Miten työttömäksi?

uusi työtön

Olen kirjoilla korkeakoulussa, alin korkeakoulututkinto on suoritettuna ja ylin on kesken. Ja nyt pitäisi ryhtyä työttömäksi, koska sossun mielestä opintoni ovat venyneet liian pitkään ja "opiskelija"-status haittaa työnhakuani.

Joten miten pitäisi toimia? Pitääkö ensin erota korkeakoulusta ja sitten mennä työvoimatoimistoon vai menenkö ensin työvoimatoimistoon? En ole koskaan ennen ollut työttömänä. Mitä kaikkea minun pitäisi tietää ja ottaa huomioon?

En kai voi saada karenssia, vaikka eroaisinkin korkeakoulusta? Ikää on kuitenkin yli 25v.

8

772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Been there done that

      Lopetat opiskelun ja alat työttömäksi. Koulusta saat lapun, joka todistaa että olet lopettanut etkä ole enää koulun kirjoilla. Sitten kävelet kyseinen lappu kädessäsi työvoimatoimistoon ja ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi. Kun olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi täytät eri hakemuksen kelaan työttömyysturvaa varten. Kelan päätöksessä kestää niin kauan, että työvoimaviranomainen on antanut lausuntonsa. Kela siis on kaikissa näissä työttömyyteen liittyvissä asioissa vain työvoimaviranomaisten käsikassara ja toteuttaa niiden päätöksiä.

      Mikäli haluat vielä jatkaa opintojasi, niin ota asia heti puheeksi siellä työkkärissä. Sano vaikka, että nyt haluat katsoa josko löytäisit työtä ja pääsisit kartuttamaan kokemusta, mutta että tulevaisuudessa tutkinnon suorittaminen loppuun on myös kiinnostava vaihtoehto. Näin sitä todennäköisesti tarjotaan sinulle jatkossa yhtenä vaihtoehtona jolloin pääsisit jatkamaan opintojasi työttömyystuella. Ja ainahan siitä voi kieltäytyä, jos tunnet saaneesi tarpeeksi siitä touhusta.

      Mikäli olet Helsingissä ja yliopistossa, tulet asioimaan Kluuvin te-keskuksessa, johon akateemisten työvoimapalvelut on keskitetty. Työttömyytesi alussa sinut ohjataan sellaiseen alkupalaveri-/neuvonta-/kartoitussessioon, jossa tsekataan tilanteesi jne. Ennen sinne menoa mieti tarkkaan mitä haluat. Jos esim. opintosi ovat viivästyneet sen takia, ettei ala ollutkaan oikea ja olet nyt keksinyt jonkun ammatin, joka kiinnostaisi, niin ota asia puheeksi. Jos kutsumuksesi on vaikka alkaa ajamaan rekkaa niin sano, että sellainen työvoimakoulutus kiinnostaisi. Tämä parantaa mahdollisuuksia päästä näille järkeville ja halutuille kursseille. Jos siis oikeasti joku ala kiinnostaa.

      "En kai voi saada karenssia, vaikka eroaisinkin korkeakoulusta?"

      Ethän sinä eroa, vaan valmistut. Jos sulla on tutkintopaperi kourassa, niin olet suorittanut tutkinnon. Tosin alle 25-vuotiaalla tuosta vissiin napsahtaisikin karenssia, mutta kun on tarpeeksi kauan omaa ja yhteiskunnan aikaa tuhlannut, niin viranomaisetkin tajuavat, ettei siitä taida sen valmiimpaa tulla.

    • opintojen keskeytys

      Ei sieltä koulusta pakko ole sossun hiostamisen takia erota. Toimeentulotukea saat edelleenkin, mutta laki saattaa sallia 20% tai jatkossa 40% alennuksen perusosaan, jos sinulla ei ole esittää hyväksyttäviä syitä opintojen viivästymiselle.

      Jos et alennusta halua, niin yksi mahdollisuus on opinahjolta pyydettävällä keskeyttämistodistuksella keskeyttää opinnot (TTL 2 luku 7 § 3 mom). Tällä todistuksella todistat, ettet ole päätoiminen opiskelija ja täten ei ainakaan opintojen takia ole estettä työttömyyskorvauksen maksulle. Vähintään vuoden keskeytys vaaditaan ja keskeytysaikana keskeytystä ei voi peruuttaa eikä opinahjo ota vastaan mitään opintosuorituksia (omalla korkeakoulullasi luultavasti on valmiit kaavakkeet tähän).Tällöin ei tuo edellisen kirjoittajan esittämä omaehtoisen opiskelun mahdollisuus työttömyystuella taida tulla kyseeseen, ainakaan tämän vuoden aikana, joten suosittelen selvittämään ensin sen puolen, jos se on se mitä haluat. Subjektiivista oikeutta ei työttömyyskorvauksella opiskeluun ole vaan työvoimaviranomainen harkitsee myöntääkö se sinulle tätä oikeutta.

    • ex-opiskelija

      Sun pitää erota opiskelupaikasta ensin ja pyytää opintotoimistosta sellanen lappu joka todistaa, että olet eronnut. Sitä ne siellä työkkärissä ensimmäisenä kysyy ja ei suostu ottamaan kirjoille työttömäksi työnhakijaksi ennen kuin olet kirjallisesti todistanut eronneesi opiskelupaikasta.

      Voit toki mennä työkkäriin ensin, mutta ne penää sulta ensimmäisenä kuitenkin sitä lappua jolla todistat eronneesi opiskelupaikasta.

      Itse olen muutaman kerran eronnut ammattikorkeakoulusta taloudellisten ja terveysongelmien takia saadakseni työttömyysturvan. Omalla kohdallani oli helpompaa vain erota opiskelupaikasta kuin alkaa tapella lääkäreiden ja muiden kanssa saadakseen edes ruokarahat ja asumistuet. Opintotuki ja siihen liittyvät tuet ei vaan riittäny ja terveysongelmien takia opiskelut ei enää edenny vaikka ne olivat loppusuoralla.

    • opintojen keskeytys

      Ei ole kyse eroamisesta vaan opintojen keskeytyksestä. Siinä on kuitenkin ero.

      esim. mol:n Oulun sivuilta tuollainen
      http://www.mol.fi/toimistot/oulu/Asiakaslomakkeet/Yliopisto_opintojen_keskeyttaminen.pdf

      Siis mitään tiettyä muotoa ei vaadita, kunhan siitä ilmenee nuo seikat mitä laki vaatii. Itse olen tehnyt omalle yliopistolle pariin kertaan vapaamuotoisen hakemuksen ja sen on tullut yliopiston leimalla ja allekirjoituksilla takaisin ja on aina työkkärille kelvannut.

      • ex-opiskelija

        Ammattikorkeakoulussa opintoja ei voi keskeyttää samalla tavalla kun yliopistossa. AMK:ssa ei ole määräaikaista opintojen keskeytystä toisin kuin yliopistossa. AMK:ssa opintojen keskeyttäminen on sama asia kuin eroaminen ja se johtaa opiskelupaikan menetykseen.

        Ammattikorkeakoulussa pystyy kyllä ilmoittautumaan poissaolevaksi vaikkapa vuodeksi ja palaamaan sen jälkeen opintojen pariin, mutta työkkärille ei riittä se, että on ilmoittautunut poissaolevaksi. Ainakaan itseäni ei suostuttu ottamaan työkkärin listoille vaikka olin ilmoittautunut poissaolevaksi opiskelupaikkaani. Joten oli pakko ero


      • Exä minäkin
        ex-opiskelija kirjoitti:

        Ammattikorkeakoulussa opintoja ei voi keskeyttää samalla tavalla kun yliopistossa. AMK:ssa ei ole määräaikaista opintojen keskeytystä toisin kuin yliopistossa. AMK:ssa opintojen keskeyttäminen on sama asia kuin eroaminen ja se johtaa opiskelupaikan menetykseen.

        Ammattikorkeakoulussa pystyy kyllä ilmoittautumaan poissaolevaksi vaikkapa vuodeksi ja palaamaan sen jälkeen opintojen pariin, mutta työkkärille ei riittä se, että on ilmoittautunut poissaolevaksi. Ainakaan itseäni ei suostuttu ottamaan työkkärin listoille vaikka olin ilmoittautunut poissaolevaksi opiskelupaikkaani. Joten oli pakko ero

        En tiedä miten yliopistossakaan enää nykyään menee kun tutkinnoille on määrätty maksimiajat. Ennen vanhaan asia oli sillä tavalla, että opinto-oikeus yliopistoon oli tavallaan elinikäinen. Tai ainakin se oli voimassa siihen asti kunnes valmistuit eli jos et valmistunut niin saatoit periaatteessa kävellä opintotoimistoon 30 vuotta myöhemmin ja kysyä, että mitäs kursseja mulla olikaan vielä jäljellä kun nyt olis sopivaa luppoaikaa taas opiskella. Tämän takia yliopisto-opintoja ei lopetettu, vaan ainoastaan keskeytettiin. Ammattikorkeakouluissa taas oli alusta lähtien aikarajat, joiden puitteissa pitää valmistua ja nykyäänhän sellaiset on yliopistoissakin. Joku asioista tietävä voisi päivittää tilanteen.


      • opintojen keskeytys
        ex-opiskelija kirjoitti:

        Ammattikorkeakoulussa opintoja ei voi keskeyttää samalla tavalla kun yliopistossa. AMK:ssa ei ole määräaikaista opintojen keskeytystä toisin kuin yliopistossa. AMK:ssa opintojen keskeyttäminen on sama asia kuin eroaminen ja se johtaa opiskelupaikan menetykseen.

        Ammattikorkeakoulussa pystyy kyllä ilmoittautumaan poissaolevaksi vaikkapa vuodeksi ja palaamaan sen jälkeen opintojen pariin, mutta työkkärille ei riittä se, että on ilmoittautunut poissaolevaksi. Ainakaan itseäni ei suostuttu ottamaan työkkärin listoille vaikka olin ilmoittautunut poissaolevaksi opiskelupaikkaani. Joten oli pakko ero

        Ihan oikein kerroit, että ammattikorkeakoululaisiin sama neuvo ei päde. Työttömyysturvalaista tämä(kin) ero käy ilmi. Miksi näin on lailla säädetty, sitä en tiedä, mutta luultavasti siksi, että pääsääntöisesti ammattikorkeakouluopiskelu on koulumaisempaa, yliopistotasolla opiskelu joustavampaa eikä niin koulumaista (pl. esim. lääketiede).

        Mutta vastasin vain aloittajan ongelmaan ja aloittaja kertoi opiskelevansa korkeakoulussa, ei ammattikorkeakoulussa. Mutta hyvä, että tuokin puoli tuli selvitetyksi, voihan tähän ketjuun ammattikorkeakouluopiskelijatkin eksyä.

        En kertonut siitäkään, että alle 25-vuotiaalla, ammatillista tutkintoa vailla olevalla, ei yliopisto-opiskelijan pääsääntöä sovelleta, kuten ilmenee linkittämästäni mol/Oulu -keskeyttämistodistusmallista. Aloittajahan kertoi olevansa yli 25-vuotias.


      • opintojen keskeytys
        Exä minäkin kirjoitti:

        En tiedä miten yliopistossakaan enää nykyään menee kun tutkinnoille on määrätty maksimiajat. Ennen vanhaan asia oli sillä tavalla, että opinto-oikeus yliopistoon oli tavallaan elinikäinen. Tai ainakin se oli voimassa siihen asti kunnes valmistuit eli jos et valmistunut niin saatoit periaatteessa kävellä opintotoimistoon 30 vuotta myöhemmin ja kysyä, että mitäs kursseja mulla olikaan vielä jäljellä kun nyt olis sopivaa luppoaikaa taas opiskella. Tämän takia yliopisto-opintoja ei lopetettu, vaan ainoastaan keskeytettiin. Ammattikorkeakouluissa taas oli alusta lähtien aikarajat, joiden puitteissa pitää valmistua ja nykyäänhän sellaiset on yliopistoissakin. Joku asioista tietävä voisi päivittää tilanteen.

        "Ammattikorkeakouluissa taas oli alusta lähtien aikarajat, joiden puitteissa pitää valmistua ja nykyäänhän sellaiset on yliopistoissakin. Joku asioista tietävä voisi päivittää tilanteen."

        "Syksyllä 2005 tai sen jälkeen uuden tutkintorakenteen mukaisesti opiskelemaan valittujen tulee tutustua säännöksiin koskien opintoaikojen rajauksia ( Laki yliopistolain muuttamisesta 556/225 ). Säännöksessä kerrotaan mm. alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon tavoitteelliset suoritusajat sekä ne poissaolojen syyt, joita ei lasketa tutkinnon suoritusaikaan.

        Vanhasta järjestelmästä uuteen järjestelmään siirtyneitä opiskelijoita yliopistolain opintoaikojen rajaukset eivät koske. Ne koskevat siis vain 1.8.2005 jälkeen uuden tutkintorakenteen mukaiseen koulutukseen valittuja alempaa ja ylempää korkeakoulututkintoa suorittavia opiskelijoita."

        Kaikki tuo ja loput selviää tuolta:

        http://www.hallinto.oulu.fi/opinto/opiskelijapalvelut/opiskeluaikojen_rajaus.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe