HEI!

happyhappy

Minä en oikeasti osaa käsittää miksi kaikilla on hirveä ongelma teiniäitejä kohtaan?
Itse olen 17-vuotias, pian kyllä 18-vuotias ja mieheni on 20-vuotias.

Tulin itse raskaaksi niin että en käyttänyt ehkäisyä enää kun jonkin aikaa seurustelua oli takana, ja tulinkin aika nopeasti raskaaksi. Eli siis voisi kutsua suunniteluksi raskaudeksi.

Meillä ei ole kertaakaan ollut taloudellisia ongelmia. Miehelläni vai kutsutaanko sitä nyt poikaystäväksi, on ammatti ja vakituinen työpaikka, Itselläni on vain peruskoulu ja monen monia työharjottelupaikkoja takana.

Myöskään suhteemme ei ole mennyt huonompaan suuntaan, voisin jopa sanoa että vahvistunut. Jaamme yhdessä lasten hoidon, kotityöt ja muut askareet. Nyt voisin jopa sanoa että kun minulla on oma ihana,itkevä, puklaava, kakkaava, tuhiseva, hymyileväinen vauvani niin elämässäni on sisältöä!

Kertaakaan en ole katunut enkä päätöstäni kadu. Aion myös hankkia lisää lapsia sitten kun on esikoiseni on 2-3vuotta vanha

Ei ole meno jalkaa vipattanut sitten yhtään lieneekö syy huonot yöunet vai se että en ole enää se sama ''teini''. Tunnen olevani yhtä hyvä äiti kuin kuka tahansa. Pystyn antamaan vauvalleni kaiken mitä hän tarvitsee enkä tarvitse muualta tukea. Paitsi tietysti oma perhe.

Kyllä sitä myöhemmin ehtii itsensä kouluttaa vaikka mihin ja töitä tehdä kun tekee lapset nuorena :) Silloinhan jää enemmän aikaa vanhoille päiville.

Minä otan kyllä kaiken kritiikin mielelläni vastaan!

9

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyt jo 23v

      Hei! minä olin melkein 19 kun tulin raskaaksi, rankkaahan tämä lapsen hoito on mutta niin ihanaa siltikkin, enkä heittäis päivääkään pois! eikä ole itselläkään menojalkaa sen kummemmin vipattanu, minä ainakin olen todennut sen että olen lapsen myötä aikuistunut todella paljon ja tämäkin on suunniteltu lapsi. Ja mekin tullaan toimeen hyvin taloudellisesti, ehkä vähän liiankin, kun nyt huomaan kun laps puhuu, että on tullut huomaamatta hemmoteltua aika lailla :D varsinkin kauppareissuissa on hankalaa kun minä tahon tota ja tota ymm... mut ainahan kaikkea ei voi saada ja kannatan myös kirppistä, vaikka rahaa onkin ostaa ihan uusia kirjoja vaatteita ja leluja, niin sieltä saa halvemmalla ja itse vien pieneksi menneet lelut ja vaatteet eteenpäin (vähä varaisille) siitä tulee todella hyvä mieli että jos vain suinkin raskii lahjottaa niin konttiin tai kaupan seinälle ilmoitus että annetaan...

    • happyhappy

      Näimpä, mutta ihan yhtä rankkalta se varmasti tuntuu myös näilä 30-vuotiailla äideillä :)

    • happyhappy

      anteeksi siis näillä *

    • Miesope

      Idyllistä.

      Kaikilla asiat ovat hyvin, työpaikat vakituiset ja
      varmat. Kenenkään menojalka ei vipata ja 17- tai 18-vuotias tietää, ettei tule vipattamaankaan. Lapsi on ihqu ja rahaa on niin, että ylimääräiset on pois heitettävä.

      Kyllä on ihanaa tietää, että tämä omissa töissä näkyvä lapsiperheiden ongelmaviidakko on vain tilapäinen asiaintila, joka on nopeasti korjautumassa, kun teiniäitien lapset kouluihin ehtivät.

      Nämä avaukset ja kommentit tuntuvat ajoittain parodioilta jo ihan itsessäänkin.

    • happyhappy

      No enhän mä sanonutkaan että ei tule vipattamaan ;) Järki käteen. Kyllä hyvin tiedän että saan ottaa välillä vapaa aikaa ja mennä jos huvittaa. Niinkuin kaikki muutkin.

      Ja kukas on sanonut että rahaa on pois heittämään? Tällä palstalla vaan näkyy olevan aina hirveää yleistystä. Jopa mietin että olenko minä jotain erikoislaatua kun KAIKKI teiniäidit ovat muka niin vastuuttomia jakorasioita, dokaajia ja vaikka mitä..

      Minun mielestä on niin turhaa luokitella äitejä eri ryhmiin ja iästä päätellä kuka on hyvä äiti ja kuka ei. Vain ihmisten pinnalisuuden takia.

      En kyllä itsekään ymmärrä näitä 14-vuotiaita jotka pitävät lapsen jos raskaaksi tulevat. Jos nyt mietin niin en kyllä lastani olisi pitänyt jos raskaaksi olisin tullut, mutta enpä minä silloin pahemmin seksitä edes tiennyt.. 14- ja 17vuotiailla on kuitenkin niin suuri henkinen ero ainakin joissain tapauksissa..

    • ...

      Mielenkiintoista havainnoida kuinka nuorten äitien pitäisi selviytyä omasta äitiydestään täysin itsenäisesti, ei edes omalta äidiltään saisi vinkkejä kysellä. Luostariinkin pakeneminen vauvan kanssa olisi ihan kiva, ettei vaan tekis mieli lähteä ulos ja harjoittaa haureuksia. Vakituinen työkään ei paljoa lohduta, ipanalla ei kuitenkaan ole kokemusta kuin karkkipussien hinnoista.

      Sitten kun vähän vanhempi (25 ) saa lapsen, on neuvojen ja vinkkien kyseleminen suotavaa "vanhan tiedon eteenpäin saattamista". Hänelle jatkuvasti toitotetaan oman ajan tärkeydestä eikä lasten hoitoon laittamisessa ole mitään pahaa. Räikeimmillään muut vielä nettikeskusteluissa kannustaa hankkiutumaan "muka-yh:ksi", että saisi enemmän tukia.

    • Miesope

      Teiniäitien ON suotavaa ja järkevää pyytää apua muilta. Usein he TARVITSEVAT apua kipeästi monin tavoin.

      Kyse on enemmänkin siitä, onko ylipäätään kenenkään alle 18-vuotiaan ihmisen tieten tahtoen järkevää lähteä lapsia tekemään. Jos näitä juttuja uskoo, Suomi on pullollaan alaikäisiä tyttöjä vauvakuumeessa ja parinkympin hujakoilla olevia "miehiä", joilla on varma työpaikka ja suuri halu perustaa perhe ja äkkiä.

      Jokainen aikuinen ymmärtää toden ja sadun rajat. Kaikki teinit eivät niin näytä tekevän. Siksi tänne on syytä ajoittain järjen ääntäkin esiin nostaa.

      Ne tyttöset, jotka täällä äitiydestään puhuvat joko puolen vuoden jälkeen tai siinä vaiheessa, kun vauva ei ole vielä syntynyt, tekevät suurta vahinkoa niille tyttösille, jotka tavalla tai toisella aihetta pohtivat. Epärealistisen hölmöyden sijaan olisi syuytä nostaa tosiasioitakin esiin. Oma lukunsa ovat blogien pitäjät, jotka haluavat ilmeisesti jokaisen vessassa käymisensäkin Internettiin levittää. Aikuinen ihminen ymmärtää kyllä sen, milloin jollakin oikeasti on syytä valinnoillaan elvistellä. Teini ilmeisesti EI sitä käsitä.

      Pääosin alle kaksikymppisten ihmisten kannattaa keskittyä huolehtimaan itsestään. Kokemukseni mukaan siinä on nykynuorilla aivan riittävästi tekemistä. Jos vauvakuume vaivaa, hankkikaa koira. Sen suhteen vahingot eivät ehkä aivan niin suuria sitten ole, vaikka ongelmia olisikin.

      • pipsukka18

        Tämäpä on kovin mielenkiintoista kun monesta keskustelusta sinun sanomisia lukenut... Jokaiseen keskusteluun pääasiassa samaa... Ymmärrän että haluat että nuoret miettisivät mitä tekisivät tässä vaiheessa... Eihän nuoret välillä kuuntele ollenkaan vaan menevät oman päänsä mukaan... Mutta tuntuu välillä kyllä aika naurettavalta että sitten tuomitset joka ikisen nuoren joka on raskaana tai on lapsi tai lapsia... Kyllä ongelmia tulee paljon elämässä vastaan, se ei ole mikään yllätys... Joo ja noi blogien pitäjät haluavat esim kertoa omista kokemuksistaan.. Ei kaikki ole niin negatiivista niinkuin luulet.. Mutta nyky yhteiskunnassa asiat pelaavat juuri näin että olet nuori ja sun pitää just näin tehdä... Tottakai sitä olisi järkevää hankkia ammatti ja käydä töissä jne... Olen nuori 18-vuotias ja minä en suunnitellut raskauttani.. Näin minulle vain nyt kävi ja otan vastuun tästä ja pidän sitä yhtenä hienoimpana asiana elämässä.. Minulla on järki päässä ja olisin halunnut hoitaa ammatin sun muut ensin mutta nyt vaan on pitänyt asioita miettiä eri tavalla.. Miten jatkaa elämässä eteenpäin ja miten voi toteuttaa ne unelmat mitä haluaa tehdä elämässään... Ammatit sun muut.. Ja niin onhan se totta että parisuhteet ei välttämättä sitten kestä, mutta jos tuntuu että se parisuhde mikä on tuntuu just niin hyvältä ja oikeelta niin sitä pitää työstää ja viedä eteenpäin oli vaikeita ja ilonhetkiä... Se ei ole helppoa mutta asioihin pitää löytää ne oikeat ratkaisut että pääsee niistä ongelmista eteenpäin... Niitä aina löytyy...


    • Miesope

      Totta. Tosiasioita tulee varmasti toisteltua.

      Kuinka monella muulla kirjoittajalla täällä on sinusta jotakin uutta sanottavaa?

      Kuten jo LUKUISIA kertoja olen todennut, järkevintä olisi ihan jokaisen vanhemman arvioida omaa onnistumistaan kasvattajana vasta paljon myöhemmin kuin siinä vaiheessa, kun lapsi on vielä vatsassa tai alle puolivuotias.

      Työdssäni näen ihan jatkuvasti sen, miten heikoilla moni vanhempi lastensa kanssa on. Jokainen EPÄILEMÄTTÄ toivoo aina parasta, mutta käytännöpssä turhan moni ei sitten arjessa kykenekään läheskään kaikkeen tarvittavaan. Esim. sen ammatin hankkiminen lasten kanssa on aina oma lukunsa. Uusperheet ovat oma lukunsa. Yh-äidit poikiensa kanssa oma juttunsa. Blogilla keekoilut samoin.

      Täällä on hyvin vähän ihmisiä kertomassa siitä, miten kovaa touhua lasten kasvatus on. Ei täällä juurikaan pyöri entisiä teiniäitejä kertomassa elämästään. Kun ongelmia on, ne vievät turhan monet mukanaan. Jokainen aina vain olettaa olevansa jotenkin erikoinen.

      Kuten olen jo aiemminkin todennut, totuden näkevät sitten aikanaan opetuspuolen sejä sosiaali- ja terveyspuolen ammattilaiset joka puolella maata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe