Kaikin puolin kiinnostava helluntailaisuus -palsta:
http://eksegeesi.blogspot.com/2012/02/kommentti-esa-hyvosen-foibe-tulkintaan.html
Eksegeettinen safari
8
315
Vastaukset
- Jochanan (Ei kirj.)
Ei oo tietääkseni helluntailaisuus-palsta. Eihän helluntailaisuudesta tule mitään hyvää! :O
Vitsi, vitsi! - Parry Hotter
Tämä on myös mielenkiintoinen ja kiinnostava:
http://www.harrypotter.fi/ - helluntaikirkko
eksegeettisen safarin helluntailaiset ovat akateemisesti koulutettuja helluntaipastoreita jotka haikailevat pappisvirkojen ja kansankirkkolaitoksen perään...
helpompaa olisi varmasti vaihtaa kirkkokuntaa :)
Arto Antturihan siirtyi luterilaisen kirkon papiksi aikoinaan. - liperit kaulaan
Joo pelkkää jotain liperaali teologiaa mitä ne siellä isokirja opistossa nykyään taitaa opettava. Ihmekös sitten jos aletaan haikailla pappis virkoja ja mukamas "järkevämpää" uskoa kun vanhan aikainen =raamatun mukainen helluntaiusko alkaakin hävettää!
Ennenvanhaan pitivät hengessä väkeviä saarnoja rukoushuoniella vaikka mitään liperaali opistoja oltu käyty! Kiinnostava on. Helluntailaisten kirjoittajien lisäksi siellä on kirjoittajina myös vapaakirkollinen ja metodisti.
- Anonyymi
Eksegetiikasta voi puhua kuka tahansa sitä lukenut tai siitä kiinnostunut.
- Anonyymi
Janne Saarela kirjoittaa välillä ihan hyvää tekstiä. Jokainen uskovainen voi ihan itse lukea omaa Raamattua ja muodostaa omat käsitykset. Mielestäni naispastorit eivät ole ok.
- Anonyymi
<Ilmeisesti on niin, että Andronikos ja Junia olivat evankelioimistyössä kulkenut pariskunta, aivan kuten Aquila ja Prisca. Pitäisikö sitten ajatella, että Junia oli ensimmäinen naisapostoli? Tällainen kysymyksenasettelu nousee tämän päivän kiistoista, eikä Paavalin ajan seurakuntien tilanne ratkaise niitä tällä tavalla. Junia ja Prisca olivat juutalaisia naisia, jotka kiersivät miestensä kanssa julistamassa Kristuksen evankeliumia. Tällainen suositushan miesapostoleille oli annettu. Lienee syytä muistaa, että naisen mainitseminen ei sinänsä ole erikoista. Luvussa 16 Paavali mainitsee yhdeksän naisen nimeä: Foibe, Prisca, Maria, Junia, Tryfaina ja Tryfosa (sisarukset), Persis (Rufuksen äiti), Julia ja lopulta Nereuksen sisar.
Julistajien toiminta tapahtui suurelta osalta synagogissa, missä naisilla ei ollut asemaa eikä vaikutusmahdollisuutta. Sen ajan yhteiskunta oli miesten yhteiskunta, ja sille modernin ajan lukija ei voi mitään. Heillä oli mahdollisuus tehdä työtä evankeliumin hyväksi, mutta apostolinen arvovalta oli miehillä. He olivat kyllä ”sisaria”, mutta Paavali kirjeet osoittavat, että vastuu seurakunnissa oli ”veljillä”.
https://sti.fi/wp-content/uploads/2022/12/Eskola-Roomalaiskirje-PDF.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta812087Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt231798- 191677
50+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin211480Jotain puuttuu
Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu651433- 761348
hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo201344Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61302En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee121274Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää111245