Hallintotieteet & politiikan tutkimus

14+12

Olisiko kenelläkään kokemusta hallintotieteiden ja/tai politiikan tutkimuksen (eli valtio-opin) opiskelusta? Ajattelen etupäässä Tampereen yliopistoa ja sen johtamiskorkeakoulua, mutta toki olisi mielenkiintoista kuulla muidenkin yliopistojen opiskelijoiden kommentteja kyseisistä aineista. Eli minkälaista aineiden opiskelu käytännössä on ja kumpi olisi työllisyyden kannalta parempi vaihtoehto?

16

2553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimimerkki unohtui

      Valtio-oppi on teoreettista löpinää, jonka opiskelulla ei ole mitään arvoa työelämässä, ja tämä myös näkyy työllistymisessä. Hallintotieteestä ei ole kokemusta, mutta uskoisin senkin relevanssin käytännön työelämässä olevan melko kyseenalainen.

      Tästäkin huolimatta hallintotieteen tutkinnolla työllistyy kyllä ainakin vähän paremmin kuin valtio-opilla, joten jos noiden välillä arvot, niin hallintotiede on ehdottomasti parempi valinta. Senkin ohessa on tosin erittäin suositeltavaa opiskella esim. kauppatieteitä. Pelkällä ympäripyöreällä hallintovirkailijan tutkinnolla ei nykyaikana pääse minnekään.

    • tt

      Minä opiskelen hallintotieteitä. Yhdyn "nimimerkki unohtui" kirjoitukseen ja suosittelen näistä kahdesta hallintotiedettä. Hallintotieteissä käsitellään myös valtion hallintaa, poliittista järjestelmää jne. Tässä kohdin se lähenee valtio-oppia. Pääasiassa hallintotiede tutkii organisaatiokäyttäytymistä.

      Hallintotieteen etuna valtio-oppiin nähden on tutkintonimike. Hallintotieteiden maisteria pidetään virkamiestutkintona. Opetuksessa on vahva käytännön painotus. Valtio-opin lähestymiskulma on teoreettisempi.

    • 15

      Voisiko joku kertoa minulle, mikä ero on hallintotieteillä ja Helsingin valtiotieteellisessä opiskelumahdollisuutena olevalla hallinnon ja organisaation tutkimuksella?

      • Nimimerkki unohtui

        Näin perstuntumalta ei mitään muuta kuin että Helsingissä hallintotiede ei ole itsenäinen oppiaine, vaan yleisen valtio-opin yksi linja (jonka nimi siis on tuo mainitsemasi). Olettaisin sen antavan jokseenkin samanlaiset valmiudet kuin hallintotieteen opiskelun esim. Tampereella. Se on tietysti erona, että valtsikan hallintolinjalta valmistutaan valtiotieteiden maisteriksi, hallintotieteen oppiaineesta taas hallintotieteiden maisteriksi.

        Hallintotieteellisiin oppiaineisiin kuuluvat varsinaisen hallintotieteen lisäksi esim. julkisoikeus, aluetiede ja kunnallishallinto (tai joku vastaava). Helsingin hallintolinjassa on kyse siitä varsinaisesta hallintotieteestä.


    • tt

      Helsingissä korostuu valtion hallinta, politiikka, byrokratia. Eli juuri se osuus hallintotieteestä, joka on lähellä politiikan tutkimusta.

      Varsinainen hallintotiede oppiaineena on kiinnostunut enemmän organisaatioista ja niiden johtamisesta. Kehittämisen näkökulma on vahvasti esillä. Perinteinen hallintotiede on lähellä johtamista, sosiaalipsykologiaa, kasvatustieteitä.

    • blaaplalaapapasd

      Oon kans miettiny että hakisin helsinkiin valtio-opin hallinto- ja organisaatiolinjalle tai/ja hallintotieteitä jonnekkin muualle. Minne kannatas hakea? Helsinkiin on varmaan vaikeempi päästä kun muualle, vai miten on?

    • tt

      Ei Helsinki noista paikoista välttämättä ole vaikein tai arvostetuin. Kannattaa vähän katsoa minkälainen tyyppi olet ja valikoida "koulu" sen mukaan. Täydellistä vaihtoehtoa ei ole. Kaikissa hyvät ja huonot puolet. Näihin kaikkiin neljään yliopistoon riittää hakijoita.

      Hallintotieteitä voi opiskella Helsingissä, Tampereella, Vaasassa ja Rovaniemellä. Helsinki eroaa näistä kolmesta tutkintonimikkeen osalta ja opetuksen painopisteen osalta. Ehkä Helsingin linja on hieman teoreettisempi. Lähdetään teoriasta käytäntöön. Muuten hallintotiede hyvin käytäntöpainotteista.

    • 24

      "Ei Helsinki noista paikoista välttämättä ole vaikein tai arvostetuin."
      Meillä - ainakaan oman ymmärykseni mukaan - ei ole täällä Suomessa mitään ns. eliittiyliopistoja tms. Vai onko?

    • blaaplalaapapasd

      Tarkotin siis että sinne hakee todennäkösesti eniten ihmisiä eli tavallaan vaikein päästä, en että se ois jotenki parempi yliopisto. Jos opiskelette itse hallintotieteitä, nii kerokaapas millasta se itse opiskelu on? Opiskelen tällä hetkellä jotain muuta ainetta ja oon aika pettynyt ku oletin sen olevan aika erilaista.. Nii ja jos on kokemusta pääsykokeista nii kertokaa vinkkejä! Kiitos : ))

    • tt

      Aina siitä on puhuttu, että Helsinkiin hakee kunnianhimoisimmat ihmiset. Itse en kyllä opiskele siellä, onneksi :-). Opiskelu on yllättävän helppoa teoriamielessä, sillä lähes jokaisella kurssilla pyöritellään samoja teorioita. Tentti suoritukset suht helppoja verrattuna moneen muuhun aineeseen. Mulla on sellainen tuntuma, että kurssi kaverini myös pitävät hallintotieteistä. Opetus on kiinni ajassa ja ratkotaan hyvin käytännöllisiä ongelmia. (työpaikkakiusaaminen, työhyvinvointi, poliittisten päättäjien ja virkamiesten yhteistyö jne.)

    • blaaplalaapapasd

      Okei, kuulostaa hyvältä :) millanen pääsykoe oli?

      • tt

        Pääsykokeet ovat nyt kovassa uudistuksessa. Katso niiden yliopistojen tiedot, joihin olet ajatellut hakea. Mieti mikä koetyyli sinulle voisi sopia parhaiten ja hae sinne. :-).


    • 14+12 (aloittaja)

      Kiitoksia kaikille mielenkiintoisista vastauksista ja tämän keskustelun myötä hallintotieteden opiskelu on alkanut kiinnostaa todella paljon. Erityisesti nuo konkreettiset esimerkit aineiden opiskelemisesta, pääsykokeista ja eri yliopistojen eroista ovat erittäin tervetulleita - sitä oppiaineen yleistä kuvailua saa lukea ihan tarpeeksi valintaoppaistakin.

      Itse ajattelin hakea kaikesta huolimatta ensisijaisesti oikeustieteelliseen, mutta toki sitä pitää jonkinlainen B-suunnitelmakin olla ja nyt se on muodostumassa hallintotieteiksi. Vai mitä mieltä te olette oikeustieteistä ja hallintotieteistä, kumpaa suosittelisitte ennemmin?

    • tt

      Oikeustieteestä saa ammatillisen pätevyyden, joten sitä suosittelen. Oikeustiede on hyvä valinta muutenkin työnsaannin kannalta. Oikeustiede on tietysti rankkaa hauki on kala opiskelua. Aika paljon olen viettänyt aikaa oikkareiden kanssa. Siellä hylsytetään paljon jne.

      Mutta hallintotieteetkään ei ole pöllömpi vaihtoehto, sillä huonomminkin voisi valita. Hallintotieteitä arvostetaan ja sitä pidetään perinteisenä virkamisetutkintona. Ehkä jollain tasolla tulevaisuus kuitenkin epävarma. Valtion/kunnan hallinnosta vähenee työpaikkoja tuottavuusohjelman myötä. Yksityisellä sektorilla hallintotieteilijät häviävät kyllä kauppatieteilijöille, sanotaan mitä sanotaan.

    • Maailmalle suosittel

      Itse pyrin opiskelemaan politiikan tutkimusta. Siitä voi sitten suuntautua, kansainvälisiin suhteisiin, rauhan- ja konfliktin tutkimukseen ym. Oikeustieteelliseen on erittäin vaikea päästä sisään, vaikka heillä töitä olisikin. Suomessa kuitenkin alalla kuin alalla ei ole oikein kunnollista työllistyvyyttä.

      • 11+10

        "Suomessa kuitenkin alalla kuin alalla ei ole oikein kunnollista työllistyvyyttä."
        Millä perusteella?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      686
      5175
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3544
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3307
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2553
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2389
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      261
      1980
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe