Tiedän, ei ole aito maasturi, kuuluis varmaan johonkin toiseen osioon kysymys.
Löytyykö kokemusta -04 vuoden tai vastaavan laisesta autosta 2.0l bensakoneella?
Keskitasauspyörästönlukko taitaa olla sekä alennusvaihteistolla oleva 4-veto, mutta edestä ja takaa puuttuu lukot.
Ei varmaan sen paremmin mene kuin muutkaan vastaavat citymaasturit, loppujenlopuksi vetää vain 2 renkaalla ja nekin ovat ne jotka joilla vähiten pitoa.
Kuitenkin parempi kuin etuvetoinen norm. henkilöauto, ainakin maanvaraa enemmän niin ei tartte risuja ja kiviä niin paljon varoa.
Kokemuksia tuosta olis hyvä kuull, risuja ja ruusuja.
Kulutus, tyyppiviat,mitä kannattaa huomioida kun käytettyä ostattelee ym.
Eikö kulje kuin hikiset 150 km/h, paljonko kierroksia moottorissa 120kn/h nopeudella?
Kaikkea palautetta koslasta "kuunnellaan"............
Suzuki Grand Vitara
38
31247
Vastaukset
- opelisti
Taitaa olla liian harvinainen auto, lueskelin että vain noin 200kpl vuosittain myyty.
Jos joku tietäis onko jakopää hihnalla vai ketjulla ja mikä on vaihtoväli ja mitä vaihto maksaa, noin suunnillen?
Miten herkkiä ruostumaan, voimansiirron kestävyys ym.
Tuommonen kiinnostais huonoille sorateille ja satunnaisiin metsäautoteillä kiikkumiseen. - Grand Vitara
On edellistä taka/nelivetoista korimallia tuo -04 Suzuki Vitara. Minulla on kokemusta vain uudemmasta eli nykyisestä mallista. Täysin uusi myös nimeltään Suzuki Grand Vitara esiteltiin -05. Facelift tuli muistaakseni -08, jolloin mm. tuli Esp. Luistonesto alkoi jarruttamaan vapaasti ilmassa pyörivää pyörää, sekä siirtäämään voimaa pitävälle pyörälle eli ns. ristiriipuntaan ei enää kovin helposti jää.
Monet pitävät oikean maasturin määritelmänä alennusvaihteistoa ja jotain oikeaa akselilukkoa. Nykyisestä Grand Vitarasta löytyy sähköisesti kytkettävä alennusvaihteisto, joka käytännössä puolittaa välitykset. Keskitasauspyörästön viskolukon lisäksi on vielä erikseen kytkettävä 100% keskitasauspyörästönlukko. Auto on normaalisti jatkuvasti nelivetoinen.(47% / 53%) Nykyistä GV ei siis voi enää kytkeä takavetoiseksi. On normaali neliveto,vauhdissa kytkettävä neliveto lukko päällä (50% / 50% ) ja paikallaan kytkettävä hidas neliveto lukko päällä. Lukko päällä ja hitaalla alueella Esp. putoaa autom. pois. Esp.n saa myös muulloinkin napista pois. Keskitasauspyörästönlukko päällä ei suositella ajamista pitävällä alustalla, koska voimansiirto rasittuu turhaan ja auto "tökkii" kääntyessä. (eipä ole pitävällä alustalla lukolle tarvettakaan) Grand Vitarassa on perinteinen maasturin tikapuurunko yhdistettynä itsekantavaan koriin. Etu-tai taka akselille ei ole saatavilla oikeita lukkoja. Elektroniikka/luistonesto auttaa kyllä jonkinverran. Täyttä 3 lukkoa(etu,keski,taka) ei muuten löydy vakiona kovinkaan monesta maasturista. G-Mersussa ne on jo tehtaalla asennettu.
Ajettavuus ja melutaso maantiellä ovat hyvät. Kulutus dieselillä ok. Huiput 1,9DDIS. koneella minulle aivan riittävät 170km/h. Vääntö alkaa olla parhaimmillaan jo 1950 rpm. kohdalta. Autolla on mukava ajaa ja se on ketterä, kääntyy hyvin. Huonolla tiellä se on jo erinomainen. Maasto-ominaisuuksiltaan pesee varmasti useimmat ns. citymaasturit. Joustovaroja on riittävästi ja ylitykset edessä ja takana ovat pienet. Mikään metsäkone se ei tietenkään ole. Kannattaa katsoa You Tubesta vaikka valaiseva Nissan Navara- Grand Vitara pätkä.
Luotettavuustilastoissa Grand Vitara on pärjännyt hyvin. Esim. Trafin hiljakkoin julkaisemassa tilastossa Grand Vitarat -05 ja -06 olivat sijalla 2. n.150 auton tilastossa. Omaani olen ollut todella tyytyväinen ja aion pitää sen vielä pitkään.- Anonyymi
kohta 7v.olen ajanu tuolla eikä mitään vikoja paitsi pakolliset huollot.nyt vain alako egr venttiili mut se ohitetaan huomenna kokonaa pois käytöstä
- opelisti
Ahaa, tuossa -04 siis takaveto mahdollisuus ja sitten 4wd lukolla ja ilman.
Vaihtokytkin näkyy olevan noissa vielä mekaaninen vipu.
Mitä vähemmän on "ylimääräisiä" sähköjä voimansiirrossa sen parempi, minulle.
Bensakoneellinen olis meikän vaihtoehto, tosin nuo -05 ja uudemmat menee liian kalliiksi.
Onkohan -04 ja samaa korimallia olevat kuinka pommeja, uudemmassa mallissa kuitenkin uudistuksia aika paljon.
Ajoa aika vähän mutta sitäkin huonommilla teillä.
Aika vähän löyty tietoa noista vanhemmista malleista, ainakaan itse en juurikaan löytänyt.- VR kelpuutti
Ainakin VR.llä oli noita käytössä. Uuttakin mallia näkyy noilla ratamiehillä olevan edelleen. Onhan noista Vitaroista rakennettu ihan kunnon offroad koneitakin.
- opelisti
Joo-o.
Mitä enemmän autosta tietää niin sitä enemmän tuommosen Grand Vitaran haluaa.
Ainut lajissaan mikä kiinnostaa (omaan makuun muita merkkejä/malleja väheksymättä), riittävä maanvara ym.
Rahatilanne taitaa vaan ahistaa!
"Juutuubista" kun videoita katselin niin riittävän hyvät maasto ominaisuudet olisi omaan käyttöön.
Lisää kokemuksia ym. vinkkejä otetaan vastaan.- joenvarsi
sora, kivikko rinne vitara paasi huonosti ylos. LC 75 oli hyvin vaikeaa paasta rinne ylos. LC 200 nousi kuin olisi ajanut, sora tiella jousitus on se salaisuus eika mitkaan lukot kovat jaykat jouset ei nouse kiven paalle.
- joenvarsi
jaykat kovat jouset, on sama kuin ei jousia ollenkaan. ei nouse ajotielta korkealle jalkakaytavalle. lukot ei auta
- Anonyymi
joenvarsi kirjoitti:
sora, kivikko rinne vitara paasi huonosti ylos. LC 75 oli hyvin vaikeaa paasta rinne ylos. LC 200 nousi kuin olisi ajanut, sora tiella jousitus on se salaisuus eika mitkaan lukot kovat jaykat jouset ei nouse kiven paalle.
minä oon ainakin jyrkkiä rinteitä ylös ja ei mitään vaikeuksia
- Aitomaasturi
Grand Vitara ei ole olenkaan huono valinta. Aloittaja mainits ilmaisun ei oe aito maasturi. Mikäs muuten olisi suoraan kaupasta saatava aito maasturi? Sellainen jossa on lukot edessä, takana ja keskellä, iso jättö- ja kohtauskulma ja jossa ei ole hienoja helmapeltejä eikä muovipuskureita.
Eipä noilla hiihtokeskusten parkkipaikoilla seisovilla Range Rovereilla ja G-mersuila näytä paljon maastossa ajeltavan. Mitään Land Cruiser BJ40:n kaltaista ei taida enää olla. Lada Niva olisi lähellä, mutta ei tuoda maahan enää. Virosta saisi halvalla...- JiiJii69
No mites se Niva voi olla "oikea" maasturi, eihän siinä ole akseleilla lukkoja?
- opelisti
Tunnustaako joku jotain vikoja GV:sta, saa olla normaalia kulumistakin.
Jos paljon ajaa sorateitä(ei niin tasaisia) niin mennkö alustasta joitain niveliä tai tukivarsia useasti? Järkevällä käytöllä, ei off road tyylillä ajettaessa.
Miten rengasmelu ja kiihtyvyys.
Tuttu ajoi -06 mallia ja muuten ok mutta nastarenkailla kuulemma kova melu ja 2.0l bensamotilla tolkuttoman laiska kiihtymään.
Mitä mieltä muut, miten käytännössä, autojen testiajot netissä ei aina nekään totuuden mukaisia ole.
En ole vielä koe ajolla käynyt kun lähistöllä ei tuommoisia oikein vaihtoriveissä ole ja 1 mikä on niin ylihintainen.
Pitäis joskus ajaa niin sitten selviäis lähteekö kuume ;-)- GV -08 2.0
Taas noita tuttu kertoi höpinöitä. 06 mallinen bensa Vitara kiihtyy paremmin, kuin yksikään Diesel Vitara ja ainakin Nokian Hakkapeliitoilla ei melu ole yhtään kovempi, kuin kesäkummeillakaan.
Tarkistappa vaikka nettiauto.comista 06 bensa Vitaran kiihtyvyydet ja huippunopeudet, ainoastaan uudet 2.4 litraiset bensa Vitarat kiihtyvät paremmin, joskin ero on hyvin pieni.
Alavääntö on toki Dieselissä parempi, mutta sillä asialla ei ole kiihtyvyyden kanssa mitään tekemistä.
- opelisti
Ok, käytännössä kiihtyy riittävästi.
Tuo "meluisuus" selviää testaamalla, tosin renkaista paljon kiinni, niin kuin ajettavuuskin.
Joku rengas hyvä yhdessä ja huono toisessa autossa.
Katsellaan kuulostellaan......- GV -08 DSL
Itselläni on -08 DDIS. Ostin auton vaunun veturiksi, muutoin suhteellisen normaalia henkilöautomaista käyttöä. Raskaskin vaunu tulee hyvin perässä, eikä jää ongelmiin vähän huonommaskaan paikassa. Alennusvaihteesta on apua tarkemmissa peruutuspaikoissa.
Meluisuus ei ole ongelma paitsi moottoriteinopeuksissa. Siinä tunnelmaan vaikuttaa eniten 5-vaihteinen vaihteisto josta johtuen 120km/h nopeudella dieselin kierrokset ovat siellä 3200 hujakoilla. Tästä johtuen kulutuskin on aika reipasta noilla nopeuksilla.
Autossa on sisällä hyvät tilat, valot ovat hyvät ja muutenkin autossa on kaikki tarpeellinen muttei mitään ylimääräistä. Tuntuu että tekniikka on valittu varman päälle. Tietylle ostajajoukolle juuri Suzukissa oikeat ominaisuudet kohtaavat ja tämä porukka on autoon hyvin tyytyväinen.
Bensa-koneet ovat tietääkseni Suzukin omaa tekoa, vanhemmat dieselit ovat PSA-kosernin tuotteita ja näissä uudemmissa dieseleissä on Rellun pata. - Anonyymi
GV -08 DSL kirjoitti:
Itselläni on -08 DDIS. Ostin auton vaunun veturiksi, muutoin suhteellisen normaalia henkilöautomaista käyttöä. Raskaskin vaunu tulee hyvin perässä, eikä jää ongelmiin vähän huonommaskaan paikassa. Alennusvaihteesta on apua tarkemmissa peruutuspaikoissa.
Meluisuus ei ole ongelma paitsi moottoriteinopeuksissa. Siinä tunnelmaan vaikuttaa eniten 5-vaihteinen vaihteisto josta johtuen 120km/h nopeudella dieselin kierrokset ovat siellä 3200 hujakoilla. Tästä johtuen kulutuskin on aika reipasta noilla nopeuksilla.
Autossa on sisällä hyvät tilat, valot ovat hyvät ja muutenkin autossa on kaikki tarpeellinen muttei mitään ylimääräistä. Tuntuu että tekniikka on valittu varman päälle. Tietylle ostajajoukolle juuri Suzukissa oikeat ominaisuudet kohtaavat ja tämä porukka on autoon hyvin tyytyväinen.
Bensa-koneet ovat tietääkseni Suzukin omaa tekoa, vanhemmat dieselit ovat PSA-kosernin tuotteita ja näissä uudemmissa dieseleissä on Rellun pata.Itsellä on juuri tuollainen raketti, mutta ongelma on käynnistyksessä.
Pitää joka aamu lutkutta sitä kumista nänniä konehuoneessa muuten ei lähde käyntiin ollenkaan. Starttikin jo osoittaa menhtymistä.
Ulospäin ei vuotoja, mistä kummasta voi ilma päästä sisään järjestelmään.
Ongelma pahenee kaiken aikaa. Tiedän kokemuksesta jos auton vie korjaamoon niin lasku on hirvittävä. Jo aiempi korjaus oli pohjanoteeraus kun piti moottori korjata ja turbo uusia kun oli ilman virtausanturi jumissa. Pesin anturin ja taas on toiminut moitteetta siltä osin.
Vinkkejä ilmavuotoon kiitos.
- opelisti 2, nykyään
Joo, löytyykös dieseleistä hiukkassuodin, vanhemistakin?
Mikä on vaihtoväli ja kustannus, muissa noin 1000€ eli arvatenkin samoilla linjoilla Vitarassakin.
Pitääkö jotain nestettä lisätä silloin tällöin, hiukkassuodattimeen liittyen?
Ja olikos dieselissäkin jäkopää ketjulla, huono muisti??
Perusvero Co2,- vai kokonaismassan mukaan, no eipä montaa kymppiä eroa.
Käyttövoimavero äkkisestään laskettuna noin -440€, pitääkö paikkansa...
Ei paljoa eroa esim. Jeep Grand Cherokeehen verrattuna, vaikka on massiivisempi auto.
Ja 5.lovisen automaattivaihteiston tais saada vain 2 suurimpaa bensa myllyyn.
Löytyykö tyyppivikoja tuon Renun CR mottorin suhteen, polttoainepuolella?
Yllättävää kun noinkin uusi moottori ja vain 8-venttiiliä, no eipä sillä väliä.
Tulihan taas löpistyä!- bemaristi
Miksi pitäisi olla raketin selässä kun 60 pääasiassa saa ajaa jos sitäkään ,kaupungissa 40 .Mitä hiton väliä sillä kiihtyvyydellä on kun tasavauhti on joutuisin. Kuka oikeasti tykkää siitä että pää irtoaaharioista kun kaasun painaa pohjaan , renkaat jäävät asfaltille , rattaat putoaa ojiin ja moottorit roiskivat männät silmille . Kysyn vaan mitä iloa sellaisesta on.
Sellainen viritys ryöstää polttoainetta järjetömän määrän eikä ole yhtään enen perillä kuin ladan omistajakaan . kummassakin tapauksesa siirrytään paikasta A paikkaan B ja molemmille on tieliikennelaki aivan sama.
Mielettömyyttä on joka lähtöön vaan kun laki ei salli.
- grunderst
Suzuki G. Vitara: "Hidasta aluetta ei voi käyttää kovalla alustalla." Muistaakseni monissa vanhoissa Pick Up -avolavoissa voi ajaa hitailla vaihteilla, ilman nelivetoa. Siten esim. parkkipaikka-tarkkuusperuutukset (kärryn kanssa) saa helpommin tehtyä, kytkimen kannalta.
- Anonyymi
Pitää paikkaansa , kaikki pyörät ovat lukittuna toisiinsa, kulkee vaikka ei olisi kuin yksi pyörä pitävällä alustalla. Kokemusta on runsaasti kun vedän 2000kg kärryä täydellä kuormalla maastossa. Vielä en ole ajanut sellaiseen paikkaan että olisi tullut vaikeuksia.
Jos ei kaikki pyörät vedä on jotain vikaa. Nyt on helppo yestata kun laittaa pienen puolen päälle ja pyörät linkkuun, auto on kuin käsijarru päällä ja väkisin vedättäessä alkaa kävelemään niin silloin on vetopuoli kunnossa. Kyllä sen huomaa sivullinenkin.
- K-V-Sandström
EIkö Suzuki G. Vitaran vararengas-kotelo (takaovessa kiinni oleva) ole äänekäs kuoppaisella tiellä? Toki muitakin tällaisen ratkaisun autoja on.
Ei minulla ainakaan vararengas-kotelo pidä mitään ääntä sama missä ajaa. Resonoi kyllä vähän ikävästi aina kun luukun sulkee.
- GVpelaaHyvin
Kyllä GV:n vararengas-kehikko resonoi jonkinverran ajaessakin. Itse liimasin istuinalusta-paloja, sellaisia kimmoisia, lisää koteloon. Ehkä hiukan vaimeni ääni. Itse en silti koe kovinkaan suurena ongelmana tätä ääntä.
Minulla ei ainakaan sisälle asti kuulu resoninti.
- pettynytgv
Vuosimallin 2005 Grand Vitara. Noin 90000km:n kohdalla alkoi pitää naksuntaa, jota paikallinen merkkiliike ei tunnistanut. Takapään öljyt oli kyllä aivan velliä. oli muuten laakerit, vaihdettiin 123000 kohdalla. Huolto-ohje puhuu jakohihnasta, vaihto 105000 huollossa. Autossa on kylläkin ketju, mitä ei missään merkkihuollossa vaihdettu. Katkesi 140000km:n jälkeen!!! Että näin. Olen aina luullut ja huoltomiehet vakuutelleet, että ketju kestää pitkään.
- Tyrmistynt
Onko tosiaan jossain suzukissa renun moottori ??
Miksi ne selaiseen olisi päätyneet ?
Eihän enää tarvita öljysoraakaan kun on sora tai asfaltti tiet .- Anonyymi
Tehon vuoksi ja sitä on tuossa Renussa liikaa. Vuodot ei ole ongelma se on ominaisuus. Pidän vanhaa paistouunin kuppipeltiä alla jotta piha pysyy puhtaana.
Öljysuodatin on helvetillisessä paikassa.
On poistettava paljon tavaraa jotta sen voi ihminen vaihtaa edes jotenkin saamatta vammoja.
- Ddis
Niin vanhoissa Grand Vitaroissa oli moottorin (1,9ddis.)lohko sama kuin Nissanilla ja Renaultilla joissain malleissa. Tämähän on aivan tavallista autoteollisuudessa. Eri merkeillä samoja osia.
Nykyinen uusi pienempi Vitara taas on aivan eri auto. - esahur
kyllä 1999 2.0td grand vitarassa on ainaski mazdan kone missä ei kannet tahdo kestää omallani ajettu 390tkm ja kolmas kansi menossa.
- Ddis
Juu, niin varmaan olikin. Tarkoitin sitä uudempaa GV korimallia -05 eteenpäin. Siinä oli sama lohko kuin joissain Nissaneissa ja Relluissa.
- Anonyymi
Ei muuten ole mazdan kone että selvitäppä asiasi vähän tarkemmin........
- Silimäpasko
Moron,
Suzuki Vitara 1,4 Boosterjet Turbo vm-17.
Entinen oli SX4 vm-13. Po Vitara on mainio peli kaikinpuolin,siis hintalaatusuhdetta verraten. Yksi epäkohta on ensiasennusrenkaat ; 215-55-17 lättäkumit. Eihän tuollaisilla matalilla lättänöillä uskalla mennä mettäteitten murskepinnoille,sanoo todennäköisesti poks,kun sepeli viiltää. Kummallista ,että tuollaisia lättänöitä asennetaan nykypäivänä uusiin autoihin.Itte vaihdoin heti 60 sarjan kumit ja olisin vieläkin korkiammat laittanut,vaan ei mahlu,sano Hollolan likka. Ko ajokki on kiva ajella tuolla turbokoneella ja kulutuskin noin 7,4-8 litraa/100 km,hiukka ajoista riippuen.Mettästyksen yhteydessä noin 8 ltr / 100 km. Mittaukset "korkista korkkiin".
Mistähän löytyisi semmoinen edullinen noin 1" korotusmateriaali kyseiseen autoon?Panssaritkin ovat jo paikallaan,edessä ja takana. Alavääntö on aivan toista,kun oli edellisessä SX4:ssa. Juu,että tosi näppärä peli noin mehtuuhommissakin,sanoisin.- Anonyymi
Joo laitan kaikkiin aina 80% renkaat, vanteet vain pitää vaihtaa pienempiin.
- Toiseenketjuun
Eikös tuolle uudelle Vitaralle pitäisi olla oma ketju. Täällä on puhuttu Grand Vitarasta, joka on ihan eri auto.
- Jarnoi
Käykös Grand Vitara perus liikennekäyttöön, eli kaupunki/maantieajoa ja satunnaista sivutieajoa metsän siimeksessä, jonne ei valosaaste yllä (harrastan valokuvausta) - vai liekö liiankin kehittynyt laite tämänlaiseen käyttöön?
Viime talvena etuvetoinen Toyota Previa jäi metsätielle joka kohdalla ja jäi pohjasta kiinni kaupunki-ajossakin, joten silmäkulmaani osui Grand Vitara.
Tähän kuitenkin näyttää mahtuvan vaimo, lapset, iso koira, pari matkalaukkua, teleskooppi ja kameratilpehöörit. - arska79
joo ei mitään isompaa gv 2008 300000km vaihdelastikko,kaikki navat,hehkutulpat,neljä ahtopaine anturia,dpf ponttö,kaikki iskarit,termostaatti ja meinas unohtua jakolaatikko.
- T.Asauspyörästö
"loppujenlopuksi vetää vain 2 renkaalla"
-Onko tuo auto etu- vai takavetoinen vai miten ihmeessä se vetäisi vain kahdella renkaalla? - GV1.6
2002 mallin Gran Vitara ns kolmosautona, maaseudun yleisajokkina. 340 tkm mittarissa ja kaikki pelaa niinkuin pitääkin. Autoon on vaihdeltu ihan normaalia kulutusosaa historian aikana eli kytkin parikin kertaa, startti samoin, jarruputkia yms mutta perustekniikka historian mukaan alkuperäinen. Lyhyt malli joten ei oikein yli 90 km/h maantiellä jaksa ajaa, toki ei juuri ole tarvettakaan. Tänään tilasin ajan pajalle ja autoon laitetaan uusi nokkahihna, vesipumppu, tulpat, kaikki öljyt yms pientä. Sittenhän tällä taas ajelee pari vuotta huoletta (ehkä 5 tonnia tulee vuodessa). Hintaansa nähden, maksoin reilun kaksi tonnia, ihan hyvä auto jos tälläiselle on tarvetta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172204Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842168Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101416- 1011407
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841267Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461198Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.253912- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874