Parhaat vinkit migreenin lääkkeettömään ehkäisyyn?

zuzupupu

Alkaa pikku hiljaa tulla korvista tämä migreenin sairastaminen. Aikaisemmin kohtauksia oli vain noin kerran kuussa, mutta viimeiset puoli vuotta niitä on olltu 1-4 kertaa viikossa.

Neurologi määräsi pari kk sitten betasalpaajan (Hypoloc) estolääkkeeksi. Se on ehkä hieman vähentänyt kohtausten intensiteettiä, eli yleensä pärjään säryn kanssa jos otan kipulääkkeen ajoissa. Pystyn käymään töissä jne, vaikka olo ei olekaan hyvä. Tarpeen mukaan otan myös täsmälääkkeen (Oriptan).

Haluaisin kuulla teiltä kootut vinkit migreeniin lääkkeettömään ehkäisyyn. Itselläni jotain vaikutusta voi olla seuraavilla:
- säännöllinen yöuni (valitettavasti tämä ei ole aina itsestä kiinni)
- säännöllinen ruokailu
- ei saunaa (nyyh)
- ei seksiä (arvatenkin en aina noudata tätä)
- ei vilkkuvia valoja

Mitä muuta kannattaisi kokeilla?

27

1398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • damselindistress30

      -ei voimakkaita hajuja
      -ei alkoholia,suklaata,karkkia tyhjään mahaan,banaania,tomaattia,sitrushedelmiä,gluteenia
      -kohtuullista liikunta hyvänä päivänä
      -rentoutuscd iltaisin
      -ei melua (korvatulpat kutsuille,elokuviin jne)
      -palleahengiyts
      - tietoinen niskan,hartioiden,kaulan,kasvojen rentouttaminen
      -ei stressiä (tää on kyl hankalin)
      -hierontaa (EI liian voimakasta)
      -rentouttavaa musiikkia rauhoittumiseen
      -ei itkemistä eikä kovaa nauramista eli vältä tunnekuohuja

      Näillä mennään...
      -

    • Rasvanen lehmänmaito

      ......................a, eikä ollut vatsa, eli suolisto sekaisin, jne.
      - Olette varmaankin kuulleet tämän mystisen lauseen, jonka on esittänyt laktoosi-intoleranssia tai migreeniä sairastava henkilö:
      “>>>>>>Kun käyn hakemassa suoraan maatilalta lehmän raakamaitoa niin voin juoda sitä ongelmitta, mutta kun ostan kaupasta meijeriltä tullutta maitoa, niin laktoosi- ja migreeni-ongelmat alkavat heti”.
      Eli syy mm laktoosi-intoleranssi- ja migreeni-ongelmiin on Probiootti bakteereiden puutteessa!

      Herää kysymys:
      - Mihin tarpeelliset Probiootti bakteerit sitten katoaa?

      Vastaus on yksinkertainen ja löytyy 1970-1980 luvuilta lähtien:
      - Vasta lypsetty raakamaito sisältää 2-tärkeintä Probiootti bakteeria 1.(1.)L-a ja 2.(3.)Bif.), jotka kuolevat kuumennettaessa maito yli 50 C-asteen(=pastörointi meijerillä) ja jäljelle jää vain rasvaan sitoutuneet Probiootti-bakteerit. ..................
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-kadonneiden-elamaa-yllapitavien-probiootti-bakteerienmhb-arvoitus-ja-homeiden-antibiootti/

      • ???

        Mistä sitten saa ostaa pastöroimatonta ja homogenoimatonta maitoa?


      • Maitoa

    • Apuja!

      ..........jatkuu. 6. Kysymys:
      - Mistä minä noita mhb.ta sitten saan jos en voi käyttää rasvaista maitoa esimerkiksi laktoosi-intoleranssi n ja/tai maitoallergia n takia?
      Vastaus:
      - *)On eräs poikkeus jolla toimenpiteellä saatat kestää maitotuotetta: Tee kotiviiliä suoraan maitotilalta haettuun raakamaitoon, jolloin 24-tunnin hapattamisen jälkeen viilissä oleva Probiootti-bakteeri määrä on 256-kertainen aloitustilanteeseen nähden. *) Varoitus: Tätä toimenpidettä et saa tehdä jos sinulla on anafylaksian (=vakava allerginen reaktio) vaara!

      - Jos et pysty käyttämään rasvaisia maito- ja/tai hapanmaito-tuotteita ollenkaan(katso edellinen kohta), niin ongelman voit ratkaista siten että syöt Probiootti-jauhekapseleita niin kauan (kuukausi–kuukausia!) että kestät maitotuotteita.
      - Saat mhb.t syömällä Probiootti-bakteereita kapselissa, jossa on kolme tärkeintä bakteeria 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteerit joiden saantisuositus on 3×2-miljardia bakteeria/vrk muut Probiootti bakteerit joita Probiootti(mhb)-tuote saa sisältää. Jatkuu........
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-usein-kysytty-probiootti-bakteereistamhb/


      Tuota ohjeistusta tarviit.
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-kolme-vaikutukseltaan-tarkeinta-probiootti-bakteeria-ovat-immuunipuolustuksen-perusta/mhb-maitohappobakteeri-jauhe-ja-jauhekapseli-tuotteet-suomioikeat-probiootti-bakteerit/

    • konsteja

      Niskan ja hartian alue kannattaa aina suojata vedolta, erityisesti yöaikaan.
      Lipallista hattua kannattaa käyttää silloin kun sataa räntää tai lunta ettei joudu silmiä siristelemään sateessa. Kaksi kertaa viikossa olisi hyvä käydä niskahartiahieronnassa jatkuvasti jos budjetti antaa mitenkään siihen mahdollisuutta tai vaihtoehtoisesti voi tietenkin pyytää jotakuta läheistä ihmistä hieromaan.

      • damselindistress30

        Samaiset lipalliset lakit ja lierihatut käyttöön myös kesällä ettei auringonvalo tee tepposia aurinkolasit. Pahin vedenpintaa pitkin
        loistava iltaaurinko; melkein kannattaa kääntyä selin...


    • 65465461

      Lisäaineet kuten natriumglutamaatti, aromivahvenne, hiivauute sekä erilaiset keinotekoiset makeutusaineet kuten aspartaami aiheuttaa migreeniä

    • no sun for me

      Joo, sama kohtalo ! Nyt oon ollut suurinpiiretein sisällä vankina omassa kodissani, tää kevätaurinko on niiiiiiiin persiestä. Pari viikkoa takana enenmpi / pahempi päiviä. Tympii ihan kympillä.
      Alkoi siitä kun olin mieskaverin luona ja edellisen päivän heiluin pihalla auringossa koirien kanssa,käytiin saunassa. Aarskalasit jäi kotiin. Aamulla sitten aurinko vilkkui puiden välistä kun ajettiin miun luo. Siitäpä lähti.
      Yhen kerran sen jälkeen koitin olla siellä vaan ei siitä mitään tullut , laatta lensi, vapisutti, maha sekasin. Onneksi mies ymmärtää etten pelleile ! Toi lääkkeet (maxalt rapitab, yöks, panadol voltaren) ja ämpäriä.

      Mulla auttaa jossain määrin piimä kohtauksien aikana. Lääkkeen otan vain jos on ihan pakko, se tekee vielä kehnomman olon.

      Nuo mitä luettelit , oon huomannut kanssa, samoin se ettei oikeastaan mitään lisäaineita, varsinkaan aspartaamia kannata vedellä.

      Säännöllinen elämänrytmi, säännöllisesti ruokaa (vaikka ees vähän), ei stressiä, ei hälinää. Kaupan kassajonossa on jännitystä ihan riittävästi.
      Ei niinkun tulis mieleenkään lähteä minnekkään yökerhoon jossa on peilipallot ja vilkkuvalot, pelkkä ajatuskin oksettaa.

      Mulla on koira ja sen lenkitän aamulla viideltä kun on vielä hämärää. Päivällä pikkulenkki ja illalla taas kun se auringon mollukka häippäsee.

      Kesällä, syksyllä ja talvella tämä ei oikeestaan ole ongelma mutta tämä kevätaurinko hangella... liikaa luxeja !

      • jsienvoi77

        Oon ollut nyt 5 viikkoa gluteenittomalla. Tulos: Helmikuussa 13 migreeniä,maaliskuussa 8. Mitäs tykkäätte? Aion jatkaa.


    • tuleva lähihoitsu

      Esitän itsekin kysymyksen: onko kukaan hankkinut itselleen Migra-Capia? Sitä huppua, jossa on viileät patruunat? En viitsisi ostaa kallista myssyä ilman, että joku migreenipotilas kehuu... kertokee siis please!

    • Migreenipotilas

      Sehän riippuu millainen migreeni sinulla on, johtuuko niska - hartialihaksista vaiko niskanikamista, hormooneista, ruoka tai juoma, stressi,? näitähän löytyy moneen lähtöön ja hoito sen mukainen.

    • näin on

      Niinpä niin , mistä sitten migreeni johtuu ? Tuntuu että koko aika pitäisi varoa milloin mitäkin . Jos esim. on hormooneista johtuva migreeni niin siihen ei kyllä auta nukkumiset, syönnit , ulkoilut , hieromiset tai muut konstit ja vielä kun lääkäritkin sen ymmärtäisivät .

    • migreenikko

      Espoosta löytyy Suomen ainoa lääkkeettömään migreeninhoitoon erikoistunut paikka. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen ja auttoi ainakin minulla:

      www.cranion.fi löytyy enemmän tietoa :)

    • kallista on

      Onhan se kiva tuollainen paikka kun olisi vielä varaa käydä siellä , katselin hintoja ja kallista on ? tosin asun niin kaukana ettei ole edes mahdollisuuttakaan , kaikki hoitopaikat ovat aina pääkaupunkiseudulla . Itseltäni meni rahaa kiropraktikolle joka väitti että kyllä migreeni katoaa mutta rahat menivät ja migreeni jäi .

    • Apu ilmaiseksi!!

      ..............jatkuu.
      -Aloin 9/2006 syömään po kolmea maitohappobakteeria jatkuvasti n.15 miljardia bakteeria/vrk ja jos olen väärässä, niin siinä menee korkeintaan henki ja jos olen oikeassa, niin tautini paranevat!
      - 3,5 >>>>kuukauden kuluttua parani laktoosi-intoleranssi ja migreeni,
      - 4 kuukauden kohdalla tapahtui jo ensimmäinen verenpainelääkityksen(=synteettinen) vähentäminen. Tämä verenpaineen normalisoitumisen nopeus yllätti minut täysin.
      - 8,5 kuukauden kuluttua verenpaineeni normalisoitui kokonaan!
      - Reilun vuoden kuluttua veriarvoni/rasva-arvoineen olivat normaalit, jolloin lopetin kaikkien synteettisten-lääkkeiden syönnin ja jatkoin ainoastaan L-a, L-b ja Bif bakteerien syöntiä!
      - Sellainen jännä ilmiö tapahtui ja tapahtuu koko ajan: Hiukseni alkoivat tummumaan!
      Eli testasin itse ensin näiden bakteereiden turvallisuuden ennen kuin uskalsin tehdä testejä ulkopuolisilla henkilöillä!
      Potilastesteissä palaute oli 100%.sti positiivista silloin kun Probiootti-bakteerien käytössä ei oltu tehty virheitä!
      Huomioi tämä:
      - Verenpainetautia sairastava. Kun rupeat syömään mhb.ta päivittäin, niin seuraa verenpainettasi viikottain ja kun verenpaineet normalisoituvat pikkuhiljaa, niin vähennä synteettistä verenpaine-lääkitystä portaittain lääkärisi valvonnassa.
      Huom!!! Älä lopeta verenpainelääkitystä kerralla-koska se aiheuttaa hengenvaarallisen tilan!

      Tehosessio=Suuret bakteeri määrät=30…60…90miljardia bakteeria/kerralla!

      Syyskuu 2009 Jatkuu........
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=34

      Ohjeistus mhb.n maailmaan:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=67

      • niiiiiiin?

        Antakaa selvät ohjeet mitä pitää ostaa ja mitä saa syödä ja mistä niitä saa ostaa, niin pääsee meikäläinen heti kokeilemaan.


      • Käyttökelpoiset mhb
        niiiiiiin? kirjoitti:

        Antakaa selvät ohjeet mitä pitää ostaa ja mitä saa syödä ja mistä niitä saa ostaa, niin pääsee meikäläinen heti kokeilemaan.

        jauhetuotteet listattuna tietoineen:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=24


    • pöö79

      Minulla alkoi stressin ja elämänmuutosten takia olla migreeniä tai jännityspäänsärkyä heti aamusta, monta kertaa viikossa. Tänä keväänä tuli mitta täyteen ja näillä ohjeilla on migreeni pysynyt poissa:
      - Ei sokeria, melkein kaikki tuotteet sisältävät sokeria jossain lisätyssä muodossa, joten ostaa maustamattomia tuotteita (jos on pakko jotain joskus käyttää makeutukseen esim leivonnassa, niin käytän intiaanisokeria tai raakaruokosokeria, jotka eivät heiluta niin paljon verensokeria kuin tavallinen sokeri. Mutta tätäkin maltilla, ja mieluiten esim. aterian jälkeen) Muuten riittävää makeutta saa hedelmistä ja kuivatuista hedelmistä, joihin ei ole lisätty sokeria.
      -Ei gluteeniviljoja (Syön täyskauraleipää ja puuroa, jossa ei ole muita viljoja tai gluteenittomia, tosin niistä täytyy ottaa huomioon, ettei ne valkoiset jauhot ole myöskään kovin terveellisiä)
      -Ei lisättyjä natriumglutamaatteja (esim. sipseissä ja mausteseoksissa)
      -Ei sianlihaa, banaania, eikä sitrushedelmiä.
      -Ei viinaksia, eikä tupakkaa.
      -Lisää rentouttavaa liikuntaa.
      -Riittävä uni, muttei yli 9h.

      Tässä pähkinänkuoressa mulla toimivat vinkit. Sitten jos hormonaalisista syistä kuitenkin päätä meinaa särkeä, otan Ibuxin rapidin ja beetasalbaajaa pienen annoksen.

      Kannattaa kokeilla tätä.

    • Terhi87

      Taipumus saada migreenikohtauksia kyllä on ja pysyy. Ei ole kirpraktikko ollut ajantasalla asiasta mutta hehän ovatkin rangan asiantuntijoita eivät migreenin.

    • etsivät löytää?

      Sauna ja reipas liikuntakin käy monille, kun huolehtii neste- ja suolatasapainosta.

      Akupunktio, vyöhyketerapia, kalevalainen jäsenkorjaus, reiki jne kannattaa kokeilla.

      Pilates ja muut hyvää ryhtiä tukevat liikuntamuodot. Rentouttava liikunta: itämainen tanssi, melonta yms.

      Ei tupakkaa, ei lakritsaa.

      Suositeltavaa: avantouinti.

    • Terhi87

      Kaikki liikunta on sinällään positiivista mutta jos hermosto on kauhean ärtynyt ja lihakset todella tukossa kuten ne migreenikoilla pelkästään taudin takia usein ovat, tulisi siinä kohtaa välttää pitkäkestoisia syvävenytyksiä, koska ne ärsyttävät hermostoa.

    • vempula89

      Itselläni auttoi akupunktio pidentämään kohtausten väliä ja voimakkuutta, tyyristähän tuo toki on, mutta ainakin kohdallani tehokas! Kun arvauskeskuslääkärin määräämät B-salpaajat ja täsmälääkkeet tulivat hoitajalleni selville ehdotti hän kaikkien lääkkeiden poisjättämistä. Ehdoton ei hormonaaliselle ehkäisylle(!!!) ja estolääkkeet pois. Hoitokertoja on vuodessa kertynyt varmaan 10-15, mikä ei minun kohdallani riitä, mutta eipä riitä rahatkaan. Jos akupunktiosta en itse saa enää apua, kokeilen kyllä ainakin vyöhyketerapiaa ja erikoishermoratahierontaa.

      Elämäntapamuutoksilla tosiaan saa varmasti parhaiten tuloksia ja itsekuria pitäisi sen suhteen itsekin kasvattaa. Vuorotyön jättämistä kannattaa harkita tosissaan, jos oikeasti on motivaatiota pitää itsensä terveenä. Alkaa sieppaamaan aika pahasti tuo panacodin vetely lärviin, kun säryt alkaa olemaan taas niin sietämättömiä, että haluais tajun menettää!

      Tsemppiä kaikille kanssakärsiville!

    • ohjeet ?

      Minkähän alan hoitaja se käskee jättää noin vain lääkkeet pois ? Kyllä monille auttaa esim. beetasalpaajat , tosin minulla laski verenpaine enkä voinut käyttää niitä ja täsmälääkkeet ovat tosi hyviä migreenissä esim. triptaanit miksi käyttää panacodia ? Jotenkin kun lukee näitä neuvoja niin tuntuu ettei mitään voi syödä eikä tehdä , koko elämä pitäisi olla pelkkää varomista . Eikös migreeni ole kuitenkin neurologinen sairaus ?

    • ei en ole hullu

      Laktoosi pienikin määrä aiheuttaa minulla migreenin. Ennen kuin tämän tajusin kärsin 3-6 migreenistä viikossa. Kamalaa aikaa. Nyt vain jos olen vahingossa nauttinut edellisenä päivänä vähänkin laktoosia saan 24h sisällä migreenin jonka voimakkuus on suoraan verrannollinen nautitun laktoosin määrään.

      Parasta että migreenit on selätetty vaikka kukaan ei tunnu uskovan asiaa... ihan sama.

    • Migreenikotar

      Kuulostaa varmaankin tyhmältä vinkiltä aluksi, mutta itse olen saanut vaivaani apua juomalla todella paljon vettä pitkin päivää! Osa päänsärystä johtuu kropan kuivumisesta ! Kannattaa kokeilla ! Ei mitään anna jos ei otakaan ! I

    • onnekas12344

      Mulla ainakin on löytynyt apu akupunktiosta. Käyn kerran kuukaudessa ja 37e kerta että on tuohon vielä varaa jopa työttömänä...

      Ennen söin beta-salpaajia, triptaaneja, rauhoittavia (!!!), sirdaludia, primperania, ketorinia... Kaikkee mahdollista.. Nyt en mitään, tai ehkä kerran 2 kuukaudessa yks lääke :) Migreeniä mulla on ollut yli 10 vuotta ja kunnallisella olen yrittänyt hoidattaa, siellä vaan lääkkeitä koko ajan lisää tunnettiin.

      Kannattaa kokeilla :)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe