Puhutteko joskus ujoutenne takia epäselvästi? Itselläni jännittäessä puhe nopeutuu ja jätän joitain tavuja lausumatta, puhe ryöpsähtelee. Änkytän myös jonkin verran. Puheterapiassa olen käynyt r- ja s- vikojen takia, mutten tiedä auttaako se tähän ongelmaan, joka on enemmän korvien välissä (rentoutuneena puhun ihan selvästi). Onko kokemuksia ja/tai neuvoja mikä tähän auttaisi?
epäselvä puhe
5
1242
Vastaukset
- 1242
Kyllä, sanoisin että ujoista sitä tekee n. 90%. Epäselvää, lyhyttä...
Ja parannuskeinoahan ei sinänsä ole. Kokemusta puheterapiasta ei ole. - Ujo
Minä änkytän ja muodostaessani lauseita sanon sanat väärässä järjestyksessä tai käytän vääriä sanoja.
- asdsvf
Mun pitää monesti miettiä etukäteen miten rakentelen sen lauseen, mitkä sanat valitsen, mihin järjestykseen ne pistän jne. En osaa puhua pölöttää ihan ex tempore. Joku radiojuonto tai jonkin tapahtuman selostaminen ois täyttä helvettiä mulle ja toki myös kuulijoille.
Koska puhuminen on niin helvetin raskasta hommaa niin en oikeen jaksa iloita siitä enkä siksi puhukaan paljoa. Puuttuu motivaatio ja houkuttavat tekijät - 0mituinenhöpöttäjä
asdsvf kirjoitti:
Mun pitää monesti miettiä etukäteen miten rakentelen sen lauseen, mitkä sanat valitsen, mihin järjestykseen ne pistän jne. En osaa puhua pölöttää ihan ex tempore. Joku radiojuonto tai jonkin tapahtuman selostaminen ois täyttä helvettiä mulle ja toki myös kuulijoille.
Koska puhuminen on niin helvetin raskasta hommaa niin en oikeen jaksa iloita siitä enkä siksi puhukaan paljoa. Puuttuu motivaatio ja houkuttavat tekijätTuli tuosta motivaation puutteesta mieleen, että puheterapeutti kysyi minulta haluanko oikeasti puhua ihmisille. Menin sitten valehtelemaan että kyllä haluan, kun en jostain käsittämättömästä syystä kehdannut myöntää totuutta. Joskus taas puhuminen jonkun tietyn (suht samanlaisen kuin itse) tyypin kanssa sujuu ihan hyvin, ja olen huomannut että silloin haluaakin puhua... ehkä ei sitten aina pitäisikään puhua, pipari kun menin valehtelemaan puheterapeutille :D voisin oikeesti tietää mistä tää mumina johtuu
- dfvefg
Musta tuntu joskus koulussa esitelmää pitäessäni että henki loppuu. Se oli perkeleellistä, varsinki ku ties että muutkin huomaa sen, koska itekin huomaan jonkun puheesta jos siitä tuntuu tuollaiselta.
Huonon puhetaitoni olen perinyt isältäni, hyvän kirjoitustaidon taas äidiltäni.
Paitsi isäni, myöskään omaa puhettani en taho jaksaa kuunnella, paitsi silloin ku puhun yksin (jota harrastan enemmän ku lääkäri määrää) tai kiroilen (joka päivä satoja kirouksia). Kai mä vaan jaksan jatkaa yksinhöpinää ja kiroilua koska se jotenkin rentouttaa.
No ei nuo tavat tietenkään aina rentouta, jos joku yllättää minut yksinhöpisemästä tai kiroilemasta niin syntyy sellainen jonkin aikaa kestävä hävetys joka vie melkein hengen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024457Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821178- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna83903Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10847- 64846
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64816