Jääkö pienituloiselta säästöön ollenkaan?

säästämisen alkeet

Olen joutunut pohtimaan viime vuosina että miksi säästöön ei tahdo jäädä ikinä rahaa? Kaiken järjen mukaan pitäisi jäädä jonkun verran.

Miten meitä on opetettu elämään ja onko opetettu rahankäyttöä ollenkaan?
Kun olisi hyvä, että osaisi säästää pahan päivän varalle.

Joku vuosi sitten katsoin telkusta amerikkalaista suosittua dr Phil-sarjaa. Siinä käsiteltiin useassa osassa maan lamaa, joka koetteli asunto -ja muita velallisia.

Tuli ilmi, että Usa:ssa säästetään( opetetaan säästämään) pahan päivän varalle vaikka olisi kuin pienet tulot. Sääntö oli että n 10% tulosta säästöön, jos ei sitä niin 5% .... Siksi ihmiset joilla oli tullut konkurssi oli jotain säästöä. Usealla oli jotka kertoivat. Oli samalla kymmeniä velkoja mutta myös säästöjä.

Ajatellaan että tulot ovat vaikka 1500- 2000e/kk. Säästöön pitäsi jäädä vähimmillään 75 e ja jopa 200e...Mikä pesämuna vaikka 10 vuoden kuluttua?

Olen laittanut itselleni tavoitteen, että alan säästää. Tavoite on aluksi, että jää jotain vaikka 50e/kk... siitä kertyy vuodessa 600e... Minulla on tuttuja ja ystäviä jotka ovat aina säästäneet vaikka tulot ei ole suuret. Kyse on elämäntavasta ei aina köyhyydestä vaan voi tehdä valintoja miten rahat käyttää.

108

4024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niiinn..

""vaikka 50e/kk... siitä kertyy vuodessa 600e""

Hieno juttu mutta jos elää tuilla niin säästöjä ja rahaa tilillä ei saa olla. Joten säästäminen ei kannata. No patjan alle laittaminen eri juttu. Lieneekin ainoa vaihtoehto...

• oma valinta

Jos on tavoite, säästäminen onnistuu vaikka sinne patjan alle. Tuttu perustoimeentulolla elävä nainen säästi etelänmatkan 1,5 vuodessa. Lopetti tupakanpolton ja laittoi ne rahat konkreettisesti kahvipurkkiin. 1500e oli sit kasassa ja pääsi kauan haaveilemaansa matkalle. Siihen loppu röökin polttokin.

• Ennakoikaa

Näin on.
        Itsekin aikanaan työttömänä ollessani säästin kaikki rahat, mitä nyt jäi ylitse elämisestä just tuonne "patjan alle". Sama oli noilla palkkarahoilla, tili tyhjäksi hyvissä ajoin ennen Kelan rahalle joutumista ja säästöön. Ja tuet juoksivat niin kuin pitikin.
        Elätin itseni silloin reppuhommilla ja pätkätöillä, joten kortistossakin tosiaan joutui aina silloin tällöin olemaan joitakin ajanjaksoja.
        Niistä patjan alusista oli hyvä apu tukien jatkeena tarvittaessa, jos työttömyys sattui venähtämään pidemmäksi kuin 1-2kk.

• jää mitä jää

Mulla nettotulot min. 1500eur/kk säästöön menee 500eur/kk eli 6000eur/vuosi. Huomattavaa tuossa on se, että säästöön menee eikä jää. Eli Kun palkka tulee niin ensimmäisenä 500eur pois, sen jälkeen laskut, sitte ruokarahat ja loput mitä JÄÄ niin käytetään mihin lystää tai pistetään "käteistilille" jos ei oo mitään tarvetta käyttää.

Koskaan ei kannattas mennä minkään ulkopuolisen kertoman prosentin mukaan, säästä 20% tai 5%. Vaan aina pitäsi säästä miten itelle tuntuu hyvälle. Mulle tuntuu 500eur sopivalta joka on ~33% nettopalkasta.

• sopivin summa

Aivan. Minäkin muistan kun näin alkuperäsen, jossa phil kehotti säästämään jotain, eikä kyse ollut että on pakko laittaa tietty prosentti sivuun. Phil kehotti laittamaan säästöön vaikka pienen summan. Vaikka kuin pieni tulo, siitä itelle sopiva osa säästöön. Onnistunee kun päättää luopua jostain ei elintärkeästä. Jättää sen yhden mäyräkoiran ostamatta tai tumppaa...tai suklaat karkit pois.

• JuurikinNäin

Näinhän se on.
        Tietysti säästöt menee tulojen mukaan, mutta loppuviimeks se on ihan sama, pistätkö kuukaudessa 50€ vai 500€.
        Kunhan nyt kuitenkin säästää edes jotain, mikä on sitten apuna pahan päivän varalla joita nyt kuitenkin jokaiselle tulee aina joskus.
        Ja jos tosiaan on Kelan työttömyystuilla, niin tuo säästäminen tietysti täytyy tehdä käteisenä patjan alle.

• JossuJoo

Mulla nettotulot 860e/kk ja saan toimeentulotukea, säästän silti 50e/kk käteisenä...

• ownwfrjne

Mätkyt kyllä seuraa rahastosäästämisestä ja rahanpesu epäilyt sitten suuremmista tilinsiirroista.

• Mobutu

Joo samaa miletä että kannattaa säästää - itse en säästä mitään kiinteää kuukausittaista summaa mutta normikuukautena säästöön jää ehkä 1500. Siirtelen rahaa arvo-osuustilille 3-4 kertaa vuodessa.

• pröystäily

Taidat olla eksynyt väärälle palstalle pröystäilemään? Eiks teille ole omat palstat?

• pinituloinen/toimeen

voihan tulot olla pienet... ja silti olla rahaa sekä säästössä että käytössä....silti on pienituloinen. Itsekin saan vain 1050e/kk, siis olen pienituloinen kaikilla mittareilla, mutta se ei silti tarkoita etteikö minulla voisi olla rahaa riittävästi ja omaisuuttakin.

• Outcast

Mielestäni se "Kotikutoinen" ohje on; säästössä 1-3 kk elämisen kustannuksen verran.
      Eli suoraan verrattavissa 1-3 kertaa toimeentulotuen verran = 461 € - 1383 €.
      Jokin aika sitten joku sosiaaliasiahenkilö tai pankkivirkailija totesi suomalainen elää kädestä suuhun ja kun jokin kodin laite hajoaa ei uutta saa kuin pikavipillä.

Ei ole itsellänikään. Tai on 570€ sivutilillä jonne menee joka kk 150 €, josta haen eritys hankintoihin kuten lääkkeet. Tilin turvin kykenen hieman arvuuttamaan onko jokin aivan tarpeellinen..

• neuvoja on

Yks tuttu sanoi vuosia sitten, että pitää olla puolen vuoden turva säästössä. Ja pitää laskea menonsa puoleksi vuodeksi eteenpäin ja varautua pahimpaan..? Mikä se pahin olisi. Työttömyys ja tulot putoo roimasti..? Jokainen tietää mitä laskuja tulee vääjäämättä. niiden perusteella vois laskea mitä kuluu. Sitten yllätysmenot , kuten hammaslääkäri ym...

Tuo n 3 kk on aika hyvä usealle. Vaikka jos joutuu työttömäksi tai tulee enemmän kuluja vievä sairaus.

• 22441100

ei ole monella töissä kävijälläkään sitä muutaman kk.n rahastoa... tunnenpa muutamankin työkaverin jolla kun tili on pe niin rahat on loppu ma... en ymmärrä millä toimeentulevat taas sen 2vkoa ennen seuraavaa tiliä. itse en pystyisi olemaan ilman rahaa aina on oltava muuten olisi melko turvaton olo.

• olut ja rööki pois

Miksi noin käy vaikka rahaa pitäisi jäädä sivuun? Meikäläisen tutuilla on kanssa rahat loppu ja lainaavat 10-20 euroa. Jokin oppi on menny sivu jos ei osaa laskea menoja kun tulot ovat vakio.

• pieni ja nätti

Minulla pieni työeläke, en ole mitään tiettyä summaa päättänyt säästää vaan rahaa jää tilille kun en tuhlaa turhaan krääsään vaan käytän rahaa vain mihin oikeasti tarvitsen. Mitään ei puutu, nätti pieni koti ja itsenikin pidän huoliteltuna.

• jep jep...

""nätti pieni koti ja ""

Jep, mutta oletkin ollut fiksu ja ostanut joskus sen nätin kodin jolloin asuinkustannukset pienet. Suurella osalla köyhistä kun rahat menevät aina nouseviin vuokriin ja pienestä eläkkeestä ei sitten juuri jää kuin ruokaan..

• veronmaksajana
        jep jep... kirjoitti:

""nätti pieni koti ja ""

Jep, mutta oletkin ollut fiksu ja ostanut joskus sen nätin kodin jolloin asuinkustannukset pienet. Suurella osalla köyhistä kun rahat menevät aina nouseviin vuokriin ja pienestä eläkkeestä ei sitten juuri jää kuin ruokaan..

Unohdat, että se mikä nyt tuntuu silloin olleen halpa, ei silloin ollut yhtään sen halvempaa suhteutettuna sen ajan tuloihin.

• ei aina ymmärrä

näin se toimii... ei tarvi erikseen mitään säästellä, se jää itsestään,jos on jäädäkseen .aJoikkekuille ei koskaan mitään jää vaikka olisi kuinka suuret tulot niin menot on aina suuremmat. käsittämätöntä..

• Pihi akka

Itse teen töitä kaukana perheestäni (lapset jo riittävän isoja tähän). Maksan vuokraa ja viikonloppumatkoista julkisilla lisää - toki saa niistä vähän verovähennystä, mutta ei se nyt hirmuinen summa euroina ole, lähinnä prosenttiyksikön verran pieneni verokortin ennakonpidätysprosentti. Sen lisäksi useimmiten kotona käydessäni ostan perheen ruuat, maksan omat laskuni kaikki ja perheen yhteisistä laskuista osan. Silti minulta jää kuukausittain vähän säästöön palkasta, millä monen muun mukaan ei pitäisi tulla toimeen yksinään. Mutta juttu on varmaan siinä, että ostan aina kerralla laadukasta, alennusmyynneistä, esim. vaatteet ja ne sitten kestää pitkään. Tosin nykyään on jo laatutavaran löytäminen vaikeaa. Mitään sellaista mikä ei ole välttämätöntä, en ostele. Ruuasta en pihistele kovin paljon, syön terveellisesti mutta ostan kuitenkin aina sitä edullsinta ja tarjoustuotteita, en juurikaan mitään valmista.

• näin on

ruokamenoissa säästääkin parhaiten kun ei osta mitään eineksiä ja valmisruokia jotka vielä kaikenlisäksi ovat pahoja maultaankin.

• vinkkiä

Aivan. Leipä ja pulla on kallista ostettuna mutta maksaa murto-osan kun leipoo itse. Noissa säästää tosi paljon.Kahvissakin säästää kun seuraa tarjouksia ja ostaa jemmaan enemmän kun on halpaa.

Myös hygienia tuotteiden valinnassa säästää kun ostaa ne tarjouksista.

• nuuka77
        vinkkiä kirjoitti:

Aivan. Leipä ja pulla on kallista ostettuna mutta maksaa murto-osan kun leipoo itse. Noissa säästää tosi paljon.Kahvissakin säästää kun seuraa tarjouksia ja ostaa jemmaan enemmän kun on halpaa.

Myös hygienia tuotteiden valinnassa säästää kun ostaa ne tarjouksista.

Juuri näin, kaikki samppoot jne jne voi ostaa huomattavasti halvemmalla kun ostaa tarjouksesta useamman kerralla.
        Tämä pätee pirun moniin asioihin. Joku mainitsi jo kahvin. Sitä ostan itsekin mahdollisimman monta pakettia silloin kun tarjous, en kerta kaikkiaan pysty ostamaan normihinnalla.
        Pyrin ostamaan kaiken tarjouksesta tai valkkaamaan esim. poistuvia tuotteita ja kauppojen erikseen hinnoittelemia ( -50%) tuotteita.

En ole köyhä, ihan ok tulot on, mutta en silti halua maksaa viimeistä hintaa mistään tai ainakaan juuri mistään. sitten jää rahat säästöön jotakin muuta varten, mikä on itselle tärkeämpää.
        Mitä halvemmalla jotakin saan, sitä suurempi on ilo ja tyytyväisyys.
        Kaverit ja tutut tuppaa naureskeleen mutta eipä haittaa menoa. Usein juuri kahvin suhteen verrataan mummoihin jotka juoksee tarjousten perässä.

Mua taas naurattaa silloin kun juon ite tarjous-Juhla mokkaa ja kaverit availee
        normaalihintasia pakettejaan.

Kotoa on oppi saatu enkä voisi parempaa toivoa!

• 10

Mun mielestä syy (säästämisen/rahankäytön "vaikeuteen") on kaikkialta tulvivasta kulutukseen kannustamisesta. Mainokset lupaavat onnea ja rakkautta. Muista välittäminenkin tapahtuu jonkun tuotteen tai palvelun kautta. Jos et kuluta, olet laman aiheuttaja, kun et pidä talouden rattaita pyörimässä. Kuluttamalla tiettyjä tuotteita ja palveluja ihmiset luo omaa identiteettiään: olen tietynlainen, koska kulutan tiettyjä tuotteita.

Ihmisillä on kuvitelma, että "jonkun omistamisella" se autuus vihdoinkin saavutetaan. Siksi haalimisesta tulee jatkuvaa, koska todennäköisesti minkään omistaminen ei tuo sitä kuviteltua onnea ja autuutta. Silti kuluttamista pitää jatkaa, koska muuten ohi saattaa mennä se "onnen sampo".

Jatkuvan kulutuksen oravanpyörästä poisjääminen syrjäyttää sosiaalisista ympyröistä. Kokeilkaa vaikka: älkää seuratko ainoatakaan mainosta, tuote-esittelyä tms pariin vuoteen, älkää ostako muuta kuin pakolliset "hengenpitimet" ja teistä tulee kuin alieneita ;).

• elintärkeät

Kun oli 90-luvun lama sillioinen pääministeri kehotti hankkimaan vain elintärkeitä tarvikkeita. Jos supistaa kulutuksen minimiin ja joka kerran miettii tarviinko tätä oikeesti, onko tämä hengissäpysymisen vuoksi tärkeä niin rahaa jää muuhun. Vaikka sinne sukanvarteen. Sitten kun rahaa on jemmassa tarpeeksi ostaa sen mistä haaveillut.

• JK

EI JÄÄ

• löyhäpäät...

mainosten mukaan enpä koskaan ole mitään ostanut... löyhäpäät niiden mukaan menee. ja hyvin on pärjätty, kaikki kilut ja kalut mitä tarvimme osaamme ostaa ilman mainoksiakin...esim. enpä nryntää vaihtamaan puhelinta aina kun uusi tulee, mutta tunnen PA olevia joille se on välttämätöntä... ja vielä ihan aikuisia, ei mitään teinejä.... sitä on sitten aina kiva räplätä kun joku on paikalla... ei hullumpia voisi olla hinnat on n700e ja muutaman kk välein uusi ja osamaksullatietysti, vai mikä kulutusluotto se nykyään on...Ja ruokaa osaan ostaa ilman joka viikkoisia kilon painoisia mainosjakelutuotteita. En osta niitten mukaan vaan mitä haluan.

• Saita Itara

Minä olen ostanut joskus, nimittäin ruokaa, jos mainostetaan sitä kauppaa, mihin kävellen pääsee ja ruoka on sitä, mitä muutenkin ostan. K-kaupan mainokset on olleet ihan hyödyllisiä, joskus on aika hyviä tarjouksia. Enkä ostele heräteostoja, vaan saada käydä ostamassa pelkästään sen yhden paketin edullista raejuustoa tms.

• ------

Kun elää tarpeeksi tiukilla, niin se pahanpäivän varalle säästäminenkin on sitä, että muutama kuukausi saadaan jotain säätöön ja sitten tarvitaankin jotain normaalielämästä poikkeavaa ja se niistä säästöistä. Ei ole oikeasti mahdollista säästää pidemmän päälle, kun asuntolainan ja pakollisten laskujen ja työssäkäyntikulujen ja lastenhoidon lisäksi jää rahaa kuukaudessa noin 600 euroa ja sillä pitää elää seitsemän henkeä. Juuri ja juuri saadaan ruuat hankittua, mutta heti kun joku tarvitsee jotain muuta kuin halvinta mahdollista ruokaa, niin sitten on turvauduttava säästöihin.

• yllättävä meno

Niinpä, mutta eikö yksi säästämisen idea ole että sit on vararaha kun tulee yllättävä meno. Menee vaikka pesukone tai telkku rikki, niin voi ostaa uuden.

• Säästöjä juu..
        yllättävä meno kirjoitti:

Niinpä, mutta eikö yksi säästämisen idea ole että sit on vararaha kun tulee yllättävä meno. Menee vaikka pesukone tai telkku rikki, niin voi ostaa uuden.

Totta tuo. Säästäminen ei ole säästämisen takia vaan nimenomaan yllätyskuluja varten. Eipä kirpase niin pahasti kun rahaa säästössä...

• -------
        yllättävä meno kirjoitti:

Niinhän se on, mutta kun tuosta 600 eurosta saa jotenkin hankalasti nipistettyä 50 euroa kuukaudessa sivuun sillä, että viimeinen viikko syödään pelkkää kaurapuuroa, niin ei se parin kuukauden päästä tallessa oleva satanen riitä mitenkään vielä pesukoneeseen. Telkkua ei tarvitsekaan hankkia heti tilalle, joten se ei ole ongelma. Sillä talletetulla satasella ostetaan lapselle hanskat, kun ne edelliset ovat jo niin rikki, etteivät enää ole tunnistettavissa hanskoiksi.

Alkuperäisessä viestissä nimenomaan puhutaan säästöistä vuodessa tai kymmenessä vuodessa. Sellaiseen ei millään ole mahdollisuutta, kun nyt tuntuu, että talous menee pahasti sekaisin jo siitä, kun lasillinen maitoa kaatuu pöydälle.

• :::....

Totta, samaa mieltä, se siitä säästämisestä todellakin. Kun saa vähän haalittua säästöön tuleekin pian jokin yllätysmeno. Näin se normaalisti on,
      eri asia nämä "tuistaan" säästäsjät, heillä ei varmaan mitään erikoisempaa hankittavaa ole, miten lie elävät odotellen seuraavan kuun "tuloja"" Työssäkäyvällä on ihan eri menot ja kulut. Mutta tottakai säästöksi voi lukea asuntolainan , onhan sitten velaton asunto aikanaan omaisuutena.

• Saita Itara

Jaa, mitä kuluja tavallisella työssä käyvällä on? Monella duunarilla on työvaatteet, moni, ml itse pääsee työpaikalle kävellen (oma työmatka 4 km)..Sitäkään en ole koskaan ymmärtänyt, miten ruokaan menee enmmän rahaa. Minä syön ihan samoja ruokia kuin kotonakin ollessa. Suurimalla osasta työpaikoista on mikrot, ellei jossain metsässä tai pellolla töitä tee, mutta sinnekin voi ottaa keittoa termariin. Kun on päivät pois, joitain kuluja on jopa vähemmän: Vesi, sähkö..

• jaakov

On ihan järkevä säästää. Helpompi olla, kun tietää, että tarvittaessa on rahaa käytettävissä. Itsellä hajosi pesukone, johon jouduin käyttämään säästöjä.

Tunnen monia ihmisiä, jotka ei säästä, mutta heillä on muitakin rahaongelmia. Osalla jopa täysin itseaiheutettuja. Heillä eläminen on kallista vuokra-asunnon takia, 50% palkasta menee hamaan ikuisuuteen vuokrana.

• Säästäminen sinänsä on oiva tapa hankkia jotain, johon ei kertarysäyksin ole varaa. Lisäksi hanketta suunnitteleva voi säästämisaikana vielä pohtia, tarvitseeko hän säästökohdettaan.Hänellä on myös aikaa miettiä, haluaako hän säästökohdettaan todella vai onko kyseessä esimerkiksi mainostajien tai muun ympäristön paineen esiin puristama harhatoive. Kun tavara on esimerkiksi osamaksuin hankittu, niin se on hankittu eikä täyskatumus ole enää mahdollinen, vaikka himottu tuote osoittautuisi turhakkeeksi.
      Mutta toimeentulotukiasiakkaan säästäminen voi olla ongelmallista, jos sosiaalitoimistossa päädytään tili- ja tulotutkinnan jälkeen siihen, että kyseisen asiakkaan tilillä olleet säästöt vähennetään toimeentulotuesta, jota hän kuitenkin joutuu siis hakemaan. Tämä säästeliäs ei saa tuotetta, jota varten on säästänyt, ja lisäksi hän joutuu nörtymään hakeakseen viimesijaista etuutta...

• keinoja on

Toimeentulotukiasiakas voi säästää vaikka kahvipurkkiin. Laita joka päivä vaikka 50 senttiä purkkiin tai kerran viikossa vitonen. Vitosella sulla on vuoden kuluttua kasassa 260e...jos kerran päivässä euro jemmaan on vuoden kuluttua 365e...

Tosiaan tt.tuki.asiakkaalla ei saa olla ylimääräistä mutta eiköhän noita konsteja ole säästää.

• näin on hyvä

säästin 9vuoden nettopalkan verran ja jäin pois töistä, nyt on hyvä olla, ei rasitu polla. rahat riittää eläkeikään asti, en hae sossurahoja.

• köyhä ja kipeä

Toisaalta on hyvä ostaa tarpeellista tavaraa, ennenkuin kallistuu, eikö puhuttu vaatteiden hinnannoususta?
        Säästän 20 euroa / kk.

• oldmetall

Voi miten positiivisia säätövinkkejä sainkaan osalta kirjoittajista. Olen nuukaillut , mutta täytyy tunnustaa, että on ollut pari pahaa reikää mihin rahat ovat huvenneet.
      Toinen on rööki ja toinen on viininlatkiminen.
      Röökiä meni aski päivässä tai kahdessa.Nyt vietin perinteisen tipattoman tammikuun ja innostuin jatkamaan tipattomuutta ja mikä estää vaikka pistäisi korkiia tiukemmalle tulevaisuudessa ja nyt kun olen ollut 2 kk polttamatta olen huomannut tupakkilakon kukkarossani.
      En nyt eläkkeen kynnyksella pysty satoja €uroja säästämään, mutta noi pienet maltilliset sästöneuvot saivat mut innostumaan.
      Tupakkaa olen polttanut 14 vuotiaasta lähtien ja nyt en voi muuta kuin nostaa vanhaa hattua itselleni ja psyykata jotta pääsisin röökistä eroon.

• tupakka on paha

Tupakasta saa joka kolmas keuhkoahtaumataudin jos ei syöpää. Kannattaa lopettaa vaikka ahtaumataudin alku on varmaan jo. Ei ole mukava elää loppuelämää painehappihoidolla, happiviikset yötäpäivää naamalla... ainakin mulle se kohtalo olisi pahin, jopa syövän kestäsi mutta ei ahtaumatautia ja jatkuvaa tukehtumistunnetta....entäs paljonko kuluu rahaa ilmaan..?

• alkeet opitaan?

Meillä ei enää opeteta säästämään, kuten ennen vanhaan tehtiin. Jo ekaluokkalaisilla oli säästökirja johon oli kunnia-asia laittaa pieni summa aika ajoin. Minulla on tallessa vielä liki 55v vanha säästökirja jonka äitini oli laittanut talteen. Amerikan oppi olisi hyvä nykysuomalaiselle lapselle. Jos opettaa lapselle tarhaiästä alkaen niin ehkä yhä useampi oppii säästämään myös aikuisena?

• 6+6

olematonta 'korttirahaa' käyttää jo alle kouluikäiset, missäpä ne sitten oppisivat rahan tuntemaan ja sitä oikein käyttämään kun jo viikkorahat annetaan kortille.. höpöjö niistä tulee... ei ne sitä koskaan opi.

• Muuk

Riippuu vähän kuinka kova on nuukailemaan. Ja tietysti siitä, kuinka pienet tulot ovat. Esim 1000€/kk(netto) on huomattavasti vaikeampi saada ainakaan ilman läheisten ym avitusta mitään säästöön, kuin taas esim. 1500€ nettotuloista. Joo ja kyllä, 1500€ tienaavakin on vielä kuitenkin pienituloinen, vaikka sillä summalla jo pärjääkin. Ainakin velaton yksineläjä.

• FaktaaSulle

Suomessa ei ole virallista kansallista pienituloisen tai köyhyysrajan määritelmää, mutta Tilastokeskuksen mukaan pienituloisiksi voidaan laskea ne, jotka ansaitsevat kuukaudessa 60 prosenttia kaikkien kotitalouksien käytettävissä olevien rahatulojen mediaanitulosta.

Tämä tarkoittaa, että pienituloisuuden raja eli köyhyysraja on Suomessa nettotuloina 1 190 euroa kuukaudessa tai 14 300 euroa vuodessa kulutusyksikköä kohden. Kulutusyksiköiden määrä lasketaan niin, että ensimmäinen aikuinen saa arvon 1,0 ja seuraavat yli 13-vuotiaat arvon 0,5. Alle 13-vuotiaiden arvo on 0,3. Näin esimerkiksi kahden aikuisen ja yhden lapsen perheen kulutusyksiköiden määrä on 1,8 ja köyhyysraja näin ollen 2 140 euroa kuukaudessa.

Pienituloisia oli vuonna 2014 eli Tilastokeskuksen uusimmissa tilastoissa 674 000.

• JoskusJää

Yritän säästää parhaani mukaan, vaikka tulona on vain takuueläke ja puolisolla myös pieni eläke. Kaikki ylimääräinen raha säästöön, kuten vaikkapa veikkausvoitot (puoliso pelaa, en minä), mahdolliset lahjaksi saadut rahat, veronpalautukset.

Säästöön on saatu mukava summa, mutta nyt ne menevät sairaalamaksuihin, joten mitään kivaa en saa hankittua. Mut eipähän tartte olla sossunluukulla.

Lapsille olen koettanut opettaa säästäväisyyttä vaihtelevalla menestyksellä. Toinen on säästäväinen, toinen taas kaikkea muuta...

• hjiuouik
    • KUSTAAKORKKI

sipilä vastaa: SUOMALAISET HÄVITKÄÄ MAAPALLOLTA minä olen NALLE WALROOSIN kanssa sopinut että veronmaksajien kustannuksella MATUT tulee tekemään rahaa meille MAALAISLIITTOLAISILLE pilkkahinnalla. Ja paskantakaa GREEN ROKIN paskasåiliöihin josta me SAAMME R A H A T Ja SOININ uskovainen kyrpä muuttaa ministereitään matu VOKKIEN pitäjäksi. SAATANAN USKOVAISET JOTKA EI USKO KUIN R A H A A N. MELKEIN ANNOIN KEMPELEEN KÄMPÄN MATUILLE

• rahaa.ei.saa.mukaansa

Kyllä siinä on olennainen ero, saako 1000e/kk vai 1500e/kk. Omalla kohdalla se totetuu siten, että ennen sain tuon isomman summan, ja siitä pystyi säästämään 50-130 välillä olevan summan.
      Nyt tulee vain se tonni käteen, siitä ei enää pystykään säästämään kuin 30-50e kuukaudessa.
      Sitten kun on muutama satanen säästössä, tulee yhtäkkiä joku isompi meno. Pyykkikone hajoaa, tai lähimmälle sukulaislapselle on annettava jonkunlainen onnittelusumma.
      Eli ne säästöt ei kartu sitä tahtia, mitä luulisi.
      Jos eläisi yksin ilman lähi-ihmissuhteita, jäisi säästöön paljon enemmän, ja voisi elää kuten onnellinen saituri jouluna.

• eisäästävältärahatlopu

Kyllä jää säästöön rahaa! Ohjaan tietyt rahat suoraan erilliselle tilille S-pankkiin, sekä sinne menee myös etukortilla saamani bonukset. Lisäksi säästän veronpalautuksiin hieman korkeammalla ennakonpidätys%:lla, saan joulukuun alussa veronpalautusta.
      Teen myös pieniä lisäansioita, mm. kirjoitan lehtiin pakinoita ja saan niistä tekijänoikeuskorvaukset, niillä matkustan maailmalla perheeni kanssa, vaikka ne palkkiot olekaan kovin suuria.
      Pienistä puroista tulee iso virta, kun monesta säästää. Ruokaa ostamme todella harkiten ja taloudellisesti, siinä säästää melkoisesti vuoden mittaan.
      Eläminen on muutenkin niin halpaa, kun ruokaan ei mene paljoa rahaa. Ruokaa saa ilamiseksi monesta paikasta ja tarjouksista todella edullisesti mm. Salessa on systeeminä, että kahden viimeisen tunnin aikana kaikki laputetut tuotteet on -50%, joten käydään kaupassa vasta klo 19.00 jälkeen.

• TiukkaJätkä

Itse saan nettona noin 1200€/kk, vähän yli vähän alle kuukaudesta riippuen.
      Asumiseen ym pakollisiin peruslaskuihin menee reilu 500€ ja siihen auton polttoainekulut.
      Tietysti auto on yksi rahareikä, mutta se on pakko olla jo senkin vuoksi että pääsee kulkemaan töissä. Asun myös hieman kauempana(17km) kaupungista, missä käyn töissä, mutta ns. väärällä suunnalla työn kannalta. Et se niistä julkisten käytöstä.
      Nyt sain satsattua alkuvuodesta sellaisen vanhan pikkufarmarin, millä uskoakseni ainakin pitäisi mennä jo kilsojenkin puolesta useampi vuosi ihan sutjakkaasti, 600 eurolla. Oli kalliimpi kuin aikaisemmat, mutta tosiaan vähän parempikin sitten on. Edellinen oli sellainen farkku-Lada, mistä maksoin 290€. No, kyllä silläkin sai kuljettua pari vuotta, mutta huomasi kyllä, että oli alunperinkin hieman heikkolaatuinen auto. Koko aika ihme pikkuvikoja, joista osa korjaantui itsestään tai ei. Ja oli aikamoinen bensarosvokin vielä.
      Karkeasti laskien mulla jää tuosta palkasta noin 600€ kuukauden muihin kuluihin, eli ruokaan, harrastuksiin jne. Eli tiukkaa pukkaa, vielä kun maksan sitten autosta verot vakuutukset ja kotivakuutus myös lisäksi 4 erässä vuodessa, niin joka 3. kk menee tuosta niihinkin sitten se summa kun menee kuhunkin.
      niin juu ja on mulla pyörä ja mopokin, joilla tulee kesällä enempi ajettua. Säästyy sitten autoon verraten tota bensaakin, kun mopon kanssa kulkee asioitansa. Et autolla oikeastaan kesällä ajan ne kiireellisimmät menot tai sit, jos tarvitsee hakea jotain, mitä ei mopon/pyörän tarakalle mahdu.
      Harrastukset mulla on halpoja, uimassa käyn kerran viikossa, vitosen laaki. Sitten mä luen paljon(kirjasto rulettaa!!!), sitten kalastelen ja tällaista. Mato-ongintaa ja pilkkiä saa tehdä ilman, välineet maksaa muutaman euron ja kyllä mä sitten virvelöin ja pidän paria katiskaa yhdessä paikassa lupien kanssa.
      Sitten tässä vuosien mittaan olen saanut satsattua retkeilyvälineitä, eli teltta, makuupussi ym, mitkä ovat ihan ok-laatuiset syksyn pikkupakkasille asti. Niin siitä tykkään, kun joskus vkl lähden samoilemaan jonnekin ja olen telttamajoituksessa sen yhden yön.
      Saan kyllä keploteltua säästöönkin jotain, välillä saan satasenkin jopa säästöön, mutta yleisin summa on muutamasta eurosta ylöspäin, 5-50€ on se normihaarukka.
      Ostan aina kaikki halvimman mukaan ja tarjoukset hyödynnän neuroottisesti jne.
      Tosin kyllä mä aina teen jotain ylimääräistä keikkahommaakin aina, kun niitä on vähänkin tarjolla, niin se tietysti helpottaa sitä arkea. Esim eräs tuttavani tekee klapukauppaa, niin hän silloin tällöin pyytää mua vkl siihen sirkukseen ja maksaa vitosen motilta palkkaa. Ja tosiaan marjastan, sienestän ja kalastan. Omiin tarpeisiin enimmäkseen, mutta kyllä noista aina jonkin verran kerääntyy myyntiinkin, niin onhan siitäkin aina jonkun verran lisätuloa tiettyihin aikoihin.
      Harmi vaan, kun noita "taskurahatöitä" on kuitenkin syúht satunnaiseen, välillä voi olla joka viikko jotakin ja välillä menee 1-2kk, ettei niitä juuri ole.
      Mutta tuolla tosiaan auttaa paljon asiaa, kun ostaa halvimman mukaan ja käyttää tarjoukset hyväkseen. Ja tietysti miettii, mitä ihan oikeasti tarvitsee ja tarvitseeko sitä just sillä hetkellä vai ehtiikö ko hankinnan tehdä myöhemmin. Ja kyllä silti harrastuksiakin pitää olla mielenvirkeydenkin vuoksi jo, ei siitä tule mitään, jos vain makaa ja möllöttää paikallaan..
      Mutta katsoo nekin kukkaron mukaan, mitkä on sille sopivimmat, mistä vielä nauttii harrastaa.
      Ja tällaiset pikkupihtaamiset kanssa auttaa.. Keitän kahvit pannulla ja nekin vielä kuitenkin suodatinjauhatuksesta, niin sillä tavoin kahvipaketti kestää pidempään. Että vähän tällaista terveisiä Niksi-Pirkasta-meininkiä.
      Mulla onneks jääkaappi ym on vuokranantajan vastuulla, mutta muut sitten kanssa hankin halvimman mukaan. Mikrojakin saa halvimmillaan uutena noin 40€, telkun olen ostanut käytettynä(kun sai paljon isomman samalla rahalla kuin pienen Gigantista) ja läppärin kans ostan aina käytettynä. Ja on mulla kahvinkeitinkin pannusta huolimatta, sekin on näitä pienimpiä saatavilla olevia, maksoikin muistaakseni 12,90€ aikanaan. Mut tuo on lähinnä vierasvarana tai jos joutuu kiireellä muuten keittämään mukillisen tai pari.
      Että näin. Aika kädestä suuhun-taiteilua tää on, mutta olen mä saanut keploteltua itselleni kaikilla tällaisilla pikkukikoilla jonkinmoiset säästöt, mitä voi sitten tarvittaessa käyttää, jos nyt niin huonosti käy, että tili ei riitä johonkin.
      Ja nuo extratulot meneekin yleensä lähes poikkeuksetta säästöön.
      Olen joskus ajatellutkin, että jos sais kuukaudessa edes 1400€ nettona joka kk(eli noin 200€ enempi kuin nyt), niin helpottais huomattavasti tota rahallista puolta tässä elämässä. Antais aika hyvänkin pelivaran arkeen ja sais säästöönkin vähän tasaisemmin ja isompia summia kuin nyt saa. Et satkun vois laittaa huoletta joka kk säästöön ja olis silti toinen satku enempi rahaa käytössä noihin arjen pyörteisiin.

• einetulotvaan

Tulipa kirjoituksestasi mieleen, että nuo ajoneuvot: auto ja mopo olisivat varmaan hyvä laittaa vuorotelleen seisontavakuutukseen. Nykyään liikenteestä poisto tms. Siinä vähän säästää, jos ei kumpaakin tarvitse samaan aikaan.
        Toinen kohta on tuo, kun sanot neljässä erässä maksavasi nuo laskut. Kannattaa aina maksaa yhdessä erässä tai, vaikka kahdessa, ottavat aina sitä enemmän, mitä useammassa erässä maksaa. Kyllähän se kirpaisee auton vakuutuskin kerralla maksaa, mutta sen voi sitten vuodeksi unohtaa ja on saanut vähän halvemmalla senkin. Ja oothan nuo vakuutukset kilpailututtanut.

• syrjäseudunasukki

Hyvin samanlaiselta vaikuttaa tuo sinun elämä, kuin tässä meikäläiselläkin. Me vaan asutaan omassa halvassa talossa 18km päässä kuntakeskuksista. Autoa on pidettävä, että pääsee toinen töihin tästä kattilakunnasta, sellaisia halpiaisia on hankittu ja ajetaan muutama vuosi minkä kohtuudella kulkee. Perusvakuutuksilla ja halvimmilla mahdollisilla kertamaksulla kaikilla alennuksilla, niin ei paha. Mopo on halpis kiinalainen, halvoilla vakuutuksilla. Käytetty amerikkalainen moottoripyörä on myös harrastepelinä, halvoilla vakuutuksilla.
        Tulojen puoleen ollaan köyhiksi luokiteltuja, mutta ihan hyvin on pärjätty, ruoka hankitaan tarjouksista ja paljon ostetaan isoissa erissä, sekä joskus kimpassa tuttavien kanssa.
        Rahaa meillä ei juuri jää säästöön, mutta on tehty joitakin sijoituksia, niihin menee rahat. Jokunen osake on hankittu ja hieman nykytaidetta on ostettu odottamaan arvonnousua.

• TiukkaJätkä

Juu.
        No mulla ei ole prätkää, kun ei ole korttiakaan. Enkä mä kyllä sellaista varmaan ostaisikaan, vaikka olis varaa ja muutenkaan. Hienoja vehkeitä ne kyllä on, jos vain on ollut pätevä kustomoija asialla. Eikä mulla ole valitettavasti varaa sijottaakaan osakkeisiin, vaikka toisaalta rahastojahan on, joihin pääsee käsiksi jo 50€ kuukausisummallakin. Että kyllähän nekin voi tuottaa jonkinmoisesti pitkässä juoksussa.
        Omistusasuntohan on ainakin jonkin verran halvempi kämppä vuokrattuun verraten, mutta se lainanmaksu-aikahan taas vastaavasti on reilusti kalliimpaa aikaa. Eikä näillä tuloilla yksinelävänä oikein ole varaa asuntolainaan. Toki joltain pieneltä paikkakunnalta löytyy näitä pienasuntoja 15000-25000€ hintaan, et sellaisen nyt kestäisikin maksella näilläkin tuloilla suurin piirtein samoilla summilla vielä, mitä vuokraan menee. Mutta nuo työmatkat taas kasvaisivat niin kohtuuttomiksi, etten voi oikein harkitakaan mihinkään vähintään 50km päähän muuttamista. Niin ainakin siis täällä päin Suomea. Mut jos sitten vaikka eläkkeellä ollessani joskus sadan vuoden päästä olis tuon hintaisia asuntoja kaupan vielä ja itsellä säästössä suurinpiirtein edes tuon verran, niin miksei...
        Mut sillä mäkin muutin nykyiseen asuinpaikkaani, tää on virallisesti samaa kaupunkia kuin missä käyn töissä, mutta tää on tällainen ns. maaseutu-kaupunginosa. Ennen asuin tuossa varsinaisella kaupunkialueella, mutta kämppä oli säälittävän kokoinen, parvekkeeton miniyksiö levottomassa taloyhtiössä. Niin ei sitäkään sitten jaksanut, kuitenkin narkkarit, juopot ym sosiaalitapaukset pitivät aina sen verran melua ja muuta häiriötä, ettei tällainen työssäkäyvä sitä jaksanut. Sit multa vielä varastettiin kerran pyörä ja 2 kertaa murtauduttiin autoon ja tällaista, niin mitta tuli täyteen.
        Sitten löysinkin isomman, pienellä partsilla varustetun kämpän täältä, missä asun nyt ja aikalailla samaan hintaan, kun mitä maskoin kuukaudessa edellisestä niin ei sitä juuri tarvinnut miettiä että muuttaako vai ei. Toki on tässäkin yhtiössä pari sosaalitapausta asumassa ja muutama tosi utelias eläkeläisnaapuri, mutta huomattavasti rauhallisempaa täällä on silti.
        Joo, kyllä sitä kannattaa aina ostaa reilummin tavaraa kerralla, tulee kuitenkin halvemmaksi ja säilyyhän sapuskat pakkasessa aika hyvin kuitenkin. Eikä sitä sivummalla asuvan kannatakaan lähteä pelkän maitopurkin perässä isoon kauppaan asti. Mulla ainakin on onneks noin 4km päässä yks pikkukauppa, niin sieltä kyllä äkkiä hakee sit fillarilla/mopollakin noita pienempiä kaapintäytteitä, jos mitä joskus tarvii.
        Vaikka ylipäätään muuten tästä elämäntilanteesta, olen mä silti tyytyväinen ja onnellinenkin jopa itseeni ja elämääni. On kuitenkin katto pään päällä, töitä, laskut saa maksettua ajallaan, ruokaa kaapissa ja pystyy nyt ainakin vähän vielä harrastamaankin jotain. Ja mikä tärkeintä ainakin mulle itselleni, en ole senttiäkään velkaa kenellekään.Ja olen mä onneksi muutenkin aika vähään tyytyvä ja vaatimaton ihminen.
        Niin tuon puolesta on ihan hyvä olla.
        Ja kun ei mulla ole kuitenkaan oikeastaan juurikaan mitään totaalisen turhanpäiväistä menoerää päällänsä, millä olisi vaikutusta konkreettisesti mun tulotasoon. Et piipullinen tupakkaa satunnaisesti palaa joskus ja joskus saatan laittaa 2€ vedon johonkin urheilupeliin, jos siltä tuntuu, mutta nuo on ihan yhtä tyhjän kanssa tässä ruletissa menoista. Tekevät pahimmillaankin vain muutaman euron loven mun kk-budjettiin.
        Mutta tosiaan, olis silti hyvä ja kiva juttu, jos tienaisi edes tuon aikaisemmin mainitsemani 200€/kk enempi, niin toisi sekin huomattavasti sitä mielenrauhaa lisää tähän elämiseen. Kun kyllähän tää kitkuttelu kuitenkin aina rassaakin ja onhan tuolla takaraivossa aina se pieni huoli omasta pärjäämisestä.
        Ja kun eipä tässä ole oikein saumaa eikä kanttiakaan esim. lähteä opiskelemaan tms. Kun ei kuitenkaan tiedä yhtään sitä työllistymistä tällaiseen maailman aikaan ja muutenkin.. Ja koulutus sekä ammattitaito nyt ei sinänsä taas riitä juuri muuhun, kuin tähän matalapalkkaiseen alaan.

• TiukkaJätkä

Tiedän kyllä, että kerralla maksamalla nuo maksut tulee hieman halvemmaksi. Mutta pakko se on jakaa noita menoja mahdollisimman tasaisesti pitkin vuotta. Ei kuitenkaan viitsi vetää yhden kuukauden tiliä sileäksi edes sen takia, että loppuvuoden voi touhuta muuta vapaammin, jos ymmärrät yskän. Ja osaan kyllä noilta muiltakin osin huolehtia asioistani.
      Eli tällä hetkellä on halvimmat vakuutukset, mitä voin saada. Ja mopo on talven seisonnassa, en viitsi ottaa sitä riskiä, että katkon luitani liukkaalla taiteillessani, ei ole varaa sairastella noin isosti ainakaan, mitä luunmurtumat kestävätkin parantua. Vaikka mopon vakuutus ei olekaan, kuin jonkun kympin vuodessa. En nyt muista sentilleen, mutta siinä 40-50€ välillä kuitenkin.
      Ja autoa kuitenkin tarvin myös kesäaikaan, joten ei onnistu laittamaan sitä kesäseisontaan.
      Nuo maksutapakorotukset ym, mitä noissa useamman erän maksuissa on lisänä, ovat kuitenkin sen verran vähäisiä, että mieluummin tosiaan maksan pienempinä kertamaksuina muutamaa euroa isompaa kokonaissummaa, kuin tosiaan vetäisen kerralla sellaisen tonnin touhuköntän ja ihmettelen sitten, että mites tämä loppukuu pärjätään? Kun se vuokrakin täytyy joka kuukausi maksaa ajallaan, muista kuukausittaisista laskuista puhumattakaan ja täytyyhän sitä mahdollisiin yllätyskuluihinkin(esim autoremontti, oma sairastuminen...) olla useampi satku jemmassa Ja velaksi en todellakaan ala elämään. Eli tuo kalliimpi, osissa maksaminen on se pienempi paha kahdesta.
      Se olisi tietysti eri, jos mulla olis esim pakollisessa liikennevakuutuksessa se 70% bonus, niin siinä tapauksessa tuon autoni vakuutuksen maksaisikin kerrasta heittämällä tällainen persaukinenkin tyyppi. Mutta kun ei ole niin ei ole.
      Mutta kiitos vain huolenpidosta:)
      Ei ne tulot vaan ne menot. Ja sen lisäksi pelisilmää, että ne osaa jakaa kaikki mahdollisimman hyvin tasan pitkin vuotta. Sillä mallilla että jos ei olekaan missään vaiheessa älyttömiä kasoja rahaa taskussa, niin ne rahat ei myöskään missään vaiheessa ole päivääkään ihan totaalisen lopussa.

• esimerkkimuille

TiukkaJätkä, elämäsi vaikuttaa tosi onnelliselta. Ilmeisesti asenteesi on kohdallaan. Olet viisaasti huomannut realiteetit, ja se, että harrastuksiasi ovat ulkoilut yms, on hieno juttu.
        Siinä se koko viikonloppu menee rattoisasti kun retkeilee, saa samalla lepoa mielelle kiireisestä työelämästä. Monen työttömänkin kannattaisi aloittaa tosissaan ulkoiluharrastus, ei se niin isoja satsauksia vaadi.

• Pitkäaikatyötön

"Nuo maksutapakorotukset ym, mitä noissa useamman erän maksuissa on lisänä, ovat kuitenkin sen verran vähäisiä, että mieluummin tosiaan maksan pienempinä kertamaksuina muutamaa euroa isompaa kokonaissummaa, kuin tosiaan vetäisen kerralla sellaisen tonnin touhuköntän ja ihmettelen sitten, että mites tämä loppukuu pärjätään?"

Minulla on se 70 %:n bonus ollut jo pitkään, niin olen voinut siirtyä 3 kk:n maksuväleistä 6 kk:een. Mutta eri laskuja ei kannata maksaa samassa kuussa näillä 700 euron bruttotuloilla. Vakuutusyhtiö pystyy ripottelemaan niitä laskuja eri kuukausille, kun käy kysymässä. Taitavat ihan tykätä siitä, että asiakas huolehtii maksuvalmiudestaan etukäteen.
        Kun kotivakuutus tuli hoidettua kesäkuussa ja auton liikennevakuutus heinäkuussa, ehdin sopivasti kerätä saldoa syyskuussa erääntyvään ajoneuvoveroon. Jos hyvin käy, voin koko vuoden veron maksaa taas kerralla. Sitten on puolen vuoden päästä maaliskuussa mahdollista hankkia ylioppilas-, syntymäpäivä- tai häälähjaa, jotka keväällä ja kesällä ovat ajankohtaisia. Jos ei tarvitse, voi jättää säästöön auton renkaiden uusimista varten.

Olen tehnyt taulukkolaskennalla kuukausittaisen laskuseurannan, jossa lasketaan aina toistuvat laskut yhteen. Pyrin siihen, että summiin ei tule suuria heittoja, kun niitä ei ole tuloissakaan. Sitten kun sopii esim. uuden sähkönmyyntiyhtiön kanssa maksuaikataulun, on tieto ns. helpoista kuukausista jo valmiina.
        Kun maksujärjestelmän pystyttää kerran, sinänsä vähäinen kertasäästö tulee koko ajan, sen kuin vain päivittää siihen hinnankorotukset. Nollakorkoinen käyttötilihän ei kuitenkaan tuottaisi mitään siellä makaaville rahoille.

• TiukkaJätkä
        esimerkkimuille kirjoitti:

TiukkaJätkä, elämäsi vaikuttaa tosi onnelliselta. Ilmeisesti asenteesi on kohdallaan. Olet viisaasti huomannut realiteetit, ja se, että harrastuksiasi ovat ulkoilut yms, on hieno juttu.
        Siinä se koko viikonloppu menee rattoisasti kun retkeilee, saa samalla lepoa mielelle kiireisestä työelämästä. Monen työttömänkin kannattaisi aloittaa tosissaan ulkoiluharrastus, ei se niin isoja satsauksia vaadi.

On tää mun elämä sisällöltään miellyttävää.
        Eikä siinä, mitäs tässä on elellessä muuten.
        Pakko kuitenkin koittaa pitää tuota kuntoa mahdollisimman hyvänä, niin henkisesti kuin fyysisestikin, ja muutenkin tehdä jotain järkevää vapaalla. Niin siihen ulkoilmaharrastukset sopii mitä mainioimmin.
        Vielä kun mä en välitä alkoholista, tai no, humalajuomisesta niin paljoa ainakaan, että viitsisin tehdä sitä itse.
        Et teemukillisen sekaan joskus siivu väkevää talvella kylmään aikaan/flunssassa ja joskus hyvin harvoin iltapiipullista poltellessa pieni lasillinen samaa ainetta savujen kyytipoikana riittää mulle todella hyvin.
        Niin eipä tässä sitä aikaa saisikaan kulumaan juopottelemalla.
        Vaikka tietysti jokainen tyylillään, mutta en oikein ymmärräkään tosiaan sitä, että just esim moni työtön juo paljon ja sitten valittelee, että rahat on loppu ja vaikeetakin on vielä.
        Ja tosiaan, kyllä tuohon retkeilyharrastukseen pääsee aika pienelläkin kiinni. Hyvät kengät tietysti tarvitsee olla, että ne voi maksaa jonkin verran, mutta tuollaiset perusteltan ja -makuupussin saa tosi halvalla Tokmannilta ainakin. Ja tosiaan ovat pikkupakkasille asti ihan hyvät varusteet. Ja trangia muut astiatkaan ei hirveitä maksa ja voihan sitä paikasta ja vuoden ajankohdasta riippuen pitää pientä notskiakin reissueväiden lämmitystä varten. Ja jos vesistöjen lähellä kulkee, niin kalastamalla saa äkkiä kepin nokkaan lisää evästä. Mato-onki maksaa kaikkinensa 3-4€ ja kasaanpainettavia retkivirveleitä saa jo 20€, tarjouksesta viimeistään. Ovat vielä useimmat ainakin Abu Garcian kelalla varustettuja, eli ovat laadukkaita tuollaiseen kevyeen kalastukseen.
        Mutta tosiaan, kyllä tuo on hyvä harrastus ja suosittelen lämpimästi kaikille.
        Ja tosiaan, luonto ja siitä itsestään nauttiminen itsessäänhän ei maksa mitään.

• esimerkkimuille

Muidenkin suomalaisten pitäisi tajuta yhteytensä luontoon. Kun ollaan sisällä paljon, tuijotetaan ruutua päivät ja illat ja viikonloputkin, se kapeuttaa näkökulmia ja mahdollisuutta ymmärtää nauttia siitä mitä meillä vielä täällä on, puhdasta luontoa.
        Toivottavasti edes jotkut noudattavat esimerkkiäsi, itse myös yritetään paljon liikkua ulkona, vaikka telttaa ei ole vielä hommattu.

• Tiukka-Jätkä

Muidenkin suomalaisten pitäisi tajuta yhteytensä luontoon. Kun ollaan sisällä paljon, tuijotetaan ruutua päivät ja illat ja viikonloputkin, se kapeuttaa näkökulmia ja mahdollisuutta ymmärtää nauttia siitä mitä meillä vielä täällä on, puhdasta luontoa.
        Toivottavasti edes jotkut noudattavat esimerkkiäsi, itse myös yritetään paljon liikkua ulkona, vaikka telttaa ei ole vielä hommattu.

Olisihan se hyvä, jos porukka kiinnittäisi enemmän huomioita maailmaan, missä elävät. Ei nyt tietenkään kaikkien tarvitse olla kolkkapoikia ja -tyttöjä, mutta tosiaan muuten. Kyllä kauniista kesäaamusta luonnohelmassa saa vähintään yhtä hyvät kiksit kuin siitä perjantaisesta 3 promillen kaatokännistä. Kesäaamusta vaan ei tule krapula. Vaikka en mä nyt tosiaan viitsi alentua paasaamaan, kuinka kenenkin tulisi elää elämäänsä, mutta vaihtoehtoja ajanvietteeksi löytyy aina, mitkä ovat vielä edullisiakin lisäksi.
        Varustehankinnat tuossa retkeilyssä on se "isoin juttu" varmaan sen aloittamisen kanssa. Mutta tosiaan tuollaisen 2-hengen kesäteltan saa ihan 20-30€ hintaan, mikä nyt tosiaan antaa ainakin sateelta hyvän suojan, jos sellainen yllättää jne. Makuupussi ei nyt välttämättä oel kesäaikaan pakollinen varuste, mutta esim. just nyt viikolla Tokmannilla oli sellaisia 10€ tarjouksessa, normihinta tais olla noin 15€. Ja näin. Että jos tosiaan 100-150€ pystyy satsaamaan tuohon harrastukseen, niin sillä saa jo ihan riittävän hyvän setin ruuanlaittovarusteita myöden eräilyyn. Siis jos tosiaan haluaa patikoida niin, että yöpyykin maastossa.
        Mutta tosiaan kiva juttu, jos nyt joku innostuu edes kokeilemaan tästä harrastusta itselleen. Kyllä tämä retkeily antaakin paljon harrastajalleen, jos se viekin.
        Ja kun tosiaan edellisessä paikassa ainakin moni työtön valitteli just sitä, että pää sekoaa kun joutuu kämpässä olemaan tai sitten alkaa viina maistumaan. Niin tuossa olis yks tapa varmistella, ettei se pää sekoa tai suu kuivu liiaksi asti, kun painelee tuonne metsään päiväksi pomppimaan pitkin maita ja mantuja.

• Tiukka-Jätkä

Olikin tuo mun eka TiukkaJätkä-nimimerkki otettu rekisteriin, mutta väliviiva auttaa;)

• Tiukka-Jätkä

Oli muuten hyvä tempaus tässä justiinsa tämä Yövy ulkona-tapahtuma.
        Itse painelin saman tien koko viikonlopuksi tuonne korpeen, mutta taloyhtiössä oli aika moni pihalla ulkomajoituksessa takapihalla. Isännöitsijäkin oli kuulemma tullut sen verran touhuun mukaan, että oli järjestänyt taloyhtiön huvikunnan puolesta jotain grillattavaa tästä "leiriläisille".
        Hyvä juttu, kun näitä teemapäiviä on muutenkin vähän joka juttuun.

• vvssdaa

Kyllä kai sitä voi jäädä.
      Ihmisestä itsestään kuitenkin suurimmaksi osaksi kiinni, onnistuuko se.
      Summat nyt tuskin ovat mitään kovinkaan suuria, mutta toisaalta esimerkiksi 200 euroakin on jo iso raha köyhälle, vaikka se rahana nykyään ei olekaan sinänsä mikään kovin kummoinen summa. On ihan sama kuin 2000€ keskituloiselle.
      Että sellaisenkin summan, kun saa säästöön, niin kyllähän sekin jo rauhoittaa.

• yritettyon

mä olen nyt kertakaikkiaan kyllästynyt siihen et joka kuukausi on 100-300 euroa tavallaan ylimääräistä rahaa mut siltikään se ei jää säästöön.joko tilaan meikkejä,ostan vaatteita tai ryyppään rahani.budjetissa pysyn muuten että 50 viikossa ruokaan ja 100 euroa kuussa bensaan mut kaikkeen ei pakolliseen menee ylimääräiset rahat.mut nyt päätin lopettaa juomisen.siihen mennyt ainakin 20 euroa viikossa.ja päätin etten tarvi vähään aikaan vaatteitakaan.en tilaa en.mut nyt täytyy aikuisten oikeesti olla päätösten takana.ei munkaan tulot oo kun 1088 kuussa mut välillä laskujen jälkeen jää jopa 600 euroa et kyllä siittäpitää pystyä säästämään.mutta mäkin oon eläkkeelläni saatan joskus tarvita sossusta jotain ni en voi tilille säästää.mä oon ollut niin lepsu et joskus kun oon ollut enemmän rahaa ni ollaan miehen kaa lähetty tyyliin taksilla baariin ja mä oon tarjonnut illan.mut nyt pois ne minusta.tarvin hätävaraa tosiaan jos jotain hajoaa.auto tai pesukone tai jotain.

• ainatorstai

Hernekeittoa purkki, siinä on proteiinia paljon ja muutakin, eli rahaa säästyy, hanasta vettä ja metsästä muut vitamiinit.

• Hullu.Maa.Suomi

Jenkkilän systeemi on ollut ennen Obamaa se, että säästät itse sairasvakuutuksen, työttömyysvakuutuksen ja sun muut. Voit olla toki hankkimattakin, seuraukset tietäen. Obama ei tuonut tuohon systeemiin mitään uutta rahoitusta muuta kuin sen, että nyt kaikkien on hankittava nuo.

Eli lyhyesti jenkkilässä rahan sivuunlaittaminen on "arkea". Se pitää opetella itse, kuten sopivanhintaisen vakuutusyhtiön ja sopimuksen etsiminen. Suomessa taas valtio perii nuo pakolla palkasta ja sijoittaa yhteiseen "pottiin".

Juttu on nyt niin, että jenkkilässä on edellisestä johtuen isommat palkat. Siis kun ne "pakolliset sivukulut" pitää maksaa työntekijälle, joka itse päättää niistä. Niistä voi todellakin säästää, mutta yli kolmasosalla ei ole noita pakollisia vakuutuksia.

Suomessa kun viedään kaikki pakolliset palkan päältä, niin ei oikein jää muuta kuin se, mistä maksaa ruoan, asumisen ja pakolliset kulut. Jenkkilässä asuminen ei myöskään ole laisinkaan yhtä kallista kuin täällä. Helsingissähän peritään tunnetusti vielä Manhattania korkeampia vuokria. Floridasta saa komean lukaalin uima-altaalla sillä hinnalla, millä Kohtulasta irtoaa kolmio pienelle perheelle sovjet-tyylisestä kuutiosta.

Verojakaan ei peritä samassa suhteessa. Jenkeissä on myös paljon köyhiä, jotka elävät ns. irti verkosta, " off the grid", eli on kommuuneja, on maaseudulle paenneita ihmisiä, jotka viljelevät oman ruokansakin eläen lähes 100% omavaraisuudessa. Suomessa tuollainen homma loppuisi siihen, kun kunnan rakennustarkastaja tulisi tivaamaan energiatodistusta ja verottaja kyselisi, milläs sillä eletään. Pimeällä työllä?

Suomi on hullu maa sääntöineen ja elinehtoineen, jos et ole 7.00 - 16.00 kokopäivätyössä käyvä duunari, opiskelija tai eläkeläinen. Jos et Suomessa lukeudu johonkin tiettyyn kategoriaan - ja pysy siellä - huomaat olevasi kaiken ulkopuolella. Tosin, säännöt seuraavat kyllä perässä, verkon ulkopuolisen elämä voi olla paljon, paljon hankalampaa.

Historiallisesti Suomessa on mm. pakotettu joutilaat rangaistuslaitoksiin aina 70-luvulle saakka. Maattomat yksinkertaisesti vietiin poliisien avulla näihin laitoksiin, jos ei ollut virkaa eikä asuntoa. Jenkkiläinen tyyli elää yhteiskunnan ulkopuolella ei onnistu. Vapautta tässä maassa ei löydy muuta kuin hautuumaalta, kun olet täyttänyt velvoitteesi yhteiskuntaa kohtaan. Yhteiskunta ei sinua rauhaan jätä, vaikka saattaisikin hyljätä.

• Pitkäaikatyötön

"Juttu on nyt niin, että jenkkilässä on edellisestä johtuen isommat palkat. Siis kun ne "pakolliset sivukulut" pitää maksaa työntekijälle, joka itse päättää niistä. Niistä voi todellakin säästää, mutta yli kolmasosalla ei ole noita pakollisia vakuutuksia."

Samoin ahkera säästäminen on tarpeen, jos haluaa kouluttaa lapsensa.
        "Yhdysvalloissa keskimääräiset lukukausimaksut ovat vertailun suurimmat: julkisissa korkeakouluissa keskimäärin runsaat 4 000 euroa ja yksityisissä noin 15 000 euroa vuodessa." http://www.stat.fi/artikkelit/2010/art_2010-03-15_006.html?s=3

• faktatkuntoon

Puhut asioista, joista et tiedä yhtään mitään.

Obama Care antoi monelle ihmiselle mahdollisuuden hankkia hyvin edullisen sairasvakuutuksen. Aikaisemmin halvin oli reilu $300 nyt Obama Carella reilu satanen, eli valtio maksaa erotuksen. Obama Caren piiriin ei hyväksytä ihan ketä tahansa. Obama on tehnyt aivan mullistavia uudistuksia Amerikan terveyden huoltoon. Sitä ei sovi millään muotoa vähätellä.

Toinenasia, josta et mitään tiennyt on eläkeasiat rapakon takana. Jokainen amerikkalainen noin 10 vuoden työhistorialla on tienannut itselleen eläkettä. Kulutustottumukset maassa ovat erilaiset, joten sivuun on laitettava. Muistaakseni Amerikassa eläkekatto on 2000 taalan tietämissä.

Verot ovat kolmas asia, josta et mitään tiennyt. USA:ssa verotus on hyvinkinpitkälti samoilla linjoilla Suomen kanssa. Ja kiinteistöverot jotain aivan sietämätöntä.

Verottajan käytännöt nelljäs asia... Ihan saletisti tulee ukaasia verottajalta, jos ei ole ilmoittanut tuloja. Ja sanktiot ovat ihan toista luokkaa kuin koto Suomessa. Täällä ei sentään valtion leivälle pistetä.

Sitten viidenteen asiaan. Asumisen hinta. Minulla on Californiassa sijoitusasunto. Keskisuuri omakotitalo, 1mh, oh, 2 wc, ruokasali ja keittiö sekä auotalli, Helsingin kokoisessa paikassa. Saan siitä vuokratuloja vähän vaille 1000 taalaa kuukaudessa, tästä maksan 30% verottajalle pääomatuloveroja. Jos en maksa, tulee verottaja ja vie koko asunnon. Yksinkertaista. Vuokralainen maksaa itse "utilities", eli käyttökustannukset noin 500 taalaa, tämä siis vuokran päälle. Siinä maassa saa maksaa itsensä kipeäksi sähköstä ja vedestä. Ovat pikku summia nämä 20€:n vesilaskut mitä täällä maksetaan. Eli vuokralla oleva pariskunta maksaa asumisestaan 1500 taalaa kuussa, ei halpaa.

Itse maksan vielä vuokranantajan vakuutuksen vähän vaille tonnin vuodessa.

Mitä sääntöihin tulee, olen mieluiten suomalainen. Täällä ei pienistä sääntörikkeistä joudu valtion leivälle. Ja suurin asia kaikista Suomi ei ole poliisivaltio toisin kuin USA.

Ja vielä sana ulkopuolisuudesta. Ennenkuin olet kokenut USA:m hyvässä ja pahassa, et tiedä ulkopuolisuuden tunteesta yhtään mitään. Siinä maassa: "money talks and bull shit walks".

• faktatkuntoon
        faktatkuntoon kirjoitti:

Puhut asioista, joista et tiedä yhtään mitään.

Obama Care antoi monelle ihmiselle mahdollisuuden hankkia hyvin edullisen sairasvakuutuksen. Aikaisemmin halvin oli reilu $300 nyt Obama Carella reilu satanen, eli valtio maksaa erotuksen. Obama Caren piiriin ei hyväksytä ihan ketä tahansa. Obama on tehnyt aivan mullistavia uudistuksia Amerikan terveyden huoltoon. Sitä ei sovi millään muotoa vähätellä.

Toinenasia, josta et mitään tiennyt on eläkeasiat rapakon takana. Jokainen amerikkalainen noin 10 vuoden työhistorialla on tienannut itselleen eläkettä. Kulutustottumukset maassa ovat erilaiset, joten sivuun on laitettava. Muistaakseni Amerikassa eläkekatto on 2000 taalan tietämissä.

Verot ovat kolmas asia, josta et mitään tiennyt. USA:ssa verotus on hyvinkinpitkälti samoilla linjoilla Suomen kanssa. Ja kiinteistöverot jotain aivan sietämätöntä.

Verottajan käytännöt nelljäs asia... Ihan saletisti tulee ukaasia verottajalta, jos ei ole ilmoittanut tuloja. Ja sanktiot ovat ihan toista luokkaa kuin koto Suomessa. Täällä ei sentään valtion leivälle pistetä.

Sitten viidenteen asiaan. Asumisen hinta. Minulla on Californiassa sijoitusasunto. Keskisuuri omakotitalo, 1mh, oh, 2 wc, ruokasali ja keittiö sekä auotalli, Helsingin kokoisessa paikassa. Saan siitä vuokratuloja vähän vaille 1000 taalaa kuukaudessa, tästä maksan 30% verottajalle pääomatuloveroja. Jos en maksa, tulee verottaja ja vie koko asunnon. Yksinkertaista. Vuokralainen maksaa itse "utilities", eli käyttökustannukset noin 500 taalaa, tämä siis vuokran päälle. Siinä maassa saa maksaa itsensä kipeäksi sähköstä ja vedestä. Ovat pikku summia nämä 20€:n vesilaskut mitä täällä maksetaan. Eli vuokralla oleva pariskunta maksaa asumisestaan 1500 taalaa kuussa, ei halpaa.

Itse maksan vielä vuokranantajan vakuutuksen vähän vaille tonnin vuodessa.

Mitä sääntöihin tulee, olen mieluiten suomalainen. Täällä ei pienistä sääntörikkeistä joudu valtion leivälle. Ja suurin asia kaikista Suomi ei ole poliisivaltio toisin kuin USA.

Ja vielä sana ulkopuolisuudesta. Ennenkuin olet kokenut USA:m hyvässä ja pahassa, et tiedä ulkopuolisuuden tunteesta yhtään mitään. Siinä maassa: "money talks and bull shit walks".

Lisäys aikaisempaan. Terveysvakuutusmaksu on per kuukausi, jos jäi epäselväksi.

• aina.sama.lopputulos

Jenkkilässä se menee joskus siihen kuin täälläkin, että veroina otetaan jokaiselta ja niistä kustannetaan jonkunlainen perustaso ihmisille.
      Eihän siinä ole kuin kaksi vaihtoehtoa, iso palkka ja pieni vero, aina saa töitä.
      Ja se toinen on meidän malli, pienet palkat, iso vero, töitä ei niin vaan edes ole saatavissa.
      Ihan sama kumman haluaa, leipä on samankokoinen syöjän suussa aina, eikä kukaan voi syödä määräänsä enempää.

• JuuJuuJaJoo

Miksei jäisi?
      Kyllähän jotkut sankarit ainakin väittävät säästävänsä jopa Kelan peruspäivärahoista, mitkä ovat todella onnettoman kokoiset.
      Siitä nyt ei vaan tiedä, onko totta vai puhuvatko nämä ihmiset vaan...? Ja jos on totta, niin kuinka paljon he sitten siipeilevät ja ylipäätään maksattavat menojaan muilla, että saavat tosiaan siitä reilusta 400€/kk-tilistään säästöön jotain.

• Kallissuomi

Eräs ehdottomasti tärkeä seikka kuten kaupassa käynti kannattaa keskittää viroon jos mahdollista. Perheemme säästää 200 euroa kuukaudessa ruoka ja talous tarvikkeissa.

• Virossa_asunut

Virossa on aika kallista, jotkut elintarvikkeet jopa kalliimpia, kuin Suomessa.
        Suomesta saa halvemalla ruokaa ja taloustavaroita. Alkoholi vaan halvempaa Virossa.

• tilastonikkari

Eurostatin hintavertailun mukaan ruuan ja alkoholittomien juomien kuluttajahinnat ovat Suomessa 19 prosenttia EU:n keskiarvon yläpuolella, indeksi 119, kun Virossa indeksi 88.

Siis tilastojen mukaan ruoka on Virossa 26% halvempaa kuin Suomessa. Samassa on todettava, että keskipalkka Virossa on vain neljäsosa Suomen tasosta, joten suhteellisesti ruoka on virolaisille kalliimpaa.

Lähteet:

http://www.stat.fi/til/kvhv/2015/kvhv_2015_2016-06-15_tie_001_fi.html

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Wages_and_labour_costs/fi

• keskituloisetjaköyhät

On vähän lipsuneet jutut täällä köyhyys palstalla.

Pienituloisuuden raja eli köyhyysraja on Suomessa nettotuloina 1 190 euroa kuukaudessa tai 14 300 euroa vuodessa kulutusyksikköä kohden. Kulutusyksiköiden määrä lasketaan niin, että ensimmäinen aikuinen saa arvon 1,0 ja seuraavat yli 13-vuotiaat arvon 0,5. Alle 13-vuotiaiden arvo on 0,3. Näin esimerkiksi kahden aikuisen ja yhden lapsen perheen kulutusyksiköiden määrä on 1,8 ja köyhyysraja näin ollen 2 140 euroa kuukaudessa.

• dssovjfsvfvjkv

Kannattaisi mieluummin ensin laskea, paljonko jää käteen vuokran jälkeen ja vasta sitten päättää, mikä on köyhyysraja. Vuokrat vaihtelevat niin paljon Suomessa.

• Tuki_tasoittaa
        dssovjfsvfvjkv kirjoitti:

Kannattaisi mieluummin ensin laskea, paljonko jää käteen vuokran jälkeen ja vasta sitten päättää, mikä on köyhyysraja. Vuokrat vaihtelevat niin paljon Suomessa.

Eipä sillä vaihtelulla ole köyhälle juuri merkitystä, kun asumistukijärjestelmä tasoittaa erot. Ainakin niin kauan kuin valtiolla on vielä varaa pitää sitä yllä. Työssäkäyville asumiskustannukset ovat paljon tärkeämpi juttu, kun ne pitää maksaa itse. Yksin asuvalle ei enää 2000 euron palkan päälle tukea tule.

• dfgfdsbsbcvccccc
        Tuki_tasoittaa kirjoitti:

Eipä sillä vaihtelulla ole köyhälle juuri merkitystä, kun asumistukijärjestelmä tasoittaa erot. Ainakin niin kauan kuin valtiolla on vielä varaa pitää sitä yllä. Työssäkäyville asumiskustannukset ovat paljon tärkeämpi juttu, kun ne pitää maksaa itse. Yksin asuvalle ei enää 2000 euron palkan päälle tukea tule.

Itse en ainakaan saanut aikanaan senttiäkään asumistukea, kun tuloni olivat bruttona 1230€/kk(nettona noin 1050€/kk).
        Niin juu ja silloinen avovaimoni opiskeli vielä suhteemme aikana, niin häneltäkin rohmuttiin 50€ opintotuesta pois, kun mä Kelan mukaan tienasin niin paljon.
        Että aika korkealla nuo tukien alarajat olivat jo reilu 10v sitten. Tiedä sitten, olisiko auttanut asiaa, jos meillä olis ollut mukuloita...?
        Et ei ihme, jos Suomessa on harmaata taloutta ja porukka tekee pimeää työtä.
        Meitähän tuollaiset laittomuudet eivät tietenkään koskeneet.
        Mutta kyllähän se on selvä asia, että kun kahden ihmisen talous joutuu sinnittelemään vajaan 1200€ nettotuloilla eikä kumpikaan ole oikeutettu sosiaalitukeen millään muotoa, niin kyllähän siinä aika alhaalla on ne kynnykset lähteä tienaamaan laittomasti sitten viimeistään, kun tulee joku isompi rahantarve.

• Oleköyhä
        dssovjfsvfvjkv kirjoitti:

Köyhyysraja vaihtelee. Mitä lähempänä ovat vaalit, sitä useampi on köyhä.

Ja nyt unohtakaa se säästäminen. Sen sijaan kuunnelkaa kun poliitikko saarnaa: köyhät, lapsiperheet, vähäosaiset, opiskelijat, palkansaajat, sairaat, pienipalkkaiset, työttömät, syrjäytetyt! Ja ai niin vanhukset ja eläkeläiset!

Suuri osa kansasta viettää päivänsä katkerina siinä köyhän osassa johon heidät on poliittisista syistä karsinoitu. Älä yritä, älä säästä! Muista kateus ja käy ahdinkoosi äänestämässä niitä joille pysymisesi karsinassasi on elinehto.

• NiksuNipponi

Meillä emännän kanssa jää kyllä säästöön ihan kivastikin loppuviimeksi, vaikka käsittääkseni olemmekin pienituloisia.
      Meidän huushollin nettotulot ovat tällä hetkellä(molemmat vakiduunissa) noin 2500€/kk.
      Et ihan jees tulot, mutta verraten taas suomalaiseen keskiansioon aika vähän, mikä vissiin tällä hetkellä on noin 3000 tonnia kuussa/henkilö(brutto).
      Meillä on kyllä siinä mielessä helppo tilanne, kun meillä ei ole muksuja, emäntä ei voi tulla raskaaksi ja mua taas ei haittaa tämä lapsettomuus. Muutenhan nämä tulot olis aika onnettomat, vaikka saahan lapsista niitä lisiä jne...
      Toinen meillä on se, että mä perin tässä joku vuosi sitten asunnon ja me emännän kanssa otettiin sen verran velkaa, että saatiin noi perintöverot maksettua, niin meillä on sitten tuo asuminen hivenen halvempaa. Me ei saatu lainaa, vaikka molemmilla oli jo silloin vakiduunit, olisi vaatinut takaajat, mutta Joustoluottoa saatiin millä me sitten katettiin osa tuosta verosummasta ja loput makseltiin muuta kautta pois. Olihan se aika kallista luottoa, noin 5% tod vuosikorko, mutta velkaa oli "vain" muutama tuhat euroa, niin sen kesti maksaa. Ja tosiaan ajateltiin, että on fiksumpi hoitaa tää asuminen näin päin kuin että oltais myyty tää kämppä ja koitettu sitten ison velan kanssa etsiä joku toinen luukku asuttavaksi.
      Niin asumiskulut meillä on tällä hetkellä 48 neliön pikkukaksiosta noin 150€/kk sähkö, mikä on 55snt/neliö.
      Niin meidän säästäminen on sitä, että laskettiin meidän seudun vuokratasoa tämän kokoiseen kämppään, vähennetään siitä tämä meidän asumiskulu ja erotus joka kuukausi säästöön. Eli meinaa käytännössä noin 300 euroa joka kuukausi. Ja siihen päälle sitten se, että kaikki vanhasta tilistä ylijääneet palkkapäivänä sukanvarteen ja kaikki ylimääräiset tulot myöskin.
      Et esim. jos joku haluaa muistaa meitä merkkipäivänä, niin otetaan muistaminen mieluiten rahana ja sit esim, jos mä satunnaisesti veikkauspelaavana saan jotain voittoja, niin nekin menee säästöön. Ja näin. Et todellinen säästösumma on aina vähintään 400€/kk.
      Toki sit, kun on jotain lääkärikäyntejä, auton remontteja tms, niin silloin jää vähemmän säästöön, mutta kuitenkin. Niitäkään ei onneksi kovin usein ole. Ja meidän autot on sen verran yksinkertaisia vanhuksia, että mä saan ne korjattua kyllä. Niin ei tarvitse maksaa muista kuin osista sitten.
      Me onneks ollaan kummatkin aika vähään tyytyviä oikeastaan kaiken suhteen ja emäntä varsinkin on tarkka täti raha-asioissa, niin tää elämä sujuu noiden puolesta hyvin. Eikä meistä ainakaan tunnu, että mistään tarvitsee jäädä paitsi vaikka eletäänkin nuukasti.
      Tarjoukset käytetään tarkasti hyväksi ja muutenkin ostetaan aina halvemman mukaan. Tosin kyllä me sitten joskus nautiskellaankin. että ostetaan jotain hyvää ruokaa ja siihen lisukkeeksi jotin hyvää punkkua jne, ainoa ero, että nää tällaiset "ravintolareissut" vietetään kotona ja näin.
      Autot, mitä molemmat tarvitsee, on aika iso menoerä tietysti. Vielä kun molemmat tarvitsee oman työn puolesta auton, niin yks ei valitettavasti riitä.
      Mut emäntä on ihastunut Suzuki-merkkiin, että hänellä on nyt ajossa tonnilla ostettu Suzuki WagonR, tuollainen näppärä halpis-pikkuihme. Itsellä on tällainen vanha Nissanin pikkupaku, ei maksanut myöskään paljoa aikanaan ja on kuitenkin hyvin toimiva paukkulauta suht järkevillä käyttökuluilla vielä. Ja tosi tarpeellinen vielä, et muuten ajaisin kanssa jollakin pienellä bensapihillä, kuten rouvakin.
      Mutta tosiaan, kyllä sitä hyvin pärjää ja saa säästöjäkin jopa. Vaatii vain sitä vaivannäköä hieman.

• Pitkäaikatyötön

"Meidän huushollin nettotulot ovat tällä hetkellä(molemmat vakiduunissa) noin 2500€/kk."

Köyhyysraja on muistaakseni 1.190 e/kk netto. Kahdelle aikuiselle siis 2.380 euroa, jonka ylittävä osa onkin hyvä saada säästöön. Varsinkin omistusasunossa elellen, jos velat on maksettu.

• TarkkanaNyt

Kahden hengen taloudessa tuo laskennallinen köyhyysraja kerrotaan 1.5 eikä kahdella, koska kahden hengen taloudessa voi säästää asumis- ja ruokakuluista verrattuna kahden yksinäisen asemaan.

Siis kahden aikuisen hengen talouden köyhyysraja on 1785 Euroa ja silloin 2500 Euron kuukausituloilla ollaan jo kaukana köyhyysrajalta ( 700€/ 40% köyhyysrajasta).

• Pitkäaikatyötön
        TarkkanaNyt kirjoitti:

Kahden hengen taloudessa tuo laskennallinen köyhyysraja kerrotaan 1.5 eikä kahdella, koska kahden hengen taloudessa voi säästää asumis- ja ruokakuluista verrattuna kahden yksinäisen asemaan.

Siis kahden aikuisen hengen talouden köyhyysraja on 1785 Euroa ja silloin 2500 Euron kuukausituloilla ollaan jo kaukana köyhyysrajalta ( 700€/ 40% köyhyysrajasta).

Niinpä olikin, että kerroin kahdelle vähintään 14-vuotiaalle on 1,5. Kiitos oikaisusta!

Sillähän tuo kuukausittainen 400 euron minimisäästö mahdollistuu.

• NiksuNipponi
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

Niinpä olikin, että kerroin kahdelle vähintään 14-vuotiaalle on 1,5. Kiitos oikaisusta!

Sillähän tuo kuukausittainen 400 euron minimisäästö mahdollistuu.

Mielestäni kirjoitinkin meidän olevan pienituloisia. Oma nettoliksa noin 1300€/kk ja emännällä noin 1200€/kk.
        Ja itse ainakin näen ihmiset jokaisessa asiassa kokonaisina, en puolikkaina tms. Joten siitä tuo kirjoitus meidän tilanteesta. Arvasin kyllä että joku vielä tarkentaa asiaa noiden tulorajojen suhteen ja kiitos siitä. Ihan oikeasti.
        Voisiko silti joku tarkentaa myös pienituloisen tulorajat? Ovat enempi kuin köyhällä mutta varmasti pienemmät kuin keskituloisella. Eikö?
        Keskituloisella kuitenkin tuosta 3000€/kk-tuloista jää väkisinkin reilusti yli 2000€/kk käteen(2200-2400€/kk netto??), joten itse olen sitä mieltä, että kun kaksi ihmistä tienaa nettona yhdessä korkeintaan 300€ enempi kuukaudessa kuin yksi keskituloinen, niin kyse on silloin pienituloisuudesta kaikesta 1,5:n köyhyyskertoimista huolimatta.
        Toki tuo omistusasunto helpottaa paljon, kuten nuo ilmoittamani kulutkin sen kertoo.
        Sillä tosiaankin laskettiin, että kannattaa ennemmin maksaa hivenen kalliimmalla kulutusluotollakin perintäverot pois, tuo erotus kuitenkin lyhensi luottoa riittävän nopeasti pois.

• Pitkäaikatyötön
        NiksuNipponi kirjoitti:

Mielestäni kirjoitinkin meidän olevan pienituloisia. Oma nettoliksa noin 1300€/kk ja emännällä noin 1200€/kk.
        Ja itse ainakin näen ihmiset jokaisessa asiassa kokonaisina, en puolikkaina tms. Joten siitä tuo kirjoitus meidän tilanteesta. Arvasin kyllä että joku vielä tarkentaa asiaa noiden tulorajojen suhteen ja kiitos siitä. Ihan oikeasti.
        Voisiko silti joku tarkentaa myös pienituloisen tulorajat? Ovat enempi kuin köyhällä mutta varmasti pienemmät kuin keskituloisella. Eikö?
        Keskituloisella kuitenkin tuosta 3000€/kk-tuloista jää väkisinkin reilusti yli 2000€/kk käteen(2200-2400€/kk netto??), joten itse olen sitä mieltä, että kun kaksi ihmistä tienaa nettona yhdessä korkeintaan 300€ enempi kuukaudessa kuin yksi keskituloinen, niin kyse on silloin pienituloisuudesta kaikesta 1,5:n köyhyyskertoimista huolimatta.
        Toki tuo omistusasunto helpottaa paljon, kuten nuo ilmoittamani kulutkin sen kertoo.
        Sillä tosiaankin laskettiin, että kannattaa ennemmin maksaa hivenen kalliimmalla kulutusluotollakin perintäverot pois, tuo erotus kuitenkin lyhensi luottoa riittävän nopeasti pois.

"Ja itse ainakin näen ihmiset jokaisessa asiassa kokonaisina, en puolikkaina tms."

Kulutusyksikköinä laskien puoliso on pienempi kuluttaja. Hän käyttää samaa keittiötä, vessaa ja suihkutiloja, mikä pienentää asumiskuluja. Ruokakulut ovat pienemmät, kun kokataan kerralla kahdelle, ja yksi sähkösopimus & kotivakuutus riittää. Voidaan käyttää samaa televisiota, tietokonetta, tiskikonetta, pyykkikonetta jne.
        Puolisosi kanssa ette asu kovin ahtaasti, vaan ahtaasti asuva talous (kolmannes kaikista lapsiperheistä) asuttaisi teidän neliöissänne Helsingissä vielä lapsenkin.
        http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001715996.html

"Keskituloisella kuitenkin tuosta 3000€/kk-tuloista jää väkisinkin reilusti yli 2000€/kk käteen(2200-2400€/kk netto??)..."

Tarkoitat tuolla siis kokoaikatyötä tekevien palkansaajien mediaanituloa, joka bruttona on 2.934 euroa kuussa. Jos kyse on puolisonsa kanssa asuvasta, ev. lut. kirkkoon kuuluvasta porilaisesta (19,75:n kunnallisvero lähellä keskimääräistä 19,87:ää), on hänen veroprosenttinsa pakollisilla työttömyysvakuutus- ja eläkevakuutusmaksuilla lisättynä 28,35. Käteen jää siis 71,65 % palkasta eli 2.102 euroa per kuukausi.
        Tästä mediaanista kuitenkin täysin puuttuu osa-aikaiset palkansaajat. Heidän mediaanipalkkansa on vain 1.394 euroa/kk brutto.
        http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/palkka-suomessa-3-247-euroa-vertailumaassa-6-428-euroa-6062451

'Vaikka keskituloisille ryhmänä ei ole tilastoinnissa mitään vakiintuneita määritelmiä, on joissakin tutkimuksissa viime vuosina käytetty suhteellisiin tulorajoihin perustuvaa keskituloisten määritelmää.
        Siinä keskituloiseksi määritellään ne kotitaloudet, joiden tulot ovat 75–125 prosenttia mediaanitulosta.'
        'Euroissa mitaten tähän ryhmään päätyy, mikäli kotitalouden käytettävissä olevat nettotulot ovat yhden hengen taloudessa 17 820–29 700 euroa vuodessa eli 1 485–2 475 euroa kuukaudessa.' http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/291393-kuka-on-keskituloinen-katso-tasta-mita-tilastot-kertovat

• RahaMiäs
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

"Ja itse ainakin näen ihmiset jokaisessa asiassa kokonaisina, en puolikkaina tms."

Kulutusyksikköinä laskien puoliso on pienempi kuluttaja. Hän käyttää samaa keittiötä, vessaa ja suihkutiloja, mikä pienentää asumiskuluja. Ruokakulut ovat pienemmät, kun kokataan kerralla kahdelle, ja yksi sähkösopimus & kotivakuutus riittää. Voidaan käyttää samaa televisiota, tietokonetta, tiskikonetta, pyykkikonetta jne.
        Puolisosi kanssa ette asu kovin ahtaasti, vaan ahtaasti asuva talous (kolmannes kaikista lapsiperheistä) asuttaisi teidän neliöissänne Helsingissä vielä lapsenkin.
        http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001715996.html

"Keskituloisella kuitenkin tuosta 3000€/kk-tuloista jää väkisinkin reilusti yli 2000€/kk käteen(2200-2400€/kk netto??)..."

Tarkoitat tuolla siis kokoaikatyötä tekevien palkansaajien mediaanituloa, joka bruttona on 2.934 euroa kuussa. Jos kyse on puolisonsa kanssa asuvasta, ev. lut. kirkkoon kuuluvasta porilaisesta (19,75:n kunnallisvero lähellä keskimääräistä 19,87:ää), on hänen veroprosenttinsa pakollisilla työttömyysvakuutus- ja eläkevakuutusmaksuilla lisättynä 28,35. Käteen jää siis 71,65 % palkasta eli 2.102 euroa per kuukausi.
        Tästä mediaanista kuitenkin täysin puuttuu osa-aikaiset palkansaajat. Heidän mediaanipalkkansa on vain 1.394 euroa/kk brutto.
        http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/palkka-suomessa-3-247-euroa-vertailumaassa-6-428-euroa-6062451

'Vaikka keskituloisille ryhmänä ei ole tilastoinnissa mitään vakiintuneita määritelmiä, on joissakin tutkimuksissa viime vuosina käytetty suhteellisiin tulorajoihin perustuvaa keskituloisten määritelmää.
        Siinä keskituloiseksi määritellään ne kotitaloudet, joiden tulot ovat 75–125 prosenttia mediaanitulosta.'
        'Euroissa mitaten tähän ryhmään päätyy, mikäli kotitalouden käytettävissä olevat nettotulot ovat yhden hengen taloudessa 17 820–29 700 euroa vuodessa eli 1 485–2 475 euroa kuukaudessa.' http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/291393-kuka-on-keskituloinen-katso-tasta-mita-tilastot-kertovat

Aikamoista inttämistä..
        Olisiko tuonkin ajan vaikka voinut käyttää työpaikan hakemiseen?
        Samassa ajassa, kun rustasit tätä tilastieteeseen perustuvaa argumenttia, että NiksuNipponi on rouvansa kanssa vähintäänkin hyvätuloisia, olisit laatinut ainakin yhden työpaikkahakemuksen.
        Vai kateusko se riivaa, kun joku tienaa enempi kuin työttömänä ollessa, vaikkakaan summat eivät ole mitenkään kadehdittavan isoja?

• Tynnyrinulkopuolla

Voi kun niitä työpaikkoja on haettu urakalla vaan ovat oudosti kadonneet, vaikka jotkut täällä kovaan ääneen huutavat, että töitä riittää kaikille.

Sitäpaitsi tilastojen tutkiminen ja pähkäily antaa ihan uuden kuvan asioista, kun ei enää rajoitu minuun ja naapuriin sekä tuttuun penaan ja sen lusmuun kaveriin.

• Pitkäaikatyötön
        RahaMiäs kirjoitti:

Aikamoista inttämistä..
        Olisiko tuonkin ajan vaikka voinut käyttää työpaikan hakemiseen?
        Samassa ajassa, kun rustasit tätä tilastieteeseen perustuvaa argumenttia, että NiksuNipponi on rouvansa kanssa vähintäänkin hyvätuloisia, olisit laatinut ainakin yhden työpaikkahakemuksen.
        Vai kateusko se riivaa, kun joku tienaa enempi kuin työttömänä ollessa, vaikkakaan summat eivät ole mitenkään kadehdittavan isoja?

Kyse on keskustelusta, jonka pitäisi olla keskustelupalstoilla jopa suotavaa. Joillakin vaikuttaa olevan sellainen käsitys, että keskustelu pitäisi aina lopettaa mahdollisimman nopeasti. Ilmeisesti heidän mielestään keskustelukommentti tarkoittaa vain jollakin tunteella viskattua ensivaikutelmaa, josta sitten hypätään seuraavaan keskusteluun. Näin saadaan aikaan vain henkilökohtaisuuksiin menevää typerää solvaamista ja kevyttä höpötystä, joista ei ole mitään hyötyä kenellekään.

Vääristelit myös kommenttini sisältöä; En väittänyt nimimerkki NiksuNipponia puolisoineen likimainkaan hyvätuloiseksi. He eivät kuulu tuloillaan köyhiin, kun raja määritellään 60 prosenttiin mediaanitulosta, mutta eivät myöskään 75-125 %:lla rajattuun keskiluokkaan. Tuo 60-75 %:n ryhmä ei taida olla saanut selkeää nimitystä. Onko se sitten myös köyhät sisällään pitävä 'pienituloinen', köyhyysrajan alle jääviä enemmän tienaava 'pienehkötuloinen' vai jotain muuta?

'Köyhä' tarkoittaa myös varallisuuden vähyyttä, ei pelkkiä tuloja.

• SuhteellisuusTeoria

Varallisuus on kyllä suhteellinen käsitys, kyllä.
        Oma esimerkkini on tämä: Mulla on omistusasunto, mistä on vielä muutama tuhat euroa maksettavaa. Auto on velaton&oma, maksoin siitä joku vuosi sitten 3000€ ja siitä saisi realistisesti laskettuna 1000-1500€ myydessä. Asunto oli reilu 13000€ pyynnillä myynnissä sen ostaessani(34 neliöinen, saunallinen yksiö). Säästöjä mulla on myös jonkun verran, että loppuvelka ja säästöt lähestulkoon kuittaavat toisensa, jos tahtoo niin laskea. Eli velattomaksi varallisuudeksi asiat muuttaen varallisuuteni on noin 15000€(kämppä ja auto, tosiaan säästöt kuittaa melkein tuon loppuvelan) ja kuukausituloni bruttona 1612€/kk.
        En nyt koe olevani köyhä, mutta ei musta kyllä varakastakaan eikä edes hyvätuloista saa millään.
        Verrataan vielä mun yhtä ystävää, hänellä on velaton asunto ja auto, asuntonsa on 120000-130000€ arvoinen hyvinkin ja auto noin 10000€ arvoinen. Hänen kuukausitulonsa ovat myös aika paljonkin isommat kuin minulla, joten hänellä käsittääkseni on jo oikeasti varallisuutta.
        Mutta pärjään kyllä muuten suht hyvin ainakin omasta mielestäni ja se on se tärkein juttu. Enkä mäkään muuten olis varmaan alkanut tuohon omistusasunto-juttuun(ei olisi ollut kanttia koittaakaan tuollaista vähintään 50000 euron velkaantumista), mutta sain tuossa jokunen vuosi sitten muutaman tuhat euroa extraa, jotka sitten sijoitin tähän asuntooni silloin, kun kuulin tällaisen olevan myynnissä siihen hintaan, mitä se oli kaupan ja sain vielä sitten pankista lainaa tuon uupuvan osan kauppasummasta. Kun onhan 5000€ velkaantuminen huomattavasti pienempi paha kuin tosiaan tuon mainitsemani 50000€ velka.
        Työmatkat kyllä kasvoivat noin 30km/päivä yli 50 kilsaan, mutta eiköhän sen kestä. Ja saahan noita työmatkakuluja verotuksesta vähän takaisinkin. Autoni on kuitenkin käyttökuluiltaan suht edullinen ja sen verran vanha vielä, että pystyn korjaamaan sitä itsekin aika hyvin, jos siihen joskus vikaa tuleekin. Niin säästää siinä ainakin korjaamon työhinnat, jotka halvimmissa pajoissakin on jo noin 60€/tunti luokkaa.

• hyvinonnistuu

hyvinkin pärjää kun pienet asumiskulut, itsestä aika paljon kiinni miten rahaa osaa käyttää

• MietiskelijäM

Suomessa on vaan hyvin vaikea säästää asumis- ja ruokakuluista, jotka ovat EU-vertailussa selvästi keskivertoa suuremmat. Kun köyhän tuloista suurin osa menee noihin kuluihin, säästäminen ei ole kovinkaan paljoa itsestä kiinni.

Suomessa voitaisiin rakentaa kohtuuhintaisia asuntoja ja laskea elintarvikkeiden ALV-veroa. Molemmat vaikuttaisivat suoraan köyhimpien asemaan eikä keski- ja suurituloisille aiheutuisi kovin suurta lisäkustannusta. Kyseessä on enempi poliittinen päätös.

• asenteistakiinni
        MietiskelijäM kirjoitti:

Suomessa on vaan hyvin vaikea säästää asumis- ja ruokakuluista, jotka ovat EU-vertailussa selvästi keskivertoa suuremmat. Kun köyhän tuloista suurin osa menee noihin kuluihin, säästäminen ei ole kovinkaan paljoa itsestä kiinni.

Suomessa voitaisiin rakentaa kohtuuhintaisia asuntoja ja laskea elintarvikkeiden ALV-veroa. Molemmat vaikuttaisivat suoraan köyhimpien asemaan eikä keski- ja suurituloisille aiheutuisi kovin suurta lisäkustannusta. Kyseessä on enempi poliittinen päätös.

Suomessa voi nykyisellääkin ostaa ruokaa halvalla ihan kaupasta. Asumiskulutkin pysyvät kohtuullisina, jos ei rakenneta luksusta, vaan ihan perusasumista.
        Olen joskus ollut alan ammattilaisten kanssa keskusteluissa edullisesta rakentamisesta, keskusteluissa on tullut suurimmaksi ongelmaksi asiakkaat itse ja kauppa, ei siis poliittinen ilmapiiri.
        Luuleeko joku, että kauppaa kiinnostaa alkaa markkinoimaan tai olemaan mukana projekteissa, joissa tehdään halvalla taloja!
        Mihin on unohtunut rakentamisessa yksinkertaiset ratkaisut ja ihan perustalot? Entä asukkaiden itsensä rakentamat kerros- ja rivitalot? Olen ulkomailla nähnyt monessa maassa, kuinka asukkaat itse rakentavat mm. rivitaloja. Täällä Suomessa homma on lähes tuntematonta, voisi jopa sanoa "elämäntapainitaanien" varassa. Kuitenkin monet ovat rakentaneet täällä Suomessakin edullisen talon itselleen, kävin Kuopiossa katsomassa erästä edullisesti rakennettua kerrostaloa. Talo oli jopa todella laadukkaista materiaaleista rakennettu "miljoonatalo", mutta kustannuksiltaan edullinen.
        Puukerrostalot ovat vielä harvinaisia. Itse olin rakentamassa puukerrostaloa jo 30 vuotta sitten, tuolloin homma kaatui kaavoitukseen ja palomääräyksiin. Sittenmin kumpaakin on helpotettu. http://www.rakennuslehti.fi/2016/07/asuntomessujen-maiha-on-uuden-sukupolven-puukerrostalo/

• roletaari

Mennessämme naimisiin 1969 ansaitsi vaimoni kaupassa täydellä työajalla ja parhaassa naismyyjien luokassa ( miehillä oli omat asteikkonsa ) 350mk/kk. Veroa siitä ei mennyt paljoa mutta jotain kuitenkin.
      Hänellä oli säästössä yli 2000mk mutta ajallista kertymääkin oli useampi vuosi.
      Minun aloituspalkkani oli 1500mk/kk.

• TilastoTieteilijä

Nykyrahaksi muutettuna vuoden 1969 tulot ovat (kerroin 1,4795) 518 Eur /kk.
        Säästöt 2059€. Aloitupalkka 2219 Eur/kk

Ylipäätään kahden eri ajanjakson vertaaminen keskenään ei ole reilua, koska olosuhteet eivät ole missään suhteessa vertailukelpoiset.

https://www.stat.fi/til/khi/2015/khi_2015_2016-01-15_tau_001.html

• roletaari
        TilastoTieteilijä kirjoitti:

Nykyrahaksi muutettuna vuoden 1969 tulot ovat (kerroin 1,4795) 518 Eur /kk.
        Säästöt 2059€. Aloitupalkka 2219 Eur/kk

Ylipäätään kahden eri ajanjakson vertaaminen keskenään ei ole reilua, koska olosuhteet eivät ole missään suhteessa vertailukelpoiset.

https://www.stat.fi/til/khi/2015/khi_2015_2016-01-15_tau_001.html

En vertaa aikoja vaan sen aikaisia, keskinäisiä suhteita.
        Vaimoni oli pienestä palkastaan säästänyt yli 2000mk. Ostimme hänen säästöillään ensimmäisen automme, 1963 datsun, scandinavia mossen näköinen 3-rattivaihdetta, vajaa 100000km ajettuna maksoi 1500mk.

Aikakausin vertaaminen on vaikeaa siinäkin mielessä, että rahan arvon muutos ja palkkaindeksin kehittyminen ovat eri asiota. Samoin eri kustannuskohteiden keskinäiset suhteet ovat muuttuneet.

• EsimerkkiTämäkin

Säästäminen pohjautuu siihen, että kuluttaa vähemmän kuin ansaitsee. Jos asuu vanhempiensa luona, ei ole kummoiset menot, joten pienistäkin tuloista voi säästää ihan kohtuusummia.

Ensimmäinen tyttöystäväni säästi myös aikoinaan 1980-luvulla ensiasuntoonsa tarvittavan määrän, kun asui äitinsä luona ja siten elinkustannukset olivat lähes nolla. Äiti maksoi asunnon ja ruoan, tytär antoi muodollista ruokarahaa äidilleen 100 markkaa muistaakseni.

Opiskeluaikoina minäkin säästin kesätyöpalkat, joilla sitten jatkettiin opiskelijan muuten niin kapeaa leipää talven yli. Opiskelijasolukämppä taisi maksaa murto-osan vapailla markkinoilla vallitsevasta palkkatasosta ja opiskelijaruokalassa söi vatsansa täyteen halvalla. Kaikki muuttui, kun piti muuttaa markkinahintaiseen asuntoon ja maksaa oikeaa hintaa jokapäiväisestä ruoasta.

Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot!

• kitkunkitkun

Sairauseläkeläisenä saan noin 1100 e/kk eläkkeitä ja as.tukea. Asumiseen menee kaikkine kuluineen lähes 600 e, bussilippuun 69 e/kk. Olen siis köyhä. Toisinaan olen useiden kuukausien aikana säästämällä saanut parisataa säästöön. Joskus ammoin minulla oli jopa lähes 1500 e, mutta ne menivät kaikki nykyisen asunnon pantiksi.

Aika vaikeaa se säästäminen on kun ei kertakaikkiaan jaksa kököttää aina kotona, lähin kunnollinen kauppa on 4,5 km päässä ja bussilla on siis pakko kulkea (selkä paska, ei pysty repulla raahaamaan enää järjettömiä määriä ruokaa), joten samantien kannattaa ostaa se kk-lippu samantien.

Ja sen takia että pitää voida ajella lähiseudulla säästäminen on himpun vaikeampaa, että ei tässä mitään ulkomaan matkoja tehdä. Jos muuttaisin alueelle jossa on kaikki palvelut, asumiskulut saattaisivat nousta niin että bussiajeluista jääneet varat menisivät kuitenkin käyttöön.

• SamanlainenTapaus

Sehän tässä Suomenmaassa mättää valitettavasti.
        Jos asut niin, että kaikki tarpeellinen on kävely- ja pyöräilymatkan päässä, niin asuminen maksaa niin helkkaristi. Ja järkihintainen asuminen taas vaatii ainakin tuloihin nähden älyttömän hintaista kulkemista. On se sitten oma auto tai julkiset kulkuneuvot. Ja tosiaan tuo 69€ noista tuloista on kyllä iso siivu pois kaikesta muusta.

• miksivalittaa
        SamanlainenTapaus kirjoitti:

Sehän tässä Suomenmaassa mättää valitettavasti.
        Jos asut niin, että kaikki tarpeellinen on kävely- ja pyöräilymatkan päässä, niin asuminen maksaa niin helkkaristi. Ja järkihintainen asuminen taas vaatii ainakin tuloihin nähden älyttömän hintaista kulkemista. On se sitten oma auto tai julkiset kulkuneuvot. Ja tosiaan tuo 69€ noista tuloista on kyllä iso siivu pois kaikesta muusta.

Miksi pitää asua kävelymatkan päässä kaikesta ja vielä pääkaupunkiseudulla, jos ei ole aikomustakaan olla missään töissä tai edes hakea töitä? Jos asut jossain muuttotappiokunnan kirkonkylässä, ei asuminen maksa juuri mitään ja palvelut pelaa kävelymatkan etäisyydellä.
        Jos vielä valitset asuinpaikkasi halpisbussien reittien varrelta, pääset muutamalla eurolla vaikka ulkomaille. Raha riittää ja siitä jää vielä säästöönkin! Osan vuotta voit asua vielä ulkomailla ja voit vuokrata asuntoasi tilapäisesti jollekin toiselle esim. opiskelijalle. Suomessa on runsaasti paikkuntia, joissa on mahdollista em. asuminen ja asunnon vuokraaminen.

• SamanlainenTapaus
        miksivalittaa kirjoitti:

Miksi pitää asua kävelymatkan päässä kaikesta ja vielä pääkaupunkiseudulla, jos ei ole aikomustakaan olla missään töissä tai edes hakea töitä? Jos asut jossain muuttotappiokunnan kirkonkylässä, ei asuminen maksa juuri mitään ja palvelut pelaa kävelymatkan etäisyydellä.
        Jos vielä valitset asuinpaikkasi halpisbussien reittien varrelta, pääset muutamalla eurolla vaikka ulkomaille. Raha riittää ja siitä jää vielä säästöönkin! Osan vuotta voit asua vielä ulkomailla ja voit vuokrata asuntoasi tilapäisesti jollekin toiselle esim. opiskelijalle. Suomessa on runsaasti paikkuntia, joissa on mahdollista em. asuminen ja asunnon vuokraaminen.

En nyt kyllä valittanut, totesin vain asianlaidan.
        Titenkin jos ihminen onnistuu järkkäämään asumisensa niin, että asuu todella halvasti ja pääsee matkustamaankin puoli-ilmaiseksi tavalla millä sitten pääseekin, niin hyvähän se niin.
        Ja jos haluaa olla työttömänä, niin hyvä niin.

• dsfsdvvs

Ei 40 vuotias enää missää vanhempien luona ainakaa asu. Eikö raksuta yhtään miksiköhän.

• dsfsdvvs2

Niin mitäs tuo kommentti tähän liittyy?
        Tai no tietysti toisten siivellä asuminen kyllä auttaa säästämään, on ne toiset sitten omat vanhemmat tai joku/jotkut muu(t), mutta kuitenkin...
        On kuitenkin itsestään selvä asia, että äärimmäisen harva suomalainen asuu enää 40-vuotiaana vanhempiensa tai muidenkaan sukulaisten nurkissa.

• Äääääääpp

Ei varmaan jää

• TapaTämäkin

Itse olen kehittänyt ainakin itselleni aika hyvin sopivan tavan säästää.
      En mä nyt ihan niihin köyhimpiin kuulu, mutta ei mun tulot kyllä mitkään isotkaan ole ja elän vielä yksin, joten pakkohan tässä on olla nuuka. Ja yritän ainakin tehdä vielä siitä mielekästäkin.
      Kun tarjouksia tarkkaan seuraamalla ja niitä hyödyntämällä kyllä pärjää pienilläkin tuloilla, on se ruoka, kotitaloustarvikkeet tms. Niin mä aina laitan tän tarjous- ja normihinnan erotuksen säästöön.
      Tokmannilla esimerkiksi on vielä sinänsä kiva tapa laittaa kuittiin erikseen, paljonko milläkin kertaa asiakas säästi tarjoustuotteita ostaessa, niin laitan sen erotuksen säästöön silloin, kun siellä tulee asioitua. Nuo säästöt vaihtelee muutamasta eurosta 20€/käynti.
      Ja sitten esimerkiksi kahvissa pidän tuota 3€ pakettihintaa kipurajana, vaikkakin usein juonkin joko Priima-kahvia(2,49€/pkt) tai vaaleata K-menua(1,75€/pkt sittarissa). Nuo on ihan juotavia kahveita vielä, Priima jopa aika hyvääkin. Ja näitä parempia merkkejä ostan lähinnä tarjouksista, kun niitä saa 2-2,5€ pakettihinnalla ja joiden normihinta on tosiaan vähintään sen 3€. Mulla kuitenkin kuluu jonkun verrankin kahvia kuukaudessa, niin tuleehan tuostakin jo jotain säästöä, kun pistää tuonkin erotuksen jemmaan. Jne jne. Tuolla tavoin mulla ainakin tulee väkisinkin useampi kymppi kuukaudessa säästöön, et mä laitan aina sen säästyneen summan jemmaan ja käyn kuun lopussa aina talletusautomaatilla laittamassa ne tilille. Käteisellä maksavana mä yleensä laitan vielä nuo kaikki pikkuhilutkin "pennipankkiin", joten niistäkin kertyy jonkinmoinen summa huomaamatta säästöön. Ja tietysti kyllä mä pyrin muutenkin säästämään vielä tämänkin lisäksi aina mahdollisuuksien mukaan, että kyllä sitä ainakin itse saa suht pienelläkin vaivalla 100-200€/kk säästöön. Joskus enempikin.
      Nettotulot mulla on hitusen päältä 1400€/kk. Eli ei olemattomat mutta ei todellakaan mitkään isotkaan. En tiedä, puhuiko aloittaja netto- vai bruttotuloista kirjoituksessaan, mutta nettotulothan ne on se, mikä ihmisten maailmaa todellisuudessa pyörittää.
      Vaikka kyllä mäkin nyt turhaankin laitan rahaa, eli mä poltan tupakkaa(tosin max 3 savuketta päivässä ja joskus piippua). Eli askillinen/pussillinen tupakkaa riittää mulla helkkarin kauan. Juopottelen 3-4 kertaa vuodessa ja nekin kerrat hyvässä seurassa joko kotona tai vieraana. Ja mäyräkoira riittää mulle illaksi todella hyvin, sen kun ostaa vielä irtopulloina, niin hinta ei ole paha. Olvi maksaa Tokmannilla 83snt/plo, joten irtopulloina tuo mäyris maksaa 9,96€.
      Että pihistellään nyt reilusti siitäkin sitten, kun on kerta siihen alettu!!!;);)
      Mutta tosiaan, ihan tällaisillä pikkujutuilla kyllä tekee kuukaudessa jo ainakin tuon tasoista säästöä, mistä aloittajakin kirjoitti. Eli hyvinkin tuon vähintään 75€/kk.
      Tällaisiin nyt ei kannata alkaa, mitä telkussakin on joissain dokkareissa näytetty.
      Että ruuat pengotaan roskiksesta ja sitten pissataan johonkin astiaan, mikä tyhjätään pihalle, että säästää muutaman kympin vuodessa vesimaksuissa.
      Et sellainen on jo sairasta.

• MetsäläisenPirulainen

Tuo on hyvä tapa.
        Itsellä pidän viikkobudjettia sillä periaatteella, et kaikki mitä siitä yli jää, menee säästöön. Ja samalla tarjousten hyödyntämisellä haen siihen vielä "katteita" lisää.
        Toki sit jos mitä joskus tarvitsee hankkia ylimääräistä, niin hankin sen tietysti vaikka budjetti ylittyisikin, mutta muuten tosiaan samalla mennään. Ja tiedän nyt aikas tarkkaan, mitä mun eläminen viikossa kustantaa, niin tuon kattosumman rajoissa pysyminen on aika helppoa.
        Toki kulut on aika korkeat täällä haja-asutus alueella lähinnä välimatkojen takia, mutta se nyt täytyy vain kestää. Eli tarvitsen autoa väkisinkin. Vielä kun mulla työpaikka ja lähin kaupunki kauppoineen sijaitsevat kumpikin reilu 10km päässä ja eri suunnilla vielä toisistaan, niin kulkemisesta tulee kuluja jonkin verran. Kauppareissuja kun ei voi varsinaisesti työmatkojen ohessa hoitaa, niin pidän siitä kiinni, että käyn kerran viikossa kaupungissa, korkeintaan 2. Ja ostan tietysti sit reilummin aina kerralla, niin ei tosiaan tarvi joka välissä ajella pikkujuttujen takia.
        Kämppä mulla on pientalo valtatien tuntumassa, et tämä on hyvä juttu oman rauhan takia. Jotenkin olin kyllästynyt tuohon kyräilyyn, mitä maalaispitäjien taajamakeskittymissä se elämä aina on, niin tämä perintötorppa oli kuin taivaanlahja aikanaan. Mulla oli sen verran extraa ja vaihdoin rahallisen perintöosani tähän, että yksi meidän sakista "päästi irti" tästä talo-osuudestaan ja velipojalle makselen vielä jonkin aikaa hänen osuuttaan pois tästä. Ja nämä käyttökulutkin, mitkä tuli mun niskoille käyttöoikeuden myötä, lasketaan myös hyväksi tuosta loppuosasta pois, niin mun kannalta oli tosi hyvä diili. Ja onneksi tämä sopi tosiaan sisaruksillekin hyvin.
        Et asumiseen ei mulla sinänsä mene paljoa, sähkö ja kotivakuutus taitaa olla ne isoimmat kulut, et esim kiinteistövero ei ole paljoa tällaisella alueella tällaisesta pikkutorpasta. Vesi tulee omasta kaivosta ja polttopuuta saa omalta metsäpalstalta ja naapureita ei juuri ole tässä 2km säteellä. Ja nekin jotka ovat, ovat tosi mukavia ja antavat sitä omaa rauhaa siinä missä seuraakin sitten kun sitä tarvitsee.
        Autona mulla on tällainen takavetoinen Lada, et bensaa se vie kuin pieni perkele ja on karmea ajettava, mutta on simppeli korjata ja muut kulutkin on taas edulliset. Niin siinäkin nyt säästää vakuutuksissa ynnä muissa kuitenkin pitkän pennin uusiin verraten. Ja kyllä silläkin nyt sentäs liikkumaan pääsee ja vetokoukullisena farkkuna voi kuskata isompiakin eriä tavaraa milloin sitä tarvitsee. Seuraava auto on kyllä sitten joku inhimillisempi paukkulauta, mikä sit tuleekin merkiltään olemaan.
        Sit tietysti kalastus ja keräily on mulle kanssa yksi tapa säästää kivan ajankulun lisäksi. Kilsan päässä on kuitenkin iso ja kalaisa järvi, mistä saa nyt kuitenkin useamman kilon kalaa kuukaudessa parilla pyydyksellä ja vapakalastuksella. Niin ei tarvitse maksaa kauppiaille 20-30€ kilohintaa kuhasta esimerkiksi, kun sitä saa hakemisen vaivalla omiksi tarpeiksi melkein takapihalta käsin.
        Pidän myös pientä ryytimaata tontin perällä, mistä saan aika isonkin satsin pottuja ym juureksia omiin tarpeisiin jne.

• erttkkl

SUKAT VOI KÄYTTÄÄ KAKSI VARVIA, KUN KÄÄNTÄÄ REÄT YLÄPUOLELLE!

• Säästäjä

Ja alushousuja voi käyttää puolet pitemmän ajan pesemättä kun
        kääntää puhtaan puolen sisäpuolelle ja pesee vasta sitten kun
        kumpikin puoli on paskassa.
        Säästyy pesuainetta ja vettä, lisäksi maailma pelastuu.
        Säästyneen veden voi lähettää afrikkaan.

• PalleGunnarsson

Tarjouksia seuraamalla ja niitä hyödyntämällä kyllä vähintäänkin pärjää hyvin kyllä pienilläkin tuloilla, luultavasti saa ainakin vähän jotain säästöönkin.
      Noita kuponkitarjouksia nyt ei kait niin hirveästi nykyään enää ole, mutta muutenhan tuo tyrkkyshoppailu tosiaan kannattaa.
      Nyt esim jouduin hommaamaan uuden pesukoneen ja fillarin(toki nää ei ole edes jokavuotisia ostoksia, mutta kuitenkin).
      Edellinen kone hajosi ja fillari lähti jonkun paskanarkkarin matkaan hiljattain. En kyl olis uskonut asuinpaikastani johtuen, että vähän syrjempäänkin riittää noita rosvoja, mutta väärässä olin,.
      Niin tuo pesukone oli tarjouksesta 189€, normihinta 299€, ja toi fillari taasen oli jonkun erän viimeinen kappale, mikä oli 200€ poistohinnalla. Normihinta 349€. Eli 260€ tuli noista jo säästöä.
      Ja hain muutenkin Tokmannilta lisäksi kaikkea tarpeellista(3 leffaa oli ainoa turhake siinä kasassa). Keräsin kaikki tarjouksesta ja kassalaskurin mukaan tarjous noista oli reilu 44€. Eli reilu 300 euroa jäi käteen normihintoihin verraten.
      Tokmannilla on vielä sinänsä kiva, kun ko ketjun liikkeissä saa joskus "laatukahvia" puoli-ilmaiseksi, kun niissä alkaa olla päiväykset lähellä ja nämä tarjoukset tulee kuitenkin jo hyvissä ajoin voimaan.
      Nytkin oli Gevaliaa 1,90€/pkt(normisti 3,50€/pkt), joten tietysti otin ne loput 7pkt koriin mukaan. Syyskuussa kuitenkin vasta parasta ennen-päiväys tulee täyteen. 2pkt kylläkin menee kaverille, mutta kesä menee komeasti näilläkin sumpeilla. Brazil-kahvia kanssa joskus sai samalla periaatteella, 2,99€/pkt, kun normisti maksaa liki vitosen.
      Autoina mulla on aika vanhoja vehkeitä, suurin osa on ollut viime vuosina vanhoja Opeleita, Kadettia ja kasari-Corsaa.
      Nyt ostin hiljattain 25v vanhan Mazda 626:n. Kirveli kyllä maksaa siitä 1300€ liikkeeseen, sain tingattua siitä kyllä poiskin vaikka ilmaa tohon hintaan jäi siltikin, mutta toisaalta kun autolla oli ajettu vasta reilu 110tkm ja japsilaatu nyt kuitenkin on hyvää, niin ei siinä oikeastaan tarvinnut miettiä et kannattaako. Vielä kun kilsat pitää varmasti paikkansa ja auto on muutenkin pidetty poikkeuksellisen hyvin.
      Bensaa tuo nyt vie aika paljon nykyautoihin verraten ainakin, kuitenkin 2-litrainen kone nokalla, mutta muuten on aika edullinen pitää ja sitä pystyy korjaamaan itsekin.
      Bensaa mä vielä ostan aina vähän niinkuin varastoon, jos tarpeeksi halvalla saa.
      Mun yhden ystävän lähellä on yksi kylmäasema, missä usein on jostain syystä 2-6 senttiä halvempi litrahinta, kuin näillä asemilla, mitä on mun nurkilla.
      Niin useimmiten frendillä käydessä tankkaan siellä sitten aina sen mitä pystyy ja jos tarpeeksi halpaa on (omiin asemiin verraten), niin mulla on vielä 20litran jerrykannu takaluukussa mukana minkä tankkaan myös mukaan kotiin. Ja kaverikin joskus taas käydessään tuo mulle kannullisen menovettä, jos se tosiaan on edullisempaa.
      Kun ei mun kilsoilla eikä tuloilla kannata metsästämään alkaa, eikä sentin hintaeron päälle laskea. Mutta pitkässä juoksussa tuollainen 3-4 sentin ero litrahinnassa tekee jo jotain. Ja vielä tosiaan, kun ostaa samantien 50-60litraa. Miten tankissa nyt onkin tilaa varakannu lisäksi.
      Mutta tosiaan, tarjouksilla venyttää kyllä aika helpostikin pitkän siivun kuukauden rahoista ja loppuja saa vielä sillä, kun vähän miettii ja viitsii nähdä käytännön vaivaa asioiden eteen.
      Et mäkin yleensä saan ainakin jotain kuukaudessa säästöön ja huonoinakin aikoina mulla riittää tuo palkka aika hyvinkin kuukauden menoihin. Et joskus hyvin harvoin käy niin, että rahat loppuu kesken ja joutuu säästöistä syömään.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      370
      2878
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1569
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      13
      1101
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1017
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      988
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe