Pitkien käyttö moottoritiellä

hippiorvokki

Mikä ihme siinä on, että niitä valoja pitää vilkuttaa kun ajaa motaria??
Jos ette tienneet, moottoritiellä EI tarvitse vaihtaa lyhyille toisen auton tullessa vastaan.
Ajan päivittäin motaria töihin ja harvase päivä joku vilauttaa mulle valoja kun itse pidän pitkiä päällä. Jos häikäsee niin ihan sellanen pikku juttu, että niitä ei tarvitse tuijottaa!

Samaten on nää rekkakuskit, luulis niiden tietävän tämän asian. Ne yleensä vilauttaa pari kertaa, ja kun en vaihda niin laittavat vain siksi aikaa pitkät ym valopatterit päälle kun oon menny ohi. Ihan vaan tiedoks näillekkin, ettei se mua paljoo hetkauta. En tuijota niitä valoja, niin ei ne mua häikäsekkään.

Toki silloin pitää vaihtaa pitkiltä lyhyisiin kun ajetaan jonkun perässä ( etäisyys n.200-300m ) tai ohitetaan edellä ajava.

Tässä vielä ote liikeneturvansivuilta:
Tieliikennelaki ei erikseen kiellä kaukovalojen käyttöä moottoritiellä. Moottoritiellä voi siis käyttää kohtaamistilanteessa kaukovaloja, jos ne eivät häikäise vastaantulevaa. Moottoritien kaistat ovat niin etäällä toisistaan, että normaalit ja oikein säädetyt kaukovalot eivät häikäise vastaantulijaa ainakaan silloin, jos autot ajavat suoralla osuudella omiin suuntiinsa oikeanpuoleisilla kaistoilla. Häikäistymistä voi hyvin estää sillä, että ei katso vastaantulevan valoja, vaan suuntaa katseensa kauas tien oikeaan reunaan.

76

544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppohirvokki

muuten samoilla linjoilla mutta vaihda lyhyille silloin kun kaarrat oikealle. autosi valot kun osoittavat silloin suoraan sinne toiseen suuntaan menijöiden kaistoille ja voivat ihan oikeasti häikäistä.

• hippiorvokki

Se jäi tuosta uupumaan, noin toki teenkin. Suoraan ajaessa sekä vasemalle kaartaessa en vaihda.

• hohhoijaa
        hippiorvokki kirjoitti:

Se jäi tuosta uupumaan, noin toki teenkin. Suoraan ajaessa sekä vasemalle kaartaessa en vaihda.

Vilkuttelu tarkoittaa sitä, että häikäisee.

Tieliikennelaki 36§3:
        "Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana."

Huomaa kakkonen _voi häikäistyä_ Se tarkoittaa että pitää olla myös huomaavainen, ei riitä että varmasti häikäisee. Tässä mielessä Liikennesurman ohje on aika kummallinen...

• hippiorvokki
        hohhoijaa kirjoitti:

Vilkuttelu tarkoittaa sitä, että häikäisee.

Tieliikennelaki 36§3:
        "Kaukovalojen käyttö on kielletty:

1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana."

Huomaa kakkonen _voi häikäistyä_ Se tarkoittaa että pitää olla myös huomaavainen, ei riitä että varmasti häikäisee. Tässä mielessä Liikennesurman ohje on aika kummallinen...

1) Moottoritiet on valaistu lähinnä liittymien kohdilla

2) Nyt oli kyse moottoritiestä. En toistaiseksi ole motarilla ratikkaa nähnyt ja mainitsinki sen,että perässä EN aja pitkät päällä. Moottoritiellä on yleensä 2 kaistaa molempiin suuntiin ja näin ollen siinä on riittävä etäisyys vastaan tulevaan.

3) lue kohta 2

• hohhoijaa
        hippiorvokki kirjoitti:

2) Nyt oli kyse moottoritiestä. En toistaiseksi ole motarilla ratikkaa nähnyt ja mainitsinki sen,että perässä EN aja pitkät päällä. Moottoritiellä on yleensä 2 kaistaa molempiin suuntiin ja näin ollen siinä on riittävä etäisyys vastaan tulevaan.

3) lue kohta 2

Et sä lapsi näköjään ymmärrä vaikka kuinka yksinkertaisesti kertoo. En yritä enempää.

• hippiorvokki
        hohhoijaa kirjoitti:

Et sä lapsi näköjään ymmärrä vaikka kuinka yksinkertaisesti kertoo. En yritä enempää.

Mitä mun tosta pitäis ymmärtää?? Että pitää olla huomaavainen? Toki sitä olenkin, jos sikseen tulee. Kuten sanoin, en koe tarpeelliseksi vaihtaa lyhyille silloin jos/kun joku mulle vilkuttelee valoja. Jos aina pitäis vaihtaa ku joku vilkuttaa ni mitä virkaa on autoihin laittaa kaukovalot jos niitä ei saa käyttää vain sen takia,että pitää ottaa toiset huomioon eikä laki niiden käyttöä mainitsemallani tieosuudella suoraan kiellä???

Herkkähipiäinen kaveri oot ku noin otat rokan nokkaan, että pitää alkaa nimittelemään.
        Etpä sä kovin tarmokkaasti kyllä ole yrittänytkään selittää, joten ehkä on parempi kun annat olla.
        Jokaisella on oma näkemyksensä asiasta ja toi nyt oli mun näkemys.

• ;-)

Nimimerkki on valittu tosi hyvin sopimaan tekstin älykkyystasoon. Onnea!

• sarvikuono?
        hippiorvokki kirjoitti:

Mitä mun tosta pitäis ymmärtää?? Että pitää olla huomaavainen? Toki sitä olenkin, jos sikseen tulee. Kuten sanoin, en koe tarpeelliseksi vaihtaa lyhyille silloin jos/kun joku mulle vilkuttelee valoja. Jos aina pitäis vaihtaa ku joku vilkuttaa ni mitä virkaa on autoihin laittaa kaukovalot jos niitä ei saa käyttää vain sen takia,että pitää ottaa toiset huomioon eikä laki niiden käyttöä mainitsemallani tieosuudella suoraan kiellä???

Herkkähipiäinen kaveri oot ku noin otat rokan nokkaan, että pitää alkaa nimittelemään.
        Etpä sä kovin tarmokkaasti kyllä ole yrittänytkään selittää, joten ehkä on parempi kun annat olla.

Laskepa pelle varsin moniko on jo ehtinyt vastata että väärin menee sun päättelys. Jos vastaantulija vilkuttelee, se tarkottaa että sitä häikäsee. Eli olet rikkonut lakia. Ja tehnyt väärin myös huomaavaisuuden näkökulmasta.

• hippiorvokki
        sarvikuono? kirjoitti:

Laskepa pelle varsin moniko on jo ehtinyt vastata että väärin menee sun päättelys. Jos vastaantulija vilkuttelee, se tarkottaa että sitä häikäsee. Eli olet rikkonut lakia. Ja tehnyt väärin myös huomaavaisuuden näkökulmasta.

Mulle on oikeesti ihan sama tässä kohtaa mitä muut ajattelee.
        Oletin saavani aikaan asiallisen keskutelun, mutta muut laspenmieliset maailmanparantajat alkaa vittuilemaan! Tuo jos mikä on todella huomaavaista näiltä huomaavaisuuden perikuvilta.

Ajan jatkossakin pitkät päällä jos siltä tuntuu, ja vähät välitän vilkutteleeko ne vai ei, Oma moka jos tuijottaa niitä mun valoja jotka on suunnaattu 100% kohdalleen.
        Ja kohta joku viisas uhkaa pysäyttää ja hakata mut tms. Siitä vaan sitten jos siltä tuntuu.

Kiitos ja kumarrus.

Kummalista porukkaa. Kun ei muuten uskalleta sanoa ni täällä sitte auotaan turpaansa.

• hippiorvokki
        hippiorvokki kirjoitti:

Oletin saavani aikaan asiallisen keskutelun, mutta muut laspenmieliset maailmanparantajat alkaa vittuilemaan! Tuo jos mikä on todella huomaavaista näiltä huomaavaisuuden perikuvilta.

Ajan jatkossakin pitkät päällä jos siltä tuntuu, ja vähät välitän vilkutteleeko ne vai ei, Oma moka jos tuijottaa niitä mun valoja jotka on suunnaattu 100% kohdalleen.
        Ja kohta joku viisas uhkaa pysäyttää ja hakata mut tms. Siitä vaan sitten jos siltä tuntuu.

Kiitos ja kumarrus.

Kummalista porukkaa. Kun ei muuten uskalleta sanoa ni täällä sitte auotaan turpaansa.

Lisäys:

Heti kun poliisit pysäyttää ja toteaa mun rikkoneen lakia, hyväksyn sen, niin kauan en ole rikkonut lakia ollenkaan koska näiden kansalaispoliisien sanomiset ei juuri hetkauta. Olen tästä hyvin pahoillani.

• hippiorvokki kirjoitti:

Lisäys:

Heti kun poliisit pysäyttää ja toteaa mun rikkoneen lakia, hyväksyn sen, niin kauan en ole rikkonut lakia ollenkaan koska näiden kansalaispoliisien sanomiset ei juuri hetkauta. Olen tästä hyvin pahoillani.

Et niin pahoillasi kuin me muut, jotka kärsimme itsekkäästä toiminnastasi.

Samapa tuo. Tuskin tulet vastaan. Ajan onneksi pääasiassa valaistuilla moottoritieosuuksilla nykyään...

• minä minä minä ..pää
        hippiorvokki kirjoitti:

Lisäys:

Niinpä, kusipäinen on kusipäinen kunnes toisin todistetaan.

• M.O.T.
        minä minä minä ..pää kirjoitti:

Eiköhän tuo tullut todistetuksi jo ihan avausviestissä.

• :-o
        hippiorvokki kirjoitti:

Kiitos ja kumarrus.

Juu, on huomattu että sulle on ihan sama mitä muut ajattelee.

Tuo suunnattu 100% kohdalleen kiinnostaa. Missä sellaisia tehdään? Olet nimittäin siinä prosentin vähemmistössä, jolla on noin...

• sinä sinä sinä
        minä minä minä ..pää kirjoitti:

Olen samaa mieltä, jokos sut on todistettu olevan EI kusipäinen?

• ;-)
        :-o kirjoitti:

Juu, on huomattu että sulle on ihan sama mitä muut ajattelee.

Tuo suunnattu 100% kohdalleen kiinnostaa. Missä sellaisia tehdään? Olet nimittäin siinä prosentin vähemmistössä, jolla on noin...

Sillee saa 100% suuntauksen kun ei pidä valoja päällä ollenkaan. Taas joku joka tartuu pikku asioihin

• pilkkukuume
        hippiorvokki kirjoitti:

Näinhän minäkin teen eli sisäkaarteessa tai siihen tultaessa otan kaukovalot pois, mutta muuten ovat päällä pimeällä. Pari vuotta vanhassa autossani on normaalit perushalogeenit eikä minkäänlaisia lisävirityksiä.

• Kaitsu
        hippiorvokki kirjoitti:

Samanlaisia mulkkuja kuin sinä ajelee vastaa motarilla jakuvasti. Silloin kun vilautan pitkiä niin kerron teille että häikäsee ja jos ei mene puolikkaat päälle, niin laitan itse myös pitkät päälle enkä muuten enään vaihda vaikka kuinka vilkuttelisit. varmasti häikäistyt valo tehoa on keulalla sen verran.

• hippiorvokki2
        Kaitsu kirjoitti:

Samanlaisia mulkkuja kuin sinä ajelee vastaa motarilla jakuvasti. Silloin kun vilautan pitkiä niin kerron teille että häikäsee ja jos ei mene puolikkaat päälle, niin laitan itse myös pitkät päälle enkä muuten enään vaihda vaikka kuinka vilkuttelisit. varmasti häikäistyt valo tehoa on keulalla sen verran.

nyt alko pelottaa niinku ihan hulluna. Mullapas onkin sellaset valot keulalla, että ne kun laittaa päälle syttyy edellä ajava auto palamaan vaikka se olis 300m päässä. Lumetkin sulaa 500m säteellä. Vesi alkaa kiehumaan alle sekunnissa. ja sun autossa olevat valot on kuin LED tuikku vs mun valot

• Ajossa_Mukana
        hippiorvokki kirjoitti:

Samoin.

Ajaessa pitää myös voida nähdä tarpeeksi etäälle ja moottoritienopeuksissa tuo tarkoitaa sitä että joka kerta pimeällä pitäisi samalla jarruttaa kun vaihtaa lyhyet päälle... Kuinka moni teistä lyhyille vaihtajista hidastaa nopeutta niin että ajatte sääntöjen mukaisesti ja olette siten huomaavaisia muita kohtaan kun että painele liian nopeasti tilantessa jossa ette kerkeä jarruttaa ajoissa kun ette näe eteenne?

Moottoritiellä ei toisaankaan tarvitse vaihtaa niitä valoja koko ajan edestakaksin.

• jarkeä!
        Ajossa_Mukana kirjoitti:

Samoin.

Ajaessa pitää myös voida nähdä tarpeeksi etäälle ja moottoritienopeuksissa tuo tarkoitaa sitä että joka kerta pimeällä pitäisi samalla jarruttaa kun vaihtaa lyhyet päälle... Kuinka moni teistä lyhyille vaihtajista hidastaa nopeutta niin että ajatte sääntöjen mukaisesti ja olette siten huomaavaisia muita kohtaan kun että painele liian nopeasti tilantessa jossa ette kerkeä jarruttaa ajoissa kun ette näe eteenne?

Moottoritiellä ei toisaankaan tarvitse vaihtaa niitä valoja koko ajan edestakaksin.

No ei tarvi jos ajaa lyhyillä. Mikä halavatun hinku teillä ääliöillä yleensäkään on motarilla pitkiä käyttää?

• 14+12
        jarkeä! kirjoitti:

No ei tarvi jos ajaa lyhyillä. Mikä halavatun hinku teillä ääliöillä yleensäkään on motarilla pitkiä käyttää?

Jonkinverran kiinnostaa tietää, mitä siellä edessäpäin on. Sinuako ei kiinnosta?

• vili vesterinen
        14+12 kirjoitti:

Jonkinverran kiinnostaa tietää, mitä siellä edessäpäin on. Sinuako ei kiinnosta?

Kyllä kiinnostaisi, mutta kun jotkut idiootit ajaa pitkät päällä vastaan, niin eipä sinne eteenpäin näe...

• rbao
        14+12 kirjoitti:

Tietähän siellä on, mitäs muutakaan.

• sitä saa mitä tilaa
        Kaitsu kirjoitti:

Jos sä tulet mua vastaan niin laitan mun ksenonit päälle, jotka ovat tahallaan suunnattu sun silmiin niin voi olla ettet näe ku valojuovia muutamaan minuuttiin :D

• a.u.t.o.b.a.h.n.
        hippiorvokki kirjoitti:

3) lue kohta 2

terve maalainen ! ei siellä landella mitään motareita ole, se mitä näkyy sinne sun pelolles niitten toisten lehmien välistä, kutsutaan maantieksi ja siellä on syytä vaihtaa lyhkäsille ! ja jos nyt lihakunnan auton kyydistä kirjoittelet niin ei tuskasi enää pitkään kestä !

• Kallonkutistaja10

Siis nimen omaan silloin kun ollaan kaartamassa vasemmalle, valot kannattaa vaihtaa lyhyille. Mietihän hiukan, mihin suuntaan kukin katsoo eri kaartamistilanteissa?

• ....,,,,

Amen!

• 12345678912121212

hallelujaa

• Jos vastaantulijoiden vilkuttelu häiritsee sinua, sinun pitkäsi todennäköisesti häiritsevät vastaantulijoita. Vaihda suosiolla.

> Häikäistymistä voi hyvin estää sillä, että ei katso vastaantulevan
      > valoja, vaan suuntaa katseensa kauas tien oikeaan reunaan.

Se, että sinä et halua katsella tien vasenta reunaa, on sitten sinun ongelmasi. Minä haluan nähdä mahdollisimman paljon ja siksi toivonkin, että vaihdat lyhyille jos tulen vastaan (ja kyllä, moottoritielläkin liikutaan samalla tieosuudella kahteen suuntaan, eli vastaantulijoita on).

• niijooojust

Se on kumma juttu, jos/kun ajaa suoraa osuutta ja valot on asian mukaisesti suunnatut niin en oikein jaksa uskoa, että häikäisee. Jos perkele haluaa tuijottaa niitä valoja ni siittä vaan, turha sit kuitenkaan marista" ku häikäsee"

The_Ratille sen verran, että miksi sä katot tien vasempaan reunaan jos joku tulee vastaan pitkät päällä?? Eikös sillo pitäis kattoa OIKEALLE eli pois päin niistä valoista??

Teinpä ite tossa eräänä aamuna kokeilu mielessä sellasen tempun, että eka joka vilautti mulle valoja, vaihdoin parkeille ja katoin kuka seuraavaks vilauttaa. No se tapahtui vasta usean kymmenen auton jälkeen. Silloin tempasin kaikki valot päälle yhtäaikaa ( keulalla on neljät xenon lisäpitkät ) ja voi perkele sitä räpsyttelyn määrää kun pyyhkäsin paraati valaistuksessa menemään. Tein tän kaiken ihan vaan vittuilu mielessä.

• > The_Ratille sen verran, että miksi sä katot tien
        > vasempaan reunaan jos joku tulee vastaan pitkät päällä?

Ei sinne oikein voikaan katsoa — mikä on sääli, koska siellä voi sitten olla mitä tahansa yllätyksiä, joita ei voi nähdä, kun joku muIkku tulee pitkät päällä vastaan.

Seuraavan kappaleen sisältö kertonee kaiken oleellisen ihmisen ajatusmaailmasta, jota ei kiinnosta laki eikä kohteliaisuus — eikä ilmeisesti turvallisuuskaan.

• Rotta-fani
        The_Rat kirjoitti:

> The_Ratille sen verran, että miksi sä katot tien
        > vasempaan reunaan jos joku tulee vastaan pitkät päällä?

Ei sinne oikein voikaan katsoa — mikä on sääli, koska siellä voi sitten olla mitä tahansa yllätyksiä, joita ei voi nähdä, kun joku muIkku tulee pitkät päällä vastaan.

Seuraavan kappaleen sisältö kertonee kaiken oleellisen ihmisen ajatusmaailmasta, jota ei kiinnosta laki eikä kohteliaisuus — eikä ilmeisesti turvallisuuskaan.

Me kirjoituksiasi lukevat tiedämme sinun olevan ihminen, jota ei kiinnosta laki eikä kohteliaisuus eikä varsinkaan turvallisuus, mutta unohdit kirjoittaa sen lupaamasi seuraavan kappaleen, jossa sinun oli tarkoitus näyttää, millä tavoin itse itsesi koet.

• 15+76

Ei ne huvikseen vilkuttele. Juuri tuollaiset kaltaisesi itsekkäät ääliöt pilaavat suomalaista jo tarpeeksi kehnoa liikennekulttuuria entisestään.

Suurin tolloryhmä ryhmä valojen väärinkäytössä ovat kuitenkin sumaripellet.

• järki päähän kiitos

Vastaantulija vilkutta sulle jos sinun valosi häikäisee. Kaikkien pykälien mukaan et saa häikäistä vastaatulijaa valoillasi. Onkohan sinulla jotkut laittomat tai väärin suunnatut valot??

• lisäpitkät

" Onkohan sinulla jotkut laittomat tai väärin suunnatut valot?? "

Juurihan se tuossa aikasemmin kehui:

" keulalla on neljät xenon lisäpitkät "

• lisäpitkät kirjoitti:

" Onkohan sinulla jotkut laittomat tai väärin suunnatut valot?? "

Juurihan se tuossa aikasemmin kehui:

" keulalla on neljät xenon lisäpitkät "

Ei ole laittomat eikä väärin suunnatut. lisäpitkät, referenssiluku pysyy sallituissa rajoissa.

Ja viestin aloittaja on useaan otteeseen maininnut valojensa olevan oikein suunnatut, polttimoiden tehoista en osaa sanoa.

Eli siis minäkin aion jatkossa vetää paraativalaistus päällä, ihan vaan kiusallani muahahahahaaa....vitun keimot!

johndoe76 kirjoitti:

Ei ole laittomat eikä väärin suunnatut. lisäpitkät, referenssiluku pysyy sallituissa rajoissa.

Ja viestin aloittaja on useaan otteeseen maininnut valojensa olevan oikein suunnatut, polttimoiden tehoista en osaa sanoa.

Eli siis minäkin aion jatkossa vetää paraativalaistus päällä, ihan vaan kiusallani muahahahahaaa....vitun keimot!

Laitapa linkki sellaisiin xenon-lisävaloihin, joita mahtuu neljä suomalaisiin referenssilukuihin.

• :-o kirjoitti:

Laitapa linkki sellaisiin xenon-lisävaloihin, joita mahtuu neljä suomalaisiin referenssilukuihin.

Ja eikös noiden lisäpitkien lisäksi pala vielä peruspitkätkin? Eli naamalla palaa kuusi pitkää ja todennäköisesti vielä ajovalot, parkkivalot ja sumuvalotkin... :)

• diudiudiudiudiudiu

• dippaadai
        The_Rat kirjoitti:

Ja eikös noiden lisäpitkien lisäksi pala vielä peruspitkätkin? Eli naamalla palaa kuusi pitkää ja todennäköisesti vielä ajovalot, parkkivalot ja sumuvalotkin... :)

Ei välttämättä, riippuu miten valot on kytketty.

Itelläni on kytketty oman katkaisimen taakse ja ne syttyy vaikka ajovalot olisivat pois päältä, ja kaikkee muuta vippaskonstia on tehty

• joo joo
        dippaadai kirjoitti:

Ei välttämättä, riippuu miten valot on kytketty.

Itelläni on kytketty oman katkaisimen taakse ja ne syttyy vaikka ajovalot olisivat pois päältä, ja kaikkee muuta vippaskonstia on tehty

Pakkohan siinä on vippaskonsteja käyttää, ettei jatkuvasti seiso poliisin puhuteltavana tien varressa. Ja että saa auton katsastetuksi...

• diudiudiudiudiudiu

Pöööp! Väärä vastaus. Yritä uudelleen.

Referenssilukujen summa saa olla enintään 75. Neljä kertaa kaksikymmentä on mitä?

Pöh! Ei koske -76 Corollaa...

• että semmosta

Pöööp! Väärä vastaus. Yritä uudelleen.

Referenssilukujen summa saa olla enintään 75. Neljä kertaa kaksikymmentä on mitä?

Sori summa saa olla enintään 100. ja 4x20=80

http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/tehopaketti tietoa autoilijoille/valot/Sivut/default.aspx

• diudiudiudiudiudiudi
        diudiudiudiudiudiu kirjoitti:

Pöh! Ei koske -76 Corollaa...

Ei mulla oo noin uutta autoa! Mulla Jeesuksen vanha taunus, se kävi Neitsyt Marian kanssa sillä kylillä ajelee pilde rallii ja huuteli hävyttömyyksiä ikkunasta, samallalailla ku sinä nyt sillä iskän autolla.

• joo.

• naurattaa

HAHAHAHAHAAAA!!!!

Voi helkkari teijän kanssa, eihän tässä voinut muuta kuin nauraa.

Mäpä kerron miten se homma menee, autoilijoiden keskuudessa.
      Joku ajaa pitkät päällä vastaan vastaan tuleva reagoi " EI HELVETTI!! Pitkät päällä vastaan!!...saatanan saatana!" sitte tää kyseinen veijari vilauttaa valoja "eikö se nyt tajua?!" " no sit mäki laitan pitkät päälle" ja sitten kun kohtaaminen tapahtuu ( ohi ajo ) nousee tässä kys.autossa keskisoirmi pystyyn ja sitte kirotaan päälle niin maan pirusti.
      Tästä onkin sitte oiva jatkaa keskutelua työpaikalla kahvi tauolla, kuinka joku tollo tuli pitkät päällä vastaan ja mä tyhmänä tuijotin niitä valoja.

Ei herranen aika sentään, oikeesti!

• xswe45

Ei auta tuo "älä katso valoja" neuvo, kun normaali tiellä tulee auto pitkillä vastaan ja yrittää tihrustaa tuota oikeata reunaa, ei siinä mitään erota kun auto lisäksi tulee lähes keskitietä.

• epätietoinen maalta

Totaaa...normaalitie? keskitie? voitko kertoa tarkemmin mitä noi on?

• xswe4576

Laita silmät kiinni

• pipi or vokki

Avohoito näköjään vaan lisääntyy kataisen aikakaudella.......

• pipipäässä

Joko oot saanu hoitopaikan?

• keikkakuski

Minä en ole vaihtanut 10 vuoteen lyhyille moottoritiellä.Ihan sama jos joku räpsyttelee niitä valojaan.Minulle tärkeämpi nähdä itse,kuin olla näkemä'ttä jonkun toisen takia jonka pitää katsoa minun ajovaloa.Ne kun ei voi häikäistä ellei ole vastaantulevalla silmissä vikaa eli ei kun silmälääkäriin sitten voi ajokortti lähteä sillä häikäsy noin pienestä kertoo hämäräsokeudesta josta lähtee nykyisin ajokortti loppuelämäksi.

• reikanin ronalti

Aivan, mitäs muista, kunhan vaan minä ITSE. Vaikka vastaantuleva sokaistuisi kuinka, niin kunhan vaan minä ITSE näen niin se riittää. Eihän minun valoni voi häikäistä toista, kun minä ITSE näin olen päättänyt, ja vaikka häikäistyisikin, ei haittaa koska en ITSE istu sen toisen auton ratissa. Tuolla minä ITSE asenteella varustetulle kuskille ei koskaan olisi pitänyt ajokorttia edes myöntää.

• Ja niitä riittää!
        reikanin ronalti kirjoitti:

Aivan, mitäs muista, kunhan vaan minä ITSE. Vaikka vastaantuleva sokaistuisi kuinka, niin kunhan vaan minä ITSE näen niin se riittää. Eihän minun valoni voi häikäistä toista, kun minä ITSE näin olen päättänyt, ja vaikka häikäistyisikin, ei haittaa koska en ITSE istu sen toisen auton ratissa. Tuolla minä ITSE asenteella varustetulle kuskille ei koskaan olisi pitänyt ajokorttia edes myöntää.

Juuri näin. MINÄ MINÄ-asenteella ajava,olen keskivertoa parempi kuljettaja-harhaluulon vallassa ja vielä sarvet päässä hampaat irvessä tienpäällä suhaava kaveri on kyllä sellainen mätäpaise ja ongelma liikenteelle ettei mitään määrää. Nämä puupäät todella joskus tekevät etenemisestä turhan vaikeaa. ja vain siksi että kuvittelevat olevansa niin ***tun hyviä ja omistavansa tien jolla ajavat!

• pappi heljas
        Ja niitä riittää! kirjoitti:

Juuri näin. MINÄ MINÄ-asenteella ajava,olen keskivertoa parempi kuljettaja-harhaluulon vallassa ja vielä sarvet päässä hampaat irvessä tienpäällä suhaava kaveri on kyllä sellainen mätäpaise ja ongelma liikenteelle ettei mitään määrää. Nämä puupäät todella joskus tekevät etenemisestä turhan vaikeaa. ja vain siksi että kuvittelevat olevansa niin ***tun hyviä ja omistavansa tien jolla ajavat!

Mä oon suomen paras kuski ikinä! joten MINÄ teen mitä MINÄ haluan ja SINÄ voit pitää turpasi kiinni ja mennä vaihtaa tampoonin

• pappi heljas
        pappi heljas kirjoitti:

Mä oon suomen paras kuski ikinä! joten MINÄ teen mitä MINÄ haluan ja SINÄ voit pitää turpasi kiinni ja mennä vaihtaa tampoonin

Niin siis vaihda se tampooni mulle.

• oddi slajos
        pappi heljas kirjoitti:

Niin siis vaihda se tampooni mulle.

Etkö uskaltanu omalla nimimerkillä kommentoida tätä? Tässä sen näkee kuinka vässykköitä te ootte. Ei uskaleta myöntää, että perse vuotaa ku seul

• Keneltä lähtee kortt

Siitähän se kortti lähtee, kun on niin sokea, ettei näe ilman kaukovaloja ajaa (:

• vartsenekkerin arska

Miksi sitten itket täällä, jos sinua ei paljoo hetkauta vastaantulevien vilkuttelu, eikä mene jakeluun mitä se tarkoittaa? Vastaantulevillahan on yhtäläinen oikeus ajaa sitten normaaleilla ja oikein säädetyillä valoillaan pitkät päällä sinua vastaan. Katsele vaan sinne oikeaan reunaan ja viheltele menemään äläkä täällä ruikuta.

• lippounen

PÖÖ!!....niin, ei ole mitään pelättävää

• kattainen
        lippounen kirjoitti:

PÖÖ!!....niin, ei ole mitään pelättävää

Aivan totta, nuo joiden on pidettävä pitkiä päällä muista välittämättä, pelkäävät siis pimeää kun voi tulla joku pöö...

• autoantero fanclub

Ei ole liikenneturvan lausunnoilla lainvoimaa.

Pitkiä saa pitää motarilla jos välissä on keskipenkere

Ja itse pidän aina

• The truth

Paitsi että lainvoimaisen tekstin mukaan kaukovalojen käyttö on kielletty niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa että tämän kuljettaja voi häikäistyä. Oli keskipenkere tai ei.

• sellasta tällä kerta
        The truth kirjoitti:

Paitsi että lainvoimaisen tekstin mukaan kaukovalojen käyttö on kielletty niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa että tämän kuljettaja voi häikäistyä. Oli keskipenkere tai ei.

Ja nämä kuljettajathan häikäistyy joka tapauksessa. Ei se johdu siitä, että niitä häikäisee vaan se on selkeesti psyykkistä.
        Jos häikäistyy siitä, että jollain on pitkät päällä MOOTTORITIELLÄ vastaantullessa, niin silmälääkärillä käynti olis paikallaan.
        Ja se katseen suuntaaminen tien oikeaan laitaan ei tarkoita sitä, että se pää kääntyy 180 astetta vaan sitä, että katse suunnataan eteenpäin oikealle siten ettei vastaantulevan valot "häikäise" ( vaikee selittää ) mut viisaimmat varmaan ymmärtää, niitäkin kun sattui tässä viestiketjussa olemaan.

Itseäni ei juuri häiritse, jos joku ajaa pitkät päällä vastaan, en tarkoita tällä sitä etteikö muita häiritse.

Jos joku tulee pitkät päällä vastaan, niin heti alkaa valojen vilkuttelu ja kiroilu.
        Sitten jos vastaantulija ei reagoi siihen niin silloin niitä valoja katotaan ( tuojoitetaan ) ja toivotaan, että ne sammuu ajatuksen voimasta.

• tsebä tse
        sellasta tällä kerta kirjoitti:

Ja nämä kuljettajathan häikäistyy joka tapauksessa. Ei se johdu siitä, että niitä häikäisee vaan se on selkeesti psyykkistä.
        Jos häikäistyy siitä, että jollain on pitkät päällä MOOTTORITIELLÄ vastaantullessa, niin silmälääkärillä käynti olis paikallaan.
        Ja se katseen suuntaaminen tien oikeaan laitaan ei tarkoita sitä, että se pää kääntyy 180 astetta vaan sitä, että katse suunnataan eteenpäin oikealle siten ettei vastaantulevan valot "häikäise" ( vaikee selittää ) mut viisaimmat varmaan ymmärtää, niitäkin kun sattui tässä viestiketjussa olemaan.

Itseäni ei juuri häiritse, jos joku ajaa pitkät päällä vastaan, en tarkoita tällä sitä etteikö muita häiritse.

Jos joku tulee pitkät päällä vastaan, niin heti alkaa valojen vilkuttelu ja kiroilu.
        Sitten jos vastaantulija ei reagoi siihen niin silloin niitä valoja katotaan ( tuojoitetaan ) ja toivotaan, että ne sammuu ajatuksen voimasta.

Sinun valosi voivat aivan oikeasti häikäistä vastaantulevaa, vaikka vastaantulijan valot eivät sinua juuri silloin häikäisekkään. Et voi tietää,kun et istu sen vastaantulevan auton ratissa. Mutta jos olis tippakaan järkeä, niin vaihtaisit ne lyhyet. Ja jos et pärjää lyhyillä valoilla, kuteen vastaantulijat tekevät, niin kannattaa mennä silmälääkärille tai siirtyä julkisiin kulkuvälineisiin...

• sellasta tällä kerta
        tsebä tse kirjoitti:

Sinun valosi voivat aivan oikeasti häikäistä vastaantulevaa, vaikka vastaantulijan valot eivät sinua juuri silloin häikäisekkään. Et voi tietää,kun et istu sen vastaantulevan auton ratissa. Mutta jos olis tippakaan järkeä, niin vaihtaisit ne lyhyet. Ja jos et pärjää lyhyillä valoilla, kuteen vastaantulijat tekevät, niin kannattaa mennä silmälääkärille tai siirtyä julkisiin kulkuvälineisiin...

Sanoinko tossa missään kohtaa, että ajan itse pitkät päällä?? En.

• sp.gonzales

Jotkut asiathan kulkee jo geeneissä, jos on lusikalla annettu niin miten siitä kauhalla ottaa. Hippiorvokin isäkin kuulemma käytyään katsomassa sotilasparaatissa mukana ollutta jälkikasvuaan oli kylillä kehuskellut, ettei siinä paraatissa kukaan muu marssinut oikeassa tahdissa kuin meidän kersa. Ja sama tahti tuntuu olevan askelten..

• TRP

Taytyy olla pisia paassa jos ajaa motarilla pitkilla,kun on vastaantulevaa liikennettta,varsinkin jos tie kaartuu.
      Toki itse olen ratkaissut ongelman laittamalla ref.37,5 hella rally xenonit paalle tilanteessa,aivan laillista mutta yhta jarkevaa-yleensa vastaantuleva muuttaa asennetta.

• Yleensäkin meillä vaihdetaan liian herkästi puolivaloille. Maantiellä moni puolittaa valot kilometriä, kahta ennen kohtaamista. Sitten puolen kilometrin kohdalla vilkautetaan, että vaihdapa sinäkin, minua häikäisee. Vaan ei häikäisisi, kun ajaisi täysillä valoilla siihen asti, kunnes valokeilat kohtaavat toisensa. Sitten lyhyille.

Jos autoja tulee vastaan esim. puolen kilometrin välein, vaihdan tietenkin jokaisen kohtaamisen jälkeen pitkille muutamaksi sekuniksi. Yllättävän moni vastaantulija tuntuu ottavan tämän jonkinlaisena viestinä vastaan. Jos vastaantulija ajaa pitkillä, hän vaihtaa lyhyille; jos taas lyhyillä, hän vilauttaa pitkiä. Minä en ainakaan osoita valoillani minkään laista mieltä, haluan vain nähdä ja tulla nähdyksi.

Moottoritiellä huomaa hyvin, kuinka edes rekkojen pitkät valot eivät häikäise, ellei kyse ole kaarteesta, jossa valot näyttävät kohti vastaantulevien kaistoja. Suoraan ajettaessa pidän minäkin pitkiä päällä, ellei viherkaista sitten ole kovin kaponen. Oikeastaan vain rekat vilkuttelevat joskus mielenosoituksellisesti. Eiväthän nekään häikäisty, kun en minäkään, mutta sellainen niillä on harrastus ja sen harrastuksen takia ajetaan turhaan puolivaloilla.

Itsekin olen jonkin verran ajanut kuorma-autoa ja traktoria. Tiedän, että mitä korkeammalla liikutaan, sitä vähemmän vastaantulijoiden valot häikäisevät. Nykyaikaisen nupin kuljettaaa eivät paljoa henkilöautojen valot häikäise, jos ei auto nut ole ihan perseelleen kuormattu tai valot muuten suunnattu miten sattuu. Kuitenkin nämä teiden ritarit ovat kaikkein kärkkäimpiä protestoimaan kattovaloillaan vastaantulojoiden valopolitiikasta. Kyse on puhtaasti itsensä viihdyttämisestä. Ammattiautoilija kaipaa virikkeitä tylsään taivaltamiseen ja mikäs on sen hauskempaa kuin odottaa, että tules vielä väh'än lähemmäs niitten pitkiesi kanssa, vielä, vielä sekunti... FLÄSH. Haa, siitäs sait! Kyse on siis haitallisesta harrastuksesta, ei muusta.

Jos rekkakuskia oikeasti huolettaisivat nämä valoihin ja näkyvyyteen liittyv't asiat, niin ensimmäinen toimenpide olisi sammuttaa ohjaamosta kaiken väriset koriste- ja tunnelmavalot, joulukuuset, valaistut Scanialogot takaseinältä ja lisäksi opetella sumuvalojen oikea käyttö. Reilusti yli puolet raskaista ajoneuvoista tulee vastaan sumuvalot päällä kaikilla keleillä. Nuo valot valaisevat 10 metriä auton edestä. Mitä virkaa sellaisella valolla on. Kuinka nopeasti rekka pysähtyy 10 metrin matkalla

• järkee!

Voi Jönsses sentään mitä tuubaa.

Yleensäkin meillä vaihdetaan liian herkästi puolivaloille

Etelä-Suomessa ei valtateillä iltaisin ole juurikaan tarvetta pitkien käyttöön. Vastaantulijoita piisaa niinkuin itsekin toteat:

Jos autoja tulee vastaan esim. puolen kilometrin välein, vaihdan tietenkin jokaisen kohtaamisen jälkeen pitkille muutamaksi sekuniksi

Minkä vatun takia sä oikein räpläät sitä valonappaulaa? Saatko jotain tyydytystä? Runkkaa ihan reilusti mutta älä kiusaa kanssa-autoilijoita moisella välkyttelyllä.

• jäjkee pelii

Pitää olla todella tyhmä jos ajaa 120 km tunnissa lyhyillä valoilla, varmaan niitä etelän olioita kehä kolmosen sisästä jotka pinoo autonsa nippuun heti kun ei ole helle

• 0gåhtb

Paremmin niiin näkee kuin vastaantulijan pitkien häikäisyssä. Ihan molempiin suuntiin

• ad-vara-aivo

suurempi ongelma on nämä tee-se-itse-tumpelot jotka saavat vaihdettua polttimon väärinpäin umpioon ja sokaisevat edelläkulkevat autoilijat tiellä kuin tiellä- näitä riittää !

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8637
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3020
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2419
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2233
    Aihe