Pääsiäispaasto käytännössä?

Toopetietämätön

Viisaammat! Mistä löytyisi tarkat ohjeet ruokapaaston noudattamiseen käytännössä A:sta Ö:hön. Ort.kalenterin päiväkohtaisilla sivuilla olevat kuvakkeet eivät tietämättömälle paljoakaan kerro. Kaipaisin yksityiskohtaisia ohjeita.

25

3551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hurstit silmillä

      Hurstin leipäjonossa kuulet ja näet kaiken.

      • !!!!!!!!!

        Totta, leipäjonossa tuntuu paastosta puhuminen rienaukselta.


      • Toopetietämätön
        !!!!!!!!! kirjoitti:

        Totta, leipäjonossa tuntuu paastosta puhuminen rienaukselta.

        Kyllä paastosta puhuminen on Hurstin leipäjonossa rienausta, mutta nyt ei olla Hurstin leipäjonossa. Kaipaan käytännön ohjeita paaston ajalle. Toki tämä on väärä paikka kysyä ortodoksiaan liittyvistä asioista, mutta olen kuullut, että tätäkin palstaa käyvät lukemassa ihmiset joilla on tietoa. Ilmeisesti olin väärässä, kiitos vaan asiattomista vastauksista ja tuomitsemisesta. Tätä on siis ortodoksinen roskapalsta ja suvaitsevaisuus. Hallelujaa vaan kaikille tasapuolisesti.


      • ----------
        Toopetietämätön kirjoitti:

        Kyllä paastosta puhuminen on Hurstin leipäjonossa rienausta, mutta nyt ei olla Hurstin leipäjonossa. Kaipaan käytännön ohjeita paaston ajalle. Toki tämä on väärä paikka kysyä ortodoksiaan liittyvistä asioista, mutta olen kuullut, että tätäkin palstaa käyvät lukemassa ihmiset joilla on tietoa. Ilmeisesti olin väärässä, kiitos vaan asiattomista vastauksista ja tuomitsemisesta. Tätä on siis ortodoksinen roskapalsta ja suvaitsevaisuus. Hallelujaa vaan kaikille tasapuolisesti.

        Vältä lihaa ja lihan himoa. Ortodoksisessa kalenterissa on kullekin päivälle ohjeita.


    • yx syntinen vaan

      Kannattaa muuten erityisesti paastota siitä, mitä päästää suustaan ulos, se on erittäin kehittävää paastokilvoitusta, mutta usein erittäin hankalaa.

    • Lue tarkemmin;

      Kalenterin alkusivuilla on myös selostus siitä, mitä kuvakkeet tarkoittavat, luepa kalenterisi huolellisemmin!

    • Leena-Marja

      Pääsääntö on, että ei syödä lainkaan eläinkunnan tuotteita eikä kasviöljyjä eikä alkoholia. Lauantait ovat poikkeuksia, silloin saa syödä katkarapuja, simpukoita, etanoita ja olisikohan jotain muita nilviäisiä vielä. Huojennukset on merkitty kalenteriin. Jos siellä on kalan kuva, saa syödä kalaa, jos viinilasin kuva, viiniä, jos marjoja, saa syödä öljyä.
      Näihin yksinkertaisiin perusasioihin voi liittää vielä hifistelyä, mutta näillä käsittääkseni pärjää.
      Huojennuksista, jos esim. jokin sairaus muuta vaatii, voi neuvotella rippi-isän kanssa, joka ei takuulla lyö kanoneilla päähän, vaan suhtautuu hyvin lämpimästi rippilapsensa murheisiin.
      On aivan turhaa tuodan Kirkon paastosäännöistä käytävään keskusteluun Hurstin leipäjonoa tai muuta sen kaltaista. Kysymys on aivan eri asioista.

      • Liise-Lotta

        Outoa että Kirkko antaa luvan syödä kaiken mailman nilviäisiä etc. vaikka Pyhissä Kirjoituksissa sanotaan selvästi mikä on meidän terveydelle haitallista ja minkä syömistä tulisi välttää. Vaikka ohjeet ovat Vanhan Testamentin ajalta ei siellä mainitut ruoat ole muuttuneet terveelliseksi ravinnoksi vieläkään.

        3 Moos 11: 9-12Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset ja jotka elävät vedessä, niin hyvin merissä kuin joissa, te saatte syödä.
        Mutta kaikista niistä, joita vedet vilisevät, kaikista elollisista, jotka elävät vedessä, inhotkaa kaikkia niitä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, elivätpä merissä tai joissa.
        Niitä inhotkaa; niiden lihaa älkää syökö, ja niiden raadot inhottakoot teitä.
        Kaikkia niitä vesieläimiä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, inhotkaa.
        Tuntuu siltä kuin koko paasto vouhotus on Kirkon opetusta kuinka voidaan pelastua omien tekojen kautta.


      • jonna098
        Liise-Lotta kirjoitti:

        Outoa että Kirkko antaa luvan syödä kaiken mailman nilviäisiä etc. vaikka Pyhissä Kirjoituksissa sanotaan selvästi mikä on meidän terveydelle haitallista ja minkä syömistä tulisi välttää. Vaikka ohjeet ovat Vanhan Testamentin ajalta ei siellä mainitut ruoat ole muuttuneet terveelliseksi ravinnoksi vieläkään.

        3 Moos 11: 9-12Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset ja jotka elävät vedessä, niin hyvin merissä kuin joissa, te saatte syödä.
        Mutta kaikista niistä, joita vedet vilisevät, kaikista elollisista, jotka elävät vedessä, inhotkaa kaikkia niitä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, elivätpä merissä tai joissa.
        Niitä inhotkaa; niiden lihaa älkää syökö, ja niiden raadot inhottakoot teitä.
        Kaikkia niitä vesieläimiä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, inhotkaa.
        Tuntuu siltä kuin koko paasto vouhotus on Kirkon opetusta kuinka voidaan pelastua omien tekojen kautta.

        Uskoakseni uusi testamentti on se laki mitä kristityn tulee noudattaa. Ja siinä sanotaan että se mikä menee sisään ei saastuta ihmistä, vain se mikä tulee ulos. Uusi testamentti kumoaa monet vanhan testamentin asiat, vaikka monet kriitikot arvostelee kristinuskoa, argumentit kaivetaan vanhasta testamentista


      • Anonyymi
        Liise-Lotta kirjoitti:

        Outoa että Kirkko antaa luvan syödä kaiken mailman nilviäisiä etc. vaikka Pyhissä Kirjoituksissa sanotaan selvästi mikä on meidän terveydelle haitallista ja minkä syömistä tulisi välttää. Vaikka ohjeet ovat Vanhan Testamentin ajalta ei siellä mainitut ruoat ole muuttuneet terveelliseksi ravinnoksi vieläkään.

        3 Moos 11: 9-12Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset ja jotka elävät vedessä, niin hyvin merissä kuin joissa, te saatte syödä.
        Mutta kaikista niistä, joita vedet vilisevät, kaikista elollisista, jotka elävät vedessä, inhotkaa kaikkia niitä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, elivätpä merissä tai joissa.
        Niitä inhotkaa; niiden lihaa älkää syökö, ja niiden raadot inhottakoot teitä.
        Kaikkia niitä vesieläimiä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, inhotkaa.
        Tuntuu siltä kuin koko paasto vouhotus on Kirkon opetusta kuinka voidaan pelastua omien tekojen kautta.

        Raamatun ohjeistus oli sen ajan kuluttajavalistusta. Varomattomalle esim. pilaantuneet simpukat aiheuttivat sairastumisen. Vastaavasti puupulassa raa'aksi jäänyt sianliha aiheutti sen aikaisissa oloissa vaaratilanteen.


    • Kassi Leena

      Kyllä on pienet murheet ihmisillä jos pitää rippi-isältä kysyä mitä saa syödä.
      Maapallolla on miljardi ihmistä jotka käyvät nukkumaan vatsa nälästä kurnien. Ja te tekopyhät keskustelette paastosta. Voi hellan jettas sentään että pitää olla vaikeeta tää elämä....

    • Kaapin pohjat raavin

      Paasto on hyvätuloisten ylellisyyttä! Minulla ei ole varaa siihen.

      Muistakaa nyt herkutella oikein, artisokan sydämiä pöytään!

      • nälkämaan laulua

        Paastoruoka ei ole ollenkaan ylellistä. En tiedä mistä on tullut nuo ylelliset vaihtoehdot. Ne, joilla on varaa niihin käyttäkööt niitä. Itse selviän hyvinkin pienellä rahalla paastosta. Paasto on muutakin kuin nälän tunnetta. Itseasiassa se on aivan muuta.


      • HöpöLöpönassu
        nälkämaan laulua kirjoitti:

        Paastoruoka ei ole ollenkaan ylellistä. En tiedä mistä on tullut nuo ylelliset vaihtoehdot. Ne, joilla on varaa niihin käyttäkööt niitä. Itse selviän hyvinkin pienellä rahalla paastosta. Paasto on muutakin kuin nälän tunnetta. Itseasiassa se on aivan muuta.

        Vai on ruuasta puhuminen tekopyhää, höpö löpö. Eikö ruokapaasto ole tärkeä osa pääsiäspaastoa. Kaalikeittoa, puuroa, kasvispitoisia ruokia ja viikonloppuna kalaa. Lihaa ja maitotuotteita ei käytetä. Ei todellakaan ole rikkaiden etuoikeus. Rahat jotka mahdollisesti saa säästymään syödessään vaatimattomasti menevät paastokeräykseen nälkäisten hyväksi. Tekopyhää toimintaa??? johon kirkko meitä kehottaa. En ymmärrä, en tosiaankaan ymmärrä.


      • kaalia 4 vk
        HöpöLöpönassu kirjoitti:

        Vai on ruuasta puhuminen tekopyhää, höpö löpö. Eikö ruokapaasto ole tärkeä osa pääsiäspaastoa. Kaalikeittoa, puuroa, kasvispitoisia ruokia ja viikonloppuna kalaa. Lihaa ja maitotuotteita ei käytetä. Ei todellakaan ole rikkaiden etuoikeus. Rahat jotka mahdollisesti saa säästymään syödessään vaatimattomasti menevät paastokeräykseen nälkäisten hyväksi. Tekopyhää toimintaa??? johon kirkko meitä kehottaa. En ymmärrä, en tosiaankaan ymmärrä.

        Siinä missä paastoherkuttelijat mässäävät lohella, saa köyhempi väki kylmästi kävellä kalahyllyjen ohi.

        Köyhän paastomenu on porkkanaa,sipulia, kaalia ja perunaa 4 vk.
        Ja ei saisi syödä edes maitotaloustuotteita, jotka halpoina bulkkitavaroina (voi,maito, piimä, kermaviili, raejuusto) on ainakin minun ruokatalouden perusta.

        Niin että mässätkää vaan herkkupaastoruokianne, minä jätän koko homman väliin.


      • kuuleeko maa 77
        kaalia 4 vk kirjoitti:

        Siinä missä paastoherkuttelijat mässäävät lohella, saa köyhempi väki kylmästi kävellä kalahyllyjen ohi.

        Köyhän paastomenu on porkkanaa,sipulia, kaalia ja perunaa 4 vk.
        Ja ei saisi syödä edes maitotaloustuotteita, jotka halpoina bulkkitavaroina (voi,maito, piimä, kermaviili, raejuusto) on ainakin minun ruokatalouden perusta.

        Niin että mässätkää vaan herkkupaastoruokianne, minä jätän koko homman väliin.

        Kaalin, perunan, sipulin ja porkkanan lisäksi kannattaa käyttää soijatuotteita, tofua, soijarouhetta jne. Niistä saa proteiinia ja jaksaa paremmin, tuotteet on edullisia ja erittäin riittoisia. Lohet voi hyvin jättää kauppaan ja ostaa silakoita tai mitä kalaa milloikin sattuu saamaan, kaupan pakastealtaista löytyy edullista käyttökuntoista kalaa myös. Helppoja ohjeita löytyy vegaaniliiton sivustolta. Ei paaston tarkoitus ole mässätä herkkupaastoruokia vaan kilvoitella ja valmistautua tulevaan juhlaan. Hyvää paastoa.!


      • biisonin nälkä
        HöpöLöpönassu kirjoitti:

        Vai on ruuasta puhuminen tekopyhää, höpö löpö. Eikö ruokapaasto ole tärkeä osa pääsiäspaastoa. Kaalikeittoa, puuroa, kasvispitoisia ruokia ja viikonloppuna kalaa. Lihaa ja maitotuotteita ei käytetä. Ei todellakaan ole rikkaiden etuoikeus. Rahat jotka mahdollisesti saa säästymään syödessään vaatimattomasti menevät paastokeräykseen nälkäisten hyväksi. Tekopyhää toimintaa??? johon kirkko meitä kehottaa. En ymmärrä, en tosiaankaan ymmärrä.

        Etkö tiedä että suomessakin on useita nälkäänäkeviä.Oletko koskaan kokeillut viettää päivän tai kaksi juomalla suola/sokeri vettä kun muuta ei ole?

        Minä olen.Hieman hajottaa keskityskykyä.Eikä tälläiseen tarvitse viettää huonoa/tuhlailevaista elämää että johtaisi tälläiseen.

        Mitä syö sellainen joka ei voi syödä kuin vehnää possunlihaa rypsiöljyä vihreää salaattia maitoa vadelmaa ruista ja riisiä kurkkua ja maissia?
        ja ilman lisäaineita. ja mausteita.
        Keksi noista aineksista paastoruokavalio? Olen utelias kuuntelemaan.Ja mielelläni noudatan jopa kunhan takaat että olen samassa kunnnossa kuin paasto alkoi.Tämän asian sekä köyhyyden ja sairastelun vuoksi en matkusta.Mutta mielelläni paastoa viettäisin.


      • Leena-Marja
        biisonin nälkä kirjoitti:

        Etkö tiedä että suomessakin on useita nälkäänäkeviä.Oletko koskaan kokeillut viettää päivän tai kaksi juomalla suola/sokeri vettä kun muuta ei ole?

        Minä olen.Hieman hajottaa keskityskykyä.Eikä tälläiseen tarvitse viettää huonoa/tuhlailevaista elämää että johtaisi tälläiseen.

        Mitä syö sellainen joka ei voi syödä kuin vehnää possunlihaa rypsiöljyä vihreää salaattia maitoa vadelmaa ruista ja riisiä kurkkua ja maissia?
        ja ilman lisäaineita. ja mausteita.
        Keksi noista aineksista paastoruokavalio? Olen utelias kuuntelemaan.Ja mielelläni noudatan jopa kunhan takaat että olen samassa kunnnossa kuin paasto alkoi.Tämän asian sekä köyhyyden ja sairastelun vuoksi en matkusta.Mutta mielelläni paastoa viettäisin.

        Eihän sairaiden tarvitse pitää ruokapaastoa. Miten tämä asia voi olla näin vaikea. On sääntö, mutta sitten sitä sovelletaan henkilön tilanteen mukaan. On muitakin kilvoittelumuotoja kuin ruokapaasto.


    • mutulla mennään

      1.paastopäivä...pääsin syömään vasta iltapäivällä ensimmäisen kerran.Nyt on tynnyri ahdettu niin täyteen ruokaa että palveluksessa kumartaessa saattaapi kierähtää ämpäri nurin ja mummo pyöriä pari kierrosta kuperkeikkaa alttariakohden.Onhan se häpeällistä kun vielä varmana nukuttaakin myös kun on tullut valvottuakin.Raamattukin jääpi kesken pariin lauseeseen aina illalla kun nukkumatti tulla kolkuttaa.Iltarukouskin on useimmiten pää tyynyllä luett u kaunis ajatus muiden puolesta kun en vielä ulkoa osaa.

      Vai olisiko pitänyt nälkään kuolla...?

      Tuskin olisivat pyhäksi kuitenkaan kanonisoineet koskaan kun ei ole talousjohdostakaan mitään alan tuntemusta.

      Ai..luterilaista sukupuutako..kyllä.

    • puupääkkönen

      Ennen paastoa olisi käytävä katumuksen sakramentissa. Josse suinkin on mahdollista. Aina se ei ole mahdollista. Luin erään lounaisen seurakunnan ilmoituksia ja siellä on 10.2 katumuksen sakramentti klo. jotakin. Ennen siellä oli kyllä katumuksen sakramentin mahdollisuus hieman useimmin ja ilman erityisiä kellon aikoja.

    • PiispaHenrik

      Paaston tarkoitus on tietysti ensisijaisesti hengellinen. Ruokavalion keventäminen ja yksinkertaistaminen säästää toki myös kukkaroa sekä luomakuntaa, mikä leipäjonoläpällä politikoiville täten tiedoksi saatettakoon. Säästyneet ruokarahat voin lahjoittaa vaikka Hurstin keräykseen. Ruoka on kuitenkin vain yksi, joskin konkreettinen, osa paastoa. Vähintään yhtä tärkeää on keskittyä rukouselämään ja luopua niistä asioista, jotka ovat paastoajan, lähimmäisten ja Jumalan välissä.
      Ei pidä kuitenkaan vaatia itseltään liikoja, jokainen paastoaa kykynsä mukaan. Ei voida olettaa, että maailmassa elävän taviksen tulisi paastota luostarikilvoittelijan tai jonkun erämaaisän tavoin.
      Säännöissä on myös lievennyksiä. Pyhinä ei paastota, viiniä voi nauttia lauantaisin ja sunnuntaisin, välillä muulloinkin, paastoaikana on useita paastottomia päiviä. Lisäksi matkalla, sodassa tai raskaana olevat on vapautettu. Paaston henkeen ei myöskään kuulu toisen loukkaaminen kieltäytymällä vieraanvaraisuudesta. Jos siis ystäväni kutsuu minut paaston aikana aterialle, nautin ruokani kiitollisuudella, mutta kohtuudella.

      • kurniiko-noei

        Ruustinnat kokkailee raamatunajan herkkuja. Mättö ei lopu kesken eikä mainostaminen että on meillä millä Millä mällätä! Perseet ei leviä kun on hienoja harrastuksia ja suku palvelee apulaisina nöyrästi .


    • Anonyymi

      Ortodoksisesta kalenterista löytyy ohjeet.

      • Anonyymi

        Löytyykö näitä "Ortodoksisen kalenterin" ohjeita jostain netiltä?
        Asun ulkomailla, enkä pääse kauppaan ostamaan.

        Kiitos "PiispaHenrik
        11.02.2016 00:26" neuvoista!

        Olen itse huomannut että paaston aikana todella huomaan oman luonteeni, ja paaston avulla yritän sitä parannella.
        Miten hyvä asia tää paasto on!
        En siis mitenkään ylpistele, vaan todella haluan oppia. Just esim tää, että ei loukkaa toista mitenkään, ja ei vastaakaan nenäkkäästi on hyvä neuvo.
        En ole paljon lukenut Raamattua, mutta yritän ruveta lukemaan sitä, ja varsinkin Uutta Testamenttia.
        Rukoilen myös entistä enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löytyykö näitä "Ortodoksisen kalenterin" ohjeita jostain netiltä?
        Asun ulkomailla, enkä pääse kauppaan ostamaan.

        Kiitos "PiispaHenrik
        11.02.2016 00:26" neuvoista!

        Olen itse huomannut että paaston aikana todella huomaan oman luonteeni, ja paaston avulla yritän sitä parannella.
        Miten hyvä asia tää paasto on!
        En siis mitenkään ylpistele, vaan todella haluan oppia. Just esim tää, että ei loukkaa toista mitenkään, ja ei vastaakaan nenäkkäästi on hyvä neuvo.
        En ole paljon lukenut Raamattua, mutta yritän ruveta lukemaan sitä, ja varsinkin Uutta Testamenttia.
        Rukoilen myös entistä enemmän.

        Täällä on tietoa paastosta
        https://www.ortodoksi.net/index.php/Suuri_paasto

        ja täällä:
        Alexander Schmemann: Suuri Paasto, (OV) 1982


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe