epäselvä puhe

0mituinenhöpöttäjä

Puhutteko joskus ujoutenne takia epäselvästi? Itselläni jännittäessä puhe nopeutuu ja jätän joitain tavuja lausumatta, puhe ryöpsähtelee. Änkytän myös jonkin verran. Puheterapiassa olen käynyt r- ja s- vikojen takia, mutten tiedä auttaako se tähän ongelmaan, joka on enemmän korvien välissä (rentoutuneena puhun ihan selvästi). Onko kokemuksia ja/tai neuvoja mikä tähän auttaisi?

5

1242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1242

Kyllä, sanoisin että ujoista sitä tekee n. 90%. Epäselvää, lyhyttä...
      Ja parannuskeinoahan ei sinänsä ole. Kokemusta puheterapiasta ei ole.

• Ujo

Minä änkytän ja muodostaessani lauseita sanon sanat väärässä järjestyksessä tai käytän vääriä sanoja.

• asdsvf

Mun pitää monesti miettiä etukäteen miten rakentelen sen lauseen, mitkä sanat valitsen, mihin järjestykseen ne pistän jne. En osaa puhua pölöttää ihan ex tempore. Joku radiojuonto tai jonkin tapahtuman selostaminen ois täyttä helvettiä mulle ja toki myös kuulijoille.
        Koska puhuminen on niin helvetin raskasta hommaa niin en oikeen jaksa iloita siitä enkä siksi puhukaan paljoa. Puuttuu motivaatio ja houkuttavat tekijät

• 0mituinenhöpöttäjä
        asdsvf kirjoitti:

Mun pitää monesti miettiä etukäteen miten rakentelen sen lauseen, mitkä sanat valitsen, mihin järjestykseen ne pistän jne. En osaa puhua pölöttää ihan ex tempore. Joku radiojuonto tai jonkin tapahtuman selostaminen ois täyttä helvettiä mulle ja toki myös kuulijoille.
        Koska puhuminen on niin helvetin raskasta hommaa niin en oikeen jaksa iloita siitä enkä siksi puhukaan paljoa. Puuttuu motivaatio ja houkuttavat tekijät

Tuli tuosta motivaation puutteesta mieleen, että puheterapeutti kysyi minulta haluanko oikeasti puhua ihmisille. Menin sitten valehtelemaan että kyllä haluan, kun en jostain käsittämättömästä syystä kehdannut myöntää totuutta. Joskus taas puhuminen jonkun tietyn (suht samanlaisen kuin itse) tyypin kanssa sujuu ihan hyvin, ja olen huomannut että silloin haluaakin puhua... ehkä ei sitten aina pitäisikään puhua, pipari kun menin valehtelemaan puheterapeutille :D voisin oikeesti tietää mistä tää mumina johtuu

• dfvefg

Musta tuntu joskus koulussa esitelmää pitäessäni että henki loppuu. Se oli perkeleellistä, varsinki ku ties että muutkin huomaa sen, koska itekin huomaan jonkun puheesta jos siitä tuntuu tuollaiselta.
      Huonon puhetaitoni olen perinyt isältäni, hyvän kirjoitustaidon taas äidiltäni.
      Paitsi isäni, myöskään omaa puhettani en taho jaksaa kuunnella, paitsi silloin ku puhun yksin (jota harrastan enemmän ku lääkäri määrää) tai kiroilen (joka päivä satoja kirouksia). Kai mä vaan jaksan jatkaa yksinhöpinää ja kiroilua koska se jotenkin rentouttaa.
      No ei nuo tavat tietenkään aina rentouta, jos joku yllättää minut yksinhöpisemästä tai kiroilemasta niin syntyy sellainen jonkin aikaa kestävä hävetys joka vie melkein hengen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      102
      4457
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      382
      1178
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1052
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1032
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      83
      903
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      901
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      891
    8. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      10
      847
    9. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      846
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      816
    Aihe