Miksei herpestä ja kondyloomaa testata?

kysyvänä

Kävin noin viikko sitten terveyskeskuksen ilmaisessa sukupuolitautitestissä. Testaukseen kuului virtsanäyte (klamydia ja tippuri), verikoe (hiv ja hepatiitti) ja gynekologin tarkastus (herpes ja kondylooma). Mutta ihmettelenkin tässä, että miksei herpestä ja kondyloomaa tarkasteta samasta verinäytteestä? Itse olen ainakin jo koulussa saanut monta kertaa kuulla, että etenkin naisilla sukupuolitaudit voivat olla pitkäänkin oireettomia. Eikö ole siis täysin mahdollista, että voisin nyt kantaa ja levittää esimerkiksi herpesvirusta tietämättäni, ennenkuin oireet ilmaantuvat?

23

3120

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noniinkk

Herpes yleensä kyllä aiheuttaa todella rajut ensioireet, joita et voi olla huomaamatta. Kondylooma on 90% tapauksissa täysin harmiton, ja ohimenevä infektio (yleensä poistuu elimistöstä 1-2 vuoden sisään), jota ei nykykäsitysten mukaan edes luetella sukupuolitaudiksi.

Mielestäni on täysin turha tutkia kumpaakaan, jos ei ole mitään syytä niitä epäillä. Kondylooma kyllä testataan papakokeessa kynekologilla, koska jotkut niistä aiheuttaa syöpää.

• expretos

Kondylooma ja herpes ei yleensä näy verinäytteistä, vaan näyte tulee ottaa rakkulan/syylän päältä. Jos ei ole oireita, ei niitä myöskään voi testauttaa, koska veressä virusta harvemmin on.

• Spitaalinen

Herpes ei välttämättä aiheuta kovinkaan rajuja ensioireita.

Mulla oli yksi pienehkö rakkularykelmä, ei kuumetta, ei kipuja. Sain ekalla kerralla väärän diagnoosin: lääkäri totesi, että mulla on bartholinin rauhastulehdus. Kun oireet ilmaantuivat uudestaan, vasta silloin sain tietää, että mulla on herpes.

Olen levittänyt herpestä tietämättäni ehkä jopa useita vuosia. Kukaan ei ole perään soitellut.

• Sellaista

Jep, kondylooma tai herpes ei näy testeissä. Tartunnasta tietää vasta kun on oireita.

• ?

Miksi silti herpeksestä voidaan ja otetaan ottaa vasta-aine testejä?

• labbishoitsu

No tokihan herpeksen vasta-ainetestillä, verikokeella, saadaan selville onko elimistössä herpesvirus tai herpesviruksia....
      3 kk mahd.tartunnasta ja testiä otattamaan, jukkinen ei niitä paljoakaan ilman hyvää syytä testaa, mutta aina on mahdollisuus mennä yksityiselle.

Herpesdiagnoosi tehdään yleensä tyypillisten oireiden perusteella, mutta joskus tarvitaan myös laboratoriossa tehtävää virusviljelyä. Näyte siihen otetaan tuoreesta rakkulasta. Verestä otetut vasta-ainetestit kertovat vain sen, onko joskus saanut herpestartunnan, mutta ne eivät kerro mitään tartunnan ajankohdasta tai siitä, missä päin kehoa virustartunta on ollut tai siitä, onko kyseessä uusiutuva herpes."

http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/151/sukuelinherpes

HPV:n voi myös testauttaa verestä, mutta...

Vasta-ainetestaus

"Verestä voidaan määrittää HPV-vasta-aineet, joiden esiintymistä voidaan pitää merkkinä infektiosta. Vasta-aineista voidaan myös erotella korkean riskin HPV-alatyyppien vasta-aineet. Vasta-ainetestaukseen liittyy kuitenkin merkittäviä ongelmia, joista eräs on se, että alatyyppien suuren lukumäärän vuoksi se tunnistaa runsaasti vääriä positiivisia tuloksia - toisin sanoen myös täysin oireettomat ja riskittömät HPV-alatyypit aikaansaavat elimistössä immuunireaktion. Tämän vuoksi henkilö voi olla vasta-ainekokeessa positiivinen, muttahänellä ei silti ole merkittävää sairausriskiä. Toinen ongelma liittyy viiveeseen infektion alun ja vasta-aineiden muodostumisen välillä: jos verinäyte otetaan heti tartunnan saamisen jälkeen, testi voi olla negatiivinen vaikka henkilöllä on käynnissä oleva HPV-infektio."

• Vasta-aine?

Onko tosiaan näin, että menee 3 kk tartunnasta, ennen kuin vasta-ainetesti on luotettava?

Olin pari viikkoa sitten yhdynnässä herpestä kantavan kanssa. Käytimme kondomia, mutta asia jäi askarruttamaan: olisinko voinut saada tartunnan? Kumppanilla ei ollut oireita, eikä niitä ollut ollut pariin-kolmeen vuoteen.

• ,,
        Vasta-aine? kirjoitti:

Onko tosiaan näin, että menee 3 kk tartunnasta, ennen kuin vasta-ainetesti on luotettava?

Olin pari viikkoa sitten yhdynnässä herpestä kantavan kanssa. Käytimme kondomia, mutta asia jäi askarruttamaan: olisinko voinut saada tartunnan? Kumppanilla ei ollut oireita, eikä niitä ollut ollut pariin-kolmeen vuoteen.

Kyllä, 3 kk on odotettava.

• HS2
        ,, kirjoitti:

Kyllä, 3 kk on odotettava.

Kyllä ei herpes jää epäselväksi jos sen saa.. Sen kanssa oppii elämään

• Spitaalinen
        HS2 kirjoitti:

Kyllä ei herpes jää epäselväksi jos sen saa.. Sen kanssa oppii elämään

Minulla jäi epäselväksi useiksi vuosiksi. En saanut oireita tartunnan jälkeen, vaan vasta vuosia myöhemmin.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Eikö ole siis täysin mahdollista, että voisin nyt kantaa ja levittää esimerkiksi herpesvirusta tietämättäni, ennenkuin oireet ilmaantuvat? "

Kyllä on.

Vasta-aineiden test.on kallista, siinä osasyy.

• hcdlcx

Mikä on kallista ja mikä ei? Herpes-vastaainetesti maksaa muutaman kympin.

• muutama joo
        hcdlcx kirjoitti:

Mikä on kallista ja mikä ei? Herpes-vastaainetesti maksaa muutaman kympin.

maksaa n.80e

• 60

paljonko tuo verikoe maksaa, jossa katotaa herpes jne.?

• Spitaalinen

Olen ihmetellyt samaa eli miksei noita testata, ellei erikseen osaa pyytää.

Olen käynyt gynekologilla 30 vuotta kerran vuodessa ja lisäksi papassa vähintään joka toinen vuosi. Kaikki on aina ollut kunnossa.

Kävin myös 39-vuotiaana tarkistuttamassa eri testein, että minun oli mahdollista saada tulla raskaaksi ja saada lapsi. Kaikki oli kunnossa ja sain terveen lapsen 40-vuotiaana. Äitiysneuvolassa testattiin raskauden alussa HIV, tippuri, klamydia ja kuppa.

42-vuotiaana minulla todettiin herpes. Olin silloin vakisuhteessa lapseni isän kanssa. Hänellä ei ollut oireita eikä vasta-ainetestissäkään näkynyt herpestä. Sain oireita kolme kertaa. Nyt mitään oireita ei ole ollut viiteen vuoteen. Olen sittemmin eronnut lapseni isästä.

Oireeni olivat melko vähäiset, vain yhdessä kohtaa rakkula, ei kuumetta, ei mitään muutakaan.

Nyt sitten kannan tuota tautia lopun ikääni. Ketään en tietääkseni ole tartuttanut, mutta kun niin monissa lähteissä asiasta varotellaan, pelkään, että on hyvin vaikea löytää uutta kumppania. Herpeksestä ei oikein voi jättää kertomattakaan.

• Informaatiota

Niin siis papilloomavirusta, eli kondyloomaa ei tosiaan ole lainkaan veressä, eli sitähän ei verikokeella voi testata. Herpekseen on vasta-ainetesti, mutta se ei kerro sitä ovatko nykyiset oireesi herpestä, vai jotain muuta. On lukuisia ihosairauksia, jotka aiheuttavat herpeksenkaltaisia oireita. Naisilla on ns. papakoe, josta löytyy papillooma, mutta verikokeena sellaista ei ole. Papillooma ei muutenkaan ole mikään vaarallinen, tai vakava tauti ja paranee itsellään, joten sitä nyt ei olekaan syytä testata ellei oireita satu olemaan.

• ballohallo

informaatiotalle: laitoit "Papillooma ei muutenkaan ole mikään vaarallinen, tai vakava tauti ja paranee itsellään, joten sitä nyt ei olekaan syytä testata ellei oireita satu olemaan. "

tiesit varmaan että ettei se kondylooma joka on myöskin papillooma viruksen aiheuttama, aiheuta mitään oireita pakosti, eikä näppylöitä, ne on taas eri papilloomavirustyypit, mutta joillekin saattaa tulla niitä solumuutoksia jotka voi kehittyä esim. kohdunkaulan syöväksi ja sen takia sielä papakokeissa kannattaa käydä parin vuoden välein jos seksiä harrastaa. Eli vaikka mitään ei näkyisikään se ei tarkoita etteikö olisi voinnut saada tartuntaa.

• ,,,,,,,

hpv voidaan testata verestä..

• Informaatiota

^ Puhumme kahdesta eri asiasta. Naisilta tutkitaan nämä asiat automaattisesti, ja kuten itsekin sanoit, syöpää aiheuttavat virustyypit eivät aiheuta syyliä lainkaan. Kondylooma on synonyymi papilloomavirukselle.

• ballohallo

niin siis hpv viruksia eli papilloomaviruksia on montaa eri lajia, esim jalkapohjan syylät ovat papillomaviruksen aiheuttamia, ja niin on kondyloomakin. Et varmaan tarkottanu et se kondylooma ei olis vaarallinen, siis eihän se kaikilla olekaan mutta joillakin on ja aiheuttaa solumuutoksia joita sitten seurataan jne... veikkaan että molemmat tarkottaa samaa mut ei osaa selittää niin et toinenkin tajuais:D

• 35 apua
        ballohallo kirjoitti:

niin siis hpv viruksia eli papilloomaviruksia on montaa eri lajia, esim jalkapohjan syylät ovat papillomaviruksen aiheuttamia, ja niin on kondyloomakin. Et varmaan tarkottanu et se kondylooma ei olis vaarallinen, siis eihän se kaikilla olekaan mutta joillakin on ja aiheuttaa solumuutoksia joita sitten seurataan jne... veikkaan että molemmat tarkottaa samaa mut ei osaa selittää niin et toinenkin tajuais:D

Osaatteko sanoa, että näkyykö kondylooma papassa, jos on ulkoisia oireita, joita epäilee kondyloomaksi? Kävin tkk ssa näyttämässä epäilyäni ja lääkäri ei edes kunnolla katsonut vaan määräsi suoraan vaan kaiken maailman testeihin.. Minulta otettiin papa, mutta mietinkin tässä nyt sitä että tarkoittaako se ettei papassa näy mtn niin että tämä epäilyni kondyloomasta olisi aiheeton ? Auttakaa olen ihan hermorauniona tämän kanssa. Pelkään ettei asiasta tule mtn selvyyttä

• Spitaalinen
        35 apua kirjoitti:

Osaatteko sanoa, että näkyykö kondylooma papassa, jos on ulkoisia oireita, joita epäilee kondyloomaksi? Kävin tkk ssa näyttämässä epäilyäni ja lääkäri ei edes kunnolla katsonut vaan määräsi suoraan vaan kaiken maailman testeihin.. Minulta otettiin papa, mutta mietinkin tässä nyt sitä että tarkoittaako se ettei papassa näy mtn niin että tämä epäilyni kondyloomasta olisi aiheeton ? Auttakaa olen ihan hermorauniona tämän kanssa. Pelkään ettei asiasta tule mtn selvyyttä

http://www.poliklinikka.fi/naisten-kanava/artikkelit/4244328

Papasta ja kondyylomasta.

• .

On olemassa _ulkoisia_ ja sisäisiä kondylomia! Jos sinulla on siellä sisällä niin se tulee esille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3984
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2679
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      41
      2667
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2425
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2363
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      312
      2220
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1949
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1643
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      48
      1582
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1487
    Aihe