Diesel vai Bensa käytettynä luotettavampi?

kiitos

Jos puhutaan 2000-luvun alun tekniikasta ja ajettu noin 200 000.

Eikös dieselissä ole paljon enemmän liikkuvia osia kun on hienomekaniikkaa sisältävä ja kallis ruiskutuspumppu, ja siitähän on vaikea sanoa missä kunnossa se on ostettaessa. Jos hajoaa, menee äkkiä puolet koko auton hinnasta. Bensakonehan on yksinkertaisempi, eikö?

Lisäksi eikös diesel saata olla pahasti noessa sisältä, jos ajeltu pintakaasulla, ja tästäkin voi tulla vakavia ongelmia. Bensakone ymmärtääkseni säilyy puhtaana.

Jostain syystä dieseliä kuitenkin pidetään pitkäikäisempänä. Miksi?

6

4973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkäikäisiä...

      Vanhemmat dieselit olivat matalaviritteisiä eli moottorin kannalta on koko ajan ajettu pienellä kuormituksella. Uudet dieselit ovat bensakoneen tehoisia, joten kestoikä ei saata olla yhtä pitkä. 20 vuoden päästä se tiedetään...

      • Vaikea ratkaisu.,

        Mulla on molempia käytössä, dieselit toimivat varmemmin, ei ole tarvinnut muuta kuin vaihtaa jakohihnoja, vesipumppuja ja muuta kulutusosaa. Pensakoneiden kanssa jatkuvia vikailmoituksia ja muuta pikkuvikaa. Jos verottaja ei olisi puuttunut hinnoitteluun, niin luopuisin pensakoneista.


    • Supermoottorit

      Dieselit ovat jo perinteisesti kestäneet auton iän, eli aina satoja tuhansia kilometrejä. Dieselin kestävyydellä on siis jo pitkä historia. Bensakoneiden kestävyys on ollut selvästi rajoitettu ja jopa vain satatuhatta kilometriä saattoi olla bensakoneen kestävyys. Kaksisataatuhatta kilometriä pidettiin erittäin hyvänä saavutuksena.

      Nykyiset perinteisemmät bensakoneet kestää helposti viisisataatuhatta ja myös perinteisemmät dieselit - ja helposti runsaastikin yli.

      Nykyisten supermoottoreiden kestävyys on vielä hiukan arvoitus. Mekaaniset kuormat on hallinnassa, mutta lämpökuormat on viety aika äärirajoille. Ainakin näppituntumalta voi olettaa että nykyiset moottorit eivät kestä äärirajoille kuormittamista samaan tapaan kuin perinteisemmät moottorit. Eli moottoreiden kehittyminen on ollut jo muutaman vuoden nopeampaa kuin mitä materiaalit ovat kehittyneet. Käytännössä normaaliajossa nykyiset supermoottorit ovat vanhoja moottoreita kestävämpiä - mutta aika sen näyttää.

      • Yksi lause ihmetytti

        "Lämpökuormat viety äärirajoille" ? Ainakin dieseleissä asia on päinvastoin. jaksottaisen, tarkasti säädellyn polttoianeenruiskutuksen johdosta lämpöä kehittyy huomattavasti aiempaa vähemmän.
        Olen ajellut 80-luvun vaihteen dieseleillä, niistä yksikään ei kestänyt kaasu pohjassa "luukuttamista", lämmöt nousi ja öljyn käry haisi.

        Tänä päivänä voi ottaa minkä tahansa dieselin ja laskea kaasu pohjassa yhtä kyytiä vaikka tankillisen.
        Käy kesälomareissu Saksassa sikäläisellä vuokra-autolla. Pikkudieselillä viikon nilkka suorana ei aiheuta mitään ongelmia, paitsi nilkan puutumista.


    • a

      2000-luvulla on tehty vielä perinteisiä bensakoneita, jotka on saatu kestämään pitkän, ja perinteisiä diiselkoneita, jotka ovat kestäviä jo alunperin. Nämä moottorit ovat molemmat niin kestäviä, että auton muu kesto loppuu yleensä aina ennemmin.

      Perinteinen diiselkone, johon on lisätty pieni turbo, on myös lähes ikuinen, turbon tosin voi joutua vaihtamaan jossainvaiheessa.

      Perinteinen bensakone, johon on lisätty venttilien toimintaa muokkaavia toimintoja on luotettava, kunhan nämä toiminnot on toteutettu hyvin.

      Diesel modernilla ruiskutusjärjestelmällä tai pienet ääriviritetyt bensakoneet eivät tule olemaan yhtäkestäviä.

    • luotettavaa etsivä

      "Perinteinen diiselkone, johon on lisätty pieni turbo, on myös lähes ikuinen, turbon tosin voi joutua vaihtamaan jossainvaiheessa.

      Perinteinen bensakone, johon on lisätty venttilien toimintaa muokkaavia toimintoja on luotettava, kunhan nämä toiminnot on toteutettu hyvin."

      Mielenkiinnosta kysyn, voisitko kertoa jos tiedät niin missä merkeissä ja missä malleissa on nämä mainitsemasi hyvin kestävät koneet?? Koska itsellä hakusessa uusi auto (siis tietysti käytetty mutta itselle uusi) ja olen yrittänyt löytää merkkiä joka moottoriltaan luotettava, minulle ihan sama onko bensa vaiko diesel kone, kunhan kestää!

      Kiitos!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe