Apua! Mitkä ovat oikeuteni?

M30

Hei! Kysyisin neuvoja seuraavanlaiseen tilanteeseen:

Olen tehnyt seinänaapuriani kohtaan siviilikanteen käräjäoikeuteen minun asumiseeni vaikuttaneen ja omaisuuttani hävittäneen asumisen ongelman ilmoittamatta jättämisestä. Naapuri ei suostu pyynnöistäni huolimatta vaatimiini korvauksiin.

Kyse on siitä, että naapurillani oli ollut asunnossaan tuholaisia (luteita) jo kesällä 2011, mutta jätti ilmoittamatta ongelmasta ainoalle seinänaapurilleen, eli minulle. Huomasin itse tuholaisten tulemisen oman asuntoni puolelle syksyllä 2011, jonka jälkeen ilmoitin asiasta välittömästi sekä isännöitsijälle että naapureilleni.

Kävi ilmi, että muilla naapureilla, paitsi seinänaapurillani ei ollut tuholaisia näkynyt. Seinänaapuri kertoi, että oli havainnut tuholaisia asunnossaan ensimmäisen kerran jo alkukesästä, jolloin hän oli omatoimisesti myrkyttänyt asuntonsa sekä vienyt sänkynsä parvekkeelle, eikä siis ilmoittanut asiasta isännöitsijälle tai naapureilleen mitään. Tämä on täysin väärä toimintatapa, koska ilman ammattimaista myrkytysoperaatiota kyseiset tuholaiset vain siirtyvät toiseen paikkaan.

Osasin jo etukäteen epäillä seinänaapuriani ongelman lähteeksi, koska ihmettelin hänen parvekkeellaan olevaa sänkyä jo alkukesästä.

Olen tämän kaiken seurauksena joutunut heittämään pois oman sänkyni, verhoni sekä patjani - yhteensä n. 1000 euron arvosta omaisuuttani.

Lisäksi jouduin syksyllä/alkutalvesta 2011 yöpymään lähes 2 kuukautta poissa kotoani ongelman (tuholaiset, tuholaistorjuntafirman myrkytykset sekä sängyttömyys) takia, vaikka maksoin koko ajan vuokraa. En siis pystynyt nukkumaan kotonani.

Tämä kaikki aiheutti minulle myös paljon henkistä kärsimystä, vaikeutti arkielämääni, opintojani sekä töitäni. Menetin lopulta työpaikkani vuoden 2011 lopulla, koska työtulokseni laskivat juuri tuon parin kuukauden aikana jatkuvan väsymyksen takia.

Kummatkin osapuolet on nyt kutsuttu istuntoon, joka on reilun viikon päästä. Kysynkin, mitkä ovat juridiset edellytykseni menestyä asiani suhteen?

Asunto-osakeyhtiölaissa on käsittääkseni pykälä asumisen ongelman ilmoittamatta jättämisestä. Voisinko hyödyntää tätä tai jotain muuta kohtaa perustelujeni tukena?

Mietin myös sitä, mitä kyseinen istunto tässä vaiheessa maksaa? Ja tarvitseeko useampia istuntoja asian käsittelemiseksi?

18

4958

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5

Tuota, ilmoitusvelvollisuus tarkoittanee sitä, että ongelmasta on ilmoitettava yhtiölle, ei naapurille.
      Jos näin on, niin olet haastanut käräjille väärän vastaajan. Oikeudenkäynnin hävinnyt maksaa niin omat, kuin voittajankin kaikki oikeudenkäyntikulut.

• uuno.

"Asunto-osakeyhtiölaissa on käsittääkseni pykälä asumisen ongelman ilmoittamatta jättämisestä."

Vai "käsittääksesi" on pykälä! Etkö ole ko. lakia lukenut, vaikka olet lähtenyt käräjöimään? Noinko aiot asian oikeuden istunnossakin esittää? Eipä hyvältä näytä.

• Russakka...

Varsinkin jos sinulla (lutikkajutun kantajana) ei ole asiamiestä, lainoppinutta avustajaa, lopputulos on varma häviö. Riippuu tietysti miten näytät lutikkapesän olleen naapurisi puolella jne. Ja kumman huushollissa nämä pienet ystävämme" todella olivat ensiksi.
        Oma selostuksesi tuossa alussa oli koko lailla avuton, tietysti käräjäoikeuden puheenjohtajan tehtävä on opastaa sinua ja kysyä prosessin edetessä, mutta taitaa tulla näpeille tässä jutussa.

Tiedotusvälineille pieni jutunaihehan tämä voisi olla: "Lutikoista leimahti naapurien väilille käräjäriita". Missä tämä näytelmä käydään - muuten.

• 8+11

"Kummatkin osapuolet on nyt kutsuttu istuntoon, joka on reilun viikon päästä. Kysynkin, mitkä ovat juridiset edellytykseni menestyä asiani suhteen?"
      Pessimistinen vaihtoehdon mukaan edellyksiä menestyä ei ole, realistisen vaihtoehdon mukaan edellytyksiä menestyä ei ole, positiivisimman vaihtoehdon mukaan on mahdollista minimoida menetyksiä suostumalla ensimmäisellä istunnolla vaikka mihin sovintoon, jonka oikeus vahvistaa. Sen sijaan jos asia menee ilman sovinnon hyväksymistä oikeuden päätettäväksi, niin tappio tulee.

Oikeastaan jos vastapuolella on juristi, niin tuolla lain osaamisen esityksellä tulisi varmasti takkiin, vaikka juttu oli selvempi.

Muista että jos et saa oikeudenkäynnin kuluja vakuutuksesta tai muusta, niin yleensä hävinnyt on se artisti joka maksaa. Käytännössä se tarkoittaa että jos lakimies laskuttaa parisataa tunti, niin jos oikeudenkäynti venyy useammalle istunnolle, niin vastapuolen pelkät asianajokulut voivat olla useamman tonnin.

Käsittääksen luteista olisi päässyt verhoista eroon pelkästään pesemällä ne riittävän kuumassa vedessä, samoin patjojen ja sängyn luteista olisi päässyt eroon ihan viemällä ne vaikkapa taloyhtiön saunaan muutamaksi tunniksi. Lisäksi koska naapuri ei ole aiheuttanut vahinkoja tarkoituksella eikä oikeastaan edes tuottamuksellisesti, niin oikea haasteen kohde olisi ollut taloyhtiö.

No jokainen taaplatkoon ja pinotkoon tyylillään.

• Asunto Erkki

Alkuperäinen oli vuokralainen, eli itse asiassa vuokranantaja voisi olla myös kohde. Ainakaan tuolta ajalta kun asunnossa ei ole voinut asua, ei vuokraa tarvitse maksaa. Vuokranantaja taas kovistelee taloyhtiötä, joka taas kovistelee tätä yhtä osakasta, joka ei ollut niistä luteista ilmoittanut.

• 8+11
        Asunto Erkki kirjoitti:

Alkuperäinen oli vuokralainen, eli itse asiassa vuokranantaja voisi olla myös kohde. Ainakaan tuolta ajalta kun asunnossa ei ole voinut asua, ei vuokraa tarvitse maksaa. Vuokranantaja taas kovistelee taloyhtiötä, joka taas kovistelee tätä yhtä osakasta, joka ei ollut niistä luteista ilmoittanut.

Niinpäs oli, hämäännyin hieman kun asukas puhuu jotain asunto-oy laista ja ja vain isännöitsijästä, muttei vuokranantajasta joka kuitenkin on vastuussa vuokrahuoneen asumiskelpoisuudesta.

Mutta ei se sillä tavoin tilannetta muuta, muuten kuin että huoneenvuokralain mukaan näyttää siltä että ap:n olisi tullut ilmoittaa heti asiasta vuokranantajalle. Jonka olisi sitten ollut ilmoituksen saatuaan ryhtyä ryhtyä toimiin taloyhtiön kanssa kuten sanoit. Sitten olisi ollut ehkä mahdollisuus saada jotain alennusta vuokrasta tai vastaavaa kompensaatiota.

Mutta ap:n viestistä ei käy ilmi että hän olisi ottanut yhteyttä vuokranantajaan, eli hän on laiminlyönyt ilmoitusvelvoituksensa, joten oikeutta vuokrahyvitykseen ei ainakaan suoraan ole, ellei sitten jotain kohtuullisuusperiaatetta sovelleta tilanteeseen.

Toinen mahdollisuus olisi ollut, että hän olisi ottanut yhteyttä ympäristö- tai terveydensuojeluviranomaiseen, jolloin viranomaisen päätöksellä asunto olisi laitettu väliaikaiseen asumiskieltoon tuholaisten ja myrkytysten ajaksi, jolloin vuokranantajalta olisi tullut velvollisuus maksaa jotain hyvitystä tai ainakaan vuokraa ei olisi mennyt.

Sekin on oikeastaan aika tulkinnanvaraista, syyllistyikö naapuri kovinkaan moitittavaan tekoon, kun pyrki itse hävittämään luteet, sen sijaan että olisi ilmoittanut niistä ensin. Eli kysehän ei ollut huolimattomuudesta tai tahallisuudesta aiheutetusta vahingosta, ja jos korvausvelvollisuuksia naapurille jonnekin päin tulee, niin oletuksesi mukaisesti lähinnä taloyhtiölle. Luulisin kuitenkin että taloyhtiön vakuutukset pitäisi hoitaa nämä asiat, ja tarkemmin ajatellen myös osan ap:n kustannuksista, tosin se varmaan pitää hoitaa vuokranantajan kanssa yhdessä.

• M30

Vastauksena vielä tähän:

Luteita oli pesiytynyt sängyn pohjaan ja sängyn sisälle niin paljon, ettei mitään sen pelastamiseksi ollut enää tehtävissä. Asian laajuuden tajusin vasta käännettyäni sängyn ympäri ja tutkittuani sen pohjasäleikköä. Naapurin sängylle oli käynyt aivan sama juttu, paria kuukautta aiemmin. Tuholaistorjuntafirman käskystä sängyt hävitettiin kokonaan.

Verhot olivat puolestaan sitä laatua, että ne olisivat menneet kuumassa pesussa huonoiksi. Eivät olleet siihen tarkoitettu.

• 6

Peru ihmeessä kanne, jos vielä ennätät ! Saatat säästää paljon.

• ttppii

Millään ilveellä ikimaailmassa ei saa tuollaisia keinotekoisia seurannaisia vahinkoja korvattavaksi. Ei ole mitään todellista syytä, että nuo tavarat olisi pitänyt hävittää ja että asunnossa ei kahteen kuukauteen olisi voinut asua. Ja jo sen asian todistaminen, että luteet ovat juuri siitä yhdestä asunnosta lähtöisin on vaikeaa jos mahdotonta.

• Lutikoita riittää

Ei onnistu tuletä häviämään jutun.Sinun olisi pitänyt ottaa yhteyttä ENSIN vuokranantajaasi ja koska ohitit sen laittomasti voi periaatteessa vuokranantaja heittää ulos kämpästä.
      Toiseksi ei kaikista tuholaisista tarvitse ilmoitella.Sokerimuurahainenkin on tuholaiseksi luokiteltu ja kyllä sen saa itse yrittää häätää ensiksi.Eihän naapuri ole edes tajunnut lutikoiksi otuksia ensiksi vaan luullut jotain muuta olevan.
      Kolmanneksi on tällä hetkellä lutikoita jo noin 47% taloista Helsingin alueella ja lisääntymään päin on kiitos rikkaiden ihmisten jotka tuoneet ne ulkomaan matkoiltaan.Lutikka leviää nopeasti ja lähes mahdoton hävittää laillisilla myrkyillä mitä nykyisin saa EU:ssa käyttää.

• M30 (alkuperäinen)

Nyt on käynyt niin, että peruutin kanteen ja sitä myötä myöskin istunto peruuntui.

Päätin lakia luettuani (ja myös nämä jutut luettuani), etten lähde viemään asiaa eteenpäin, koska lähtökohtani siihen vaikuttivat heikoille.

Huoneenvuokralaissa mainitaan asukkaan ilmoitusvelvollisuudesta koskien asumisen ongelmaa. Tosin kuten kävi jo ilmi, laki koskenee ilmeisesti vain ilmoitusvelvollisuutta vuokranantajalle, ei siis naapurille. Tuohon lakiin en siis olisi voinut vedota (?).

Vahingonkorvauslaissa puolestaan kerrotaan, että teon on oltava tahallinen ja tuottamuksellinen. On hyvin tulkinnanvaraista, voidaanko naapurin tyhmyyttä pistää tahallisuuden piikkiin. Eli sitä, ettei hän yksinkertaisesti osannut toimia oikein ongelman torjumiseksi ja ilmoittaa siitä välittömästi taloyhtiölle.

Minun näkökulmasta tämä on vähän sama asia, kuin että hän havaitsisi tulipalon omassa asunnossaan ja sammuttaisi sen niin, että osa liekeistä leviäisi kuitenkin naapurin puolelle. Tai että hän poistaisi asunnostaan vesivahingon niin, että vedet vain siirtyvät seinän toiselle puolelle. Ja antaisi asian sitten olla.

Mutta kiitän kannustavista kommenteista. Hävisin tämän asian.

Hävisin em. omaisuuteni. Sen lisäksi hävisin silloisen väsymykseni vuoksi myös työpaikkani. En voinut yöpyä kotonani, vaan yövyin kumppanini ja ystävieni luona, joka vaikeutti arkielämääni ja tulosperusteista työtäni siinä määrin, että vuoden lopulla työnantajani ilmoitti tulosten olleen (juuri kyseisenä ajanjaksona) heikkoja ja ilmoitti työsuhteeni päättämisestä. Myös seurustelukumppanini alkoi karttaa kotiani, kun kerroin hänelle asiasta. Hänellä on jäänyt osittainen kammo päälle, eikä hän halua mielellään vieläkään tulla luokseni, vaikka ongelma on jo poistettu.

Ja selvennyksenä vielä "8 11":lle. Minä olin se asukas, joka ENSIMMÄISENÄ ja välittömästi tuholaisongelman havaittuani ilmoitin asiasta taloyhtiöön, joka puolestaan laittoi tuholaisfirman asialle.

Seinänaapurini oli siis se, joka rikkoi ilmoitusvelvollisuutta. En minä. Ja tekemäni naapuren haastattelukierroksen perusteella muissa talon asunnoissa ongelmaa ei ollut havaittu. Joten hyvin todennäköisesti ongelma oli nimenomaan lähtöisin seinänaapurini asunnosta.

Mielestäni laissa on porsaanreikä. Naapurisi huolimattomuuden vuoksi voit tässä maassa näköjään menettää vaikka koko omaisuutesi niin, ettei kukaan korvaa mitään.

Yksilö on näköjään loppujenlopuksi aika yksin ja ilman apua ongelmiensa kanssa. Laki ei aina tule vastaan, vaikka asioita olisi menetetty sinusta riippumasta syystä. Tällöin olet yksin asiasi kanssa, vaikka olisit menettänyt lähes kaiken.

En uskalla hankkia mitään uutta asuntooni enää, jos ongelma taas toistuu. Saatan menettää taas uuden sänkyni samalla tavalla. Joka yö ennen nukkumaanmenoani tutkin asuntoni pinnat ja nurkat varmuuden vuoksi. Kärsin myös unettomuudesta, jota en ennen ongelman ilmestymistä tehnyt. Ei enää kovin normaalia ja mukavaa asumista. Ja tämä kaikki seurausta tästä episodista.

Olen pettynyt.

Kiitän.

• 8+11

MIelestäni teit oikean päätöksen, koska jotta sinulla olisi ollut edes vähän toivoa, niin sinun olisi pitänyt palkata oma juristi, ja jost taas olisit silloin hävinnyt, niin myös kulusi tappion myötä olisi kasvanut entisestään.

Tuli mieleen, että ainakin noiden esinevahinkojen kohdalla, jos pystyt hankkimaan tuholaistorjujalta todistuksen niiden hävittämisen tarpeellisuudesta, niin kannattaa kysellä kotivakuutuksesta jotain korvausta. Yleensäkin minua ihmetytti se, että olit kovin kärkäs käräjöimään, muttet puhunut vakuutusyhtiön reaktioista mitään. En oikein tiedä kenen vakuutus tulee tuollaisessa kyseeseen onko se taloyhtiön vai kotivakuutus, mutta kannattaa kysellä sieltä.

• M30
        8+11 kirjoitti:

MIelestäni teit oikean päätöksen, koska jotta sinulla olisi ollut edes vähän toivoa, niin sinun olisi pitänyt palkata oma juristi, ja jost taas olisit silloin hävinnyt, niin myös kulusi tappion myötä olisi kasvanut entisestään.

Tuli mieleen, että ainakin noiden esinevahinkojen kohdalla, jos pystyt hankkimaan tuholaistorjujalta todistuksen niiden hävittämisen tarpeellisuudesta, niin kannattaa kysellä kotivakuutuksesta jotain korvausta. Yleensäkin minua ihmetytti se, että olit kovin kärkäs käräjöimään, muttet puhunut vakuutusyhtiön reaktioista mitään. En oikein tiedä kenen vakuutus tulee tuollaisessa kyseeseen onko se taloyhtiön vai kotivakuutus, mutta kannattaa kysellä sieltä.

Hei! Olen ollut itse vakuutusyhtiössä töissä suhteellisen pitkään ja voin sanoa, että mikään kotivakuutus tai muukaan yksityishenkilön vakuutus ei korvaa tuholaisongelmasta aiheutuneita kuluja.

Ainoastaan omakotitalon laajimmassa mahdollisessa kotivakuutuksessa korvataan tuholaisten aiheuttamia haittoja esim. talon rakenteille.

Eli siis, vuokralla asuvat ovat jätetty ka ihan oman onnensa nojaan tämän asian suhteen. Mikään ei korvaa ja olet täysin yksin menetyksinesi, jos asia sattuu kohdalle.

• 7+16

Et ole sitten vuokranantajalta kysynyt mitään kompensaatiota siihen, että asunnossa asuminen on ollut luteiden ja näiden myrkyttämisen takia hankalaa? Siis jos sinun viestejäsi oikein lukee, niin tavallaan sinun olet ohittanut koko vuokranantajan, ja keskittynyt lähinnä tähän seinänaapuriin ja taloyhtiöön.

Aikaisempaan viestiin liittyen, niin jos seinänaapurikin oli vuokralainen eikä itse osakas, niin hänen ilmoittamisvelvollisuus kohdistui ensisijaisesti vuokranantajalle, ei niinkään suoraan taloyhtiöön.

Voisit siis tiedustella vuokranantajaltasi ainakin osittaista kompensaatiota tähän maksettuun vuokraan vuokranantajalta, kun asunto ei ollut täysin asumiskunnossa.

Oletko tiedustellut mahdollisuuttasi oikeusapuun? Siitä voisi olla apua, näyttää että sinulla ei ihan taidot riitä, ja voi olla että ulkopuolisen tilanteeseen perehtyvän juristin näkemys auttaisi tilanteen hahmottamisessa paremmin.

Näissä nettineuvoissa on se huono puoli, että me vastataan vain niiden tietojen perusteella mitä kysyjä antaa, ja nämä tiedot eivät sitten ole ihan koko kuva. Useat lakitoimistot muuten antavat ilmaisen aloitusneuvottelun, josta voi saada apua.

• M30

"7 16": Tapauksessani sekä vuokranantaja sekä taloyhtiö ovat sama asia. Asun nääs säätiön omistamassa asunnossa ja olen siis kyllä ilmoittanut asiasta kaikille asumisesta vastaaville henkilöille.

Vuokranantajalta kysyin kompensaatiota vuokraan. Heidän ainut kompensaatio asiaan oli se, että taloyhtiö maksoi tuholaisfirman torjuntatouhut. Vuokranalennusta ei siis herunut, koska heidän mukaan myrkytykset eivät pitäisi haitata pysyvää asumista.

Asiassa oli kuitenkin myös muita seikkoja, kuten menetetty sänky (minun tuloillani uutta sänkyä ei hommata ihan heti) sekä syntynyt henkinen kammo ylipäätään olla asunnossa, ennen kuin tuholaiset ovat varmasti hävinneet. Nämä eivät näytä vuokranantajaa koskettavan.

En usko, että mikään oikeusapu olisi minua auttanut, koska laissa sekä myös vakuutuksissa on selkeä porsaanreikä tämän asian suhteen. Asuntoosi leviävän tulipalon tai vesivahingon tuhot kyllä korvataan, mutta tuholaiset saavat tuhota rauhassa vuokralaisen asumismukavuuden, vaikka hänellä ei olisi osaa eikä arpaa niiden alkuperään.

Tässä on vielä sekin, että taloyhtiö myrkytti vain minun sekä naapurini asunnot. Ja jätti (ilmeisesti säätöjen takia) myrkyttämättä muut kerrostalon asunnot. Nyt voi olla aivan hyvin niin, että osa ludeyhdyskunnasta on päässyt vielä karkuun näitä myrkytyksiä ja ovat piilossa talon rakenteissa ilmestyen taas riesaksi jossain vaiheessa.

• 7+5
        M30 kirjoitti:

"7 16": Tapauksessani sekä vuokranantaja sekä taloyhtiö ovat sama asia. Asun nääs säätiön omistamassa asunnossa ja olen siis kyllä ilmoittanut asiasta kaikille asumisesta vastaaville henkilöille.

Vuokranantajalta kysyin kompensaatiota vuokraan. Heidän ainut kompensaatio asiaan oli se, että taloyhtiö maksoi tuholaisfirman torjuntatouhut. Vuokranalennusta ei siis herunut, koska heidän mukaan myrkytykset eivät pitäisi haitata pysyvää asumista.

Asiassa oli kuitenkin myös muita seikkoja, kuten menetetty sänky (minun tuloillani uutta sänkyä ei hommata ihan heti) sekä syntynyt henkinen kammo ylipäätään olla asunnossa, ennen kuin tuholaiset ovat varmasti hävinneet. Nämä eivät näytä vuokranantajaa koskettavan.

En usko, että mikään oikeusapu olisi minua auttanut, koska laissa sekä myös vakuutuksissa on selkeä porsaanreikä tämän asian suhteen. Asuntoosi leviävän tulipalon tai vesivahingon tuhot kyllä korvataan, mutta tuholaiset saavat tuhota rauhassa vuokralaisen asumismukavuuden, vaikka hänellä ei olisi osaa eikä arpaa niiden alkuperään.

Tässä on vielä sekin, että taloyhtiö myrkytti vain minun sekä naapurini asunnot. Ja jätti (ilmeisesti säätöjen takia) myrkyttämättä muut kerrostalon asunnot. Nyt voi olla aivan hyvin niin, että osa ludeyhdyskunnasta on päässyt vielä karkuun näitä myrkytyksiä ja ovat piilossa talon rakenteissa ilmestyen taas riesaksi jossain vaiheessa.

Ok! No suosittelen silti käymään asiantuntijan puheilla niin että sinulla on paperit ja dokumentit mukana. Ehkä hän näkee sitten asiassa jotain muita näkökohtia mitä palstalla ei ole tullut mieleen, tai ehkä juristin yhteydenotto saa taloyhtiön muuttamaan mieltään näistä korvauksista.

Sinänsä taloyhtiö on tavallaan jo tehnyt sen minimin, eli korvannut myrkytykset, sen sijaan nämä esinevahingot ja vuokran hyvitytykset ovat sellaisia asioita joista kannattaa vielä keskustella ihan lakimiehen kanssa. Sen sijaan tuota henkistä ötökkäkammoa tuskin mikään korvaa. Voihan olla että joku lakimies näkee alkuperäisen asian josta kysyit, ihan mahdollisena oikeusjuttuna, jonka voi voittaa, tosin se on sitten eri asia olisiko haasteen kohteena naapuri vai taloyhtiö.

Mutta siinä on silloin kyse eri asiasta, kuin että itse ajaisit noin monimutkaista haastetta. Siis siinä alkuperäinen kritiikkini kohdistui siihen, ettet tule pärjäämään maallikkona itse prosessissa, varsinkaan jos vastapuolella on juristi.

Toivotan onnea matkaan, ja ehkä sitten sinun kannattaa vaihtaa maisemia ja asuntoa, niin ettei ötökät haittaa itse elämistä, kuten kirjoituksistasi pystyy aistimaan.

• ota asiantuntija!

Näissä nettineuvoissa on se huono puoli, kuten edellisessä kirjoituksessa… ei mitään tietoa koko asiasta, täällä nämä kotilakimiehet kirjoittavat täysin tyhjää roskaa ilman minkäänlaista asiantuntemusta.

Ota välittömästi yhteys asianajajaan (http://www.asianajajat.fi), älä tuhlaa aikaasi täällä höpö höpö palstoilla tai oikeusaputoimistoon (http://www.oikeus.fi/4341.htm) josta voit myös saada apua jopa ilmaiseksi, jos täytät ehdot!

• 16+15

Kekustelupalstalla keskustellaan, ja vastasin alunperin kysymykseen siitä onko kysyjän tapauksessa järkevää mennä omin voimin oikeuteen noin epäselvässä ja -varmassa tapauksessa ja jos etenkin joutuu täältä kysymään neuvoja.

"Näissä nettineuvoissa on se huono puoli, kuten edellisessä kirjoituksessa… ei mitään tietoa koko asiasta, täällä nämä kotilakimiehet kirjoittavat täysin tyhjää roskaa ilman minkäänlaista asiantuntemusta. "
        Ehdotin oikeusapua ja lakimiespalvelun ilmaisen aloituskeskustelun hyödyntämistä, sekä tiedustella vuokranantajan mahdollistuutta osallistua vuokralaiselle tulleisiin kustannuksiin vuokranalennuksen kautta. Mikä edellä olevasta on tyhjää roskaa, kun itse ehdotat itse asiassa samaa oikeusavun hankkimista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      66
      4195
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe