Mua ihmetyttää se, eikö tulehdus hampaassa tosiaankaan anna mitään oireita itsestään -- siis välttämättä? Käyn noin vuoden välein hammaslääkärissä ja röngenkuvatkin on otettu joka hampaasta. Sitten yllättäen täysin oireeton hammas lohkee ja sen sisältä paljastuu reikä ja tulehdus, joka on ytimessä asti. Minulta on tämän takia poistettu jo 3 hammasta suusta. Elikkä, eikö siihen voi luottaa kun hampaat on tarkistettu ja reikiä ei ole? Ja niitä on kumminkin ja tosi pahoja. Eikö röngenkuvissakaan tosiaan näy mitään epäilyttävää jos hampaan sisällä muhii tulehdus, ties kuinka kauan?
Salakavala tulehdus hampaassa
6
948
Vastaukset
- samaa ihmettelen
Ei näköjään näy, itsellä tarkistettu hampaat joulukuussa ja kuvattukin. Nyt yhdessä hammasjuuressa tulehdus, jonka havaitsin vasta kun hampaan yläpuolelle nousi patti josta valui mätää. Nyt olen antibioottikuurilla ja ensi viikolla hammas otetaan pois. Miten voi parissa kuukaudessa mennä hammas oirehtimatta näin huonoon kuntoon?
- täy
Mua vielä mietyttää se, eikö ole mitään tehtävissä enää, kun tulehdus on päässyt juureen. Muuta kun irrottaa hammas tai jos se tulehduslääke on tehonnut, sitten voi tehdä kai juurihoidon, johon en kyllä itse suostuisi. Mieluummin hammas pois. Vai voiko sen sittenkin paikata normaalisti jos tulehdus on saatu hoidettua. Olisi mielenkiintosta tietää.
- erehdys11
Kyllä tavallinen maallikko on aika ihmeessä näitten hammasongelmien kanssa. Täytyy paljon kysellä ja itse ottaa selvää asioista. Minua on jäänyt näin jälkikäteen mietityttämään se, että otatinko noin 2 vuotta sitten 3 hammasta pois liian kevyin perustein, kun en tiennyt riittävästi asioista. Nyt tekisin ehkä toisin. Mulle ei ole vieläkään selvinnyt se, että aiheuttaako hampaan lääkitys, siis hampaan sisälle laitettava, kipua ja onko sillä lääkkeellä muutakin tarkotusta kun poistaa tulehdusta?
Näissä edellä mainituissa tapauksissa, kun särky lisääntyi huomattavasti hammaslääkärikäynnin jälkeen, soitin tietysti lääkärille, joka totesi että reiät on niin syviä. Lääkkeen mahdollisesti aiheuttamasta kivusta ei puhuttu mitään. Totesin tietenkin itse, että parasta ottaa sitten pois hampaat jos reiät on liian syviä.
Jos lääkäri olisi sanonut, että koita kestää sitä kipua jonkin aikaa ja että se ei ole poikkeavaa, olisin ehkä oletettavasti jatkanut sitä kivuliasta lääkehoitoa, mutta mä pelästyin että jotain on todella vialla ja kiireen vilkkaan otatin hampaat pois. - the_road
Kyllä se on aika normaalia, että muutama päivä lääkkeiden laittamisesta hammas on kipeä (voi olla tosi kipeäkin, pahempi, kuin ennen hml käyntiä ja hampaan "rassaamista") Menee useimmiten ohi muutamassa päivässä ja jos ei mene tai kipu on niin kovaa, ettei sitä kestä, niin sitten on vaan mentävä uudelleen hammaslääkärille. Hml sitten avaa sen hampaan uudelleen ja vaihtaa uudet lääkkeet hampaan sisään. Ei siinä vaiheessa vielä kannata luovuttaa.
- erehdys11
Kyllä olisi hyvä, jos hml antaisivat potilaalle jotakin muutakin käteen kun laskun, kun ne poistuu vastaanotolta. Yleisinfoa asiasta, joka liittyy potilaan hoitoon. Minä en ainakaan aikoinaan tiennyt, että hampaaseeni oli laitettu lääkitys. Enkä osanut sellasta kysyä, koska en ollut sellaisesta kuullutkaan aikasemmin. Siis paperilla yleisinfoa, mitä on tehty, mihin tähdätään, mitä mahdollisia oireita saattaa tulla, kuinka kotona hoidetaan tilannetta ja missä tapauksissa on otettava yhteys lääkäriin.
- the_road
Harmillisen usein kuulee samanlaista juttua, että hammaslääkärit eivät osaa tai viitsi kommunikoida potilaan kanssa. Noihan on ihan perusasioita, jotka hammaslääkärin pitäisi kertoa ennen hoitoa kerrotaan mitä meinataan tehdä, sen aikana kerrotaan jos suunnitelmat muuttuvat (koska joskus ne vaan muuttuvat hoidon edetessä) ja hoidon jälkeen kerrotaan mitä on odotettavissa hoidon jälkeen, missä tapauksissa on otettava uudelleen yhteyttä ja jos hoito ei tule samalla käynnillä valmiiksi, niin olisi hyvä kertoa mitä seuraavalla kertaa tapahtuu.
Kun soitit uudelleen, niin hml:n olisi voinut kertoa, että koska reikä oli niin syvä, on ihan normaalia, että hammas on hetken aikaa kipeä, odotellaan vielä hetki tai jos kipu on sietämätöntä, niin tule vastaanotolle niin katsotaan tilanne, avataan tarvittaessa hammas uudelleen ja vaihdetaan lääkkeet.
Oma hammaslääkärini toimii esimerkillisesti tämän(kin) suhteen, eikä siinä edes kulu aikaa sen enempää, kuin tuppisuuna työskennellessä.
Eipä niitä kirjallisia ohjeita taida olla yleensä muihin tilanteisiin, kuin hampaanpoiston tai leikkauksen yhteydessä annettaviksi. Muihin en ole itse törmännyt. Joillakin kunnilla ja yksityisillä hammaslääkäriasemilla on nettisivuillaan ohjeita eri tilanteisiin. Itse olen kokenut suulliset ohjeet aivan riittäviksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1725263Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä432595- 1562202
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161749- 821374
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241291Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1471239Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321213Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.106972Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.119913