Mitkähän ovat oleellisimmat erot Metodistien ja Adventistien opissa?
Metodistit ja Adventistit?
28
568
Vastaukset
Hei
Kyseessä on uskonpuhdistusliike, joka on syntynyt Englantilaisen uskonpuhdistajan John Wesleyn työn tuloksena.
Siihen aikaan pimeän 1300 vuotta kestäneen keskiajan jälkeen kirjapainotaitokin toi raamatun kansalle, ja sitä luettiin. Kun joku löysi jotakin "uutta" raamatusta syntyi ympärille kuulijoita joista kasvoi kokonaisia kirkkoja meillekin.
Uskonpuhidistajia oli Luther Euroopassa, ja anglosaksisessa piirissäkin Wesleyn lisäksikin joku, ja jenkeissä sitten myös useita.
Jenkkimaa oli ainoa maa pallonpuoliskolla jossa oli uskonvapaus, siksi sinne uskovaiset joukoilla muuttivat ja siellä syntyi paljon aivan oikeita uskonpuhdistusliikkeitä jotka vieläkin toimivat meilläkin monet.
Metodistit syntyivät joskus 1700 luvulla englannin kirkkoon, josta on sitten haarautunut parikin liikettä. Muistaakseni adventtiliikkeen- joka on reklisteröity 1860 luvulla perustajajäsenet olivat ensin metodistikirkon piirissä.
On huomioitava kaikissa uskonpuhdistusliikkeissä että ne kaikki löysivät uutta valoa raamatusta. Raamattu oli 1300 vuotta kansalta suljettu kirja jota sai selittää vain papit ja latinaksi. Kansalle raamattuja vastustettiin, ja polttoroviot paloivat kokonaisille perheille rangaistuksena raamatun omistamisesta, kun papit halusivat pitää yksinoikeuksia ja myydä aneita. mm. Inkvisitio pakotti monet Amerikkaan pakoon uskonsa vuoksi, ja Luther jäi eurooppaan henkensä kaupalla. Luther oli katolinen munkki jolla oli jotakin erimielisyyttä kirkkonsa kanssa. Kukaan maailmanhistoriassa ei ole lausunut kirkostan sellaisia niin ankaria ja painavia sanoja mitä Martin Luther. Luther rakasti kirkkoaan mutta ei oikein tykännyt kaikesta menosta. Oli vilpitön uskon mies jolla oli puhtaita vaikuttimia.
On huomattavaa että uskonpuhdistusliikkeet löysivät uutta valoa ja hyödynsivät entistä rakentuen toinen toisensa päälle. Joillakin on vieläkin enemmän ja toisilla vähemmän.
Olennaisia eroja adventtiliikkeeseen voi olla lepopäivä joissa on kaksi suuntaa, alkuperäinen viikon 7 päivä, tai sitten viikon ensimmäinen päivä.
Luther ei ehtinyt eikä puuttunut lepopäiväasiaan, jonka kirkkonsa oli joskus yhdistänyt ja muuttanyt työvoimapoliittisista syistä jo 300 luvulla alkaen kun viikossa oli vain yksi lepopäivä. Nykyisin ei ole ongelmaa kun on kaksi lepopäivää viikossa.
Muuten kaiketi metodistikirkko noudattaa sitä samaa mitä kaikki muutkin pikkukirkot. Ei niissä mitään isoa ole, mutta lapsikaste on metodostikirkolla, ja adventtkirkolla uskonratkaisuus perustuva kaste.
Ei kai muuta isompaa eroa. Raamatussa on joitakin opetuksia joiden ymmärtämisessä ruoho voi olla vihreämpää toisella puolella, mutta kaikessa uskon kysymyksissä omantunnon asiat ja vilpittömyys niissä, ei kaikki opilliset erot ole pelastuskysymyksiä. Yksimielisyys on yhteyttä Herrassa, ei että kaikki aina ymmärtää samoin.
Pyhyyteen lopun aikana löytyy tästä ohje; Ilm 14:12 !
Jeesuksen usko ja Jumalan käskyt loppuun asti, ei mistään muusta ole koskaan kyse ollutkaan historiassakaan. 12:17.
Minun syntymäkaupunkiini on perustettu suomen ensimmäinen metodistikirkko ja on vieläkin.
yst. jariAika lailla sama, kuin muidenkin kanssa.
1) sapatti vs. sunnuntai.
2) sielun kuolevaisuus vs. sielun kuolemattomuus
3) pyhitys elinikäinen prosessi vs. pyhitys mahdollinen silmänräpäyksessä
4) eskatologia
siinä nyt muutama esimerkki. Yhtäläisyyksiäkin toki on.- Ei kysyvä tieltä...
Mitä tuo kolmoskohta tarkoittaa?
Ei kysyvä tieltä... kirjoitti:
Mitä tuo kolmoskohta tarkoittaa?
Adventismissa pyhitys on koko eliniän kestävä prosessi.
Metodismissa hyväksytään ajatus, että ihminen voi pyhittyä täydellisesti vaikka silmänräpäyksessä. Tätä ajatusta adventismi ei hyväksy.- Maalintekijä
TimoFlink kirjoitti:
Adventismissa pyhitys on koko eliniän kestävä prosessi.
Metodismissa hyväksytään ajatus, että ihminen voi pyhittyä täydellisesti vaikka silmänräpäyksessä. Tätä ajatusta adventismi ei hyväksy.Timo on oikeassa. Uskovan elämä on kuin tietyömaa. Siellä on ohitusteitä ja kiellettyjä ajosuuntia väliaikaisesti kunnes kaikki on valmista.
- ! ! ! !.
Nykyään kummallakin kirkolla on naispastoreita Metodisteilla niinkuin adventisteilllakin.
- prof.
Huorakirkkoja kummatkin. "Pyhäkköportot" käyskentelevät puhujakorokkeila kummassakin kultissa.
USA:sta (nykyaikamme Babylonia) lähtöisin olevia uususkontoja.
Haihattelua ja tuulen tavoittelemista kummallakin.- doktor
jollain on jäänyt resepti uusimatta.
- pyh!
doktor kirjoitti:
jollain on jäänyt resepti uusimatta.
Niinpä. Varsinkin kun metodismi on Englannissa anglikaanisen kirkon sisällä syntynyt herätysliike, josta muodostui oma kirkkonsa.
- ! ! ! !.
prof. Sinä se vasta haihattelija oletkin senverran on tullut seurattua kirjoitteluasi.
- Anonyymi
No Ootko sää kristitty vai mikä
- Anonyymi
Tämä on sitä uskonnollista sokeutta, eli Babylonia, sekä USA.
Sitten uususkonto, sekä tuulet!
No, missä oli aikain isät, jotka olisi Apostolisessa uskossa kasvattaneet lapsensa, ne isät oli yleisuskonnon kristillisyydessä, tämänpäivän malliesimerkki. Suomen Siion.
Siinä on se babylonialainen uskonto. Turha on mennä merta edemmäs kalaan.
Siis koko Babylonia on maailma, ts. meri - joka pauhaa!
Tämä kirkkohistorian kertoman uskonnon yleismaailmalliset kirkot, jotka tänään vaikka pakanallisuudesta auringonpäivää monet tietämättään palvovat, ovat uususkontoa.
Sehän on tuomiolla ja nämä kirkkopapit, nehän on tuomion alaisuudessa.
Tuossa taaempana jututin erään suur- herätysliikkeen, ja käytän sanaa "piispa".
Istutin hänet keskusteluun raamatun ääreen ja hän tieten oli matkassa, ja tunnusti, että olet raamatusta oikeassa. No, ei minun sanani siinä painanut, vaan raamatun ja sen opin, sekä opetuksen määrät, sekä määränpään.
Tämä "piispa" tosin oli luetettu matkanajan veljesyhteisön sääntökirjoilla, niin hän ei lähtenyt tieten korjaamaan, eikä opettamaan, mikä tunsi ja tiesi Jumalan Sanaksi, eli Suomessa.
Kristillisyytemme - pakanuudesta on luterilaisuutta - ortodoksisuutta, vapaita suuntia, joku harva on totuudessa, jopa viime vuosisadan alkumetreiltä ja on jonkun yhdenkäden sormin laskettuna eri kaupungeissa omaava srk. .. mutta ei siihen, heihin, heitä on Suomen uskon opetuslapseudessa olemassa. ... niin tämä haastamani "piispa", joka ei lähtenyt Jumalan soturiksi, vaan edelleen veljiään peläten, saarnaamaan hapatetta.
Hän pian kuoli liikenteessä. Puolisoni kuunteli niitä hälytysajoneuvoja - jotka kiisivät sille onnettomuuspakalle, ja se todella oli onnettomuus, ei tahallinen. Mutta ruumis oli jo kylmentynyt osin, kun olivat paikalla. Kävin katsomassa sitä edesmenneen autoa - romuttamolla. Olin surullinen, koska hänellä olisi ollut avaimet totuuteen, mutta jokin pani paulan hänen elämään ja se loppumatkan mahdollisuus jäi sanomatta.
Olen elänyt maailmassa, enkä ole minkään kirkon hapattama - vaan raamattu, sen sanoma lähti liikkeelle tavallaan tyhjältä pöydältä. Ei ennakko oppeja, eikä opettajia.
Kiitos siitä. Näköaloina katselen toisesta perspektiivistä asioita.
En ihaile edesmennyttä ateistimaista elämää - vaikka sain katsella sitä jopa maan johtohuipun juhlinnoista käsin, ammattini tähden. Oli siellä valtion päämiestä, meiltä ja muualta.
Oli pappia - lukkaria, -talopoikaa ja kupparia. En ihaile, tiedän ateistisen tyhjyyden ja sen ilottelujen kentän, sanottaisiinko siitä - Sodoman lähteet, joka toisten tekemisistä hyppi silmille. En rakasta maailmaa, enkä sen pimeitä kujia. Totean vain tarjontaa on molemmin puolin yleisuskontojen uususkonnosta - lähtien sieltä 100- luvun harhoista - tähänpäivään, sekä ateismista. Olen ateismin hedelmiin katsonut niin paljon, että ne ruumispussit, se harhojen loppuhedelmä, se surettaa, surettaa naurajien ja ilmiantajien puheet.
Menneen vuoden loppupuolelta - tammikuuhun, mädäntyi eräs nauraja – harhautettuna kuolleena huoneeseensa. Yhteiskunnassa veromarkoin maksoimme nauruhedelmää siihen asti, että hän kerkesi täyttää, ”jätetään tarkka vuosimäärä”, mutta yli 60- vuotta.
Ateismin hedelmä tuli rahallisestikin meille veromaksajille kalliiksi - huumepiippujen lataamisesta. Montakohan sairasta lasta olisi sillä rahamäärällä hoidettu. Mutta, hän nauroi itsensä hautaan. - Jätän sodat, uhrit, kivikaudensoraläjän kaupungit, siis vanhan-aatamin aikaansaannokset, orjatyön, ihmiskaupan, petokset jne. eli maailman.
Miksi ne, koska meillä on Apostolisesta uskosta eronnut - uususkonto - kirkkoholveineen.
Tapetut kristityt, jotka sunnuntainherra asetti toisiaan vastaan. Sitä me nyt täällä palvomme.
Ei kannata merta edemmäs mennä kalaan, vaan esimerkkinä katsoa, vaikka tuohon tuotuun sapattiin.
Sen Herra on Jeesus. Sapatin Herra- Luoja - jonka valtakunta on lepo - Jumalantyönä.
Hän palvelee siunaamissaan asioissa meistä, ja me palvelemme maailmassa kavaltavien suudelmin toinen toistamme. Hän on uskollinen - me pettäjiä.
Hän pesi opetuslasten jalat, opettaen tärkeää asiaa - ennen pöytään asettumista.
Ja meillä on neuvo, jos sinulla on veljeä vastaan jotain, siis uskon veljeä, jätä leipä väliin ja käy sopimassa.
Mutta, maailman puolesta ei Jeesus rukoile, siis siunaa hapatetta, eikä hän siunaa sitä ateismin vanhan käärmeen aikaansaamaa elämää. Hän pelastaa sieltä, Sanansa kautta, mutta ei siunaa sitä elämäntapaa.
- prof.
USA:sta ovat molemmat lähtöisin, sekä adventismi, että metodismi.
Jostain kumman syystä näitä uususkontoja(kultteja) levitetään muuallekkin maailmaan, kuin vain USA:han. Pitäisivät vain omassa maassaan.
Raha tietysti ratkaisee ja senpä vuoksi näitä kultteja sikiää muihinkin maihin.
BUSINESS, BUSINESS.
Sieltä otetaan, mistä vain saadaan.- pyh!
Kyllä näkee, että olet huuhaa-tyyppi. Metodismi syntyi ENGLANNISSA eikä USAssa.
- Tietoa on
pyh! kirjoitti:
Kyllä näkee, että olet huuhaa-tyyppi. Metodismi syntyi ENGLANNISSA eikä USAssa.
"prof" on oikeassa ja tulkitsee asiat oikein.
Kyllä se on "Pyh!" ja kumppanit niin, että Metodismi on USA:n kolmanneksi suurin kirkkokunta Roomalaiskatolisen ja Babtistiyhdyskunnan jälkeen.
Alkuperäisestä Brittiläisestä metodismista ei ole mitään jäljellä, koska sekin yhdistyi aikanaan monista haaroista ja sai vaikutteita muista uskonnoista.
Herätysliike oli hyvin hajanainen ja monen ihmisen työn tulos.
Joten Länsimainen metodismi on lähtöisin USA:sta, kuten muutkin Suomessakin tunnetut lahkokultit.
Muun muassa Adventtikirkolla, Helluntaiherätyksellä, Nasaretilaisen Kirkolla ja Pelastusarmeijalla on juuret metodismissa.
Turhaan siis vaahtoatte pintapuolisesti, ettekä syvenny taustoihin. - pyh!
Tietoa on kirjoitti:
"prof" on oikeassa ja tulkitsee asiat oikein.
Kyllä se on "Pyh!" ja kumppanit niin, että Metodismi on USA:n kolmanneksi suurin kirkkokunta Roomalaiskatolisen ja Babtistiyhdyskunnan jälkeen.
Alkuperäisestä Brittiläisestä metodismista ei ole mitään jäljellä, koska sekin yhdistyi aikanaan monista haaroista ja sai vaikutteita muista uskonnoista.
Herätysliike oli hyvin hajanainen ja monen ihmisen työn tulos.
Joten Länsimainen metodismi on lähtöisin USA:sta, kuten muutkin Suomessakin tunnetut lahkokultit.
Muun muassa Adventtikirkolla, Helluntaiherätyksellä, Nasaretilaisen Kirkolla ja Pelastusarmeijalla on juuret metodismissa.
Turhaan siis vaahtoatte pintapuolisesti, ettekä syvenny taustoihin.Höpöhöpö!
Metodismi on syntynyt Englannissa ja sillä sipuli. - Anonyymi
Metodistit tekee paljon työtä köyhien parissa. Ei mitään businessta, en oo kyllä metodistit vaa luterilainen.
- Anonyymi
Tietoa on kirjoitti:
"prof" on oikeassa ja tulkitsee asiat oikein.
Kyllä se on "Pyh!" ja kumppanit niin, että Metodismi on USA:n kolmanneksi suurin kirkkokunta Roomalaiskatolisen ja Babtistiyhdyskunnan jälkeen.
Alkuperäisestä Brittiläisestä metodismista ei ole mitään jäljellä, koska sekin yhdistyi aikanaan monista haaroista ja sai vaikutteita muista uskonnoista.
Herätysliike oli hyvin hajanainen ja monen ihmisen työn tulos.
Joten Länsimainen metodismi on lähtöisin USA:sta, kuten muutkin Suomessakin tunnetut lahkokultit.
Muun muassa Adventtikirkolla, Helluntaiherätyksellä, Nasaretilaisen Kirkolla ja Pelastusarmeijalla on juuret metodismissa.
Turhaan siis vaahtoatte pintapuolisesti, ettekä syvenny taustoihin.. Kaikki me kristityt ollaan Jumalan opetuslapsia. Niin Englannissa, USA saa kuin Suomessa. Jeesus sovitti koko maailman. Siis en tajua sua ollenkaan.
- Anonyymi
höpölöpö - levysi pyörimistä
- USA versus Eurooppa
Maailmassa on noin 75 miljoonaa metodistia, eli kirkko kuuluu suuriin protestanttisiin kirkkoihin. Sen juuret ovat Englannissa ja yleisesti metodistit pitävät Englannin metodistikirkkoa äitikirkkonaan (vaikka kuuluvatkin paikallisiin itsenäisiin metodistikirkkoihin, joita on vajaat 80). Tältä osin veli prof voi korjata tietojaan. Metodismia voisi myös väittää pietismin englantilaiseksi muunnokseksi.
Adventistinen pelastus- ja pyhityskäsitys on saanut vaikutteita metodismista. Varsinkin EGWn käyttämä sanasto vastaa osin 1800 -luvun metodistien sanastoa (ja voidaan jopa ymmärtää väärin, ellei tunneta silloista metodistista kielenkäyttöä).
Tähän liittyvä merkittävä yhtäläisyys adventismin ja metodismin välillä on arminiolainen pelastuskäsitys (= ihmisen vapaan uskonvalinnan korostaminen ja kalvinistisen ennaltamääräämisopin vastustaminen), joka sekin tullee adventismiin metodismista (metodisteista suurin osa on arminiolaisia ja kirkkokuntana se on suurin arminiolainen protestanttinen yhteisö).
Koska nyt useamman kirjoittajan mielessä amerikkalasperäinen kirkko miettii vain businesta ja rahaa, niin ehkä joku ystävällinen sielu voisi kertoa, mikä eurooppalainen (tai mistä vain oleva) kirkko tai yhteisö ei ole yhtään rahasta kiinnostunut eikä sitä toimintaansa halua. Veikkaukseni on, että suhteessa suomalaisiin herätysliikkeisiin ja kirkkokuntiin niin adventtikirkko kuin metodismikin edustavat ihan keskiarvoa eivätkä (suhteessa jäsenmäärään) pärjää rahankeruussa supisuomalaiselle nokiamissiolle sen enempää kuin viidesläisyydellekään. Olet oikeassa. Adventistit ja metodistit ovat molemmat pelastusopiltaan arminiolaisia, mutta ero on siinä, mitä kirkot opettavat pyhityksestä. Metodismissa hyväksytään sellainenkin ajatus, että ihminen voi pyhittyä täydellisesti yhdessä hetkessä. Tätä ajatusta adventismi ei hyväksy. Ellen White, joka oli alkuaan metodisti, seuraa suurelta osin John Wesleyä vanhurskauttamisopissa, mutta tekee selkeää pesäeroa häneen pyhitysopissa. Tällä saralla White ja Luther ovat hyvin lähellä toisiaan.
Metodismin sanaston vaikutus seitsemännen päivän adventistien teologiassa on aika ymmärrettävää, koska historiallisesti ensimmäinen sapattia viettävien adventistien seurakunta oli milleriläisen metodistipastori Frederick Wheelerin johtama metodistiseurakunta.- Ei kysyvä tieltä...
Kiitokset vastauksista. Ajattelin haastatella vielä metodistipappia ja hänen adventistivirkaveljeään kun sopiva tilaisuus siihen tulee. Molemmat kirkot löytyvät tästä kaupungista.
- miete vaihtoehtojen
kohdalla, näin luettuna ja pohdittuna, kumman tahi kamman hyväksymisestä..
Mielestäni Metodismi käsittää pyhityksen oikein, koska uskova pyhitetään Kristuksessa Jeesuksessa. Esim. 1. Kor 1:2 puhuu Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, --- ja missä pyhitetty?--- Kristuksessa Jeesuksessa.
Siinä on kutsuttu, ja siinä ollaan pyhiä, ja kaikki jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä, -- kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.
ts. kun ihmiselle LUETAAN, uskon kautta pelastus, se LUETAAN Jeesuksen kautta ja se on nyt ja heti, koska työ on täytetty.
Se matkanteko on sitten Jumalan työ, itsekunkin astian kohdalla jokapäiväisen armon matkaa.
1. Kor. 6:9-11
9. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, 10. eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa. 11. Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä;
mutta te
olette vastaanottaneet peson,
te olette pyhitetyt, t
e olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä. - ymmärsin sen näin
miete vaihtoehtojen kirjoitti:
kohdalla, näin luettuna ja pohdittuna, kumman tahi kamman hyväksymisestä..
Mielestäni Metodismi käsittää pyhityksen oikein, koska uskova pyhitetään Kristuksessa Jeesuksessa. Esim. 1. Kor 1:2 puhuu Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, --- ja missä pyhitetty?--- Kristuksessa Jeesuksessa.
Siinä on kutsuttu, ja siinä ollaan pyhiä, ja kaikki jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä, -- kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.
ts. kun ihmiselle LUETAAN, uskon kautta pelastus, se LUETAAN Jeesuksen kautta ja se on nyt ja heti, koska työ on täytetty.
Se matkanteko on sitten Jumalan työ, itsekunkin astian kohdalla jokapäiväisen armon matkaa.
1. Kor. 6:9-11
9. Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, 10. eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa. 11. Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä;
mutta te
olette vastaanottaneet peson,
te olette pyhitetyt, t
e olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.Timo ei puhunutkaan hyväksi luetusta pyhyydestä, vaan siitä, että metodismissa pyhitysopissa uskotaan siihen, että ihminen voi muuttua sisäisesti pyhäksi silmänräpäyksessä, kun taas adventismissa se on prosessi, jossa ihminen muuttuu Hengen vaikutuksesta elinikänsä.
- Anonyymi
ymmärsin sen näin kirjoitti:
Timo ei puhunutkaan hyväksi luetusta pyhyydestä, vaan siitä, että metodismissa pyhitysopissa uskotaan siihen, että ihminen voi muuttua sisäisesti pyhäksi silmänräpäyksessä, kun taas adventismissa se on prosessi, jossa ihminen muuttuu Hengen vaikutuksesta elinikänsä.
Pyhitys ei pelasta eikä sen kautta pelastua vaan Jeesus on tie. Kyllä Jumalan Henki tekee työtä kaikissa laosissaan. Liika opin miettiminen vie etää lle Jumalasta. Kyllä keskeiset asiat kirkastuu Raamatusta. Me kun ollaan ihmisiä, niin meidän on vaikeeta tulla toimeen toistemme kanssa. Mitähän Jeesus meille sanoisi. No sitä voidaan miettiä, kun luetaan Raamattua. Mihin asioihin Jeesus k ees kittyi? Mutta mihin Jeesus keskittyisi tämän päivän Suomessa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyhitys ei pelasta eikä sen kautta pelastua vaan Jeesus on tie. Kyllä Jumalan Henki tekee työtä kaikissa laosissaan. Liika opin miettiminen vie etää lle Jumalasta. Kyllä keskeiset asiat kirkastuu Raamatusta. Me kun ollaan ihmisiä, niin meidän on vaikeeta tulla toimeen toistemme kanssa. Mitähän Jeesus meille sanoisi. No sitä voidaan miettiä, kun luetaan Raamattua. Mihin asioihin Jeesus k ees kittyi? Mutta mihin Jeesus keskittyisi tämän päivän Suomessa?
Kyllä me kaikki kristityt ajatellaan ihan riittävästi samalla tavalla, että ollaan kaikki Jeesuksen opetuslapsia. Jeesus meidät kaikki pelastanut on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyhitys ei pelasta eikä sen kautta pelastua vaan Jeesus on tie. Kyllä Jumalan Henki tekee työtä kaikissa laosissaan. Liika opin miettiminen vie etää lle Jumalasta. Kyllä keskeiset asiat kirkastuu Raamatusta. Me kun ollaan ihmisiä, niin meidän on vaikeeta tulla toimeen toistemme kanssa. Mitähän Jeesus meille sanoisi. No sitä voidaan miettiä, kun luetaan Raamattua. Mihin asioihin Jeesus k ees kittyi? Mutta mihin Jeesus keskittyisi tämän päivän Suomessa?
Etkös sinä ole lukenut Raamattuasi?
Hepr. 12,14 "Tavoitelkaa rauhaa kaikkien kanssa ja pyrkikää pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa."
- Anonyymi
1. Sunnuntai vs. Sapatti
2. Kaste ja ehtoollinen (eri käsitys)
3. Sielun kuolemattomuusoppi vs. ylösnousemusoppi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855