Siskoni on jo vannoutunut sinkku. Hän ei haaveile mitään suhdejuttuja.
Mutta välillä mietin, miten vähän ja suppeasti hän haluaa tietää asioista. Ei minuakaan kiinnostele ihan kaikki... mutta omaan elämääni liittyvät jutut kyllä haluan tietää.
Ja mistä rn mitään tiedä, mikä liittyy elämääni, käytännössä luovutan päätäntävallan muualle. Jos en tiedä mitään vaikka verhojen ripustuksesta tms. Luovutan vastuun vaikka verhojrn myyjälle...joka voi kusettaa minua vaikka miten...
Hommasin systerille halvalla uudet talvirenkaat. Tuumittiin yhdessä, että hoidetaan ne syyslomalla (viime viikko) hän ei tuonut edellisiä mukanaan.... koska luuli, että renkaat tulee vanteineen uusiksi.... ei tiennyt, että kumit ja vanne on eri asia... ja enhän mäkään tiennyt, että joku voi olla niin kujalla...
Sinkkuihmisten suppea kuva maailmasta.
120
678
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Sinkkupalsta on ollut hyvin hiljainen. On olemassa yleiset faktat ja sitten on näkemykselliset faktat. Nämä ovat omia määritelmiäni. Näkemykselliset faktat ovat kokemusperäisiä ja riippuvat itse kokijasta. Kyse on tällöin eri perspektiiveistä eri ihmisillä miten kukin minkäkin asian kokee.
Esim. mies ei voi tietää miltä tuntuu olla nainen eikä nainen voi tietää miltä tuntuu olla mies. Joku voisi näsäviisaana esittää että s-puoli on identiteettiin pohjautuva asia. Fysiologia kuitenkin tekee sen että olennaisia eroavaisuuksia on havaittavissa naisen ja miehen välillä.
Toinen esimerkki on jos äitinsä kellarissa majailevalta seinään tuijottelevalta, täydellisesti syrjäytyneeltä hikikomorimieheltä kysytään asioita sosiaalisesta elämästä vs. jos kysyttäisiin 10 lapsen isältä joka olisi hevoshampainen ekstrovertti ja mielellään vieläpä jonkin sortin yritysjohtaja.
Joskus asiat on vain koettava itse jotta voi tietää mikä sopii itselle ja mikä ei. Elämässä ajaudutaan usein eri elämäntilanteisiin. Kysymys kuuluu että kannattaako elämäänsä edes suunnitella? Sanoisin että vain vähäisessä määrin ja välietappien saavuttamisen kautta.- AnonyymiUUSI
Minusta kannattaisi olla kiinnostunut onaan elämään liittyvistä asioista aina...
Mutta niin ei vaan tunnu käyvän... - AnonyymiUUSI
"Fysiologia kuitenkin tekee sen että olennaisia eroavaisuuksia on havaittavissa naisen ja miehen välillä."
Mistä tiedät, tuntuuko erilaiselta olla nainen vai mies? Ethän voi tietää, jos kokemus tuntuukin samalta? Eihän fysiologiasta voi johtaa kokemuksia.
Minä väitän, että kulttuuri ja sosiaaliset rakenteet muovaavat sukupuolta paljon enemmän kuin fysiologia.
🦄 - AnonyymiUUSI
"On olemassa yleiset faktat ja sitten on näkemykselliset faktat. Nämä ovat omia määritelmiäni. Näkemykselliset faktat ovat kokemusperäisiä ja riippuvat itse kokijasta. Kyse on tällöin eri perspektiiveistä eri ihmisillä miten kukin minkäkin asian kokee.
Esim. mies ei voi tietää miltä tuntuu olla nainen eikä nainen voi tietää miltä tuntuu olla mies."
Se mikä tässä eniten häiritsee on, että ensin erotat yleiset faktat ja kokemukselliset faktat. Heti SAMAAN HENGENVETOON väität kokemuksellista faktaa (sitä miltä jokin sukupuoli tuntuu) yleiseksi faktaksi FYSIOLOGIAN perusteella. Eli tekemäsi erottelu ei pidä.
Ei minua niin kiinnosta, ovatko kaikki kanssani samaa mieltä. En vain ymmärrä ihmisiä, jotka ajattelevat noin epäkoherentisti kuin sinä.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Fysiologia kuitenkin tekee sen että olennaisia eroavaisuuksia on havaittavissa naisen ja miehen välillä."
Mistä tiedät, tuntuuko erilaiselta olla nainen vai mies? Ethän voi tietää, jos kokemus tuntuukin samalta? Eihän fysiologiasta voi johtaa kokemuksia.
Minä väitän, että kulttuuri ja sosiaaliset rakenteet muovaavat sukupuolta paljon enemmän kuin fysiologia.
🦄Tykkäät väitellä, se on itseisarvo sinulle. Mies ei voi tietää miltä tuntuu kärsiä menkoista, olla raskaana ja kokea synnytyskivut. Nainen ei voi tietää miltä tuntuu kun naama on täynnä karvoja ja testot virtaavat suonissa jne. Kyllä täältäkin pesee. Tällä videolla kaksi naista ottelevat keskenään nyrkkeilykehässä. https://www.youtube.com/watch?v=nsFEpqbhrWA . Olen ristinyt heidät naiseksi ja "naiseksi". Saisivatko keskenään lapsen jos oikein himoissaan yrittäisivät?
Kantaeurooppalainen mies on nykymuotoisena demonisoitu käsite. Tätä kukaan ei voi kiistää. Piste. Tämä on sitä niin kutsuttua kulttuuria. Tiedän kyllä että monet kantismiehet ovat varsinaisia monstereita. Esim. useat slaavimiehet ovat kyllä aggressiivisia ja tunne-elämältään vajavaisia. Olen tavannut hyvinkin häiriintyneitä suomimiehiä. Geenit Venäjältä kun ihan rehellisiä ollaan. Itse olen kantismies.
Ideanani ei edes ollut paneutua mitenkään eksaktisti sukupuolisuuksiin. Aivan yhtä hyvin olisin voinut viitata vaikkapa sellaiseen kokemusperäiseen tietoon että jos kysyttäisiin millaisessa maailmassa elämme ja toinen vastaajista olisi onnellinen, toinen masentunut, niin kyllähän heiltä saisi aika erilaiset vastaukset. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tykkäät väitellä, se on itseisarvo sinulle. Mies ei voi tietää miltä tuntuu kärsiä menkoista, olla raskaana ja kokea synnytyskivut. Nainen ei voi tietää miltä tuntuu kun naama on täynnä karvoja ja testot virtaavat suonissa jne. Kyllä täältäkin pesee. Tällä videolla kaksi naista ottelevat keskenään nyrkkeilykehässä. https://www.youtube.com/watch?v=nsFEpqbhrWA . Olen ristinyt heidät naiseksi ja "naiseksi". Saisivatko keskenään lapsen jos oikein himoissaan yrittäisivät?
Kantaeurooppalainen mies on nykymuotoisena demonisoitu käsite. Tätä kukaan ei voi kiistää. Piste. Tämä on sitä niin kutsuttua kulttuuria. Tiedän kyllä että monet kantismiehet ovat varsinaisia monstereita. Esim. useat slaavimiehet ovat kyllä aggressiivisia ja tunne-elämältään vajavaisia. Olen tavannut hyvinkin häiriintyneitä suomimiehiä. Geenit Venäjältä kun ihan rehellisiä ollaan. Itse olen kantismies.
Ideanani ei edes ollut paneutua mitenkään eksaktisti sukupuolisuuksiin. Aivan yhtä hyvin olisin voinut viitata vaikkapa sellaiseen kokemusperäiseen tietoon että jos kysyttäisiin millaisessa maailmassa elämme ja toinen vastaajista olisi onnellinen, toinen masentunut, niin kyllähän heiltä saisi aika erilaiset vastaukset."Mies ei voi tietää miltä tuntuu kärsiä menkoista, olla raskaana ja kokea synnytyskivut. Nainen ei voi tietää miltä tuntuu kun naama on täynnä karvoja"
Sivusta totean, että ei nainenkaan tiedä noista mitään, ellei ole itse kokenut ja moni ei koskan koe. Esimerkiksi kuukautiskipuja vähättelevät eniten naiset, joilla on itsellään vain lieviä kipuja. Suuri enemmistö naisista myös tietää miltä tuntuu, kun on karvoja erilaisissa ei toivotuissa paikoissa, esimerkiksi naamassa. Ei nisten karvanpoisto turhaan ole yksi suurimmista bisneksistä tällä pallolla.
En tunne yhtään normaalia kantismiestä, joka kokisi olevansa demonisoitu. Kaikki tuntemani tuollaiset ovat jollain tavalla marginaalissa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Mies ei voi tietää miltä tuntuu kärsiä menkoista, olla raskaana ja kokea synnytyskivut. Nainen ei voi tietää miltä tuntuu kun naama on täynnä karvoja"
Sivusta totean, että ei nainenkaan tiedä noista mitään, ellei ole itse kokenut ja moni ei koskan koe. Esimerkiksi kuukautiskipuja vähättelevät eniten naiset, joilla on itsellään vain lieviä kipuja. Suuri enemmistö naisista myös tietää miltä tuntuu, kun on karvoja erilaisissa ei toivotuissa paikoissa, esimerkiksi naamassa. Ei nisten karvanpoisto turhaan ole yksi suurimmista bisneksistä tällä pallolla.
En tunne yhtään normaalia kantismiestä, joka kokisi olevansa demonisoitu. Kaikki tuntemani tuollaiset ovat jollain tavalla marginaalissa.Mut Semenya voittaa. https://www.youtube.com/watch?v=psxr58zKi6g . Yleinen politiikka on länsimaissa jo pitkään hieronut 💩 ihmisten naamoille. Kun otetaan yhtälöön sukupuolisuudet niin realiteetit ovat nähtävissä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mut Semenya voittaa. https://www.youtube.com/watch?v=psxr58zKi6g . Yleinen politiikka on länsimaissa jo pitkään hieronut 💩 ihmisten naamoille. Kun otetaan yhtälöön sukupuolisuudet niin realiteetit ovat nähtävissä.
Kuka lieneekään,niin hän onkin sitten varsin hyvä esimerkki siitä, että monimuotoisuus kannattaa muistaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kuka lieneekään,niin hän onkin sitten varsin hyvä esimerkki siitä, että monimuotoisuus kannattaa muistaa.
Kiitos että muistutit siitä. Peräänkuulutan tässä että alkuperäiskansoja on syytä kunnioittaa ja pyrkiä säilyttämään heidän kulttuurinsa. EU:n mepeille hieman mietittävää. Silloin kun kulttuurien sekoittumisten välillä on sopiva suhde niin tasan niin kauan kaikki on hyvin. Elämme kuitenkin maailmassa missä ääripäät usein kukoistavat. Rakkain terveisin, "Laurel Hubbard".
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos että muistutit siitä. Peräänkuulutan tässä että alkuperäiskansoja on syytä kunnioittaa ja pyrkiä säilyttämään heidän kulttuurinsa. EU:n mepeille hieman mietittävää. Silloin kun kulttuurien sekoittumisten välillä on sopiva suhde niin tasan niin kauan kaikki on hyvin. Elämme kuitenkin maailmassa missä ääripäät usein kukoistavat. Rakkain terveisin, "Laurel Hubbard".
Jokainen"alkuperäisasukas" päättäköön ihan itse missä määrin haluaa kulttuuriaan suojella. Tämä asia ei kuulu poliitikoille.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa taas hyvä esimerkki suppeasta maailmankuvasta ... vaatia nyt poliitikoilta jootain suojelua, vaikka me alkuperäisasukkaat emme ole edes keskenämme yksimielisiä omasta kulttuuristamme. Onko mitään suppempaakuin olettaa, että kaikki "me"'ajattelemme kuten "minä" ajattelen?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen"alkuperäisasukas" päättäköön ihan itse missä määrin haluaa kulttuuriaan suojella. Tämä asia ei kuulu poliitikoille.
Ison kuvan päätökset jotka koskettavat meitä kaikkia suuntautuvat politiikan kautta. Tavallisella kansalaisella ei ole juuri mitään valtaa päättää näistä asioista kuten siitä, mihin suuntaan yhteiskunta on kallistumassa. Saamelaiset ovat jo perinteisesti olleet EU:n ikeessä. Monimuotoisuuden laiminlyönti näkyy esim. siinä kun 1 % ihmiskunnasta on yhtä rikkaita kuin köyhin 50 %. Eikös maailman pitäisi olla tänä päivänä kommunistisempi kuin koskaan, eli kaikkien pitäisi olla kaikille yhteistä?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ison kuvan päätökset jotka koskettavat meitä kaikkia suuntautuvat politiikan kautta. Tavallisella kansalaisella ei ole juuri mitään valtaa päättää näistä asioista kuten siitä, mihin suuntaan yhteiskunta on kallistumassa. Saamelaiset ovat jo perinteisesti olleet EU:n ikeessä. Monimuotoisuuden laiminlyönti näkyy esim. siinä kun 1 % ihmiskunnasta on yhtä rikkaita kuin köyhin 50 %. Eikös maailman pitäisi olla tänä päivänä kommunistisempi kuin koskaan, eli kaikkien pitäisi olla kaikille yhteistä?
Jatkan vielä. Joudunko nyt automaattisesti kuoltuani H*lvettiin kun minulla on kämpilläni Afrikan tähti-peli, markkinoilta jo poistunut Uncle Ben's:in tyhjä riisipaketti sekä turkkilaisen jogurtin purkki missä on erehdyttävästi kuvattuna kreikkalainen mies? Kerronko kotiosoitteeni jotta voitte tulla hakemaan minut tulikuuman katkuisilla hiilihangoilla? Ottakaa varoilta teiserit ja nippusiteet messiin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai, mutta kuten todettua kun emme me itsekään ole yksimielisiä kulttuuristamme. Ylhäältä päinkö haluat määritettävän mikä sinun kultuurisi on? Entäs kun se enemmistön haluama ei olekaan se miten sinä kuulttuurisi koet?
Näin 7/8 saamelaisena totean, että hyvin moni vinkuu myös ihan turhaan ja hyvin iso uhkasta tee mukamas kulttuuriamme suojelevien omien taholta. Moni heistä haluaa päätöksillään näivettää saamelaiskulttuurin marginaaliseksi monoliitiksi, joka ei kiinnosta, ei saakaan kiinnostaa ketään sen ulkopuolista. Se jos mikä takaa kulttuurin kuolemisen. Nytkin pyritään iso osa omista täysin päätöksenteon ulkopuolelle. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jatkan vielä. Joudunko nyt automaattisesti kuoltuani H*lvettiin kun minulla on kämpilläni Afrikan tähti-peli, markkinoilta jo poistunut Uncle Ben's:in tyhjä riisipaketti sekä turkkilaisen jogurtin purkki missä on erehdyttävästi kuvattuna kreikkalainen mies? Kerronko kotiosoitteeni jotta voitte tulla hakemaan minut tulikuuman katkuisilla hiilihangoilla? Ottakaa varoilta teiserit ja nippusiteet messiin.
Mä en usko, helvettiin, eikä minua kyllä kiinnosta vattujakaan joku afrikan tähti. Sen kun omistat ko. pelin. Se on kyllä aika hiton tylsä, mutta se taas on ihan eri kysymys. Suppeasta maailmankuvasta kuitenkin kertoo taas se, että kuvittelet minkään noista kiinnotavan.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihan aiheen vierestä kysyn, että miksi siinä turkkilaisessa jugurtissa on kreikkalainen mies?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mut Semenya voittaa. https://www.youtube.com/watch?v=psxr58zKi6g . Yleinen politiikka on länsimaissa jo pitkään hieronut 💩 ihmisten naamoille. Kun otetaan yhtälöön sukupuolisuudet niin realiteetit ovat nähtävissä.
IHMINEN ON IHMINEN EI HENKILÖ.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tottakai, mutta kuten todettua kun emme me itsekään ole yksimielisiä kulttuuristamme. Ylhäältä päinkö haluat määritettävän mikä sinun kultuurisi on? Entäs kun se enemmistön haluama ei olekaan se miten sinä kuulttuurisi koet?
Näin 7/8 saamelaisena totean, että hyvin moni vinkuu myös ihan turhaan ja hyvin iso uhkasta tee mukamas kulttuuriamme suojelevien omien taholta. Moni heistä haluaa päätöksillään näivettää saamelaiskulttuurin marginaaliseksi monoliitiksi, joka ei kiinnosta, ei saakaan kiinnostaa ketään sen ulkopuolista. Se jos mikä takaa kulttuurin kuolemisen. Nytkin pyritään iso osa omista täysin päätöksenteon ulkopuolelle.Digitaalinen kultturelli ekskursio Euroopan sivistyksen kehtoon, Ranskaan: https://www.youtube.com/watch?v=4Me9MaPLRCo . Päätöksenteosta voitaisiin vääntää vaikka kuinka. Se menisi kuitenkin puhtaaksi spekulaatioksi ja loppumattomaksi kädenväännöksi joten on ihan turha edes alkaa keskustelemaan aiheesta. Lähimmäisenrakkautta Puolan-Valko-Venäjän rajalta: https://www.youtube.com/watch?v=w9I4sd9tV-Q . Sodankäyntiä Puolan rajalla: https://www.youtube.com/watch?v=Ai20V_NVTG8 . Itsesuojeluvaistoa vai ei? Kuka haluaa toivottaa tervetulleeksi vihamielisiä maailmankansalaisia, kuka ei. Riippuu keneltä kysytään.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mä en usko, helvettiin, eikä minua kyllä kiinnosta vattujakaan joku afrikan tähti. Sen kun omistat ko. pelin. Se on kyllä aika hiton tylsä, mutta se taas on ihan eri kysymys. Suppeasta maailmankuvasta kuitenkin kertoo taas se, että kuvittelet minkään noista kiinnotavan.
Ajatuksenani oli demonstroida mitä ajattelen än äs poliittisesta korrektiudesta. Puolustuksekseni voin sanoa sen että edellä mainitsemani ihmiskunnan kehityksen reliikit muistuttavat ainiaan lajimme kehityksestä ja tähän kytkeytyvistä yhteiskunnallisista muutoksista. Historian muistaminen auttaa välttämään virheiden tekemistä jatkoa ajatellen. Sanotaan että kolmas kerta toden sanoo. Nähtäväksi jää, pitääkö kyseinen teesi paikkansa maailmansotien kohdalla vai ei.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Digitaalinen kultturelli ekskursio Euroopan sivistyksen kehtoon, Ranskaan: https://www.youtube.com/watch?v=4Me9MaPLRCo . Päätöksenteosta voitaisiin vääntää vaikka kuinka. Se menisi kuitenkin puhtaaksi spekulaatioksi ja loppumattomaksi kädenväännöksi joten on ihan turha edes alkaa keskustelemaan aiheesta. Lähimmäisenrakkautta Puolan-Valko-Venäjän rajalta: https://www.youtube.com/watch?v=w9I4sd9tV-Q . Sodankäyntiä Puolan rajalla: https://www.youtube.com/watch?v=Ai20V_NVTG8 . Itsesuojeluvaistoa vai ei? Kuka haluaa toivottaa tervetulleeksi vihamielisiä maailmankansalaisia, kuka ei. Riippuu keneltä kysytään.
Nuo ovat ranskalaisten ja puolalaisten asioita. Heillä oletettavasti on noista mielipide. Minun mielipiteeni on, että minun kuuluu jättää nuo heidän päätettävikseen ja yrittää tukea sitä mitä he nyt sitten päättävätkään
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ajatuksenani oli demonstroida mitä ajattelen än äs poliittisesta korrektiudesta. Puolustuksekseni voin sanoa sen että edellä mainitsemani ihmiskunnan kehityksen reliikit muistuttavat ainiaan lajimme kehityksestä ja tähän kytkeytyvistä yhteiskunnallisista muutoksista. Historian muistaminen auttaa välttämään virheiden tekemistä jatkoa ajatellen. Sanotaan että kolmas kerta toden sanoo. Nähtäväksi jää, pitääkö kyseinen teesi paikkansa maailmansotien kohdalla vai ei.
Supeasta maailmankuvastasi kuitenkin kertoo, että kuvittelet minkään noista liittyvän millään lailla minuun. Sen sijaan, että keskustelisit ja ottaisit selvää miten minä ajattelen, sinä oletat ja hups aan pieleen menee niin, että hujahtaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihan aiheen vierestä kysyn, että miksi siinä turkkilaisessa jugurtissa on kreikkalainen mies?
En tiedä, se oli kohun aiheena jo v. 2010. Eiköhän se jotain korvauksia saanut. Eihän ihmisten naamoja saa käyttää brändäykseen ilman heidän lupaansa. Aivan kuin yksi kopiointikohu olisi koskenut erittäin hienon suomalaisen shampoon logoa. Nopeasti googlaamalla Makia olisi kopioinut sitä. Niitä asioita voi tapahtua myös vahingossa eikä pelkästään tahallaan plagioimalla.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siitä olen samaa mieltä, että historiasta pitäii opia - keskittyä ratkomaan ongelmia, ei kylvämään vihaa ja ennakkoluuloja. Mutta kyten näemme, niin eipä siitä ole opittu.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä, se oli kohun aiheena jo v. 2010. Eiköhän se jotain korvauksia saanut. Eihän ihmisten naamoja saa käyttää brändäykseen ilman heidän lupaansa. Aivan kuin yksi kopiointikohu olisi koskenut erittäin hienon suomalaisen shampoon logoa. Nopeasti googlaamalla Makia olisi kopioinut sitä. Niitä asioita voi tapahtua myös vahingossa eikä pelkästään tahallaan plagioimalla.
Tästä huomaamme taas miten vähän minua moinen kiinnostaa. Tietysti kuluttajalla on oikeus olla ostamatta. Mitä immateriaalioikeuksiin sinällään tulee, niin ne toki näin luovan työn tekijänä kiinnostaa. Plagionti onkin sinällään täysin eri asia kuin se, että jokin brändi koetaan loukkaavaksi. Näin tekoälyaikana ei kopiointia oikein voi välttää.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Poliittinen korrektius ja immateriaalioikeuksien suojeleminen ovat muuten ihan eri asia. Toisten työn käyttäminen ilmaiseksi omaan brändäämiseensä tai omissa tuotteissaan on varkaus, vaikkakin nykymaailmassa usein vaikeasti toteen näytettävissä
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Supeasta maailmankuvastasi kuitenkin kertoo, että kuvittelet minkään noista liittyvän millään lailla minuun. Sen sijaan, että keskustelisit ja ottaisit selvää miten minä ajattelen, sinä oletat ja hups aan pieleen menee niin, että hujahtaa.
Liittyy ne. Globalisaatio. Johan Beats and styles lauloi aiheesta, osuvasti vieläpä Ukrainassa. Eihän meidän kahden mielipiteet ole olennaisia, kun eivät ne muuta mitään. Koko ajan asioita on lähestyttävä maailmanlaajuiselta kantilta.
Toisten tekemät virheet leviävät helposti maailman toiselta laidalta toiselle. Sekin on mahdollista että ongelmien synnyttämiseksi puhalletaan jopa yhteen hiileen. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Liittyy ne. Globalisaatio. Johan Beats and styles lauloi aiheesta, osuvasti vieläpä Ukrainassa. Eihän meidän kahden mielipiteet ole olennaisia, kun eivät ne muuta mitään. Koko ajan asioita on lähestyttävä maailmanlaajuiselta kantilta.
Toisten tekemät virheet leviävät helposti maailman toiselta laidalta toiselle. Sekin on mahdollista että ongelmien synnyttämiseksi puhalletaan jopa yhteen hiileen.Eivät ne liity minuun. En minä kiellä sinua pohtimasta jugurttipurkkeja, mutta eivät ne minun elämääni vaikuta. Tuonkin ongelman olisI vounut välttää, ajattelemalla. Ei se hirveästi järjenkäyttöä olisi vaatinut ymmärtää, että siitä voi syntyä ongelma.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eivät ne liity minuun. En minä kiellä sinua pohtimasta jugurttipurkkeja, mutta eivät ne minun elämääni vaikuta. Tuonkin ongelman olisI vounut välttää, ajattelemalla. Ei se hirveästi järjenkäyttöä olisi vaatinut ymmärtää, että siitä voi syntyä ongelma.
Sananvapauden ja mielipiteen vapauden supistuessa supistumistaan se suoranaisesti liittyy. Onkohan se jotain pimeää Kremlin huumoria kun ne on pistäneet naapurinsa raunioiksi? Siis aivan kuin Pripjatin hylätty kaupunki, muistutuksena siitä että vanhat neuvostoajat ovat tulleet jäädäkseen. Kontrastina siihen että Ukraina yritti modernisoitua ja länsimaalaistua. Ymmärrän länsislaavien poliittiset mieltymykset. Muistettakoon nyt kuitenkin että Ukraina sijaitsee idässä, jolloin on vaikeampaa länsislaavilaistua verrattuna millaista on idempänä. Ja P.S. En ole vihollisesi vaikka haluaisitkin asian olevan niin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sananvapauden ja mielipiteen vapauden supistuessa supistumistaan se suoranaisesti liittyy. Onkohan se jotain pimeää Kremlin huumoria kun ne on pistäneet naapurinsa raunioiksi? Siis aivan kuin Pripjatin hylätty kaupunki, muistutuksena siitä että vanhat neuvostoajat ovat tulleet jäädäkseen. Kontrastina siihen että Ukraina yritti modernisoitua ja länsimaalaistua. Ymmärrän länsislaavien poliittiset mieltymykset. Muistettakoon nyt kuitenkin että Ukraina sijaitsee idässä, jolloin on vaikeampaa länsislaavilaistua verrattuna millaista on idempänä. Ja P.S. En ole vihollisesi vaikka haluaisitkin asian olevan niin.
Kertoo taas suppeasta maailmankuvastasi, että olet näkevinäsi tässä vihollisuuksia. Se on sinun omaa ajatteluasi, mutta älä turhaan yritä tyrkyttää sitä minulle.
Ja ei mikään tuosta ei liity minuun. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tykkäät väitellä, se on itseisarvo sinulle. Mies ei voi tietää miltä tuntuu kärsiä menkoista, olla raskaana ja kokea synnytyskivut. Nainen ei voi tietää miltä tuntuu kun naama on täynnä karvoja ja testot virtaavat suonissa jne. Kyllä täältäkin pesee. Tällä videolla kaksi naista ottelevat keskenään nyrkkeilykehässä. https://www.youtube.com/watch?v=nsFEpqbhrWA . Olen ristinyt heidät naiseksi ja "naiseksi". Saisivatko keskenään lapsen jos oikein himoissaan yrittäisivät?
Ideanani ei edes ollut paneutua mitenkään eksaktisti sukupuolisuuksiin. Aivan yhtä hyvin olisin voinut viitata vaikkapa sellaiseen kokemusperäiseen tietoon että jos kysyttäisiin millaisessa maailmassa elämme ja toinen vastaajista olisi onnellinen, toinen masentunut, niin kyllähän heiltä saisi aika erilaiset vastaukset.Väittely ei ole minulle itseisarvo mutta oppiminen on.
Tuossa ensimmäisessä kappaleessasi sekoitat taas fysiologiset faktat ja kokemusmaailman. Eli teet juuri sen, josta kritisoin sinua aikaisemmin.
Loppu tekstistäsi oli niin käsittämätöntä, ettei minulla ole siihen oikein mitään kommentoitavaa, muuten kuin että itse arvostan nykyistä eurooppalaista kulttuuria. Ihmisoikeudet ovat leimallisesti eurooppalainen arvo, jota kannatan innolla.
Jos jättäisit nyt muut aiheet vähemmälle ja kertoisit, miten muodostat (minun mielestäni loogisesti kestämättömän) sillan fysiologian ja kokemusmaailman välille.
Ps. Fysiologisia totuuksia ovat myös seuraavat:
- kaikki naiset eivät synnytä (en minäkään)
- kaikilla naisilla on kehossaan testosteronia ja myös karvoja
- Kuukautiskivut ovat sileän lihaksiston kramppeja. Jos miehellä on ollut vatsatauti, hän tietää suurin piirtein, miltä sileän lihaksiston kramppi tuntuu, vaikka kohtua ei olisikaan.
🦄 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Väittely ei ole minulle itseisarvo mutta oppiminen on.
Tuossa ensimmäisessä kappaleessasi sekoitat taas fysiologiset faktat ja kokemusmaailman. Eli teet juuri sen, josta kritisoin sinua aikaisemmin.
Loppu tekstistäsi oli niin käsittämätöntä, ettei minulla ole siihen oikein mitään kommentoitavaa, muuten kuin että itse arvostan nykyistä eurooppalaista kulttuuria. Ihmisoikeudet ovat leimallisesti eurooppalainen arvo, jota kannatan innolla.
Jos jättäisit nyt muut aiheet vähemmälle ja kertoisit, miten muodostat (minun mielestäni loogisesti kestämättömän) sillan fysiologian ja kokemusmaailman välille.
Ps. Fysiologisia totuuksia ovat myös seuraavat:
- kaikki naiset eivät synnytä (en minäkään)
- kaikilla naisilla on kehossaan testosteronia ja myös karvoja
- Kuukautiskivut ovat sileän lihaksiston kramppeja. Jos miehellä on ollut vatsatauti, hän tietää suurin piirtein, miltä sileän lihaksiston kramppi tuntuu, vaikka kohtua ei olisikaan.
🦄Fysiologia liittyy ulkonäköön, itsetuntoon, sosiaaliseen statukseen ja henkilön identiteettiin. Miesten ja naisten luurankojen struktuureissa on havaittavia eroja, naisilla leveämmät lanteet ja miehillä kulmikkaammat kasvot. Kehon sisäisesti vallitseva hormonituotanto vaikuttaa ihmisten mieliin ja käyttäytymiseen, minkä myötä elämänkokemuksiin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Fysiologia liittyy ulkonäköön, itsetuntoon, sosiaaliseen statukseen ja henkilön identiteettiin. Miesten ja naisten luurankojen struktuureissa on havaittavia eroja, naisilla leveämmät lanteet ja miehillä kulmikkaammat kasvot. Kehon sisäisesti vallitseva hormonituotanto vaikuttaa ihmisten mieliin ja käyttäytymiseen, minkä myötä elämänkokemuksiin.
Hormonituotanto on pääsääntöisesti erilainen ännillä kuin ämmillä. Hauska juttu miten ämmä tarkoittaa tässä yhteydessä miestä 😄. Jumala loi ihmisen kuulemma omaksi kuvakseen. Tämä tarkoittaa että Jumala muistuttaa sekä miestä että naista. Naisen väitetään muovautuneen miehen kylkiluusta mutta jos tuohon Jumalaan palataan niin esimerkiksi naisena esiintyvät miehet pyrkivät toisin sanoen leikkimään Jumalaa, mikä on jumalanpilkkaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Fysiologia liittyy ulkonäköön, itsetuntoon, sosiaaliseen statukseen ja henkilön identiteettiin. Miesten ja naisten luurankojen struktuureissa on havaittavia eroja, naisilla leveämmät lanteet ja miehillä kulmikkaammat kasvot. Kehon sisäisesti vallitseva hormonituotanto vaikuttaa ihmisten mieliin ja käyttäytymiseen, minkä myötä elämänkokemuksiin.
Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että miten oletat miehen ja naisen itsetunnon, sosiaalisen statuksen ja henkilökohtaisen identiteettin eroavan toisistaan? Entä kun kaikkien miesten mieli ja käyttäytyminen ei ole likipitäenkään samanlainen, eikä kyllä kaikkien naistenkaan. Miksi oletat tuon olevan hormonien tuotetta, kun samat hormonit omaavissa on aivan jumalattomia eroja? Kuvitteletko todella kaikilla miehillä tai kaikilla miehillä olevan edes samansuuntaiset elämänkokemukset?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä, että miten oletat miehen ja naisen itsetunnon, sosiaalisen statuksen ja henkilökohtaisen identiteettin eroavan toisistaan? Entä kun kaikkien miesten mieli ja käyttäytyminen ei ole likipitäenkään samanlainen, eikä kyllä kaikkien naistenkaan. Miksi oletat tuon olevan hormonien tuotetta, kun samat hormonit omaavissa on aivan jumalattomia eroja? Kuvitteletko todella kaikilla miehillä tai kaikilla miehillä olevan edes samansuuntaiset elämänkokemukset?
Kiitos! Kysyit jo sen, mitä minä olisin halunnut kysyä seuraavaksi. ☺️
Edelleen kyse on OLETUKSISTA, jotka liittyvät kokemusmaailmaan. Tuo kirjoittaja sanoo, ettemme voi tietää, miltä tuntuu olla mies tai nainen, mutta biologisten erojen perusteella hän OLETTAA, että kokemukset olisivat erilaisia.
🦄
- AnonyymiUUSI
Sun kannattaisi keskittyä johonkin muuhun kuin läheisesi moittimiseen…
- AnonyymiUUSI
SUKUVIKA ON PAHA JUTTU.
- AnonyymiUUSI
Aina oppii uutta kun vanhaksi elää
No joo, nää on just niitä sinkkujuttuja. Sähkö tulee pistorasiasta, raha seinästä (siis ennen, nykyään ei varmaan ees tiedä mitä on), ruoka kaupasta ja vesi hanasta ym.
Se vaan on jotenkin, että puuttuuko sinkkuaivosta joku osa. Vai puuttuuko mun aivoista osa, joka ymmärtää sinkkuja.- AnonyymiUUSI
No siis... Ihan hyvin voi kuvitella, että saa vanteet mukana. Mullakin on tuossa pari sarjaa joissa on vanteet alla, enkä niitä tarvitse nykyiseen autooni.
Eli jos ostaa vaikka yksityiseltä rengasliikkeen sijaan, saattaa saada koko paketin. Olen kyllä ostanut rengasliikkeestäkin vanteineen kerran...
Ehkä 🦉 olitkin sinä 😉
xLiner- AnonyymiUUSI
Tässä taas nähdään miten aina pitäisi itse hoitaa omat asiansa. Toisten "avusta" saa vain pskaa niskaan ja hommat jää hoitamatta.
Kävikö mielessä, että voit ehkä vaihtaa ne talvirenkaat kesävanteille? Kuitenkin olit varautunut ne kumit vanteille vaihtamaan, että työkalut varmaan oli..?
Miten homma lopulta ratkesi?
(Itse sitä paitsi luulet että lokit talvehtivat Suomessa - onko tuollakaan sitten niin väliä..)
xLiner - AnonyymiUUSI
Sama kävi jo vuosia sitten kesärenkaiden kohdalla.
Tiedän kyllä, ettei häntä tälläiset kiinnosta, mutta jos pitää olla auto, pitäisi perushommat sisäistää.
Ja ihan itsensä vuoksi. Helpottaisi elämistä kummasti.
Mutta ajan kuva on se, että kaikki pitäisi tulla valmiina eteen, kuin pressalle päivällinen. Eikä sisko ole ainoa autojuttuineen. Täällä löytyy jos minkäkinlaista vipeltäjää, jotka imee peukkuaan, kun kaikki on niin hankalaa ja työlästä. Ja päälle vielä muistetaan sanoa, että on tylsää, eikä ole tekemistä...huhhoijaa... - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tässä taas nähdään miten aina pitäisi itse hoitaa omat asiansa. Toisten "avusta" saa vain pskaa niskaan ja hommat jää hoitamatta.
Kävikö mielessä, että voit ehkä vaihtaa ne talvirenkaat kesävanteille? Kuitenkin olit varautunut ne kumit vanteille vaihtamaan, että työkalut varmaan oli..?
Miten homma lopulta ratkesi?
(Itse sitä paitsi luulet että lokit talvehtivat Suomessa - onko tuollakaan sitten niin väliä..)
xLinerHomma siirtyi ja itse joutui muokkaamaan kuvioitaan uusiksi.
Ei niitä kesävanteille olis kannattanut laittaa, kun sitten olisi joutunut tekee toiset rengastyöt suotta keväällä taas. Ja en minä niitä oiskaan vaihtanut. Ei ole sellaisia työkaluja. Liikkeessä ihan. Hommasin ne vaan 25,5%a halvemmalla pienillä järjestelyillä.
Enkä mä hälle viisastellut tai mitään... itseään kyllä harmitti, kun ei käyttänyt päätään.
Tjaa? Enpä ole mielestäni milloinkaan pohtinut lokkien talvehtimista? Joskus niitä on täälläkin näkynyt, varsinkin kaatopaikalla ja tehtaalla talvella.
Luultavasti liihottavat vähän etelämmäksi...Viroon? Saksaan? - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sama kävi jo vuosia sitten kesärenkaiden kohdalla.
Tiedän kyllä, ettei häntä tälläiset kiinnosta, mutta jos pitää olla auto, pitäisi perushommat sisäistää.
Ja ihan itsensä vuoksi. Helpottaisi elämistä kummasti.
Mutta ajan kuva on se, että kaikki pitäisi tulla valmiina eteen, kuin pressalle päivällinen. Eikä sisko ole ainoa autojuttuineen. Täällä löytyy jos minkäkinlaista vipeltäjää, jotka imee peukkuaan, kun kaikki on niin hankalaa ja työlästä. Ja päälle vielä muistetaan sanoa, että on tylsää, eikä ole tekemistä...huhhoijaa..."Mutta ajan kuva on se, että kaikki pitäisi tulla valmiina eteen, kuin pressalle päivällinen. Eikä sisko ole ainoa autojuttuineen. Täällä löytyy jos minkäkinlaista vipeltäjää, jotka imee peukkuaan, kun kaikki on niin hankalaa ja työlästä. Ja päälle vielä muistetaan sanoa, että on tylsää, eikä ole tekemistä...huhhoijaa."
Ja sä luulet tämän liittyvän sinkkuuteen? Parisuhteellisista noita peukkunsa imeskelijöitä vasta löytyykin, ihmisiä jotka eivät pärjäisi yksinään. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta ajan kuva on se, että kaikki pitäisi tulla valmiina eteen, kuin pressalle päivällinen. Eikä sisko ole ainoa autojuttuineen. Täällä löytyy jos minkäkinlaista vipeltäjää, jotka imee peukkuaan, kun kaikki on niin hankalaa ja työlästä. Ja päälle vielä muistetaan sanoa, että on tylsää, eikä ole tekemistä...huhhoijaa."
Ja sä luulet tämän liittyvän sinkkuuteen? Parisuhteellisista noita peukkunsa imeskelijöitä vasta löytyykin, ihmisiä jotka eivät pärjäisi yksinään.Jossain tuumin jo, että sinkuissa sen huomaa paremmin, kun ei ole sitä toista hoitamassa sellaisia juttuja, mitkä ei itseä nappaa tms.
Mutta ei ole kiinni siviilisäädystä... - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jossain tuumin jo, että sinkuissa sen huomaa paremmin, kun ei ole sitä toista hoitamassa sellaisia juttuja, mitkä ei itseä nappaa tms.
Mutta ei ole kiinni siviilisäädystä...Minusta taas selkeästi useammin huomattavissa pariuhteellisista, jotka voivat vain luistaa tekemästä, kun ei kiinnosta. Tuolla työelämässä tämän huomaa hyvin, että sinkun on pakko osata tai opetella, parisuhteelliset yrittävät sluibailla.
- AnonyymiUUSI
Se voi olla tuommosta, jos ei ole tarvinut itse autoihin ikinä kajota tai niistä itse huolta pitää. Jää helposti tyhjiöitä tietoihin mitkä sitten oppii kyllä, mutta erehdyksen kautta. 🙂
Jasu- AnonyymiUUSI
Ja kokonaiskuvien hahmottaminenkaan ei ole kaikille niin helppoa, kun toisille se on itsestäänselvyys, jota ei tarvi pilkkoa moneen kertaa uudestaan atomeiksi ymmärtääkseen homman.
Monille epäoleellisuudet on juuri niitä asioita, mitkä ulkoistaa muille. Niistä jää helposti hyvin epäselvä kuva miten ne ylipäänsä toimii.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja kokonaiskuvien hahmottaminenkaan ei ole kaikille niin helppoa, kun toisille se on itsestäänselvyys, jota ei tarvi pilkkoa moneen kertaa uudestaan atomeiksi ymmärtääkseen homman.
Monille epäoleellisuudet on juuri niitä asioita, mitkä ulkoistaa muille. Niistä jää helposti hyvin epäselvä kuva miten ne ylipäänsä toimii.
JasuOlen määkin joskus saanu rengasliikkeessä renkaat alle niin, että pyörimissuunta oli väärin. No eihän ne lamellit toimi kuten suunniteltu, jos pyörimissuunta on vastakarvaan. Eiku takas ja uusiks. Mikä mulle oli ittestäänselvyys, ei sille uudelle asentajalle ollut.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen määkin joskus saanu rengasliikkeessä renkaat alle niin, että pyörimissuunta oli väärin. No eihän ne lamellit toimi kuten suunniteltu, jos pyörimissuunta on vastakarvaan. Eiku takas ja uusiks. Mikä mulle oli ittestäänselvyys, ei sille uudelle asentajalle ollut.
JasuNo se asentaja on ollut yllä aika tumpelo sitten, kyse on oikeasti itsestäänselvyydestä
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Olen määkin joskus saanu rengasliikkeessä renkaat alle niin, että pyörimissuunta oli väärin. No eihän ne lamellit toimi kuten suunniteltu, jos pyörimissuunta on vastakarvaan. Eiku takas ja uusiks. Mikä mulle oli ittestäänselvyys, ei sille uudelle asentajalle ollut.
JasuNiin, tämä ei ollut edes ensimmäinen kerta.
Eihän tää mua haitannut, toki harmitti siskon puolesta...
Joo, mäkin kerran menin rengasliikkeeseen paikkuuttamaan rengasta, niun kaksi persvakoäijää just ruuvas renkaita väärinpäin pakuun...melkein hermostuvat mulle, kun huomautin asiasta... sitten vielä meinas työntää piikin mun renkaaseen vikakohtaan tubeless-paikkaa laittaessa... - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No se asentaja on ollut yllä aika tumpelo sitten, kyse on oikeasti itsestäänselvyydestä
Juu, varmaan ekaa kertaa asentajana. Jännitystä tai tietämättömyyttä. Tekemällä oppii tapaus ja virheistä varmasti. 🙂
Jasu
- AnonyymiUUSI
Jos joku sanoisi renkaat hankkivansa, niin olettaisin hänen kertovan tulevatko vanteineen vai ilman. Itse olen nimittäin ostanut renkaita molemmin tavoin. Jos olettaisin henkilön tietävän mitä tekee, eli luottaisin häneen, niin ei varmaan tulisi edes mieleen kysyä asiaa. Tai saattaisi käydä mielessä, mutta toteaisin, että kyllä se tietää itekin sanoa, ei minun tarvi sitä paimentaa. Minun kohdallani tuo siis kertoisi siitä, että olisin luottanut siihen renkaiden hankkijaan. Eiköhän siskosi oppinut, että sinun tekemisiisi ei voi luottaa, vaan tarvii ite kysellä ja paimentaa.
- AnonyymiUUSI
Näinkin kyllä. Itse taas oletan ettei vanteita tarvitse ostaa uusia, jos vanhatkin on ehjät ja käypäiset olleet ko. autoon edellisetkin talvet.
Vasta jos pulttijako tai auto vaihtuu oletan, että vähintään jutellaan asiasra, että ostetaan vanteineen kiekot alle, koska vanhan auton vanteet ei enää käy tai ne meni auton mukana. Jos vanha auto myytiin pois ja renkaat meni mukana, kuten usein meneekin vanteineen, kesä että talvi.
Muuten oletan, että Toyotaan joka on jo yli kymmenen vuotta palvellut vaihdetaan vain uudet kumit vanteille ja vanhat kuluneet kumit pois. Kun vanteet on suorat ja pelittää, eikä pulttijako muutu.
Näin äkisti asiat voi aatella erilailla. Puhuminen on tärkeetä.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Näinkin kyllä. Itse taas oletan ettei vanteita tarvitse ostaa uusia, jos vanhatkin on ehjät ja käypäiset olleet ko. autoon edellisetkin talvet.
Vasta jos pulttijako tai auto vaihtuu oletan, että vähintään jutellaan asiasra, että ostetaan vanteineen kiekot alle, koska vanhan auton vanteet ei enää käy tai ne meni auton mukana. Jos vanha auto myytiin pois ja renkaat meni mukana, kuten usein meneekin vanteineen, kesä että talvi.
Muuten oletan, että Toyotaan joka on jo yli kymmenen vuotta palvellut vaihdetaan vain uudet kumit vanteille ja vanhat kuluneet kumit pois. Kun vanteet on suorat ja pelittää, eikä pulttijako muutu.
JasuJa siis pulttijakokoaan ei aina muutu, vaikka auto vaihtuu.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ja siis pulttijakokoaan ei aina muutu, vaikka auto vaihtuu.
JasuHinnastakin voi päätellä onko ostettu gummit vai gummit ja vanteet. Vanteetkaan ei ihan halpoja ole joka vuosi uusia liikkeestä ostaa. Rikkaat toki on sitten oma lukunsa.
Ja kierrättäjät.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
JasuItselläni ei ole koskaan ollut tarvetta kysellä, niiltä harvoilta joihin nyt ylipäänsä tämän tyyppisissä asioissa luotan. Esimerkiksi isäni hoitaa asiat vahtimattakin oikein ja sanoo ihan itse, jos jotakin sanottavaa on.
Eksäni taas sitten oli tuollainen mitä mulle aloittajasta tulee mieleen, että ei tajunnut sanoa mitään itse. Aina piti kaikki kysyä ja itse varmistaa, että onhan nyt näin ja näin. Hän siis osasi kyllä, muttei ikinä itse tullut ajatelleeksi sanoa oleellisista asioista, vaan oletti itsestäänselvänä. Vittuuntui kun kysyin ja varmistin ja vittuuntui, jos en tehnyt ilman sanomista. Hänen kanssaan opin tekemään aina varmuuden vuoksi. Toki hän saattoi siitäkin vittuuntua, jos olisin vaikka aloituksen kaltaisessa tilanteessa ottanut renkaat varmuuden vuoksi mukaan, eikä niitä sitten olisi tarvittukaan. Olisi vittuuntunut, että helvettiäkö nämä raahasit, kun en pyyytänyt.
Mulle se, että teen nyt varmuuden vuoksi tarkottaa, että pidän sitä toista vähän epävarmana tekijänä tai vähän urpona. Sellasen kanssa varaudun, ettei jää tekemättä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hinnastakin voi päätellä onko ostettu gummit vai gummit ja vanteet. Vanteetkaan ei ihan halpoja ole joka vuosi uusia liikkeestä ostaa. Rikkaat toki on sitten oma lukunsa.
Ja kierrättäjät.
JasuVaan kun eipä siitä hinnastakaan tarvitse etukäteen kysellä, kun on luottohenkilö hoitamassa. Kun sovitaan, että tulee hyvällä hinnalla, niin ne. Tokikin tälläisia yksilöitä ei montaa löydy. Itselläni onneksi on muutama.
Lisäksi kaikkiin näihin kysymyksiin vaikuttaa myös se mistä olet ostamassa. Ihmisillä pyörii yllättävän paljon hyvää valmista tavaraa nurkissaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hinnastakin voi päätellä onko ostettu gummit vai gummit ja vanteet. Vanteetkaan ei ihan halpoja ole joka vuosi uusia liikkeestä ostaa. Rikkaat toki on sitten oma lukunsa.
Ja kierrättäjät.
JasuItselläni ei toki veljeä ole. Ehkä hullu kuvitelmani siis on, että jos olisi, niin hän ehkä olisi isäni kaltainen näissä asioissa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Itselläni ei ole koskaan ollut tarvetta kysellä, niiltä harvoilta joihin nyt ylipäänsä tämän tyyppisissä asioissa luotan. Esimerkiksi isäni hoitaa asiat vahtimattakin oikein ja sanoo ihan itse, jos jotakin sanottavaa on.
Eksäni taas sitten oli tuollainen mitä mulle aloittajasta tulee mieleen, että ei tajunnut sanoa mitään itse. Aina piti kaikki kysyä ja itse varmistaa, että onhan nyt näin ja näin. Hän siis osasi kyllä, muttei ikinä itse tullut ajatelleeksi sanoa oleellisista asioista, vaan oletti itsestäänselvänä. Vittuuntui kun kysyin ja varmistin ja vittuuntui, jos en tehnyt ilman sanomista. Hänen kanssaan opin tekemään aina varmuuden vuoksi. Toki hän saattoi siitäkin vittuuntua, jos olisin vaikka aloituksen kaltaisessa tilanteessa ottanut renkaat varmuuden vuoksi mukaan, eikä niitä sitten olisi tarvittukaan. Olisi vittuuntunut, että helvettiäkö nämä raahasit, kun en pyyytänyt.
Mulle se, että teen nyt varmuuden vuoksi tarkottaa, että pidän sitä toista vähän epävarmana tekijänä tai vähän urpona. Sellasen kanssa varaudun, ettei jää tekemättä.En kyllä vi..uuntunut, enkä dissannut siskoani.
Otin tämän vaan esimerkkinä.
Isäsikin tavallaan tekee karhunpalvelusta sinulle, jos vaan hoitaa sun asioita sun puolesta. Joskus sinunkin on hoidettava ne ihan itse...
Minua huolettaa kaikki siskonkaltaiset, koska heitä voi huijata ja vedättää surutta. Ja aina ei ole isiä, äitejä, veljiä tai siskoja katsomassa perään. En minä ainakaan laskisi sen varaan itse omaa elämääni, että kyllä joku varmistaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En kyllä vi..uuntunut, enkä dissannut siskoani.
Isäsikin tavallaan tekee karhunpalvelusta sinulle, jos vaan hoitaa sun asioita sun puolesta. Joskus sinunkin on hoidettava ne ihan itse...
Minua huolettaa kaikki siskonkaltaiset, koska heitä voi huijata ja vedättää surutta. Ja aina ei ole isiä, äitejä, veljiä tai siskoja katsomassa perään. En minä ainakaan laskisi sen varaan itse omaa elämääni, että kyllä joku varmistaa.Isäni ei tee lainkaan karhunpalvelusta minulle. Hän on opettanut tekemään itse, ihan joka ainoan asian. Ei että toinen osaa itekin, estä olemasta toisinn avuksi, semminkin kun eläkeläisellä riittää aikaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En kyllä vi..uuntunut, enkä dissannut siskoani.
Minua huolettaa kaikki siskonkaltaiset, koska heitä voi huijata ja vedättää surutta. Ja aina ei ole isiä, äitejä, veljiä tai siskoja katsomassa perään. En minä ainakaan laskisi sen varaan itse omaa elämääni, että kyllä joku varmistaa.Minä muuten teen hänelle, siis isälleni, palveluksen aktivoimalla häntä toisinaan omilla jutuillani. Hän ei pääse ihan kangistumaan omiin suppeisiin juttuihinsa. 😀
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Isäni ei tee lainkaan karhunpalvelusta minulle. Hän on opettanut tekemään itse, ihan joka ainoan asian. Ei että toinen osaa itekin, estä olemasta toisinn avuksi, semminkin kun eläkeläisellä riittää aikaa.
No opetan tyttöäni ajamaan ja olen huomannut, miten vaikeaa onkaan kertoa puheella miten jokin asia tehdään. Ja miksi näin.
Joskus pitää mennä itse puikkoihin ja tarkastaa, miten jonkin asian autolla teen.
Itsekin pidän tärkeänä tytölle opettaa kaikki mahdollisimman hyvin, että hän pärjää joskus itsenäisesti.
Btw. Hierojani sanoi, ettei hän ikinä ole peruuttanut autoa parkkiin. Ei kuulemma osaa. Olin täysin äimänä... mutta tuollaisia ihmisiä vaan on. Js jotenkin he vaan pärjää... - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No opetan tyttöäni ajamaan ja olen huomannut, miten vaikeaa onkaan kertoa puheella miten jokin asia tehdään. Ja miksi näin.
Joskus pitää mennä itse puikkoihin ja tarkastaa, miten jonkin asian autolla teen.
Itsekin pidän tärkeänä tytölle opettaa kaikki mahdollisimman hyvin, että hän pärjää joskus itsenäisesti.
Btw. Hierojani sanoi, ettei hän ikinä ole peruuttanut autoa parkkiin. Ei kuulemma osaa. Olin täysin äimänä... mutta tuollaisia ihmisiä vaan on. Js jotenkin he vaan pärjää...Niin no ... mun mieheni ei aja autoa ollenkaan ja jotenkin se vain pärjää. 😀
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin no ... mun mieheni ei aja autoa ollenkaan ja jotenkin se vain pärjää. 😀
Siis hyvä vaan jos pärjää autotta.
Mutta mä en pysty käsittämään, että ihmiset ajaa tuolla autoilla, eivätkä osaa peruuttaa sillä parkkiin, eivät osaa lisätä öljyä, rengaspaineita. Eivätkä tiedä, että lisälämmitin voi syödä akun tyhjäks.
Minusta tuntuu samalta, kun minä tästä sohvalta lähtisin näine hyvineni kiipeämään jonnekin vuorelle...jos hyvin käy, en kuole... - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Siis hyvä vaan jos pärjää autotta.
Mutta mä en pysty käsittämään, että ihmiset ajaa tuolla autoilla, eivätkä osaa peruuttaa sillä parkkiin, eivät osaa lisätä öljyä, rengaspaineita. Eivätkä tiedä, että lisälämmitin voi syödä akun tyhjäks.
Minusta tuntuu samalta, kun minä tästä sohvalta lähtisin näine hyvineni kiipeämään jonnekin vuorelle...jos hyvin käy, en kuole...Minulle taas herää kysymys että miksi on edes hankkinut ajokortin. Vaan siis oma asiansahan tuo on.
Riippuu uuten ihan täysin missä sillä autolla ajaa, tai pikemmin siitä mihin sen parkkeeraa että onko parkkiin peruuttamisen taidosta mitään hyötyä. Ei sillä taidolla hengissä säily. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Minulle taas herää kysymys että miksi on edes hankkinut ajokortin. Vaan siis oma asiansahan tuo on.
Riippuu uuten ihan täysin missä sillä autolla ajaa, tai pikemmin siitä mihin sen parkkeeraa että onko parkkiin peruuttamisen taidosta mitään hyötyä. Ei sillä taidolla hengissä säily.No vaikka on kortti, ei sillä mitään tee, jos ei aja. Taidot unohtuu...
No eipä sitä voi tietää missä sitä peruutustaitoa voi tarvita? Saattaa se jossain tilanteessa hengenkin säästää. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No vaikka on kortti, ei sillä mitään tee, jos ei aja. Taidot unohtuu...
No eipä sitä voi tietää missä sitä peruutustaitoa voi tarvita? Saattaa se jossain tilanteessa hengenkin säästää.Sitäpä juuri tarkoitin ... ei mitään järkeä, semminkin kun hän ei hankkinut sitä korttiaan 18-vuotiaana. Vaan edelleen en minä sitä ole maksanut, ihan sama minulle. 😂
Tottakai sen tietää missä autolla ajaa. Eikä se henkeä säästä, ei eli ei lainkaan loogisesti johonkin vuorikiipeilyyn verrattavissa oleva asia. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No vaikka on kortti, ei sillä mitään tee, jos ei aja. Taidot unohtuu...
No eipä sitä voi tietää missä sitä peruutustaitoa voi tarvita? Saattaa se jossain tilanteessa hengenkin säästää.Ei pitäs ajokorttia edes antaa, jos ei peruuttaa osaa. Rahallako jotkut on kortin saanu eikä osaamisella?! 🙄
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei pitäs ajokorttia edes antaa, jos ei peruuttaa osaa. Rahallako jotkut on kortin saanu eikä osaamisella?! 🙄
JasuRuostuuhan taidot, jos ei niitä käytä. Uskaltamisestahan tuo on kiinni, siitä ettei ole ollut pakko. Tollanen "en mä vain osais hih hih".
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei pitäs ajokorttia edes antaa, jos ei peruuttaa osaa. Rahallako jotkut on kortin saanu eikä osaamisella?! 🙄
JasuTuurilla kai?
Ja välillä sen kyllä näkee tuolla liikenteessä, että läpi on päässyt kaikenlaista suharia... - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ruostuuhan taidot, jos ei niitä käytä. Uskaltamisestahan tuo on kiinni, siitä ettei ole ollut pakko. Tollanen "en mä vain osais hih hih".
Niinpä. Sama juttu kuin se, että jos ajaa liian pitkään vain pelkällä automaatilla, niin ei se manuaali enää olekaan niin helppo. Tai jo prruuttelee aina kamera-avusteisesti, peruutustutkien kera, niin eipä se ekaan niin helppoa enää ilman. Taidot tosiaan ruostuu, jos ei niitä käytä.
- AnonyymiUUSI
Yes,
Siskosi tietää kuinka palveluyhteiskunta toimii:
1) Rahalla saa ja hevosella pääsee.
2) Jos rahaa ei satu olemaan, niin soita hövelille veljelle, se hoitaa
Ja hokkus pokkus:
Taaskaan ei tarvinnut itse tehdä tai tietää mitään!No palveluyhteiskunta toimii just niin, ettei kukaan tiedä miten mikään toimii. Nyt tilailen sormisuoja oviin. Eikä myyjä tajua yhtään mitään. Hinta on kuitenkin kauhea ja laatu heikkoa. Tilanneet varmaan temusta ja siihen oma logo päälle ja hinta kymmenkertaistuu. Ei elämä vanhojen patruunoiden aikaan helppoa ollu, mutta palveluyhteiskunnassa huijareiden määrä tuntuu lisääntyvän. Eihän tästä mitään tilastoo oo, kun ylihinnan periminen itsessään ei oo laitonta.
- AnonyymiUUSI
No tämä voi ollakin Suomimainen ongelma. Täällä on totuttu siihen, että kyllä aina joku hoitaa, viimekädessä viranomaiset.
- AnonyymiUUSI
Mitä enemmän ymmärtää ja osaa itse, sen parempi. Mun motto, sinkku tai pariskunta.
Ei vaan voi upottaa aina rahaa tai varttua, että joku muu tulee hätiin.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitä enemmän ymmärtää ja osaa itse, sen parempi. Mun motto, sinkku tai pariskunta.
JasuTai sitten se on menny mulla niin, että köyhänä on pitäny oppia itse. Ei ole ollu rahaa maksaa muille tekemisistä.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tai sitten se on menny mulla niin, että köyhänä on pitäny oppia itse. Ei ole ollu rahaa maksaa muille tekemisistä.
JasuJuuri siitä on kyse: Resursseista ja niiden käyttöhalukkuudesta.
Jos sulla on rahaa millä mällätä, niin et sinä vaihtele auton renkaita itse pihamaalla ellet ole jonkin sortin masokisti.
Toinen on se höveli veli, joka hoitaa homman ilmaiseksi :) - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Juuri siitä on kyse: Resursseista ja niiden käyttöhalukkuudesta.
Jos sulla on rahaa millä mällätä, niin et sinä vaihtele auton renkaita itse pihamaalla ellet ole jonkin sortin masokisti.
Toinen on se höveli veli, joka hoitaa homman ilmaiseksi :)Sivusta totean, että juurikin noin. En mä tunne ketään miestäkään, joka vaihtaisi itse autojen renkaat, jos heillä on varaa teettääkin se, eivätkä he esim. muutenkin harrasta autoja tmv. Sitäpaitsi renkaidenvaihto on ainakin pk-seudulla sen verran halpaa, ettei siihen oikeastaan edes kannata itse alkaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
JasuNo eikö tunnukin hyvältä, ettei ole ihan pihalla kaikesta?
Minusta tuntuisi jotenkin "alastomattomalle" jos en osaisi laittaa ruokaa tai osaisi pestä pyykkiä. Silittää tai sytyttää uunia... peruuttaa autolla parkkiin tai peruuttaa peräkärrillä...
Tai tietää milloin menee kiinteistöverot maksuun, paljonko mulle menee vettä/sähköä vuodessa jne... - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Juuri siitä on kyse: Resursseista ja niiden käyttöhalukkuudesta.
Toinen on se höveli veli, joka hoitaa homman ilmaiseksi :)No ei munkaan tartte niitä pihalla vaihtaa, kun autotallikin on keksitty. Mutta olen mä joutunut utse renkaat vaihtamaan kummin puhjettuakin. Ei toi minusta nyt mikään hirvee vaiva ole, pikemminkin liikkeeseen vieminen on vaivalloisempaa. 😅
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No eikö tunnukin hyvältä, ettei ole ihan pihalla kaikesta?
Minusta tuntuisi jotenkin "alastomattomalle" jos en osaisi laittaa ruokaa tai osaisi pestä pyykkiä. Silittää tai sytyttää uunia... peruuttaa autolla parkkiin tai peruuttaa peräkärrillä...
Tai tietää milloin menee kiinteistöverot maksuun, paljonko mulle menee vettä/sähköä vuodessa jne...Tietysti tuntuu. On olo että tulee mitä tulee mä selviän. 😃👍
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No ei munkaan tartte niitä pihalla vaihtaa, kun autotallikin on keksitty. Mutta olen mä joutunut utse renkaat vaihtamaan kummin puhjettuakin. Ei toi minusta nyt mikään hirvee vaiva ole, pikemminkin liikkeeseen vieminen on vaivalloisempaa. 😅
JasuOltiin vielä äiteen kanssa kesämekoissa liikenteessä, kun rengas alkoi lötsymään tyhjyyttään ja ohjaus tuntui juuri sille, että rengas on tyhjä, luikuaa.
Ei muuta kun vararengas kintista esiin ja kukkamekko päällä autoa kampeamaan tunkilla ja uus pyörä alle. Kädet oli kyllä niin mustat kun olla voi. Mutta mekko pysy siistinä.
Ja matka jatkui.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oltiin vielä äiteen kanssa kesämekoissa liikenteessä, kun rengas alkoi lötsymään tyhjyyttään ja ohjaus tuntui juuri sille, että rengas on tyhjä, luikuaa.
Ei muuta kun vararengas kintista esiin ja kukkamekko päällä autoa kampeamaan tunkilla ja uus pyörä alle. Kädet oli kyllä niin mustat kun olla voi. Mutta mekko pysy siistinä.
Ja matka jatkui.
JasuSe, ettei vapaaehtoisesti vaihda renkaita, ei mitenkään liity siihen, etteikö niitä osaisi tarpeen tullen vaihtaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sivusta totean, että juurikin noin. En mä tunne ketään miestäkään, joka vaihtaisi itse autojen renkaat, jos heillä on varaa teettääkin se, eivätkä he esim. muutenkin harrasta autoja tmv. Sitäpaitsi renkaidenvaihto on ainakin pk-seudulla sen verran halpaa, ettei siihen oikeastaan edes kannata itse alkaa.
Kyllä... mutta moniko tulee miettineeksi, että joskus voi joutua itse sen renkaan vaihtamaan hätätapauksessa ja sitten onkin sormi suussa, että missäs tunkki ja missä rengasavain ja missä vararengas ja hitto kun on erikoispultit laitettu, eikä käy avain?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
No ei munkaan tartte niitä pihalla vaihtaa, kun autotallikin on keksitty. Mutta olen mä joutunut utse renkaat vaihtamaan kummin puhjettuakin. Ei toi minusta nyt mikään hirvee vaiva ole, pikemminkin liikkeeseen vieminen on vaivalloisempaa. 😅
JasuRiippuu ihan olosuhteista mikä on vaivalloisempaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oltiin vielä äiteen kanssa kesämekoissa liikenteessä, kun rengas alkoi lötsymään tyhjyyttään ja ohjaus tuntui juuri sille, että rengas on tyhjä, luikuaa.
Ja matka jatkui.
JasuMulla se kaikki on viittimisestä ja ehtimisestä pikemmin nykyään kiinni. Jotkut asiat jätän suosiolla jollekin muulle, että ehdin keskittyä itse muuhun. Mutta ei mulla yksin mikään hätä olisi, pärjänny ennenkin ja pärjäisin vieläkin. Pää kun leikkaa ja vielä taipuu niin nou hätä.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä... mutta moniko tulee miettineeksi, että joskus voi joutua itse sen renkaan vaihtamaan hätätapauksessa ja sitten onkin sormi suussa, että missäs tunkki ja missä rengasavain ja missä vararengas ja hitto kun on erikoispultit laitettu, eikä käy avain?
"Se, ettei vapaaehtoisesti vaihda renkaita, ei mitenkään liity siihen, etteikö niitä osaisi tarpeen tullen vaihtaa."
Jopa kaikki ne, joiden tiedän työkseen tai sesonkiluontoisesti renkaita vaihtavan, vievät autonsa liikkeeseen renkaidenvaihtoon. 😀 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tietysti tuntuu. On olo että tulee mitä tulee mä selviän. 😃👍
JasuNiin sellainen "omavarainen" fiilis...
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se, ettei vapaaehtoisesti vaihda renkaita, ei mitenkään liity siihen, etteikö niitä osaisi tarpeen tullen vaihtaa.
En niin sanonutkaan. Mä ite kyllä tykkään tehdä itse, mutten nykyään enää ehdi joka paikkaan.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"Se, ettei vapaaehtoisesti vaihda renkaita, ei mitenkään liity siihen, etteikö niitä osaisi tarpeen tullen vaihtaa."
Jopa kaikki ne, joiden tiedän työkseen tai sesonkiluontoisesti renkaita vaihtavan, vievät autonsa liikkeeseen renkaidenvaihtoon. 😀Juu, mä en vie. 😃
Mun mies vauhtaa ne tai minä. Paitsi jos pitää uusi kumi vaihtaa vanteelle, sitten menee liikkeeseen kyllä. Ihan jo siksi, että aluvanteet ei murjomista kestä kuten peltivanteet. Laitteet on pätevämmät silloin heillä. Ja tasapainotukset saa liikkeessä kohilleen.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Niin sellainen "omavarainen" fiilis...
Lähinnä se, ettei ole riippuvainen muista tuli mikä tuli. Ei mulla ole aikaa aina pyytää muitten apuja, kun pitää tapahtua jo.
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Lähinnä se, ettei ole riippuvainen muista tuli mikä tuli. Ei mulla ole aikaa aina pyytää muitten apuja, kun pitää tapahtua jo.
JasuMusta on vaan helpompaa tehä itte omaan tahtiini, kun sovitella aikatauluja muitten kanssa yksiin. Siksi sitten teen ite helposti kaiken minkä suinkin osaan ja ehdin. Ja mihin luvat riittää. 😅
Olin isän autokrjaamolla työssä, ei se massaaminenkaan eka kivaa ollu, mutta kun oppi se oli kivaa. 😊
Jasu - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En niin sanonutkaan. Mä ite kyllä tykkään tehdä itse, mutten nykyään enää ehdi joka paikkaan.
JasuSiinähän taas ei ole mitään outoa, jos tekee mistä tykkää. Harvempi vaan aidosti tykkää renkaiden vaihtamisesta, ainakaan kotona, ilman autotallia, käsipelillä yms.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Juu, mä en vie. 😃
Mun mies vauhtaa ne tai minä. Paitsi jos pitää uusi kumi vaihtaa vanteelle, sitten menee liikkeeseen kyllä. Ihan jo siksi, että aluvanteet ei murjomista kestä kuten peltivanteet. Laitteet on pätevämmät silloin heillä. Ja tasapainotukset saa liikkeessä kohilleen.
JasuHe(kään) eivät alkaisi vaihtaa ilman koneita ja varsinkaan jossain parkkipaikalla, kun ei ole pakko. Suurin syy on tosin tuo, että ".ittu mä ilman konetta ala vaihtaa". Tai tuon vastauksen sain, kun eräältä kysyin. Ja siis joo, eihän kaikkea kannata itelle ostaa, yksiä renkaita varten. Eri juttu, jos on muutakin käyttöä.😀
- AnonyymiUUSI
niin rengas ja pyörä. Mikä ero? ietysti jos urheiluautoja katselee, kuin formuloitakin, niin rengas=pyörä, se on se yksi ja sama osa se mikä asina vaihdetaan.
- AnonyymiUUSI
Rengas on pelkkä rengas ilman vannetta. Pyörä pitää sisällään enemmän kuin vain renkaan. Pyörällä poljetaan, siinä on penkki ja stonga ym. Pyörä on konaisuus, jossa on paljon muutakin kuin vain renkaat.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Rengas on pelkkä rengas ilman vannetta. Pyörä pitää sisällään enemmän kuin vain renkaan. Pyörällä poljetaan, siinä on penkki ja stonga ym. Pyörä on konaisuus, jossa on paljon muutakin kuin vain renkaat.
Lisään, olen sinkku. Jota on myös mustamaalattu osin sen vuoksi. Tämäkin on mustamaalaamista, jos haukutaan yksikertaiseksi. Monesti ymmärtäminen vaatii myös halua, että asioita tai ihmisiä ymmärtää oikein
- AnonyymiUUSI
Aloitus on sinällään ihan hyvä esimerkki sinkkuhenkilön suppeasta maailmankuvasta, vaikkakin se esimerkki on aloittaja itse ja hänen maailmankuvansa, ei hänen siskonsa.
- AnonyymiUUSI
Taas jäädään esimerkkiin kiinni. Siskon rengasdilemmaan. Se on vaan yksi esimerkki...
Tarkoitan isoa määrää ihmisiä, niin sinkkuja kuin parisuhteessa eläviä. Sinkuissa sen vaan huomaa paremmin, kun ei ole sitä toista hoitamassa jotain puolesta, niin sitten ollaan sormi suussa.
Eikä tämä ole sukupuolisidonnaistakaan. Ihan yli sukupuolien ja seksuaalisuudestakaan välittämättä ihmiset elää kuin jokin nautalauma. Elämä on sitä mitä telkkarista näkyy ja iltapäivälehdet kertoo. Työpaikoillakin on jo niin tonttuja, että ne katsoo tekoälyltä vastauksia päivittäisiin pulmiin...
Itse vaan mietin, että itseäni alkaisi jo huolestuttamaan, jos kaikki asiat pitää kysyä joltain muualta. Ei haluta tietää varsinaisesti itse mitään mistään. Tulee mieleen Venäjän kansalaiset. He ovat pisimmällä tässä touhussa. Ovat täysin jo luovuttaneet kaiken päätösvallan rikollisille ja ovat tyytyväisiä kun saavat vielä ruokaa.- AnonyymiUUSI
Oma kokemukseni on, että prisuhteissa ilevista, varsinkin pitkään lariuhteissaolleist huomaa, että ovat sormi suussa, kun ei olekaan toinen tekemässä. Sinkut taas yleensä ovat tottuneet tekemään itse ja osaavat itekin, kun vaihtoehtoja ei ole.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Oma kokemukseni on, että prisuhteissa ilevista, varsinkin pitkään lariuhteissaolleist huomaa, että ovat sormi suussa, kun ei olekaan toinen tekemässä. Sinkut taas yleensä ovat tottuneet tekemään itse ja osaavat itekin, kun vaihtoehtoja ei ole.
Ja ei, tuo ei ole lainkaan sukupuoleen sidottua. Sekä pitkään pariuhteessa olleet naiset, että miehet ovat aivan yhtä pihalla, vaikkakin keskimäärin eri asioista.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sama kokemus. Parisuhteessa olevista huomaa myös helposti sellaista "aseellistettua" osaamattomuutta. He ovat kuin eivät osaisi ja tekevät jopa tahallaan pieleen, sillä ovat tottuneet sillä pääsevän eroon koko hommasta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sama kokemus. Parisuhteessa olevista huomaa myös helposti sellaista "aseellistettua" osaamattomuutta. He ovat kuin eivät osaisi ja tekevät jopa tahallaan pieleen, sillä ovat tottuneet sillä pääsevän eroon koko hommasta.
Tuo on muuten totta. Ihmisestä huomaa ihan jo käytöksestä monessa kohtaa onko hän sinkku vai parisuhteessa. Ne on niitä pieniä juttuja, joissa automaattisesti olettavat tiettyä sukupuolta olevan tekevän jotakin heidän itensä puolesta. Sitten tietysti tuo, että mukamas ei osaa jotakin, yleensä äärimmäisen yksinkertaista asiaa. Pahimmillaanhan tuo "asellistettu" menee niin, että tarkan ohjeistuksenkin jälkeen tehdään pieleen, jotta toinen jatkossa hoitaisi sen asian aina itse. Töissä aina toisinaan törmää sellasiin, jotka tätä yrittää.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joo, "osaamattomuudesta" saadaan vaikka mitä "hyötyjäkin" irti.
Mutta silti väitän, että lopulta eniten hyötyisi jokainen, jos vähän itse perehtyisi esimerkiksi autoonsa, kotiinsa, työhönsä jne.
Itseäni mm. ei ole ikinä kiinnostanut veroasiat, mutta kyllä niistäkin vaan täytyy pitää huolta, tai valtio muistuttaa karvaasti.
Mitä enemmän jätät asioista välittämättä, sen enempi sinulla on vaan ongelmia. Ja mitä enemmän ongelmia, sen vähemmän aikaa löytää niihin ratkaisua.
Oikotietä ei ole. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joo, "osaamattomuudesta" saadaan vaikka mitä "hyötyjäkin" irti.
Mutta silti väitän, että lopulta eniten hyötyisi jokainen, jos vähän itse perehtyisi esimerkiksi autoonsa, kotiinsa, työhönsä jne.
Itseäni mm. ei ole ikinä kiinnostanut veroasiat, mutta kyllä niistäkin vaan täytyy pitää huolta, tai valtio muistuttaa karvaasti.
Mitä enemmän jätät asioista välittämättä, sen enempi sinulla on vaan ongelmia. Ja mitä enemmän ongelmia, sen vähemmän aikaa löytää niihin ratkaisua.
Oikotietä ei ole.Se minkä sinä koet hyödyksi, ei välttämättä jonkun muun mielestä ole hyöty. Ihmisillä on niin kovin erilaisia arvoja. Esimerkiksi rahallinen hyöty ei ole kaikille oleellinen arvo ja jokin muu arvo voi ajaa rahallisen edun edelle. Toki se edellyttää, että siihen on taloudellisesti varaa.
Se, että jonkin asian ulkoistaa, ei myöskään automaattisesti tarkoita, etteikö siitä välittäisi. Monille se tarkoittaa nimenomaan päinvastaista, että välittää asiasta niin paljon, ettei jätä sen tekemistä itsensä vastuulle. Ulkoistamalla kun voi usein myös nimenomaan välttyä ongelmilta. Nämä ovat täysin yksilöstä itsestään kiinni, eikä omia arvojaan ja omaa ajatteluaan voi sellaisenaan siirtää muihin. Tämä vaatii juurikin sitä, ettei ajattelisi niin hirveän yksipuolisesti, vaikka itse haluaakin tehdä asiat juuri tietyllä tavalla. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Se minkä sinä koet hyödyksi, ei välttämättä jonkun muun mielestä ole hyöty. Ihmisillä on niin kovin erilaisia arvoja. Esimerkiksi rahallinen hyöty ei ole kaikille oleellinen arvo ja jokin muu arvo voi ajaa rahallisen edun edelle. Toki se edellyttää, että siihen on taloudellisesti varaa.
Se, että jonkin asian ulkoistaa, ei myöskään automaattisesti tarkoita, etteikö siitä välittäisi. Monille se tarkoittaa nimenomaan päinvastaista, että välittää asiasta niin paljon, ettei jätä sen tekemistä itsensä vastuulle. Ulkoistamalla kun voi usein myös nimenomaan välttyä ongelmilta. Nämä ovat täysin yksilöstä itsestään kiinni, eikä omia arvojaan ja omaa ajatteluaan voi sellaisenaan siirtää muihin. Tämä vaatii juurikin sitä, ettei ajattelisi niin hirveän yksipuolisesti, vaikka itse haluaakin tehdä asiat juuri tietyllä tavalla.Eihän kaikkea tarvitse itse tehdäkään... en sillä sano.
Itsekin ulkoistan monia juttuja juurikin itseäni tai vehkeitä säästäen. Mutta siinäpä se ydinjuttu onkin... tiedän sen verran siitä, etten tee itse tai yritä väkisin.
Mutta nämä jotkut siis ulkoistaa ihan oman ajattelunkin. Se on jo huolestuttavaa. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eihän kaikkea tarvitse itse tehdäkään... en sillä sano.
Itsekin ulkoistan monia juttuja juurikin itseäni tai vehkeitä säästäen. Mutta siinäpä se ydinjuttu onkin... tiedän sen verran siitä, etten tee itse tai yritä väkisin.
Mutta nämä jotkut siis ulkoistaa ihan oman ajattelunkin. Se on jo huolestuttavaa.Niinhän sinäkin ulkoistit. Ei sinullekaan ttullut edes mieleen sanoa siskollesi. Sinä oletit, täysin ajattelematta ja varmistamatta. Teistä kumpikaan ei ajatellut, eli teissä on paljon samaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Eihän kaikkea tarvitse itse tehdäkään... en sillä sano.
Mutta nämä jotkut siis ulkoistaa ihan oman ajattelunkin. Se on jo huolestuttavaa.Melemmat teistä toivottavasti oppivat tapahtuneesta. Siskosi oppi, että tuollaistakin pitää ajatella ja sinä, että jatkossa kannattaa varmistaa, että toinen on ajatellut. 👍
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Melemmat teistä toivottavasti oppivat tapahtuneesta. Siskosi oppi, että tuollaistakin pitää ajatella ja sinä, että jatkossa kannattaa varmistaa, että toinen on ajatellut. 👍
Toivottavasti sisko nyt oppi. Jokohan kolmas kerta toden sanoisi?
Ja kyllä tässä on oppinut, ettei pidä olettaa.
Niin ja siskollehan tämä aiheutti lisäharmia, ei mulle mitään...paitsi myötäharmin. Ja mietinnän siitä, että paljon ihmisiä vetää elämäänsä aika tuurilla läpi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti sisko nyt oppi. Jokohan kolmas kerta toden sanoisi?
Ja kyllä tässä on oppinut, ettei pidä olettaa.
Niin ja siskollehan tämä aiheutti lisäharmia, ei mulle mitään...paitsi myötäharmin. Ja mietinnän siitä, että paljon ihmisiä vetää elämäänsä aika tuurilla läpi.Ai niin,, tämä ei ollut ensimmäinen ketta. Eli sinäkään et siis oppinut siitä ensimmäistä kerrasta varmistamaan. Olette siis molemmat myös yhtä paksupäisiä, ettekä opi kerrasta. Tämä on aika tyypillinen pata kattilaa soimaa ja niin edelleen. Josko nyt vaikka ensi kerralla osaisit sinäkin varmistaa. ☺
- AnonyymiUUSI
Näyttäis tulleen todistetuksi että sinkkujen maailmankuva on suppea, tällä kertaa juututtiin renkaanvaihtoon 😛, toki ajankohtaista mutta...
Maailmankuvan käsittelyyn verraten varsin suppea aihealue, hupsista 😄- AnonyymiUUSI
Kyllä aloittajan maailmankuva on hyvin suppea, verhoja ja renkaanvaihtoa. Tuosta ei oikeastaan ole mahdollista mennä enää stereotyyppisemmäksi. 😂
- AnonyymiUUSI
Tuo nyt ei välttämättä liity sinkkkuuteen.
- AnonyymiUUSI
Siskosi on siis järkimuija miesasioissaan, mutta sulla jää vähän piippuun näissä naisasioissa :)
- AnonyymiUUSI
Onko hyväksytyn vapaan seksin aikana omaksunut lukuisat seksikumppanit?
- AnonyymiUUSI
Näin taas jonkin "uuden" myyjätytön, kun tulin ovesta sisään, niin hän tervehti vaikka ei nähnyt ollenkaan minua, oli tekemässä jotain listaansa.
Sanoin hänelle että osasit sanoa "Heippa", vaikka et nähnyt minua ollenkaan?
- Kuulin kun tulit, ja sanoi että, en ole uusi myyjä, vaan olen ollut eri kaupassa kyllä..
Koko tuo niin pyykkihärdelli, unohdin , väärä takki jäi päälle: jolloin pankkikortit kaikki toisen takin taskussa, kun adrenaliini hyrräsi ärsyyntyneessä tilassa vähän, niin noh...
Kun sanoin että väärä takki jäi päälle..
- Sulla on liian paljon takkeja.
... niin jos olisikin vain 1 takki silloin kaikki tavarat aina sen taskuissa mukana... - AnonyymiUUSI
niin no itse aika ekstovertti nuoria naisia kohtaan, ja ilmeisesti olen myöskin aika hauska heille ... TOISAALTA OLEN HENGENVAARALLINEN KAIKILLE NUORILLE MIEHILLE.
- AnonyymiUUSI
Onko aloittaja siis itse sinkku, vain miksi hänen ajattelunsa on noin hirveän suppeaa ja yksipuolista. Anteeksi nyt vaan, mutta minun ainakin on melko mahdoton nähdä tässä aloituksessa laaja-alaista ajattelua, pikemmin hyvin ahdasta ja ummehtunutta.
En tiedä mikä valuvika pitää ihmisessä olla, että hän olettaa toisten tietävän asioista kertomatta niistä heille. Kaikki eivät ole googlettajia.
- AnonyymiUUSI
"Siskoni on jo vannoutunut sinkku. Hän ei haaveile mitään suhdejuttuja."
Eikö ole melko suppeaa ajattelua, että pitäisi haaveilla suhdejutuista? Hän on vannoutunut sinkku. Miten hän siis on nämä autonrenkaat aiemmin hoitanut? Vai onko hän vasta hankkinut auton, eikä näin ollen ole koskaan hankkinut autoon renkaita? Vai onko tämä sinkkuus tässä se asia, joka on muuttunut sitten edellisen renkaiden oston? Vai onko hän aiemmin vaihtanut autoa, niin usein, ettei ole tarvinut hankkia renkaita?
"Luovutan vastuun vaikka verhojen myyjälle...joka voi kusettaa minua vaikka miten"
Olisiko siskosi siis pitänyt olettaa sinun kusettavan häntä?
"hän ei tuonut edellisiä mukanaan.... koska luuli, että renkaat tulee vanteineen uusiksi.... ei tiennyt, että kumit ja vanne on eri asia... ja enhän mäkään tiennyt, että joku voi olla niin kujalla..."
Sä kerroit tuolla toisaalla ketjussa, ettei tämä ollut ensimmäinen kerta. Hän oli siis unohtanut kaiken tuon? Ja miten niin et sinäkään tiennyt? Kerroit, että noin on käynyt aiemminkin.
Kauhean sekavaa settiä. Kuulostaa keksittyltä tarinalta, tai ainakin hyvin vahvasti väritetyltä. En tiedä kumpi on tarinassa se tyhmempi, sisko vai sen veli(oletettu).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi juuri vasemmiston puolelta tulee niin paljon luusereita, kelapummeja jne.
Tämä asia ihmetyttää suuresti.1553921Putin lähti takki auki sotaan....
Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,913316SDP ylivoimainen ykkönen
En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.912694Polttomoottoriauto on köyhän merkki
Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.2802514Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!
”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a392276Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista
ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv1061940- 421039
- 951008
- 53889
Haapaveille jotain uutta!
Huoltoasema Haapavein keskustaan tulossa. Semmoista Jeppasissa jaappasevat.16840