Moottoriöljyn säilyvyys?

Onko tietoa?

Miten kauan öljyä voi säilyttää avatussa / avaamattomassa kanisterissa / tynnyrissä laadun siitä kärsimättä? Nykyään kun öljyt ovat synteettisiä ja niissä on niin paljon lisäaineita yms.

50

19564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17

      Viisi vuotta on hyllyikä. Olettaen, että säilytät öljyä auringolta suojattuna tasalämmössä noin 15C.

      Pahin paikka on joku ulkovarasto / kylmä autotalli.

      • ???

        Onko tuo "korkkaamattoman" astia kohdalla tuo 5 vuotta, vai miten on?


      • 17
        ??? kirjoitti:

        Onko tuo "korkkaamattoman" astia kohdalla tuo 5 vuotta, vai miten on?

        No korkaamatonta sillä haetaan, tosin suljettukin astia varmaan ajaa saman asian. Ei siellä mitään suojakaasuja ole purkeissa / astioissa.

        Tämä hyllyikä on suoraan valmistajien ilmoittama. Ei liity mitenkään mutuiluihin. Moottori/vaihteistoöljyillä viisi vuotta. Hydrauliikkaöljyillä yleensä kymmenen vuotta.


      • miljoona km

        Höpö höpö!
        Mikä tekee ulkovarastoinnista pahimman paikan? Kysyn vain? Jos öljy olisi avoimessa vadissa, se ei olisi hyvä, mutta kun se on korkilla suljetussa muovipurkissansa tai vaikka tulpatussa tynnyrissään, niin siellä se säilyy oikein hyvin ja käyttökelpoisena vaikka 20 vuotta.
        Tasalämmössä? Kun öljy on moottorissa, sen lämpötila vaihtelee -40 asteesta 130 asteeseen ja on aivan käyttökuntoista vähintäänkin sen 2 vuotta, mikä on vaihtovälinä ja autossahan se on "avoimessa astiassa", koska lämpötilanvaihtelun takia ulkoilma pääsee kampikammioon moottorin jäähtyessä huohotinröörejä pitkin.

        Niin että höpöhöpö sinullekin.


      • 18
        miljoona km kirjoitti:

        Höpö höpö!
        Mikä tekee ulkovarastoinnista pahimman paikan? Kysyn vain? Jos öljy olisi avoimessa vadissa, se ei olisi hyvä, mutta kun se on korkilla suljetussa muovipurkissansa tai vaikka tulpatussa tynnyrissään, niin siellä se säilyy oikein hyvin ja käyttökelpoisena vaikka 20 vuotta.
        Tasalämmössä? Kun öljy on moottorissa, sen lämpötila vaihtelee -40 asteesta 130 asteeseen ja on aivan käyttökuntoista vähintäänkin sen 2 vuotta, mikä on vaihtovälinä ja autossahan se on "avoimessa astiassa", koska lämpötilanvaihtelun takia ulkoilma pääsee kampikammioon moottorin jäähtyessä huohotinröörejä pitkin.

        Niin että höpöhöpö sinullekin.

        Höpö höpö

        Itse nähnyt 3 vuotta lumihangessa talvet ja kesät paahtavassa helteessä olleita tynnyreitä avaamattomia M -merkin täyssynteettisiä tuotteita.

        Lisäaineet makasi astian pohjalla ja pinnalla oli kirkkaat perusöljyt.


        Eli ei ne öljyt kestä paikallaan oloa ja suuria lämpötilan vaihteluita. Ei ne valmistajat turhaan etikettiin merkitse niitä hyllyikiä.


      • 18
        miljoona km kirjoitti:

        Höpö höpö!
        Mikä tekee ulkovarastoinnista pahimman paikan? Kysyn vain? Jos öljy olisi avoimessa vadissa, se ei olisi hyvä, mutta kun se on korkilla suljetussa muovipurkissansa tai vaikka tulpatussa tynnyrissään, niin siellä se säilyy oikein hyvin ja käyttökelpoisena vaikka 20 vuotta.
        Tasalämmössä? Kun öljy on moottorissa, sen lämpötila vaihtelee -40 asteesta 130 asteeseen ja on aivan käyttökuntoista vähintäänkin sen 2 vuotta, mikä on vaihtovälinä ja autossahan se on "avoimessa astiassa", koska lämpötilanvaihtelun takia ulkoilma pääsee kampikammioon moottorin jäähtyessä huohotinröörejä pitkin.

        Niin että höpöhöpö sinullekin.

        Moottorissa se öljy sekoittuu pikkasen eri asia.


        Höpö höpö


      • Faktajuttunääs
        miljoona km kirjoitti:

        Höpö höpö!
        Mikä tekee ulkovarastoinnista pahimman paikan? Kysyn vain? Jos öljy olisi avoimessa vadissa, se ei olisi hyvä, mutta kun se on korkilla suljetussa muovipurkissansa tai vaikka tulpatussa tynnyrissään, niin siellä se säilyy oikein hyvin ja käyttökelpoisena vaikka 20 vuotta.
        Tasalämmössä? Kun öljy on moottorissa, sen lämpötila vaihtelee -40 asteesta 130 asteeseen ja on aivan käyttökuntoista vähintäänkin sen 2 vuotta, mikä on vaihtovälinä ja autossahan se on "avoimessa astiassa", koska lämpötilanvaihtelun takia ulkoilma pääsee kampikammioon moottorin jäähtyessä huohotinröörejä pitkin.

        Niin että höpöhöpö sinullekin.

        Hei huomioi! Pitäähän öljyt vaihtaa autossa 2 vuoden välein vaikka ei ajaisi metriäkään. Longlife huoltohan on 30.000 km tai 2 vuotta, riippuen siitä kumpi raja tulee ensimmäisenä vastaan.


      • 2-autossa 6v vaihtov
        Faktajuttunääs kirjoitti:

        Hei huomioi! Pitäähän öljyt vaihtaa autossa 2 vuoden välein vaikka ei ajaisi metriäkään. Longlife huoltohan on 30.000 km tai 2 vuotta, riippuen siitä kumpi raja tulee ensimmäisenä vastaan.

        EI PIDÄ! Sinä kyllä saat vaihtaa öljysi vaikka joka päivä, mutta ne jotka vähänkin ovat tolkuissaan ymmärtävät, että ei öljy itsekseen pilaannu. Se pilaantuu vain moottorin käydessä.


      • 9
        2-autossa 6v vaihtov kirjoitti:

        EI PIDÄ! Sinä kyllä saat vaihtaa öljysi vaikka joka päivä, mutta ne jotka vähänkin ovat tolkuissaan ymmärtävät, että ei öljy itsekseen pilaannu. Se pilaantuu vain moottorin käydessä.

        Kyllä ne voi pilaantua väärin säilytettynä. Ei ne voiteluaineet sentään mitään luonnontuotteita (lue raakaöljyä) vaan ihan ihmisen tekemiä jalosteita. Sun mielestä varmaan maitokin on ihan hyvää parin vuoden jälkeen. Nuija.


      • Kyllä vaan
        9 kirjoitti:

        Kyllä ne voi pilaantua väärin säilytettynä. Ei ne voiteluaineet sentään mitään luonnontuotteita (lue raakaöljyä) vaan ihan ihmisen tekemiä jalosteita. Sun mielestä varmaan maitokin on ihan hyvää parin vuoden jälkeen. Nuija.

        Oikeassa olet. Sama asia jos ovat auton moottorissa pakkasessa tai kanisterissa pakasessa. Yhtä huonoa tekee säilyvyydelle.


    • Tdi-myllyyn

      No juuri kaadoin moottoriin 13 vuotta vanhaa Mobil 1:stä ja yhtä hyvin pyörii, kuin ennenkin. Purkki oli avattu jo 10 vuotta sitten.

      • 17

        Toivottavasti ravistit purkin ensin.


      • Yualle
        17 kirjoitti:

        Toivottavasti ravistit purkin ensin.

        Kuins? Eikö ne öljys sitten sekoitu koneessa?


    • rasvamikko

      Osa lisäaineista saattoi jäädä purkin pohjalle ja seinämiin.

      • Lisäaineita hah

        Leikkasin purkin halki, enkä nähnyt sen pohjassa ensimmäistäkään lisäainetta tarttuneena! Kyllä on typeriä uskomuksia!


    • Tässä faktatietoa...

      ...varastoinnista.

      "Varastointi

      Kaikki pakkaukset tulee varastoida sisätiloihin tai lämmitettyihin tiloihin. Ulkotiloja käytettäessä tulee astiat varastoida
      siten, ettei niihin pääse vettä eikä tynnyrimerkinnät häviä. Tuotteita ei tule varastoida tilaan, jossa lämpötila ylittää 60º C,
      eikä altistaa voimakkaalle auringonpaisteelle tai pakkasasteille."

      Lähde: http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/78F3CB82496E32B5802579170051DD6B/$File/BPXE-8M7KUJ_0.pdf

      • Hyvin säilyy

        Justiinsa näin. Ulkotila käy oikein hyvin, öitenkään ei se öljy siinä pilaannu. Ja kun 4 - 10 litran pänikästä öljyn kaataa moottoriin, niin kyllä sieltä kaikki ihan pohjaa myöten koneeseen menee.


      • 13
        Hyvin säilyy kirjoitti:

        Justiinsa näin. Ulkotila käy oikein hyvin, öitenkään ei se öljy siinä pilaannu. Ja kun 4 - 10 litran pänikästä öljyn kaataa moottoriin, niin kyllä sieltä kaikki ihan pohjaa myöten koneeseen menee.

        Et sitten lukenut kokonaan tuota yllaolevaa:

        "Tuotteita ei tule varastoida tilaan, jossa lämpötila ylittää 60º C,
        eikä altistaa voimakkaalle auringonpaisteelle tai pakkasasteille."

        Eli ulkovarasto on mahdottoman HUONO paikka säilyttää öljyjä.


      • manoil 2
        13 kirjoitti:

        Et sitten lukenut kokonaan tuota yllaolevaa:

        "Tuotteita ei tule varastoida tilaan, jossa lämpötila ylittää 60º C,
        eikä altistaa voimakkaalle auringonpaisteelle tai pakkasasteille."

        Eli ulkovarasto on mahdottoman HUONO paikka säilyttää öljyjä.

        Minun autoni vaihdelaatikkoon ja perään ei tarvitse vaihtaa oljyjä ollenkaan (valmistajan ilmoitus). Auto on nyt 20-vuotta vanha. Talvet on jatkuvassa ajossa. Öljyjä ei ole vaihdettu. Hyvinhän tuo ropponen on toiminut. Se siitä öljyn vanhenemisesta.


      • intänintänintän
        13 kirjoitti:

        Et sitten lukenut kokonaan tuota yllaolevaa:

        "Tuotteita ei tule varastoida tilaan, jossa lämpötila ylittää 60º C,
        eikä altistaa voimakkaalle auringonpaisteelle tai pakkasasteille."

        Eli ulkovarasto on mahdottoman HUONO paikka säilyttää öljyjä.

        Kyllä se öljy paljon parempana säilyy suljetussa purkissansa tai tynnyrissä ulkona pakkasessa, kuin mitä se säilyy ulkona pakkasessa auton moottorissa. Ja kun se sielläkin säilyy vaikka miten kauan, niin johan on kummaa inttämistä.


      • rypsiöljy
        intänintänintän kirjoitti:

        Kyllä se öljy paljon parempana säilyy suljetussa purkissansa tai tynnyrissä ulkona pakkasessa, kuin mitä se säilyy ulkona pakkasessa auton moottorissa. Ja kun se sielläkin säilyy vaikka miten kauan, niin johan on kummaa inttämistä.

        Joo, varmasti säilyy niin kauan kuin ei vuoda sieltä pois. Tosin miten hyvänä se säilyy, on asia erikseen.

        VW longlife huolto on maksimissaan 30.000 km tai 2 vuotta, riippuen kumpi tulee ensimmäisenä vastaan. Öljy vaidettava siis 2 vuoden välein, vaikka ei ajaisi metriäkään. Näin näillä moderneilla synteettisillä öljyillä...


      • Reiska_177
        rypsiöljy kirjoitti:

        Joo, varmasti säilyy niin kauan kuin ei vuoda sieltä pois. Tosin miten hyvänä se säilyy, on asia erikseen.

        VW longlife huolto on maksimissaan 30.000 km tai 2 vuotta, riippuen kumpi tulee ensimmäisenä vastaan. Öljy vaidettava siis 2 vuoden välein, vaikka ei ajaisi metriäkään. Näin näillä moderneilla synteettisillä öljyillä...

        Noin se on niillä, joilla ei ole oikein muuta käsitystä, kuin mitä tietämättömiltä saa kuulla ja öljykauppiaan nettisivuilta lukea. Tai kannattavaa liiketoimintaa harjoittavilta huoltoyrityksiltä.

        Ei ole yhtään mitään syytä eikä tarvetta vaihtaa öljyä lyhyemmin vaihtovälein, kuin 30 000 km, kertyy se sitten vuodessa tai viidessä vuodessa. Näyttäisipä joku "ei metriäkään"-veikko yhdenkin tapauksen, jossa moottoririkko olisi johtunut pitkastä vaihtovälistä, eikä öljyn loppumisesta kesken ajon.

        Näillä palstoilla on selvästi joukko korjaamoyrittäjien vesoja jankuttamassa perättömiä isiensä bisnesten edistämiseksi.


      • as2
        Reiska_177 kirjoitti:

        Noin se on niillä, joilla ei ole oikein muuta käsitystä, kuin mitä tietämättömiltä saa kuulla ja öljykauppiaan nettisivuilta lukea. Tai kannattavaa liiketoimintaa harjoittavilta huoltoyrityksiltä.

        Ei ole yhtään mitään syytä eikä tarvetta vaihtaa öljyä lyhyemmin vaihtovälein, kuin 30 000 km, kertyy se sitten vuodessa tai viidessä vuodessa. Näyttäisipä joku "ei metriäkään"-veikko yhdenkin tapauksen, jossa moottoririkko olisi johtunut pitkastä vaihtovälistä, eikä öljyn loppumisesta kesken ajon.

        Näillä palstoilla on selvästi joukko korjaamoyrittäjien vesoja jankuttamassa perättömiä isiensä bisnesten edistämiseksi.

        Nii en usko että kukaan pystyy näyttää yhtäkään tapausta missä moottori rikko olisi tapahtunut vaikka öljyillä olisi ajettu 50tkm, mutta eiköhän sillä oo pitempi aikaisia vaikutuksia sen moottorin kestoon.


      • Pitkä väli
        as2 kirjoitti:

        Nii en usko että kukaan pystyy näyttää yhtäkään tapausta missä moottori rikko olisi tapahtunut vaikka öljyillä olisi ajettu 50tkm, mutta eiköhän sillä oo pitempi aikaisia vaikutuksia sen moottorin kestoon.

        No yritä edes selittää, mitä ne pidempiaikaiset vaikutukset voisivat olla. Minulle ei tule mitään mieleen enkä koskaan ole moottoritekniikan todellisilta asiantuntijoilta kuullut, että sellaisia vaikutuksia olisi. Sensijaan olen kyllä tietoinen, että esimerkiksi Sisä-Suomen suurimman kaupungin liikennelaitos on tehnyt kestotestiä suuren öljy-yhtiön kanssa siten, että linja-autoihin ei vaihdettu lainkaan öljyä 100 tkm matkalla, vaihdettiin vain suodin kolme kertaa ja lisättiin öljyä tarvittaessa. Suotimeen jääneestä tavarasta aina tutkittiin, onko syytä huolestua. Ei ollut!

        Eräs kuljetusliike hoitaa kuorma-autojensa öljyasian siten, että öljyä ei vaihdeta koskaan. Vain suodin vaihdetaan. Sylinteriputket ja männät vaihdetaan noin miljoonan kilometrin välein. Silloin laitetaan uusi öljykin.

        Niin että kerro nyt sinäkin tietosi.


      • Huhupuheita.
        Pitkä väli kirjoitti:

        No yritä edes selittää, mitä ne pidempiaikaiset vaikutukset voisivat olla. Minulle ei tule mitään mieleen enkä koskaan ole moottoritekniikan todellisilta asiantuntijoilta kuullut, että sellaisia vaikutuksia olisi. Sensijaan olen kyllä tietoinen, että esimerkiksi Sisä-Suomen suurimman kaupungin liikennelaitos on tehnyt kestotestiä suuren öljy-yhtiön kanssa siten, että linja-autoihin ei vaihdettu lainkaan öljyä 100 tkm matkalla, vaihdettiin vain suodin kolme kertaa ja lisättiin öljyä tarvittaessa. Suotimeen jääneestä tavarasta aina tutkittiin, onko syytä huolestua. Ei ollut!

        Eräs kuljetusliike hoitaa kuorma-autojensa öljyasian siten, että öljyä ei vaihdeta koskaan. Vain suodin vaihdetaan. Sylinteriputket ja männät vaihdetaan noin miljoonan kilometrin välein. Silloin laitetaan uusi öljykin.

        Niin että kerro nyt sinäkin tietosi.

        Mistä löytyy moinen fakta. Uskon kun näen.


      • Pieni pointti vaan
        Reiska_177 kirjoitti:

        Noin se on niillä, joilla ei ole oikein muuta käsitystä, kuin mitä tietämättömiltä saa kuulla ja öljykauppiaan nettisivuilta lukea. Tai kannattavaa liiketoimintaa harjoittavilta huoltoyrityksiltä.

        Ei ole yhtään mitään syytä eikä tarvetta vaihtaa öljyä lyhyemmin vaihtovälein, kuin 30 000 km, kertyy se sitten vuodessa tai viidessä vuodessa. Näyttäisipä joku "ei metriäkään"-veikko yhdenkin tapauksen, jossa moottoririkko olisi johtunut pitkastä vaihtovälistä, eikä öljyn loppumisesta kesken ajon.

        Näillä palstoilla on selvästi joukko korjaamoyrittäjien vesoja jankuttamassa perättömiä isiensä bisnesten edistämiseksi.

        Ei nämä voiteluaineet mitään luonnontuotteita (lue raakaöljyä) ole, vaan ihmisen kehittämiä jalosteita ne ovat.

        Lisäksi tämän päivän öljyt lisäaineineen ovat aivan eri asia kuin 20 vuotta sitten olleet "litkut".

        Raskaan kaluston aineet ovat varmasti eri tavaraa kuin henkilöautojen "5W-30" öljyt. Ei ehkä ihan vertailukelploisia keskenään.


      • Aasi Pitkäkorva
        Pieni pointti vaan kirjoitti:

        Ei nämä voiteluaineet mitään luonnontuotteita (lue raakaöljyä) ole, vaan ihmisen kehittämiä jalosteita ne ovat.

        Lisäksi tämän päivän öljyt lisäaineineen ovat aivan eri asia kuin 20 vuotta sitten olleet "litkut".

        Raskaan kaluston aineet ovat varmasti eri tavaraa kuin henkilöautojen "5W-30" öljyt. Ei ehkä ihan vertailukelploisia keskenään.

        "Raskaan kaluston aineet ovat varmasti eri tavaraa kuin henkilöautojen "5W-30" öljyt. Ei ehkä ihan vertailukelploisia keskenään. "

        Tekstisi kavaltaa sinut: "ovat varmasti" ja "ei ehkä"! Niin. Et siis oikeasti tiedä asiasta yhtään mitään, mutta silti on pakkomielteisesti vängättävä!


      • ...
        Aasi Pitkäkorva kirjoitti:

        "Raskaan kaluston aineet ovat varmasti eri tavaraa kuin henkilöautojen "5W-30" öljyt. Ei ehkä ihan vertailukelploisia keskenään. "

        Tekstisi kavaltaa sinut: "ovat varmasti" ja "ei ehkä"! Niin. Et siis oikeasti tiedä asiasta yhtään mitään, mutta silti on pakkomielteisesti vängättävä!

        Ei ollut aiemmallakaan kaverilla heittää faktatietoa kehiin joten mututuntumalla sielläkin mennään.

        Varastointi kohdassa on tässä dokkarissa sentään mustaa valkoisella säilytyksestä:
        http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/78F3CB82496E32B5802579170051DD6B/$File/BPXE-8M7KUJ_0.pdf


      • hohohohoho
        Reiska_177 kirjoitti:

        Noin se on niillä, joilla ei ole oikein muuta käsitystä, kuin mitä tietämättömiltä saa kuulla ja öljykauppiaan nettisivuilta lukea. Tai kannattavaa liiketoimintaa harjoittavilta huoltoyrityksiltä.

        Ei ole yhtään mitään syytä eikä tarvetta vaihtaa öljyä lyhyemmin vaihtovälein, kuin 30 000 km, kertyy se sitten vuodessa tai viidessä vuodessa. Näyttäisipä joku "ei metriäkään"-veikko yhdenkin tapauksen, jossa moottoririkko olisi johtunut pitkastä vaihtovälistä, eikä öljyn loppumisesta kesken ajon.

        Näillä palstoilla on selvästi joukko korjaamoyrittäjien vesoja jankuttamassa perättömiä isiensä bisnesten edistämiseksi.

        Voi Reiska! Jos Volkswagenisi kulkee tuollaisilla vaihtoväleillä, niin uskotaan. Kyseisellä automerkillä on kaikkein eniten tilastollisesti myös moottoririkkoja. Että se siitä sitten. Ei varmaan olisi asianlaita noin, jos ajettaisiin kunnollisilla öljyillä.

        Öljynvaihtoon ei tarvita erityisiä taitoja. Katsoo vaan viisaammalta mallia ja hyvin menee ja halvaksi tulee. Teen itse joka vuosi.

        Ehkä öljyillä voi ajaa 10-15 tkm tai vuoden, mutta sen jälkeen moottori kuluu tarpeettomasti huonoilla öljyillä. Se ei toki ole ongelma niille, jotka vaihtavat auton tiheään uuteen, mutta siirtävät toki ongelmat käytetyn ostajalle.


    • 17

      Juupa juu. Ensinnäkin vaihteistossa kuten moottorissa öljy sekoittuu eikä ole paikallaan 20 vuotta.

      Toiseksi ne sinun "ikuiset" öljyt ovat vaihtokunnossa. Ei ne öljyt ikuisia ole vaikka valmistaja ei ole niitä tarkoittanut vaihdettavaksi. Valmistajan "ikuinen" tarkoittaa oletettua käyttöikää eli sen noin 5-7 vuotta.

      • manoil 2

        Kyllä minun autoni kori kyllä näyttää loppuvan ennen kuin vaihdelaatikko ja perä hajoavat öljynvaihdon puutteeseen. Kun joudun tyhjentämään autoni nesteistä ennen romutusta, käytän kyseiset öljyt vielä hevoskärrien pyorien liukulaakereiden voiteluun.


      • Hahahaaa
        manoil 2 kirjoitti:

        Kyllä minun autoni kori kyllä näyttää loppuvan ennen kuin vaihdelaatikko ja perä hajoavat öljynvaihdon puutteeseen. Kun joudun tyhjentämään autoni nesteistä ennen romutusta, käytän kyseiset öljyt vielä hevoskärrien pyorien liukulaakereiden voiteluun.

        Käytät jäteöljyä moiseen. Kai käytät sitä myös korin ruostesuojaukseen. Onneksi olkoon vaan.


      • manoil 2
        Hahahaaa kirjoitti:

        Käytät jäteöljyä moiseen. Kai käytät sitä myös korin ruostesuojaukseen. Onneksi olkoon vaan.

        Kyllä jäteöljy käy vallan mainiosti ruostesuojaukseen. Ruosteenestosuojaukseen on ihan omat aineet.


      • Alvania R 2
        manoil 2 kirjoitti:

        Kyllä jäteöljy käy vallan mainiosti ruostesuojaukseen. Ruosteenestosuojaukseen on ihan omat aineet.

        Muistatko vielä Polski-Fiatin, mikä oli erinomaisen nopea ruostumaan. Jo 5 vuoden päästä oli helmat vahvasti ruosteessa ja reikiä täynnä.
        No kaverini ruiskutti helmapalkkeihin ja pohjaan kerran vuodessa ne JÄTEöljyt mitkä autosta ja traktorista jäi. Ja kas kummaa ! Auto säilyikin 15 vuotta käytössä ihan helposti ruostumatta, kun loppu tuli kaikenlaisten sähköongelmien vuoksi.
        Tämä ei ole esson baarissa kuultua vaan omin silmin nähtyä.
        Niin että on sillä jäteöljylläkin ainakin ruostetta hidastava vaikutus.


      • muisteloita
        Alvania R 2 kirjoitti:

        Muistatko vielä Polski-Fiatin, mikä oli erinomaisen nopea ruostumaan. Jo 5 vuoden päästä oli helmat vahvasti ruosteessa ja reikiä täynnä.
        No kaverini ruiskutti helmapalkkeihin ja pohjaan kerran vuodessa ne JÄTEöljyt mitkä autosta ja traktorista jäi. Ja kas kummaa ! Auto säilyikin 15 vuotta käytössä ihan helposti ruostumatta, kun loppu tuli kaikenlaisten sähköongelmien vuoksi.
        Tämä ei ole esson baarissa kuultua vaan omin silmin nähtyä.
        Niin että on sillä jäteöljylläkin ainakin ruostetta hidastava vaikutus.

        Näin on. Tuolla metsänreunassa on myös Polski-Fiat. Muistan kun omistaja teki kynnyskoteloiden yläpäähän aukot, tunki kotelot trasselia täyteen ja imeytti trasselit jäteöljyä täyteen. Kori on kyllä katto mukaanlukien mätä. Ainoastaan ne kynnyskotelot ovat ehjät.


      • Hmmmm...?!
        manoil 2 kirjoitti:

        Kyllä jäteöljy käy vallan mainiosti ruostesuojaukseen. Ruosteenestosuojaukseen on ihan omat aineet.

        Kyllä jäteöljykin toimii paremmin kuin ei mitään. Jäteöljy tosin sisältää noita epäpuhtauksia, happamia palamisjätteitä jotka syövyttävät ja edistävät ruostumista ja dieselautossa varsinkin paljon rikkiä.

        Itse käyttäisin mieluummin puhdasta öljyä, jos öljyä on pakko käyttää, ei tommonen 10w-30 kovin paljoo maksa kannulta. Tosin nykypäivänä löytyy ihan tarkoitukseen tehtyjä vahapohjaisia aineita jotka ovat parempia kuin mitkään öljyt.


      • Anonyymi

        Toyotalla ei ole vaihteistoöljylle mitään vaihtosuositusta. Vaihdoin kuitenkin noin 140 000 kilometrin kohdalla. Silloin oli ajettu toistakymmentä vuotta. Corolla 2000.


    • V70 kalinakone

      Viikko sitten laitoin tdi:hin 7 vuotta sitten avatuista ja kylmässä ulkovarastossa olleista päniköistä öljyt moottoriin. Hyvin pelaa. On jo pelannut 610 000 km samalla toimintatavalla.

    • vuosikerta-öljyä

      Avauksessa kysyttiin öljyn säilymistä varastoituna, ei sitä millaisia öljynvaihtovälejä mootoriin jotkut valmistajat suosittelevat.

      Itsellä on noin kuusi vuotta varaston hyllyssä ollut marmorotiskiltä ostettu perän öljypurnukka, jonka korkki on kerran avattu ja laitetteu kiinni. Varaston lämpötilat vaihtelevat vuoden ajasta riippuen yli 30C° asteesta nollan tuntumaan. Jäi yksi purnukka yli koska myyjä ilmoitti perän äljytilavuuden tuplaksi todellisudesta ja jo avattua tuotetta ei voi palauttaa.

      En ole varma onko tuote kurantissa iskussa ja siksi avaus / ketjun nosto oli kiinnostava.

    • Omien tietojen ja ulkomaisten foorumeiden mukaan avaamaton öljy säilyy sen 5 vuotta, kuten täällä olikin jo mainittu. Jos säilytyslämpötila käy pakkasen puolella, niin 2 vuotta. Avattu kanisteri taas vain vuoden.

    • vuosikerta-öljyä

      Eli perän vuosikerta-ölypurnukka keräyspisteeseen ja seuraavaan vaihtoon uuden purnukan haku.

    • 2012-2014

      Yleensä kanistereissa on päivämäärä joka on aikaisempi kuin ostopäivä. Miksi kanistereissa on vain valmistuspäivä mutta ei viimeistä käyttöpäivää. Meinaako se sitä että öljy on vuosia säilyvää.

    • PEJM
      • 363

        "Kun öljy varastoidaan OIKEAOPPISESTI tasalämpöisessä tilassa (alle 50 °C) auringonvalolta ja kosteudelta suojattuna, se säilyy käyttökelpoisena jopa vuosikymmeniä."

        Jätitkö tahallaan pois lainauksesta?

        "Moottoriöljy on perusöljyjen ja lisäaineiden liuos, ei seos, joten keskenään toisiinsa liuenneet aineet eivät erkane toisistaan pidemmässäkään varastoinnissa vaan liuos pysyy liuoksena ja näin ollen käyttökelpoisena."

        Tämäkin edellyttää ensimmäistä kappaletta, että on säilytetty OIKEAOPPISESTI.


      • Osa-aikaeläkeläinen

        ExxonMobilin Kronqvist muistuttaa, että moottoriöljyn pitkä säilytys herättää laatuteknisiä kysymyksiä – esimerkiksi 6-7 vuotta sitten valmistettu Mobil 1 ei välttämättä täytä samoja luokituksia ja spesifikaatioita kuin tänä päivänä kaupan hyllyssä oleva tuote. API- ja ACEA-luokitukset ovat saattaneet muuttua ja tuotteen reseptiä on voitu päivittää vastaavasti.

        ”Erityisesti vanhempaa öljyä käytettäessä tulee tarkistaa, että voiteluaine vastaa laitevalmistajan luokitusvaatimuksiin. Pelkän viskositeetin mukaan ei öljyjä voi enää valita, vaan on varmistettava sen sopivuus juuri kyseiselle moottorille. Sama ohje koskee myös uusia voiteluaineita ja jäähdytysnesteitäkin”, Teboilin Riihimäki lisää.

        Varaosatukkuri Koivusen tuotepäällikkö Jyrki Laamanen muistuttaa, että nykyaikaisen synteettisen voiteluaineen sisällöstä jopa yli 20 % on eri ominaisuuksia parantavia lisäaineita ja näiden lisäaineiden erottuminen perusöljystä alkaa tapahtua muutaman vuoden säilytyksen jälkeen myös avaamattomassa pakkauksessa.


    • KukaOstiTuon

      Ajoin v70 volvolla samoilla äljyillä vain 55th ja vaihto....ei kuulemma meinannut tulla puuro kunnolla ulos...Vaihdoin kamuxilla parempaan kun uskoivat sadut...joku sai todella pommin itselleen ja "hyvin"huolletun volvon...Vaihdelootassa on leppäpurua...

    • Anonyymi

      Öljykauppiaiden puheita ei kannata uskoa, ihan sama kuin rengaskaupoilla missä rengas kuulemma säilyy kauppiaan hyllyllä 5v kuin uutena mutta kuluttajalla se rengas vanhenee pilalle mystisesti jo 4-6 vuodessa.

      Varsinaisessa öljynvaihdossa en käyttäisi yli 2v sitten valmistettuja öljyjä. Esim nyt 4/2018 valmistettua voisin vielä käyttää mutten aikaisemmin valmistettua. Ihan sama mitä öljykauppiaat sanovat.

      Lisäysöljynä taas voisin käyttää 3-4v vanhaa. Taitaa nykyisessä lisäysöljypurkissa lukea 2016 valmistettu.

      Öljyä ei kannata ostaa varastoon juuri tuon vanhenemisen takia. Vaika itse perusöljy säilyy hyvänä, ne lisäainetyhdistelmät alkavat kuitenkin hajota jossain vaiheessa.

    • Anonyymi

      2kpl arvaamattomia 4litran kannuja Mobil super 10w30 x1 päiväys 2012. Oiskohan vielä hyvää tavaraa en o maistanut.

      • Anonyymi

        Ihan hyvin toimii öljyt, vaikka kuinka vanhaa on.
        Itse oon vanhaan diesel mersuun W123 laittanut vaarivainaalta perityn 208 l tynnyrin öljyä,
        Mobiloil Super 10w-40. Mersulla on kohta ajettu miljoona kilsaa samalla moottorilla.
        Sen verran tein muutolsia sälytykeen, että tyhjensin vanhan peltitynnyrin 20l muovikanistereihin. Ei ollut tynnyrin pohjalla saostumia.
        No tota öljyä en laittaisi uudempiin vehkeisii, koska taitaa sisältää sinkkiä niin paljon että katalysaattorit ei kestä sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan hyvin toimii öljyt, vaikka kuinka vanhaa on.
        Itse oon vanhaan diesel mersuun W123 laittanut vaarivainaalta perityn 208 l tynnyrin öljyä,
        Mobiloil Super 10w-40. Mersulla on kohta ajettu miljoona kilsaa samalla moottorilla.
        Sen verran tein muutolsia sälytykeen, että tyhjensin vanhan peltitynnyrin 20l muovikanistereihin. Ei ollut tynnyrin pohjalla saostumia.
        No tota öljyä en laittaisi uudempiin vehkeisii, koska taitaa sisältää sinkkiä niin paljon että katalysaattorit ei kestä sitä.

        Unohtui laitta edelliseen, että se öljy on jostain 70-luvun alusta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      21
      1057
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      208
      1026
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      308
      935
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    Aihe