Saanko työttömänä luotollisen visan?

Kortiton köyhä

Olen menossa pian pankkiin kysymään luotollista visakorttia, ongelmana vain on se että olen työtön ja eikä mitään töitä ole näköpiirissä, eli saanko kortin vai onko ihan turhaa vaivautua pankkiin edes kysymään? Korttia tarvitsen ihan vaan varmuudenvuoksi jos tulevalla lomalla jotain yllättävää sattuisi. Raha-asiani olen aina hoitanut kunnolla ja luottotietoni on kunnossa ja on aina ollut. Mitä hyviä perusteita teillä olisi antaa luotollisella kortille?

33

5080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voit saadakin

      Paljonko sinulla on työttömyyskorvaus kuukaudessa? Entä menot?

      Äitini, 74-vuotias eläkeläinen, sai Visan 2000 euron luottorajalla Osuuspankista. Ei edes itse kysynyt; pankista tarjosivat oma-aloitteisesti.

      Äidillä eläke vähän alle 1000 euroa kuukaudessa. Ei vuokraa eikä vastiketta maksettavana; asuu omakotitalossa maalla (pieni talo, suht. alhaiset kustannukset).

      • velaton_varaton

        Joo... mutta sinun äidilläsi onkin vakuuksia luottokorttiin! Kiinteistö ja muutenkin velaton talous ynnä kaiketi hyvin hoidettu talous, niin on eri kuin työttömyys joka muuttuu vielä työmarkkinatueksi - saatika vielä se, että työttömällä ei ole säästöjä!

        Mutta edeleenkään ei ole selvä se, että millä työtön maksaa laskunsa tai mihin se 74v eläkeläinen sitä korttia tarvii?


      • Anonyymi

        Eläke onkin säännöllinen tulo joka hyväksytään luottoa myönnettäessä jos vain on muutoin hyvin hoidettu talous.

        Itselläni on tulona työmarkkinatuki ja kohtuullisen kokoinen vakuus tuhannen euron luottokorttiin. Niin minullekin pankki olisi myöntänyt op Visa credit/debit kortin, mutta pankin luottokorttirobotti ei. Robotti oli minun kanssani samaa mieltä. En minäkään sitä olisi koetilannut.

        Ketjun aloittajan kannattaa muistaa ettei luottokortti ole ratkaisu pienillä tuloilla. Tarvitaan myös näyttöä taloudellista osaamista ja joitain talletuksia pitkäaikaisesti. Vajaan kympin talletus/rahasto ei riitä tuhannen euron korttiin jos tulo on sosiaalietuus


    • Kortti-Kalle

      Ei työttömyys ratkaise mitään vaan ko. henkilön kokonaistilanne ja maksuliikennehistoria.

      Pitkäaikaistyöttömänä, 59-vuotisena, juuri ennen siirtymistäni työttömyyseläkkeelle, otin 45000€:n lainan 0,4%:n korkomarginaalilla.
      Visani luottoraja oli 6000€ jota en käyttänyt lainatarkoituksessa vaan maksuaikakorttina.

      En minä perustellut mitenkään.
      Kortin rajan nostin aikanaan puhelinsoitolla 4000€ -> 6000€.
      Olin silloin työttömänä työnhakijana Espanjassa ja muutos kesti muutaman minuutin.

      Itse työttömyyden vaikutus on kuvittelua. Kylmät numerot ja rahalaitoksen kokemukset ratkaisevat.

    • Kortiton köyhä

      Minulla on työmarkkinatuki ja siitä jää käteen 620e kk. Asun vuokralla yksin ja omaisuutta ei juurikaan ole ja monot olen pystynyt hoitamaan hyvin ja säästöön jääkin jotain kuukausittain. Sanonko heti suoraan pankissa että olen työtön, luulempa vain että he eivät pitkään kanssani keskustele ja jos virkailija vaivautuu kysymään heidän pääliköltään asiaan niin sen nyt tietää mitä siellä päätettiin, eli luulen että melko mahdotonta on saada korttia, mutta jos uskallaudun raahautua pankkiin niin tulen tänne päivittämään asian:)

      • 15+5

        Kai sulla on verkkopankkitunnarit...voihan sen kortin hakea sieltäkin suoraan niin ei tarvitse lähteä pankkiin nöyristelemään :P


      • Tärkeä tieto

        Työpaikkaa kysytään joka tapauksessa korttihakemuksessa, joten työttömyytesi selviää joka tapauksessa parin minuutin keskustelun jälkeen...


      • Anonyymi
        15+5 kirjoitti:

        Kai sulla on verkkopankkitunnarit...voihan sen kortin hakea sieltäkin suoraan niin ei tarvitse lähteä pankkiin nöyristelemään :P

        Se verkkopankin kortintilauspaikka on aivan sama kuin pankissa pankkineuvojalla. Tuolla on pari aiemmin kirjoittamaani vastausta. Luottoa ei saa sosiaalietuutta vastaan. Pitää olla myös tuntuvat säästöt pitkältä aikaa (näyttö) ja säännöllisesti moiteitta hoidetut raha-asiat.

        Mainitsiko aloittaja säästöistään?

        Ok! Ei varmaan ole tarkoituksen mukaista että saa sen tuhannen euron kortin ja se on lyhyessä ajassa tapissa minkä jälkeen sen maksaminen ei onnistu minimi ohjelman mukaan.

        Korttiaan on maksuton ensimmäisen kuukauden ajalta.


    • debit/credit

      Mahdotonta sanoa noiden tietojen perusteella, että saatko luotollisen kortin vai et. Kokonaisuus ratkaisee. Mutta jos et saa, niin nykyiset debit -kortit ovat matkalla käteviä, koska voit maksaa useimmiten debitilläkin, kantsii tietty pitää huoli että pankkitilillä on tarpeeksi katetta.

      • eivät minulle

        Minulle eivät työttömänä ollessa myönnä luotollista visakorttia kun aikoinaan kyselin asiasta. Kertoivat että palataan asiaan uudemman kerran jos löydän/saan töitä jostakin, veikkaan että harva pankki myöntään mitään luottokorttia työttömälle ainoastaan visa elektronin voi saada tms joka ei ole luottokortti


      • diodfngidfnih
        eivät minulle kirjoitti:

        Minulle eivät työttömänä ollessa myönnä luotollista visakorttia kun aikoinaan kyselin asiasta. Kertoivat että palataan asiaan uudemman kerran jos löydän/saan töitä jostakin, veikkaan että harva pankki myöntään mitään luottokorttia työttömälle ainoastaan visa elektronin voi saada tms joka ei ole luottokortti

        Eivät minullekaan ole myöntäneet työttömänä ollessa eikä 6 kk pätkätöitä tehdessäkään.


      • diodfngidfnih kirjoitti:

        Eivät minullekaan ole myöntäneet työttömänä ollessa eikä 6 kk pätkätöitä tehdessäkään.

        Myönnetäänkö kyinen kortti hakijalle, jolla on joko jatkuva osa-aikatyö tai keikkaluonteinen työ, josta ansiot jäävät vähäisiksi?


      • Anonyymi
        piruitte kirjoitti:

        Myönnetäänkö kyinen kortti hakijalle, jolla on joko jatkuva osa-aikatyö tai keikkaluonteinen työ, josta ansiot jäävät vähäisiksi?

        Itse sain OP:n kortin, vaikka osa-aikainen. Mutta vakituinen.


    • Katja-78

      Minulle myönnettiin luotollinen kortti vaikka olinkin työttömänä. Jonkun aikaa miettivät, että oisko tarvinnut luotolliselle kortille takaajaa. Minä sanoin, että siinä vaiheessa kyllä sitten vaihtuu pankki jos on tälläistä touhua. Aina ole raha-asiani hoitanut moitteettomasti. Sitten myönsivät kortin.

      • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

        Pankki ei myönnä luotollista visaa, vaan luottokunta. Siinä ei pankin vaihtamisella uhkailu auta yhtään mitään, se mitä pankkia käytät ei luottokuntaa kiinnosta.

        Todennäköisesti siis olit hakemassa jotain muuta kuin luotollista visaa.


    • jopokylmassa

      eikö se o oo jo yleisesti selvää, että köyhällä ei ole varaa velkaantua?

      Jos tulot on alle 800e/kk ja sit on esim. vuokra ja pakollisia menoja, niin ei sitä rahanpuutetta ja köyhyyttä valalla voi paikata. Se velka tulee nimittäin maksuun aika nopeesti ja jos käteen sit jää joku 150 ja velkaa on 10X, nii siinä o pissit housussa.

      INyt kun tuli työmarkkinatuen korotus, joka tuntuu, nii kyllä sitä itse ainakin pistää entistä enemmän suusäkkiä myöden. tietty tässä on se pelko, että tuo säästäminen käy jossain vaiheessa asumistuen päälle, mutta olen sanonut sen jo kauan siiten, että koko tukihelvetistä pitäs päästä eroon.

      Osatyökykyisen työmarkkinaasemalla ei juhlita

    • Juhani A.

      Ei mitään toivoa, ellei sitten ole parin viime vuoden aikana käytäntö muuttunut.
      Yksi edellytys luotollisen kortin saamiseen on se että on ollut nykyisessä työssä vähintään kuusi kuukautta. Lisäksi riittävän suuret tulot.

      Työttömällä ei kumpikaan edellytys täyty, turha siis hakea. Ellei halua pankkitakuuta maksaa visastaan, mutta se lienee liian kallis useimmille. Markka-aikana muistaakseni kymppitonnin maksoi.

    • ....................

      Saat, mutta sen käyttäminen maksaa hunajaa. En suosittele, jos et halua ylivelkaantua.

    • jopotelineeseen

      Kyllä työtön voi saada kortin mutta se vaatii aikapaljon sitä, että saat pankin aivopestyä omille ajatuksilleen.

      Jos menet pankkiin ja kerrot olevasi työtön, niin voit joutua tilanteeseen, jossa ensin sinun nykyiset velkasi ko. pankissa katsotaan ja kysytään paljonko velkaa olet muille rahoituskonserneille. Siksi sinulta pyydetään varmaa viimeinen valmis verotus.

      Toinen asia mitä kysytään on se, että Kuinka pitkään olet saanut ansiosidonnaista ja kuina kauan olet saanut työmarkkinatukea.

      Kolmas asia on se, että pankissa sanotaan että sosiaalietuudet on sellaisia ettei niitä vastaan pidä velkaatua.

      Periaatteessa pankin ei tarvitse jatkaa asiaa tämän pidemmälle.

      Asia joka velkaisen tai velkaa suunnittelevan on ajateltava on se, että on aivan eri asia laittaa kuukausittain jemmaan 20 euroa vapaaehjtoisesti kuin se, että maksat pankille säännöllisesti kuukausittain 50 euroa.

      Oma säästäminen on joustavaa, voit laittaa joskus enemmän ja toisaalta pitää vähän vapaata, mutta luoton maksamisessa sinulla on aina annettu pienin maksusumma joka sinun pitää maksaa ja et saa maksuvapaita aivan tuosta vaan.

      Lisäksi ap. on maininnut että haluaa luottokortin. siis sehän on ikuinen oravanpyörä, että kun on luottokortilla käytettävää limittiä, niin sitä sit vingutettaan tappiin ja taas kaikki on alussa... Se toimii niin pitkään kuin kortilla on voimassa oloa, jos homma toimi, niin se kortti voi jäädä kaupankassalle ja siitä tulee taas lisäkulua.

      ASioita pitää joskus vain oppia arvottamaan. EI työssäolevankaan ihmisen kannata ottaa luottokortteja kovin helposti. Kyllä siis maailma on heikolla jos ihminen ei tunne omia rajojaan ja velkaantuu velkaantumistaan....

      EIkä kannata oikeesti olla kateellinen sille naapurille joka ostaa aina uutta ja prameaa. Naapurinkin takana voi olla iso riski, että kaikki menee hyvinkin nopeasti ja omavaraisuusaste on pahasti pakkasella...

      Se o kiva ku on uudet mööpelit ja sit eletään seuraavat60 kuukautta suusäkkiämyöden ja viimeisen kuukauden aikaa se vanha taulutelkkari särkyy, kun ei ole varaa ostaa uutta sen aikanaan 1600 maksaneen tilalle

      • Velkakierre.

        Minun osaltani se pikemminkin vaati maanittelua ja oikeastaan pakottamista pankin taholta. Kun pankkikortit lakkasivat, tilalle tuli automaattisesti visa-yhdistelmäkortti. Satuin sillä hetkellä olemaan työttömänä ja kysyin ujosti, olisiko tällä vaikutusta asiaan. Seuraavana päivänä tuli vastaus, ettei ole. Pitihän se visa sitten ottaa, mutta kertaakaan en ole luottopuolta käyttänyt ja onhan tuosta jo monta vuotta.

        Asiaan lienee vaikuttanut pitkä moitteeton pankkisuhde ja kohtuullinen varallisuustilanne. Luottoa saa helposti, jos ei sitä tarvitse.


    • kääpäpuu

      yli 30v. pankki suhde ja yhtäpitkä työsuhde niin oli pakko ottaa luotollinen pankkikortti vaikka työtön tulen loppuelämäni olemaan , 5000e on luottoraja, en ole kertaakaan käyttänyt enkä käytä, onneksi ei kuitenkaan tarvi maksaa sitä yli 70e vuosimaksuakaan.

      • Maamaaa

        En saanut omasta pankistani,jonka asiakkaana pitkään. Kaksi lainaa sieltä joskus ollut,moitteetta ne hoitanut. Ei maksuhäiriöitä. Menin toiseen pankkiin,sieltäpä tuli. Rehellisesti kerroin,että osa-aika työ ja tulot epäsäännöliset 700e-2000e/kk. Oon korttia käyttänyt,mutta aina maksanut maksuajan puitteissa velkani pois. Luottorajaksi pyysin 500e ,enempään ei edes tarvis. Että näin.


    • loplokop

      Tuli tuossa mieleen tuolla aiempana nimimerkki tai jotain... KATJA78, että jos pankissa aletaan epäilemään tai miettimään sitä tarviikttaisko takaaja luottokortille. Katja oli sanonut tai miettinyt pankinvaihdon olevan nyt alkamassa.....

      BTW! Kuinkahan paljon joku pankki suree jos asiakas lähtee sen jälkee kun ei ole annettu velkaa... tai vastaavasti oikeesti kysyn, että kuka pankki ottaa asiakkaan jos sen motiiivi tulla asiakkaaksi on vain se, että saa velkaa.... kyllä pankit pyrkii eroon ongelmavelallisista.... ja ei kenenkää oo pakko ottaa asiakasta joka vain ottaa velkaa.

      Toivon sitä luottokelpoisuusjutun tulemista. Selvät, yhteinaiset ja asakkaalle ja kaikille muillekin pankeille avoimet tiedot millaisia asiakkaat oikeesti on.

      Ja yleisesti. Jos on velaton, niin siinä on iso plussa!

    • verkkopankin kautta

      Tee korttihakemus netin kautta, helppoa ja yksinkertaista. Saat vastauksen paluupostina parissa pvässä.

    • luotto1

      Pankki kyllä antaa työttömälle heti luottokortin, jos on valmis maksamaan sen 2-3kertaisen summan pankille tehdylle "luotto"tilille. Tai sitten jos on esim. säästössä pankissa 40000euroa, saattaapi pankki antaa sen luottokortin.

      Eli käytännössä pankki haluaa jotain pantiksi.

      Tai menet opiskelemaan ja keräät väh. 90op verran opintoja eli käytännössä vajaa 2v opinnot. Jotkut oppilaitokset käyttävät ov arvostelussa eli kertoimena käytetään 1.5-2 yleensä. Eli 1ov on 1.5-2.0 op.

    • los persosaukos

      Järkeä ottaa luottokorttia jos ei ole rahaa tai sen saaminen edellyttää jonkun huomattavan ison summan tallettamista.

      Se on tietenkin kiva, kun on joku 4000e limitti ja sitten ku se on tapissa, nii sitä aletaan purkaan. 3 kk häsläämistä puretaan sitten viiiden vuoden mittaisella matokuurilla.

      Itse olen työtön ja ei tulis mieleenkään tehdä sellaisia sopimuksia joita en pysty purkamaan rahalla nopeasti. Joku puhelminen kytkysiopimus nyt menee vielä, kun sen pystyy jotenkin keräämään alle puolessa vuodessa takaisin, mutta joku 4000e luottokortti tuntuu sille, että se painas taskussa niin paljon, että kuluisikin nopeaan.

      Mä olen miettinyt joskus, että jos saisin vaikka miljoonan lotossa, niin en sittenkään ottaisi luottokorttia.

      • luotto1

        Mutta monesti pankit antavat luottokortille vakuutuksen, eli maksat joko pienen summan, että saat uuden tilalle. Entäs jos sinulla tipahtaa uusi 600euron puhelin järveen, onko sinulla varaa taas ostaa se 600euron puhelin? Tai entäs puhelin jää auton renkaan alle? Taitaa maksaa korjaus enemmän kuin uuden osto. Maksan mielummin siitä 40euroa pankille, että saan sen 500euron puhelimen ostohinnan tilille, kun korjautan näytön 250eurolla. Entäs jos hajoaa se 15v vanha pyykinpesukone, onko sinulla työttömänä sellaista 500euroa pistää uuteen koneeseen vai pesetkö käsin pyykkiä sen vuoden ajan?


    • sadssadasasd

      Säännölliset tulot vaaditaan, enkä usko, että työmarkkinatuki jne. luetaan ihan tälläiseksi. Muistaakseni nykyinen työpaikka ja työsuhteen kestokin piti ilmoittaa.

      Näin ainakin op:lla.

      • Luotto1

        Opiskelija saa edelleen Osuuspankilta sekä muilta pankeilta sen luottokortin, kunhan on tarpeeksi ikää, luottotiedot kunnossa ja opintopisteitä riittävästi.

        Vielä, kun opiskelijalla ei ole "tuloja". Voit kysyä tätä vielä pankista.


    • Anonyymi

      Ihan kokemuksesta.

      Pankki ehdotti tuhannen euron korttia joka olisi pankin oman luottokorttiyhtiön myöntämä.

      Tulona on työmarkkinatuki ja varallisuutena useitten tuhansien säästöt.

      Pankki olisi halunnut minulle kortin mutta korttiyhtiö ei koska sosiaalietuutta vastaan korttia ei saa antaa v

      Itse en olisi hakemaan sitä. Olin helpottunut.

    • Anonyymi

      Luottokortti kannattaa ottaa jo työssä ollessa, vaikkei sitä silloin vielä tarvitsisikaan, eikä vasta työttömänä.

    • Anonyymi

      Ei ihan ymmärrä näitä kaiken maailman luotottajia ja lainanlaatjoita aina. Ei.

    • Anonyymi

      Työtön tai eläkeläinen? Luulen useimpien anssilla elävien työttömien tulijen olevan suuremmat kuin minun eläkkeeni joka on pari kymppiä yli tonnin.
      Nordean 5000€:n kortti on ollut jo pitkään ja vaihtaessani pankkia tyrkyttivät uudesta pankista 2000€:n kortin.
      Eli nyt 72v ikäisellä pieneläkeläisellä on käytettävissä 5000€ 2000€.
      Luotettava hahmo lienee tärkein!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe