Monessakin keskustelussa ja omankin suhteen jälkeen...olen jäänyt miettimään narsistin logiikkaa olla suhteessa ihmisen kanssa, jota hän kaikin tavoin pyrkii mitätöimään...
Vai onko se sitten niin, että narsisti alunperin jo hakeutuu suhteisiin ihmisten kanssa, joita ei arvosta mitenkään...
Kun omaa kokemustani mietin siltä pohjalta, että suhteen alussa minäkin olin ihana ja kaikkea muuta hyvää...
No ehkä hän luuli minun olevan sitä, mutta sitten hänellekkin ns. totuus paljastui...
Loppuvaiheessa olin narsistin mielestä surkea luuseri, elämäni mitätöntä, olin jopa ruma...
Mutta silti hän olisi halunnut edelleen jatkaa suhdetta kanssani...
MIKSI, mitä järkeä siinä on...itselleenhän narsisti siinä pahaa tekee, kun on suhteessa mielestään vastenmielisen ihmisen kanssa...
Kun jos itse ajattelisin kumppanistani tuolla tavalla...niin toki päättäisin suhteen heti, enkä alun alkaenkaan olisi ryhtynyt suhteeseen ihmisen kanssa, josta en pidä...
Näin jälkeenpäin ajateltuna omakohtaisesti yrittäen asettua narsistin asemaan...niin onhan se ja tuntuu varmaan kamalalta, että on/on ollut suhteessa ihmiseen, josta ei pidä, eikä voi mitenkään arvostaa...
Että tietyllä lailla voin ymmärtää sen mitätöinnin tuolta pohjalta, hän on oikeasti kumppanistaan tuota mieltä, mutta sitä en ymmärrä, miksei hän päätä suhdetta...
Niin, ehkä narsistin ihmissuhdevaikeudet johtuvatkin tuosta syystä...mutta miksei hän alun alkaen hakeudu suhteisiin vain sellaisten ihmisten kanssa, joita hän voi arvostaa...tai huomatessaan erehtyneensä...yksinkertaisesti vain päätä suhdetta..
Narsistin logiikka
50
2665
Vastaukset
- Markku Ahdeoja
Narsisti hakee aina omaa etua.
Narsisti hakee täydellistä rakkautta, jota ei ole olemassa. Narsisti on metsästäjä, joka hakee uutta alistussuhdetta koko ajan.
Narsistia hallitsee valta, seksi ja raha. Tavallaan narsisti on ihmisen syvimpien aistien ohjaama metsästäjä.
Narsisti on miellyttävä koukuttaakseen. Narsisti on liian hyvä ollakseen totta. Kun hän saa vastapuolen rakastumaan ja mennään yhteen, niin sitten alkaa pompotus eikä suhteesta ole ulospääsyä. Lapsen syntymä on narsistille aina merkityksellinen ja narsisti voi olla omalle lapselle kateellinen.
Toinen ihminen on narsistille kuin esine. Ihan kiva mutta sen voi heittää pois kun se on tarpeeton. Narsistia ei voi käsittää tavallisella ajatusmaailmalla.
Pitää miettiä aina mitä narsisti haluaa hyötyä. Mikä sinulla on sellaista, jota narsisti haluaa ha voi käyttää hyväkski.
Palvelijaa tai orjan asemassa.- 8+5=13
Noh..kerrot noita asioita...ikäänkuin ulkoa opittua asiaa...millainen on narsisti, jotka on luettavissa mistä tahansa...
mutta aloituksellani kyllä hain eri asioita...syytä miksi narsisti toimii niinkuin toimii, hakeutuu suhteisiin ihmisten kanssa joita ei voi arvostaa ja joista ei pidä...
Näin jälkeenpäin ajateltuna omakohtaisesti yrittäen asettua narsistin asemaan...niin onhan se ja tuntuu varmaan kamalalta, että on/on ollut suhteessa ihmiseen, josta ei pidä, eikä voi mitenkään arvostaa..
Tuossahan se ongelma piilee...ns. narsistien uhrejakaan ei olisi jos narsisti ei alunperin hakeutuisi ns. itseään alempiarvoisten seuraan...
kerros miksi hän TEKEE niin, mikä logiikka siinä on...
Kun toki orja ja palvelijakin tekee työnsä paremmin jos häntä kohtelee hyvin...ja hänen tekemäänsä työtä arvostetaan... 8+5=13 kirjoitti:
Noh..kerrot noita asioita...ikäänkuin ulkoa opittua asiaa...millainen on narsisti, jotka on luettavissa mistä tahansa...
mutta aloituksellani kyllä hain eri asioita...syytä miksi narsisti toimii niinkuin toimii, hakeutuu suhteisiin ihmisten kanssa joita ei voi arvostaa ja joista ei pidä...
Näin jälkeenpäin ajateltuna omakohtaisesti yrittäen asettua narsistin asemaan...niin onhan se ja tuntuu varmaan kamalalta, että on/on ollut suhteessa ihmiseen, josta ei pidä, eikä voi mitenkään arvostaa..
Tuossahan se ongelma piilee...ns. narsistien uhrejakaan ei olisi jos narsisti ei alunperin hakeutuisi ns. itseään alempiarvoisten seuraan...
Kun toki orja ja palvelijakin tekee työnsä paremmin jos häntä kohtelee hyvin...ja hänen tekemäänsä työtä arvostetaan...Tarvitseeko kaikessa aina olla jokin logiikka. :D
Kun alan itse miettimään, millainen olisi "arvostettava" ihminen, niin ei kyllä tule mitään mieleen...
Empaattisuuskin kun on narskusta vain heikkoutta. Arvostettava on ehkä sellainen joka arvostaa narskua sellaisena, kuin narsisti on, mutta koska tuo arvostus ei liity tähän toiseen ihmiseen itsessään mitenkään se pakostakin vaihtelee aivan narsistin mielialojen mukaan...dizel kirjoitti:
Tarvitseeko kaikessa aina olla jokin logiikka. :D
Kun alan itse miettimään, millainen olisi "arvostettava" ihminen, niin ei kyllä tule mitään mieleen...
Empaattisuuskin kun on narskusta vain heikkoutta. Arvostettava on ehkä sellainen joka arvostaa narskua sellaisena, kuin narsisti on, mutta koska tuo arvostus ei liity tähän toiseen ihmiseen itsessään mitenkään se pakostakin vaihtelee aivan narsistin mielialojen mukaan...Tuo arvostus tosin voi liittyä myös hyötyyn, jos sinusta on hyötyä olet arvossa arvaamattomassa, mutta kun ei ole, olet narskun silmissä turha...Ja koska elämäntilanteet vaihtuu, toisesta voi olla toisena hetkenä hyötyä, kun taas toisena hetkenä ei.
- Markku Ahdeoja
8+5=13 kirjoitti:
Kun toki orja ja palvelijakin tekee työnsä paremmin jos häntä kohtelee hyvin...ja hänen tekemäänsä työtä arvostetaan...Narsistihan on looginen riippuen mistä asiaa tarkastelee.
" Normaalin" ihmisen näkökulmasta narsistin loogisuus on lyhytnäköistä ja se on todella epäloogista.
Esimerkkinä perunoiden keittäminen.
Vaimo tekee ruokaa ja useampia ihmisiä tulee syömään.
Vaimo keittää perunoita 8 kappaletta.
2 perunaa jää kattilaan. Narsisti raivostuu ja vaatii vaimoa keittämään perunoita niin ettei yhtään ylinmääräistä jää.
Vaimo keittää perunoita 6 kappaletta.
Narsisti sanoo jääneensä nälkäiseksi ja haukkuu vaimoparan.
Tätä jatkuu ja jatkuu.
Tämän kertoi minulle narsistisesta miehestään eronnut nainen.
Kun lapsi syntyy niin perheessä ei olekkaan yksi lapsi vaan 2. Narsisti on se toinen, joka vaatii huomiota itselleen. Lapsi on narsistille uhka. Siitä ei ole mitään hyötyä vaan vaivaa narsistin näkökulmasta. Lapsikin on kuin esine narsistille. - 8+10=18
Markku Ahdeoja kirjoitti:
Narsistihan on looginen riippuen mistä asiaa tarkastelee.
" Normaalin" ihmisen näkökulmasta narsistin loogisuus on lyhytnäköistä ja se on todella epäloogista.
Esimerkkinä perunoiden keittäminen.
Vaimo tekee ruokaa ja useampia ihmisiä tulee syömään.
Vaimo keittää perunoita 8 kappaletta.
2 perunaa jää kattilaan. Narsisti raivostuu ja vaatii vaimoa keittämään perunoita niin ettei yhtään ylinmääräistä jää.
Vaimo keittää perunoita 6 kappaletta.
Narsisti sanoo jääneensä nälkäiseksi ja haukkuu vaimoparan.
Tätä jatkuu ja jatkuu.
Tämän kertoi minulle narsistisesta miehestään eronnut nainen.
Kun lapsi syntyy niin perheessä ei olekkaan yksi lapsi vaan 2. Narsisti on se toinen, joka vaatii huomiota itselleen. Lapsi on narsistille uhka. Siitä ei ole mitään hyötyä vaan vaivaa narsistin näkökulmasta. Lapsikin on kuin esine narsistille.Noh...ei tuossa sun esimerkissäkään ole mitään järkeä...
"Vaimo tekee ruokaa ja useampia ihmisiä tulee syömään.
Vaimo keittää perunoita 8 kappaletta."
Siis useampia ihmisiä tulee syömään, keitetään 8 perunaa...
niistä jää 2...mun laskuopin mukaan syöjiä oli korkeintaan kaksi..
Jos minun ruokapöytääni olisi tulossa useampi syöjä, kuin kaksi...niin kyllä alun alkaenkin pitäisi keittää enemmän perunoita...
Esimerkkisi oli huono..ja miksi lapsetkin piti samaan soppaan sotkea... - elämä voitti :)
... tuo on aivan totta, mitä kirjoitat. Olen elänyt narsistin kanssa suhteessa n. 2v... oli yhtä helvettiä. Pääsin eroon, tosin en helposti.
- 11vuotta narskua
8+10=18 kirjoitti:
Noh...ei tuossa sun esimerkissäkään ole mitään järkeä...
"Vaimo tekee ruokaa ja useampia ihmisiä tulee syömään.
Vaimo keittää perunoita 8 kappaletta."
Siis useampia ihmisiä tulee syömään, keitetään 8 perunaa...
niistä jää 2...mun laskuopin mukaan syöjiä oli korkeintaan kaksi..
Jos minun ruokapöytääni olisi tulossa useampi syöjä, kuin kaksi...niin kyllä alun alkaenkin pitäisi keittää enemmän perunoita...
Esimerkkisi oli huono..ja miksi lapsetkin piti samaan soppaan sotkea...Niin.
Nyt olikin kyse narsistin logiikasta.
Ja siitä että teet niin tai näin niin AINA menee väärinpäin.
Ihan varmasti jokainen terve ihminen ymmärtää tämän minkä sinäkin, alkuperäisen viestin syvin olemus sitten aukeneekin näköjään vain niille, joille se on tai on ollut arkea ja totisinta totta.
Esimerkki oli hyvä, osuva ja kuvaava.
Ja kyllä siihen narsistin keittämään soppaan sotketaan ihan kaikki sieltä saman katon alta, lemmikkieläimiä myöten ! ! ! - Järkeä päähän
dizel kirjoitti:
Tuo arvostus tosin voi liittyä myös hyötyyn, jos sinusta on hyötyä olet arvossa arvaamattomassa, mutta kun ei ole, olet narskun silmissä turha...Ja koska elämäntilanteet vaihtuu, toisesta voi olla toisena hetkenä hyötyä, kun taas toisena hetkenä ei.
Hoh... ovatko kaikki onnettomissa avioliitoissa roikkuvat nyt narsisteja? Vihataan puolisoa mutta pysytään yhdessä koska niin on aina ollut?
Hohhoijaa taas... et löydä yhtäkään ihmistä joka sinua täysin arvostaa. Jotkut piilottavat negatiiviset ajatuksensa, ja he ovat niitä sosiaalisia ihmisiä joiden seurassa viihdyt koska he valehtelevat itselleen ja muille päivittäin mielipiteistään yhteisen harmonian nimissä. Ovatko hekin sitten narsisteja? Määritelmäsi mukaan sosiaaliset ihmiset jotka piilottavat tunteensa ovat myös narsisteja, erityisesti he...
Vähän voisi miettiä näitä omia yksinkertaistuksia esimerkkien kautta ensin... onko vielä järkeä? Järkeä päähän kirjoitti:
Hoh... ovatko kaikki onnettomissa avioliitoissa roikkuvat nyt narsisteja? Vihataan puolisoa mutta pysytään yhdessä koska niin on aina ollut?
Hohhoijaa taas... et löydä yhtäkään ihmistä joka sinua täysin arvostaa. Jotkut piilottavat negatiiviset ajatuksensa, ja he ovat niitä sosiaalisia ihmisiä joiden seurassa viihdyt koska he valehtelevat itselleen ja muille päivittäin mielipiteistään yhteisen harmonian nimissä. Ovatko hekin sitten narsisteja? Määritelmäsi mukaan sosiaaliset ihmiset jotka piilottavat tunteensa ovat myös narsisteja, erityisesti he...
Vähän voisi miettiä näitä omia yksinkertaistuksia esimerkkien kautta ensin... onko vielä järkeä?Olipa hämärä kommentti...
Tulkitsit sitten tekstini päin helvettiä...Ilmeisesti tunnistit siitä sitten itsesi, kun noin älähdit. ;P- Järkeä päähän
dizel kirjoitti:
Olipa hämärä kommentti...
Tulkitsit sitten tekstini päin helvettiä...Ilmeisesti tunnistit siitä sitten itsesi, kun noin älähdit. ;PVastaus oli aloittajalle :P tuli vaan sun kommenttien jälkeen
- Järkeä päähän
elämä voitti :) kirjoitti:
... tuo on aivan totta, mitä kirjoitat. Olen elänyt narsistin kanssa suhteessa n. 2v... oli yhtä helvettiä. Pääsin eroon, tosin en helposti.
Miksi roikuit suhteessa niin kauan?
Jos toisesta ei pidä, niin ei kai se tarkoita, etteikö toisesta silti voisi olla jotain iloa...
"Normaali-ihminenhän" ei käsitä sitä, miten voi olla sellaisenkin ihmisen seurassa ja saada tästä jotain henkistä tyydytystä, tai muuta hyötyä, josta ei pidä, tai jota jopa vihaa, mutta narsistille tämä ei ole mikään ongelma.
Ei narsisti kuitenkaan arvosta lopulta muita kuin itseään, eikä haluakaan arvostaa, joten ajatus siitä, että narsisti etsisi kumppanin, josta pitää ( kuin ihmiset yleensä toisistaan pitävät, eikä itsekkäistä lähtökohdistaan ) ja jota arvostaa kuulostaa jo sinänsä omiin korviini oudolta...
Hän on itse "kaikki" itselleen, kun se toinen on vain mukava lisä...- 6+15=21
No vastauksessasi on kyllä jokin logiikka...mutta edelleen...miten vastenmieliseltä tuntuva ihminen voi olla...mukava lisä...
Siis miten narsisti voi/saattaa esim. rakastella sellaisen kanssa...mitä iloa hän siitä saa...
Okei ihminen on narsistin mielestä esine, mutta siltikin, kyllä minä mielummin istuisin mukavassa tuolissa, kuin sellaisessa joka pistelee takapuolta...
Voisiko sitten ajatella niin, että narsisti itse ei katso ansaitsevansa mitään hyvää ja laadukasta vaan valitsee aina sen huonoimman vaihtoehdon ettei joudu pettymään... - 10+13=23
Edelleen kysyn sinulta, koska tietyllä lailla arvostan vastauksiasi, niistä saa sitä rehellistä tietoa narsismista...
niin miksi kuitenkaan monikaan narsisti ei itse itseään hyväksy sellaisenaan...
täälläkin on ihmisiä, jotka arvostelevat narsistia, monotonisesti toistavat narsisteista lukemaansa läksyä...narsisti on sellainen ja sellainen..en minä, mutta se toinen..
mutta ovat itse vailla minkäänlaisia tunteita tai omia mielipiteitä/kokemuksia asiasta...kertoessaan toisesta täysin tunteettomasti kertovat kuitenkin enempi itsestään...kuin siitä toisesta... 10+13=23 kirjoitti:
Edelleen kysyn sinulta, koska tietyllä lailla arvostan vastauksiasi, niistä saa sitä rehellistä tietoa narsismista...
niin miksi kuitenkaan monikaan narsisti ei itse itseään hyväksy sellaisenaan...
täälläkin on ihmisiä, jotka arvostelevat narsistia, monotonisesti toistavat narsisteista lukemaansa läksyä...narsisti on sellainen ja sellainen..en minä, mutta se toinen..
mutta ovat itse vailla minkäänlaisia tunteita tai omia mielipiteitä/kokemuksia asiasta...kertoessaan toisesta täysin tunteettomasti kertovat kuitenkin enempi itsestään...kuin siitä toisesta...Hmm...Paha puhua kenenkään toisen puolesta.
Itse kuitenkin omasta mielestäni hyväksyn itseni tällaisenaan ja jos nyt en jokaista piirrettäni ( vielä ) tunnista, niin ei sekään tarkoita sitä, että yrittäisin kyseistä piirrettä jotenkin peitellä. Tai etten sitä hyväksyisi...
Se on vain vielä löytämättä.
Ehkä muiden kohdalla kyse on sitten enemmän siitä häpeästä, mene ja tiedä...6+15=21 kirjoitti:
No vastauksessasi on kyllä jokin logiikka...mutta edelleen...miten vastenmieliseltä tuntuva ihminen voi olla...mukava lisä...
Siis miten narsisti voi/saattaa esim. rakastella sellaisen kanssa...mitä iloa hän siitä saa...
Okei ihminen on narsistin mielestä esine, mutta siltikin, kyllä minä mielummin istuisin mukavassa tuolissa, kuin sellaisessa joka pistelee takapuolta...
Voisiko sitten ajatella niin, että narsisti itse ei katso ansaitsevansa mitään hyvää ja laadukasta vaan valitsee aina sen huonoimman vaihtoehdon ettei joudu pettymään...En jaksaisi millään toistaa aiempia vastauksiani... ;P
- 7+1=8
dizel kirjoitti:
Hmm...Paha puhua kenenkään toisen puolesta.
Itse kuitenkin omasta mielestäni hyväksyn itseni tällaisenaan ja jos nyt en jokaista piirrettäni ( vielä ) tunnista, niin ei sekään tarkoita sitä, että yrittäisin kyseistä piirrettä jotenkin peitellä. Tai etten sitä hyväksyisi...
Se on vain vielä löytämättä.
Ehkä muiden kohdalla kyse on sitten enemmän siitä häpeästä, mene ja tiedä...Niin narsisti harvoin hakee apua itselleen, koska ei katso olevansa avun tarpeessa...
Hän ei ilmeisesti myönnä, tiedosta, itsessään olevaa poikkeavuutta...joka on syynä siihen, että hän käytöksellään aiheuttaa toisille huonoa oloa...
Mutta sitten...jos lukee Vakninia...niin hänen kokemuksensa mukaan narsisti jollain tasolla tiedostaa kyllä, ettei ole ihan voisko sanoa okei...
"Narsisti tietää olevansa huijari, petkuttaja, taidokas valhe, näytelmän käsikirjoittaja, tyhjä ja oikeasti ilman olemassaoloa"
Koetko sinä olevasi tuollainen...tuli mieleen se sinun...entä jos ei halua...ihmisiä, elämää..
että ehkä ei voi haluta jos ei tiedä mitään olevankaan...
Tässä nyt kun olen näitä asioita pyöritellyt, välillä kauhistuenkin ettei voi olla totta kun puhutaan ihmisistä...
Niin en minä vihaa narsisteja...minä tunnen myötätuntoa heitä kohtaan...mistä kaikesta "hyvästä" he jäävät paitsi tuon vikansa vuoksi...
eikä tämä tarkoita, että olen NIIIN hyvä ihminen, että myötätuntoa riittää narsistillekkin..kaikilla on oikeus tunteisiinsa...
Ei minua esim. harmita että olen pettynyt ihmissuhteissani , rakastanut, tullut loukatuksikin, surrut niitä, kierinyt jopa itsesäälissä..hävennyt itseänikin..
kaikki tuo kuuluu elämään...
olisi hirveää jos mikään ei oikein tuntuisi miltään...niin hyvässä kuin pahassakaan..
monesti niiden tuntemuksien mukaanhan ihminen tekee valintansa...mikä on hyvää, mikä on pahaa...missäkin tilanteessa..
Tuo hyötyajattelu...ilmeisesti narsistista kaikki hänen valintansa ovat hyviä...tai ainakin hän kuvittelee niin... - 6+11=17
dizel kirjoitti:
En jaksaisi millään toistaa aiempia vastauksiani... ;P
Noh..soriii, aina ei yhdellä kertaa tahdo mennä perille...
7+1=8 kirjoitti:
Niin narsisti harvoin hakee apua itselleen, koska ei katso olevansa avun tarpeessa...
Hän ei ilmeisesti myönnä, tiedosta, itsessään olevaa poikkeavuutta...joka on syynä siihen, että hän käytöksellään aiheuttaa toisille huonoa oloa...
Mutta sitten...jos lukee Vakninia...niin hänen kokemuksensa mukaan narsisti jollain tasolla tiedostaa kyllä, ettei ole ihan voisko sanoa okei...
"Narsisti tietää olevansa huijari, petkuttaja, taidokas valhe, näytelmän käsikirjoittaja, tyhjä ja oikeasti ilman olemassaoloa"
Koetko sinä olevasi tuollainen...tuli mieleen se sinun...entä jos ei halua...ihmisiä, elämää..
että ehkä ei voi haluta jos ei tiedä mitään olevankaan...
Tässä nyt kun olen näitä asioita pyöritellyt, välillä kauhistuenkin ettei voi olla totta kun puhutaan ihmisistä...
Niin en minä vihaa narsisteja...minä tunnen myötätuntoa heitä kohtaan...mistä kaikesta "hyvästä" he jäävät paitsi tuon vikansa vuoksi...
eikä tämä tarkoita, että olen NIIIN hyvä ihminen, että myötätuntoa riittää narsistillekkin..kaikilla on oikeus tunteisiinsa...
Ei minua esim. harmita että olen pettynyt ihmissuhteissani , rakastanut, tullut loukatuksikin, surrut niitä, kierinyt jopa itsesäälissä..hävennyt itseänikin..
kaikki tuo kuuluu elämään...
olisi hirveää jos mikään ei oikein tuntuisi miltään...niin hyvässä kuin pahassakaan..
monesti niiden tuntemuksien mukaanhan ihminen tekee valintansa...mikä on hyvää, mikä on pahaa...missäkin tilanteessa..
Tuo hyötyajattelu...ilmeisesti narsistista kaikki hänen valintansa ovat hyviä...tai ainakin hän kuvittelee niin..."Koetko sinä olevasi tuollainen..."
Joskus käynyt jotain tuonsuuntaista ehkä mielessä, tietyllä päällä ( huonolla tuulella ) ollessani, mutta yleensä en koe. Pikemminkin päinvastoin.
Ehkä huiputan itseäni, mutta jos se tekee elämästä hippusen mielenkiintoisempaa, niin mitä väliä sillä on.
"olisi hirveää jos mikään ei oikein tuntuisi miltään...niin hyvässä kuin pahassakaan.."
Jos ei tunne kauheasti tunteita muita kohtaan, niin eihän se tarkoita, ettei tuntisi niitä itseään kohtaan, tai ei itseään, vaan itsensä vuoksi...
Ei ehkä samoissa tilanteissa, kuin normi-ihminen, mutta kuitenkin...Tunteetonta ihmistä ei ole olemassakaan. Jokainen tuntee jollain tavoin kaikkia tunteita...Se miten paljon, niin sehän se sitten vaihtelee.
Ja nämäkin tunteettomiksi määritellyt ihmiset ovat muiden silmissä "tunteettomia"lähinnä siksi, etteivät koe joitain tunteita epämiellyttävinä, kuten toiset...Tämä sitten näyttää ulospäin tunteettomuudelta.
Tämä sitten vaikuttaa tietenkin ihmisen valintoihinkin...- 9+6=15
dizel kirjoitti:
"Koetko sinä olevasi tuollainen..."
Joskus käynyt jotain tuonsuuntaista ehkä mielessä, tietyllä päällä ( huonolla tuulella ) ollessani, mutta yleensä en koe. Pikemminkin päinvastoin.
Ehkä huiputan itseäni, mutta jos se tekee elämästä hippusen mielenkiintoisempaa, niin mitä väliä sillä on.
"olisi hirveää jos mikään ei oikein tuntuisi miltään...niin hyvässä kuin pahassakaan.."
Jos ei tunne kauheasti tunteita muita kohtaan, niin eihän se tarkoita, ettei tuntisi niitä itseään kohtaan, tai ei itseään, vaan itsensä vuoksi...
Ei ehkä samoissa tilanteissa, kuin normi-ihminen, mutta kuitenkin...Tunteetonta ihmistä ei ole olemassakaan. Jokainen tuntee jollain tavoin kaikkia tunteita...Se miten paljon, niin sehän se sitten vaihtelee.
Ja nämäkin tunteettomiksi määritellyt ihmiset ovat muiden silmissä "tunteettomia"lähinnä siksi, etteivät koe joitain tunteita epämiellyttävinä, kuten toiset...Tämä sitten näyttää ulospäin tunteettomuudelta.
Tämä sitten vaikuttaa tietenkin ihmisen valintoihinkin...Noh...itse ny mietin ns. hyvänä tunteena vaikkapa rakkautta...
tuntee iloa itsestään ja toisesta, koska rakastaa, tunne kumpuaa omasta sisimmästä ilman mitään hyöty näkohtaa, siihen riittää, että toinen on vain olemassa...
narsistin kohdalla virallinen tieto puhuu itserakkaudesta liittäen siihen sanan ilkeä...käsittääkseni narsisti "rakastaa" toista hyvin ilkeällä tavalla...kun sitä toista pitää mitätöidä...
Mutta millä tavalla hän sitten rakastaa itseään...samalla tavallako myös mitätöiden itseään...esim. seura on häntä "huonompaa"...kun ei rohkene pyrkiä parempaan seuraan...pelätensä tulevansa hylätyksi...tuntevansa itse itsensä mitätöidyksi...valinta tuokin..
Sitten joku huonompi tunne...tuntuu kummalliselta jos ihminen ei koskaan tunne häpeää tekojensa vuoksi...esim. pettäessään/huijatessaan ihmistä jota sanoo rakastavansa...
vaikka jos hänelle käy niin...niin kyllä hänessä tunteet oitis herää...väärintekijä saa kyllä kokea sen nahoissaan, tuskin koskaan antaa anteeksi ja kostaa varmasti...
Että miten sama itse tehtynä on merkityksetön, ei aiheuta kovin voimakkaita tunteita... mutta toisen tekemänä hirvittävä vääryys...josta joku on maksanut jopa hengellään... 9+6=15 kirjoitti:
Noh...itse ny mietin ns. hyvänä tunteena vaikkapa rakkautta...
tuntee iloa itsestään ja toisesta, koska rakastaa, tunne kumpuaa omasta sisimmästä ilman mitään hyöty näkohtaa, siihen riittää, että toinen on vain olemassa...
narsistin kohdalla virallinen tieto puhuu itserakkaudesta liittäen siihen sanan ilkeä...käsittääkseni narsisti "rakastaa" toista hyvin ilkeällä tavalla...kun sitä toista pitää mitätöidä...
Mutta millä tavalla hän sitten rakastaa itseään...samalla tavallako myös mitätöiden itseään...esim. seura on häntä "huonompaa"...kun ei rohkene pyrkiä parempaan seuraan...pelätensä tulevansa hylätyksi...tuntevansa itse itsensä mitätöidyksi...valinta tuokin..
Sitten joku huonompi tunne...tuntuu kummalliselta jos ihminen ei koskaan tunne häpeää tekojensa vuoksi...esim. pettäessään/huijatessaan ihmistä jota sanoo rakastavansa...
vaikka jos hänelle käy niin...niin kyllä hänessä tunteet oitis herää...väärintekijä saa kyllä kokea sen nahoissaan, tuskin koskaan antaa anteeksi ja kostaa varmasti...
Että miten sama itse tehtynä on merkityksetön, ei aiheuta kovin voimakkaita tunteita... mutta toisen tekemänä hirvittävä vääryys...josta joku on maksanut jopa hengellään..."Mutta millä tavalla hän sitten rakastaa itseään...samalla tavallako myös mitätöiden itseään...esim. seura on häntä "huonompaa"...kun ei rohkene pyrkiä parempaan seuraan...pelätensä tulevansa hylätyksi...tuntevansa itse itsensä mitätöidyksi...valinta tuokin.."
Eijei...
Itse toisinaan pidän itsestäni, paljonkin, toisinaan taas en...Sillä harvoin on tekemistä kenenkään tekojen, tai omienkaan tekojen kanssa. Riippuu fiiliksestä. Ihan kuten kenellä tahansa...mikäli olen oikein ymmärtänyt?
Ja mitä tulee "parempaan" seuraan, mitä se sitten onkaan, niin en edes kunnolla tuota ajatusta ymmärtänyt. Itse henk.kohtaisesti en määrittele ihmisiä mihinkään paremmuusjärjestykseen vaan pyrin siihen seuraan, missä tunnen viihtyväni, jos nyt jotain seuraa/tekemistä kaipaan. Siinä ei paljon kenenkään historialla, tai pärställä ole väliä, tai oikeastaan persoonallisuudellakaan...
"Että miten sama itse tehtynä on merkityksetön, ei aiheuta kovin voimakkaita tunteita... mutta toisen tekemänä hirvittävä vääryys...josta joku on maksanut jopa hengellään... "
Se empatianpuute...tai välinpitämättömyys toisen tunteista.- 9+7=16
dizel kirjoitti:
"Mutta millä tavalla hän sitten rakastaa itseään...samalla tavallako myös mitätöiden itseään...esim. seura on häntä "huonompaa"...kun ei rohkene pyrkiä parempaan seuraan...pelätensä tulevansa hylätyksi...tuntevansa itse itsensä mitätöidyksi...valinta tuokin.."
Eijei...
Itse toisinaan pidän itsestäni, paljonkin, toisinaan taas en...Sillä harvoin on tekemistä kenenkään tekojen, tai omienkaan tekojen kanssa. Riippuu fiiliksestä. Ihan kuten kenellä tahansa...mikäli olen oikein ymmärtänyt?
Ja mitä tulee "parempaan" seuraan, mitä se sitten onkaan, niin en edes kunnolla tuota ajatusta ymmärtänyt. Itse henk.kohtaisesti en määrittele ihmisiä mihinkään paremmuusjärjestykseen vaan pyrin siihen seuraan, missä tunnen viihtyväni, jos nyt jotain seuraa/tekemistä kaipaan. Siinä ei paljon kenenkään historialla, tai pärställä ole väliä, tai oikeastaan persoonallisuudellakaan...
"Että miten sama itse tehtynä on merkityksetön, ei aiheuta kovin voimakkaita tunteita... mutta toisen tekemänä hirvittävä vääryys...josta joku on maksanut jopa hengellään... "
Se empatianpuute...tai välinpitämättömyys toisen tunteista."Ja mitä tulee "parempaan" seuraan, mitä se sitten onkaan, niin en edes kunnolla tuota ajatusta ymmärtänyt. "
Niin en tarkoittanut tuolla ajatuksella sitä, että ihmiset pitäisi laittaa paremmuusjärjestykseen...
Vaan hain jotain sellaista, kun pääsääntöisesti narsisti mitätöi kumppaniaan... niin eikö silloin hän ole valinnut "huonoa" seuraa...
kuule kun sinäkin olet läksysi lukenut...niin mihin tuo mitätöinnin tarve perustuu, mitä narsisti siitä hyöytyy...joku syy siihenkin on.
Eikö olisi paljon helpompaa vain päättää suhde jos siltä tuntuu...että toinen on surkea luuseri...ja hankkia tilalle parempi...
Kun molemmat tiedämme senkin, että narsisti ei hevin luovu noista entisistään, vaikka ne eivät mitään olekkaan ...
mikä hyöty siinäkin on...että narsisti vielä kuukausia suhteen päättymisen jälkeenkin yrittää houkutella luokseen ihmistä, jonka on todennut mitättömäksi...
kun itse ajattelen, etten ny ihan mitättömyyden kanssa alkaisi alun alkaenkaan seukkaamaan, mutta jos erehtyisin niin olisin tyytyväinen päästessäni hänestä eroon..
Että edelleen kaikkiko tuolit on yhtä mukavia, oli ne hyviä tai huonoja, narsisti istuu kaikissa yhtä tyytyväisenä itseensä... 6+15=21 kirjoitti:
Voisiko sitten ajatella niin, että narsisti itse ei katso ansaitsevansa mitään hyvää ja laadukasta vaan valitsee aina sen huonoimman vaihtoehdon ettei joudu pettymään..."No vastauksessasi on kyllä jokin logiikka...mutta edelleen...miten vastenmieliseltä tuntuva ihminen voi olla...mukava lisä...
Siis miten narsisti voi/saattaa esim. rakastella sellaisen kanssa...mitä iloa hän siitä saa..."
Öö...No molempiin voisi vastata että, miksi ei? :D- Markku Ahdeoja
6+15=21 kirjoitti:
Voisiko sitten ajatella niin, että narsisti itse ei katso ansaitsevansa mitään hyvää ja laadukasta vaan valitsee aina sen huonoimman vaihtoehdon ettei joudu pettymään...Narsisti saa seksuaalisen tyydytyksen. Kaadoilla narsisti voi myös rehvastella.
Kyse on ihan normaalista lisääntymisvietistä. Mitä useamman kanssa on sitä ueampi jälkeläinen syntyy. Sehän löytyy ihan eläinmaailmastakin. Evoluutia ja siääntymisvietti. ei narsisti muuta tarvitse. Omien geenien levittäminen mahdollisimman laajalle.
Narsisti kohtelee ihmistä esineen lailla. Tunnesidonnaisuus on sama. narsistille ihminen ei ole autoa arvokkaampi. Se on kiva, mutta kun se on vanha se hylätään, jos siitä ei ole hyötyä. esineeseenkin voi kiintyä. Kyllä narsistikin voi tuntea kiintymystä, mutta kyse ei ole arvostamisesta. Narsisti ei arvosta ihmistä ihmisenä vaan omien tarpeiden tyydyttäjänä. Mitkä nyt vain sattuvat narsistin tarpeet milloinkin olevan. - Markku Ahdeoja
dizel kirjoitti:
"Mutta millä tavalla hän sitten rakastaa itseään...samalla tavallako myös mitätöiden itseään...esim. seura on häntä "huonompaa"...kun ei rohkene pyrkiä parempaan seuraan...pelätensä tulevansa hylätyksi...tuntevansa itse itsensä mitätöidyksi...valinta tuokin.."
Eijei...
Se empatianpuute...tai välinpitämättömyys toisen tunteista.Pidätkö itseäsi narsistina vai onko sinut todettu sellaiseksi?
Jos olet narsisti, niin todella lievä sellainen tai ei lainkaan. Jos kykenee analysoimaan itseään ja omaa narsismiaan niin silloin ei ole sitä. 9+7=16 kirjoitti:
"Ja mitä tulee "parempaan" seuraan, mitä se sitten onkaan, niin en edes kunnolla tuota ajatusta ymmärtänyt. "
Niin en tarkoittanut tuolla ajatuksella sitä, että ihmiset pitäisi laittaa paremmuusjärjestykseen...
Vaan hain jotain sellaista, kun pääsääntöisesti narsisti mitätöi kumppaniaan... niin eikö silloin hän ole valinnut "huonoa" seuraa...
kuule kun sinäkin olet läksysi lukenut...niin mihin tuo mitätöinnin tarve perustuu, mitä narsisti siitä hyöytyy...joku syy siihenkin on.
Eikö olisi paljon helpompaa vain päättää suhde jos siltä tuntuu...että toinen on surkea luuseri...ja hankkia tilalle parempi...
Kun molemmat tiedämme senkin, että narsisti ei hevin luovu noista entisistään, vaikka ne eivät mitään olekkaan ...
mikä hyöty siinäkin on...että narsisti vielä kuukausia suhteen päättymisen jälkeenkin yrittää houkutella luokseen ihmistä, jonka on todennut mitättömäksi...
kun itse ajattelen, etten ny ihan mitättömyyden kanssa alkaisi alun alkaenkaan seukkaamaan, mutta jos erehtyisin niin olisin tyytyväinen päästessäni hänestä eroon..
Että edelleen kaikkiko tuolit on yhtä mukavia, oli ne hyviä tai huonoja, narsisti istuu kaikissa yhtä tyytyväisenä itseensä..."Että edelleen kaikkiko tuolit on yhtä mukavia, oli ne hyviä tai huonoja, narsisti istuu kaikissa yhtä tyytyväisenä itseensä... "
Siinähän se vastaus aika lailla tulikin.
"Vaan hain jotain sellaista, kun pääsääntöisesti narsisti mitätöi kumppaniaan... niin eikö silloin hän ole valinnut "huonoa" seuraa..."
Kaikkihan ne muuttuu huonoiksi jossain vaiheessa...Ei se ole mitään henkilökohtaista.
"Eikö olisi paljon helpompaa vain päättää suhde jos siltä tuntuu...että toinen on surkea luuseri...ja hankkia tilalle parempi..."
Olen itse tehnyt noin kaksikin kertaa, joten sanoisin että riippuu tilanteesta.
Helpoiten narsisti varmaankin jää roikkumaan sellaiseen eksään, jonka arvelee olevan helposti/helpoiten manipuloitavissa.
Saattaa kokeilla jokaista vuoronperään ja takertuu sitten siihen, joka ei lyö heti suorilta luuria korvaan.
"kuule kun sinäkin olet läksysi lukenut...niin mihin tuo mitätöinnin tarve perustuu, mitä narsisti siitä hyöytyy...joku syy siihenkin on."
Nyt pistit pahan...pitää miettiä. :)- 20+9=29
Markku Ahdeoja kirjoitti:
Pidätkö itseäsi narsistina vai onko sinut todettu sellaiseksi?
Jos olet narsisti, niin todella lievä sellainen tai ei lainkaan. Jos kykenee analysoimaan itseään ja omaa narsismiaan niin silloin ei ole sitä.Oli hän nyt narsisti tai ei...
niin hänellä ainakin jotain OMAA sanottavaa, verrattuna moneen muuhun joka täällä suoltaa kopioitua tekstiä omana totuuteenaan. - 12+9=21
dizel kirjoitti:
"Että edelleen kaikkiko tuolit on yhtä mukavia, oli ne hyviä tai huonoja, narsisti istuu kaikissa yhtä tyytyväisenä itseensä... "
Siinähän se vastaus aika lailla tulikin.
"Vaan hain jotain sellaista, kun pääsääntöisesti narsisti mitätöi kumppaniaan... niin eikö silloin hän ole valinnut "huonoa" seuraa..."
Kaikkihan ne muuttuu huonoiksi jossain vaiheessa...Ei se ole mitään henkilökohtaista.
"Eikö olisi paljon helpompaa vain päättää suhde jos siltä tuntuu...että toinen on surkea luuseri...ja hankkia tilalle parempi..."
Olen itse tehnyt noin kaksikin kertaa, joten sanoisin että riippuu tilanteesta.
Helpoiten narsisti varmaankin jää roikkumaan sellaiseen eksään, jonka arvelee olevan helposti/helpoiten manipuloitavissa.
Saattaa kokeilla jokaista vuoronperään ja takertuu sitten siihen, joka ei lyö heti suorilta luuria korvaan.
"kuule kun sinäkin olet läksysi lukenut...niin mihin tuo mitätöinnin tarve perustuu, mitä narsisti siitä hyöytyy...joku syy siihenkin on."
Nyt pistit pahan...pitää miettiä. :)Toivottavasti löydät jonkinlaisen vastauksen...
omasta kokemusmaailmastasi käsin...ne omin sanoin kerrotut asiat "kolahtaa" parhaiten...tietää keskustelevansa ihmisen kanssa... Markku Ahdeoja kirjoitti:
Pidätkö itseäsi narsistina vai onko sinut todettu sellaiseksi?
Jos olet narsisti, niin todella lievä sellainen tai ei lainkaan. Jos kykenee analysoimaan itseään ja omaa narsismiaan niin silloin ei ole sitä.Ei ole todettu. Jos ei ihan lähimpien ihmisten omia kyökkidiagnooseja lasketa.
"Jos kykenee analysoimaan itseään ja omaa narsismiaan niin silloin ei ole sitä. "
Sanoisin, että riippuu narsistista. Eikö esim. Vaknin ole sitten mielestäsi narsisti?
Vedin nyt tuon kaikkien tunteman esimerkin, vaikka noita esimerkkejähän on tosiasiassa maailma pullollaan.12+9=21 kirjoitti:
Toivottavasti löydät jonkinlaisen vastauksen...
omasta kokemusmaailmastasi käsin...ne omin sanoin kerrotut asiat "kolahtaa" parhaiten...tietää keskustelevansa ihmisen kanssa...Mitätöinnin tarve...
Sanoisin, että narsisti, joka ei ole tietoinen narsismistaan tekee tuota lähinnä tiedostamattomasti, johtuen siitä, että kokee muiden ymmärtävän hänet aina väärin, kokien oikeudekseen oikaista nämä vääryydeet ja rangaista muita...
Tosiasiassa tuossa taustalla on omat itseltäänkin piilotetut tunteet, joita purkaa tuolla tavoin. Toisinaan mahdollisesti kuvitellut loukkaukset ja niiden kostaminen.
Olen itse ainakin sitä mieltä, että kuka tahansa voi tuostakin tavastaan päästä eroon, kun vain miettii omalla kohdallaan, mitkä nuo syyt oikein ovat...työtä se vaatii sehän selvä. Mutta tämän jälkeen, ei yksinkertaisesti koe enää tuohon mitätöimiseen tarvetta, ellei nyt sitten suuresti nauti siitä.
Sanoisin, ettei tavoite ole hyötyä, vaan pikemminkin syynä tuohon mitätöintiin on oma sokeus.
Sitten jos mennään psykopaatteihin asti, niin vastaus voisi olla, että he tekevät tuota lähinnä vain huvin vuoksi...ehkä myös osaltaan tiedostamattaan, ehkä eivät. Joka tapauksessa he pitävät ihmisten ärsyttämisestä, eivätkä tarvitse siihen sen suurempaa syytä, tai motiivia. Kuten eivät näe myöskään syytä lopettaa/vähentää tätä käytöstään, ellei se sitten heitä jollain tapaa hyödytä.
Eksäni sanoin: "Maailma olisi tylsä paikka ilman kuspäitä, kun ei olisi ketään kenelle v*ttuilla. "
Ja kusipäitähän oli jokainen, joka vähänkään katsoi häntä kieroon...vaikka väsynyt kaupan kassa, joka ei jaksanut juuri hänen kohdallaan hymyillä. :)
Eli sellainen tietynlainen paranoidi ajattelu myös toisinaan ajoi tuohon mitätöintiin...ja ajatus, että jonkun ihmisen tietty ilme, nyt oli häntä kohtaan osoitettu suuri loukkaus. Toisinaan tuntui, että hän oikein etsimällä etsi noita syitä, ihan vain siitä riemusta, että sai aukoa jollekin päätään, ja vielä niin, että se tuntui "oikeutetulta." Näin hän sai sitten tästä "kostosta" itselleen hyvän mielen loppupäiväksi...- 9+9=18
dizel kirjoitti:
Mitätöinnin tarve...
Sanoisin, että narsisti, joka ei ole tietoinen narsismistaan tekee tuota lähinnä tiedostamattomasti, johtuen siitä, että kokee muiden ymmärtävän hänet aina väärin, kokien oikeudekseen oikaista nämä vääryydeet ja rangaista muita...
Tosiasiassa tuossa taustalla on omat itseltäänkin piilotetut tunteet, joita purkaa tuolla tavoin. Toisinaan mahdollisesti kuvitellut loukkaukset ja niiden kostaminen.
Olen itse ainakin sitä mieltä, että kuka tahansa voi tuostakin tavastaan päästä eroon, kun vain miettii omalla kohdallaan, mitkä nuo syyt oikein ovat...työtä se vaatii sehän selvä. Mutta tämän jälkeen, ei yksinkertaisesti koe enää tuohon mitätöimiseen tarvetta, ellei nyt sitten suuresti nauti siitä.
Sanoisin, ettei tavoite ole hyötyä, vaan pikemminkin syynä tuohon mitätöintiin on oma sokeus.
Sitten jos mennään psykopaatteihin asti, niin vastaus voisi olla, että he tekevät tuota lähinnä vain huvin vuoksi...ehkä myös osaltaan tiedostamattaan, ehkä eivät. Joka tapauksessa he pitävät ihmisten ärsyttämisestä, eivätkä tarvitse siihen sen suurempaa syytä, tai motiivia. Kuten eivät näe myöskään syytä lopettaa/vähentää tätä käytöstään, ellei se sitten heitä jollain tapaa hyödytä.
Eksäni sanoin: "Maailma olisi tylsä paikka ilman kuspäitä, kun ei olisi ketään kenelle v*ttuilla. "
Ja kusipäitähän oli jokainen, joka vähänkään katsoi häntä kieroon...vaikka väsynyt kaupan kassa, joka ei jaksanut juuri hänen kohdallaan hymyillä. :)
Eli sellainen tietynlainen paranoidi ajattelu myös toisinaan ajoi tuohon mitätöintiin...ja ajatus, että jonkun ihmisen tietty ilme, nyt oli häntä kohtaan osoitettu suuri loukkaus. Toisinaan tuntui, että hän oikein etsimällä etsi noita syitä, ihan vain siitä riemusta, että sai aukoa jollekin päätään, ja vielä niin, että se tuntui "oikeutetulta." Näin hän sai sitten tästä "kostosta" itselleen hyvän mielen loppupäiväksi...Niin omana esimerkkinä voisin kertoa, että kun iloitsin tulevasta kesälomastani...hän ensin alkuun ehdotteli minulle kaikenlaisia mihin voisin mennä mitä tehdä...
Kun tyrmäsin hänen ehdotuksensa, ja sanoin kyllä nauttivani kesälomastani täysin siemauksin omalla tavallani...niin hän oikein tarttui kasvoihini, tuli lähelle...silmiin katsoen hän mitätöi asiaa/minua, että minun kesälomani kuluu varmaan pelkästään yksin istuen parvekkeella tupakalla...
muuten sitten ihmettelin hänen tapaansa usein kehuskella muilla naisillaan...otin sen mitätöinniksi...sinä et ole/merkitse mitään...
samoin minua vaivasi hänen kertomuksissaan se miten hän kuvasi itseään hyväntekijäksi...auttoi surkeita naisia...joilla oli kova elämä, kärsineet narsisti puolisosta...minäkin sitte kait olin hänen mielestään surkimus...
ihmetelen kovasti tuota, mitä hyötyä hän siitä sai...
Tuolloin en tiennyt vielä narsismista mitään... - brita
dizel kirjoitti:
"No vastauksessasi on kyllä jokin logiikka...mutta edelleen...miten vastenmieliseltä tuntuva ihminen voi olla...mukava lisä...
Siis miten narsisti voi/saattaa esim. rakastella sellaisen kanssa...mitä iloa hän siitä saa..."
Öö...No molempiin voisi vastata että, miksi ei? :Dnarsisti haluaa aina voittaa ja hallita kaikkea tai paremmin sanottuna sen pitää voittaa siksi se löytää aina ne uhrinsa ja ne ovat yleensä haavoitetuja sieluja jotka narsisti osaa ihanalla puheellaan puhua pökerryksiin.
- lähdekö?
Näyttää kuitenkin "arvostavan" sitä,että hänellä on joku -puoliso siis- joka häntä rakastaa.. Muuta arvostettavaa ei ole,ei ainakaan sano ääneen.
- kaaos111111111111111
Tiedän myös mitä on olla narsistisen ihmisen kanssa.Ilman apua en olisi selvinnyt.Narsku haukkui ulkonäköäni ja haukkui minua lihavaksi vaikka olin narskulle raskaana viimisilläni.Missään ei saanut käydä ja ainakaan olla 15min kauempaa poissa tai olin huora.Kaikissa ystävissäni oli jotain vikaa jne..loputon lista.Selvitty on vaikka vaikeeta olikin.:)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsistinen_persoonallisuushäiriö
Tässä on mun mielestä hyvää tekstiä ko. aiheesta.
Samaten tässä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Narsismi- vastausyritys
Hmm. Väittäisin että mulla on asiasta omakohtaista kokemusta. Ja sen vuoksi olen myös aiheesta jonkin verran lukenut. Joten joku voi nyt sitten suoraan teilata tämän sanomalla, että "on se kumma kun kaikilla on nykyään narsistiset exät" ja joku toinen että "onko pakko toistaa kaikkea lukemaansa ulkoa". Mutta vastaan nyt kuitenkin, ei kai näitä kenenkään pakko ole ostaa totuuksina.
Alkuperäiseen kysmykseen vastatakseni siis... Narsistihan ei vastoin yleistä käsitystä rakasta itseään. Narsisti ei itse asiassa tunnista itseään lainkaan ilman muiden hänestä luomaa kuvaa. Hän siis peilaa itseään muista ihmisistä, kuten varmaan tiesitkin, ja käyttäytyy siksi aluksi mahdollisimman ihanasti ja koukuttavasti. Narsistin itsetunto riippuu siitä, millaisen kuvan vastapuoli hänestä ja hänen käytöksestään hänelle itselleen antaa. Sillä, millaisia ominaisuuksia vastapuolella on tai ei ole, ei itse asiassa ole hänelle mitään merkitystä. Ainoa mekityksellinen ominaisuus on taipuvaisuus tarttua narsistin "ihaniin" ansoihin.
Narsisti ei siis missään vaiheessa näe toista ihmistä sellaisena kuin tämä on, vaan vain itsensä jatkeena. Alkuvaiheessa narsisti saa itselleen toisesta hyvän fiiliksen, koska toinen ihastuneena tai rakastuneena peilaa narsistille tästä itsestään hyvää kuvaa. Narsistiin on kuitenkin jo lapsuudessa istutettu arvottomuuden tunne, josta hän ei koskaan pääse eroon. Niinpä narsisti alkaa jossain vaiheessa pitää tätä vastapuolta typeränä ja arvottomana, sillä kuinka muuten tämä voisi pitää narsistia niin suuressa arvossa. Seurauksena on järjetön kierre, jossa narsisti vuoroin haluaa saada hyvällä käytöksellä hyvän peilikuvansa takaisin ja vuoroin salaisesti vihaa itseään ja ei-salaisesti kumppaniaan, jota mitätöi, manipuloi ja kiusaa. Narsistille tärkeintä on saada aina aikaan jokin reaktio toisessa, oli se sitten positiivinen tai negatiivinen. Muuten narsisti ei koe olevansa mitään.
Summa summarum: Narsisti ei siis pidä valitsemaansa vastakappaletta alun perin huonona, vaan päinvastoin onnensa lähteenä ja sellaisena täydellisenä. Lopulta narsisti kuitenkin päätyy arvottomuudentunteensa kautta siihen, että kumppanin täytyy olla huono, koska hän on narsistin valinnut.
Ja nyt loppuun joku voi sitten todeta, että taidat olla itsekin narsisti, kun tuollaisia puhut :) Välillä alkaa ärsyttämään kaikenmaailman kommentoijat, joilla ei ole muuta asiaa, kuin mollata ajatuksiaan julkaisevia... Joten ei kun kommentoimaan ja mollaamaan, kai tästä saa irti paljonkin ;)- 5+1=6
No minä ainakin pidin vastaus yrityksestäsi...ikäänkuin pikkusen ominsanoin selvästi kerroit "kupletin juonen", vaikka tuokin on luetettavisa Vaknininkin sivuilta...
Moni muukin näyttää olevan samaa mieltä...tätä lisäää... - xcch
"Välillä alkaa ärsyttämään kaikenmaailman kommentoijat, joilla ei ole muuta asiaa, kuin mollata ajatuksiaan julkaisevia... Joten ei kun kommentoimaan ja mollaamaan, kai tästä saa irti paljonkin ;)"
Jep, johtuu dilemmasta jossa nämä henkilöt pitävät itseään kaiken asiantuntijoina, mutta kohtaavat todellisuuden täällä.
Ja koska eivät voi mennä omilla kommenteillaan asiantuntevan kirjoituksen yläpuolelle, niin pitää yrittää mollaamalla yrittää laskea toisten kirjoitusten tasoa jotta voivat tuntea jälleen itsensä viisaaksi. :) - xcch
xcch kirjoitti:
"Välillä alkaa ärsyttämään kaikenmaailman kommentoijat, joilla ei ole muuta asiaa, kuin mollata ajatuksiaan julkaisevia... Joten ei kun kommentoimaan ja mollaamaan, kai tästä saa irti paljonkin ;)"
Jep, johtuu dilemmasta jossa nämä henkilöt pitävät itseään kaiken asiantuntijoina, mutta kohtaavat todellisuuden täällä.
Ja koska eivät voi mennä omilla kommenteillaan asiantuntevan kirjoituksen yläpuolelle, niin pitää yrittää mollaamalla yrittää laskea toisten kirjoitusten tasoa jotta voivat tuntea jälleen itsensä viisaaksi. :)No tässä heti esimerkki :)
"No minä ainakin pidin vastaus yrityksestäsi...ikäänkuin pikkusen ominsanoin selvästi kerroit "kupletin juonen", vaikka tuokin on luetettavisa Vaknininkin sivuilta..." - 20+13=33
xcch kirjoitti:
No tässä heti esimerkki :)
"No minä ainakin pidin vastaus yrityksestäsi...ikäänkuin pikkusen ominsanoin selvästi kerroit "kupletin juonen", vaikka tuokin on luetettavisa Vaknininkin sivuilta..."noh...sinä nyt ymmärsit sitten jotenkin väärin tuon minun komennttini...
en mollannut kirjoittanut vastaus yritystä...jollaiseksi hän sitä itse nimitti...otsikko/nimimerkkinä oli "vastausyritys"...
vaan kerroin pitäneeni siitä, syystä, että hän ominsanoin kertoi asiat jotka ovat kyllä luettavissa Vakninin sivuilta...mutta aina se on eri/parempi kun tavis ihminen selventää niitäkin tekstejä...ilman suoraa kopiontina...
hänellä on omaa sanottavaa, muutakin kuin narsisti on sitä ja tätä ja uhrit luusereita... - suhteessa
Tuttua juttua.. En kuitenkaan täysin ymmärrä,miksei kumppani näe ja tunne minua itsenäni,sellaisena kuin olen? Ihmettelen,eikä tämä juttu ole täysin auennut - vielä.
- maikku2011
Narsisti alunperin pyrkii mitätöimään suhteessa toisen ja halveksimaan myös koska siitä hän saa kaiken voimansa.Narsistihan on muiden ihmisten yläpuolella ja muita parempi.Narsistille toinen osapuoli parisuhteessa on aina uhri.
Narsistin tausta juontaa lapsuudesta jossa hänen jompikumpi vanhempansa oli empatiakyvytön ja kykenemätön antamaan rakkautta.
Narsisti osaa myös näytellä tunteitaan ja hänellä voi aluksi olla miellyttävän ihmisen naamio kunnes totuus sitten paljastuu jossain vaiheessa....kaikessa karmeudessaan. - Uhrina ollut
Narsisti hakeutuu mielellään häntä heikompien tai "alempiarvoisten" ihmisten seuraan, koska voi silloin jotenkin osoittaa heille paremmuuttaan. Hän alkaa vaivihkaa alistamaan toista. Hän syöttää koko ajan toiselle pientä infoa miten toinen on huonompi tai heikompi. Tunnen yhden narsistin joka kaveeraa mielellään masentuneiden kanssa koska sitten voi tuntea ylemmyyttä heihin nähden. Hän vääristää nopeasti toisen minäkuvan pienillä tai suorillakin vihjeillä miten toinen on semmoinen ja tämmöinen. Ja jos sanoin osoita niin hänen ruumiinkieli jotenkin uhkuu ylemmyyttä. Ikinä tai kukaan ei tule kelpaamaan narsistille. Aina tulet kuulemaan narsisitilta arvostelua. Ihmiset, joilla on huono minäkuva ovat alttiita narsistin uhriksi. Narsisteja on noin 20 %, joten niitä on kyllä paljon.
- Elämä on
Narsisti karttaa vahvaluonteisia ihmisiä. Tuttavapiirissäni oleva "naisnarsisti" valikoi kumppanikseen hyväluonteisen kiltin miehen jolla on lapsi edellisestä liitosta. Jos isä yrittää yhtään ottaa tilaa itselleen niin seuraavalla lapsen vierailulla lapsi kärsii. Tiuskitaan, nimitellään ja yritetään lannistaa lapsikin. Lapsen avulla on helppo kiristää vähän lisää ja isä suostuu, että seuraava käynti olis vähän helpompi. Nainen ei käy tietenkään töissä, koska jos ei ole esimiesasemssa niin ihan koko työpaikkaa ei saa kuitenkaan tanssimaan oman pillin mukaan, Vikahan on aina niissä muissa. Lapsen elatusmaksut on jätetty maksamatta, mutta naisen lukuisa kissa- ja koiralauma saa parasta. Sivulliset eivät voi aavistaakaan mikä on totuus kun tapaavat tämän hymyilevän, iloisen ja empaattisen oloisen naisen. En tiedä onko miehillä kykyä sitäkään vertaa tunnistaa narsisti ja juolahtaako heille edes mieleen lähteä etsimään vastauksia siltä suunnalta.
- LK
Jos kuviteltaisiin että te olisitte kaikkien muiden ihmisten yläpuolella ja osaisitte manipuloida heitä ja he rakastaisivat teitä niin miten te sitten toimisitte tai tuntisitte muita kohtaan?
Tietysti ihminen on paljon muutakin kuin diagnoosinsa joten sikäli nämä etenkin persoonallisuushäiriöisen ihmisen toimintaa ja motiiveja koskevat kuvaukset ovat aina melkolailla yleistyksiä, mutta kumminkin...
Ajan takaa sitä että jos hyväksytään se että narsistin perusoletukset maailmasta ja muista ihmisistä ovat tietyllä tavalla poikkeavat niin minusta ei se toiminta niihin nähden ole mitenkään hirveän epäloogista. Toisista on vaikea välittää jos he ovat perustavalla tavalla erilaisia ja huonompia. Ei siinä oikein ole helppo tuntea mitään yhteenkuuluvaisuutta. Etenkään jos tietää että he eivät ikinä tulisi hyväksymään sinua sellaisena kuin olet, pääosin vihaisivat.
Itse ainakin koen tuon hieman semmoisena asiana joka oikeasti erottaa minut muista ihmisistä jollain tosi syvälläkin tasolla (minun näkökulmastani). Jos ihmiset tietäisivät mitä ajattelen, he eivät hyväksyisi sitä.
Tosin onko sitten kenenkään toiminta hirveän pitkälle ajateltuna johdonmukaista on ihan oma väittelynsä sekin mutta ehkä siihen ei kannata tässä mennä.- 18+12=30
Noh...
jotensakin "pidin" tästäkin logiikastasikin, on siinä järkeä, kun tarkemmin ajattelee...
ja jotenkin samalla tavalla yritän ajatella omaa kokemustani...
ettei vika välttämättä ollut enimmäkseen minussa, eikä suhteessammekaan vaan hänen ajattelutavassaan...josta sitten kumpusi hänen sanansa ja käytöksensä...
Joka oli hänelle "normaalia", hänen ominaisuutensa liittyen...kun taas minusta epänormaalia, joka ajattelen asioista eri tavalla...
kaksi täysin erilaista maailmaa vain kohtasivat,
josta syntyi yhteentörmäys...ja ero..
No joo, en tiedä oliks tässäkään mitää järkeä, jotain yritystä kuitenkin ymmärtää... "Ei siinä oikein ole helppo tuntea mitään yhteenkuuluvaisuutta. Etenkään jos tietää että he eivät ikinä tulisi hyväksymään sinua sellaisena kuin olet, pääosin vihaisivat."
Ei kaikki...Ainoastaan ne muka empaattiset moralistit.
Mutta onneksi näiden m*lkkujen seurassa ei ole pakko olla. :D
Huolehtikoon he vain omista asioistaan...
Mitä tulee yhteenkuulumattomuuteen se tekee ihmisestä vain kiinnostavan ainutlaatuisen, joten ole ylpeä siitä. ( tiedän, että olet...ainakin yleensä. ;) )
"Jos ihmiset tietäisivät mitä ajattelen, he eivät hyväksyisi sitä."
Saman todennut joskus ja siihenkin pätee aika hyvin tuo edellinen.- Kuu keli
Juu, narsistilla on logiikka, sitä nyt vaan ohjaa vähän eri voimat kuin keskimäärin. Jos taas kerran vertaa narsistia lapseen niin tunteiden ohjaava voima on saman tapaista. Lapsi rakentaa minuuttaan sen reaktion perusteella mitä saa ympäristöstään, ja kun tuo reaktio on pääosin yhdenmukainen ja oikeidenmukainen ja positiivinen, kuva omasta itsestä muodostuu sen verran vahvaksi että muutamat poikkeavat palautteet eivät sitä hetkauta ja jää voimia ottaa myös muut huomioon. Voi elää. Narsistille tuota kuvaa ei ole oikein muodostunut vaan hän edelleen joutuu päivittäin keräämään"todisteita" siitä että on hyväksyttävä. Eikä pelkästään hyväksyttävä vaan paras koska narsistin maailmassa vain paras on kyllin hyvää, usein kiitos vanhemman jolle mikään ei ole riittänyt.
Uusi ihminen, vaikka sitten potentiaalinen puoliso, harvoin antaa narsistin tarvitsemaan positiivista palautetta ihan itsekseen. Ja vaikka vähän antaisikin, se ei ajan oloon riitä vaan sitä pitää saada lisää. Mielistelemällä ja luomalla vaikutelmia sitä sitten yleensä saa. Narsisti vain ei jaksa mielistellä kovin pitkään, eikä puolisokaan enää kun huomaa että narsisti ei ollut ihan sitä mitä antoi ymmärtää. Puoliso osoittautuu tavalliseksi ihmiseksi joten on nöyryyttävääkin alentua mieleistelemään jotakuta niin alempiarvoista. Hankala tilanne: täydellinen ihminen ei ota itselleen epätäydellistä puolisoa mutta täydellinen ihminen on täydellinen koska muut eivät ole, edes puoliso ei saa olla. Puoliso meneekin usein vaihtoon tai rinnalle otetaan toisia joiden odotetaan täyttävän narsistin asettamat vaatimukset.
Siinähän narsisti sitten kipristelee. Pitäisi tuntea itsensä täydelliseksi vaikka ei ole. Tuo tunne ei tule itsestään vaan se kootaan ihmisten huomiosta. Jos sitä nostetta ei ole riittävästi huomion muodossa niin sitten tunneta haetaan vielä alentamalla muita, niitä läheisiä yleensä.
Ylivertaisuuden ajatuksesta ei vaan uskalla luopua koska joutuisi kohtaamaan maailman jossa elämiseen ei ole eväitä. Narsistin logiikka perustuu kuolemanpelkoon: olet ylivertainen tai kuollut. Narsistilla ei ole käsitystä kuinka voi elää hyväksymällä itsensä vikoineen päivineen koska häntä ei ole aikanaan hyväksytty. Kun ihminen taistelee henkensä edestä, ei hän enää välitä miten muiden siinä käy, hän pyrkii vain pelastamaan itsensä.
Narsisti elää siis voimakkaasti tunteilla. Toisaalta hän on oppinut että tunteilla eläminen ei ole täydellisen ihmisen tapa joten hän järkeistää typeriäkin tekojaan, tekoja jotka on tehnyt tunteidensa ohjaamana. Yllättävissä tilanteissa narsistin tunteet pääsevät valloilleen ja hän paljastaa itsensä. Kun on enemmän aikaa harkita, hän piilottaa todelliset motiivinsa, kuten on oppinut lapsesta saakka. Kun ymmärtää narsistin logiikan, tuo piilottelu ei onnistu. On aika helppokin arvata mitä narsisti kulloinkin ajaa takaa, tai ainakin osaa olla varuillaan. Narsisti ei tee mitään pyyteettömästi. - LK
Kuu keli kirjoitti:
Juu, narsistilla on logiikka, sitä nyt vaan ohjaa vähän eri voimat kuin keskimäärin. Jos taas kerran vertaa narsistia lapseen niin tunteiden ohjaava voima on saman tapaista. Lapsi rakentaa minuuttaan sen reaktion perusteella mitä saa ympäristöstään, ja kun tuo reaktio on pääosin yhdenmukainen ja oikeidenmukainen ja positiivinen, kuva omasta itsestä muodostuu sen verran vahvaksi että muutamat poikkeavat palautteet eivät sitä hetkauta ja jää voimia ottaa myös muut huomioon. Voi elää. Narsistille tuota kuvaa ei ole oikein muodostunut vaan hän edelleen joutuu päivittäin keräämään"todisteita" siitä että on hyväksyttävä. Eikä pelkästään hyväksyttävä vaan paras koska narsistin maailmassa vain paras on kyllin hyvää, usein kiitos vanhemman jolle mikään ei ole riittänyt.
Uusi ihminen, vaikka sitten potentiaalinen puoliso, harvoin antaa narsistin tarvitsemaan positiivista palautetta ihan itsekseen. Ja vaikka vähän antaisikin, se ei ajan oloon riitä vaan sitä pitää saada lisää. Mielistelemällä ja luomalla vaikutelmia sitä sitten yleensä saa. Narsisti vain ei jaksa mielistellä kovin pitkään, eikä puolisokaan enää kun huomaa että narsisti ei ollut ihan sitä mitä antoi ymmärtää. Puoliso osoittautuu tavalliseksi ihmiseksi joten on nöyryyttävääkin alentua mieleistelemään jotakuta niin alempiarvoista. Hankala tilanne: täydellinen ihminen ei ota itselleen epätäydellistä puolisoa mutta täydellinen ihminen on täydellinen koska muut eivät ole, edes puoliso ei saa olla. Puoliso meneekin usein vaihtoon tai rinnalle otetaan toisia joiden odotetaan täyttävän narsistin asettamat vaatimukset.
Siinähän narsisti sitten kipristelee. Pitäisi tuntea itsensä täydelliseksi vaikka ei ole. Tuo tunne ei tule itsestään vaan se kootaan ihmisten huomiosta. Jos sitä nostetta ei ole riittävästi huomion muodossa niin sitten tunneta haetaan vielä alentamalla muita, niitä läheisiä yleensä.
Ylivertaisuuden ajatuksesta ei vaan uskalla luopua koska joutuisi kohtaamaan maailman jossa elämiseen ei ole eväitä. Narsistin logiikka perustuu kuolemanpelkoon: olet ylivertainen tai kuollut. Narsistilla ei ole käsitystä kuinka voi elää hyväksymällä itsensä vikoineen päivineen koska häntä ei ole aikanaan hyväksytty. Kun ihminen taistelee henkensä edestä, ei hän enää välitä miten muiden siinä käy, hän pyrkii vain pelastamaan itsensä.
Narsisti elää siis voimakkaasti tunteilla. Toisaalta hän on oppinut että tunteilla eläminen ei ole täydellisen ihmisen tapa joten hän järkeistää typeriäkin tekojaan, tekoja jotka on tehnyt tunteidensa ohjaamana. Yllättävissä tilanteissa narsistin tunteet pääsevät valloilleen ja hän paljastaa itsensä. Kun on enemmän aikaa harkita, hän piilottaa todelliset motiivinsa, kuten on oppinut lapsesta saakka. Kun ymmärtää narsistin logiikan, tuo piilottelu ei onnistu. On aika helppokin arvata mitä narsisti kulloinkin ajaa takaa, tai ainakin osaa olla varuillaan. Narsisti ei tee mitään pyyteettömästi.Ei sinällään vastaväitteitä, mutta semmoinen lisäys että aika pitkälle tuo kyllä pätee muihinkin ihmisiin monelta kohdin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202283Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3051251- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31726Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33652