Junarata Lohja - Helsinki

Juna, missä juna?

Milloin saadaan matkustajaliikenteelle suunnattu junarata Lohjan ja Helsingin välille, kun Lohjalta on kuitenkin työmatkaliikennettä Helsinkiin ja linja-autoyhteys on kovin hidas, junalla yli 50 minuutin matka tulisi kaksikolmasosaa nopammaksin. Milloin kaupunginvaltuusto ryhtyy painostamaan ratasuunnittelusta vastaavia tahoja?

21

3516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lintukala

      Sitten se junarata on varmaankin valmis kun nyt syntyneet ovat viiskymppisiä.

    • aika varma

      Homma on selvä kun siuntio liittyy lohjaan niin silloinhan "lohjalta" on junarata helsinkiin :)

    • stadilainen23

      Pysykää landepaukut lohjalla!

      • Tirskis

        Samoin voi myös sanoa helsinkiläisille, jotka suurimmaksi osaksi ovat savolaisia ja olisivat voineet pysyä siellä Savon kaskimailla. Valitettavasti savolaissukuiset helsinkiläiset usein löytävät tiensä Lohjalle. Virkkalaan eivät uskalla mennä, kun suomenruotsalaiset vyöryvät yli. ;)


      • syntynyt Stadissa

        Lohja kuuluu Helsingin työssäkäyntialueeseen. Näin on valtiovalta päättänyt. Jos ei lohjalainen suostu käymään Helsingissä töissä, ei se tietenkään pakko ole, mutta ei korvauksiakaan heru. Käytännössä monen on siis pakko käydä Stadissa töissä. Töihin vaan pitäisi päästä kohtuuajassa. Kaikkihan ei voi asua Helsingissä, kun ei siellä ole asuntoja kaikille. Työssäkäyntialue tarkoittaa juuri sitä että muualtakin kuin omasta kunnasta käydään töissä.

        Kuinka kauan muuten stadilainen 23 on asunut Stadissa? Itse olen entinen stadilainen, nykyinen lohjalainen ... ja käyn edelleen töissä Stadissa.


    • Ketä kiinnostaisi?

      Kaupunginvaltuustossa taitaa istua vaan sellaisia, jotka on itse Lohjalla töissä. Ei ne ymmärrä meidän ongelmia, jotka joudutaan istumaan aamut ja illat moottoritiellä ruuhkassa. Käytännössähän ruuhka-aikaan ei koskaan pääse töihin 50 minuutissa, vaan totuus on noin 1,5 tuntia yleensä. Tähän kun vielä lisää ajat, jotka menee kotoa pysäkille ja Kampista työpaikalle, niin julkisilla töissä käyntiin menee helposti pari tuntia suuntaansa.

      Aamulla kun lähtee 6.30 aikaan niin on illalla 18.30 aikaan kotona. Arki on sitä että käydään töissä vaan ja tullaan kotiin syömään ja nukkumaan. Lauantaina käydään kaupassa ja sunnuntaina tehdään viikon ruuat valmiiksi. Tämäkö muka on hyvää elämää omenapuun alla omakotitalossa?

    • Pasilassa töissä

      Wikipediasta voi lueskella ELSA-radan vaiheista jo 60 -luvusta lähtien. Ei voi kun ihmetellä miten tällaisen asian hoitamiseen on tuhrattu lähes yhden ihmisen ikä eikä mitään kunnon aikataulua edes ole saatu kyseisen radan rakentamiselle. Puhutaan kyllä ruuhkamaksuista ja muista autoiluun liittyvien verojen korottamisesta, mutta ei laiteta julkisia liikenneyhteyksiä kuntoon. Kyllä nämä asiat pitäisi pystyä hoitamaan ennen kun aletaan rankaisemaan siitä, että käy pääkaupunkiseudella töissä. Asian hoitamatta jättämisestä ei voi syytellä muita, kun surkeita päättäjiä. Nyt on Lohja yli 40 vuotta jo venannut. Onkohan toiset samanmoiset vielä edessä...

    • Ihmettelevä666

      Etsiskelin juna-aikatauluja Helsingistä Lohjalle tarkistettuani Google Mapsista että Lohjalle menee junarata. Mutta aikatauluja ei ole. Mikä tuo Lohjan asemalla näkyvä ratahäkkyrä on, jos ei kerran junarata? Tuskin sinne raitiovaunukaan menee?

      • Vanha_Kotka

        Lohjalla oli henkilöjunaliikennettä eli lättähattuja viimeksi vuonna 1983. Junalla pääsi kaksi kertaa päivässä (aamulla ja illalla) Hankoon ja Hyvinkäälle ja tietysti matkan varrella oleville asemille kuten Nummelaan ja Karjaalla. Jos vaihdoin Karjaalla junaa, pääsit ihan Turkuun saakka. Kaikki matkan varrella olleet asemarakennukset on myyty muihin tarkoituksiin vuosikymmeniä sitten.
        Uudempien suunnitelmiin voi tutustua osoitteessa www.tunninjuna.fi


      • Vanha_Kotka

        Lisään vielä, että niitä kiskoja pitkin on lähinnä kulkenut puutavaraa Kirkniemen Sapin tehtaalle, mutta kun VR hinnoitteli joku vuosi siten itsensä pilviin, niin aika hiljaista on kiskoilla ollut ja puutavara on kulkenut kumipyörillä. Tilanne voi kyllä muuttua nyt, kun VR:n monopoli Venäjän yhdysliikenteessä on purkautumassa. Meni jo vähän off the topic, huomasin.


    • puitavaanpirusti

      Oletkohan katsonut sitä Nummelan kautta kulkevaa rataa joka on käytössä tavaraliikenteellä, ei siinä matkustajia kulje.

    • koiiiiiiiiiiii

      VR ei ole tulevaisuutta jos uutiset pitää paikansa. Hintoja alennetaan. Mutta ei pääse kyytiin mistä haluaa ei mitään järkeä.Kuka matkustaa ensin väärään suuntaan 100 km että pääsee junaan. Pitäisi kulkea väli taxilla kun muuta kyytiä ei ole.Nyt lasketaan hintoja että eliitti pääsee edullisesti kun lomat alkaa joilla lomaa on.Opiskelijat joilta jo leikattiin leikataan tässäkin kohtaa kuin myös eläkeläiset. Hävetkää.

    • Satux

      Julkisuudessa on esitetty vuosi 2030 jolloin työt aloitettaisiin. Varaushan on olemassa, mutta kaikki riippuu siitä mikä päätös lopulta tehdään ja - ennenkaikkea - sattuuko silloin olemaan korkea- vai matalasuhdanne eli rahaa.

    • kolikon_nurja_puoli

      Ei se ELSA-radan tuleminen välttämättä mikään autuus ole. Jos joukkoliikenteen käyttäjämäärät eivät lisäänny, se tarkoittaa käytännössä varsin hyvin toimivien bussivuorojen vähenemistä.

      Itse kuljen 3-vuorotyössä Helsingissä, ja lähes joka työvuoroon pääsee bussilla ilman kohtuuttomia odotusaikoja. Myöhään illalla tai yöllä tosin jos missaa bussin, niin seuraavaa joutuu odottelemaan melkein tunnin. Bussipysäkki on molemmissa päissä kävelymatkan päässä työpaikasta / kotiovelta. Ruuhka-ajat tietenkin ovat ongelmallisia, mutta on niitä ruuhkia myös raiteilla, ja nimenomaan Helsingin päässä.

      Oleellista onkin, miten joukkoliikenne toimii, kun junarata on käytössä. Voi olla, että varsinainen Lohja-Helsinki matka-aika lyhenee, mutta miten käy kokonaismatka-ajan? Luultavasti suurempi osa työssäkäyvistä asuu ja työskentelee bussipysäkin lähellä kuin rautatieaseman lähellä. Kuinka paljon bussivuoroja lakkautetaan, ja pääseekö jatkossa julkisilla Helsinkiin esim. sunnuntaiksi 07:ään, tai takaisin kotiin arkena klo 01? Ja jos junalla pääseekin yöllä Lohjalle, niin pääseekö rautatieasemalta kotiin?

      • Hyjgbj

        Terveisiä täältä Helsingin keskustasta. Ensinäkin pääkaupunkiseudulla raideliikenne kaikissa muodoissaan on nopein tapa kulkea koska junan, metron ja raitiovaunun ei tarvitse väistää muuta liikennettä. Ruuhka-aikoina on myös enemmän kalustoa käytössä ja lyhyemmät vuorovälit. Täällä on myös esikaupunki/keskusta alueella pysäköiminen todella hankalaa ja kallista. Ymmärrän tuskasi koska juuri sinun työmatkareittisi muuttuu. Mutta Lohja-Helsinki välille mahtuu monta pysäkkiä ja on ajateltava kokonaisuutta. Juna on tehokkaampi ja ympäristöystävällisempi tapa liikkua kuin auto. Toivon, että juna tulee Lohjalle nopealla aikataululla.


      • Kolikon_toinen_puoli
        Hyjgbj kirjoitti:

        Terveisiä täältä Helsingin keskustasta. Ensinäkin pääkaupunkiseudulla raideliikenne kaikissa muodoissaan on nopein tapa kulkea koska junan, metron ja raitiovaunun ei tarvitse väistää muuta liikennettä. Ruuhka-aikoina on myös enemmän kalustoa käytössä ja lyhyemmät vuorovälit. Täällä on myös esikaupunki/keskusta alueella pysäköiminen todella hankalaa ja kallista. Ymmärrän tuskasi koska juuri sinun työmatkareittisi muuttuu. Mutta Lohja-Helsinki välille mahtuu monta pysäkkiä ja on ajateltava kokonaisuutta. Juna on tehokkaampi ja ympäristöystävällisempi tapa liikkua kuin auto. Toivon, että juna tulee Lohjalle nopealla aikataululla.

        Olen itsekin asunut Helsingin keskustassa; Punavuori, Kamppi, Etu-Töölö ja Ruoholahti (vaikka se ei enää keskustaa olekaan), joten on itselläkin kokemusta toimivasta joukkoliikenteestä.

        Tosin todettakoon, että raitiovaunuliikenne on erittäin haavoittuvainen muun liikenteen aiheuttamille ruuhkille (erityisesti talvella kun kadunvarsipysäköinti saattaa lumen takia kaventuneiden ajoväylien takia tukkia sporan reitin pitkiksi ajoiksi). Muutenkin raitiovaunut kulkevat suurelta osin ajoneuvoliikenteen seassa, ollen alttiina ruuhkille siinä uin autotkin. Samoin junaliikenne (myös paikallisjunat) on hyvin haavoittuvaista kaikenlaisille häiriöille, erityisesti kun sataa lunta. Mutta on totta, että metro toimii hyvin - tai on toiminut tähän saakka; en tiedä mitä automatisointi vaikuttaa toimivuuteen..

        Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään minun työmatkareitistäni. On selvää, että junan pysäkit ovat harvemmassa kuin linja-auton, joten junan käyttäminen muuttaisi aika monen työmatkoja, vaikka ratalinjaus kulkisikin 100% matkasta nykyisiä bussireittejä pitkin, mitä se ei tule tekemään. Voidaan myös epäillä, että juna ei tule kulkemaan parhaimmillaan 15 minuutin välein, kuten bussit. Koska junaan mahtuu enemmän väkeä, ei olisi edes kannattavaa liikennöidä yhtä tiheään kuin busseilla. Pidemmät vuorovälit tarkoitavat käytännössä enemmän odotteluaikaa, mikä on laskettava kokonaismatka-aikaan mukaan, samoin matkat pysäkiltä kotiin ja työpaikalle.

        Lisäksi pitää huomioida se, että mikäli junayhteys ei saa houkuteltua omalla autolla työmatkaa tekeviä joukkoliikenteen käyttäjiksi, tai aiheuta merkittävää muuttovoittoa ja sitä kautta lisääntyvää työmatkaliikennettä Lohjan alueelle, niin myös bussiliikenteen vuorovälit tulevat harvenemaan, koska juna tulee kaappaamaan osan bussien matkustajista - ainakin sellaisista joille pysäkit osuvat sopivasti kohdalle, Itse asiassa voi käydä niinkin, että osa nyt bussilla kulkevista alkaa kulkea omalla autolla esim. siksi, että työmatkasta tulee hankalampi koska bussivuoroja harvennetaan ja juna-asemalle tai -seisakkeelle on niin pitkä matka, että liikkeelle täytyy kuitenkin lähteä autolla. Itsekin voisin kuvitella, että jos nykyinen työmatkani nykyisestä hankaloituu, voin joutua harkitsemaan omalla autolla kulkemista,

        Mutta toki, JOS junayhteys ei huononna nykyisiä joukkoliikenneyhteyksiä, niin toivotan sen tervetulleeksi. Epäilen tosin, että näin ei tule käymään.


      • Kolikon_toinen_puoli
        Kolikon_toinen_puoli kirjoitti:

        Olen itsekin asunut Helsingin keskustassa; Punavuori, Kamppi, Etu-Töölö ja Ruoholahti (vaikka se ei enää keskustaa olekaan), joten on itselläkin kokemusta toimivasta joukkoliikenteestä.

        Tosin todettakoon, että raitiovaunuliikenne on erittäin haavoittuvainen muun liikenteen aiheuttamille ruuhkille (erityisesti talvella kun kadunvarsipysäköinti saattaa lumen takia kaventuneiden ajoväylien takia tukkia sporan reitin pitkiksi ajoiksi). Muutenkin raitiovaunut kulkevat suurelta osin ajoneuvoliikenteen seassa, ollen alttiina ruuhkille siinä uin autotkin. Samoin junaliikenne (myös paikallisjunat) on hyvin haavoittuvaista kaikenlaisille häiriöille, erityisesti kun sataa lunta. Mutta on totta, että metro toimii hyvin - tai on toiminut tähän saakka; en tiedä mitä automatisointi vaikuttaa toimivuuteen..

        Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään minun työmatkareitistäni. On selvää, että junan pysäkit ovat harvemmassa kuin linja-auton, joten junan käyttäminen muuttaisi aika monen työmatkoja, vaikka ratalinjaus kulkisikin 100% matkasta nykyisiä bussireittejä pitkin, mitä se ei tule tekemään. Voidaan myös epäillä, että juna ei tule kulkemaan parhaimmillaan 15 minuutin välein, kuten bussit. Koska junaan mahtuu enemmän väkeä, ei olisi edes kannattavaa liikennöidä yhtä tiheään kuin busseilla. Pidemmät vuorovälit tarkoitavat käytännössä enemmän odotteluaikaa, mikä on laskettava kokonaismatka-aikaan mukaan, samoin matkat pysäkiltä kotiin ja työpaikalle.

        Lisäksi pitää huomioida se, että mikäli junayhteys ei saa houkuteltua omalla autolla työmatkaa tekeviä joukkoliikenteen käyttäjiksi, tai aiheuta merkittävää muuttovoittoa ja sitä kautta lisääntyvää työmatkaliikennettä Lohjan alueelle, niin myös bussiliikenteen vuorovälit tulevat harvenemaan, koska juna tulee kaappaamaan osan bussien matkustajista - ainakin sellaisista joille pysäkit osuvat sopivasti kohdalle, Itse asiassa voi käydä niinkin, että osa nyt bussilla kulkevista alkaa kulkea omalla autolla esim. siksi, että työmatkasta tulee hankalampi koska bussivuoroja harvennetaan ja juna-asemalle tai -seisakkeelle on niin pitkä matka, että liikkeelle täytyy kuitenkin lähteä autolla. Itsekin voisin kuvitella, että jos nykyinen työmatkani nykyisestä hankaloituu, voin joutua harkitsemaan omalla autolla kulkemista,

        Mutta toki, JOS junayhteys ei huononna nykyisiä joukkoliikenneyhteyksiä, niin toivotan sen tervetulleeksi. Epäilen tosin, että näin ei tule käymään.

        Lisään omaan kommenttiini vielä: Jos/kun käy niin, että bussivuorot harvenevat, saattaa eteen tulla myös tilanne, että joihinkin työvuoroihin pitää mennä bussilla ja toisiin junalla. Mikäli näille liikennevälineille ei saada yhteistä matkakorttia, se lisää työmatkakustannuksia koska bussissa ei ehkä enää kannata ostaa edullisempaa 30 matkan korttia vaan täytyy siirtyä 44 matkan korttiin, jolla yhden matkan hinta on huomattavasti kalliimpi, minkä lisäksi täytyy tietenkin ostaa myös junaan jonkinlainen sarjalippu.

        On toki mahdollista, että samalla hetkellä kun junaliikenne alkaa, tulee käyttöön joku HSL/YTV -tyyppinen matkakortti, jolla pääsee kulkemaan kaikilla välineillä. On myös mahdollista, että ei ihan tule. Ja jos tuleekin, on mahdollista myös, että kuukausikortin hinta nousee, koska sillä pääsee kulkemaan myös junalla. Hinnankorotus koskisi myös niitä, jotka eivät kulkisi junalla.

        Mutta edelleen, en ole periaatteesta junaa vastaan, vaan olen toimivien joukkoliikenneyhteyksien puolella.


    • Kille222

      Jo oli pitkä analyysi.

      • Traintrain

        Mitenköhän käy. Juna olisi nopeimmillaan käytössä jo 2020 alkupuolella.


    • Suoranradankannalla

      Juna on hyvä jos se kulkee suoraan Veikkolaan ja yhtyy sieltä Espoon rataan. Silloin Lohjalta pääsee nopeasti pääkaupunkiseudulle, lentokentälle ja satamiin. Kyllä varmaan tulisi käytyä enemmän myös teattereissa ja taphtumissa, kuten vaikka Taiteiden yössä, jos olisi kunnollinen nopea kulkuyhteys Helsinkiin.

      Kauheinta mitä vois tapahtua, on että rakentavat junaradan Nummelan kautta. Se tarkoittaa, että matka-aika ei lohjalaisilla lyhene, mutta yhteydet vähenee. Sen jälkeen Lohja myös sijaitsee reittikartalla ikuisesti jossain Nummelan takana.

      • Epätietoi.nen

        Mikä se radan reitti on Lohjan kohdalla? Ilmeisesti Muijala-Perttilä-keskusta-Routio. Vieläkö Virkkalaan suunnitellaan sivuraidetta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      12
      3159
    2. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1801
    3. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

      Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      19
      1632
    4. Yksi "sometähti" vähemmän

      Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1543
    5. En tullut, koska käytit päätäsi.

      Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1535
    6. Tuliko ikävä

      Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      23
      1501
    7. Saitko ne viestit

      Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      28
      1350
    8. Miten lasketaan?

      Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1334
    9. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

      Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1274
    10. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

      Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      34
      1252
    Aihe