Mikä on baabelin tornin opetus. Siinähän ihmiset yhdisti voimansa ja yritti kovasti rakentaa jotain yhteistä yritystä, jolla tavoitella jopa taivaita.
Sitten tuli Jumala ja keskeytti rakennuspuuhat. Sekoitti kielet ja hajautti yhteysrakennelmat siihen paikkaan.
Onko tää tämän ajan yhtenäisyys ja suvaitsevaisuus -filosofia taas jonkinlaista baabelin tornin kyhäilyä, jonka Jumala kohta tulee sekoittamaan.
Baabelin tornin opetus
14
189
Vastaukset
- dikduk
Tarina yrittää selittää miksi ihmisillä on eri kieliä, tarinan pohjana on juutalaisten pakkosiirtonsa alueella näkemät zikkuratit ja heprean sekoittaa verbi, joka lähellä nimeä Bavel.
Kielten synty jo tunnetaan, joten tarina jää todisteeksi oman aikansa ajattelusta.
Portaat olivat jotta jumalat voivat kulkea maan ja taivaan väliä Jakobin unessa on sama ajatus"Yöllä Jaakob näki unessa portaat, jotka ulottuivat maasta taivaaseen, ja Jumalan enkelit kulkivat niitä ylös ja alas." Näkisin että opetus piilee ihmisen tahdossa nostaa itsensä Jumalan yläpuolelle ja pitää itseään kaiken mittana, tietäjänä ja osaajana, huonostihan siinä kävi ja tulee käymään.
- uusi baabeliko
Aika tutulta kuulostaa, kun tätä aikaa ajattelee.
- Nasse.
Juhani, ymmärrätkö ollenkaan olevasi Jumalasi yläpuolella.....
En ymmärrä, miksi kaikki käsitetään Jumalan vastaiseksi toiminnaksi, kun juhani1965 tässä, jota en kyllä muutenkaan ymmärrä.
Mutta 1. Mooses 11: "Koko maassa oli yksi kieli. He lähtivät itään päin, asettuivat Sineariin, lakealle maalle. He tekivät tiiliä ja käyttivät maapihkaa laastina. He halusivat rakentaa kaupungin, ja taivaseen asti ylettyvän tornin. Ja antoivat itselleen nimet, etteivät hajaantuisi kaikkeen maahan. Ja Herra tuli ja sekoitti heidät erikielisiksi ja hajoitti ryhmän kaikkeen maahan ja kaupungin rakentaminen loppui siihen:"
Eli käytännössä Jumala ei tykännyt että he puhuivat samaa kieltä, ja olivat yhteinäisiä haluten rakentaa itselleen kaupunki. Minä en kyllä ymmärrä mitä pahaa tuossa nyt oli, ettei niin saanut tehdä. Tästä tapauksesta ei ole muuta kirjoitusta, joten ei ole tietoa, että rikkoivat mitenkään Jumalaa vastaan.
No en minä ymmärrä Raamatun omituisuuksia paljon muutenkaan. Mutta onneksi meillä on juhani1965, joka ymmärtää kaiken niin hyvin.Nasse. kirjoitti:
Juhani, ymmärrätkö ollenkaan olevasi Jumalasi yläpuolella.....
Kun tulin uskoon ymmärsin sen totuuden, että olen todellakin Jumalan alapuolella.
Mutta en alistettuna vaan Jumalan luomana ja äärimmäisen rakkaana Jumalalle :)helsinkijokkeri kirjoitti:
En ymmärrä, miksi kaikki käsitetään Jumalan vastaiseksi toiminnaksi, kun juhani1965 tässä, jota en kyllä muutenkaan ymmärrä.
Mutta 1. Mooses 11: "Koko maassa oli yksi kieli. He lähtivät itään päin, asettuivat Sineariin, lakealle maalle. He tekivät tiiliä ja käyttivät maapihkaa laastina. He halusivat rakentaa kaupungin, ja taivaseen asti ylettyvän tornin. Ja antoivat itselleen nimet, etteivät hajaantuisi kaikkeen maahan. Ja Herra tuli ja sekoitti heidät erikielisiksi ja hajoitti ryhmän kaikkeen maahan ja kaupungin rakentaminen loppui siihen:"
Eli käytännössä Jumala ei tykännyt että he puhuivat samaa kieltä, ja olivat yhteinäisiä haluten rakentaa itselleen kaupunki. Minä en kyllä ymmärrä mitä pahaa tuossa nyt oli, ettei niin saanut tehdä. Tästä tapauksesta ei ole muuta kirjoitusta, joten ei ole tietoa, että rikkoivat mitenkään Jumalaa vastaan.
No en minä ymmärrä Raamatun omituisuuksia paljon muutenkaan. Mutta onneksi meillä on juhani1965, joka ymmärtää kaiken niin hyvin.En minä kaikkea ymmärrä ja olen sen ensimmäisenä myöntämässä suorastaan käsi ojossa. Kirjoitan asioista siten kuten ne itse ymmärrän, näen ja koen Raamatun valossa. Itse pyrin pitämään Jumalan Sanaa asioiden mittana, näen että niin on kaikkein paras.
Kyseisestä kohdasta havaintoja: Ensinnäkin ihmiset alkoivat totetuttamaan omia aivoituksia, Jumalalta ei oltu kysytty neuvoa tornin rakentamiseen. "Kyllä minä tiedän kaiken parhaiten"-asenne eli jo siis silloin. Itse asiassa Jumala oli käskenyt "lisääntyä ja täyttää maan", eli he kieltäytyivät tekemästä kuten Jumala pyysi. Myöskään Jumalalle ei haluttu antaa kunniaa ja nimeä kaupungista vaan haluttiin tehdä oma nimi suureksi. Myös torni oli ilmeisesti ns.zikkurat torni jonka huipulla palvottiin taivaankappaleita,kuuta ja aurinkoa, mutta ei Jumalaa.
Ei nämä minun havainnot ja kirjoitukset ole "kiveen hakattuja", niistä saa ottaa sen hyvä ja hylätä huonon. Saa kritisoida ja tuoda omia ajatuksia esille. Luen aika paljon Raamattua ja kommentaareja ja rukoilen, minusta se on antoisaa ja mielenkiintoista puuhaa :)- dikduk
juhani1965 kirjoitti:
En minä kaikkea ymmärrä ja olen sen ensimmäisenä myöntämässä suorastaan käsi ojossa. Kirjoitan asioista siten kuten ne itse ymmärrän, näen ja koen Raamatun valossa. Itse pyrin pitämään Jumalan Sanaa asioiden mittana, näen että niin on kaikkein paras.
Kyseisestä kohdasta havaintoja: Ensinnäkin ihmiset alkoivat totetuttamaan omia aivoituksia, Jumalalta ei oltu kysytty neuvoa tornin rakentamiseen. "Kyllä minä tiedän kaiken parhaiten"-asenne eli jo siis silloin. Itse asiassa Jumala oli käskenyt "lisääntyä ja täyttää maan", eli he kieltäytyivät tekemästä kuten Jumala pyysi. Myöskään Jumalalle ei haluttu antaa kunniaa ja nimeä kaupungista vaan haluttiin tehdä oma nimi suureksi. Myös torni oli ilmeisesti ns.zikkurat torni jonka huipulla palvottiin taivaankappaleita,kuuta ja aurinkoa, mutta ei Jumalaa.
Ei nämä minun havainnot ja kirjoitukset ole "kiveen hakattuja", niistä saa ottaa sen hyvä ja hylätä huonon. Saa kritisoida ja tuoda omia ajatuksia esille. Luen aika paljon Raamattua ja kommentaareja ja rukoilen, minusta se on antoisaa ja mielenkiintoista puuhaa :)Mitähän Juhani mahdat tarkoittaa, keneltä jumalalta sumerilaiset tai babylonialaiset olisivat voineet kysyä zikkuratin pystytyslupaa? Temppelithän olivat nimenomaan heidän jumaliensa kunnioittamiseksi. Mikä myöhempi uskonto heidän olisi pitänyt tuntea?
Todennäköisesti ihmiset tuohon aikaan lisääntyivät minkä kerkisivät ,lapsikuolleisuus oli niiin suurta että lapsia oli saatavakin useampia jotta voi olla varma että edes joku kasvoi aikuiseksi .Tuon ajan uskonnoista ei tietääkseni mikään silti käskenyt "täyttämään maata" . dikduk kirjoitti:
Mitähän Juhani mahdat tarkoittaa, keneltä jumalalta sumerilaiset tai babylonialaiset olisivat voineet kysyä zikkuratin pystytyslupaa? Temppelithän olivat nimenomaan heidän jumaliensa kunnioittamiseksi. Mikä myöhempi uskonto heidän olisi pitänyt tuntea?
Todennäköisesti ihmiset tuohon aikaan lisääntyivät minkä kerkisivät ,lapsikuolleisuus oli niiin suurta että lapsia oli saatavakin useampia jotta voi olla varma että edes joku kasvoi aikuiseksi .Tuon ajan uskonnoista ei tietääkseni mikään silti käskenyt "täyttämään maata" .Jumala antoi ensimmäisille ihmisille käskyn "täyttääkää maa"(1.Moos.22). Tämä käsky uudistettiin Noaalle ja hänen huonekunnalle (1.Moos.9:1). Heistä haarautuivat kansat maan päälle.
- dikduk
juhani1965 kirjoitti:
Jumala antoi ensimmäisille ihmisille käskyn "täyttääkää maa"(1.Moos.22). Tämä käsky uudistettiin Noaalle ja hänen huonekunnalle (1.Moos.9:1). Heistä haarautuivat kansat maan päälle.
Eli otat tosina paratiisi-ja vedenpaisumustarinat. Mitä ikinä muinaiset israelilaiset tarinoivat tai lainasivat esim noilta zikkuratien rakentajilta on totta?
- body
Siitä hajoituksesta pitäisi oppia että TARVITSEMME VAIN YHDEN JA YHTEISEN KIELEN, sillä tämä kielten sekoitus on absurdia.
Se ei ole rikkautta, se kielten saastaa ja siitä pitää päästä pian eroon.
Maailmantalous on siinä mittakaavassa, että yksi yhteinen kieli olisi jo ehdottomuus. - Babylon
http://fi.wikipedia.org/wiki/Babylonin_torni
Ihminen yritti olla jumala, kuten tähäkin päivänä sitä yrittää..- Babylon
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nimrod_(Mesopotamia)
Baabelin tornin rakentaja / rakennuttaja Nooan pojanpojanpoika, Nimrod, joka halusi hyökätä suoraan taivasta vastaan. ?
- jippiihuhhuh
Jumala oli käskenyt ihmisten lisääntyä ja täyttää maan. Ihmiset halusivat asettua vain yhteen paikkaan ja he halusivat tehdä itselleen yhden nimen ja yhden kaupungin, jossa he asuisivat. Ilmeisesti Nimrodista olisi tehty paikan diktaattori.
Tornin oli todellakin tarkoitus ylettyä taivaaseen ja sen kautta haluttiin pitää yhteyttä pakanajumaliin. Tornin ylätasanteelta tehtiin tähtitaivashavaintoja ja siellä harjoitettiin pakanallisia rituaaleja. Torni liittyi siis kiinteästi riivaajien palvontaan. Jumalan oli pakko reagoida siihen jotenkin.
Torni korosti myös ihmisen valtaa ja taidokkuutta, se oli tavallaan humanistinen yritys, ihmistäkorottava pyrkimys. "Katsokaa kuinka taitavia ja mahtavia me olemmekaan, me emme tarvitse mitään Jumalaa, me pärjäämme omin nokkinemme." Siinä mielessä se muistutti nykyaikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta
Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark2417437Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue
Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää1393871Oppiiko vasemmistolaiset valehtelun jo kotonaan?
Sillä vasemmistolaiset/äärivasemmistolaiset valehtelee ja keksii asioita omasta päästään todella paljon. Esim. joku vas1172168- 401438
Olen väsynyt tähän
En osaa lopettaa ja koen huonoa omaatuntoa tästä. Kaikki on muutenkin turhaa ja tekemisesi sattuvat. Tunteita on vain hy261437- 331362
Minneapolisin tapauksesta hyvä video
Runoilijan auto oli poikittain tiellä ja kun poliisit lähestyivät sitä, runotyttö painoi reippaadti kaasua. Auto syöksäh3411190Miksi et voi tutustua minuun irl?
Vastaa yleisellä tasolla/ympäripyöreästi, jos pelkäät tunnistamisia.141992Milloin palaat
Odotan niin kauan kun vaan jaksan toivoa. Tiedät että sua jäi joku ikävöimään. ❤️23938Tiesitkö? Uusi Bachelor on raivannut tietään määrätietoisesti somessa, myös Böckermanin ex-rakas!
Arttu Kilpeläinen tuli julkisuuteen Pernilla Böckermanin rakkaana. Pariskunta päätyi eroon v. 2024. Ex-poliisi Kilpelä7907