Luin tänään Aapeli Saarisalon käännöstä psalmeista. Pysähdyin psalmin 26 kohdalle. Lainaan käännöksen tekstiä.
"Tuomitse minut Jahve, sillä vaellan nuhteettomuudessani. Tutki minua, Jahve, ja pane minut koetukselle, puhdista munaskuuni ja sydämeni" (jakeet 1-2).
Tämä on Daavidin kirjoittama psalmi, jossa hän kertoo vaeltavansa nuhteettomuudessa, mutta kuitenkin heti sen jälkeen pyytää, että Jumala puhdistaisi hänen munaskuunsa (tunteensa) ja sydämensä (henkensä).
Millaisia mietteitä tämä lukioissa herättää?
Psalmista rukoilee, että Jumala puhdistaisi nuhteettoman sydämen
14
125
Vastaukset
Ps.26:2 jakeessa oleva heprean sana 'צרף' (tsaraph tsaw-raf') on monissa käännöksissä käännetty sanalla "koetella" (try).
Aapeli Saarisalon tavoin esim. Green's literal -käännöksessä on tuossa kohdassa käytetty verbiä "puhdistaa" (purify/refine).
Sananlaskuissa 20:9 sanotaan:
9 Kuka voi sanoa: "Olen puhdistanut sydämeni, olen puhdas synnistäni"?
9 Who can say, I have made my heart clean, I am pure from my sin?"
Saarnaaja sanoo, 7:21 "Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä."
Ja Uuden Liiton puolella (1.Joh.1:8) on Johanneksen sanat:
"Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä."
Täydelliseen puhtauteen ja synnittömyyteen voi tuudittautua vain ylpeä ja ulkokultainen fariseus, jolta puuttuu rakkaus totuuteen.
Totuus on se, että meillä uskovilla on sellaista tiedostamatonta syntiä, joka tulee esille vasta uskollisen kilvoittelun kautta. Meitä puhdistetaan sitä syvemmälle, mitä pidemmälle ehdimme vaelluksessa. Kokonaan toinen asia on, että kaikki tietoinen synti on heti pantava pois. Tahallista syntiä EI pidä jäädä tekemään.
"Erhetykset kuka ymmärtää? Anna anteeksi minun salaiset syntini."
Ps.19:13Tahdoin aloituksellani herättää lukijoita huomaamaan, että hurskaskin pyytää Jumalalta puhdistusta.
- glup.
Munaskuukkeli. Tar koittaakkohan munaskuuni kuitenkaan tunteita? Mitä teille tulee siitä mieleen? Olkaa vapaat.
- 1.Tim.2:5
Miten Aapeli Saarisalo kääntää jakeet Joh.17:3 ; 1.Tim.2:5 ?
Pysähdyitkö niiden kohdalle ?
( No etpä tietenkään ! )
Johanneksen evankeliumi:
17:3 Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.
(1938)
1.Timoteuksen kirje:
2:5 Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
(1938)- kysyi ja vastasi
kysyit ja vastasit itse. onkos se keskustelua.
Tällaisia mietteitä herää.
1Jn 5:18 Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.
Aapeli Saarisalo ( Novum) kääntää jakeen näin:
1Jn 5:18 Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt harjoita (AS) syntiä; vaan Jumalasta syntynyt vartioi itseään (Novum), eikä paha ei koske [haptomai, kiinnity] häneen.
Synnin harjoittaminen on eri asia kuin synnin tekeminen. Tosiuskova ei harjoita syntiä, mutta hän voi silti tehdä tahattoman synnin. Hänkin voi hairahtua ja tehdä syntisen teon lähimmäiselleen. Ja niihin tekoihin kuuluvat myös syntisen ajatukset. Jotkut toteuttavat nämä ajatuksensa konkreettisina tekoina, jotkut eivät. Ajatuksistahan nämä teot lähtevät ja silloin on jo ajatuskin syntiä. Ei se meitä synnittömiksi tee, että emme toteuta syntisiä ajatuksiamme.
Rom 6:12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
Rom 6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
Jos tarkoituksellisesti harjoitamme syntiä, silloin synti hallitsee meitä. Mutta vaikka emme tahallisesti teekään syntiä kun vartioimme itseämme, voimme silti tahattomasti hairahtua tekemään synnin eli langeta. Kun sitä kadumme ja rukoilemme publikaanin tavoin, Jumala ole minulle syntiselle armollinen, saamme armon. Koska olemme Jeesuksen sovitustyön kautta armon alla.
Itsensä synnittömäksi ylentänyt ei ymmärrä omaa synnillisyyttään. Vaan kiittelee Jumalaa niinkuin fariseus näin: Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, väärämieliset, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani. Luuk.18:11.
Fariseus luotti itseensä ja luuli olevansa synnitön vanhurskas ja ylenkatsoi muita ihmisiä.
Luk 18:14 Minä sanon teille: tämä (publikaani) meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen [vanhurskaana, ei tuo toinen]; sillä jokainen, joka [fariseus] itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään.
Ecc 7:20 (7:21) Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä.- -mietteitä-
Mietteitä herättää. Yhä enemmän olen greeeenin, Savonarolan, nimmarittoman ja kaikkien heidän puolellaan, jotka kertovat Jumalan voivan puhdistaa ja uudistaa ihmisen. Kiitos Jumalalle, että tänne on lähetetty heitä, joilla on ymmärrys ja viisaus oikeaan evankeliumiin.
Olen nykyään miettinyt sitä miten synti on ottanut lujan vallan ihmisistä ja miten heidän on vaikea hyväksyä Raamatun opetuksia.- Jumalalla on KYKY
Hyvä asia onkin juuri tuo, että uskovaiset uskovat Jumalalla olevan kyvyn puhdistaa ja uudistaa. He eivät näin ollen korota itseään, vaan Jumalaa. Kertovat suostuvansa SANAN PUHDISTUKSEEN. Kannattaa lukea tarkasti heidän kirjoituksensa, jotta voi erottaa miten paljon ne erovavat syntiä ihmisessä suosivien kirjoituksista. Ne eroavat suorastaan täydellisesti.
- ?
Jumalalla on KYKY kirjoitti:
Hyvä asia onkin juuri tuo, että uskovaiset uskovat Jumalalla olevan kyvyn puhdistaa ja uudistaa. He eivät näin ollen korota itseään, vaan Jumalaa. Kertovat suostuvansa SANAN PUHDISTUKSEEN. Kannattaa lukea tarkasti heidän kirjoituksensa, jotta voi erottaa miten paljon ne erovavat syntiä ihmisessä suosivien kirjoituksista. Ne eroavat suorastaan täydellisesti.
Oletko sinä ei nimmaria vai greeeeeen vai molemmat?
Jumalalla on KYKY kirjoitti:
* Olemme puhtaat ainoastaan Jeesuksessa, Hän on pyhityksemme, on vain kyse siitä, miten ja kuinka voisimme olla yhä enemmän Jeesuksessa ja osalliset Hänen pyhyydestään ja Hänen uskostaan osalliset. Vain usko, jonka Jeesus vaikuttaa, voi meitä muuttaa Hänen kuvansa kaltaisuuteen, uudistumisemme on yksin Jumalan teko, vain Hän voi luoda uutta, että eläisimme Kristuksessa, siinä on pyhityksemme kertakaikkiaan Jeesuksen veressä ja uhrissa. Omat ponnistuksemme pyhittyä on tuhoon tuomittua liahanmielenmukaista , ja lihan tyydyttämiseksi ainoastaan. Pyhitys on lihan kuoleman tie, nisunjyvän tie.
* En enää elä minä, vaan Kristus minussa. Siinä on pyhitys, muuta pyhitystä ei ole olemassakaan.
^" Ainut puhdas pyhitys, on Vapahtajan yhteys."Mohikaani_27 kirjoitti:
* Olemme puhtaat ainoastaan Jeesuksessa, Hän on pyhityksemme, on vain kyse siitä, miten ja kuinka voisimme olla yhä enemmän Jeesuksessa ja osalliset Hänen pyhyydestään ja Hänen uskostaan osalliset. Vain usko, jonka Jeesus vaikuttaa, voi meitä muuttaa Hänen kuvansa kaltaisuuteen, uudistumisemme on yksin Jumalan teko, vain Hän voi luoda uutta, että eläisimme Kristuksessa, siinä on pyhityksemme kertakaikkiaan Jeesuksen veressä ja uhrissa. Omat ponnistuksemme pyhittyä on tuhoon tuomittua liahanmielenmukaista , ja lihan tyydyttämiseksi ainoastaan. Pyhitys on lihan kuoleman tie, nisunjyvän tie.
* En enää elä minä, vaan Kristus minussa. Siinä on pyhitys, muuta pyhitystä ei ole olemassakaan.
^" Ainut puhdas pyhitys, on Vapahtajan yhteys."Sydämeni aina läikähtää, kun puhutaan nisunjyvän tiestä. :) Sille tielle on Herra armostaan kutsunut, sillä tiellä jatketaan ja sillä tiellä tullaan kerran perille Taivaan kirkkauteen. "Hänen tulee kasvaa, mutta minun pitää vähenemän". Joh. 3:30
Yksi hyvä kohta vielä Jobin kirjasta:
"Jos olet vanhurskas, mitä sillä Jumalalle annat, tahi ottaako hän mitään sinun kädestäsi?".
Hyvää ja kaunista päivänjatkoa toivottaen, Psalmiveisu.:)- Usko Toivonen
Mohikaani_27 kirjoitti:
^" Ainut puhdas pyhitys, on Vapahtajan yhteys."Aamen Mohikaani!
Kaikki plussat Herralle! - Samaa kysyn
? kirjoitti:
Oletko sinä ei nimmaria vai greeeeeen vai molemmat?
Kirjoitustyyli oli samanlainen, kuin heillä,
enkä ihmettelisi, vaikka olisivat yksi ja
sama henkilö. - Aloituksesi Jukka
Usko Toivonen kirjoitti:
Aamen Mohikaani!
Kaikki plussat Herralle!oli hyvä ja ajankohtainen palstan kirjoituksia seuraten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397840Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412019Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251950- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822