaan,mies metsään menevi,mutta on huono sijoitus.kiinteistöihin,ja talletuksiin rahat niin tuotto on monikymmenkertainen.ja ostaa asuntoja vuokraa ne ja vot rahaa tulee 10% vuosivauhtia.sitten kun haluaa myy ne ja käärii voitot taskuun.kun on paljon voittoja sit voi ostaa sellasen harraste palstan jossa viljelee porkkanaa ja juureksia,saa omalta palstalta polttopuut joilla voi atrian paistaa uunissa.harrastuksena on ihan hyvä juttu mut ei elätä ketään.


      • yksinkertainen isntä
        pientä rajaaa höpöty kirjoitti:

        Eihän sitä noin voi laskea ....

        Homma menee niin, että kun sulla on metsää, niin sinä hakkaat sitä metsää ja ostat niitä metsäpalstoja niillä hakkuutuloilla, joten homma kasvaa sitä kautta suuremmaksi.

        Osan voi tietenkin sijoittaa muuallekkin, mutta tosiasia vaan on niin, että sijoitus toiminassa kannattaa keskittyä johonkin, jotta tulisi edes jonkinlaista ammattitaitoa jostakin sijoitustoiminnasta ja sille jolla on metsää, niin keskittyminen kannattaa suunnata metsien suuntaan.

        milläs tommonen alottelija elää eihän sille jää rahaa elämiseen jos kaikki tulot metsästä menee veroihin ja moton palkkoihin jos hakemotista saa 5-10 euroa kuutio,eihän siitä jää mitään kateen kuin känsäset kädet.hankkia itselleen vuosia maata ja sit on trollaattori ukko ja akka,mitä oli järkeä ostaa ostamisen ilosta,sehän on niinkun meidän kylän romu ukko keräsi kaikki romut kartanolleen ja siinä ne mätänee edelleen.on elettävä kun aika on ja nauttia rahoistaan eikä sijoittaa epävarmoihin hinnan heilahduksiin eihän täällä ole kohta tehtaita jotka ostaa.brasilian puu osakkeita niin tulo rahhoo joka reijästä tupaan.tegtaan johtaja sanoi,että tuvassa istuu yksinkertainen isäntä,sillä on kaksinkertaiset ikkunat ja kolminkertainen koneistus.vai oliko se niin että talossa on kolminkertainen koneistus,kaksinkertaiset ikkunat ja tuvassa yksinkertainen isäntä.mitä häh,


      • säästävä isäntä häh
        yksinkertainen isntä kirjoitti:

        milläs tommonen alottelija elää eihän sille jää rahaa elämiseen jos kaikki tulot metsästä menee veroihin ja moton palkkoihin jos hakemotista saa 5-10 euroa kuutio,eihän siitä jää mitään kateen kuin känsäset kädet.hankkia itselleen vuosia maata ja sit on trollaattori ukko ja akka,mitä oli järkeä ostaa ostamisen ilosta,sehän on niinkun meidän kylän romu ukko keräsi kaikki romut kartanolleen ja siinä ne mätänee edelleen.on elettävä kun aika on ja nauttia rahoistaan eikä sijoittaa epävarmoihin hinnan heilahduksiin eihän täällä ole kohta tehtaita jotka ostaa.brasilian puu osakkeita niin tulo rahhoo joka reijästä tupaan.tegtaan johtaja sanoi,että tuvassa istuu yksinkertainen isäntä,sillä on kaksinkertaiset ikkunat ja kolminkertainen koneistus.vai oliko se niin että talossa on kolminkertainen koneistus,kaksinkertaiset ikkunat ja tuvassa yksinkertainen isäntä.mitä häh,

        tuo on totta mitä kirjootit.meillä on,5 kertanen koneistus joka lähtöön on metsäkone jolla haen tupapuut ajokone tupapuille ja autot jolla saan tupapuut kotia.perävaunu puun ajoon,jos puusta saa kuviteltu tukkihinta 40-50 euroo motti,jos ostan vastaavasti tupapuut kotiin tuotuna maksaa 75 euroa motti,nyt kun poltan omat tukit uunissa halkoina säästöä syntyy,ihan mahottomasti,mitä kovempi pakkanen sitä suurempi säästö.hölmö myy puut ja ostaa puita takas pihaan.se on niin että kolminkertainen jopa viisinkertainen koneistus,kaksinkertaiset ikkunat,ja yksinkertainen isäntä.


      • 77899445555555555555
        tuotto 05% kirjoitti:

        mulla on metsää.tuotto on juuri ja juuri kirjoittajan kirjoittama noin 6 mottia vuodessa.aikaa menee 30-40 vuotta ennen kuin hakkuu kypsää,silloin olen jo autuaammiila metsästysmailla,en ehdi sijoitukseta nauttia ollenkaan.mutta kun sijoitin rahaa pankkiin tuottoa tulee heti kahdenvuoden jälkeen,on parempisijoitus kuin metsä.minulla se on vain rasite,istutat taimia,motolla energiapuut tuotto 0 euroa,jopa joutuu maksamaan puun korjuusta kun ei tuota.sijoitin kiinteistöön tuotto ekavuonna,23 prosenttia,nyt kymmenen vuoden sijoitus kiinteistöön on 110000euroa,on kasvanut 330000 euroon,siitä tietysti verot.mutta mikä tuottaa paremmin.toinen sijoitus kiinteistöön jonka vuokrasin tuotto 60000 euron sijoitus tuotto 10.5% kuukaudessa.jos teillä on parempi sijoitus ottaisin mielelläni vastaan,nyt on suuri summa rahaa pankissa joka vapautuu osa 100000 euroa,mutta en metsään kun tuotto on lähes nolla prosenttia ja inflaatio päälle.

        Kyllä ainakin inflaatiokompensaatio sentään pitäisi sijoitetuille varoille saada. Matalankin, sen jonkun 2,8% tavoiteinflaation oloissa pitäisi saada vielä tämä 2,8% 0,7 jaettuna eli 4% siksi jos vielä tuosta inflaatiotulosta sen 30% pääomatuloveronkin joutuu maksamaan niinkuin mitä yleensä joutuu.


      • 77789999999999999999
        harrastus ok kirjoitti:

        jos rahat sijoittaa metsään siitä vaan,mies metsään menevi,mutta on huono sijoitus.kiinteistöihin,ja talletuksiin rahat niin tuotto on monikymmenkertainen.ja ostaa asuntoja vuokraa ne ja vot rahaa tulee 10% vuosivauhtia.sitten kun haluaa myy ne ja käärii voitot taskuun.kun on paljon voittoja sit voi ostaa sellasen harraste palstan jossa viljelee porkkanaa ja juureksia,saa omalta palstalta polttopuut joilla voi atrian paistaa uunissa.harrastuksena on ihan hyvä juttu mut ei elätä ketään.

        Ai että asuntojen vuokrauksestako sitä realituttoakin helposti saa. Siitä vaan yrittämään asuntvuokrausta, sittenpä sen näet mitä siihen oikeasti liittyy ja mitä siitä oikeasti realituottoa saat.


      • !!
        vakta 100% kirjoitti:

        kuule satusetä.maanviljely kannattaa minä hankin heti maatilan kunhan pääsen eroon tästä entisestä työpaikastani.laitan mansikkaa ja villisikoja kanoja kaneja,kaikkea mitä voi hyödyntää nopeasti rahaksi.luomu viljelyä lehmän kakkaa ja possun lantaa.kalkkia turvetta niin on luomua heti.tavallisia possuja,myyn suoraan tilalta eläimet elävänä sitten se teurastetaan vaikka meidän omassa teurastamossa,asiakas saa heti lihat mukaan valmiiksi paloiteltuna.jos ei tuota se on minun vikani mutta tuottaa 100% varmasti on sen verran tietoa.olen kyntänyt hevosellakin ja karhinnut jyrännyt.ostakaa hyvät ihmiset tilat mitkä tulee vain myyntiin ja toimeksi.

        Kyllä sä olet ihan SATUTÄTI !!!!


      • kaikki se kestää
        HARHAA VAIN kirjoitti:

        UNOHDA KOKO JUTTU...JOTTA SAISIT ITSELLESI PALKAN TILASTA TÄYTYY OLLA VÄHINTÄÄN 100 HA MAATA JA METSÄÄKIN VIELÄ


        OLISIT LOPPUIKÄSI VELOISSA AINAKIN SUOMESSA

        Nai maajussi ja pistä muutaman vuoden päästä rahoiksi - lapsille ei itselle tietenkään...


      • Onnellinen oon
        vakta 100% kirjoitti:

        kuule satusetä.maanviljely kannattaa minä hankin heti maatilan kunhan pääsen eroon tästä entisestä työpaikastani.laitan mansikkaa ja villisikoja kanoja kaneja,kaikkea mitä voi hyödyntää nopeasti rahaksi.luomu viljelyä lehmän kakkaa ja possun lantaa.kalkkia turvetta niin on luomua heti.tavallisia possuja,myyn suoraan tilalta eläimet elävänä sitten se teurastetaan vaikka meidän omassa teurastamossa,asiakas saa heti lihat mukaan valmiiksi paloiteltuna.jos ei tuota se on minun vikani mutta tuottaa 100% varmasti on sen verran tietoa.olen kyntänyt hevosellakin ja karhinnut jyrännyt.ostakaa hyvät ihmiset tilat mitkä tulee vain myyntiin ja toimeksi.

        Ala vaan maajussiksi !. Ostelet sitten 100000€ jontikoita ja valtroja tukiaisrahoilla pihaan koristeeksi. Käyt paikallisessa pubissa ryyppäämässä kuskisi kanssa uudella mersulla, sekin ostettu tukiaisilla, mitä ei traktorikauppoihin mennyt. Osallistut maajussille morsian ohjelmaan , ja elämä vain hymyilee , elämä maajussina on kuin ruusuilla tanssimista. Tietenkin pitää pyrkiä kunnan valtuustoon tai mielummin hallitukseen, vaikkei siihen lahjoja olisikaan, näin meilläpäin pirkanmaalla jotkut nuoret maajussit elää. Tietenkään ei kannata maksaa laskuja, niin jää huvituksiin enemmän itselle.


      • Fakta 400%
        vakta 100% kirjoitti:

        kuule satusetä.maanviljely kannattaa minä hankin heti maatilan kunhan pääsen eroon tästä entisestä työpaikastani.laitan mansikkaa ja villisikoja kanoja kaneja,kaikkea mitä voi hyödyntää nopeasti rahaksi.luomu viljelyä lehmän kakkaa ja possun lantaa.kalkkia turvetta niin on luomua heti.tavallisia possuja,myyn suoraan tilalta eläimet elävänä sitten se teurastetaan vaikka meidän omassa teurastamossa,asiakas saa heti lihat mukaan valmiiksi paloiteltuna.jos ei tuota se on minun vikani mutta tuottaa 100% varmasti on sen verran tietoa.olen kyntänyt hevosellakin ja karhinnut jyrännyt.ostakaa hyvät ihmiset tilat mitkä tulee vain myyntiin ja toimeksi.

        Itse toteutin tuon vakta 100% skenaarion.
        Tosin kyllästyin siihen sianpaskan hajuun aika nopeasti joten palkkasin täysipäiväisen duunartin paskassa lillumaan.
        Homma ei tietyisti toiminut samalla skaalalla joten paskatykkejä piti ottaa pari tusinaa lisää jota röörirööpen palkan sai maksettua.

        Yhden maatilan hallinnointi oli vähän tylsää joten rakensin muutaman lisää.

        Nyt alkaa olemaan sen verran hommaa jo ihan johtajana että mietin josko palkkaisin jonkun pyörittämään koko roskaa ja lähtisin bora boralle kiskomaan drinkuja ja naimaan kakskymppisiä sutturoita.

        Se on varmaa että ampuisin itseni ennemmin kuin menisin sianpaskaa imppaamaan.


    • Jaa,a vaikeaa on

      Pellon hinta on niin korkea nyky-aikana että vaikka joku myisikin niin puhtaalta pöydältä aloittaja sitä tuskin onnistuu itselleen saamaan ilman lottovoittoa.
      Samoin on maatalouskoneiden hinta noussut niin hirmuiseksi että puhtaalta pöydältä aloittava tippuu jakkaralta hinnat kuultuaan.
      Tuet on vaan pääomittunnu peltoon ja maatalouskalustoon, loput lannistaa sitten isäntien omistamat oastajaosuuskunnat sopimustuotantoineen ja kiintiöineen.

      • Trollaus,

        alkaa, käännetään keskustelu pellon korkeaan hintaan ja tukiin..


      • kyllä siitä vaan

        tuo ei pidä paikkaansa.mulla olis tiedossa 11 ha peltoa.jos sen laittaa mansikallle siitä saa toisena vuotena sadon eikä seuraavana talvena tartte tehdä muuta kuin pankolla köllötellä.traktori maksoi,takalevyllä ja uusilla ketjuilla.noin 5000euroa.auroja löytyy netistä alkaen 100 euroa.karhi maksaa 100-250 euroa.sitten tietysti mansikkapenkin tekokone joka muovittaa samalla penkin hintaa en tiedä mutta varmaan tonnin kaksi jos löytys käytetty.koneisiin ja peltoon menee rahaa noin 22700 euroa.lannoitteet lehmän tai sian lantaa on luomua silloin mansikka.tietysti asuntovaunu missä asuu 2000 euroa.jos mansikkaa tulee noin 1500kg hehtaari x 11 ha=41250 euroa jos mansikka hinta olisi 2.50 euroa kilo.mutta muistelen että on korkeampi hinta.kyllä viljely kannattaa ja jos sais vielä tukia eystä olisi parempi.eikun tilan ostoon,olis tiedossa valmis tila asuinrakennuksin navetat ja koko homma 200000 euroa.eihän sillä saa edes omakotitaloa,ja koneet siihen lisäksi.


      • näinhän se on

        Näinhän se on eikä maatiloja ja peltoja edes maajussipiirien ulkopuolinen saa ostaa, vain maajussit niintä saa ostaa, siinä on kaikenlaista lainsäädäntöä ja lisämaaksietuostoa j.n.e. Juuri näistä syistäkin pellon hinta ei ole missään suhteessa siitä saatavaan tuottoon, joskin sen on enemmän suhteessa sen omistamisen kannattavuuteen.


      • Trulli Pulli
        kyllä siitä vaan kirjoitti:

        tuo ei pidä paikkaansa.mulla olis tiedossa 11 ha peltoa.jos sen laittaa mansikallle siitä saa toisena vuotena sadon eikä seuraavana talvena tartte tehdä muuta kuin pankolla köllötellä.traktori maksoi,takalevyllä ja uusilla ketjuilla.noin 5000euroa.auroja löytyy netistä alkaen 100 euroa.karhi maksaa 100-250 euroa.sitten tietysti mansikkapenkin tekokone joka muovittaa samalla penkin hintaa en tiedä mutta varmaan tonnin kaksi jos löytys käytetty.koneisiin ja peltoon menee rahaa noin 22700 euroa.lannoitteet lehmän tai sian lantaa on luomua silloin mansikka.tietysti asuntovaunu missä asuu 2000 euroa.jos mansikkaa tulee noin 1500kg hehtaari x 11 ha=41250 euroa jos mansikka hinta olisi 2.50 euroa kilo.mutta muistelen että on korkeampi hinta.kyllä viljely kannattaa ja jos sais vielä tukia eystä olisi parempi.eikun tilan ostoon,olis tiedossa valmis tila asuinrakennuksin navetat ja koko homma 200000 euroa.eihän sillä saa edes omakotitaloa,ja koneet siihen lisäksi.

        Ihanko itse meinaat yksin 11 ha viljellä mansikkaa? Kova jätkä :D Mistä peltoa saa noin halvalla. 11 ha x 8000e/ha= 88000e. Voi se pelto olla kalliimpaaki.


      • rypilys
        kyllä siitä vaan kirjoitti:

        tuo ei pidä paikkaansa.mulla olis tiedossa 11 ha peltoa.jos sen laittaa mansikallle siitä saa toisena vuotena sadon eikä seuraavana talvena tartte tehdä muuta kuin pankolla köllötellä.traktori maksoi,takalevyllä ja uusilla ketjuilla.noin 5000euroa.auroja löytyy netistä alkaen 100 euroa.karhi maksaa 100-250 euroa.sitten tietysti mansikkapenkin tekokone joka muovittaa samalla penkin hintaa en tiedä mutta varmaan tonnin kaksi jos löytys käytetty.koneisiin ja peltoon menee rahaa noin 22700 euroa.lannoitteet lehmän tai sian lantaa on luomua silloin mansikka.tietysti asuntovaunu missä asuu 2000 euroa.jos mansikkaa tulee noin 1500kg hehtaari x 11 ha=41250 euroa jos mansikka hinta olisi 2.50 euroa kilo.mutta muistelen että on korkeampi hinta.kyllä viljely kannattaa ja jos sais vielä tukia eystä olisi parempi.eikun tilan ostoon,olis tiedossa valmis tila asuinrakennuksin navetat ja koko homma 200000 euroa.eihän sillä saa edes omakotitaloa,ja koneet siihen lisäksi.

        yksinkös meinasit tuon kaiken tehrä


      • Jorma'
        rypilys kirjoitti:

        yksinkös meinasit tuon kaiken tehrä

        Ehkäpä mansikkamaa tarvitsee myös taimet vai kylvettiinkö ne siemenestå!


      • mustikka ja mansikka
        Trulli Pulli kirjoitti:

        Ihanko itse meinaat yksin 11 ha viljellä mansikkaa? Kova jätkä :D Mistä peltoa saa noin halvalla. 11 ha x 8000e/ha= 88000e. Voi se pelto olla kalliimpaaki.

        joo maksaa 88000 markkaa sulla on menny markat ja mummot sekasi.minä ostan jatkuvasti peltoa.maksan 1500 euroa hehtaari eli 8918 euroa,hehtaari.tuo mansikan viljely on helppoa kun osaa.


      • tuotto 88000ha
        Trulli Pulli kirjoitti:

        Ihanko itse meinaat yksin 11 ha viljellä mansikkaa? Kova jätkä :D Mistä peltoa saa noin halvalla. 11 ha x 8000e/ha= 88000e. Voi se pelto olla kalliimpaaki.

        joo meillä oli tuo 88000 euroa tuotto pellosta.ja hehtaari hinta oli 1500 euroa.sulla on jotenkin mennyt numerot päässä seksin ta jotenkin viiraallee.eli viirallee


      • kesä tullooja syksy
        rypilys kirjoitti:

        yksinkös meinasit tuon kaiken tehrä

        kesän kun kerää,niin syksyllä sieneen ja marjaan ja kalalle.


      • närhen munat
        Jorma' kirjoitti:

        Ehkäpä mansikkamaa tarvitsee myös taimet vai kylvettiinkö ne siemenestå!

        mansikkaa eikä perunaa kylvetä säkistä niiku kauraa kopasta heitellää pitkin peltoa ja vot syksyllä on nyrkin kokosia mansikoita ja pottuja mitä närhet ja varikset ei oo syöny.


      • oikea lumimies
        Jorma' kirjoitti:

        Ehkäpä mansikkamaa tarvitsee myös taimet vai kylvettiinkö ne siemenestå!

        meillä ostettiin bensiini moottori lumilinko itsevetävä,toissa paivänä linkosin mansikkamaan.heti kun ilma lämpiää mansikka ryhtyy kasvamaan.toinen pelto jätettiin linkoamatta siitä saadaan kuukautta myöhemmin sato on jatkuva kova rahan tulo kesällä.sitten onkin vattujen vuoro,ja ne kun on kerätty,on mustikat kypsiä ja rahhoo tulo.sit onkin sieniaika eikun tatti metsään ja tatit kuivuriin ja kohta onkin perunan nostoaika ja potut kellariin,sit alkaa pupujahti joka jatkuu tänne helmikuun loppuun ja alkaa lumen linkous mansikka maalta.lomat pidetään sitten putkeen kun jää aikaa jos ei jää pannaan lomat pankkiin.


      • istuta kevät talvell
        Jorma' kirjoitti:

        Ehkäpä mansikkamaa tarvitsee myös taimet vai kylvettiinkö ne siemenestå!

        meillä edellisvuoden pakaste mansikat istutetaan rautakangella hakattuihin reikiin nyt on paras aika istuttaa lingolla lumet pois,ja jäiseen maahan hakataan noin kahden sentin syvyiset reijät ja siihen jäinen mansikka,siitä kesällä nousee mansikka.mansikka kasvaa mansikassa olevista siemenistä uusi taimi mikä tuottaa mansikkaa.


      • Kyllä !
        kyllä siitä vaan kirjoitti:

        tuo ei pidä paikkaansa.mulla olis tiedossa 11 ha peltoa.jos sen laittaa mansikallle siitä saa toisena vuotena sadon eikä seuraavana talvena tartte tehdä muuta kuin pankolla köllötellä.traktori maksoi,takalevyllä ja uusilla ketjuilla.noin 5000euroa.auroja löytyy netistä alkaen 100 euroa.karhi maksaa 100-250 euroa.sitten tietysti mansikkapenkin tekokone joka muovittaa samalla penkin hintaa en tiedä mutta varmaan tonnin kaksi jos löytys käytetty.koneisiin ja peltoon menee rahaa noin 22700 euroa.lannoitteet lehmän tai sian lantaa on luomua silloin mansikka.tietysti asuntovaunu missä asuu 2000 euroa.jos mansikkaa tulee noin 1500kg hehtaari x 11 ha=41250 euroa jos mansikka hinta olisi 2.50 euroa kilo.mutta muistelen että on korkeampi hinta.kyllä viljely kannattaa ja jos sais vielä tukia eystä olisi parempi.eikun tilan ostoon,olis tiedossa valmis tila asuinrakennuksin navetat ja koko homma 200000 euroa.eihän sillä saa edes omakotitaloa,ja koneet siihen lisäksi.

        Kaikki vaan maanviljelijöiksi... Maatilat ja pellot ei maksa mitään..


      • mrhenkka18
        mustikka ja mansikka kirjoitti:

        joo maksaa 88000 markkaa sulla on menny markat ja mummot sekasi.minä ostan jatkuvasti peltoa.maksan 1500 euroa hehtaari eli 8918 euroa,hehtaari.tuo mansikan viljely on helppoa kun osaa.

        Jos ostaa salaojitettua viljanviljelysmaata länsi-suomesta, niin kyllä siitä saa sit maksaa melkein 10 000 €/hehtaari.


    • ei trollaaja

      Agrologi on ammattikorkeakoulututkinto, agronomi yliopistotutkinto. Molemmissa saa lähinnä teoriataitoja, jotka ovat toki yrittäjälle nykyään välttämättömiä. Käytännön taitoja saa ainoastaan tekemällä työtä. Molempiin opintoihin kuuluu toki myös käytännön harjoittelua, joten aivan tumpeloita agrologit ja agronomitkaan eivät ole. Sekä ammattikorkeaan että yliopistoon on kaksi tietä, lukio tai ammattikoulu. Lukio antaa paremmat pohjatiedot teoriaopinnoille, mutta hyvin suoritettu ammattikoulu on myös hyvä pohja. Maatalouskouluissa oppii myös käytännön maataloustaitoja. Agrologeille ja varsinkin agronomeille on tarjolla myös mielenkiintoisia kirjoituspöytähommia, jos maatalousyrittäjyys ei enää siinä vaiheessa tunnu houkuttelevalta.

      • Hetken luulin

        ettei ole trolli, mutta tulihan se sieltä, paperihommiin..


      • kysyn vaan
        Hetken luulin kirjoitti:

        ettei ole trolli, mutta tulihan se sieltä, paperihommiin..

        Mitä vikaa on paperihommissa, luuletko että se sun lehemänpaaskassa rämpiminen on jotenkin jalompaa toimintaa ????


      • tiuku111

        Löytyy myös maaseutuopistoja, käytännön aitoja , esim Paimiossa suomenkileinen ja Kemiössä ruotsinkielinen,, varmaan muualtakin löytyy. ky.opistot varmasti ainakin osaavat ohjata..


    • Samas tilantees-96

      Mäkin olen aivan samassa tilanteessa. Tosin meillä on vähän peltoo, ja noi hommat on tullu parin vuoden sisällä tutuiks, ku kiinnostusta alko löytyyn. Itse en aivan agrologiksi aikonut hakea vaan tyydyn maatalousyrittäjän lisäksi johonkin toiseen ensimmäisen asteen koulutukseen. Lukioon olisin päässyt vaivatta, mutta teoria ei ole kovinkaan paljon minun juttuni, tai no riippuu jos aiheena on maatalous. Pelkällä viljelyllä on kyllä aika vaikeaa saada velkoja maksettua, kyl siin pitäs joku muukin tulonlähde olla. Mut jos otat asioista selvää esim. netin kautta niin sillon asioita alkais selviämään enemmän ja viljelijän arki tulisi suht koht tutuksi (viljeliän arki ei oo kyl aina mitään hauskaa hommaa, pitkät työpäivät, paskahommia tulee tehtyä jos on lehmii jne.). Parhaan tutustumisen saat kyllä vain ja ainoastaa tilalla. Joskus sulle saatetaan sanoo et "älä nyt ihmeessä maataloutta tee työkses, sillähän menee niin huonosti". Itse olen ainakin ton kuullu tosi monta kertaa, mut ei niitä ruuan syöjiä mihinkään katoa. Niitä tulee vain lisää, joten kyllä niitä tuottajiakin tarvitaan enemmän. Ja sit viel asiaa tutkittuas jos olet edelleenkin 100% varma ja lähet kyselemään isänniltä asioita. Niin älä missään nimessä masennu niitten palautteesta. Mut on aika monta kertaa syösty epätoivoon, mutta sisulla ja halulla jatkaa maataloutta siitä on selvitty ja lähdetty taas vahvempana eteenpäin. Onnee sulle :D

      • Reality Check

        >mut ei niitä ruuan syöjiä mihinkään katoa. Niitä tulee vain lisää, joten kyllä niitä tuottajiakin tarvitaan enemmän

        Maksajat sille tuotannolle ovat vain hukassa.Ilmaiseksi kyllä naristen vastaan otetaan


      • tokuloukka

        Meiän fatsi sanoi eläissään: "Jos ei luku maita, niin ole sitten vaan ruunan kummina silimät puossa aamusta iltaan!" Tarkoitti sitä, että tuijota päivät pitkät hewonp-ärsettä, eli jäät trängiksi tilalle lantalahommiin ja kyntöaatran sarviin.
        Rupes lukukin kiinnostamaan, ja kun toi tukkakin, on vaaleeta lajia nin ei ole puota kateltu etes harrastuksissa. ;)


      • entinen Elovena

        Katsokaahna vaan, niin maatalous Suomessa alkaa vähin erin nostaa päätään.
        Omassa maassa ja muuallakin aletaan arvostamaan puhdasta ruokatuotantoamme. Suomi olisi hyvä maa mm. rukiin, vehnän, ohran ja rypsin viljelyyn. Kaikki oma yrittäminen vaatii työtä, ja opiskella kannattaa varsinkin jos on noin nuori. Se ei mene hukkaan. Mieti, että kyllä noita kadulla maeksijoita piisaa ja tulee aina piisaamaan, mutta kaikki tarvitsee ruokaa ja kotimaista sellaista.
        Suomi nousuun maataloudessa teidän hienojen nuorten ansiosta.
        Me vanhemmat olemme sen eteen aikaan töitä tehneet, myös maataloudessa.
        Olen kokenut maalaiselämän, karja ja viljelystaloutta, ja upeaa työtä se on, ei voi verrata edes näihin toimistotöihin.
        Tsemppiä!


    • älähän hättäile

      Maatalous, jos sitä haluaa ammatikseen harjoittaa, nykpäivänä tarjoaa kyllä muitakin mahdollisuuksia kuin oman tilanpito.

      Nykaikana tilat on isoja ja kasvaa kokoajan, tämmösillä isoilla tiloilla tarvitaan työvoimaa, samoin tarvitaan ns tilanhoitajia, joillekkin tiloille, omistajat ei välttämättä itse halua sitoa itseään vain tilanpitoon.

      Agrologin tai agronomin koulutus avaa lisää mahdollisuuksia, hanki ensin koulutus ja työkokemusta, mieti vasta sitten, missä hommassa haluat loppujenlopuksi toimia, kyllä sen oman tilan ehtii hankkia sitten vähän myöhemminkin.

      • Mitä sekoilet,

        hän haluaa viljelijäksi eikä rengiksi, tosin aloitus on satua..


    • Jussinalku96

      Kiitoksia vastauksista! Täytyy yrittää saada mahdollisuus jututtaa ihan kasvotusten jotakuta viljelijää, auttaa varmasti paljon.

      Miltäs tämä tulevaisuudensuunnitelma kuullostaisi: Ensin maatalousalan koulutus (agrologi tai agronomi), sitten aloittaisi työelämän jollakin esim. metsänhoidon työllä, (toivoo että saa säästettyä rahaa pirusti), sitten ostaa mahd. pienen tilan jota viljelis sitten vaikka sivutoimena, ja voisi siitä pikkuhiljaa siirtyä tekemään sitä ihan leipätyönä? Minua vaan huolestuttaa se, että kun tilat aina vaan kasvaa ja kasvaa, niin voi käydä niin, että mitä pidempän odottaa tilanostoa, niin sitä vaikeammaksi se tulee... Vai voiko olla näin?

      Niin ja voin sanoa että tämä ei ole trolli vaan tosissani kirjoittelen...

      • ani-lee

        Jos haluat käytännön taitoja ja tietoja, kannatann hakeutumista perustutkintoon eli maaseutuyrittäjätutkintoon. Googleta niin löydät sopivimman oppilaitoksen läheltäsi. Myös virtuaali.info (ilman www) esittelee kattavasti kaikki Suomen opetusmaatilat. Unelmista pitää pitää kiinni, mutta helppoa se ei tule olemaan! :)


      • heipsan---...

        Sanoit, että olet hieman tietämätön näistä asioista. Kannustaisin juttelemaan oposi kanssa ja etsimään tietoa muualtakin netistä ja vaikkapa kirjoista, jos todella kiinnostaa :)


      • mielestni---
        heipsan---... kirjoitti:

        Sanoit, että olet hieman tietämätön näistä asioista. Kannustaisin juttelemaan oposi kanssa ja etsimään tietoa muualtakin netistä ja vaikkapa kirjoista, jos todella kiinnostaa :)

        kannatta kysellä kylän raitilta vastaantulevilta, heiltä saa usein hyviä neuvoja......


    • mw isohäntä

      no mää sanosin lähes lopettamassa oleva mw että mä en sua haluu ensin tyrmätä mutta kertoosin notta harkiihe tarkasti ootko 110 lasissa menossa ja ihan varma.ja valmis .koulutusta kovasti toivon ja sitkeyttä ja älä anna koskaan periksi.jos lähdet tälle tielle.toivoopi.wanha isoohäntä

    • kivinen tie

      laskehan ensin vaikka mitä maksaa koneet, siemenet mitä sitten ikinä ajattelitkaan tehdä (kymmenistä tuhansista satoihin tuhansiin kappaleelta. Tiloja saa muutamalla sadalla tuhannella alkuun. Sitten lasket paljonko noista lainoista menee vuodessa korkoa. Verottaja nappaa about 50% alvina, tuloverona ja eläkelaitos 23% lisää. Laske siitä sitten paljonko pitää yhden ihmisen tehdä töitä jotta saa edes palkkaa... Vierestä olen seurannut kun viljelijä lyödään kasaan. tuottoa ei ole vuosikausiin tullut vaikka on omat velattomat koneet jo. Saati jos pitäis velalla ostaa koneita. ja mistä saat takuut lainoille? Suosittelen hankkimaan ammatin ja vaikka lomittajaksi sitten niin pääset unelmahommaasi, mutta unohda yrittäjyys ellei ole miljoonia omaa pääomaa sijoittaa.

    • Tukiaisgubbe

      Hommaa sitä koulutusta ensin, agrologinakin pärjäät, harjoittelujaksoja tulee ihan riittävästi. Hanki lisäksi kaupallista koulutusta, siinäpä ne pohjat ja aina johonkin kurssille vaan, jos luppoaikaa on. Näillä konstein verkostoidut elämää varten eri opiskelijaporukoissa, mahdollisesti voit jopa tutustua sellaiseen neitoseen, jonka kotitilaa voitte alkaa viljelemään.

      Oman tilan voit ostaa sitten ajallaan, ellei edellä esitetty vaihtoehto satu osumaan kohdalle. Pakko ei ole heti ostaa, vuokratakin voi alkuun, myös ulkomaille kannattaa vilkaista myytävien tilojen suhteen.

    • viljelijäksi näinkin

      Menet maatalouskouluun, tutustut maatilan tyttäreen jonka tarkoituksena on jatkaa kotitilan viljelemistä. Sitä kautta "kotivävyksi", ja kappas vain, siitä se ura urkenevi. MUTTA VAIN JOS ON AIDOT TUNTEET JA TASAPUOLINEN SUHDE. Muuten epäonnistuu varmasti, ja tulee vain surua, tuskaa ja jopa vihaakin sekä itseä että toisia kohtaan.

      • mrhenkka18

        Hyvä vinkki.


    • viljelijä

      Maatalousalalle on koulutusta,nyt on juuri yhteishaku alkamassa joten ota selvää millaisia linjoja löytyy.Itse asiassa maatalous - tukien saamisen ehtonakin on alan koulutus ja riittävä ammattitaito,toisin kuin täällä usein luullaan.Varmasti sitten opiskeluvaiheessa alkaa selvitä mitä haluat myöhemmin tehdä,maatalouttakin on erilaista,kasvinviljelyä,eläintiloja,luomukin yksi vaihtoehto.

      • mrhenkka18

        Tukien saamiseksi riittää kun käy tilanjatkaja koulutuksen, joka kestää vuoden ja sen voi käydä iltakurssina.


    • MV

      Kyllä se siitä. Ajattele positiivisesti ja UNOHDA KOKO JUTTU! Leivän saa paljon helpommalla ja varmemmin vaikka kaupan kassalta.

      • maalainenalkuaan

        MV ei ole tajunnut - eikä moni muukaan että tällä jussinalulla on palo ! alalle. Ei se ajattele miten pääsisi helpoimmalla vaan on valmis yrittämään unelmansa eteen.
        Laiskureita riittää tässä maassa jotka eivät halua nähdä vaivaa missään vaan luulevat kaiken olevan valmistettu heille. Ei se niin ole, jokainen on oman onnensa seppä. Ainakin osittain.
        Koulutus alalle kaiken A ja O, yrittäjälähtöinen myös. Pääset teorian ja varsinkin käytännön harjoittelun kautta puntaroimaan mahdollisuuksiasi.
        Täällä on paljon hyviä vastauksia, valkkaa niistä. Uskon että onnistut kun yritystä riittää. Asenne sulla jussinalku on kohdallaan, sopivasti nöyryyttä intoon nähden. Tsemppiä !


    • maalais akka

      tottakai yrityksen perustamine, oli sitten maatila tai vaikka kirjakauppa, on kallista ja tarvitaan lainaa ja sitä varten saa starttirajoja ym avustusta. Aloittakalle sanoisin, hankkiudu maaitilalle kesätöihin. Maaseudun tulevaisuus- lehti on se paikka jossa maaniviljelijät keskusteej ja ilmoittelee. Pane siis aluunsa ilmoitus maaseutuun, että haluat kesätöihin kokemusta saadaksesi, palkaksi riitää ruoka ja asunto ja kymppi päivässä, niin alkaa paikkoja löytyä, . Sitten vaan sisäistä asian että leikit olevasi omalla tilallasi ja teet kaiken mahdollisimman hyvin., unohtaen työajat, ja annat työlle sen ajan joka tarvitaan vaikka sitten 12 t/ vrk. Saat kokemusta, suhteita ja todellisen tuntuman, myös rahallisesti maanviljelijän arkeen. Niin ja tätä neuvoa ei annettupiru mielessä. Maatilan lapset, ne jatkajaksi aikovat, tekevät just tollai kotitilailaan, ollessaan sinun ikäisiäsi.

    • juss...

      ensin oli suo kuokka ja jussi, nyt ei oo kun kuokka..

    • sivusta seurannut ja

      Mene ihan ekaksi maatalousalan kouluun, sieltä saat parhaan käsityksen mitä se on ja samalla myös jotain pohjatietoa asioista.

      Tuo koulutus vaaditaan joka tapauksessa siinä vaiheessa, jos joskus omaa tilaa haluat.
      Sieltä saattaa löytyä ne samanhenkinen puolisokin, jolla voisi olla jo kotitila jatkajia vailla, joten pidä silmät ja mieli avoinna tuollekkin vaihtoehdolle, niin kuin joku jo aikasemmin mainitsikin.

      Jos intoa on , niin ei muuta kuin etsimään koulupaikkaa , äläkä välitä noiden joidenkin vähättelystä, sillä ainakin varma työpaikka ja työtä riittää tuolla saralla, palkka on sitten ihan sinusta itse kiinni, mutta voi jopa jotain ollakkin vuoisien saatossa.

      Tuolla joku muka MV sanoi että kaupasta saa leivän helpommalla ostamalla tottahan se on, mutta ei sekään tajunnut mistä se leipä sinne tulee..luulee että leipomosta ilmeisesti;)

      EI muuta kuin semmppiä ajuksillesi , ruokaa ja sen alkutuottajia tarvitaan aina ja hyvä kun on vielä nuoria joita tuokin ala kiinnostaa.

      • Kaikki nykyajan

        koulutus on sellaista kermaperseiden paapomista että sieltä et realistista kuvaa maanviljelijän elämästä varmasti saa. Sama koskee kaikkea muutakin nykyajan koulunyhvertämistä. Mitään ei oikeasti vaadita ja pahimmatkin luuserit kannatellaan koulun läpi ja sen jälkeen systeemi ottaa ne turvaverkkoihinsa ettei vaan tarvitsisi mitään leipänsä eteen ikinä tehdä. Tulokset ovat näkyvissä.


      • zxz.
        Kaikki nykyajan kirjoitti:

        koulutus on sellaista kermaperseiden paapomista että sieltä et realistista kuvaa maanviljelijän elämästä varmasti saa. Sama koskee kaikkea muutakin nykyajan koulunyhvertämistä. Mitään ei oikeasti vaadita ja pahimmatkin luuserit kannatellaan koulun läpi ja sen jälkeen systeemi ottaa ne turvaverkkoihinsa ettei vaan tarvitsisi mitään leipänsä eteen ikinä tehdä. Tulokset ovat näkyvissä.

        Sitä se on, kermaperseitä paapotaan.. Titteleitä hankitaan, mitään ei viitsittäis tehdä.. Tohtori, professori, tutkija, tyhjäntoimittaja.. Yhteiskunta elättää.


    • Kantatilallinen

      Reittä pitkin hyvä poika,reittäpitkin,,ja kantatilalle siis!

      • Usva

        Juuri niin, maatalouskouluun vaan ja sieltä sitten alat pongailemaan "ison" tilan tyttäriä ja sitten vähän selvitystyötä vaivihkaa onko niillä veljiä vai tytärkö on tilaa jatkamassa ja toki tilan kokoakin kannattaa selvitellä.

        Vaikka ei maatalousoppilaitoksesta löytyisi niin ei muuta kuin kunnan lomittajaksi ja sitä kautta sellaisille tiloille missä niitä nuoria emäntäehdokkaita löytyy (itse täytyy olla myös aktiivinen ja vaikka kysyä työnohjaajalta että pääsee sellaisille tiloille) ja jos ei löydy niin ei muutakuin lomituspiiristä toiseen.

        Että reittäpitkin on helpoin tie ryhtyä viljelijäksi.

        Joku yllä mainitsi "Näinhän se on eikä maatiloja ja peltoja edes maajussipiirien ulkopuolinen saa ostaa, vain maajussit niintä saa ostaa, siinä on kaikenlaista lainsäädäntöä ja lisämaaksietuostoa j.n.e."
        On täyttä puppua, jokainen voi ryhtyä viljelijäksi ja hakea tukea (tilatuki, esim hevosharrastaja jolla on väh 3 ha peltoa) , mutta jos haluaa aloitustuen ja korkotukilainan niin siinä on koulutus- ja tulovaatimus. Ympäristö ja Lfa tukiin on sitoumusehdot. Ainoastaan kunnalla on etuosto-oikeus, ei yksityisellä alkutuottajalla.


      • helpoin tie
        Usva kirjoitti:

        Juuri niin, maatalouskouluun vaan ja sieltä sitten alat pongailemaan "ison" tilan tyttäriä ja sitten vähän selvitystyötä vaivihkaa onko niillä veljiä vai tytärkö on tilaa jatkamassa ja toki tilan kokoakin kannattaa selvitellä.

        Vaikka ei maatalousoppilaitoksesta löytyisi niin ei muuta kuin kunnan lomittajaksi ja sitä kautta sellaisille tiloille missä niitä nuoria emäntäehdokkaita löytyy (itse täytyy olla myös aktiivinen ja vaikka kysyä työnohjaajalta että pääsee sellaisille tiloille) ja jos ei löydy niin ei muutakuin lomituspiiristä toiseen.

        Että reittäpitkin on helpoin tie ryhtyä viljelijäksi.

        Joku yllä mainitsi "Näinhän se on eikä maatiloja ja peltoja edes maajussipiirien ulkopuolinen saa ostaa, vain maajussit niintä saa ostaa, siinä on kaikenlaista lainsäädäntöä ja lisämaaksietuostoa j.n.e."
        On täyttä puppua, jokainen voi ryhtyä viljelijäksi ja hakea tukea (tilatuki, esim hevosharrastaja jolla on väh 3 ha peltoa) , mutta jos haluaa aloitustuen ja korkotukilainan niin siinä on koulutus- ja tulovaatimus. Ympäristö ja Lfa tukiin on sitoumusehdot. Ainoastaan kunnalla on etuosto-oikeus, ei yksityisellä alkutuottajalla.

        No tuo on kyllä todella yksi mahdollisuus.;) Ja jopa helpoin tie, kyllä siellä maatalous alan kouluissa on niitä ison talon ainoita tyttäriä tai toistepäin.;)


      • tositarina

        Tilanhoitajaksi isolle kartanolle niin koulutus tuottaa moninkertaisesti.
        Mikäli löytyy ikäneito tai lapseton leski, joka on ei halua antaa tilaa sukulaisille etenkin jos pitkää ikää ei ole odotettavissa.

        Se oli muuten tositarina. Niin Kaukainen sukulaiseni sai tilan itselleen.


    • lkmjnb

      Moikka! Hieno unelma sinulla, äläkä vain päästä siitä irti. Suosittelen muistamaan, että jokainen maajussi tai maajussin sukulainen on joskus aloittanut tyhjästä..
      En osaa sen enempää sinua neuvoa, kun en itse varsinaisesti ole alalla, mutta suosittelen ottamaan yhteyttä kouluihin, jossa on alan ihmisiä.. Kannattaa myös käydä haastattelemassa ihan maajussejakin, niin saa parhaimmat vinkit. Usko pois, ne neuvovat mielellään alalle aikovia;)
      Oman tilan saat varmasti ostettua, kun saat hiukan rahaa kokoon ja haettua pankista vaikka lainaa. Ja mikset hakisi vaikka jollekin maatilalle töihin "oppipojaksi?"
      Tsemppiä !

    • maatalontytäritsekin

      Mene naimisiin tyttären kanssa jolla tila nimissään, mutta sinun pitää olla alan koulun käynyt, se vaaditaan jos aikoo maataloutta harjoittaa ellet ole muuta kautta oppia saanut. Meillä mies viljelee peltoja ja käy päivätöissä, minä autan syksyisin puinnissa ajamalla traktoria viljakuorman kera.

    • rypilys

      Munaminiäks, reittä pitkin

    • 17

      onmennyt tämäkin palsta maajussien-kepulaisten keskustelupalstaksi,joka päivä on jusseista jotakin JA ETUSIVULLA ,

      • 17

        Onneksi HIPDUÅRBÖG- Stadilaisista, suomen losista ei "taalata däällä "


    • istut pankin päällä

      Odota, käy vaikka joku koulutus siinä aikuisuutta odotellessa ja sitten vaan maajussille morsian ohjelmaan hakemaan, saat maat, mannut, koneet ja vehkeet ihan iliman...no tokkiinsa saattaapa siinä saada vähän muutakin mutta jos oikein tahtoo niin eihän se paha kauppa ole.

    • Ex maanviljelijä

      Lainaat ensin pankista 1.5 euroa.Ostat vanhan maatilan,rakennat uuden navetan,ostat uudet koneet ja hankit lehmät.

      Teet työtä joka päivä,huomaat koneiden hajoavan niitä kiiremmin tarvittaessa,kituutat pienellä palkalla,maksat lainaa pois koko ikäsi,koet riemun täytellä tukihakemuksia,tappelet verottajan kanssa saatuasi taas mätkyjä,jne.

      Lopulta vaimo lähtee,alkoholisoidut ja teet lopullisen ratkaisun.

      Näin tapahtui enolleni.Itse älysin lopettaa maanviljely,kun ilmeni lievä astma.Onneksi löysin muualta töitä ja pellot laitoin metsäksi.On varsin naurettavaa kuulla,miten maanviljelijät vetävät vain lonkkaa ja elävät tukiaisila.Sopii perustaa oma tila ja kokea edellämainitut riemut.

    • Miniä:)

      Nai maalaistalontyttö ja rupee vävyks:::)))))

      • Juuri noin. Maatilan hankkimiseen ei omat kädet riitä, tarvitaan muita ulokkeita. Maanviljelys on hyvä tapa luoda pieni omaisuus, aluksi pitäisi olla iso.


    • J-81

      Kyllä täällä satusetiä taitaa olla enemmän vastaajissa kuin aloittajissa, huoh.
      Usko unelmaasi, täällä on yksi "tyhjästä" aloittanut nuori pariskunta, jolla homma mukavasti alussa, ja elinkeinosuunnitelman mukaan kun eletään niin parin vuoden päästä alkaa tulostakin jo mukavasti jäämään.
      Ostimme 1,5v sitten eläkeläisparilta ent. maatilan, josta lehmät olivat lähteneet -80 luvulla ja pellotkin oli samaan aikaan myyty. Vuokrapeltoa onkuitenkin ollut varsin edullisesti tarjolla, viime vuonna saimme vuokralle vajaa parikymmentä hehtaaria, ja toisen moisen laidunta ja sopimusviljelyalaa, jotka eivät maksa mitään, eikä niistä toki tukiakaan saa.

      Opiskelen ammattiopistossa aikuislinjalla maaseutu-yrittäjäksi, koulutus on ehtona joillekin tuille ja mm. nuoren viljelijän aloitustuen saamiselle. Aikuiskoulutus on joustavaa ja onnistuu jopa työn ohessa, tosin paljon jää hoidettavaksi vapaa-ajalle. Koulutuksen ehtii hankkia vielä 36kk viljelyn aloittamisesta, mutta kannattaa olla ajoissa liikenteessä.

      Koneita hankitaan pikkuhiljaa, eikä niiden uusinta mallia tarvitse olla. Suhteita kannattaa solmia muihin viljelijöihin, koneita voi saada varsin edullisesti ja alkuun jopa lainaan.
      Päätuotantosuuntana meillä on lammas, määkijöitä, omaa emokantaa tällä hetkellä kolmisenkymmentä (tavoite vuonna 2014-2015 n.200 uuhta). Siinä sivussa kasvaa puolenkymmentä nautaa, joista luovuttanee tulevaisuudessa, mikäli näyttää ettei kannata. Jalat maassa, ja menot kurissa, kyllä tällä pärjää, eikä miljoona-velkojakaan tarvitse ottaa. Itse käymme toistaiseksi vielä muualla töissä, millä pystymme rahoittamaan maataloutta. Euroakaan ei ole vielä tarvinnut ottaa itse maatalouteen velkaa, mutta jahka tuotantotilat tuplataan lähivuosina päästä, joutunee pankin puolen kääntymään. Maatalouteen on saatavilla varsin edullista lainaa (1%korolla).
      Tsemppiä sinulle ja muillekin alalle haluavalla, hatunnosto jokaiselle!

      • asssssssssssss

        Maataloustuet on nykyään tehty sellaiseksi että esim. lypsykarjan pito ei kannata etelässä ollenkaan. Aika sairasta touhua jos vasta jossain Kajaanin korkeudella pärjää, mutta ei etelässä. EU on vääristänyt maataloustuet.


    • Jyväjemmari 2

      Siitä vaan agronomiksi opiskelemaan. Muista täyttää myös kaikki tukiaispakettien anomukset huolellisesti! Sitten vaan kattoon räkimään!!

    • 20

      eisiinä tarvita kuin noin 20senttiä,ja pistätvain oikeaan rakoonsen tämänjälkeen on tulosi-maataloturvattu

    • nainen maalta

      Maanviljely ja karjanhoito on arvokasta työtä.
      http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=69f1d256-0b38-47b2-8d6b-c95526540d01

      Sinun kannattaa ensin suorittaa maatalousalan perustutkinto,ja sitten voi suunnitella eteenpäin. Perustutkinnon suoritettuasi voisit toimia esim.maataloslomittajana,jossa saat työkokemusta ja tuntumaa alaan.
      http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/poll?pollId=poll_7_5584&questionId=0&forward=/&answerId=0&cookieSet=true
      Kyllä opit maanviljelijäksi,koska sinulla on kiinnostus alaan,vaikka työ vaativaa onkin.

    • maajussin tytär

      Nykyään maajusseilla tuntuu olevan enemmissä määrin vaan tyttöjä.
      Joten etsi itsellesi maajussin tytär ja mene vävyksi maataloon.
      Sillein nykyäään joka toinen maajussi on taloon tullut vävyksi ja aloittanut maajussi hommat.

    • 24

      olihan se maajussiohjelmassa homokin,jos tunnet vetoa pakoputkipuolelle niin tervemenoa,harmivaan sukutila ei pysy enää suvunhallinnassa,ei ole jatkajaa

    • lasdf

      Pikkutilalta et todennäköisesti pysty saamaan täyttä elantoa, vaan sinun pitäisi sivutoimisesti tehdä jotakin muuta esim. tehdä kaivinkonehommia, metsurin työtä tms. Monilla tiloilla on myös esim. maatilamatkailua tai vaikkapa vuokrataan järvenrannalta mökkejä laskettelijoille, golffareille tai ihan vaan kaupunkilaisille kesälomanviettoa varten. Myös ulkomaalaisia varsinkin venäläisiä saa vuokralle, jos tila on itärajan tuntumassa.

      Ongelmana on se, että mitä isompi tila on, sitä enemmän pitäisi olla laitekantaa, joka taas maksaa. Jos et hommaa pienelläkään tilalla kunnon laitteita, huomaat tekeväsi hommaa 24/7 uupumuksen partaalla. Teknistä osaamistakin vaaditaan, jotta saat hoidettua koneita itsekin, ettei ole heti sormi suussa.

      Sinun tilanteessasi helpointa olisi hommata maaseudulta nainen, joka kaipaisi tilalleen isäntää. Pistä siis "Maajussille morsian" -kisaan hakemusta:))

      Uskon, että pärjäät kyllä, mutta helppoa se ei tule olemaan. Koska olet kaupunkilainen, joudut opettelemaan kaiken maatalousasioista. Kannattaa ollakin utelias, koska erikoistuminen on tämän päivän sana. Jotkut pitää vaikkapa strutseja tai viljelee luomua, jotta saa enemmän tuottoa.

    • kyntäjä ylli

      Ei muuta kuin kattelet komean maatalon ja sitten vaan esittäytymään jos siellä nyt ei ihan sellasta eloveena tytärtä olekkaan niin koveta ittes kunnon kyntömies ei vakoa valikoi.

    • Heinän tuoksua.

      Joo, tällä palstalla et saa reiluja vastauksia kysymykseen, ainoastaan jonniinjoutavia mielipiteitä. Mutta maanviljelykseen tarvitaan koulutus ja niistä saat tietoa ammatinvalinnasta. Minun neuvoni on, että hakeudut alan koulutukseen ja tärkeää on suuntautuminen. Ihan hyvä ajatus hakea koutuksen jälkeen kokemusta maatalousammatista, olemalla vaikka tilatyöntekijänä joitakin vuosia ja samalla kartoittaa tilannetta. Jos kiinnostus jatkuu, niin ei muuta kuin katselemaan myytäviä tiloja ja jos ei ole paikkakunnasta kiinni, niin kyllä niitä myytäviä kohteita vastaan tulee. Voisit vaikka hakeutua kesätöihin jollekin maatilalle ja jo siitä hankkimaan tuntumaan maatalouteen. Sanoisin että maatalous on ihan kunnioitettava ammatti, mutta totuuden nimissä tämä EU on hankaloittanut ja tehnyt siitä pyrokratian myötä vähemmän suositun ammatin kuin joskus aiemmin. Mutta kysele oman alueesi viljelijöiltä, mitä maatalous on ja miten he kokevat sen.
      Muista kuitenkin että itsellesi etsit siitä tulevaisuuden ammattia, joten ole rehellinen ja realisti kaikessa. Kun ikää vähän karttuu, opit itse kyllä katsomaan kuinka paljon olet valmis vaikkapa omaan maatilaan likoon laittamaan. Voin entisenä viljelijänä sanoa, että työtä riittää, mutta on se toisaalta antoisaakin. Hyvää jatkoa tulevaisuuteen.

      • Heinän tuoksua.

        Joo, tosiaan unohtui tuossa, että kyllä siellä maatalousoppilaitoksissa opiskelee myös isännättömiä talon tyttöjä ja sieltä kyllä voi aivan luontaisesti tulla se isännänpaikka. Joten eikun opiskelemaan ja siinä samalla kahtelemaan neitokaisia, tämä on muuten aika monen kohdalla toden totta.


    • tilliskä

      Mene kouluun. Ei sitä maajussiksikaan kannata ryhtyä tuosta vaan, siinä tarvitaan tietoa. Pojat, jotka kasvaa maatilalla oppivat luonnostaan isänsä mukana työn, hekin käyvät usein koulun ennenkuin alkavat itse yritäjiksi. Mutta hyvä että olet kiinnostunut, jospa sua vielä onnistaisi jollain tavalla päästäkin siihen työhön. Toivon onnea.

    • Maatalousoppilaitos on juuri sinua varten. Sitten hakeudut esim. lomittajaksi tai muuhun maataloustyöhön saamaan oppia ja työkokemusta. Varmaan joku lopettava maatalousyrittäjä suostuu myymään sulle tilansa tai sitten osakkaaksi johonkin maatalousyhtymään. Teoriatyötä siinä myöskin riittää ihan varmasti kun jos hoidat itse kirjanpidon, veroilmoituksen ja pähkäilet EU- tukihakemusten kanssa. Hyvin momet isommat tilat kuitenkin teettää peltotyönsä alihankkijalla joten ehkä sinun kannattaisi alkaa vaikka sellaiseksi tai töihin sellaiselle. Se olisi Varmaan turvallisempi vaihtoehto ainakin alkuun sillä vastoin yleistä luuloa maatila ei ole kultakaivos eikä maanviljelijä kylve rahassa eikä saa kaikkea ilmaiseksi valtiolta. Ja jos ihan karjatilaa harkitset niin työaikahan on 24h/vrk 7 päivänä viikossa mutta jos se on unelmasi niin ei kun toteuttamaan. Itseäni hieman harmittaa kun en ruvennut tilaa jatkamaan kun oli mahdollisuus ja maataloustyöstä kovasti pidin.

    • klapei...

      ison talon leski haesi hielle, mut ei se haettoo talo näkkyy tielle, eti muatalon leski immeinen ja kato että petäjikkö on viellä pystyssä, ikkee sillä kannatas olla jo paljon ja ettei olis jälkikasvuu, mutta ymmärtää patukan piälle eikä oo ronkel muutenkaan, antaa mitä pyyvvät ja viellä vähän enempi ja kato että kuskaivon kannet on lahonneet jos eukkos sattuu kävelemmään niin putovaa kerralla että suat tehrä sitten uuvvet kannet, ymmärrät mitä tarkotan, jotta onnee vuan yrittämisiin..

      • 11+1

        Savolaisukotko neuvoja antaa. Niihä sitä sanotaa, jotta vastuu on kuulijalla.
        Minäki sain nuoruuvessani neuvon, jotta ota sellanen ukko, joka on pienikokonen, se syö vähän ja sitä on helppokulettaa mukana.


    • huomannut

      Jos näitä S24 asiantuntijoita on uskominen, niin eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Ostat vain mieleisen tilan ja maataloustuet maksavat sen puolestasi muutamassa vuodessa ja voit vielä ostaa kunnon mersun ja kaivinkoneen. Lomittaja tekee sitten työt ja sinä voit nauttia elämästä vaikkapa Thaimaassa. Tartu tilaisuuteen!

      • totuus julki

        Näin se juuri on. Tämä on helpoin tapa rikastua ja onkin ihme, ettei tätä ole huomattu laajemmissa määrin. Tässä olisi hyvä tapa alentaa työttömyyttä. Kaikki työttömät on laitettava maatalouskoulutukseen tukien menettämisen uhalla.


    • kysy opolta

      Maatalousoppilaitoksessa saa koulutusta käytännön töihin. Niitä on vielä joitain Suomessa, ovat yleensä osa jotain ammattikoulua (en tiedä, mitä nämä oppilaitokset ovat nykyään). Töitä voi tehdä maatalouslomittajana ja muutenkin maatiloilla. Isoilla tiloilla tarvitaan tilapäistyövoimaa varsinkin kesäaikaan.
      Työhön tutustuessa saat myös ajatuksia maatalousyrittäjyydestä. Ihan koko maatilaa ei tarvitse heti ostaa. Siinä sinunkin kotisi lähellä on varmasti paljon peltoja vuokralla. Aina joskus niitä vuokrasopimuksia vapautuu. Tietysti täytyy opiskella, mitä kasveja missäkin kannattaa kasvattaa ja kuinka paljon pitää olla kesännolla. Sitten pitää olla kunnon säilöntäpaikat, kunnes viljan yms. saa myytyä. Eläintuotanto on sitten oma juttunsa.

    • vehnänjyvänenvain

      Agronomiksi opiskellaan yliopistossa, agrologiksi ammattikorkakoulussa. Agronomikoulutus on viljelijälleturhan kallis ja pitkä, agroligikoulutus ihan sopiva.
      Kouluttaudu agrologiksi ja hakeudu töihin te-keskuksiin, maaseutukeskuksiin eli Pro-Agriaan tai vaikkapa matalouslomittajaksi. Pidä silmät auki maakunnassa, koska monet tytöt jatkavat nykyisin maatilan pitoa ja kaipaavat vierelleen osaavaa isäntää. Voit tietysti maatilan ostaakin, mutta silloin et eläissäsi velatonta päivää näe.
      Siitä vaan, on se hyvä, että vielä löytyy niitä, joita maatalous kiinnostaa.

    • lehmäihminen

      Kyseleppä maatalousalan koulusta, et mikä koulutus olis sulle hyvä. Itse aikoinani lähdin kaupungista maalla, opettelin kantapään kautta, sitten löyty mies ja maatila.
      Nykyisin voi saada ostettua isolla rahalla toimivan maatilan, saattaa päästä konkurssipesälle tai sit lopettava tila voi myydä ulkopuoliselle jos jää jatkamaan. (harvemmin kyllä.) Mutta maatiloilla on myös niitä sinkkuemäntiä, eli saattaa siitä maatalouskoulustakin löytyä se emäntä, jolla on jo sukutila vailla jatkajaa.. Sit vaan emännän kanssa yhteen ja tila kaupat kondikseen, niin siinä se on. Maatilalla on paljon työtä ja raskasta työtä, mutta maatila antaa myös tekijälleen paljon. Teet kokoajan itsellesi.

      Mutta muista, elämä ei ole vain työtä, vaan parisuhteellekkin on sitten löydyttävä aikaa....

    • Opastusta.

      Perustutkintoon johtavaa ammatillista koulutusta järjestävät ammatilliset oppilaitokset, kansanopistot, ammatilliset erityisoppilaitokset ja muut oppilaitokset.
      Koulutukseen haetaan yleensä ammatillisen ja lukiokoulutuksen yhteishaun kautta. Koulutukseen voi hakea, jos on suorittanut hyväksytysti perusopetuksen tai sitä vastaavat opinnot. Ylioppilaille suunnattuun koulutukseen haetaan lukion päättötodistuksella.
      Ammatillinen peruskoulutus johtaa perustutkintoon, joka on 120 opintoviikon laajuinen. Tutkinnon suorittamiseen kuluva aika vaihtelee yksilöllisen etenemisväylän, aiempien opintojen ja mahdollisen työkokemuksen mukaan. Lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon suorittaneen opiskeluaika voi lyhentyä vähintään 30 opintoviikolla.
      Ammatillinen perustutkinto antaa laaja-alaiset ammatilliset taidot alan eri tehtäviin sekä erikoistuneemman osaamisen suoritetun koulutusohjelman mukaisesti. Työelämään voi siirtyä heti perustutkinnon jälkeen tai voi hakeutua jatko-opintoihin ammattikorkeakouluihin tai yliopistoihin.

    • naimakauppa

      Olet sen ikäinen että vokettele itsellesi maajussin tytär ja mee naimisiin niin pääset jussiksi reittä pitkin.

    • Muu maa mustikka

      Muuta Somaliaan viljelemään perunaa, siellä KAIKEN voi ja täytyykin aloittaa nollasta :D

      • Oppivat kyllä.

        Miten aikaisemmat opinnot ja työkokemus otetaan huomioon?
        Aiemmin suoritetut opinnot, työkokemus tai muuten hankittu osaaminen voidaan hyväksilukea tutkintoon siltä osin kuin niiden tuottama osaaminen vastaa tutkinnon tavoitteita. Näin vältetään opintojen päällekkäisyyttä ja lyhennetään opiskeluaikaa.
        ulutusalat ja perustutkinnot
        Tutkinnot, koulutusohjelmat ja tutkintonimikkeet perustuvat opetusministeriön asetukseen (469/2008).
        Ammatillinen peruskoulutus urheilijoille
        Urheilijoiden ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa nuorille mahdollisuus järjestää ammatilliseen perustutkintoon liittyvät opinnot siten, että opiskelun ohella on mahdollista harjoitella ja kilpailla täysipainoisesti omassa urheilulajissa.
        Yksityiskohtaista tietoa nuorten urheilijoiden koulutusmahdollisuuksista Suomessa on saatavissa lajiliitoista ja Suomen Olympiakomitean toimittamasta Nuoren urheilijan ura -oppaasta. Oppaan tiedot löytyvät myös Internetistä Suomen Olympiakomitean kotisivuilta osoitteesta http://www.noc.fi/


    • phumba

      Ero agronimin ja agrologin välillä on että agronomiksi opiskellaan yliopistossa, agrologiksi maatalousoppilaitoksessa/ammattikorkeakoulussa.

      Jos aikoo pelkäksi maajussiksi ja tila on jo hankittu niin agrologi riittää. Mutta jos ei maatilaa saa perintönä niin pelkään pahoin että sun kannattaa ennemmin opiskella yliopistossa agronomiksi, siellä ehkä tutustut johonkin maatilan tyttäreen ja sitä kautta pääset kiinni omaan maatilaan. onnea joka tapauksessa!

    • Talonpoika12

      Tottuus on kuitenkin että demarit tappavat talonopojan. Se on heidän tavoitteensa, ettei Suomessa olisi yhtään maanviljelijää, vaan että kaikki ruoka tuotaisiin ulkomailta.
      Tapa talonpoika päivässä on tarja halosten ja muiden heikäläisten mantra ja tietenkin se globalisaatio. Jo Pohjois-Karjalan prikaatin demarit, ruotsalaiset ja kokoomuksen väki panivat lakkautuslistalle.

      • Jorma'

        Onhan niitä tiloja myynnissä mutta ei peltoja välttämättä tarvitse ostaa syrjäseuduilla voi sitä myös vuokrata koska jatkuvasti lopettaa viljelijöitä ja hyviä peltoja jää viljelemättä kun ei löydy jatkajia.


    • Tässä ratkaisu.

      Kaikkiin ammatillisiin perustutkintoihin sisältyy vähintään 20 opintoviikkoa työssäoppimista, millä tarkoitetaan työpaikoilla, aidossa työympäristössä, tapahtuvaa oppimista, jolla varmistetaan tulevilla työpaikoilla vaadittava ammattitaito.
      Työssäoppiminen sisältyy ammatillisiin opintoihin/tutkinnon osiin ja on osa opetussuunnitelman toteuttamista, joten opiskelijat ovat työssäoppimisjaksojen aikana oikeutettuja opintososiaalisiin etuihin.
      Työssäoppimisen järjestämisestä vastaa oppilaitos (koulutuksen järjestäjä). Oppilaitos ja työnantaja yhdessä tekevät kirjallisen sopimuksen työssäoppimisen järjestämisestä. Opettajat ja työpaikan edustajat yhteistyössä opiskelijan kanssa, suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat työssäoppimisen aikana tavoitteeksi sovitun oppimisen.
      Lisätietoja toisen asteen ammatillisen koulutuksen työssäoppimisesta ja sen toteuttamisesta löytyy TONET työssäoppimisen tietopalvelusta www.edu.fi/tonet.
      Ammattiosaamisen näytöt osana ammatillista peruskoulutusta
      Opiskelijoiden osaamista arvioidaan muun arvioinnin ohella opiskelijoiden käytännön työtilanteissa antamilla ammattiosaamisen näytöillä, joilla osoitetaan miten hyvin työelämän edellyttämä ammattitaito on saavutettu. Näyttöjen suorittamisesta tulee erillinen todistus, joka on osa tutkintotodistusta.

    • kepu pettää aina

      16v pojaksi erittäin hyvä äidinkieli ja kirjoitustaito :))

      maanviljelijä= 200 eri tuella elävä talikkopunikki

      • Stalinismi.

        Stalinismi on käsite, jolla viitataan Josif Stalinin oppien mukaiseen jyrkkään kommunismin suuntaukseen ja poliittiseen järjestelmään. Stalinismi yhdistetään etenkin Stalinin Neuvostoliiton kielteisinä pidettyihin ilmiöihin kuten terroriin, henkilöpalvontaan ja vallan keskittymiseen. Stalinin kuoleman (1953) jälkeen stalinisteiksi kutsuttiin, yleensä pilkallisesti, varsinkin niitä kommunisteja, jotka pitäytyivät Stalinin ajan poliittisessa puheessa ja menettelytavoissa ja jyrkimmin korostivat Neuvostoliiton johtavaa asemaa. 1960-luvulta lähtien sillä on tarkoitettu myös kommunistisen puolueen jyrkempää, proletariaatin diktatuuriin pyrkivää ja Neuvostoliiton ehdotonta johtoasemaa korostavaa suuntausta.


      • 4+12

        Nykyajan nuoret on varhaiskypsiä. : )
        Jos noin kypsä alku. Tiedä mihin ehtii, kun on sitten yli kuuskymppinen.
        Monesta isosta maatalosta ovat isännät sitten kunnanvaltuustoon päässeet yhteisiä asioita hoitamaan. Jaa. Kannattaa katsoa se tila sitten ison kasvukeskuksen luota, kun se kuntaliitos on tulossa, eikä niitä kunnanvaltustoja sitten pienissä kunnissa olekkaan.


    • mummeli

      Olet oikeassa, maatyöt ovat sitä oiketa työtä.
      Ehkä sinun kannattaisi lähteä maatalousalalle opiskelemaan heti, ensin maatalouskoulu, sitten käytännön harjoittelua ja myöhemmin agrologiksi.
      Selvä on, että tilan pitää tuottaa elanto siinä työskenteleville. Kuitenkin paikkansa pitää sanoma "viljelijää elää köyhänä ja kuolee rikkaana".
      Koko aktiiviajan on aina jotain investoitavaa, rahat siis aina menossa. Sitten tulee eläkeaika, tila myydään ja asetutaan harrastamaan.
      Olen juuri siinä vaiheessa, että eläke alkoi ja ensi maanantaina kone suuntaa kolmeksi viikoksi Afrikan-matkalle.
      Tällä hetkellä on jäljellä vain krempat, jotka tulivat kovasta työstä. Sitä itse työn kovuutta ei enää muista, koska nuorena jaksaa.
      Koeta päästä haluamallesi alalle, kyllä kannattaa.

    • Tästä se alkaa.

      Perustutkintoon johtavaa ammatillista koulutusta järjestävät ammatilliset oppilaitokset, kansanopistot, ammatilliset erityisoppilaitokset ja muut oppilaitokset.
      Koulutukseen haetaan yleensä ammatillisen ja lukiokoulutuksen yhteishaun kautta. Koulutukseen voi hakea, jos on suorittanut hyväksytysti perusopetuksen tai sitä vastaavat opinnot. Ylioppilaille suunnattuun koulutukseen haetaan lukion päättötodistuksella.
      Ammatillinen peruskoulutus johtaa perustutkintoon, joka on 120 opintoviikon laajuinen. Tutkinnon suorittamiseen kuluva aika vaihtelee yksilöllisen etenemisväylän, aiempien opintojen ja mahdollisen työkokemuksen mukaan. Lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon suorittaneen opiskeluaika voi lyhentyä vähintään 30 opintoviikolla.
      Ammatillinen perustutkinto antaa laaja-alaiset ammatilliset taidot alan eri tehtäviin sekä erikoistuneemman osaamisen suoritetun koulutusohjelman mukaisesti. Työelämään voi siirtyä heti perustutkinnon jälkeen tai voi hakeutua jatko-opintoihin ammattikorkeakouluihin tai yliopistoihin.

    • lmk1985

      Maatalouslomittajista on paikoin pulaa..

    • miljonääri,,

      Terve tuloa alalle ja kuuntelemaan kateellisten paskahousujen ruikutusta.

      jokaisen kaupunkilais luuserin olisi hyvä käydä pakkotyössä maatilalla,näkisitte paskahousut kuinka helposti se raha tulee;)

    • Pakollisia.

      Opiskelija on suorittanut lukion oppimäärän silloin, kun hän on suorittanut oppiaineiden oppimäärät hyväksytysti ja lukion vähimmäiskurssimäärä 75 kurssia täyttyy.
      Lukuvuosi on jaettu jaksoihin, joissa suoritetaan viisi tai kuusi kurssia. Kurssi kestää keskimäärin 38 oppituntia. Jakso on yleensä 1,5 kuukauden pituinen, ja sen aikana opiskellaan viittä, kuutta oppiainetta kerrallaan. Samoja oppiaineita voidaan opiskella useiden jaksojen ajan. Eri aineiden suorittamisesta annetaan yleensä arvosana. Oppiaineen lopullinen arvosana annetaan koulutyön päättyessä annettavassa päättöarvioinnissa.
      Lukio-opinnot jakautuvat pakollisiin, syventäviin ja soveltaviin kursseihin.
      Pakolliset kurssit ovat sellaisia, jotka kaikkien opiskelijoiden on opiskeltava.
      Syventävät kurssit ovat pääasiassa pakollisiin kursseihin liittyviä jatkokursseja. Valtakunnallisten syventävien kurssien lisäksi voi olla koulutuksen järjestäjän päättämiä koulukohtaisia syventäviä kursseja.
      Soveltavat kurssit sisältävät aineksia eri oppiaineista. Ne voivat olla menetelmäkursseja tai saman tai muun oppilaitoksen järjestämiä ammatillisia opintoja tai lukion tehtävään soveltuvia muita opintoja. Soveltaviin kursseihin voivat kuulua myös taito- ja taideaineissa suoritettaviin lukiodiplomeihin liittyvät kurssit.

    • Tässä eväät maajussi

      Olet vielä todella nuori,joten hae johonkin alaan liittyvään koulutukseen. esim. maaja metsätalous kouluun. Sitten kysele näiltä maajusseilta kesätyötä heidän maatiloilla. Kun olet tarpeeksi vanha, ala seurustella jonkun ison maatilan tyttären kanssa, niin eiköhän se ammatti näillä eväillä toteudu, jos vielä aikuisena olet samaa mieltä.

    • Ei maajussin morsian

      Ota kiikariin maatalontyttö. Niin se teki siskoni poikaystävä aikanaan.
      Ei tarvitse koulutustakaan välttämättä olla. Omat vanhempani antoivat puoli-ilmaiseksi uuden talonsa maansa ja mantunsa, peltoineen, metsineen järvenrantoineen, kesämökkeineen heille. Tosin pitäähän siinä tilalla olla tietyt elämisen edellytykset, että sukupolvenvaihdoksen voi tehdä, mutta sisarosuuksia ei enää tarvitse maksella. Itselläni puolisoni kanssa sama määrä velkaa omakotitalosta, kun sisarellani miehensä kanssa maatilasta, talosta ja kaikesta siinä mukana tulleesta.
      Itse en työtäni vieraan leivissä vaihtaisi maatalon työhön ilman lomia ja varmaa tuloa. EU koukerot tekevät olemisen ja elämisen hankalaksi maatilan varassa ja ulkopuolisella ovat joutuneet lisäansioita hakemaan sisarenikin perheessä. Mutta se, että valtava omaisuus voi vaihtaa omistajaa pilkkahintaan ns. sukupolven vaihdoksen nimissä on mielestäni "hyvätytär" tai "hyväpoika" järjestelmää parhaimmillaan. Varmaan sekin voidaan järjestää muita sisaruksia syrjimättä, mutta ei ainakaan meidän perheemme kohdalla näin käynyt.
      Onnea etsintään. Ja hyvä että joku haluaa maaseudun vielä olevan elävä!

    • kysymys

      Hieno asenne sinulla. Niinsanotusti yrittänyttä ei laiteta ja aina kannattaa yrittää. En ole asiantuntija, mutta kannattaa olla yhteydessä TE-toimistoon eli . ., ..Työ- ja Elinkeinotoimistoon. Olisi kiva kuula, miten homma etenee!!!???!!!

    • TARJA

      ALAX

    • Maikki

      Seuraavaksi opiskelupaikaksi maatalousoppilaitos, jossa opetetaan käytännön maataloustyötä. Ei muuta kun paperit vetämään yhteishaussa, koululla on majoituskin sitä tarvitseville. Silloin sulla on aikaa vielä miettiä tulevaisuutta, eikä se koulu silti hukkaan mene vaikkei ala olekaan sitten mielestäsi oikea. Mukavaa että on noinkin reippaita nuoria, jotka ei haikaile maaten isoja rahoja vaan haluavat viihtyäkin töissä. Ruokaa tarvitaan aina.

      • Hujoppi.

        Opintojen sisältöön voi itse vaikuttaa
        Lukiossa on mahdollista opiskella jonkin oppiaineen määrätty kurssi tai sen osa myös itsenäisesti työskennellen esimerkiksi etäopetuksena. Tarkempia tietoja itsenäisestä opiskelusta ja oppiaineista saa lukiosta.
        Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat
        Erityisen tuen tarkoituksena on auttaa ja tukea opiskelijaa siten, että hänellä on tasavertaiset mahdollisuudet suorittaa lukio-opintonsa. Erityistä tukea tarvitsevat sellaiset opiskelijat, jotka ovat tilapäisesti jääneet jälkeen opinnoissaan tai joiden opiskelun edellytykset ovat heikentyneet vamman, sairauden tai toimintavajavuuden vuoksi.


      • vastausta

        Kylläpä täällä on paljon väkeä ja paljon hyviä neuvoja. Nehän pitää lukea ihan ajan kanssa uudelleen.

        Aina kaikissa asioissa olisi hyvä tietää, millaiseen antaa vastauksen.
        Ja kuitenkaan aina ei voi tietää ennenkuin tietää enemmän.
        Tää oli nyt aika yleistä, eikä taida liittyä aloitukseen. Sorry!

        Mutta ruokaa tarvitaan aina. Kun nyt noita ilmastomuutoksia yms on, pitää omavaraisuutta olla. Se on hyvä asia. Se tuo tietenkin yritystoimintaan epävakaisuutta vai sanotaanko sitä nykyään seikkailunmauksi.


    • Älä haaveile

      Älä poika haaveile. Ilman perinnöksi saatuja pohjia tai 500 000-1 000 000 pohjakassaa sinulle tulee nälkäkuolema. Terveisin 30 vuoden kokemuksella sivutoimisesti viljelevä agrologi.
      Agrologi=AMK-tasoinen ympäri suomea.
      Agronomi=Yliopistotasoinen Wiikissä

      • Tämä hyvä.

        Päätavoite on, että opiskelija saa valmiudet hakeutua perustutkintoon johtavaan ammatilliseen koulutukseen. Opiskelija saa mahdollisuuden tutustua monipuolisesti eri koulutusaloihin ja työelämän sekä koulutuksen ammatteihin. Tavoite on, että opiskelijalla on koulutuksen jälkeen sellaiset tiedot ja taidot, joiden avulla pystyy opiskelemaan ammatillisessa koulutuksessa ja suoriutumaan siitä. Opiskelijan opiskelu- ja elämäntaidot paranevat sekä perustutkintokoulutuksessa tarvittava tietopohja ja valmiudet vahvistuvat. Tarvittaessa voi perusopetuksen päättöarvosanoja korottaa koulutuksen aikana.
        Opiskelija saa henkilökohtaisten tarpeidensa mukaista ohjausta yksilöllisten tavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelussa korostuvat ohjaus, yksilöllisyys, toiminnallisuus ja käytännönläheinen, myös oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuva opiskelu. Opiskelija saa yksilöllistä tukea ammatinvalinnan ja urasuunnittelun tekemiseen sekä ohjausta aktiiviseksi yhteiskunnan jäseneksi kasvamiseen. Tavoitteena on, että opiskelijalla on opintojen tuloksena opintoihin tai työhön siirtymisen suunnitelma.


    • Ei maajustiina

      Kysyisin ensimmäiseksi että MIKSI haluat maajussiksi? :) Kyllähän maatilalle voit päästä ja esim. kotieläinten pariin muutenkin työskentelemään. Töitä on paljon ja on raskasta. Jos sairastut, täytyy tietää heti joku joka tekee sinun puolesta.

      Sillä lailla ymmärrän että itsekin maalla kasvanut ja joskus haaveillut tuollaisesta elämästä.. Periaatteessa ruumiillista työtä päivän, unohdat kaiken turhan.

      Lisäksi saa olla eläinten kanssa tekemisistä ja täytyy osata niiden terveyteen liittyviä asioita ja käyttäytymistä. Olen eläinrakas ihminen ja jokseenkin syrjäytyvä, silti en kyllä nykyään maajussiksi (tai siis justiinaksi)haluaisi..
      Oma maatila sitoo sitten aika paljon. Mutta toki muilla töillä voit aloittaa. Käy ensin ammatti ja mieti sitten haluatko omaa tilaa.

      Minun mielestä kannattaa hakea maatalousoppilaitokseen, jonka jälkeen voit opiskella esimerkiksi agrologiksi.

      • Ajattele !

        Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen laajuus on 20-40 opintoviikkoa. Koulutus valmistaa yleisesti kaikkeen ammatilliseen peruskoulutukseen, mutta sitä voidaan suunnata ala- tai tutkintokohtaisesti.
        Ohjaava ja valmistava koulutus muodostuu seuraavista opinnoista, jotka voivat vaihdella yksilöllisesti opiskelijan tavoitteiden, perustietojen ja -taitojen sekä henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti:
        opiskelu- ja elämäntaidot
        perustietojen ja -taitojen vahvistaminen
        ammatinvalinta- ja urasuunnittelutaidot
        valinnaiset opinnot (ammatilliset tai muut valinnaiset)
        Koulutuksen aikana suoritettuja ammatillisia opintoja on mahdollista lukea myöhemmin hyväksi ammatillisessa tutkintokoulutuksessa.
        Koulutus ei ole mukana yhteishaussa, vaan hakemus lähetetään suoraan oppilaitokseeen, joka myös antaa tarkempia tietoja koulutuksesta.


      • Rosmoroope
        Ajattele ! kirjoitti:

        Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen laajuus on 20-40 opintoviikkoa. Koulutus valmistaa yleisesti kaikkeen ammatilliseen peruskoulutukseen, mutta sitä voidaan suunnata ala- tai tutkintokohtaisesti.
        Ohjaava ja valmistava koulutus muodostuu seuraavista opinnoista, jotka voivat vaihdella yksilöllisesti opiskelijan tavoitteiden, perustietojen ja -taitojen sekä henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti:
        opiskelu- ja elämäntaidot
        perustietojen ja -taitojen vahvistaminen
        ammatinvalinta- ja urasuunnittelutaidot
        valinnaiset opinnot (ammatilliset tai muut valinnaiset)
        Koulutuksen aikana suoritettuja ammatillisia opintoja on mahdollista lukea myöhemmin hyväksi ammatillisessa tutkintokoulutuksessa.
        Koulutus ei ole mukana yhteishaussa, vaan hakemus lähetetään suoraan oppilaitokseeen, joka myös antaa tarkempia tietoja koulutuksesta.

        Ehdottomasti ensin maa- ja metsätieteelliseen ja valitset sieltä suuntautumisen, joka vastaa odotuksiasi. Sitten vaan silmä tarkkana lukemaan maatilojen myynti-ilmoituksia. Joku 100 ha peltoa ja 200 ha metsää on hyvä koko aloittelevalle viljelijälle. Jos pidät lehmistä niin noin 100 lehmän yksikkö on sopiva koko aloittelijalle tai sikatilalla vähintään kymmenkertainen määrä possuja, Myös munantuotanto voi olla mukavaa.

        Sitten vaan tukipaperit vetämään ja heinänkorsi suussa makailemaan iltapäiväaurinkoon odottelemaan maitotiliä ja tukiaispottia. Stressitöntä, vapaata ja ihanaa elämää!

        Onhan sinulla rahaa varatuna tarkoitukseen??


      • tyuifnm
        Rosmoroope kirjoitti:

        Ehdottomasti ensin maa- ja metsätieteelliseen ja valitset sieltä suuntautumisen, joka vastaa odotuksiasi. Sitten vaan silmä tarkkana lukemaan maatilojen myynti-ilmoituksia. Joku 100 ha peltoa ja 200 ha metsää on hyvä koko aloittelevalle viljelijälle. Jos pidät lehmistä niin noin 100 lehmän yksikkö on sopiva koko aloittelijalle tai sikatilalla vähintään kymmenkertainen määrä possuja, Myös munantuotanto voi olla mukavaa.

        Sitten vaan tukipaperit vetämään ja heinänkorsi suussa makailemaan iltapäiväaurinkoon odottelemaan maitotiliä ja tukiaispottia. Stressitöntä, vapaata ja ihanaa elämää!

        Onhan sinulla rahaa varatuna tarkoitukseen??

        On, on ja ainahan harrastukset maksaa.


    • maatalouslomittaja

      sen verran nuori vielä oot et ainut vaihtoehto on hakea maatalouskouluun, jos alalle haluut, agrologi tulee sitte perustutkinnon tai lukion jälkeen vasta kysymykseen.
      ja maatalouslomittajaks ihan ekaks ni tiiät mitä se työnteko ees on.

    • Jaha, näemmä

      koko Kiljava opisto masinoitu vedättämään trolli aloitusta heh heh..

    • Harkitse tätä.

      Erityisopetusjärjestelyjen avulla pyritään turvaamaan mahdollisuus ammatilliseen koulutukseen kaikille, joilla on vaikeuksia selviytyä ammatillisista opinnoista ilman erityisiä opetus- tai opiskelijahuoltopaleluja. Opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS), johon sisältyy mm. henkilökohtainen opetussuunnitelma sekä suunnitelma opiskelijalle järjestettävistä tukitoimista. Erityisopetusta voidaan antaa kaikissa perustutkintoihin johtavissa koulutuksissa. Lisätietoja koulutukseen hakeutumisesta ja opintojen rahoituksesta on saatavissa ammatillisista oppilaitoksista, ammatillisista erityisoppilaitoksista ja työvoimatoimistoista.
      Vammaisten valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus
      Valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus on runsaasti erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille tarkoitettu koulutus. Koulutus tukee ammatillisessa perustutkinnossa tarvittavia valmiuksia ja auttaa selkiyttämään tulevaisuuden suunnitelmia. Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus (Valmentava I) tukee opiskelijan valmiuksia siirtyä koulutuksen jälkeen suorittamaan ammatillista perustutkintoa. Koulutuksen laajuus on tavallisesti 40 ov. Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus (Valmentava II) tukee valmiuksia työelämään ja mahdollisimman itsenäiseen elämään siirtymistä varten. Koulutuksen laajuus vaihtelee yksilöllisesti 40-120 ov.

    • maalta kotoisin

      Olen kotoisin maatalosta!. Hienoa että joku on noin kiinnostunut alasta ja tietää mitä haluaa. Ruoan tuottajia ainakin tarvitaan aina! Emmehän me muuten elä ellei sitä ruokaa joku meille tuota. Veljeni kävi maatalousoppilaitoksen, mutta on saanut myös vinkkejä ja oppia yms isältämme ja pienestä lähtien ollut mukana hommissa ja sitten hieman isommaksi tultuaan auttanut paljon. Veljeni isännöi tilaaa nyt. Eihän maatalous aina ole helppoa mutta jos siitä työstä todella tykkää niin sitä jaksaa ja selviää. Mä ainakin olen ollut onnellinen kun olen saanut viettää lapsuuteni maalla ja maatalossa. toki myös nyt vanhempana viihdyn siellä maisemissa paljon. Mä kyllä kannatan että otat selvä asioista!! Tsemppiä!!

    • sitähän sä kysyit

      Terve itse maanviljeliä suosittelen rahaa tulee kun roskaa ja töitä ei juuri ole helppoa kun kortistossa olo, ainoa miinus on nuo kymmenien tuhansien tuet ;)

    • minimii7

      hieno unelma sinulla! itselläni oli samanlainen, ja tässä sitä nyt ollaan maatilalla lampurina,ja on noita lehmiäkin tuossa jonkin verran.
      ensinnäkin, olet todella nuori, ja ihan kaikki on sinulle mahdollista! kun olet nuori aloittaja, 18-40 vuotias, saat hyviä tukia, mm nuoren aloittajan tuki. lisäksi voit hakea kaiken maailman investointitukija ja maatiloihin saa myös korkotukilainaa.
      voin sen kertoa, että rikastua voi toki helpomminkin ;D mutta, jos työtä rakastaa, niin se on vain sivuseikka,että ei tästä yhtä paljon hanki kuin hammaslääkäri :) kannattaa kurkkia kaikki eviran,mavin ym sivut ja tutustua kaikkiin maatalouden tuki juttuihin, joita voit aloitukseen hakea!
      itse kävin oppisopimuksella maatilatalouden perustutkinnon, ja olin todella tyytyväinen! käytännön hommat oppii oppisopimus "työpaikalla", jossa ihan oikeesti joutuu traktorin puikkoihin ja muihin puuhiin. maatilat myös mieluusti ottavat oppisopimus työntekijän, sillä se on heille edullista työvoimaa,kun saavat tukirahaa siihen. ja maatiloillahan työtä kyllä riittää! teoriaopinnoissa sitten koulussa luetaan sitä "kirjallista" puolta ja todistetaan oppimansa näyttökokeilla. suosittelen! oppisopimuksesta saat lisäksi vähän palkkaakin! sitten voit mennä hetkeksi vaikka töihin jollekkin maatilalle, esim lomittajaksi. näät silloin itse,millaista maatilan työntäyteinen arki on, ja voit vielä muuttaa suunnitelmiasi, jos innostus lopahtaa, tai jos ei lopahda, niin sitten ainakin tiedät mihin olet ryhtymässä oman tilan ostaessasi. tokihan voit myös hurmata jonkun maatalon emännän, ja päästä sitä kautta isännäksi tilalle ;) onnea suunnitelmiisi ja haaveen toteuttamiseen, maatila ei ole työpaikka, vaan myös koti ja elämäntapa. sielu lepää, kun saa katsella omia peltoja ja niillä tytyväisinä laiduntavia eläimiä.

    • Ihan ensiksi kannattaa opetella nuo tukiaisten hakemiset sillä niillähän maajussit elää. Sitten pitää opetella valittamaan että sää ei jälleen suosinut satoa (liian kuiva/märkä/kylmä/lämmin tai liian sopiva.
      Muista ostaa myös uusin traktori kaikilla herkuilla koska sekin on kivasti tuettu. Muista ostaa itse asiassa kolme jotta lapset voi ajella niillä kouluun kuten maalla on tapana.

      • vai mitä?

        Joidenkin kannattaa aloittaa mielenterveystoimistosta :) Eihän kukaan täysjärkinen voi tosissaan näitä heittoja tehdä?


    • Ässperger

      Minustakin on kiva olla toisen riesa. Juua kaljaa ja ajella rallia naapureiden pihoilla. Mökkiläiset, kun lähtevät lomilta käyn putsaamassa kesämökit.

    • Alkuperäiselle kirjo

      Jos ap todella haluaa maanviljelijäksi, uskon että löytyy joku väylä ajautksen toteuttamiseen.

      Tiedän yhden nuoren maanviljelijän, joka ei tule maanviljelyskodista vaan muista ympyröistä. Eikä hän tullut tilalle reittä pitkin, eli ei kotivävynä vaan osti itselleen tilan. Hänelläkin oli takana juuri kiinnostus tähän ammattiin.

      Ensin koulutusta, sillä esim. investointitukia tilalle ei saa jos ei ole käynyt alan peruskoulutusta. Sitten jos vaikka lomittajana tai peltorenkinä työskentelisit, niin saisit näkymää ammattiin ja käytännön työtaitoja. Sitten jäisi mietittäväksi mistä tilan hinta, maatalousjutksiin on perinteisesti saanut hyvin lainoja ja erilaisia tukia.

      Kyseeseen voisi tulla tilan osto joltain luopuvalta viljeljältä. Ehkä sellainen voisi myydä tilan halvemmalla, kun vain saisi tilalle jatkajan. Monelle vanhalle viljelijälle on masentavaa, jos itse raivatut pellot jää kasvamaan metsää. Tämä vanha viljelijä voisi myös alkuun neuvoa töissä.

      Minusta ajatuksesi ei ole ollenkaan mahdoton!

      • 1+11

        Agrologi ammattikorkeakoulutasoinen, agronomi yiiopistollinen tutkinto.

        Nykyään voi sukupolvenvaihdoksen tilalla (kaikkine tukiaisetuineen!) toteuttaa myös silloin, kun jatkaja ei ole verisukulainen.

        Eli jatkaja voi olla aivan ulkopuolelta tullut ihminen, jolle tilasta luopuja myy tilan, mutta kuitenkin tavalalaan sukupolvenvaihdoksen ehdoin, joista molemat hyötyvät


    • Hei Maajussi. Ihan ensin menet "maamieskouluun". Agronomit harjoittelee paljon tiloilla. Koneita,lypsykarjaa,lampaita,hevosia,kaikkea löytyy. Koulu kestää niin kauan,että ehdit "varttua" ja Suomen maataloustilanne selkiintyy tai koko maatalous häviää. Voit ryhtyä myös maatalouslomittajaksi,se on helpompaa,kuin oman tilan pyörittäminen ja työ kuitenkin just samaa.(Konetaitoiset mieslomittajat on kysyttyjä)
      Sitten voikin käydä niin,että sieltä koulusta bongaat naispuolisen isännän ja siinä se. Pääset isännäksi. Lykkyä haaveellesi.

    • lolwuatwat

      kuka helvetti haluaa erakoitua maanviljelijäksi 2000 luvulle

    • jk

      maanviljelijäksi ryhtyminen ei ole vaikeaa

    • JD_farmer

      Jos sydän vetää maanviljelijäksi niin onnea yritykselle! Kovaa tulee olemaan koska tämä ammatti ei enään kannata, saa taistella että tilit pysyy plussalla mutta ei tätä mihinkään vaihtaiskaan. Tunteella eikä järjellä läpi vaikka harmaan tukiviidakon ;)

    • Kaikki järjestyy

      Viranomainen vahvistaa viran puolesta maatalouden tulolähteelle tappion, jonka voi vähentää seuraavan kymmenen vuoden aikana.

    • jooooo

      Kysyt maatilalta töitä joku ottaa varmasti. Eikä tartte koulutuksia ei mitään

    • suvussa maajusseja

      Agrologin ammattia en viitsi googlettaa. Tee sinä se ! Se on alempi tutkinto kuin agronomi joita valmistuu ainakin Viikistä, yliopistosta.

      Maanläheisiä ammatteja kumpikin joissa on varmaan myös suuntautumisvaihtoehtoja.

      Noissa em. opiskelupaikoissa voit törmätä maatilan tyttöön joka jatkaa tilalla ... hmm... ;)). Vink vink.

      Kyllä maatilan voi ostaa. Säästä ihmeessä. Jotkut ostavat kalliin talon. Sinä voit ostaa maatilan tai sitten vuokrata sellaisen.

      Kuitenkin ensin on opiskeltava.

      • Tosi..

        Erityisopetus ammatillisissa erityisoppilaitoksissa
        Ammatilliset erityisoppilaitokset huolehtivat ensisijaisesti vaikeavammaisten koulutuksesta, runsaasti tukea tarvitsevien nuorten ja aikuisten ammatillisesta koulutuksesta sekä vammaisten valmentavasta ja kuntouttavasta opetuksesta ja ohjauksesta. Lisäksi erityisoppilaitokset tukevat ammatillisen erityisopetuksen osaamisellaan ja palveluillaan ammatillisten oppilaitosten erityisopetuksen toteuttamista ja kehittämistä. Ammatillisiin erityisoppilaitoksiin on pääosin erillinen opiskelijahaku, eivätkä ne siten ole mukana yhteishaussa. Lisätietoja saa suoraan oppilaitoksista.


    • Maalle luvattiin

      Lähettää lentokone, joka tiputtaa ensin 500 e seteleitä ja heti perään koko ruuman täydeltä kirveitä.

    • Massey Ferguson

      "kaikkein mieluiten tavallinen maanviljelijä omalla tilalla."

      kyllä se niin on, että wanna be maajussin on turha unelmoida muusta kun 3ha harrasteluniitystä, jos ei ole suvussa jo valmiiksi maanviljelijöitä tai suurmaanomistajia.

      Se kuitenkin MAKSAA se puska ja peltokin ihan selvää rahaa.
      Ja kun nykyään tilan pitää olla luokkaa 100ha jotta kannattaa, niin ei kyllä pankkilainalla alkuun kannata lähteä.

      Traktorikin voi hyvin maksaa 100 000 €

    • Viittä vaille valmis

      Ylipistosta valmistuu agronomeja ja amattikorkeakoulusta agrologeja. Yliopistossa opiskelu teoreettisempaa. Voi tietysti ensin suorittaa jossain maatalousalan perustutkinnon ja siitä jatkaa ammattikorkeakouluun jatkamaan opiskeluja. Hyvät perustiedot ja käytännön kokemuksen saa toisen asteen opinahjossa.

      Siis kannattaa hankkia jonkinlainen maatalousalan koulutus, jos haluaa ryhtyä maanviljelijäksi

      • Puristaako ?

        Erityisopetus ammatillisissa oppilaitoksissa
        Ammatillinen erityisopetus toteutuu ensisijaisesti ammatillisissa oppilaitoksissa, joissa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat opiskelevat yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa. Monissa oppilaitoksissa on myös erillisiä erityisopetusryhmiä. Yksilöllisistä erityisen tuen ja ohjauksen tarpeista ja tarvittavista erityisistä opetus- ja opiskelijahuoltopalveluista sovitaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa ja siihen sisältyvässä henkilökohtaisessa opetussuunnitelmassa.


    • BigBrother

      Suomalaiset ovat kateita. Sen näkee ketjusta. Ei kannata. Älä vaan tule onnelliseksi!

      Miksi ostaa maata, kun voihan sen aluksi ottaa vuokrallekin. Moni perikunta on valmis vuokraamaan maata ja mökkiä, kunhan vain hinnoista sovitaan. Jokunen vuosi sitten koetettiin asuttaa maaseutua uudestaan. Eräät perikunnat olivat valmiita luovuttamaan maatalonsa asukkaan käyttöön mm. pelkkää huolenpitokorvausta vastaan. Tietty se ei ole oma ja suomalainen on ahne, oma sen pitää olla. Mutta voihan sopia hinnasta myöhemmin, kun alkaa näyttää, että maatyö alkaa kannattamaan. Ja maata vastaan saa lainan. Älä luovu unelmistasi. :)

    • Kaiken varalta.

      Päätavoite on, että opiskelija saa valmiudet hakeutua perustutkintoon johtavaan ammatilliseen koulutukseen. Opiskelija saa mahdollisuuden tutustua monipuolisesti eri koulutusaloihin ja työelämän sekä koulutuksen ammatteihin. Tavoite on, että opiskelijalla on koulutuksen jälkeen sellaiset tiedot ja taidot, joiden avulla pystyy opiskelemaan ammatillisessa koulutuksessa ja suoriutumaan siitä. Opiskelijan opiskelu- ja elämäntaidot paranevat sekä perustutkintokoulutuksessa tarvittava tietopohja ja valmiudet vahvistuvat. Tarvittaessa voi perusopetuksen päättöarvosanoja korottaa koulutuksen aikana.
      Opiskelija saa henkilökohtaisten tarpeidensa mukaista ohjausta yksilöllisten tavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelussa korostuvat ohjaus, yksilöllisyys, toiminnallisuus ja käytännönläheinen, myös oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuva opiskelu. Opiskelija saa yksilöllistä tukea ammatinvalinnan ja urasuunnittelun tekemiseen sekä ohjausta aktiiviseksi yhteiskunnan jäseneksi kasvamiseen. Tavoitteena on, että opiskelijalla on opintojen tuloksena opintoihin tai työhön siirtymisen suunnitelma.

    • eräs vain

      sua kerta kiinnosta,niin sitten työvoimatoimistoon juttelemaan asioista. sitten hakemaan koulutusta, vilkaise ruukin maaseutuopiston sivua. täältä sinä et saa opastusta,pääset vain törkeyksiä lukemaan.

    • Emäntä maasturilla

      Ihana! Olisipa totta että noin nuori mies tietäisikin vahvasti haluavansa maanviljelijäksi. Tosi helppo nakki, katsastat potentiaaliset rouvaehdokkaat joiden vanhemmilla on iso maatila perinnöksi annettavana ja alat piirittää...nelisen vuotta ja olette naimisissa. Sinä harjoittelet maatilan töitä appiukon lempeässä ja ymmärtävässä kokopäiväkoulussa...kun appi jää eläkkeelle, sukupolvenvaihdos tulee ajankohtaiseksi ja tilan hommelit siirtyvät sinulle. Ei muuta kun maasturi talliin ja Mangnum konehalliin! Emäntäkin siinä jo vatsaansa kasvattelee....:D

    • moamies

      joo,kyllä se o silläviisii notta maanviljelys ja mettien hoito o nii kovvaa hommaa että eppäilen ettei taija teistä olla alalle. Itelläni o senverran tuota maallista kertynnä, mehtiä pikkase yli 600 hehtaaria ja omia peltoja 130 hehtaaria vuokramaat päälle,niiton rapiat sata hehtaaria. MAATALOUSTUKIAISIA sain vain vajaat 300000 euroa viime vuojelta,on se nyt vaa ajettava vielä tuolla viimevuonna uusitulla valametilla,ei oo vara uusia tänä vuonna ja kyllä se emäännän kauppakassiki kevät talavella ostettu mb 350 cdi soa sille nyt kelevata ainahii syksyy asti...notta kurjoa o ,mutta täytyy tästä ruveta renkipojille soittelemaan teältä phuketin lämmöstä,notta etteivät vötkästele siellä suomesa,voa koettavat jatkoa päiveä,että pärjätään....terv, Vilho ps.katelkea voa nuoret miehet helepompia mestoja,ei näillä pärjeä....

      • Agrologi Ora-oja

        Niin eihän tuo mitenkään kannata,mutta kuitenkin elättää.


    • Hunaja on hyvää

      Ala hoitelemaan mehiläisiä! Voit olla luonnon ja maaseudun kanssa tekemisissä omistamatta yhtään maata. Ja mehiläisesikin voivat laiduntaa toisten mailla. Kotimaisella hunajalla on kysyntää. Jos nyt nuorena hankit yhden mehiläispesän parilla sadalla eurolla, voit itse lisätä niitä vuosien varrella taitojesi karttuessa. Biologiksi ei tarvitse opiskella, mutta ei siitä haittaakaan ole. Lisätietoja www.hunaja.net

    • minimii6

      sulle lolwuatwat, kuka ***** haluu asuu kaupungin köyhälässä, jossain vuokrakerrostalossa...?
      se on maku asia, sano kissa ku persettään nuoli.
      ja kuka sano,että maalla ollaan erakkoja?
      oikein perus kaupunkilais urpo :D
      mistäs meinasit saada pihvin lautaselles tai ruisleivän kouraas, maidosta puhumattakaan, jos joku ei myös 2000 luvulla haluais ryhtyä maanviljelijäksi?

    • katselekunntele

      nyt tehdään niin että penkkaan pökkäämisen sijaan haeskelet siitä lähituntumasta sellaisen tilan jossa sun ikäinen tyttö ja paalua takana ja min 100 hehtaaria.
      pidät bileet ja lasket kassit tyhjiksi korvat luimussa siihen työnhupakon nahkaiseen karvakantiseen ja yllätys yllätys voit olla kohta naimisissa ja perintöä odotellessä opiskelet ja jatkat tilaa
      näin sitä on ennenkin suomessa tehty ja noustu nollasta pomoksi, tossa 2 km päässä on yks hyvä esimerkki.

    • terkut maatalosta

      On totta, että ilman sukutilaa aloittaminen on lähesmahdotonta (ehkä suurella perinnöllä, mutta silloin ei tartteisi töitä tehdä). Tietysti maanviljely on laajakäsitys: viljellä pelkkää viljaa, pitää lihakarjaa, lypsykarjaa, lampaita... Jotkut onnistuu pienemmillä investoinnilla ja joidenkin rinnalla voi käydä myös muualla töissä osan aikaa.

      Mikäli asia sinua kiinnostaa niin hakeudu maa- ja metsätalous oppilaitokseen ihan peruslinjalle. Näet onko ala sinun. Eikä pankkikaan anna lainaa ilman koulutusta.

      Hakeudu siis kouluun ja työskentele aluksi vaikka lomittajana niin onko ala oikeasti se mitä tahdot tehdä seuraavat 50 vuotta. Tuota työtä kun ei hankintojen jälkeen niin vain vaihdeta. Totuus työstä kun ei välttämättä vastaa kuvitelmiasi.

    • aloitukseen

      Käy niin paljon maa ja metsätalouden opintoja mitä vaan löytyy ja katselet Suomen tilannetta kokonaisuudessa ja tulet siihen johtopäätökseen ettei maatilatalous täällä kannata noooh mene Kanadaan tai Usan puolelle ihan miten vaan.Älä Suomesta haaveile edes mitään maatilaa ostavas saakura ku nyky plitiikalla tapettu nykyisetkin.
      Saakura takas se aika että n,15 kantturallakin pärjäs.Kiitos Valio......

    • Isäntä vai renki

      Oman maatilan isäntänä oleminen taitaa olla paras ammatti mitä tiedän, sehän on se ihmisen alkuperäinen tarkoitus. Kannattaa olla ensin muutama vuosi töissä jossain kellokorttitehtaassa tekemässä jotain minkä oppii viidessä minuutissa eikä tarvi käyttää päätä. Ja asua vuokrakerrostalossa naapureita kuunnellen. Sen jälkeen alkaa arvostamaan sitä omaa vapautta jonka yrittäjyys antaa, vaikka työmäärä olisikin isompi. Kaikkien kannattaisi pysähtyä joskus katsomaan kuinka paljon te elämässänne teette asioita vain siksi että muut sanovat, että näin tehdään.
      Rikkaat rikastuvat omalla järjenkäytöllään. Pitäkää velan määrä pienenä ja tehkää sitä mitä haluatte, siinä te kehitytte parhaiten. Siinä menestyksen eväät.

    • tanetane

      Aloittaja! Et sä ole 16v. Ei 16 vuotias maalaispoika kirjoita noin hyvin. Jos kirjoitat, niin pyri ihmeessä kauppakorkeakouluun hakemaan maisterinpaperit. Ei eläinten ja maanviljelys vielä lyö leiville, varsinkin jos pitää aloittaa nollapisteestä. Hirveet velat ja korkeintaan kaupanmyyjän tulot. Se voi olla kannattavaa vuosikymmenien päästä kun/jos tulee kansainvälinen nälänhätä tai jokin suuri katasrofi/katokausi. Kyllähän jotkut rohkeat myy kaupunkikotinsa ja ostaa maalaistalon ja aloittaa luonnon ehdoilla elämisen. Kyllä silloinkin pitää sivutuloa saada jostakin, että autokulut ym. voi maksaa. Pitää osata metsästää, nylkeä riista, kalastaa, viljellä kaikki juurekset, vihannekset, marjat jne.. Kaikki pitää osata säilöä talveksi. Pakastin on helppo mutta sekin vie sähköä/rahaa. Maatalouskoulun kun käy, niin siinä oppii jo paljon ainakin viljelemisestä ja koneiden käytöstä.. Oliskohan sellainen Kuopion läänissä Muuruvedellä tai Juankoskella?

    • reittäpitkin

      On sinulla mahdollisuus!Kahtelet jonkun ikäisesi maatalon tytön ja pyyät isältä kättä.Monesti yli viiskymppiset maatalousyrittäjät,karjatilalliset on niin loppuneet jo siihen työntekoon että se isäntä antaa tytön ja tilan.Älä kuuntele kateellisten puheita sitten jälkeenpäin."muka reittäpitkin"minähi jo 25 vuotta ollu isäntä reittä pitkin eikä kavuta yhtään.

    • F

      en jaksa lukea koko ketjua

      agrologi=amk tutkinto
      agronomi=yliopistotutkinto

      Vinkkinä sinulle: käy vaikka lukio ja mieti uudestaan. Agrologi amkssa on enemmän käytännön opetusta kun yliopistossa.Helpoiten pääset isännäksi kun nait jonkun tilan tyttären..

    • Kiirettä pukkaa

      No aikaa ainakin näyttää Jusseilla olevan kun näin pitkän ketjun päivässä aikaan saavat.

    • maalaistyttö

      Kaikki jotka täälä v***** maajusseille niin pitäköön suunsa supussa jos eivät osaa olla ihmisiksi. Eivätpä nämä veetuilijatkaan leipää kitusiinsa vetäsi jos maajusseja ei olisi! Homma ei ole helppoa kuten monet tuntuvat luulevan mutta jos siitä oikeasti pitää niin sitä jaksaa mennä vaikka läpi harmaan kiven ja yli vaikeuksien sillä kuululla suomalaisella sisulla!

    • On se kovaa hommaa

      Maanviljelijäksi ryhtyminen sinäänsä ei vaadi koulutusta.Kuka vaan saa tuet vaikkei olisi koskaan vijellyt.Maatalous sihteerit opastaa mielellään viljelijän alkuun.Tilan tai pellot voi myös vuokrata sen kun tekee tarjouksen ja jos on korkein tarjous niin sitten vaan nimet sopimuksiin ja vuokran antaja siirtää tukioikeudet vuokraajalle.Tukien hakuun saa myös hyvät oppaat joissa on kädestä pitäen neuvottu kuinka täytetään koska suurimman osan maajusseista älykkyysosamäärä ei riitä vaikeisiin papereihin ja maataloustoimisto tarkistaa paperit ja korjaa jos on virheitä.Tosin jos ei mitään hajuakaan ole niin silloin kannattaa harkita vakavasti koska koulussa istumalla se ammattitaito ei tule.Monella on käytynä maamieskoulu ,mutta ammattitaito on jäänyt johonkin tai sitten koulussa on käyty nukkumassa.
      Tiloja on paljon vuokrattava jopa koneineen.Itse olen vuokrannut vain pellot ja kuivaamon, koneet ja muut rakennukset on itsellä.Aloitin harrastuksesta urakoinnin ohessa ja vuokrasin 10-20ha lisää vuosittain.10v vuokrasopimuksella on kannattavaa kun muistaa etta raha ei kasva sielä maassa eikä puussa.Tarkat hankinnat ja välttää velkarahaa niin elää varmasti kun muistaa tehdä töitä ja jos ei tule tarpeeksi tulosta niin sitten lisää töitä.
      Teille jotka aikovat viljelijäksi niin ei kannata uskoa mitä maajussit täälläkin kirjoittelee koska kyseinen ammattikunta kadehtii kaikkia jopa sossun pummeja ja pyrkivät kaikella tapaa mollaamaan muita.Suomalaista maanviljelijää kateellisempaa ei ole maanpäällä,mutta loytyy niitäkin jotka eivät narise ja elävät tässä maailmassa.Itse ovat aiheuttaneet sen mistä valittavat joskus täytyisi pitää turpakiinni.Tuollaiset valittajat pilaavat ammattikuntansa maineen että kaikkia maanviljelijöitä pidetään ääliöinä.Suurin osa niistä valittajista ovat ahneuksissaan ylivelkaantuneet ja kun pankki pistää hanat kiinni niin sitten ruvetaan täällä narisemaan ja valittaan kurjuuttaan.Jos 2 maajussia joutuu kortistoon niin sieläkin ne kilpailee että kumpi on pienemmällä päivärahalla.Toinen pyytää 20eur päivästä niin virkailija sanoo ettei onnistu kun tuo toinen lupasi ottaa vaan 15eur päivästä.Sitten sen jälkeen alkaa kateus että on siinä porvari kun vaatii 20eur vaikka minä olen parempi laiskottelemaan ja otin vain 15eur.

    • Alkuasukas Suomesta

      Kaupunkilaisille tekisi nälkä hyvää, niin arvostus maataloutta kohtaan voisi nousta, kun mahassa kurnisi joka päivä nälkä.

      Papereiden pyörittäjätkin joutuisi silloin järsimään siellä kaupungissa niitä papereitaan, kun maataloutta ei enää olisi.

      Niin ja nille jotka on kateellisia kun joku saa sukupolvenvaihdoksessa maata enempi kuin joku toinen sisarus, niin kyse on tuotanlaitoksesta joka vaihtaa omistajaa, on siis kyse tehtaan tai muun yrityksen omistajan sukupolvenvaihdoksesta niin sama asia, ei siinä kannata olla kateellinen, maatila on yritys siinä missä mikä tahansa yritys. Eikä sen takia kannata olla kateellinen.

      Niin että taidetaan se Pizza tehdä myös niistä raaka-aineista mitkä on paljon maatalouden tuottamia, ilman maataloutta ei olisi Pizzaa eikä hienoja ravintoloita kaupungeissa :)

      Niin vielä lopuksi ei se raha ole aina kaikki kaikessa, maataloushomma on myös elämäntapa, jota en vaihtaisi muuksi.

      Niin ja ei kaikki maatilat ota tukiaisia, itse olen tietoisesti kieltäytynyt tukiaisista, sillä tahdon olla itsenäinen ja etenkin vapaa maatalousyrittäjä, joka ei elä kaupunkilaisten rahoilla, vaan kaikki tulot tulevat tuotteista saaduilla tuloilla ja menot sitten mitoitetaan niiden mukaan.

      Mutta ehkä minulla on ollut tähän valintaan se mahdollisuus että esi-isäni jo vuosisatoja ovat olleet maanviljelijöitä, niin geeneissäni on jo syvällä tämä itsenäisen ja vapaan maatalousyrittäjän veri. Joka ei tahdo alistua EU:n holhottavaksi ja orjaksi. :)

      Mutta ne jotka luulee että kaikki maatalousyrittäjät ottavat tukijaisia niin ovat kyllä väärässä. Minuun ei vaikuttaisi mitään vaikka EU:n tukijaiset lopetettaisiin Suomesta. Viljelisin silti jatkossakin :)

      Toki tiedän että kuulun marginaaliin joilla on tähän elämän tapaan mahdollisuus.

    • Tällaista infoamista

      Hyvin hankalaa. Jos aloitat tyhjästä niin sitten sun kannattaa lukea joku sellainen ammatti josta otat jokapäiväisen työn jotta voit maksella velkoja pois. Eläintilaa voi harkita, mutta kannattavuus on hieman kyseenalainen ja määräykset tiukat. Periaatteessa viljely ja sivuna metsä on järkevin vaihtoehto. Peltoa voi vuokrata sillä ostohinta pyörii tonnista ylöspäin per hehtaari, riippuen alueen kasvuoloista.

      Metsän suhteen suosittelen joulukuusien viljelyä... Järkevintä, EU antaa kuusentaimet ilmaiseksi ja niistä saa parhaimman tuoton, metsäpohja on helposti muokattavissa takaisin pelloksi ja joulukuusia saa ajoitettua tulemaan helposti joka vuodelle, säännöllistä tuloa. Lisäksi sitten polttopuubisnestä ja kannattaa hankkia sellaisia maa- ja metsäpaloja joille ei tunnu olevan kovinta kysyntää, niiden ostamisessa hintoja voi saada painettua alemmas ja myyjät myyvät niitä mielummin kuin itselleen tuottavia ja hyödyllisiä palstoja. Myös sellu/ kuitupuu bisnes on järkevämpää, mutta tukkipuu ei ole juuri joulukuusia järkevämpää.

      Maanviljely lienee kaikista järkevintä, järkevintä ja tuottoisinta olisi hommata juurikaskiintiöitä, mutta viljeltävistä viljalajeista ehdottomasti syysvehnä, ohra ja siemenviljaksi tarkoitettu tuotanto on järkevintä ja kannattavinta. Työtä se tuo ehkä hieman enemmän ja polttoainekuluja, mutta tuottoisampaa. Lisäksi mm. syysvehnällä on parempi mahdollisuus onnistua etenkin jos on runsasluminen talvi, keväällä vilja alkaa kasvamaan nopeasti ja valmistuu ajoissa loppukesällä eikä tarvitse liikoja pelätä sadon puolesta kuten esim. Rypsin tai kevätvehnän osalta.

      Molemmista koulutuksista saa käytännön oppeja. Ja toinen vissinkin vaatii myös lukiota... Tavallisen maanviljelijän hommiin kuuluu peltotyöt kyntämisestä, muokkaamisesta, kylvöstä, myrkytyksistä aina puimisiin ja maan perusparantamiseen asti, sekä kuivurilla mm. siementen peittaukset (mikä itse tehtynä halvempaa kuin valmiiksi peitattuna ostettu siemenvilja) Jyvien erottelu että mikä menee rehuiksi ja mikä siemenviljaksi ym. sekä kuivatus, varastointi, lisäksi tulee traktorien huollot ja vikojen korjaukset sillä itse tehden saa nopeimman avun sesongin ollessa päällä, korjaajat on tuolloin kiven takana.

      Taloudellinen ja järkevä maanhoito on iso tekijä jolla vähentää ylimääräisiä kustannuksia, tänä päivänä vain siemenviljaksi kylvettävät pellot kynnetään sillä siten viljan joukkoon tulee mahdollisimman vähän rikkaruohojen siemeniä. Peltoja myös myrkytetään noilta aloilta mustiksi aina puintien jälkeen. Leipäviljapeltoja ainoastaan hankmotaan ja niitä kulotetaan jonkin verran. Kulotus on järkevää ja se kannattaa tehdä keväisin, vastatuuleen tuulesta riippuen ja loput sitten myötätuuleen niin ei tarvitse tunti tolkulla hommaa suorittaa. Perään kylvö. Joitain peltoja voi kylvää suoraan sängelle ja muokkaamattomille maille, mutta kasvu jää heikommaksi. Joten yleensä aina peltoja muokataan pari kertaa ennen kylvöä. Tänäpäivänä ojanreunojen hoito on retuperällä ja ne olisi järkevää myrkyttää rikkaruohoista, sillä niihin pääsee pesiytymään hukkakaurat ja niitä on hankala ja kova työ torjua pois pelloilta. Ojanreunojen niittäminenkin olisi järkevää toimintaa, lisäksi siistit ojat vie vettä tehokkaammin pelloilta pois ja pellot ovat keväällä kylvökunnossa hieman nopeammin.

      Järkevältä ajatukselta aloittaa tyhjästä maanviljelijän homma, ei kuullosta, mutta ymmärrettävää sillä se on omanlainen elämäntapa viljelijälle... Tärkeää on tietää eri arvolukuja, kuten kiinteistöjen, maiden, metsien, viljojen arvot ja seurata taloutta... Sijoittaminen on myös tuottava tapa saada lisää rahaa jolla voisi lyhentää velkoja. Kuitenkin, velkaa kertyy paljon sillä jotta toiminta olisi järkevää niin maata on oltava vähintään 100-200 hehtaaria ja siitä n. 20-30 hehtaaria metsää, sanotaan että mielummin 20 hehtaaria vaikka tukkia ja sit lisäksi 30 hehtaaria panostettuna joulukuusiin ja istutettuna säännölliseen tuottoon tähtäävällä tavalla, eli eri vuosina. Joten... Tässä hieman avasin miten homma voisi toimia... Mulla ei ole mitään koulutusta enkä omista maa/metsätilaa, mut oon tehnyt molempia hommia hieman...

    • A ja o

      5 vuotta Olen viljellyt sukupolvenvaihdoksen jälkeen ja nyt jos pitäsmiettiä uudestaan niin en rupeaisi enää.

    • Maatalousneuvojia!!

      Myös sellu/ kuitupuu bisnes on järkevämpää, mutta tukkipuu ei ole juuri joulukuusia järkevämpää.

    • kj

      j

    • pienviljelijä123

      Morjens, kerrompa hieman omia kokemuksia, miten minulla onnistui jyväjemmariksi ryhtyminen. Toivottavasti auttaa.
      Olin asunut viimeiset kuusi vuotta Tampereella eli ei minullakaan mitään kummallisempia valmiuksia ammatin harjoittamista varten ollut. Valmistuin ylioppilaaksi, kun olin seitsemäntoista vuotta. Neljätoista vuotiaasta asti oli minulla ollut haaveena maanviljelijän ammatti, ja silloin perustin yrityksen ja aloin tekemään pientä pisnestä. Rahoja tuli hankittua sen verran, että mopon jälkeenkin oli ylioppilaaksi valmistumisen jälkeen neljä tuhatta takataskussa. Sinä keväänä ostin pienen pläntin peltoa (n. 1,2ha) halvalla eräästä kuolinpesästä (hintaan 2500€). Tontilla oli valmiina alle 15 neliön kokoinen hieman mädäntynyt mökki. Välttämättömän mökin kunnostuksen , kylvettävien siementen, talikkojen ym. jälkeen oli taskussa enää reilu parisataa. Siitäkin suurin osa meni sikaan ja kahteen kanaan. Tästä lähti maanviljelys urani.

      Reilu hehtaari riitti tuottamaan yhdelle miehelle ruokaa juuri ja juuri. Lihaa ym. sain ostettua perunoilla ynnämuilla vähänkään ylimääräisillä myytäväksi kelpaavilla rehuilla. Ruoan tähteet sialle kouluista hakemalla, omia tähteitä ei kyllä ollut :).Ensimmäinen vuosi meni kokoajan nuukailemalla, mutta toisena kesänä osasin suhteuttaa viljeltävien kasvien määrät toisiinsa ja tuli kaksi sikaa ja kymmenkunta kanaa lisääkin. Nykyisellä 11 hehtaarillani elätän neli henkisen perheeni.

      Tämä tapahtui ihan 2000-luvulla eli ei ole kyseessä mikään vaarin iltasatu torppari ajoilta. Tahdon omalla kokemuksellani viestittää sitä, että aina voi onnistua vaikka ei siihen silläjetkellä olisikaan kunnollista pohjaa. Itse olen päättänyt etten mitään tukia ota vastaan, vaan kaiken hankin itse. Mieti kuitenkin, tahdotko todella elämältäsi tällaista... Minun rahojani ei tälläkään hetkellä mitata paljon kolminumeroisia suuremmalla luvulla. Enkä valita. Raha ei tässä työssä ole tärkein, sitä ei kannata ajatella, enkä luule että ajatteletkaan. Tärkeintä on perhe ja vettä vasten laskeva aurinko suvi ilatana pellolta katseltuna...

      • Intiassa tilojen

        pintaalat luetaan aareissa, saroa korjataan kolmessa portaassa, leikkaajat, maahan pudonneiden tähkien poimijat ja peräänkatsojat ettei kukaan varasta, joten kaikki on suhteellista.


    • maatilan tyttö -95

      mene maatalous oppilaitokseen yläasteen jälkeen. ja tottakai on tuottavaa ostaa maatila, tuottaahan se rahaa, jos onnistut siinä. älä kuuntele kateellisia kapunkilaisia vaan tee niinkuin itse haluat! agrologin ja agronomin tutkinnoista saat jotain tietoa, mutta suurimman osan opit itse kokemuksen kautta. Maatalous tulee vähenemään suomessa radikaalisti, joten hommaa rittää jos halua on! Kun vain onnistut viljelyksissä tai karja tms ei sairastu, rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja kaupunkilaiset valittavat :)

      • Tämä trolli

        on loppuun kaluttu..


    • Metropolis

      25v eri maissa ja kaupungeissa asuneena voin kertoa että yhtä asiaa kaipaan kesät ja talvet, ja se on Suomen maaseutu. Olen kaupungissa syntynyt ja kasvanut, ja en ole koskaan viihtynyt. Nyt omista lapsista on tulossa täysin luonnosta vieraantuneita avainkaulalapsia, joka paikassa on melua ja haisee, vesi maistuu pahalta ja ilma on saastunutta. Paskaa ja roskaa joka paikassa, ei missään saa oll rauhassa eikä hiljaisuudessa.

      Jokainen maalainen joka kuvittelee että kaupungissa on kivaa ja ihanaa: muuttakaa vaikka Lontooseen 6kk koeajalle. Ensi-ihastuksen mentyä alkaa pikku hiljaa valjeta että mistä on kysymys. Sen jälkeen käytte kotikylällä niin taatusti on tippa silmässä.

    • Reilupeliratkasoo

      Kukaan ei ole ehdottanut, että kannattaisi ensin liittyä Maalaisliittoon... siis Suomen Keskustaan. Lisäksi kun on vähänkin päässyt piireihin mukaan niin heti liityttävä maataloustuottajain keskusjärjestöön MTK:hon. On myös etsittävä ystäviä joko S- tai K-kauppaketjuista, sitten myöhemmin niistä myös omistusosuus ja luottamustehtäviä.

      Kyllä ei rehellisellä pelillä voi rahvaan ihminen nousta talonpoikaissäätyyn jos kohta mihinkään muuhunkaan herrasväen säätyyn.

      • Muamuija

        Mitäs laitonta noihin ehdotuksiisi liittyy, eikös nuo ole kaikki ihan avoimesti kenen tahansa liityttävissä olevia järjestöjä? Itse en kuulu Keskustaan, mutta jäsenyys sekä K-että S-ryhmässä. Mitä hyötyä siitä sitten lienee, meidän ostoksilla noin 5€ kuussa voi saada etua.


    • Future Matters

      Mä en vain ymmärrä, että mitä pahaa siinä on että jos joku pitää kovasta työstä ja tahtoo elää tuollaista elämäntapaa?

      Onko tällä palstalla vain rikkauksista haaveilevia työtä kammoavia?

      Miksi työtä pelätään? Pitäisi vain kaiket päivät lokoilla harrastuksissa ja muussa.

      Ruuantuotanto on helvetin tärkeä koko ihmiskunnalle.

    • Hasse2

      Olen toiminut yrittäjänä noin 20 vuotta mutta en maatalouden parissa. Muilla aloilla on nykyisin tapana ennemmin vuokrata kuin ostaa. Mielestäni tämän käytännön pitäisi siirtyä enemmän myös maatalouteen. Maataloudessa ei lasketa tarpeeksi esim. koneiden todellisia käyttökustannuksia, tuijotetaan vain hankinta- ja jälleenmyyntihintaa. Usein vuokraus tulee halvemmaksi ja silloin tiedät todellisen kustannuksen. Voit myös vähentää kulun verotuksessa kerralla toisin kuin koneen itselle hankkiessasi. Peltojen kohdalla vähän sama tilanne. Lisäksi jos syystä tai toisesta joudut lopettamaan maatalouden harjoittamisen niin ongelmaksi ei muodostu kaluston tai peltojen myynti.

    • ML320qwerty

      Peltojen myynti ei ole ongelma...ongelma on se kun puhelin soi yötä päivää vaikka pellot myyty aikaa sitten. Olisi vissiin pitänyt pyytää vielä enemmän, vaikka hintaa korotin useamman kerran.

    • afsofsja

      Haave maanviljelystä olisi

      • tosi.vakavaa

        käy psygolokin luona juttelemassa.....vaikuttaa vakavalta
        luulen et oot kuolemansairas


    • rumou

      vitun paska

    • Anonyymi

      Saatanan paska ammatti. Luoti päähän mieluummin.

    • Anonyymi

      toivottavasti susta tuli näin vuosien jälkeen MMAANVILJELIJÄ "peukku" "peukku"

    • Anonyymi

      Suurin este on moraalinen.

      Väkisin tulee miettineeksi että onko oikein elää elintasosurffarina muiden siivellä. Onko oikein, että velkainen valtio tukee kuminan viljeluä (95% kuminasta menee vientiin), kun rahaa tarvittaisiin takuueläkkeiden nostoon, vanhusten hoitoon, päiväkotien palkkoihin jne.

      Harvalla moraalinen selkäranka taipuu niin pahasti mutkalle että pystyy moiseen siipeilyyn. No ryhtyyhän joku huumekauppiaaksikin, joten meitä on moneen junaan ja traktorin penkille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe