Vailla neuvoja kuinka vetäminen pois!

Vetämistä

Hei!

Etsiskelisin nyt oikeasti apua koiramme vetämiseen.. Koiramme on sekarotuinen, labradorinnoutajan kokoinen, hyvin vahva koira. Ja lenkillä siis vetää paljon. Edellisessä kodissa hän sai olla aina vapaana, ei paljon hihnassa kulkemista ja rajoja. Ja koiramme on tänä vuonna täyttämässä 6 vuotta, hän ollut meillä n. 5kk. Netissä on paljon, että miten saa koiran lopettamaan vetämisen, ynnä muuta, mutta nämä kaikki tiedot ovat keskenään niin ristiriitaisia. Lenkillä myös toisen koiran vastaan tullessa koiraan vaikea saada kontrollia, haukkuu toisille koirille kovasti, rupeaa vetämään taluttajaa koiran luokse. Ja koira ei todellakaan tee tätä pahasta tai hauku koirille vihaisesti, vaan on niin intoa täynnä, että haluaisi päästä haistelemaan. Mutta monikaan omistaja ei pidä että koira tulee kovalla vauhdilla koiriensa luokse, joka on täysin ymmärrettävää, koira on kuitenkin vahva ja isokokoinen. Edellisessä kodissa, jossa koira oli ennen meille tuloa, niin hänellä oli koira ystäviä. Olisiko siis neuvoja jotka oikeasti voisivat auttaa, tiedämme että tämä vaatii kovasti kärsivällisyyttä kaikilta, ja siihen olemmekin hyvin valmiita. Kiitollisuus olisi todella suuri! Koiramme on aivan mahtava ja hyvin kiltti, lenkille päästyään aina hyvin innokas. Mutta jos tämän saman maltin myös koiralla voisi yhdistää lenkkeilyynkin ja saada myös ohjasotteen ihmiselle. Että koiramme ei taluttaisi meitä perässä, vaan seuraisi johtajaansa, eli ihmistä

Mutta neuvoista olisin kyllä todella kiitollinen!

25

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

Ihan ensimmäiseksi oma asenne kuntoon. Koira ei ole HÄN.

Toisekseen kannattaisi perehtyä vedonestovaljaisiin ja vastaaviin hallintavälineisiin.

Kannattaisi kääntyä ammattiauttajan puoleen, joka hieman silmäilisi kokonaisuutta, eli koira -> ohjaajasuhdetta, joka mielestäni kertoo parhaiten tässä tilanteessa, että mitä ja miten. Tuo on hieman hankalampi/vaativampi korjattava, kun lähtökohdat ovat nuo mitä on.

Jos kuitenkin päättäväisyyttä riittää ja asennetta, niin hommaat koiralle vedonesto vermeet ja päättäväisesti lähdet toteuttamaan tätä.

Koira sivulla ja siitä hallitusti liikkeelle -> koira vetää -> seis -> istuta ja rauhoita koira -> uudestaan...Eli liikutaan vain kun liike on hallittua ja koira rauhallinen. jne. Kehuja ja maltillista kanustusta hyvästä suorituksesta....

Vastaavia topiikkeja on useita, missä on erillaisia neuvoja ja ohjeita..

• Eläinkouluttaja C.

Tämä on vähän ohi topiikin, mutta en voi olla kysymättä.
        C.f., miksi mielestäsi asenne on automaattisesti väärä jos koira on hän? Ymmärrän että moni kokee että se inhimillistää koiraa, mutta minä kyllä sanon hän lemmikeistäni. Tämä koska niillä on sukupuoli ja oma identiteetti. Sanon se jos sukupuolta ei tiedossa. Mutta tämä ei vähennä johtajuuttani tai vaatimuksiani koirani kanssa, enkä pidä eläintä muunaan kuin mitä se :)

• canis.familiaris
        Eläinkouluttaja C. kirjoitti:

C.f., miksi mielestäsi asenne on automaattisesti väärä jos koira on hän? Ymmärrän että moni kokee että se inhimillistää koiraa, mutta minä kyllä sanon hän lemmikeistäni. Tämä koska niillä on sukupuoli ja oma identiteetti. Sanon se jos sukupuolta ei tiedossa. Mutta tämä ei vähennä johtajuuttani tai vaatimuksiani koirani kanssa, enkä pidä eläintä muunaan kuin mitä se :)

Minulle kyse on asenteesta ja siitä että asiat on omilla paikoillaan -ei muusta.

"Ymmärrän että moni.."...niinpä. Se asennevamma hiipii monelle...

Kun puhutaan ihmisestä sanotaa HÄN ja muusta muulla tavalla ja merkityksellä....ei sen kummempaa....

• Eläinkouluttaja C. kirjoitti:

Noh,öh,täytyy paljastaa,että minäkin puhun, omista koissuista varsinkin,useinmiten hän.Mutta minähän olenkin tällainen viherpiiperö 8:=)
        Mutta tasapainotetaan sillä,että ihmiset on sitten usein se,ups... :P

• canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

Noh,öh,täytyy paljastaa,että minäkin puhun, omista koissuista varsinkin,useinmiten hän.Mutta minähän olenkin tällainen viherpiiperö 8:=)
        Mutta tasapainotetaan sillä,että ihmiset on sitten usein se,ups... :P

Susta paljastuu kokoajan enemmän ja enemmän hämäriä piirteitää...koirat taajamassa vapaana....hännittelyä...elämme jännittäviä aikoja...=O

No minäkin paljastan jotain näin meidän kesken...tulee mussutettua ja lässytettyä foxille aika paljon......piruvieköön mihin tämä maailma onkaan menossa....ei mitään rotia..={}

• canis.familiaris kirjoitti:

Susta paljastuu kokoajan enemmän ja enemmän hämäriä piirteitää...koirat taajamassa vapaana....hännittelyä...elämme jännittäviä aikoja...=O

No minäkin paljastan jotain näin meidän kesken...tulee mussutettua ja lässytettyä foxille aika paljon......piruvieköön mihin tämä maailma onkaan menossa....ei mitään rotia..={}

Noh,viherpiiperöt on vähän omanlaisiansa,radikaaleja,kauuta aikain olleet @@@:-)Mutta hei,enemmän ne maailmankirjat on sekaisin,kun vannoutuneet egonjatkeen omistajat muuttuu kääppänäpapoiksi valjaineen :DDD
        Onko tässä maailmassa enää mitään pysyvää...

• putkis ei rek.
        molossi kirjoitti:

Noh,viherpiiperöt on vähän omanlaisiansa,radikaaleja,kauuta aikain olleet @@@:-)Mutta hei,enemmän ne maailmankirjat on sekaisin,kun vannoutuneet egonjatkeen omistajat muuttuu kääppänäpapoiksi valjaineen :DDD
        Onko tässä maailmassa enää mitään pysyvää...

On. Minä sanon minun koiraani rakiksi ja elukaksi. Tai no... ehkä joskus myös koiruliiniksi. :P

• canis.familiaris
        putkis ei rek. kirjoitti:

On. Minä sanon minun koiraani rakiksi ja elukaksi. Tai no... ehkä joskus myös koiruliiniksi. :P

No okei. mäkin sanon Herra karppista "iskänpojaksi"..köh ...ja ostin tänään sille pehmustetut valjaat ja katselin loimea vai mikä se on. (se sade takki)...juu niin se maailma muuttuu...on ilmoja pidellyt..??....molossi..älä ny kaikkien kuullen (aika iso linjamuuutos toissakesäiseenkö?)...juu niin...lähdempä tästä poijjan kanssa ulos..=)))

No okei. mäkin sanon Herra karppista "iskänpojaksi"..köh ...ja ostin tänään sille pehmustetut valjaat ja katselin loimea vai mikä se on. (se sade takki)...juu niin se maailma muuttuu...on ilmoja pidellyt..??....molossi..älä ny kaikkien kuullen (aika iso linjamuuutos toissakesäiseenkö?)...juu niin...lähdempä tästä poijjan kanssa ulos..=)))

"...juu niin se maailma muuttuu..." (aika iso...)"
        Hertsi leijaa o-O
        Putkiaivoinen sukupuoli,joka myöntää edes jotain.Nyt on maailmankirjat lopullisesti seonneet ja minä pyörryn, *kops*...

Minulle kyse on asenteesta ja siitä että asiat on omilla paikoillaan -ei muusta.

"Ymmärrän että moni.."...niinpä. Se asennevamma hiipii monelle...

Kun puhutaan ihmisestä sanotaa HÄN ja muusta muulla tavalla ja merkityksellä....ei sen kummempaa....

Pff, minä ainakin sanon niin ihmisiä kuin koiriakin "se" termillä. Jos joutuu edustavasti puhumaan niin ihminen on kyllä "hän".

Ei tuo yksi termi niin iso asia ole. Pääasia on se, että onko "hän" tai "se" tai mikätahansa yli-inhimillistetty pikku pullamössö-FiFi, jota kuvaillaan huumorintajuiseksi, myötätuntoiseksi, laskelmalliseksi vai kohdellaanko "häntä", "sitä", "mitä vaan" kuin koiraa.

Turhaa natseilua tuollaiset se/hän -pilkunnussimiset ==)

• canis.familiaris
        kikki_hiiri kirjoitti:

Pff, minä ainakin sanon niin ihmisiä kuin koiriakin "se" termillä. Jos joutuu edustavasti puhumaan niin ihminen on kyllä "hän".

Ei tuo yksi termi niin iso asia ole. Pääasia on se, että onko "hän" tai "se" tai mikätahansa yli-inhimillistetty pikku pullamössö-FiFi, jota kuvaillaan huumorintajuiseksi, myötätuntoiseksi, laskelmalliseksi vai kohdellaanko "häntä", "sitä", "mitä vaan" kuin koiraa.

Turhaa natseilua tuollaiset se/hän -pilkunnussimiset ==)

Turhaa natsailua tai ei, se ei ole se varsinainen pointti, vaan pointti on se, että puhutaan yleensä asioista sen oikeilla nimillä ja tarkoituksilla. Asennoidutaan oikein (asenne) Minä nussinpilkkua sen verran asioissa, käytöksessa ja teoissa, että niissä jossa vain on rajat (rahja-arvot) jossaihan ne pitää kuitenkin olla, ellei sitten niitä venytetä asioiden viereen tatkoitettaviksi....eiku..että mikäkö...=}

Vapaasti -kuka mitenkin.

Turhaa natsailua tai ei, se ei ole se varsinainen pointti, vaan pointti on se, että puhutaan yleensä asioista sen oikeilla nimillä ja tarkoituksilla. Asennoidutaan oikein (asenne) Minä nussinpilkkua sen verran asioissa, käytöksessa ja teoissa, että niissä jossa vain on rajat (rahja-arvot) jossaihan ne pitää kuitenkin olla, ellei sitten niitä venytetä asioiden viereen tatkoitettaviksi....eiku..että mikäkö...=}

Vapaasti -kuka mitenkin.

Itse taisin, ristiriitaisesti, myös alentua pilkkua nussimaan tuossa viestissäni :D

Mutta niin, siis pointtini oli se, että ei niillä termeillä niin suurta väliä ole kunhan asiasta ymmärtää mitä tarkoitetaan. Niin ja tietysti jos virallisesti puhutaan jostain asiasta, niin silloin ovat tärkeämpiä.

Eiköhän pysäytetä tämä natsijuna ennen kuin yli puolet sivusta muuttuu kielioppiasiaksi ja offtopiciksi :P

• Einari@

Jatkan caniksen latua sanomalla että kun koira on rauhallinen niin paras palkintohan on sille päästä haistamaan sitä toista koiraa. Tilanteen onnistumisen kannalta on helpointa lavastaa koiran vastaantuleminen, mutta koira ei saa vetää taluttajaa toisen koiran luokse tietenkään. Ja tapaaminen myös päättyy rauhallisesti joten alku oli rauhallinen jä päätös oli rauhallinen. Siinä välillä voi periaatteessa tapahtua mitä vaan. Koiralle kun merkityksellistä on miten hommat alkaa ja päättyy. Jos tappelu päättyy tappelutilassa (vain fyysinen erottaminen) se myös alkaa seuraavan kerran tappelulla koska mieli ei ole maadoitettu.

• Vetämistä

Kiitos kaikille neuvoista ! Ja CANIS ei vaikuta asenteeseen puhuuko hän. Ja kiitos kovasti kaikille neuvoista.
      Tänään kokeilimme tuota jos koira vetää, niin seis-> istu ja rauhotus. ja toimi oikein hyvinkin. Ja meillä ei ollut mitään vedonestovaljaita, että kyllä koirat toimivat ilman ihmeellisempiä hallintavälineitä. Mutta niinkuin sanoimme, se vaatii kärsivällisyyttä. :)

• canis.familiaris

"ei vaikuta asenteeseen puhuuko hän"...hyvä niin. Onnea ja päättäväisyyttä hihnakäytöksen opettamiseen!.=D

• Vetämistä

Kiitos, kyllä se tästä lähtee! :D

• stanakumeneehermo

miksi te aina pyytelette tolta canis familiariskselta anteeks, ei se oo mikää jumala. yrittää pätee joka ketjussa. kai sä tiedät et sunki neuvot on vaan meidän tavallisten ihmisten, et oo mikää koirankouluttaja. se ei tee ihmisestä parempaa vaik sil olis miljoona omaa koiraa. jokainen koira on yksilö. älkää tulko näille sivuille apua pyytää vaan oikeilta ammatti kouluttajilta. saat sä kommenttis ja mielipitees sanoo, mut älä sillee niiku sun neuvos olis ainoa ratkasu. mä oon niin kyllästyny näihin samoihi vakio tyyppeihi mitkä tääl lässyttää. menkää ammattiauttajille.

• muualle leijumaa

pysy poissa jos sulla ei oo kerran muuta sanottavaa. ei noi sunkaa kommentit ketään oo auttanu.

• isoisoäiti

HERMOT!!!
        Jos sulta menee hermot jotain lukiessa, sen voi jättää sikseen.Mutta älä ikinä ota koiraa jos hermorakenteessasi on joku perustavaa laatua oleva vika,enkä tarkoita sitä etteikö käämit kärähdä jokaiselta joskus koiran kanssa,mutta siitäkin tilanteesta pääsee eroon kun jättää asian hetkeksi mielestään ja keskittyy siihen miten jokaisesta tilanteesta voi suoriutua toisellakin tavalla.

Olet sitten millainen kouluttaja C tahansa kirjoituksestasi heijastuu ainainen epäonnistuminen ja siihen loppuu intosi,sinulta puuttuu yrittämisen halu siksi poltat päreesi ihmiseen joka kykenee katsomaan eteen sekä taakse ja kehittelemään koulutuksen juuri käsissä olevalle tapaukselle,ei ne koiratkaan ole mitään joukkosieluja, mikä sopii hyvin toiselle on punainen vaate toiselle koiralle.Näitä miettiessäsi pystyisit pikkuisen kateudestasikin pääsemään eroon, muuten sen voisitkin ihan ensin puida kuntoon !

Itse tykkään lukea Caniksen kirjoituksia juuri sen vuoksi, kun ne ei tyrmää mitään eikä ketään,mutta ihan "pieleen"menneestä asiasta voikin sanoa silloin jos tilalle on antaa joku parempi ohje.
        Itselleni on tuo koulutus muuttunut ajatuspohjalle,kuinka asian sais perille siten että itse pääsisi helpommalla.
        c.f ei taas säästä omia vaivojaan yrittäessään päästä hyvään loppoutulokseen,eikä suinkaan koulutus muuta olekkaan kuin tulla koiran kanssa säällisesti toimeen,ettei tarvitse olla koko ajan"varpaillaan".Tunne itsesi,opit tuntemaan koirasikin
        Eikä se kai ole tarkoituskaan että kaikki koirat on viimeisen päälle koulutett

• canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

HERMOT!!!
        Jos sulta menee hermot jotain lukiessa, sen voi jättää sikseen.Mutta älä ikinä ota koiraa jos hermorakenteessasi on joku perustavaa laatua oleva vika,enkä tarkoita sitä etteikö käämit kärähdä jokaiselta joskus koiran kanssa,mutta siitäkin tilanteesta pääsee eroon kun jättää asian hetkeksi mielestään ja keskittyy siihen miten jokaisesta tilanteesta voi suoriutua toisellakin tavalla.

Olet sitten millainen kouluttaja C tahansa kirjoituksestasi heijastuu ainainen epäonnistuminen ja siihen loppuu intosi,sinulta puuttuu yrittämisen halu siksi poltat päreesi ihmiseen joka kykenee katsomaan eteen sekä taakse ja kehittelemään koulutuksen juuri käsissä olevalle tapaukselle,ei ne koiratkaan ole mitään joukkosieluja, mikä sopii hyvin toiselle on punainen vaate toiselle koiralle.Näitä miettiessäsi pystyisit pikkuisen kateudestasikin pääsemään eroon, muuten sen voisitkin ihan ensin puida kuntoon !

Itse tykkään lukea Caniksen kirjoituksia juuri sen vuoksi, kun ne ei tyrmää mitään eikä ketään,mutta ihan "pieleen"menneestä asiasta voikin sanoa silloin jos tilalle on antaa joku parempi ohje.
        Itselleni on tuo koulutus muuttunut ajatuspohjalle,kuinka asian sais perille siten että itse pääsisi helpommalla.
        c.f ei taas säästä omia vaivojaan yrittäessään päästä hyvään loppoutulokseen,eikä suinkaan koulutus muuta olekkaan kuin tulla koiran kanssa säällisesti toimeen,ettei tarvitse olla koko ajan"varpaillaan".Tunne itsesi,opit tuntemaan koirasikin
        Eikä se kai ole tarkoituskaan että kaikki koirat on viimeisen päälle koulutett

Älä ruoki trollia. Kieliposkessa kirjoitettua tuubaa.

• isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

Älä ruoki trollia. Kieliposkessa kirjoitettua tuubaa.

En ruokikkaan, ajattelin sormet näppäimillä....Ajattelin mukamas, millä? kysy pojatkin nappuloita ollessaan

• Eläinkouluttaja C.
        isoisoäiti kirjoitti:

En ruokikkaan, ajattelin sormet näppäimillä....Ajattelin mukamas, millä? kysy pojatkin nappuloita ollessaan

Oliko tuo kouluttaja C osio minulle tarkoitettu?
        C.f ja minä olemme usein samaa mieltä monesta asiasta ja nostan hänelle muutenkin hattua kun neuvoo monia täällä :) Kysymykseni oli puhdasta uteliaisuutta, ei negatiivista asennetta.
        Ja jos tuo isoäidin osio oli minulle, huimaa miten mun lyhyestä kirjoitelmasta vedit nuo johtopäätökset! :D

• Anna anteeksi hihihh

"miksi te aina pyytelette tolta canis familiariskselta anteeks" anteeks mitä? et taida sinäkään olla koirapuiston välkyin koiranomistaja

• hihihihihihihi

stanakumeneehermo, just noin anna mennä :) oot paras! hei hei mutsi mä en oo syöny mun lääkkeitääääääääää, muistakaa kukkahattu täti nipottajat välillä relaakki.

• 33333333333333333333

Hermon kannattaisi ensin mennä oikeinkirjoituskurssille, , sitten voisit käydä kallonkatsojalla, ja sitten koirakoulussa. Sitten vasta tänne palstalle. Niin, ja rippikoulu sinulta on vissiin viel käymäti.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      13
      11325
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      37
      3853
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      109
      3019
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      120
      2380
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      81
      2045
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      196
      1761
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      299
      1006
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      17
      780
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      725
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      699
    Aihe