Kirjailija Hotakainen ajoi nokkakolarin iäkkään pariskunnan kanssa. Jälkimmäisillä kolarissa menehtyneillä oli vuoden vanha Skoda Roomster, mutta tietääkö kukaan mikä auto Hotakaisella oli?
Veikkaan isoa mersua tai volvoa, koska Hotakainen on vielä hengissä.
Hotakaisen auto?
54
3745
Vastaukset
- kirjailijaoppilas
Aika on kaikella auringon alla. Aika on syntyä ja aika kuolla.
Tuskimpa automerkillä on väliä, jos suojelusenkeli oli Hotakaisella matkassa, näin ainakin uskon.
Silloin, kun lähtöhetki on määrätty, ei siinä automerkistä ole kysymys.
Kari Hotakaiselle pikaista toipumista . - uskomukset romukoppa
Olisiko Alfa ? Itsekin odotan tuota tietoa !
Ensinnäkin nuorempi ihminen kestää hiukan paremmin iskuja kuin vanhus.
Toiseksi MB tai Volvo ei ole autuaaksitekevää toisinkuin joku luulee, auton koko tietty vaikuttaa eli jos Roomster laitetaan vastaan Avensis, Mondeo, C-5, C-MB tai muu vastaava hiukan suurempi auto, puhumattakaan isoista autoista, lienee selvää kuinka käy.
Ellen väärin muista, Nicke Lignell joutui mersullaan(190 ?) nokkakolariin ja loukkaantui todella pahoin kun rattijuoppo tuli päin corollalla, autojen iästä ei ole tietoa mutta se ratkaisee aika paljon eikä merkki ! - JJ
Hotakaisella oli ilmeisesti alla Volvo 850 90-luvun alusta. Melkein mikä tahansa muu auto samalta aikakaudelta olisi ollut kuolemaksi.
http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/etusivu/2012/03/1350361.jpg- evevv344r43r3r
Honda accord oli kolariturvallinen auto myös.
- Volvo Of Course
evevv344r43r3r kirjoitti:
Honda accord oli kolariturvallinen auto myös.
AHhhaah mistä kohti? -93 Accordi menee läjään kuin pullataikina, jos siihen tollasella Volvolla täräytät
- isolla turvallisesti
Tuolla aikakaudella olikin vielä vanhat asiat voimissaan, Volvon,Saabin, Mersun,Audin yms ero moniin muihin MUTTA huomioidaan että nekin olivat aikakautensa suuria autoja,nythän kaikilla niilläkin pikkuautonsa paitsi Saabilla muttei senkään kaikki mallit loistaneet kolaritesteissä.
Eikös Rellu ollut ainoa joka aikoinaan sai 5 tähteä sakemannien testeissä,mersukin sitten kun sääntöjä muutettiin.
Taitaa olla aika lähellä että Volvo 850 on nokkakolarissa samalla tasolla tämän päivän pienempien kuten juuri tuon Skodan roomsterin kanssa ja yhteenajo 850:llä uuden 70 sarjalaisen kanssa näyttäisi kehityksen vaikutukset.- Kilopondi
EuroNCAP-törmäystestissä Roomster vuoden 2006 lopulla auto sai täydet viisi tähteä.
Massa vaan on 1100 kg ja Volvo 850 painaa liki 500 kg enemmän... - Ei se pelkkä massa
Kilopondi kirjoitti:
EuroNCAP-törmäystestissä Roomster vuoden 2006 lopulla auto sai täydet viisi tähteä.
Massa vaan on 1100 kg ja Volvo 850 painaa liki 500 kg enemmän...Kilopondi on oikeassa,massa tekee eroa.
Testeissä auto törmää kiinteään esteeseen ja oikea tapa vertailla saattaisi likimain olla verrata Asraa/Golfia/Corollaa keskenään tai E-Mersua/Volvo 80/Audi A6 eli suunnileen samankokoiset,saman tuloksen testissä saaneet toisiaan vastaan.
5 tähden pikkuauto vastaan 3 tähden maasturi ei ole oikein hyvä vertailupari,
oikessa elämässä maasturi saattaa "kiivetä päälle" nokkakolarissa ja nokkaakin saattaa olla 2-3 kertaa enemmän,samoin massaa.
Testien on tarkoitus edesauttaa turvallisten autojen kehittämistä mutteivat ne
fysiikan lakeja muuta.
Tilanne muttuu jos ajetaan Roomster ja vanha Volvo kiinteään esteeseen,
silloin Volvon keulan pitäisi kestää se suurempi massa ja kun rakenne on vanhaa tekniikkaa niin painunee aika syvään. - Massa se ratkaisee
Kilopondi kirjoitti:
EuroNCAP-törmäystestissä Roomster vuoden 2006 lopulla auto sai täydet viisi tähteä.
Massa vaan on 1100 kg ja Volvo 850 painaa liki 500 kg enemmän...Massaetu on ratkaiseva. Jos 1100 ja 1600 kilon autot törmäävät nokikkain 80 km/h nopeudella, syntyvä romu liikkuu törmäyksen jälkeen 15 km/h kevyemmän tulosuuntaan.
Tämä tarkoittaa, että raskaammalle törmäys vastaa 65 km/h seinään ja kevyemmälle 95 km/h seinään. Kevyemmälle autolle törmäys on siis paljon, paljon rankempi kuin eurotesti. Muillakin seikoilla kuten osumakohdalla on tietysti merkitystä, mutta noin suuri massaero riittää hyvin kompensoimaan turvalaitteiden kehityksen parinkymmenen vuoden ajalta. Sitä paitsi Volvo 850 oli ehdottomasti aikansa huippuja turvallisuudessa. Siinä on mm. turvatyyny ja vyönkiristimet, joita ei 90-luvulla löytynyt ihan joka vehkeestä.
- 9+10
Volvo 850 oli Hotakaisella...
- Kiitos, Volvo!
Jep, selkeästi Volvo 850 oli Hotakaisen onneksi alla.
- Volvossa vara paremp
Ai oliko tuo pikkukuormurin lavalla ollut punainen auto Hotakaisen Volvo?
En tunnistanut sitä volvoksi tuosta kuvasta.
http://img.mtv3.fi/mn_kuvat/mtv3/etusivu/2012/03/1350361.jpg
Miksi Hotakainen ajaisi niin vanhalla autolla? Eikös hän tee miljoonia kirjallisilla teoksillaan?
Itse olen sitä mieltä, että saakoon joku skoda (fiat, seat, tms.) vaikka sata tähteä törmäystesteissä, niin nokkakolarissa siitä tulee ruumisauto (valitettavasti) kun vastassa on joku premium-merkki (MB, Volvo, Saab, BMW jne.).
Ihan kokemusperäisesti näitä kolariuutisia seuranneena näin on ollut aina ja tulee aina olemaankin. Noin törmäystestitähdet eivät valitettavasti ole sovellettavissa suoraan tosielämän kolaritilanteisiin, ne ovat autolaboratorio-olosuhteissa tehtyjä testejä joihin autovalmistajat ovat erikseen automallinsa suunnitelleet.- Kiitos, Volvo!
Helpompaa on päätellä, kun otat vaikka nettiautossa myynnissä olevan 850 kuvan tuon kolarikuvan rinnalle. -Keulassa samanlainen puskuri rypytyksineen ja helmalista, jonka yläpuolella vilkku. Vänkää olisi, jos olisikin joku muu merkki kyseessä Hotakaisella kuin tuo 850....
- 850 farkku se oli
Kiitos, Volvo! kirjoitti:
Helpompaa on päätellä, kun otat vaikka nettiautossa myynnissä olevan 850 kuvan tuon kolarikuvan rinnalle. -Keulassa samanlainen puskuri rypytyksineen ja helmalista, jonka yläpuolella vilkku. Vänkää olisi, jos olisikin joku muu merkki kyseessä Hotakaisella kuin tuo 850....
850 volvo se on! Hyvä että säily hengissä! törmys keskilinjan toiseen kulmaan erittäin vaarallinen!
- koolla on väliä
Volvossa vara paremp on oikeassa siinä että mainitut autot ovat suomen vanhassa autokannassa vielä niitä isoja MUTTA käännetään asia ja ajetaan pienin MB,Volvo tai Audi päin uutta Avensista tai Mondeota, olisin mielummin EI premium merkin penkillä siinä tilanteessa.
Nämä premium merkit ovat perinteisiä suurten autojen valmistajia mutta NYKYÄÄN heilläkin on pieniä malleja.
Kuinkas vertailu Tipo-4 -projektin autot eli Saab 9000,Fiat Croma, Lancia Thema ja Alfa Romeo 164 vastaan A-Mersu tai Audi A1, myös A2 tai muu nokaton kevyt pikkuauto ?
Vaikka Tipo projektin autoista luulen Saabin olleen ainutlaatuinen turvaominaisuuksiltaan, luulen että A-Mersun kuskiakin harmittaa katsella pitkäkeulaista ja painavaa Cromaa työntämässä johtotähteä metrin verran keulasta taaksepäin ? Premiun tai ei. Pieni on aina pieni,kevyt on kevyt ! - Painotarkennus
koolla on väliä kirjoitti:
Volvossa vara paremp on oikeassa siinä että mainitut autot ovat suomen vanhassa autokannassa vielä niitä isoja MUTTA käännetään asia ja ajetaan pienin MB,Volvo tai Audi päin uutta Avensista tai Mondeota, olisin mielummin EI premium merkin penkillä siinä tilanteessa.
Nämä premium merkit ovat perinteisiä suurten autojen valmistajia mutta NYKYÄÄN heilläkin on pieniä malleja.
Kuinkas vertailu Tipo-4 -projektin autot eli Saab 9000,Fiat Croma, Lancia Thema ja Alfa Romeo 164 vastaan A-Mersu tai Audi A1, myös A2 tai muu nokaton kevyt pikkuauto ?
Vaikka Tipo projektin autoista luulen Saabin olleen ainutlaatuinen turvaominaisuuksiltaan, luulen että A-Mersun kuskiakin harmittaa katsella pitkäkeulaista ja painavaa Cromaa työntämässä johtotähteä metrin verran keulasta taaksepäin ? Premiun tai ei. Pieni on aina pieni,kevyt on kevyt !Tipo4 -projektin eli ensimmäisen Croman omapainot olivat n. 1095 - 1280kg. Nykyinen A-Mersu painaa 1270 - 1395kg. Ihan ensimmäisetkin A-mersut jotkat tulivat myyntiin 1997 painoivat yli tuhat kiloa.
- klassikko_
Hotakaisen kirjoista taitaa löytyä selitystä, miksi ajaa vanhalla autolla. Jos vielä kuntoutuu auton rattiin, niin saattaa mieli muuttua. Mutta auton koko tuskin pienenee..
- Polku ja pyörä.
850 farkku se oli kirjoitti:
850 volvo se on! Hyvä että säily hengissä! törmys keskilinjan toiseen kulmaan erittäin vaarallinen!
"Miksi Hotakainen ajaisi niin vanhalla autolla? Eikös hän tee miljoonia kirjallisilla teoksillaan?"
Miksi Hotakainen kirjoittaa älyllä ja oivalluksilla maustettuja kirjoja?
Kauko- ja lähiviisaudessaan. Siksi turvallisuussyistä hän käytti myös turvallista vanhaa autoa, jonka runkokin on muuta kuin nykypäivän keinoviritelmät. Joissa turvatyynyt ja muut eivät auta kun kehikko on hutero ja muovilla koristeltu. - Hotakainen nuuka....
Polku ja pyörä. kirjoitti:
"Miksi Hotakainen ajaisi niin vanhalla autolla? Eikös hän tee miljoonia kirjallisilla teoksillaan?"
Miksi Hotakainen kirjoittaa älyllä ja oivalluksilla maustettuja kirjoja?
Kauko- ja lähiviisaudessaan. Siksi turvallisuussyistä hän käytti myös turvallista vanhaa autoa, jonka runkokin on muuta kuin nykypäivän keinoviritelmät. Joissa turvatyynyt ja muut eivät auta kun kehikko on hutero ja muovilla koristeltu.Katsos Hotakaisella olisi varmasti varaa hankkia uusi Volvo, Alfa tai mikä vaan muu kohtuuhintainen auto alle. Mutta hänelle se ei ole semmoinen tärkeä kul-linjatke kuten monille pienituloisemmille.
Hänellä oli aikoinaan vanha Corolla, sitten vanha Alfa 75, sen jälkeen II-korimallisarjan farkku-Avensis ja nyt Volvo 850. Kaikki ostettu käytettynä.
Fiksu mies. Varmaan sijoittanut kirjarahansa fiksusti; on perus-omakotitalo Pakilassa, kesämökki ja varmaan sijoituksia siten että voi tarvittaessa jäädä eläkkeelle.
Olisinpa itse elänyt noin enkä polttanut rahat uusiin autoihin... - millionäire?
jos tienaa miljoonia,niin pitäiskö se heti tuhlata johonkin peltilehmään? jotkut osaavat senkin rahan käyttää paljon järkevämmin,eivätkä ole heti ostamassa maapalloa omakseen!
- koolla on väliä
Painotarkennus kirjoitti:
Tipo4 -projektin eli ensimmäisen Croman omapainot olivat n. 1095 - 1280kg. Nykyinen A-Mersu painaa 1270 - 1395kg. Ihan ensimmäisetkin A-mersut jotkat tulivat myyntiin 1997 painoivat yli tuhat kiloa.
Painotarkennus oli paikallaan,ne vanhat 800kg pikkuautotkin ovat pitkällä toisella tonnilla mutten silti lähtisi Smart,A-mersu yms nokattomilla kovin paljoa kokeilemaan.
Ohjaamo kestää kyllä mutta painumistilaa on aika vähän,eli rasitukset ovat varmaankin aika kovia kun hidastuvuus pitää saada lyhyellä matkalla.
Sinänsä mielenkiintoinen testipari,Tipo 4 tuote tai miksei Volvo tai MB siltä ajalta uutta samanpainoista(painavampaa) pikkuautoa vastaan !
Se lienee selvää että pitkässä nokassa on varaa metri painuakin mutta kestääkö ohjaamo ?
Ja jos ohjaamo kestää pikkuautossa,kestääkö ihminen sitä hidastuvuutta ?
Mutta mikä on pikkuauto ?
Katsellessani parkkipaikalla Grande Puntoa ja 190MB:tä vierekkäin,alkoi käsite hämärtyä.Onko noista jopa Fiat suurempi?Painavampi?
Piti oikein etsiä ja ei silmä valehdellut,ainoastaan painossa MB voittaa 65 kg mallista riippuen ja pituudessa 390mm,joka on vähän koska MB on porrasperä ja Punto pystyperä.
Pituus: 4030 mm
Leveys: 1687 mm
Korkeus: 1490 mm
Akseliväli: 2510 mm
Raideleveys (e/t): 1473/1466 mm
Omamassa: 1015–1205 kg
Pituus: 4420 mm (E 2.3-16: 4430 mm, Evo II: 4530 mm)
Leveys: 1678 mm (E 2.3-16: 1706 mm, Evo II: 1720 mm)
Korkeus: 1390 mm (E 2.3-16: 1361 mm, Evo II: 1340 mm)
Akseliväli: 2665 mm
Raideleveys (e/t): 1437/1418 mm (E 2.5-16, E 2.6: 1445/1429 mm, Evo II: 1480/1450 mm)
Omamassa: 1080–1360 kg - hoitsunen
Hotakainen nuuka.... kirjoitti:
Katsos Hotakaisella olisi varmasti varaa hankkia uusi Volvo, Alfa tai mikä vaan muu kohtuuhintainen auto alle. Mutta hänelle se ei ole semmoinen tärkeä kul-linjatke kuten monille pienituloisemmille.
Hänellä oli aikoinaan vanha Corolla, sitten vanha Alfa 75, sen jälkeen II-korimallisarjan farkku-Avensis ja nyt Volvo 850. Kaikki ostettu käytettynä.
Fiksu mies. Varmaan sijoittanut kirjarahansa fiksusti; on perus-omakotitalo Pakilassa, kesämökki ja varmaan sijoituksia siten että voi tarvittaessa jäädä eläkkeelle.
Olisinpa itse elänyt noin enkä polttanut rahat uusiin autoihin...Uusi auto on huono sijoitus.
Hotakaisella kuitenkin kaikki raajat murtuneet. Parantumiset on ??? Pikkuvaivaa jää melkoisella todennäköisyydellä. Ei ole enään nuorukainen kuitenkaan.
Muut vaivat kolarin jälkeen tulevat sitten pikkuhiljaa vuoden kuluessa. - Länsi-Pakila
Hotakainen nuuka.... kirjoitti:
Katsos Hotakaisella olisi varmasti varaa hankkia uusi Volvo, Alfa tai mikä vaan muu kohtuuhintainen auto alle. Mutta hänelle se ei ole semmoinen tärkeä kul-linjatke kuten monille pienituloisemmille.
Hänellä oli aikoinaan vanha Corolla, sitten vanha Alfa 75, sen jälkeen II-korimallisarjan farkku-Avensis ja nyt Volvo 850. Kaikki ostettu käytettynä.
Fiksu mies. Varmaan sijoittanut kirjarahansa fiksusti; on perus-omakotitalo Pakilassa, kesämökki ja varmaan sijoituksia siten että voi tarvittaessa jäädä eläkkeelle.
Olisinpa itse elänyt noin enkä polttanut rahat uusiin autoihin...Kari Hotakaisen kolari auto oli Volvo 850, vuosimallia 1993.
Nuuka mieshän se taitaa olla, mutta enpä kutsuisi hänen omakotitaloaan "perus-omakotitaloksi", niinkuin joku aikaisemmin täällä kirjoitti.
Hotakainen asuu Länsi-Pakilassa, vuonna 2000 rakennetussa omakotitalossa.
Hotakaisen talon arvo ainakin 500 000€. Talo aika uusi, neliöitä luultavasti yli 100 ja vieläpä Länsi-Pakilan arvostetulla alueella.
- khat
kasipätkä oli toinen kolari auto(punainen farkku)ja valkoinen skoda roomster.näin ne peräkkiän tulleitten hinausautojen lavalla.Mut ei se koko aina tuo suojaa,fift gear eli britti teevee ohjelam pisti 900-sarjan volvon vs renault modus.Modus syöksyi sisälle volvoon ja siel olis ollut ahdasta sisällä.Toki uus pikku auto ei pa´ljon edes massassa häviä sille 9 satkulle.Tietty ikäryhmien/koko luokkien parhaista ruottalaiset on
- Nokkaa eteen
Joo, eipä tullut kaikkia juttuja luettua läpi. Joku toinenkin muistelee samaa Volvo vs. Modus -testiä. Ohjelma saattoi hyvinkin olla Fifth Gear, mutta Volvo oli ainakin minun muistikuvieni mukaan mallia 850. Iso Volvo kuitenkin muutaman vuosikymmenen takaa...
- GLT sedan 850 1425kg
Noilla kahdella eri autolla ei ole välttämättä painoeroa, kuin joitain kymmeniä kiloja mallista riippuen. Karvalakki 850 Sedan painaa alle 1400 kiloa ja Roomster voi painaa varustetasosta riippuen 1345 kg
850 Farkku voi painaa sitten hyvin varusteltuna sen ~1500 kg - Nokkaa eteen
Jokunen vuosi sitten näin englantilaisessa autoiluohjelmassa (Top Gear?), kun ajoivat päikseen Volvo 850:n ja Renault Moduksen (about kuin Nissan Note). Puolittainen nokkakolari oli kyseessä ja vauhtia molemmilla autoilla joku reilu 50 km/h. Yllättäen se auto, joka kolarissa enemmän kärsi, oli Volvo! Meni todella pahannäköiseksi verrattuna Relluun. Tuosta ainakin vedettiin silloin se johtopäätös, että vanha 850 jää turvallisuudessa auttamatta kakkoseksi uudemmille, jopa pienemmille autoille. Joten kaikesta hyvästä uskosta huolimatta 20 v "Premium" ei välttämättä ole nykyautojen väärti.
- Pronkkeli
Käytännön kokemus näyttää osoittavan toista. Hotakainen on hengissä, nykyauton matkustajat eivät.
- täyrellinen-totuus
Pronkkeli kirjoitti:
Käytännön kokemus näyttää osoittavan toista. Hotakainen on hengissä, nykyauton matkustajat eivät.
Olisiko yksi tapaus hieman liian pieni otos johtopäätöksen tekemiseksi?
Entä jos vanhus olisi ollut volvossa niin olisi voinut kuolla.. - Pronkkeli
täyrellinen-totuus kirjoitti:
Olisiko yksi tapaus hieman liian pieni otos johtopäätöksen tekemiseksi?
Entä jos vanhus olisi ollut volvossa niin olisi voinut kuolla..>> Olisiko yksi tapaus hieman liian pieni otos johtopäätöksen tekemiseksi?
Sitähän minä juuri yritin sanoa. Englantilaiset tekivät testin, Hotakainen joutui kokeilemaan käytännössä. Tulokset poikkeavat toisistaan aika tavalla.
Kun ollaan lähellä kuoleman kynnystä, selviäminen on joskus hyvin pienestä kiinni. - Skoda pelasti...
Pronkkeli kirjoitti:
Käytännön kokemus näyttää osoittavan toista. Hotakainen on hengissä, nykyauton matkustajat eivät.
Skodahan se oli, joka Hotakaisen pelasti. Jäykällä Volvolla kun törmää joustavaan Roomsteriin, niin ei siinä paljon tarvitse arvailla kuinka käy. Turvavyöt, ilmatyyny ja pehmyt törmäyksen kohde olivat Hotakaisen eväät!
- dsgsdgfsgdsgdsgdgsgd
Pronkkeli kirjoitti:
>> Olisiko yksi tapaus hieman liian pieni otos johtopäätöksen tekemiseksi?
Sitähän minä juuri yritin sanoa. Englantilaiset tekivät testin, Hotakainen joutui kokeilemaan käytännössä. Tulokset poikkeavat toisistaan aika tavalla.
Kun ollaan lähellä kuoleman kynnystä, selviäminen on joskus hyvin pienestä kiinni.Tottakai vanhempi ihminen selviää huonommin kolarissa kuin nuorempi.
Ja tässä olis linkki siihen modus vs volvo kolaritestiin. Volvo ei tossa testissä tosin ole 850 vaan 940
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Ja tässä vielä linkki Toyota yaris vs Volvo 945. Volvo tässäkin jää kakkoseksi
http://www.youtube.com/watch?v=q0NZwg25qPA&feature=related - nähnyt
Pronkkeli kirjoitti:
Käytännön kokemus näyttää osoittavan toista. Hotakainen on hengissä, nykyauton matkustajat eivät.
Kyllä tuo testi oli varsin käytännöllinen tuossa ohjelmassa.
- ikäsakis
Hyvin paljon loukkaantumisriskiin vaikuttaa fyysinen kunto. Kilpaurhelijat, esimerkiksi kelvatkoon vaikka formulakuski, kestää fyysistä rasitusta paljon. Siinä missä seinäänajon jälkeen Kimi puistelee päätään, huonokuntoinen on ravistukset lopettanut lopullisesti. Iäkäs ei tietenkään kestä samaa mitä samankuntoinen nuorempi.
- poltti kumia..
keltainen Toyota Corolla
- työteknikko
Katsokaa video ja puhukaa sitten Volvon
turvalisuudesta!
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY- DI
Kait ymmärsit, että videon Volvossa ei ole moottoria ollenkaan?
- kirves8mies
Jep jep, sama missä normaalissa uudessa tai vanhassa henkilöautossa olisivat eläkeläiset olleet, olisivat he kuolleet. Kroppa ei vaan kestä tollast iskua vanhoilla.
- objektiivinen
Vaikka kuinka olisi houkutus puhua tosielämän kolarista ainoana "oikeana" testinä, niin täytyy muistaa että törmäystestit ovat kontrolloituja eli niissä tiedetään tarkalleen mitä tapahtui ja miksi. Esim. tässä Hotakais-kolarissa on ainakin vielä monta ainakin meille spekuloijille tuntematonta tekijää. Roomsterin kuski saattoi saada sairaskohtauksen ja kuolla jo siihen? Mihin kohtaan Roomsteria törmäys tuli, oliko se "vaarallisempi" matkustajan kannalta kuin Volvon saama vaurio. Kuinka paljon huonompi fysiikka oli ilmeisesti lähes 80-vuotiailla vanhuksilla verrattuna Hotakaiseen? Volvon saamista pahoista vaurioista voisi päätellä, että jos Hotakainen joutui teholle, niin ei kasikymppinen vanhus olisi siitä selvinnyt niinkään pitkälle. Tokkopa!
Ei tämän Hotakais-kolarin tapaukset siis tee mitenkään tyhjiksi ja tarpeettomiksi autonvalmistajien omia kolaritestejä. Se on kyllä tietysti selvä, että kolariturvallisuuden kannalta saman aikakauden autoista 5 tähteä saanut iso auto on parempi kuin vastaavan tähtiluokituksen pikkuauto.- Impulssilaki
Kolariturvallisuuden kannalta pitää erottaa kaksi tapausta, joissa tilanne on hyvin erilainen.
Jos autolla ajetaan kallioon, turvallisuuden ratkaisee auton oma rakenne. Silloin niillä testitähdillä on suuri merkitys. Mutta jos ajetaan yhteen toisen auton kanssa, mukaan tulee massaero, jolla on paljon suurempi merkitys kuin tähdellä tai parilla. Massaero nimittäin määrää millainen nopeudenmuutos autoon kohdistuu, ja parinkymmenenkin prosentin etu pienentää törmäysvoimia huomattavasti. Vastaavasti pienemmässä autossa törmäys muuttuu paljon kovemmaksi.
Ääriesimerkkinä voidaan miettiä seurauksia, kun henkilöauto törmää 60 tonnin Sisuun. Rekkakuski luultavasti selviää vammoitta, mutta viiden tähden henkilöauto tuhoutuu täysin. Jos kuitenkin rekalla törmätään kallioon, seuraukset ovat kuljettajalle pahemmat kuin melkein missä tahansa henkilöautossa. Nolla tähteä siis Sisulle, mutta silti se on ylivoimaisen turvallinen nokkakolarissa. Paitsi jos vastapuolena on toinen samanlainen. - Kävelyhaudantie 1
Eipä se Hotakaisenkaan fysiikka ole kovin kaksinen, kahvia lipittelevä ketjupolttaja joka istuu huoltiksen baarissa tai työhuoneellaan eikä kuntoile pätkääkään. Keski-ikäinen jo. Ylikin.
- Iso on aina iso
Impulssilaki kirjoitti:
Kolariturvallisuuden kannalta pitää erottaa kaksi tapausta, joissa tilanne on hyvin erilainen.
Jos autolla ajetaan kallioon, turvallisuuden ratkaisee auton oma rakenne. Silloin niillä testitähdillä on suuri merkitys. Mutta jos ajetaan yhteen toisen auton kanssa, mukaan tulee massaero, jolla on paljon suurempi merkitys kuin tähdellä tai parilla. Massaero nimittäin määrää millainen nopeudenmuutos autoon kohdistuu, ja parinkymmenenkin prosentin etu pienentää törmäysvoimia huomattavasti. Vastaavasti pienemmässä autossa törmäys muuttuu paljon kovemmaksi.
Ääriesimerkkinä voidaan miettiä seurauksia, kun henkilöauto törmää 60 tonnin Sisuun. Rekkakuski luultavasti selviää vammoitta, mutta viiden tähden henkilöauto tuhoutuu täysin. Jos kuitenkin rekalla törmätään kallioon, seuraukset ovat kuljettajalle pahemmat kuin melkein missä tahansa henkilöautossa. Nolla tähteä siis Sisulle, mutta silti se on ylivoimaisen turvallinen nokkakolarissa. Paitsi jos vastapuolena on toinen samanlainen.Koolla on aina väliä niin kikkelissä kuin autossa. Itse en suostuisi ajamaan alle 4.7-metristä autoa jonka massan oltava min 1500 kg. Nyt alla 4,8 m auto ja omamassa 1700 kg. Se tuo sitä rauhoittavuutta maantiellä pitkillä siivuilla kun koskaan ei tiedä.
- Että tämmöistä
Kävelyhaudantie 1 kirjoitti:
Eipä se Hotakaisenkaan fysiikka ole kovin kaksinen, kahvia lipittelevä ketjupolttaja joka istuu huoltiksen baarissa tai työhuoneellaan eikä kuntoile pätkääkään. Keski-ikäinen jo. Ylikin.
Kyllä kai Hotakainen nyt paremmassa kunnossa on kuitenkin kuin keskiverto kasikymppinen. Jos ja kun onnettomuuden uhreja tarkemmin tutkaillaan, niin voihan olla että Roomsterin kuski sai sairaskohtauksen ja onnettomuus johtui siitä? Ja jos vaikka sydäri iski, niin kyllä siinä kolarissa oli sitten loppu edessä tuolla kuskilla. Oli sitten auto Volvo, Mersu tai muu. Niin paljon spekulaatioita liittyy tähänkin tapaukseen, ettei ilman muuta voi väittää 940 Volvon olevan selkeästi turvallisempi kuin Roomster. Mutta jutellaan me vaan, ehkä joskus jutusta paljastuu "koko totuus". Tai sitten ei koskaan.
- 6382
Että tämmöistä kirjoitti:
Kyllä kai Hotakainen nyt paremmassa kunnossa on kuitenkin kuin keskiverto kasikymppinen. Jos ja kun onnettomuuden uhreja tarkemmin tutkaillaan, niin voihan olla että Roomsterin kuski sai sairaskohtauksen ja onnettomuus johtui siitä? Ja jos vaikka sydäri iski, niin kyllä siinä kolarissa oli sitten loppu edessä tuolla kuskilla. Oli sitten auto Volvo, Mersu tai muu. Niin paljon spekulaatioita liittyy tähänkin tapaukseen, ettei ilman muuta voi väittää 940 Volvon olevan selkeästi turvallisempi kuin Roomster. Mutta jutellaan me vaan, ehkä joskus jutusta paljastuu "koko totuus". Tai sitten ei koskaan.
Ja oliko Roomsterin matkustajilla turvavyöt kiinni? Vanhukset eivät valitettavasti usein käytä...
- hengetönskodisti
joo ei nuo itäautot yleensä kovin turvallisia oo olleet.kyllä se skodassa helpommin henki lähtee kun monessa muussa.
- jenkkiauto civic?
Mitä tarkoittaa itäauto,onko sellaista ? VW Touareg kenties ?
Minulla on TT-Audi suoraan unkarista !!
Itsellä ei Skodaa ole ollut mutta Audi,Seat ja VW kyllä,kerrotko mikä niiden ero on turvallisuudessa Skodaan verraten,jos verrataan malleja joissa sama alusta ??
Olisiko aika tulla tälle vuosisadalle ja unohtaa mitä autoteollisuudessa oli viime vuosisadalla.
Mistäs ne tulivatkaan,tässä pari:
A-sarjaa varten perustettiin tehdas Rastattiin, Vaneo valmistetaan Berliinissä ja Smart Ranskassa. ML-maasturit ja tulevat GST:t valmistetaan päämarkkina-alueelle USA:han Alabamaan perustetussa tehtaassa. V-, Vito- ja Viano-mallit valmistetaan Vitoriassa Espanjassa. G-sarjan maasturit sekä E-sarjan nelivetomallit valmistaa Magna Steyr Itävallassa.
Kaikki Mondeot valmistetaan Belgiassa. Transit-tuotanto Belgiasta on siirretty Turkkiin, josta tulee myös Transit/Tourneo Connect. Saksassa kootaan Fiestaa, Fusionia ja Focusta. Espanjassa valmistettavaa mallistoa ovat Ka, Fiesta ja Focus. Kaikki Focus sedanit ovat espanjalaisia. Galaxya on tehty yhteistyössä VW:n kanssa Portugalissa, mutta tuotanto on siirtymässä Belgiaan. Uusi StreetKa valmistetaan Pininfarinan tehtaalla Italiassa.
Pääosa Audeista on saksalaisia. Alumiinikoriset A2 ja A8 sekä A6 kootaan Neckarsulmissa. Päätehtaan eli Ingolstadtin tuotantoa ovat A3 ja A4. Unkarissa kootaan Audin TT-mallit. Niiden korit tuodaan junalla Saksasta. Unkarissa valmistetaan lisäksi lähes kaikki Audin moottorit ja näitä moottoreita käytetään myös muissa konsernin merkeissä.Volkswageneita tehdään Euroopassa Saksassa, Belgiassa, Espanjassa, Portugalissa, Puolassa ja Slovakiassa. Slovakiassa valmistetaan bensakäyttöiset Polot, Touareg-maasturi ja 300 000 vaihteistoa vuodessa. Portugalilaista tuotantoa on VW Sharan. TDI-Polot ovat espanjalaisia. Muita malleja kootaan Saksassa ja useissa muissa maissa. Phaeton ja Touran ovat kuitenkin aina saksalaisia. Touranin valmistaa VW:n tytäryhtiö Auto 5000 GmbH, jonka tarkoituksena on osoittaa, että uudenlaisen ajattelun avulla autoja pystytään valmistamaan taloudellisesti Saksassakin. New Beetleä valmistetaan ainoastaan Meksikossa, jossa lisäksi valmistetaan mm. Jetta-mallia (Bora) USA:n markkinoille. Uusi Polo Classic valmistetaan espanjalaisesta edeltäjästään poiketen Brasiliassa.
Seateista Toledon valmistus on siirretty Belgiasta merkin kotimaahan Espanjaan. Sen sijaan Ibizan tuotantoa on siirretty osittain Espanjasta Slovakiaan. Alhambra valmistetaan sisarmalliensa tavoin AutoEuropan tehtaalla Portugalissa. Portugalin tehdasta laajennetaan parhaillaan, ja siellä tullaan valmistamaan useita automalleja.
Skoda valmistaa edelleen pääosan autoistaan Tsekissä. Lisäksi tuotantoa on Puolassa ja Bosniassa. Skoda vastaa myös uusien 1,2-litraisten moottorien valmistuksesta koko konsernin tarpeisiin. Lamborghinit valmistetaan Italiassa, mutta uuden Gallardon korit tehdään Audin tehtaalla Saksassa. Bentleyn tuotanto jatkuu Crewessä Britanniassa.
- stadissa oleva taksa
Volvohan hänellä oli ja uskoisin että volvo vielä tuleekin,kun ihmiset joutuvat volvolla kolariin,niin mahdolisuudet jäädä henkiin on parhaimmat,kuin missään muussa henkilö/farmari mallisessa autossa,olen nähnyt kovan kolarin,jossa kaksi taksia ajoi yöllä yhteen,toinen tuli kovaa lauttasaarensuunnasta yöllä ja toinen tuli abrahaminkadulta eteen ja volvo menee kovassa kolarissa aina poikki moottorin jälkeen,joten sisällä autossa on ainoastaan lauenneet turvatyynyt,kuten kävi silloinkin,mersun kuljetettaja ei pitänyt taksissaan turvavyötä ja ehkä sen takia menehtyi,matakustajalla se oli ja jäi henkiin,mutta volvon kuljettaja saatiin heti autosta ulos,koska sen ovi kuljettajanpuolelta aukesi,vaikka konekin oli siirtunyt koko keulan mukana vinoon asentoon,kun volvoista jos olisi katsonut rikkinäisen ikkunan läpi ja nähnyt jotain,niin konepellin olisi nähnyt,volvolla asentaja on sanonut,että jos volvolla menee nokkakolariin,niin se katkeaa ja taipuu,että kuljettaja tai etumatkustaja ei saisi jalkoihinsa vammoja,sama on takapäässä,jos joku tulee kovaa perääsi,niin silloin takaluukun kohdalta auto vääntyy samoin,kuin nokkakolarissakin,siksi Katri Helena on vielä keskudessamme,kun oli volvo,itse en ole 25 vuoteen muilla merkeillä ajanut,koska ajan taksia volvolla ja asiakkaan turvallisuus on hyvin tärkeä asia minulle.Koska kummiskaan et usko,että se on turvallisin merkki tuossa mersun ja volvon hintaluokassa,niin mene katsomaan vakuutusyhtiön lunastamia autoja yhteisvarastolle,niin näet,että volvoissa aukeaa ovet,vaikka uskoisit että kukaan ei ole voinut selvitä hengissä,sillä kori on suunniteltu siten,että sisällä olijat säilyvät kyllä hengissä,jos jossakin autossa se suinkin vain on mahdollista,mutta voihan niissäkin henkensä menettää,mutta parhaat mahdollisuudet säilyä hengissä on tuo volvo.
- autoileva miesten mi
Olet kirjoittanut sekavasti.
Ei tuosta ota selvää pirukaan. Kirjoita uusiksi, niin viitsii lukea.
- Solna99
Minä ajoin Simca Arondella pahan mällin Ruotsissa, ja olen vielä hengissä. Auto oli 1957 mallinen, ja vastaantullut oli Ford 12M. Molemmilla vauhtia n. 10-15km/h, ja suoraan osuttiin keulat yhteen. Nousin autosta ja menin Fordin kuskin juttusille ja sanoin sille ruotsiksi " Jävla böök, varför du inte tittar framåt". No, lähettiin siitä ajeleen kotiapäin, ja sitten heitti höyryt koneesta, ja jätettiin auto siihen. Myöhemmin tuli Stokholms Stad lähettämä hinauslasku, jonnekkin romikselle oli se Simca viety, ja olis pitäny maksaa 120 kronia.
- zemppiä
paranemista suosikkikirjailijalleni
autoista viis - 1+1
Ei ole pikkuauto heikoilla jos 850 ajaa päin. Fifth Gearissa testasivat Volvo 850 VS Renault Modus 65 km/h nokkakolari, vanhan Volvon kuljettaja olisi saanut hengenvaarallisia vammoja ja Moduksen kuski olisi todennäköisesti selvinnyt ruhjeilla ja pystynyt itse nousemaan autosta kolarin jälkeen. Enemmän vaikuttaa vuosimalli kuin koko. Kyseinen pätkä löytyy muuten youtubesta.
- autohullu
Väärin hänellä oli alfa romeo
- Äläselitä
volvo.
- kaikenmaailmanautoja
HUOH, se fifht gearin testin auto on 940... joka perustuu (oikeastaan on lähes identtinen 740 volvon kanssa joka on 80-luvun ALUN autoja (suunniteltu 70-luvulla).... 850 on jo ihan eri auto, toki uusi v70 on turvallisempi... rahastahan se on kiinni mihin haluaa sijoittaa. Suosittelen Volvoa, käytetty ei ole huono vaihtoehto (harvoin ruosteessakaan, joten törmäyksen suojaus pysyy hyvässä kunnossa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216705Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562303- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981055- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.89953Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767