" E10-bensa ei rikkonut yhtään autoa"
" E10-bensiiniä on käytetty täysi vuosi ja muutama kuukausi päälle. Bensakeskustelun velloessa hurjimmillaan E10 oli syyllinen vaikka minkälaisiin autoissa ilmenneisiin vikoihin. Lopulta se ei rikkonut yhtään autoa. Myyntikin on alun notkahduksen jälkeen nousussa. "
http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/02/28/e10-bensa-ei-rikkonut-yhtaan-autoa/201224034/304?rss=t134
Tämäkään ei vakuuta uskovaisia
20
201
Vastaukset
- bofor
Se on ainakin varma, E10 kuluu enemmän. Sitä ei voi kiistää. Etanolissa on vähemmän energia kuin ”puhtaassa” bensassa. Siis, enemmän etanolia, vähemmän energiaa.
Siitä voidaan olla eri mieltä, että onko se kuinka varteenotettava seikka.- d
E10:ssä on tyypillisesti n.1% vähemmän energiaa, pahimmillaan E10:ssä on kuitenkin 2,5% enemmän energiaa kuin E5:ssa. Puhdasta bensaa on yleensä E10:ssä enemmän. Kulutus riippuu monesta muustakin tekijästä, kuin polttoaineen energiasisällöstä.
- Allu________________
d kirjoitti:
E10:ssä on tyypillisesti n.1% vähemmän energiaa, pahimmillaan E10:ssä on kuitenkin 2,5% enemmän energiaa kuin E5:ssa. Puhdasta bensaa on yleensä E10:ssä enemmän. Kulutus riippuu monesta muustakin tekijästä, kuin polttoaineen energiasisällöstä.
Johtuu siitä, että koska etanoli korottaa oktaanilukua, on etanolibensiinin bensiini entistä alempioktaanilkuista. Alempioktaanilukuisella bensiinillä on enemmän lämpöarvoa kuin korkeampioktaanilukuisella, kun taas etanolilla itsellään on vähemmän lämpöarvoa kuin bensiinillä. Teoriassa etanolibensiinin lämpöarvo voi siis olla sekoitetuista aineista riippuen jotain toista bensiiniä enemmän tai vähemmän lämpöäarvoa.
Ei ole itsestään selvää, että kaikkien ajoneuvojen kaikki polttoainejärjestelmän osat kestäisivät etanoolia. Minulla ainakin on letkuja ja tiivisteitä turvonnut liian suuriksi ja pettäneet vähän aikaa etanolibensiinin käyttöönoton yhteyden jälkeen. Joidenkin ko. osien valmistajat tehtaalta ovat ilmoittaneet, että bensiiniä kestävät mutteivat nykyistä etanolibensiiniä. Arvatkaapa vaan kumpaa uskon, omia kokemuksia ja osien valmistajia vai lehteä. Kyse on nyt vanhemmista ajoneuvoista.
- Virherajoissa
Eekymppiin siirryttäessä etanolin määrä nousu viidestä litrasta kymmeneen litrtraan sadassa litrassa bensiiniä. Energian määrän alenenminen on niin pieni, että käytännössä "tavallinen kulutusmittauksen" virhe on isompi kuin mikä on energian määrän muutos eevitosesta eekymppiin. Suoritetuissa laboratoriomittauksissakaan ei saatu oleellisia eroja esille. Vertailu "puhtaaseen bensiiniin" ei myöskään ole suoraan verrattavissa koska aikaisemmin bensiiniin lisättiin "nollaenergia happea" ja nyt alkoholin happi korvaa aikaisempaa happilisäystä.
Ajotietokoneiden mittaamissa kulutuksissa ei ole ainakaan lisäystä havaittavissa. Kulutukset ovat hiukan pienentyneetkin kun eekymppi on ollut käytössä.- bofor
En ole ennen kuullutkaan että E10:n käyttö olisi pienentänyt kulutusta.
Auton kulutuksen mittaaminen saadakseen tätä selvitetty on naurettava, sekä laboratorio- että käytännön mittaus. Saa helpompi ja luotettavampi tieto muulla tavalla kuin polttomoottoria pyörittämällä. Mutta se, että E10 bensassa on hieman pienempi energia on kuitenkin tosiasia.
Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, voidaan olla eri mieltä, että onko ero kuinka varteenotettava.
- Testaamme viinaa
> " E10-bensa ei rikkonut yhtään autoa"
Minkähän tilaston kautta tällainen tieto muka on selvitettävissä? Ei yhtään minkään.
Isosta Audi-koneesta palaa männät niinkun täällä viime vuonna joku raportoi, mutta tuskin tämäkään särkymistapaus on sitten kelvannut ko. E10-vikalistalle?
> " E10-bensiiniä on käytetty täysi vuosi ja muutama kuukausi päälle.
Kuinkahan Saksassa mahtoi lopulta käydä? Tuliko siellä joku tällainen E10-bensan myynnin keskeyttäminen, ja onko tilanne siellä palautunut johonkin mallin nyt tähän mennessä?
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20110363993
Onko kellään Saksan nykytilanteista tältä osin tietoa?
Ruotsi ja Norjahan eivät ole E10-bensaan siirtyneet vieläkään. Pohjoismaista vain me suomalaiset täällä vanhoine autokantoinemme jatkamme tätä E10-kestotestiä.- Valintamittarista
Eipoä ole siirtyneet. Mutta siellä onkin tarjolla E85 ja sitä voi tankata valintamittarista autoon sen valmistajan salliman etanolipitoisuuden, niin kuin myös jenkkilässä. Eli ruotsissa on helppo käyttää valintamittarista suurempiakin pitoisuuksia kuin mitä meidän E10 on. Somessa sekoittaminen on aika hankalaa ja E85 mittareitakaan ei vieläkään ole kattavasti.
- Käryä ilmassa
Ainakin vaikutti siihen että bensan käryä tulee autoista enemmän kylmistä moottoreista ja huoltoasemat haisevat nykyään myös.
- 11+6
Samoin huoltoasemien vessat, alkoholia löytyy.
- abasdf
11+6 kirjoitti:
Samoin huoltoasemien vessat, alkoholia löytyy.
Heh, oma kosla pyörii 85-%sti etanolilla. Halvempaa kuin alkon tuotteet :)
- Kräyspiste täynnä
11+6 kirjoitti:
Samoin huoltoasemien vessat, alkoholia löytyy.
Esson baarin takapihalla särkyneiden moottoreiden keruupisteessä on rekkuormittain E10:n särkemiä moottoreita. Luulis kelpaavan todisteiksi.
- omia havaintoja
Oma autoni(Toyota VVTi-koneella) tuntui kuluttavan hieman vähemmän E10:iä, kuin E5:sta, mutta E10:ä käytettäessä on ollut havaittavissa toisinaan nykimistä. Pakokaasun haju(kylmänä) on E10:llä erilainen.
- 105 Octane
Ihan turhaa lätinää puolustella E10 bensaa, mitä vähemmän Etanolia sitä
parempi hyötysuhde ja moottorissa enemmän potkua pätee joka autoon.- s
Aivan niin, mutta täsmälleen päinvastoin.
- asdfgasfgadsg
Hyvin tässä viinalla ajellaan, ja todellinen litrahinta noin 1,3€/litra. Ostakaan autoja johon etanoli käy..
- 330d ja hajis
Ajelen mielummin koslalla jota tankatessa ei tarvitse miettiä paljonko siinä polttoaineessa on etanolia. Etanolilla ja vaseliinilla on se yhteinen asia että ei niitä pidä polttoaineisiin sotkea kun parempaakin käyttötarkoitusta on ;)
- 17+20
330d ja hajis kirjoitti:
Ajelen mielummin koslalla jota tankatessa ei tarvitse miettiä paljonko siinä polttoaineessa on etanolia. Etanolilla ja vaseliinilla on se yhteinen asia että ei niitä pidä polttoaineisiin sotkea kun parempaakin käyttötarkoitusta on ;)
Kerrotko lisää siitä vaseliinin käytöstä.
Oisko sulla joku parempi käyttötarkoitus biojätteille kuin jäte-etanoli? - 330d ja hajis
17+20 kirjoitti:
Kerrotko lisää siitä vaseliinin käytöstä.
Oisko sulla joku parempi käyttötarkoitus biojätteille kuin jäte-etanoli?Käytä mielikuvitustasi... *kika*
- etanolipensa
Nythän on kohta tulossa E85 autot, amerikassa niitä yritetään saada pakollisiksi.
http://gunillavirtanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/99576-bensiinille-on-vaihtoehtoja - RigorMortis
1. Etanolin energiasisältö on noin kolmanneksen pienempi kuin bensiinin. Litramääräinen kulutus etanolilla tai etanolisekoitteisilla bensiineillä siis suurenee jos kuormitus on sama.
2. Etanolin oktaaniluku on yli 110, mutta 95E10:n oktaaniluku on 95 ja 98E5:n oktaaniluku on 98. Tämä toteutetaan sekoittamlla etanoli halutun lopputuloksen takaavaan perusbensiiniin. Jokainen lisäoktaani maksaa jalostuksessa, joten niitä ei jaeta ilmaiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En usko et meistä tulee jotain
Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel102670- 931987
Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"
Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei401518- 2601398
Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa
Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html2721048- 68946
Olen J-mies
Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.47891Ei sitten, ei olla enää
Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na77870- 55864
- 44775