Psalmista rukoilee, että Jumala puhdistaisi nuhteettoman sydämen

jukka.finland

Luin tänään Aapeli Saarisalon käännöstä psalmeista. Pysähdyin psalmin 26 kohdalle. Lainaan käännöksen tekstiä.

"Tuomitse minut Jahve, sillä vaellan nuhteettomuudessani. Tutki minua, Jahve, ja pane minut koetukselle, puhdista munaskuuni ja sydämeni" (jakeet 1-2).

Tämä on Daavidin kirjoittama psalmi, jossa hän kertoo vaeltavansa nuhteettomuudessa, mutta kuitenkin heti sen jälkeen pyytää, että Jumala puhdistaisi hänen munaskuunsa (tunteensa) ja sydämensä (henkensä).

Millaisia mietteitä tämä lukioissa herättää?

14

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ps.26:2 jakeessa oleva heprean sana 'צרף' (tsaraph tsaw-raf') on monissa käännöksissä käännetty sanalla "koetella" (try).
      Aapeli Saarisalon tavoin esim. Green's literal -käännöksessä on tuossa kohdassa käytetty verbiä "puhdistaa" (purify/refine).

      Sananlaskuissa 20:9 sanotaan:
      9 Kuka voi sanoa: "Olen puhdistanut sydämeni, olen puhdas synnistäni"?
      9 Who can say, I have made my heart clean, I am pure from my sin?"

      Saarnaaja sanoo, 7:21 "Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä."

      Ja Uuden Liiton puolella (1.Joh.1:8) on Johanneksen sanat:
      "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä."

      Täydelliseen puhtauteen ja synnittömyyteen voi tuudittautua vain ylpeä ja ulkokultainen fariseus, jolta puuttuu rakkaus totuuteen.

      Totuus on se, että meillä uskovilla on sellaista tiedostamatonta syntiä, joka tulee esille vasta uskollisen kilvoittelun kautta. Meitä puhdistetaan sitä syvemmälle, mitä pidemmälle ehdimme vaelluksessa. Kokonaan toinen asia on, että kaikki tietoinen synti on heti pantava pois. Tahallista syntiä EI pidä jäädä tekemään.

      "Erhetykset kuka ymmärtää? Anna anteeksi minun salaiset syntini."
      Ps.19:13

      • Tahdoin aloituksellani herättää lukijoita huomaamaan, että hurskaskin pyytää Jumalalta puhdistusta.


    • glup.

      Munaskuukkeli. Tar koittaakkohan munaskuuni kuitenkaan tunteita? Mitä teille tulee siitä mieleen? Olkaa vapaat.

    • 1.Tim.2:5

      Miten Aapeli Saarisalo kääntää jakeet Joh.17:3 ; 1.Tim.2:5 ?

      Pysähdyitkö niiden kohdalle ?

      ( No etpä tietenkään ! )

      Johanneksen evankeliumi:
      17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
      (1938)

      1.Timoteuksen kirje:
      2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
      (1938)

      • kysyi ja vastasi

        kysyit ja vastasit itse. onkos se keskustelua.


    • Tällaisia mietteitä herää.

      1Jn 5:18 Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.

      Aapeli Saarisalo ( Novum) kääntää jakeen näin:

      1Jn 5:18 Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt harjoita (AS) syntiä; vaan Jumalasta syntynyt vartioi itseään (Novum), eikä paha ei koske [haptomai, kiinnity] häneen.

      Synnin harjoittaminen on eri asia kuin synnin tekeminen. Tosiuskova ei harjoita syntiä, mutta hän voi silti tehdä tahattoman synnin. Hänkin voi hairahtua ja tehdä syntisen teon lähimmäiselleen. Ja niihin tekoihin kuuluvat myös syntisen ajatukset. Jotkut toteuttavat nämä ajatuksensa konkreettisina tekoina, jotkut eivät. Ajatuksistahan nämä teot lähtevät ja silloin on jo ajatuskin syntiä. Ei se meitä synnittömiksi tee, että emme toteuta syntisiä ajatuksiamme.

      Rom 6:12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
      Rom 6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.

      Jos tarkoituksellisesti harjoitamme syntiä, silloin synti hallitsee meitä. Mutta vaikka emme tahallisesti teekään syntiä kun vartioimme itseämme, voimme silti tahattomasti hairahtua tekemään synnin eli langeta. Kun sitä kadumme ja rukoilemme publikaanin tavoin, Jumala ole minulle syntiselle armollinen, saamme armon. Koska olemme Jeesuksen sovitustyön kautta armon alla.

      Itsensä synnittömäksi ylentänyt ei ymmärrä omaa synnillisyyttään. Vaan kiittelee Jumalaa niinkuin fariseus näin: Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, väärämieliset, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Luuk.18:11.
      Fariseus luotti itseensä ja luuli olevansa synnitön vanhurskas ja ylenkatsoi muita ihmisiä.

      Luk 18:14 Minä sanon teille: tämä (publikaani) meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen [vanhurskaana, ei tuo toinen]; sillä jokainen, joka [fariseus] itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.

      Ecc 7:20 (7:21) Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä.

    • -mietteitä-

      Mietteitä herättää. Yhä enemmän olen greeeenin, Savonarolan, nimmarittoman ja kaikkien heidän puolellaan, jotka kertovat Jumalan voivan puhdistaa ja uudistaa ihmisen. Kiitos Jumalalle, että tänne on lähetetty heitä, joilla on ymmärrys ja viisaus oikeaan evankeliumiin.
      Olen nykyään miettinyt sitä miten synti on ottanut lujan vallan ihmisistä ja miten heidän on vaikea hyväksyä Raamatun opetuksia.

      • Jumalalla on KYKY

        Hyvä asia onkin juuri tuo, että uskovaiset uskovat Jumalalla olevan kyvyn puhdistaa ja uudistaa. He eivät näin ollen korota itseään, vaan Jumalaa. Kertovat suostuvansa SANAN PUHDISTUKSEEN. Kannattaa lukea tarkasti heidän kirjoituksensa, jotta voi erottaa miten paljon ne erovavat syntiä ihmisessä suosivien kirjoituksista. Ne eroavat suorastaan täydellisesti.


      • ?
        Jumalalla on KYKY kirjoitti:

        Hyvä asia onkin juuri tuo, että uskovaiset uskovat Jumalalla olevan kyvyn puhdistaa ja uudistaa. He eivät näin ollen korota itseään, vaan Jumalaa. Kertovat suostuvansa SANAN PUHDISTUKSEEN. Kannattaa lukea tarkasti heidän kirjoituksensa, jotta voi erottaa miten paljon ne erovavat syntiä ihmisessä suosivien kirjoituksista. Ne eroavat suorastaan täydellisesti.

        Oletko sinä ei nimmaria vai greeeeeen vai molemmat?


      • Jumalalla on KYKY kirjoitti:

        Hyvä asia onkin juuri tuo, että uskovaiset uskovat Jumalalla olevan kyvyn puhdistaa ja uudistaa. He eivät näin ollen korota itseään, vaan Jumalaa. Kertovat suostuvansa SANAN PUHDISTUKSEEN. Kannattaa lukea tarkasti heidän kirjoituksensa, jotta voi erottaa miten paljon ne erovavat syntiä ihmisessä suosivien kirjoituksista. Ne eroavat suorastaan täydellisesti.

        * Olemme puhtaat ainoastaan Jeesuksessa, Hän on pyhityksemme, on vain kyse siitä, miten ja kuinka voisimme olla yhä enemmän Jeesuksessa ja osalliset Hänen pyhyydestään ja Hänen uskostaan osalliset. Vain usko, jonka Jeesus vaikuttaa, voi meitä muuttaa Hänen kuvansa kaltaisuuteen, uudistumisemme on yksin Jumalan teko, vain Hän voi luoda uutta, että eläisimme Kristuksessa, siinä on pyhityksemme kertakaikkiaan Jeesuksen veressä ja uhrissa. Omat ponnistuksemme pyhittyä on tuhoon tuomittua liahanmielenmukaista , ja lihan tyydyttämiseksi ainoastaan. Pyhitys on lihan kuoleman tie, nisunjyvän tie.

        * En enää elä minä, vaan Kristus minussa. Siinä on pyhitys, muuta pyhitystä ei ole olemassakaan.
        ^" Ainut puhdas pyhitys, on Vapahtajan yhteys."


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Olemme puhtaat ainoastaan Jeesuksessa, Hän on pyhityksemme, on vain kyse siitä, miten ja kuinka voisimme olla yhä enemmän Jeesuksessa ja osalliset Hänen pyhyydestään ja Hänen uskostaan osalliset. Vain usko, jonka Jeesus vaikuttaa, voi meitä muuttaa Hänen kuvansa kaltaisuuteen, uudistumisemme on yksin Jumalan teko, vain Hän voi luoda uutta, että eläisimme Kristuksessa, siinä on pyhityksemme kertakaikkiaan Jeesuksen veressä ja uhrissa. Omat ponnistuksemme pyhittyä on tuhoon tuomittua liahanmielenmukaista , ja lihan tyydyttämiseksi ainoastaan. Pyhitys on lihan kuoleman tie, nisunjyvän tie.

        * En enää elä minä, vaan Kristus minussa. Siinä on pyhitys, muuta pyhitystä ei ole olemassakaan.
        ^" Ainut puhdas pyhitys, on Vapahtajan yhteys."

        Sydämeni aina läikähtää, kun puhutaan nisunjyvän tiestä. :) Sille tielle on Herra armostaan kutsunut, sillä tiellä jatketaan ja sillä tiellä tullaan kerran perille Taivaan kirkkauteen. "Hänen tulee kasvaa, mutta minun pitää vähenemän". Joh. 3:30

        Yksi hyvä kohta vielä Jobin kirjasta:

        "Jos olet vanhurskas, mitä sillä Jumal­alle annat, tahi ottaako hän mitään si­nun kädestäsi?".

        Hyvää ja kaunista päivänjatkoa toivottaen, Psalmiveisu.:)


      • Usko Toivonen
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Olemme puhtaat ainoastaan Jeesuksessa, Hän on pyhityksemme, on vain kyse siitä, miten ja kuinka voisimme olla yhä enemmän Jeesuksessa ja osalliset Hänen pyhyydestään ja Hänen uskostaan osalliset. Vain usko, jonka Jeesus vaikuttaa, voi meitä muuttaa Hänen kuvansa kaltaisuuteen, uudistumisemme on yksin Jumalan teko, vain Hän voi luoda uutta, että eläisimme Kristuksessa, siinä on pyhityksemme kertakaikkiaan Jeesuksen veressä ja uhrissa. Omat ponnistuksemme pyhittyä on tuhoon tuomittua liahanmielenmukaista , ja lihan tyydyttämiseksi ainoastaan. Pyhitys on lihan kuoleman tie, nisunjyvän tie.

        * En enää elä minä, vaan Kristus minussa. Siinä on pyhitys, muuta pyhitystä ei ole olemassakaan.
        ^" Ainut puhdas pyhitys, on Vapahtajan yhteys."

        Aamen Mohikaani!

        Kaikki plussat Herralle!


      • Samaa kysyn
        ? kirjoitti:

        Oletko sinä ei nimmaria vai greeeeeen vai molemmat?

        Kirjoitustyyli oli samanlainen, kuin heillä,
        enkä ihmettelisi, vaikka olisivat yksi ja
        sama henkilö.


      • Aloituksesi Jukka
        Usko Toivonen kirjoitti:

        Aamen Mohikaani!

        Kaikki plussat Herralle!

        oli hyvä ja ajankohtainen palstan kirjoituksia seuraten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

      Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      260
      5971
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      94
      3549
    3. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

      kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      137
      3511
    4. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      42
      3113
    5. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

      Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      84
      3033
    6. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

      Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      104
      2847
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      17
      2480
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

      "Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      113
      2432
    9. Miksi eristäydyt?

      Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      181
      2062
    10. Vapaa- ajan asunto palanut Haapavedellä

      Haapavesi päässyt Iltalehteen Vapaa- ajan asunto palanut 35 neliötä palanut. Missä päin tämä on ollut? Poliisin tutkinn
      Haapavesi
      10
      1595
    Aihe