Oma hevonen!!

minääääääää

olen harkinnut omaa sh:ta. olen 13.v tyttö ja asun kaupungissa. oon ratsastanu 4 vuotta 2 kertaa viikossa :) mitä mieltä ootte ajatuksesta?? millaiselle tallille heppani veisin??? tarviin kipeesti apua!! siskolla on hevonen, joten kokemusta hoitamisesta on :) pikaisia vastauksia kiitos!!!!!! :)

9

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adss6

      jos olet hankkimassa ensimmäistä hevosta nin suosittelen sinulle 18-22 vuotiasta ruunaa tai tammaa.ajatus on teidän asia.talli-vuokra ei ole mikään jymy mm. 300-500e/kk,suosittelen omaa tallia mutta jos ei ole muuta niin siitävaan maksamaan.itselläni on 5 vuotias suomenhevonen lotta ja siskollani 12 vuotias suomenhevonen reiska.hevosemme ovat meidän omassa ladossa ja ulkoilevat pellollamme.maksamme kuukaudessa vain kengityksen ja heinän,halvemmalla pääsee menee vaan n.130e/kk

    • hevosen omistaja

      mulla on 24 vuotias suokki ite olen kymmenen se on entinen työ hevonen ja yritän saaha siitä kesällä ratsun mutta oppiiiko se enää edes käyntiä niin että selässä on joku mutta laukkaaa tai ravia ei tartte kun se on niin vanha ja ei ratsukoulutettua et kannattaako enää ruveta kouluttaa ratsuks?

      • lonnut66

        hevosen omistaja: 24 vuotias suokki on jo vanha ja perjaatteessa sillä ei saisi enään ratsastaa vaan sen kuuluisi olla eläkkeellä.vanha hevosenne ei varmasti enään opi ratsuksi ja kun lukee netistä että 24 vuotiaalla ei saisi enään ratsastaa!!! mutta eihän tuo minun asiani ole.


    • hevosen omistaja

      okei no kokeiltiin ja se piti selässä me ratsastetaan sillä sillon tällöin kevyedssti mut kyllä 25 vuotiaalla hepalla saaa ratsia koska tallilla on yks entinen kisaponi ja tekee lähes täyttä työtä mutta me ei sillä meiän suokilla muutakun tosi kevyttä maastoilua

    • shipperke

      minä tunnen yhden ihmisen joka omistaa 21 vuotiaan ponin.se tekee todella paljon töitä.se laukkaa ravaa hyppää ja sillä ratsastetaan noin 1,5 tuntia päivässä.onko liikaa.

    • minä vain

      mä on 11 ja mulla on kaksi hevosta tai toiseta yksi kolmas osa ja toisesta puolet ja hyvin olen pärjännyt mutta kyseessä on kyl ravuit joilla myös ratsastetaan mun ne on yksityis tallilla jolla käy vaan minä ja mun kaverit et ehkä eri asia mutta jos siskollasi onhevonen niin kysyisin siitä puolia eka hevoseks koska et välttämättä vielä pärjäisi ilman isompaa mutta tuo kaupunki kyllä jäi kaivamaan koska ite asun maallla se voi olla hankalampaa mut kysy siltä siskoltas puolet siitä se hevosesta

      • Pollen omistaja

        Iäkästä hevostakin voi ratsastaa, jos se on terve ja ei ole laiha.
        Mutta veteraanipollea pitää liikutela hyvin kevyesti, jos sen ratsastaa äkisti hikeen se voi saada vaikka sydänkohtauksen tai jalat menevät rikki.

        Niinpä jos rakastatte eläke pollejanne , älkää laittako niitä vanhoilla päivillä ylittämään minkäänlaisia esteitä ja älkää vaatiko liian vauhdikkaita/pitkiä lenkkejä, vain köpsötelyä, käyntiä ,käyntiä , käyntiä. Kun hevosen kunto kohoaa muutaman kuukauden kuluttua voi hyväkuntoisella hevosella lyhyitä pätkiä ravaillakin, leppoisaan tahtiin.

        Nuo vanhat ponit jotka paiskii vielä töitä,eivät aina ole vertailukelpoisia esim. vanhaan työhevoseen, ponit voivat olla sellaisia joita on ratsastettu koko ikänsä vieläpä aika reippaasti, niiden kunto ja selkälihakset ovat siis vuosien mittaan kehittyneet niin että ne jaksavat vielä vanhanakin tehdä melko paljon töitä, tuo 1,5 h päivässä ei ole virkeälle ponille liikaa.

        Mutta jos vasta aloitat hevosella ratsastamisen, sen selkälihakset väsyvät ja kipeytyvät ratsastajan painosta nopeammin.

        Työhevonen on tottunut nimittäin käyttämään ihan eri lihaksia kuin ratsu.

        Laita siis sen selkään paksu mukava satulahuopa ja päälle varmasti oikeankokoinen satula, joka ei purista mistään, sitten köpsöttelet ihan vaan hitaita maisemankatseluretkiä, alkuun ei puolta tuntia pitempään ja jatkossakin vain tunteroinen.

        Satulankohta lenkin jälkeen painelemalla huomaat jos ratsastus on alkanut kipeyttää hevosta liikaa, se osoittaa kyllä levottonuudella jos jokin kohta selässä on kipeä. Pahiten selsätä kipeytyneet hevoset ihan niiaavat, kun niiden selästä löytää kipeän kohdan painellessa.
        Huono satula joka painaa jostain , sekä äkkiseltään liian raskaat lenkit, voivat kipeyttää selän ja silloin ratsastukset saa jäädä.


    • kananen <33

      vittu poni karsinaan ja sillä selvä!

    • millawillla

      Moikka! Minulla on oma sh. Ja omalla tallilla elelee. Se olis kyllä helpompaa laittaa esim. ratsastuskoululle, koska sitten siihen kk hintaan sisältyy mm. ruokinta. Ettei sitä ruokintaa tarvitse sitten itse hoitaa. Ja jos se kk maksaa sen 300-500, nii se tekee vuodessa 5000 suunnilleen.. Ja hevoseenhan menee rahaan, kun pitää varusteet ( satulat, suitset, loimet & suojat jne jne.), heinät , rehut. ( Mitkä todennäköistä saa tallilta) Ja 4vuotta riittää hyvin ensimmäiseen hevoseen, ja suokithan yleensä on lempeitä.

      Rahaa menee, mut se on sen arvosta! (:

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1605
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1376
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe