Kohta voit tankata vanhoja autonrenkaita
Tiistai 14.02.2012 klo 13:13 0 kommenttiaJaa Facebookissa
KUVA: PEKKA LASSILA/KL
Ruotsalaiskeksijä kehitti tavan tehdä dieseliä vanhoista autonrenkaista.
Ruotsalainen, muun muassa Lähi-idässä ja Brasiliassa kannuksensa ansainnut ”öljymies” ja keksijä Anders Olsson on kehittänyt menetelmän valmistaa dieseliä esimerkiksi autonrenkaista ja muovipusseista.
Olsson kehuu ruotsalaisella Ny teknik -verkkosivustolla dieselinsä laatua sopivaksi muun muassa vesiliikennekäyttöön. Autoihinkin sitä voitaneen pian tankata.
Menetelmä on edullinen. Yhdestä kymmenen kilon renkaasta puristuu 4,5 kiloa öljyä 15 minuutissa.
Dieseliä voidaan tehdä myös öljyjätteestä.
Olsson on patentoinut menetelmän jo Ruotsissa ja kansainvälinen patenttihakemus on vetämässä.
Keksijä huomauttaa, että menetelmän raaka-aineet päätyvät nykyään enimmäkseen roskiin tai ne revitään massaksi, jota käytetään maan täytteenä.
- Ei kovin ympäristöystävällistä, Olsson tokaisee.
Kari Hänninen
[email protected]
Keksijät keksii, mutta toteutuuko koskaan
3
159
Vastaukset
Periaatteesa voi tehdää mitä tahansa polttoainetta mistä tahansa hillivedystä, mutta yleinsin on Fischer-Tropsch-menetelmä. Täton ruvettu käyttämään mm. puun jalostamiseen synteetiseksi polttoaineeksi, jolla on "täsmä"-ominaisuudet, eli sitä voi tehdään juuri sen ja sen moottorin parhaiten sopivaksi polttoaineeksi. Käytännössä ei tietenkään pyritään tähän vain mainiostati yleisesti kelpaavaan polttoaineeseen.
Eiköhän Ohlssonkin muuttaa ensin renkaat prossikaasuksi, lisää vetyä ja nestettää sen. Siinä kaikki.
Patenttihakemus tule hylkyä.- Rautahans
Vedyn irrottaminen ja säilyttäminen taitaa olla melko vaivallosta ja kallista. Vetyähän on vedessä vaikka kuinka paljon. Metaanin sekaan oikeassa suhteessa sekoitettuna siitä tulee hyvää tehokasta liikennepolttoainetta. Tätä ollaan jo muualla kokeiltukin. Päästöt pienenevät, vedyn päästöhän on vain vesihöyry.
Miksi kehittää diesel-polttoainetta vanhaan tekniikkaan? Olisiko aika kehittää tehokkaampia moottoreita. Nykyisen bensamoottorin hyötysuhde on vain 20-25%, dieselillä hieman parempi.
Kaasu- ja sähkötekniikkaan ollaan liikenteesä siirtymässä. Tuo tulee vastaan, kun raakaöljyn hinta nousee tasolle, jossa sitä aletaan ostaa sijoitusmielessä, mikä nostaa öljytuotteiden hinnan tavallisen autoilijan saavuttamattomalle tasolle. - 87k
Ehhe, ei tällaisia keksintöjä kuule pääse ikinä tuotantoon, koska keksijä saa sellaiset summat siitä ettei julkaise tätä, usko pois, vuoden päästä tätä asiaa ei muisteta enää lainkaan....
Sama juttu käynyt valitettavasti monille muillekin hyville kexinnöille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911615
Asiallinen lähestyminen
Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk1741290En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse1041090Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."
Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll151057- 87936
- 68871
Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?44868Kirjoita nainen meistä jotain tänne
tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K65820Vedalainen metafysiikka
Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli289753Ai jaa sinä oletkin ahnas
Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.107748