Onko määräysten mukaista asentaa maadoittamattoman pistorasian (230 VAC) tilalle maadoitettu? Kojerasiassa ei ke-viä ole vaan ainoastaan vaihe ja nolla, on sen verran iäkäs kohde.
Onko ero laadussa vai missä, kun hintaero ABBn ja esimerkiksi Opalin pistorasioiden välillä on huomattava?
Maadoitettu/maadoittamaton pistorasia
82
7894
Vastaukset
- AT
Jos on niin iäkäs et on muutkin rasiat "nollattu" ni kyl käsittääkseni saa. Nollauksen näet siitä että jos rakennuksessa on muita maadoitettuja rasioita niin niissä sininen on vedetty suoraan suojamaan paikkaan ja jatkettu siitä vaseman puoliseen johtimeen.
Uusiin rakennuksiin ei saa nollata jos PEN on haarotettu jo kaapilla.- ammattilainen täällä
Älähän taas rautalangan vääntelijä jauha paskaaa, ei kysytty käsitystäsi kun sillä ei näissä hommissa ole painoarvoa pätkän vertaa. Ja sinistä ei todella vedetä mihinkään suojamaan paikkaan, jos kerran vasemmalla puolella on johdin niin vielä harvemmin.
Että eiköhän olisi parempi kun vetäytyisit palstalta kokonaan arvailemasta ja jatkat rautalangan taivutusta. - Käkkäräinen Tuomas
ammattilainen täällä kirjoitti:
Älähän taas rautalangan vääntelijä jauha paskaaa, ei kysytty käsitystäsi kun sillä ei näissä hommissa ole painoarvoa pätkän vertaa. Ja sinistä ei todella vedetä mihinkään suojamaan paikkaan, jos kerran vasemmalla puolella on johdin niin vielä harvemmin.
Että eiköhän olisi parempi kun vetäytyisit palstalta kokonaan arvailemasta ja jatkat rautalangan taivutusta.Muka "ammattilainen" meuhkaa ja kiroilee, mutta ei pysty kirjoittamaan, miten kytkennät sitten oikeesti pitäisi tehdä?
- AT
Että eiköhän olisi parempi kun vetäytyisit palstalta kokonaan arvailemasta ja jatkat rautalangan taivutusta.Eiks se sininen nimenomaa vedetä ekaks siihen kevin paikalle sen takii et jos jotenki kummassa irtois ni olis todennäkösemmin suojamaa tallella ku nolla.
En nyt muista mistä kyseinen irtotieto on tarttunut enkä näe suurtakaan merkitystä asialla, käytännössä nähnyt molemmin päin..
Tosta 4m säännöstä ei oo ollut rautalangantaivutuskoulussa mitään mainintaa. - Toinen ammattilainen
Käkkäräinen Tuomas kirjoitti:
Muka "ammattilainen" meuhkaa ja kiroilee, mutta ei pysty kirjoittamaan, miten kytkennät sitten oikeesti pitäisi tehdä?
No niin Tuomas, ei ollut "sinullakaan" mitään asiaa, varmaan sinulle täysin vieras aihe. Ammattilainen sentään kehoitti maallikkoa puuttumasta asiaan joka ei noita virheitä säästele.
- Palkokasvejako?
Toinen ammattilainen kirjoitti:
No niin Tuomas, ei ollut "sinullakaan" mitään asiaa, varmaan sinulle täysin vieras aihe. Ammattilainen sentään kehoitti maallikkoa puuttumasta asiaan joka ei noita virheitä säästele.
Niin, se näkyy selvästi täällä, että ohjeita ei saa eikä oikea tietoa jaeta. Nämä "ammattilaiset" niin mustasukkaisesti panttaavat tietoa, silläkin uhalla, että kotitarveasentjat joka tapauksessa tekevät niitä sähkötöitä. Eikö olisi parempi edes pikkusen opastaa, sen sijaan että käytetään törkeää kieltä?
Se minulla niinkuin tässä asiana, jos et sitä tajunnut. Siinä oli lauseen lopussa kysymysmerkki, se tarkoittaa että joku kysyy ja joku asiallinen toivottavasti vastaa.
- HuhHuh
Saahan päättyvän pistorasian vieläkin nollata.
- Out of legal
Eipä saa
- Seka-asennusko
Jos vaihdat maadoitetut rasiat, niin olisi syytä vetää se kevikin sinne.
Toisekseen maadoittamattomia ja maadoitettuja asennuksia ei saa asentaa sekaisin. Aiemmin oli muistaakseni 4 m vähimmäisetäisyys tälläisten välillä, joku voisi katsoa mikä on nykysääntö tai sovellusohje (D1ssä?). - mietaas
Kait päättyvän saa vielä nollata. Ennen oli se neljän metrin sääntö, niinku joku mainitsikin. Laaduissa on eroa. Itse asentaneena joskus käteen tuli halvalla ostettu pistorasia, niin meinas käsiin jo hajota. Jotkut on aivan hengenvaarallisia. Tuli mieleen silloin, että kinderin yllätysmunista saa samanlaisia. En usko kuitenkaan että nimi sanoo mitään laadusta.
- asianydin
Taas puhutaan asian vierestä. Maadoitettu pistorasia vaaditaan aina vaarallisissa käyttöolosuhteissa. Maadoitettu voi olla joko rasiassa nollattu, jos se ei ole ketjutettu toiselle rasialle tai kytketty 3 johdolla. Nykyisin 3 johdon systeemi.
Maadoitetun pistorasian saa tietysti asentaa vaarattomiiin käyttöolosuhteisiin, mutta silloin kaikki saman tilan pistorasiat on vaihdettava maadoitetuiksi. - mietaas
asianydin kirjoitti:
Taas puhutaan asian vierestä. Maadoitettu pistorasia vaaditaan aina vaarallisissa käyttöolosuhteissa. Maadoitettu voi olla joko rasiassa nollattu, jos se ei ole ketjutettu toiselle rasialle tai kytketty 3 johdolla. Nykyisin 3 johdon systeemi.
Maadoitetun pistorasian saa tietysti asentaa vaarattomiiin käyttöolosuhteisiin, mutta silloin kaikki saman tilan pistorasiat on vaihdettava maadoitetuiksi.Kuivis tilois mitään väliä. No kait ton sanoo maalaisjärkikin että maadotus pitää olla ulkona ja märissä tiloissa, jos itestään välittää ja kanssaihmisistä. Höh kolmen johdon systeemi? Meinaaksä et, nolla, vaihe ja suojamaa pitää kaikki tuoda omissa johdoissa? No ny aloin minäkin saivarteleen, kun muutki sitä tekee.
- mietaas
asianydin kirjoitti:
Maadoitetun pistorasian saa tietysti asentaa vaarattomiiin käyttöolosuhteisiin, mutta silloin kaikki saman tilan pistorasiat on vaihdettava maadoitetuiksi.Tää on kyllä hyvä palsta. Nyt AT mukaan kehiin ja rautalanka mukaan. Mukava lukee juttuja kun itse tiedän tasantarkkaa miten pitää tehdä.
- brwqplohty
mietaas kirjoitti:
Kuivis tilois mitään väliä. No kait ton sanoo maalaisjärkikin että maadotus pitää olla ulkona ja märissä tiloissa, jos itestään välittää ja kanssaihmisistä. Höh kolmen johdon systeemi? Meinaaksä et, nolla, vaihe ja suojamaa pitää kaikki tuoda omissa johdoissa? No ny aloin minäkin saivarteleen, kun muutki sitä tekee.
Voi hyvää päivää. Näin se vaan menee, kolmella johdolla. Ja joka paikassa on käytettävä maadoitettuja rasioita, onko enää muita edes myytävänä? Maalaisjärki ei sähköasennuksissa riitä, täytyy tietää myös säännökset.
- Rautalankasilmukka
mietaas kirjoitti:
Tää on kyllä hyvä palsta. Nyt AT mukaan kehiin ja rautalanka mukaan. Mukava lukee juttuja kun itse tiedän tasantarkkaa miten pitää tehdä.
Tämä on kyllä hyvä palsta. "itse tiedän tasantarkkaa miten pitää tehdä" Mutta katsot aiheelliseksi pitää sen tiedon itselläs? Taikka sitten et tiedä, kunhan vaan kehuskelet?
- rautalankaako
Rautalankasilmukka kirjoitti:
Tämä on kyllä hyvä palsta. "itse tiedän tasantarkkaa miten pitää tehdä" Mutta katsot aiheelliseksi pitää sen tiedon itselläs? Taikka sitten et tiedä, kunhan vaan kehuskelet?
No lakien mukaan ei kait sais nollata. Mutta en tiedä ketään ihmistä enkä eläintä joka olisi kuollut nollaamisen takia. Itse olen kanssa sitä mieltä, että parempi on vetää pistorasiaan suojamaa, mutta vanhoissa asennuksissa oli tuommoinen tapa.
Itse asun -38 vuonna rakennetussa talossa ja kaikki rasiat on nollattu. Eli maadoitusta ei ole ja sen huomaa varsinkin tietokoneessa kun laittaa usb-väylään jotain kiinni ja toisella kädellä pitää pc:stä kiinni ni aika hyvin huomaa sen värinän. - ammattilainen täällä
rautalankaako kirjoitti:
No lakien mukaan ei kait sais nollata. Mutta en tiedä ketään ihmistä enkä eläintä joka olisi kuollut nollaamisen takia. Itse olen kanssa sitä mieltä, että parempi on vetää pistorasiaan suojamaa, mutta vanhoissa asennuksissa oli tuommoinen tapa.
Itse asun -38 vuonna rakennetussa talossa ja kaikki rasiat on nollattu. Eli maadoitusta ei ole ja sen huomaa varsinkin tietokoneessa kun laittaa usb-väylään jotain kiinni ja toisella kädellä pitää pc:stä kiinni ni aika hyvin huomaa sen värinän.Voi tautinen taivas, kenellä on sellainen tornihärveli vielä, kannettava on tätäpäivää.
Ei ole ongelmaa mistä sähkö tulee. - Tornikone
Voi tautinen taivas, kenellä on sellainen tornihärveli vielä, kannettava on tätäpäivää.
Ei ole ongelmaa mistä sähkö tulee.Kenelle riittää ne tehottomat raahattavat...
- Harakiriasennus
rautalankaako kirjoitti:
Itse asun -38 vuonna rakennetussa talossa ja kaikki rasiat on nollattu. Eli maadoitusta ei ole ja sen huomaa varsinkin tietokoneessa kun laittaa usb-väylään jotain kiinni ja toisella kädellä pitää pc:stä kiinni ni aika hyvin huomaa sen värinän.Nykymääräysten mukaan pitäisi uusiin ja laajennuksiin asentaa usein vikavirtasuoja, sehän ei toimi välttämättä jos vikavirta kiertää sen nollauksen kautta takaisin nollajohtoon..., eli nollaukset on kivikautisia.
Ja syksyllä tulee uudet standardit, mikä laajentaa vvsn käyttöä.
Jo 30 v sitten ne nollaukset oli sallittu vain poikkeustapauksissa vanhoissa asennuksissa, joten tänä päivänä harakiriasentajien huttua. - AT
mietaas kirjoitti:
Tää on kyllä hyvä palsta. Nyt AT mukaan kehiin ja rautalanka mukaan. Mukava lukee juttuja kun itse tiedän tasantarkkaa miten pitää tehdä.
Ongelma tosissaan on että minä en. Katon miten muut on tehny ja teen samalla tavalla, välillä palaa auto, välillä koko talo. Täältähän niit määräyksii oppii ku lukee teidän keskustelua.
- Käkkäräinen T.
AT kirjoitti:
Ongelma tosissaan on että minä en. Katon miten muut on tehny ja teen samalla tavalla, välillä palaa auto, välillä koko talo. Täältähän niit määräyksii oppii ku lukee teidän keskustelua.
^ Ranet tekee kuinka tekee, kun ammatti-ihmiset panttaavat tietoa. Tuskin tätäkään foorumia miksikään viihdepalstaksi on tarkoitettu, mutta kun tietäjät kateuttaan salailevat tietoa niin palstan taso on mitä on.
- Halvalla kun
Käkkäräinen T. kirjoitti:
^ Ranet tekee kuinka tekee, kun ammatti-ihmiset panttaavat tietoa. Tuskin tätäkään foorumia miksikään viihdepalstaksi on tarkoitettu, mutta kun tietäjät kateuttaan salailevat tietoa niin palstan taso on mitä on.
"Ranella" ei ole oikeuksia tehdä sähkötöitä, joten tarviiko sitä opastaakkaan tekemään niitä virityksiä? Kun ei raaski tilata osaajaa, niin tuskin satsaa muutoinkaan määräysten mukaiseen asennukseen.
- jootaasmie
Voi tautinen taivas, kenellä on sellainen tornihärveli vielä, kannettava on tätäpäivää.
Ei ole ongelmaa mistä sähkö tulee.No taivaastako sun raahattavaan sähkö sitten tulee? Sitä paitti kannettava on eilispäivää parissa vuodessa. Tää mun torni on rakennettu 2005 ja pelittää varmaan paremmin ja on helpompi säätää.
- Käkkäräinen T.
Halvalla kun kirjoitti:
"Ranella" ei ole oikeuksia tehdä sähkötöitä, joten tarviiko sitä opastaakkaan tekemään niitä virityksiä? Kun ei raaski tilata osaajaa, niin tuskin satsaa muutoinkaan määräysten mukaiseen asennukseen.
Ranet tekee niitä kuitenkin. Asenteesi johtaa siihen, että Ranet tekee niitä väärin ja tappavat itsensä. Sitäkö sinä haluat?
- kainalokone
jootaasmie kirjoitti:
No taivaastako sun raahattavaan sähkö sitten tulee? Sitä paitti kannettava on eilispäivää parissa vuodessa. Tää mun torni on rakennettu 2005 ja pelittää varmaan paremmin ja on helpompi säätää.
Kivikaudellako elät, on helpompi säätää, heheheee.
Minun kannettavassa on triljoonabiljoonaa muistia ja käärmeen nopeus. Koneeni on ylihuomispäivää. Ja toimii aurinkokennolla. Mitään roikkia, pyh. - Sitähän sää kysyit
kainalokone kirjoitti:
Kivikaudellako elät, on helpompi säätää, heheheee.
Minun kannettavassa on triljoonabiljoonaa muistia ja käärmeen nopeus. Koneeni on ylihuomispäivää. Ja toimii aurinkokennolla. Mitään roikkia, pyh.Näin mää ajattelinkin sen sulla olevan.
- Enat
Ranet tekee niitä kuitenkin. Asenteesi johtaa siihen, että Ranet tekee niitä väärin ja tappavat itsensä. Sitäkö sinä haluat?
Jos vain tappaisivatkin itsensä, mutta kun loukkaavat tai tappavat todennäköisemmin sivullisia ja polttavat kiinteistöjä ja omaisuutta.
- tsktsk
rautalankaako kirjoitti:
Itse asun -38 vuonna rakennetussa talossa ja kaikki rasiat on nollattu. Eli maadoitusta ei ole ja sen huomaa varsinkin tietokoneessa kun laittaa usb-väylään jotain kiinni ja toisella kädellä pitää pc:stä kiinni ni aika hyvin huomaa sen värinän.Minä kyllä tiedän, isäntä oli nollannut vajan pistorasiat ja poikansa oli sitten vuokrannut henkilönostimen talon maalausta varten, ja oli sitten tarttunut nostimeen ja kuollut, kun olikin nollattu vaiheeseen.
- tietenkin...
brwqplohty kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Näin se vaan menee, kolmella johdolla. Ja joka paikassa on käytettävä maadoitettuja rasioita, onko enää muita edes myytävänä? Maalaisjärki ei sähköasennuksissa riitä, täytyy tietää myös säännökset.
"Ja joka paikassa on käytettävä maadoitettuja rasioita, onko enää muita edes myytävänä?"
Tottakai on. Täytyyhän vaurioitunut vanhan asennustavan mukainen maadoittamaton pistorasia täytyä pystyä uusimaan, ilman että tarvitsee käytännössä koko huoneen sähköjä laittaa uusiksi.
Ja miten sinä et muka tiedä, onko maadoittamattomia enää myytävänä, vaikka esität sähköalan ammattilaista puhumalla "säännöksistä" ja opastamalla "kolmen johdon" käytöstä"? - Kotitietokone
Ei ole ongelmaa mistä sähkö tulee."Kannettava on tätä päivää." Voi jestas sentään, ettei ihminen osaa enää ajatella, kuin omalta pieneltä näkökulmaltaan asioita. Kaikki sen ulkopuolella olevat asiat on suorastaan mahdottomia. Minulla ainakin on pöytäkone, ja tulee aina olemaankin. Uusin siihen vähän aikaa sitten emolevynkin. On minulla kannettavakin. Mutta silloin kun 24" näyttöä, käytän tätä pöytäkonetta. Kannettava on kyllä kätevä reissussa mukana :)
- ATK laitteet samaan
Voihan sen tehdä oikeinkin.Jos sen nollaat oikein niin ei siitä ole vaaraa enempää kuin lämmityspattereistakaan jotka on maissa.
- Harratelija sähkäri
Tässä yksi konsti miten nollaus tehdään pykälien mukaan.
Kojerasiassa liitetään tuleva nollajohto liitteimeen, mihin laitetaan myöskin sininen ja kevi, vaihejohtoon liitetään musta, nyt meillä on 3 johtoa, jotka voi liittää esim. 4.paikkaiseen pinnalliseen pistorasiaan ja ruuvata se alkuperäisen kojerasian ruuveilla seinään. Kojerasiasta tuli nyt jakorasia ja siellä suojamaan ja nollan yhdistäminen on sallittu.
Sähkömiehillä on kova pelko, että työt loppuvat jos kaikki osaavat tehdä heidän töitään.- Usko Eevertti
Ei sitä saa nollata enää missään rasiassakaan, koita nyt uskoa.
- miehätaas
Sähkömiehillä mitään pelkoo töitten loppumisesta. Niillä ei ole kun vastuu jos sählää jotain. Sähkömiehen ammatissa ei ole mitään ihmeellistä. Paitsi tietysti jos ei oo älliä niin ei sähkärinäkään voi olla kauaa. Kaikki alkaa koulusta.
- ex sähkäri
Usko Eevertti kirjoitti:
Ei sitä saa nollata enää missään rasiassakaan, koita nyt uskoa.
Kerropas miten kolmesta vaiheesta ja nollajohdosta tehdään maa, jos missään ei saa nollata. Yhteenkään asuntoon ei tule kevia verkosta, joten se nollaus tehdään sähkötaululla, siitä vaan käytetään toista nimeä.
- AT
ex sähkäri kirjoitti:
Kerropas miten kolmesta vaiheesta ja nollajohdosta tehdään maa, jos missään ei saa nollata. Yhteenkään asuntoon ei tule kevia verkosta, joten se nollaus tehdään sähkötaululla, siitä vaan käytetään toista nimeä.
Pannaan kaikki tietty nippuun ja sitten maihin, mitäs siinä kyselet.
- Pistorasia ryhmäjohd
ex sähkäri kirjoitti:
Nimenomaan ex, eli ennen oli ennen.
Älä sekoita pääkeskusta, suoraan esim. ilmajohtona tulevaa syöttöä ja potentiaalintasausta ryhmäjohtoihin.
Nykyasennuksissa (>20 v.) nolla ja suojamaa yhdistettään yhdessä (1) paikassa ja sen jälkeen niitä ei saa enää yhdistää, tämä on mittauksella voitava näyttää olevan kunnossa.
Tuoreemmissa asennuksissa tulee syöttö 5-johtimisena normaalitapauksessa, esim. vanhan kerrostaloasunnon ryhmäkeskuksen nousujohdosta saaneeraushommiin
http://www.reka.fi/products/reko/XMJ_450_Nousukaapeli
Eli entisen kahden piuhan sijasta tulee viisi (1 vaih. => 3 vaih.).
Jos pistorasian vaihdossa on kyse taloyhtiössä olevasta asunnosta, niin sille pitää hakea ja saada lupa sekä sen lisäksi voit joutua maksamaan taloyhtiän luvankäsittelystä ja asennuksen tarkastuksesta johtuvat kulut. - AT = AmmattiTaito
AT kirjoitti:
Nonii eihköhän oo aika rekistöröidä nimimerkki :D
AT kirjoitti:
Spede. :D AT on nykyjää --->
- tosi hämäävä
megger kirjoitti:
Spede. :D AT on nykyjää --->
Et sitten hämäävämpää keksinyt, et edes tiedä mitä megger tarkoittaa. Oletpa tosi urpo.
tosi hämäävä kirjoitti:
Et sitten hämäävämpää keksinyt, et edes tiedä mitä megger tarkoittaa. Oletpa tosi urpo.
Tiiämpä, jopa mitannutkin useita kertoja vaikka oma valikoimani rajoittuukin fluken skooppin. Sulle taitanut näissä pistorasia-asennuksissa riittää ihan tarjoustalomittarin alueet.
tutustuppa sinä puolestasi eläkepäivillä mikro-ohmimittariin kun meikä on nyt meggeri.- ammattilainen
megger kirjoitti:
Tiiämpä, jopa mitannutkin useita kertoja vaikka oma valikoimani rajoittuukin fluken skooppin. Sulle taitanut näissä pistorasia-asennuksissa riittää ihan tarjoustalomittarin alueet.
tutustuppa sinä puolestasi eläkepäivillä mikro-ohmimittariin kun meikä on nyt meggeri.Tiedoksi että megger on tuotemerkki, tai mitäpä sillä tiedolla tekisitkään kun et muutenkaan kovin välkyltä vaikuta. Mutta minun repertuariini kuuluu eristysvastusmittareita aina 5000VDC asti, myös megger-merkkisiä. Löytyy myös Fluken 1587-malli joka on vain 1000VDC.
No mitäpä minä näitä erittelemään, ne vaan kuuluu ammattilaisen valikoimiin.
Sinusta ei sellaista ikävä kyllä onneksi tule joten yritä vaan viihtyä rautalanka vyyhtesi parissa ja unohda sähköalan vaativat testaukset ja mittaukset. Sinusta ei ole meidän ammattilaisten joukkoon. - amatööri
ammattilainen kirjoitti:
Tiedoksi että megger on tuotemerkki, tai mitäpä sillä tiedolla tekisitkään kun et muutenkaan kovin välkyltä vaikuta. Mutta minun repertuariini kuuluu eristysvastusmittareita aina 5000VDC asti, myös megger-merkkisiä. Löytyy myös Fluken 1587-malli joka on vain 1000VDC.
No mitäpä minä näitä erittelemään, ne vaan kuuluu ammattilaisen valikoimiin.
Sinusta ei sellaista ikävä kyllä onneksi tule joten yritä vaan viihtyä rautalanka vyyhtesi parissa ja unohda sähköalan vaativat testaukset ja mittaukset. Sinusta ei ole meidän ammattilaisten joukkoon.ompa tosi vaativaa mitata kytkentäkaapelin ja rungon väliltä ja odottaa x-aika, ehkä tuntuu vaativalle kun näit meggerin tietsikan ruudulta mut ei se muutaman kerran jälkeen oo.
Mut hyvä jos pistorasian asennustyö tuntuu haastavalle kun sitä olet nyt elämäsi tehnyt. Googleta seuraavaksi se mikro-ohmivekotin sitä ei kytketäkkään samalla tavalla, autan tarvittaessa jos et ite keksi. - ammattilainen
amatööri kirjoitti:
ompa tosi vaativaa mitata kytkentäkaapelin ja rungon väliltä ja odottaa x-aika, ehkä tuntuu vaativalle kun näit meggerin tietsikan ruudulta mut ei se muutaman kerran jälkeen oo.
Mut hyvä jos pistorasian asennustyö tuntuu haastavalle kun sitä olet nyt elämäsi tehnyt. Googleta seuraavaksi se mikro-ohmivekotin sitä ei kytketäkkään samalla tavalla, autan tarvittaessa jos et ite keksi.Ei se vaativuus aina pelkkää mittausta ole, suurin osa ajasta menee hätistellessä amatöörejä ja muita poropeukaloita pois vaikutusalueelta. Jonkin kaapelin mittaaminen on jokapäiväistä puuhaa mutta sitten 11kilovoltin kojeistot ja generaattorit ovatkin eri juttu, muuntajat sekä moottorigeneraattorit mukaan lukien.
Turha tietenkin selostaa sen tarkemmin kun ette kuitenkaan ymmärrä mitään.
Mutta erittäin tuttua hommaa kun sitä on useamman vuosikymmenen tehnyt.
Kumma kun tänne palstalle ilmestyy aika-ajoin kaltaisiasi amatööriuupeloita joilla ei ole minkäänlaista käsitystä esim sähkön vaaroista eikä testausmenetelmistä, mm juurikin eristysvastusmittaukset ja sen tarkoitus. Joten olkaapas nyt pennut vaan siellä legojenne parissa. - Amatööri
ammattilainen kirjoitti:
Ei se vaativuus aina pelkkää mittausta ole, suurin osa ajasta menee hätistellessä amatöörejä ja muita poropeukaloita pois vaikutusalueelta. Jonkin kaapelin mittaaminen on jokapäiväistä puuhaa mutta sitten 11kilovoltin kojeistot ja generaattorit ovatkin eri juttu, muuntajat sekä moottorigeneraattorit mukaan lukien.
Turha tietenkin selostaa sen tarkemmin kun ette kuitenkaan ymmärrä mitään.
Mutta erittäin tuttua hommaa kun sitä on useamman vuosikymmenen tehnyt.
Kumma kun tänne palstalle ilmestyy aika-ajoin kaltaisiasi amatööriuupeloita joilla ei ole minkäänlaista käsitystä esim sähkön vaaroista eikä testausmenetelmistä, mm juurikin eristysvastusmittaukset ja sen tarkoitus. Joten olkaapas nyt pennut vaan siellä legojenne parissa.Jees, amatööreille onkin kiva pelotella kuinka eristysvastusmittarista lähtee 5000v jännite ja hiernosti laskea sille läpimenovira ihmiselle ja kertoa että 30ma tappaa (tietysti aina ja heti) Aivan sama asia ku 4000kv linjasto vai 400kv sekö oli, ihan sama ku ei tajuu kumminkaan kuhan kuulostaa hienolta ja tunnet olevasi tärkee
Luottaen samalla siihen että kukaan ei tajua etta laitteessa kulkee tyyliin nanoamppeereita.
Sit samalla ite selität tällä pastalla jostain johdannaistista, verkon selektiivisyydestä sun muusta paskasta mikä ei sähköön liity mutta samalla ja ehdotat maalikkoa kytkemään suojamaan jompaan kumpaan johtimeen, ompa hyvää huumoria. - kissan nahka
Amatööri kirjoitti:
Jees, amatööreille onkin kiva pelotella kuinka eristysvastusmittarista lähtee 5000v jännite ja hiernosti laskea sille läpimenovira ihmiselle ja kertoa että 30ma tappaa (tietysti aina ja heti) Aivan sama asia ku 4000kv linjasto vai 400kv sekö oli, ihan sama ku ei tajuu kumminkaan kuhan kuulostaa hienolta ja tunnet olevasi tärkee
Luottaen samalla siihen että kukaan ei tajua etta laitteessa kulkee tyyliin nanoamppeereita.
Sit samalla ite selität tällä pastalla jostain johdannaistista, verkon selektiivisyydestä sun muusta paskasta mikä ei sähköön liity mutta samalla ja ehdotat maalikkoa kytkemään suojamaan jompaan kumpaan johtimeen, ompa hyvää huumoria.Kissannahka sähkö tästä vielä puuttuu
- ammattilainen
Amatööri kirjoitti:
Jees, amatööreille onkin kiva pelotella kuinka eristysvastusmittarista lähtee 5000v jännite ja hiernosti laskea sille läpimenovira ihmiselle ja kertoa että 30ma tappaa (tietysti aina ja heti) Aivan sama asia ku 4000kv linjasto vai 400kv sekö oli, ihan sama ku ei tajuu kumminkaan kuhan kuulostaa hienolta ja tunnet olevasi tärkee
Sit samalla ite selität tällä pastalla jostain johdannaistista, verkon selektiivisyydestä sun muusta paskasta mikä ei sähköön liity mutta samalla ja ehdotat maalikkoa kytkemään suojamaan jompaan kumpaan johtimeen, ompa hyvää huumoria.Mitähän sinäkin yrität noilla tyhjänpäiväisillä viesteillä kertoa, sitten kun ymmärrät jotain sähkösuureitten lyhenteistä edes jotain niin tule sitten hakemaan helpotusta oloosi, muutoin saat pitää herneen nokassasi. Ja mistähän johdannaisista ja suojamaista mahdat kertoa?????? Nyt ei oikein säteile, muutoin kylläkin.
- Amatööri
ammattilainen kirjoitti:
Mitähän sinäkin yrität noilla tyhjänpäiväisillä viesteillä kertoa, sitten kun ymmärrät jotain sähkösuureitten lyhenteistä edes jotain niin tule sitten hakemaan helpotusta oloosi, muutoin saat pitää herneen nokassasi. Ja mistähän johdannaisista ja suojamaista mahdat kertoa?????? Nyt ei oikein säteile, muutoin kylläkin.
kilot, megat, gigat, terat. loppuja en muista mut netishähän tarvittaessa selvii alaspäin millit mikrot ja nanot.
Toi viereinen gallup, mis oli jotiain kattolampun kytkentää, tunnistaa sanoista henkilön. Enneki selittäny selektiivisyydestä ja legoista sitä aikasemmin. - ammattilainen
Amatööri kirjoitti:
kilot, megat, gigat, terat. loppuja en muista mut netishähän tarvittaessa selvii alaspäin millit mikrot ja nanot.
Toi viereinen gallup, mis oli jotiain kattolampun kytkentää, tunnistaa sanoista henkilön. Enneki selittäny selektiivisyydestä ja legoista sitä aikasemmin.On sulla tenava puurot ja vellit sekaisin, menehän välillä äiskäsi luokse jospa se korjaisi housuihin tulleet. Huomenna sitten kerhoon opettelemaan piirtämistä ja uusia sanoja.
- huuli_pyäreenä
Pistorasia ryhmäjohd kirjoitti:
Nimenomaan ex, eli ennen oli ennen.
Älä sekoita pääkeskusta, suoraan esim. ilmajohtona tulevaa syöttöä ja potentiaalintasausta ryhmäjohtoihin.
Nykyasennuksissa (>20 v.) nolla ja suojamaa yhdistettään yhdessä (1) paikassa ja sen jälkeen niitä ei saa enää yhdistää, tämä on mittauksella voitava näyttää olevan kunnossa.
Tuoreemmissa asennuksissa tulee syöttö 5-johtimisena normaalitapauksessa, esim. vanhan kerrostaloasunnon ryhmäkeskuksen nousujohdosta saaneeraushommiin
http://www.reka.fi/products/reko/XMJ_450_Nousukaapeli
Eli entisen kahden piuhan sijasta tulee viisi (1 vaih. => 3 vaih.).
Jos pistorasian vaihdossa on kyse taloyhtiössä olevasta asunnosta, niin sille pitää hakea ja saada lupa sekä sen lisäksi voit joutua maksamaan taloyhtiän luvankäsittelystä ja asennuksen tarkastuksesta johtuvat kulut.aina vaan menee kauemmaksi aiheesta. Selitellään ja selitellään nykyasennuksen juttuja, nyt puhutaan jo ilmajohdoista vaikka piti puhua olohuoneen pistorasiasta. Mikähän tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
- Siksi kun
huuli_pyäreenä kirjoitti:
aina vaan menee kauemmaksi aiheesta. Selitellään ja selitellään nykyasennuksen juttuja, nyt puhutaan jo ilmajohdoista vaikka piti puhua olohuoneen pistorasiasta. Mikähän tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Eräs exä kävi selvittämään yllä keskuksien maadoituksia...
- Opastettu person.
Sähkömiehillä ei tosiaan ole pelkoa töiden loppumisesta, kun tätäkin palstaa lukee. Käykääpä muuten vilkaisemassa tukesin sivuilta kuolemaan johtaneista s-onnettomuuksista. On nämä väärät nollaukset aika ykkössijalla.
- grûnblom
Ja lista jatkuu kun nämä jahnukaiset eivät opasta vaikka tällä palstalla juurikin kysytään.
- mietaaskö
grûnblom kirjoitti:
Ja lista jatkuu kun nämä jahnukaiset eivät opasta vaikka tällä palstalla juurikin kysytään.
Tosi on joo et väärin nollattu ei oo hyvä. Tämän ketjun aloittaja tietää varmaan jo, että lain mukaan kiellettyä. Oikein tehtynä aivan on turvallinen samallaviisiin, kuin 50 luvullakin. Eli musta, ruskea, valkomusta, valkoinen, harmaa(joskus nollajohdin) ovat vaihejohtimia, eikä niitä nollata. Sininen ja Keltavihreä ovat naimisissa keskenään jo lähtömaassa eli keskuksen PEN-kiskossa tai suojamaakiskossa. Kevi johdin on tärkein. Johan se opetetaan koulussa sähköalan opiskelijalle.
- Taaskosie?
mietaaskö kirjoitti:
Tosi on joo et väärin nollattu ei oo hyvä. Tämän ketjun aloittaja tietää varmaan jo, että lain mukaan kiellettyä. Oikein tehtynä aivan on turvallinen samallaviisiin, kuin 50 luvullakin. Eli musta, ruskea, valkomusta, valkoinen, harmaa(joskus nollajohdin) ovat vaihejohtimia, eikä niitä nollata. Sininen ja Keltavihreä ovat naimisissa keskenään jo lähtömaassa eli keskuksen PEN-kiskossa tai suojamaakiskossa. Kevi johdin on tärkein. Johan se opetetaan koulussa sähköalan opiskelijalle.
Minun mielestäni nyt eksyttiin taas aiheesta. Alkuperäinen kysymyshän oli, saako sen 50-luvulla asennetun luokan 0 pistorasian korvata sukopistorasialla, ja millä edellytyksillä? Ei todellakaan ole siellä PEN-kiskoa sulaketaulussa. Opetaanko saneerauskohteita koulussa vaiko pelkästään uudisasennuksia?
- no mihin mie
Taaskosie? kirjoitti:
Minun mielestäni nyt eksyttiin taas aiheesta. Alkuperäinen kysymyshän oli, saako sen 50-luvulla asennetun luokan 0 pistorasian korvata sukopistorasialla, ja millä edellytyksillä? Ei todellakaan ole siellä PEN-kiskoa sulaketaulussa. Opetaanko saneerauskohteita koulussa vaiko pelkästään uudisasennuksia?
Tiedätkö insinoorri et ei se kisko tiedä mikä sen nimi on? Olen kuule joutunut sähköinsinöörejä opastaan töissä, kun eivät itse osaa. pen lyhennys tulee siitä et on nolla ja suojamaa samas kiskossa, sen verran teoriassa tiedät.
Oikeessa olet kyllä et se ei silloin ollut pen kisko vaan tyhmä nollakisko, siis vuonna kun isäs on syntyny.
No joo kuitenkin sinne survottiin kaikki siniset ja harmaat johtimet. Sitten alkoi tämä suojamaa kevi tuleen 80 luvulla ja sitten syntyi ongelmia kun nollakiskosta loppui sankaliittimet sekä kiskon pituus.
Ite vaan kuitenkin kuttun sitä pen kiskoksi ja kaikki muu pitää paikkaansa. - Älä sie kuule...
no mihin mie kirjoitti:
Tiedätkö insinoorri et ei se kisko tiedä mikä sen nimi on? Olen kuule joutunut sähköinsinöörejä opastaan töissä, kun eivät itse osaa. pen lyhennys tulee siitä et on nolla ja suojamaa samas kiskossa, sen verran teoriassa tiedät.
Oikeessa olet kyllä et se ei silloin ollut pen kisko vaan tyhmä nollakisko, siis vuonna kun isäs on syntyny.
No joo kuitenkin sinne survottiin kaikki siniset ja harmaat johtimet. Sitten alkoi tämä suojamaa kevi tuleen 80 luvulla ja sitten syntyi ongelmia kun nollakiskosta loppui sankaliittimet sekä kiskon pituus.
Ite vaan kuitenkin kuttun sitä pen kiskoksi ja kaikki muu pitää paikkaansa.Kas kun vastauksia tulee, mutta ei taito riitä vastata siihen asiaan mitä kysytään. Höpistään vaan olemattomia tyhmistä kiskoista ja tyhmistä insinoorreista.
- PEN ja N + PE
no mihin mie kirjoitti:
Ite vaan kuitenkin kuttun sitä pen kiskoksi ja kaikki muu pitää paikkaansa.On kaksi eri asiaa, jos keskuksessa on:
- PEN-kisko eli maadoitus ja nolla samoissa kiskoissa
- erilliset PE ja N-kiskot, olkoonkin samoissa eristetyissä pitimissä (TNS-järj.)
PEN kiskoa käytettiin aikanaan (TNC-järj.) ja jonkun aikaa vielä kun ryhmäjohdot olivat jo erikseen kevillä ja sinisellä (TNCS-järj.).
- ope...
Onko tosiaan niin, että vanhaan asuntoon ei saa lisättyä maadoitettua pistorasiaa vaihtamatta ryhmäkeskusta ja koko asunnon kaapeliontia?
Lukekaahan lapsoset oppikirjanne uudelleen, poikkeustapauksia on vaikka kuinka paljon.- Osaajia kehiin
Täällä on viidenlaisia kirjoittajia:
1. ammatti-ihmisiä, jotka kirjoittavat maallikolla vaikeaselkoista kieltä.
2. ammatti-ihmisiä, jotka kirjoittavat siten, että sen ymmärtää
3. ammattilaiksi itseään luulevat, jotka ovat vähän hajulla asiasta. Ovat yleensä omasta mielestäään parhaita asiantuntijoita. Oppiminen kesken ja kokemus hankkimatta.
4. läskiksi lyöjiä tai jopa tarkoituksella virheellisä ohjeita antavia
5. katkeroituneita tai muuten häiriintyneitä, joiden kirjouksista löytyy v***** ja p******
Yksinkertaisen vastauksen antaminen kysyjällä näyttää olevan vaikeaa. Keskitytään kirjoittamaan omanlaista sähkötekniikan oppikirjaa ja esittämään pätevää.
Suomalaiset eivät puhu eikä pussaa, mutta tälläinen itsensä totuttaminen näyttää kirvoittavan ihmiset henkiin.
Mielestäni "ope" kiteytti tilantean hyvin. Siinä on totuus. Ihmettelen miten itseään ammatilaisina pitävillä on näin hatarat tiedot näin yksinkertaisista asioista.
Kyllä Suomessa töitä piisaa, kun ainakin miljoona vanhaa tulppasulakekeskusta menee heti vaihtoon!
Keskittykää jatkossa antamaan oikea tieto kysymyksen ilmeisesti vakavissaan asettaneelle henkilölle.
Ps ilmeisesti ammattilaiset lukevat tätä palstaan vähän, koska heidän kirjoituksiaan ei paljon näy. Eivät tarvinne itselleen itsetunnon kohottamista.
- rr
Eli mitä häh!!
- Sähköhärö
Kumman pitkä ketju saatu nollauksesta taas aikaiseksi, eikä kovin monella tunnu tietoa olevan...
AT:n vastaus oli suht käypä aloittajan kysymykseen, jos on vanha talo ja toteutettu nollaluokan pistorasioilla, niin päättyvät pistorasiat saa nollata ja vaihtaa maadoitetuksi, jos on ketjutettuja pistorasioita, niin nollaus tapahtuu esim jakorasialla (tai vastaava tila), mistä otetaan (nollataan) maadoitus koko ketjuun.
Nollaluokankin pistorasioita saa lisätä, mutta samassa huoneessa ei saa olla eriluokan pistorasioita, jos pistorasiat eivät ole 4m:n etäisyydellä toisistaan.
Nollaussääntö on tarkastettu muutamilta valtuutetuilta tarkastajilta (Tukesin listalta). Ja tuossa jokunen kk sitten joutui tilaamaan tsim:n tekemään huoneistoon tarkastuksen, mihin oli mm. vaihdettu maadoitetut pistorasiat, mutta ei oltu nollattu (oli paljon muutakin häröä, mutta ei niistä sen enempää), niin tarkastajan suositus (nykyään vain viranomainen saa antaa määräyksiä) oli vaihtaa nollaluokkalaiset takaisin tai nollata jo vaihdetut pistorasiat.- Käkkäräinen T.
Tämä oli paras vastaus tähän saakka. Ja uskottavan oloinenkin vielä. Eikä kehuskele ammattilaisuudellaan kuten eräät.
- PEN=PE+N
Tämä oli paras vastaus tähän saakka. Ja uskottavan oloinenkin vielä. Eikä kehuskele ammattilaisuudellaan kuten eräät.
Lisää tarinaa kehiin:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/860110
eipä ole tuosta keskustelusta paljon viisastuttu.
Vielä tarkennus PE= keltavihreä suojajohdin, N=sininen nollajohdin. Molemmat tulevat erillisinä keskukselta/jakorasiasta, jos ketjutettu pistorasiaryhmä. Nollata saa edelleenkin yksittäisen pistorasian. Onko sininen sitten PEN johdin, kun pistorasia on nollattu, kysyn vilpittömästi. PEN kiskohan on kisko, johon liitetään sinisiä ja kevijohtimia. Nykyisin keskuksessa on erilliset PE ja N kiskot, niiden tarpeen varmaan kaikki ymmärävät.
- Sähköhärö
Kokeillaan lyhyesti "selkokielellä" vastata:
TN-C järjestelmässä oleva nollajohdin on PEN johdin, eli erillistä maadoitusjohdinta ei tule.
TN-S järjestelmässä on PEN johdin eriytetty erillisiksi PE (maadoitus) ja N (nolla) johtimiksi.
TN-C-S järjestelmä on näiden kahden yhdistelmä.
Jos maadoitus ja nolla on eriytetty toisistaan (TN-S) niitä ei saa enään yhdistää ja tämä katsotaan aina keskukselta eteenpäin (siis esim keskukselta pistorasiaan päin). Eli tässä tapauksessa nollaus ei ole sallittua, milloin nollasta tulisi taas se PEN johdin, mikä on määräysten vastaista.
Vanhemmissa rakennuksissa, niin kuin aloittajalla, asunto on TN-C järjestelmää, milloin nollajohdinta ja maata ei ole eriytetty, niin sinne pistorasiaan ei tule erillistä maadoitusta ja silloin saa nollata päättyvän pistorasian. Jos on ketjutettuja pistorasioita niin nollaus tulee tehdä jakorasiassa ja viedä maadoitus erillisenä jokaiselle pistorasialle ja silloin on on kyseessä TN-C-S järjestelmä (jakorasialle tulee edelleen PEN johdin ->TN-C ja uusitulle pistorasiaryhmälle vedetty se erillinen maadoitusjohdin ->TN-S)
Uusissa asennuksissa käytännössä tulee käyttää TN-S järjestelmää, TN-C järjestelmä myös mahdollinen, mutta PEN johtimen poikkipinta-ala tulee olla silloin vähintään 10mm2
Linjasaneerauksissa, kun sähkönousut uusitaan tulee hyvinkin usein vastaan TN-C-S järjestelmän käyttö, eli esim kph:n ja keittiön sähköt uusitaan nykystandardien mukaisiksi mutta muut huoneet jäävät vanhaan TN-C (PEN) järjestelmään ja tällöin tulee keskuksessa yhdistää nolla ja PE kiskot toisiinsa.
Tiedä nyt oliko tuo selkokielinen tai niin lyhytkään sepostus, mutta tolta hieman osviittaa järjestelmiin ja muutakin:
http://www.oamk.fi/~hannul/RAT_sahko/Sahkoturv_kuvina.pdf
http://www.leenakorpinen.fi/archive/svt_opus/7sahkoturvallisuus.pdf- Joko loppuu
Onpa pitkä tarina pistorasiasta, yli 60 viestiä ja tuossa toisessakin linkissä yli 25. Mitenköhän vaikeammat sähköasennusasiat hoituvat, kun näin yksinkertaista asiaa täytyy näin pitkään ja laajalti selvitellä.
Taitaa todelliset osaajat puuttua tältä palstalta. Tai onhan niitäkin, kuten viimeinen kirjoittaja.
Asennukset saavat olla asennusajankohtaisten määräystensä mukaisessa kunnossa, ja saavat jäädä sellaisiksi remonttien yhteydessäkin tietyssä tapauksissa. Sitäkin on täällä laajalti selvitettty.
Otataan esimerkki: aikanaan on asennettu pesukonelle oman sulakkeen taakse pistorasia. Se on nollattu rasiassa. Keskukselle lähtevää sinistä johdinta kutsutaan nyt PEN johtimeksi. Olohuoneen jakorasiasta tulee samanlainen sininen johdin, se on N johdin. Ammattihenkilö kyllä erottaa saman värisistä johtimista kumpi on PEN ja kumpi N. Tietysti sen loppupään pohjalta. Aikanaan niitä kutsuttiin nollajohtimiksi molempia, ja ne vietiin nollakiskoon, ei PEN kiskoon.
Näin se maailma muuttuu, mutta ohmin laki säilyy.
Mitä mahtaa tarkoittaa PE? Heikolla englannillani ymmärrän, että entisiä vaihejohtimia R,S ja T merkitään nykyisin L kirjaimella ja numerolla. Tuleeko L sanasta line ja N sanasta neutral. Jos näin on, niin mistä se PE tulee? - ammattilainen
Joko loppuu kirjoitti:
Onpa pitkä tarina pistorasiasta, yli 60 viestiä ja tuossa toisessakin linkissä yli 25. Mitenköhän vaikeammat sähköasennusasiat hoituvat, kun näin yksinkertaista asiaa täytyy näin pitkään ja laajalti selvitellä.
Taitaa todelliset osaajat puuttua tältä palstalta. Tai onhan niitäkin, kuten viimeinen kirjoittaja.
Asennukset saavat olla asennusajankohtaisten määräystensä mukaisessa kunnossa, ja saavat jäädä sellaisiksi remonttien yhteydessäkin tietyssä tapauksissa. Sitäkin on täällä laajalti selvitettty.
Otataan esimerkki: aikanaan on asennettu pesukonelle oman sulakkeen taakse pistorasia. Se on nollattu rasiassa. Keskukselle lähtevää sinistä johdinta kutsutaan nyt PEN johtimeksi. Olohuoneen jakorasiasta tulee samanlainen sininen johdin, se on N johdin. Ammattihenkilö kyllä erottaa saman värisistä johtimista kumpi on PEN ja kumpi N. Tietysti sen loppupään pohjalta. Aikanaan niitä kutsuttiin nollajohtimiksi molempia, ja ne vietiin nollakiskoon, ei PEN kiskoon.
Mitä mahtaa tarkoittaa PE? Heikolla englannillani ymmärrän, että entisiä vaihejohtimia R,S ja T merkitään nykyisin L kirjaimella ja numerolla. Tuleeko L sanasta line ja N sanasta neutral. Jos näin on, niin mistä se PE tulee?Tulisiko sanasta Potential Earth. Ihan noin niinkuin lonkalta vaan. Ammattini edellyttää kaikenlaisten lyhenteidenkin ymmärtämistä.
Joko loppuu kirjoitti:
Mitä mahtaa tarkoittaa PE? Heikolla englannillani ymmärrän, että entisiä vaihejohtimia R,S ja T merkitään nykyisin L kirjaimella ja numerolla. Tuleeko L sanasta line ja N sanasta neutral. Jos näin on, niin mistä se PE tulee?Luulin että se on Protective Earth mutta sen oon tainnu arvata taas..
- maaksi jälleen
megger kirjoitti:
Luulin että se on Protective Earth mutta sen oon tainnu arvata taas..
PE= potential earth=earth ground point in an elctrical circuit.
"maaksi sinä olet jälleen tuleman". Lopetetaanko tämä koko keskusteluketjukin tähän? - Hiekkaa arkulle.
maaksi jälleen kirjoitti:
PE= potential earth=earth ground point in an elctrical circuit.
"maaksi sinä olet jälleen tuleman". Lopetetaanko tämä koko keskusteluketjukin tähän?Protective earth. Siitä tule melko sanamukainen käännöskin: suojamaa. Aamen.
- Asentaja 77
EI ole luvallista. Sähköasennukset EIVÄT OLE yksinkertaiselle ihmisille suotavia.
JOS TEET KYSEISEN MUUTOKSEN NIIN SINÄ MUUTAT SILLOIN HUONEEN LUOKITUSTA.
Sähköturvallisuus määräyksistä saa tietoa.
ANTAA TEHTÄVÄN AMMILAISELLE, NIIN EI TEE MOKIA.
SIINÄ ON OMA JA MUIDEN TURVALLISUUS VAARASSA.- Asentaja 1177
Älä Kaaleppi huuda noin kovaa. Vain yksinkertaiset ihimiset kirjoittavat tikkukirjaimin.
- sähkö-rane
Pysy siis toistaiseksi poissa sähkötöistä ja opettele ensin vaikka yhdyssanat ala-asteen puolella.
- Täys tumpelo sähkäri
Jos tavallisen pistorasian tilalle laittaa maadoitetun, niin nollattaessa nollajohdin kytetään toiseen virta=nollakoskettimeen ja siitä pätkä suojakoskettimelle.Jos on paikkoja vain kahdelle johtimelle, niin ei voi edelleen ketjuttaa. Etäisyys maadoittamattomiin pistorasioihin on huomioitava, liki 4 metriä oltava matkaa, ovi katkaisee etäisyysvaatimuksen. Nollaaminen ei ole suositeltavaa, vaan uusi ryhmäjohto syytä asentaa.
- Tukka pystyssä
Ohmi kertaa käämi; pimeenä koko lääni
- miksiihmeessä?
miksi vain ryhmän viimeisen pistorasian saa nollata?
jos huoneessa kiertää myötäpäivää 4 pistorasiaa niin miksi saan nollata vain sen viimeisen????- Täksiköhän
Ketjutuksessa ei nollajohdon liittimeen mahtunut tai sai kytkeä vain 2 johdinta ja hiukan tyhmästi viimeisen sai nollata ja muille piti vetää suojamaajohto.Vanhoissa pistorasioissa ei ollut neljää johdinreikää nollalle. Joskus ennenvanhaan tehdyissä asennuksissa löytyy ketjutuksia kahdellakin johdolla. Joskus on hiukan fuskattu ja pantu liitin kojerasiaan ja siinä haaroitettu.
- Jatkaja
Nykyään ei saa vanhan asennuksen jatkoasennuksessa nollata viimeistäkään pistorasiaa.
- Käkkäräinen T.
Jatkaja kirjoitti:
Nykyään ei saa vanhan asennuksen jatkoasennuksessa nollata viimeistäkään pistorasiaa.
Oliko tässä ketjussa puhe jatkamisesta? Kysyttiin vaan miten maadoittamatomat rasiat voidaan vaihtaa maadoitettuihin.
- ohhohoijaa
No sehän tarkoittaa sitä ettei asennus saa jatkua esim.seuraavalle pistorasialle.Eli huoneessa kaikki pistorasiat on viimeisiä jos niistä ei lähdetä eteenpäin.Pistorasia ketjussa sen viimeisen saa nollata.Nollatussa pistorasiassa olevan laitteen vikaantuessa ei muihin pistorasioihin liitettyjen maadoitettujen laitteiden kuoreen tule vaarallista kosketusjännitettä.
- Ei nollausta
Lainaus SFS 6000 543.4.3:
" Kun tietystä asennuksen kohdasta lähtien käytetään erillisiä johtimia nolla- ja suojauskäyttöön, nollajohdinta ei
saa kytkeä mihinkään asennuksen maadoitettuun osaan (esim. PEN-johtimesta tulevaan suojajohtimeen)."- no mutta...
tässä on tietenkin sellainen juttu, että jos PE ja N on erotettu keskuksella, niin niitä ei sen jälkeen enään saa yhdistää. Kyseessä on silloin TN-S-järjetelmä. Sitä tarkoittaa tuo SFS6000 kohta.
Mutta vanhoissa taloissa PEN kulkee pistorasialle saakka, eli kysessä on TN-C-järjestelmä. Siis siinne ei mene nollaa vaan PEN. Kun PE ja N erotetaan pistorasialla, puhutaan "nollauksesta".
Tuollaisen (TN-C) saa nykyisinkin nollata, kunhan asentaa vikavirtasuojatun pistorasian. Nollaus tehdään vikavirtasuojan "etupuolella"...
Eli ensin kurkataan keskukseen, että onko siellä PE ja N kiskot vai pelkkä PEN. Jos pelkkä PEN, niin nollauksen voi tehdä, kun asentaa vikavirtasuojallisen pistorasian.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315836- 393842
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833333- 122778
- 292242
- 122197
- 1621906
- 181535
- 1051372
- 251263