Se on surkeeta katsottavaa, kun kuljettaja puhuu kännykkään. Auto poikkoilee ja vauhti ei ole tasainen. On täysin painajaismaista ajaa tuollaisen perässä. Ja mitä on liikenneturvallisuus? Ei ole varmasti kaksinen, koska huomio on muualla ja liikenteen seuranta on alaarvoista.
Poliisin tulisi enemmän kiinnittää huomio tuohon ja sakkotaa ruhtinaallisesti ei mitään rikesakkoja vaan kunnon tuloihin pohjautuvat sakot.
Ei puhuta kännykkään, kun ajetaan
24
169
Vastaukset
- c20ne
Sehän nyt riippuu ihan täysin tilanteesta onko se vaarallista vai ei. Toki jossain kaupungissa ajaessa missä saa kokoajan päätä pyörittää ja vaihteita vaihdella niin silloin se on hankalaa mutta vaikka maantiellä ei-ruuhka-aikaan, ei ole mitään haittaa.
- amissis
Ei siinä mitään vaarallista ole kun ajaa automaattivaihteisella autolla. Oikea käsi on siinä ihan "turha" ja sillä voi pitää kännyä korvalla. Ja vasemmalla hoituu ratin kääntely ja vilkku.
Sen sijaan manuaalilla tilanne on toinen. Yritäpä siinä yhtäaikaisesti pitää puhelinta korvalla, vaihtaa vaihdetta, kääntää rattia ja käyttää vilkkua. Okei suoralla tuo onnistuukin, mutta risteyksestä lähdettäessä ja samalla käännyttäessä vähän kinkkisempi homma.
Ja kyllä poliisisedätkin puhuu kännykkään ajon aikana, ei ole 1 tai 2 kertaa kun olen itse nähnyt poliisin luuri korvalla ratin takana.
Automaattivaihteisella on se toinen käsi tihan turha, jolloin voi puhua kännykkään! Eikä se huomiokyky mihinkään katoa ja nopeus pysyy tasaisena, jos haluaa.- c20ne
Niinpä. Automaatilla todella helppoa. Manuaalillakin onnistuu mutta vaikeata on joissain tilanteissa, toisaalta jos on paljon liikennettä niin hitaastihan se kulkee ja ehtii siinä vilkut sun muut käännellä.
Luulenpa että jos joku seilaa kännykkä korvalla ajaessa niin seilaisi se kyllä ilmankin. Onhan se näille kymmentävaillekaks-ihmisille synti. - Ei kännykkään puhuja
Ei varmasti pysy nopeus tasaisena jos kännyyn puhuu. Siitä on näyttöä vaikka kuinka paljon.
- puhuja oon
Ei kännykkään puhuja kirjoitti:
Ei varmasti pysy nopeus tasaisena jos kännyyn puhuu. Siitä on näyttöä vaikka kuinka paljon.
Ei varmaan kukaan osaa kävellä ja jauhaa purkkaa samaan aikaan
- c20ne
puhuja oon kirjoitti:
Ei varmaan kukaan osaa kävellä ja jauhaa purkkaa samaan aikaan
Miten niin ei pysyisi? Minä painan jaloilla polkimia ja yhdellä kädellä pidän rattia muutenkin.
- Tasakaasu
Ei kännykkään puhuja kirjoitti:
Vakionopeussäädin käyttöön niin pysyy. Kaistavahti taas huolehtii siitä ettei sivusuunnassa liikuta liiaksi. Tekniikalla voidaan korjata tekniikan aiheuttamat ongelmat.
- Ei kännyyn puhuja
Koska huomio on siinä kännyyn puhumisessa ei kiinnitä mm. nopeuteen tarkkaa huomiota. Nopeus poikkoilee ja usein ajaa alinopeutta.
- c20ne
Ei ole, vain pieni osa siitä. Jos nopeus on ollut tasainen esim. 80km/h, ei minulla ainakaan ala jalka heilumaan sen takia että vastaan puhelimeen.
- Ei kännyyn puhuja
c20ne kirjoitti:
Ei ole, vain pieni osa siitä. Jos nopeus on ollut tasainen esim. 80km/h, ei minulla ainakaan ala jalka heilumaan sen takia että vastaan puhelimeen.
Vaikka jalka pysyisikin paikallaan silti nopeus muuttuu jos siihen ei kiinnitä riittävästi huomiota. Ja kännyyn puhuessa on huomio kiinnittynyt siihen puheluun ei liikenteeseen.
Minä ole monta kertaa joutunut ajamaan sellaisen auton perässä missä puhutaan kännyyn ja se on todella painajaismaista, että ohituspaikkaa pitää kytätä. - c20ne
Ei kännyyn puhuja kirjoitti:
Vaikka jalka pysyisikin paikallaan silti nopeus muuttuu jos siihen ei kiinnitä riittävästi huomiota. Ja kännyyn puhuessa on huomio kiinnittynyt siihen puheluun ei liikenteeseen.
Minä ole monta kertaa joutunut ajamaan sellaisen auton perässä missä puhutaan kännyyn ja se on todella painajaismaista, että ohituspaikkaa pitää kytätä.Mistäs tiedät monenko puhujan perässä olet ajanut tietämättäsi? Sitä ottaa huomioon vain huonosti ajavan mutta voihan vaikka päivittäinkin ajaa edelläsi kännykkään puhuva joka ajaa normaalisti ja et edes tiedä hänen puhuvan.
- Ei kännyn puhuja
c20ne kirjoitti:
Mistäs tiedät monenko puhujan perässä olet ajanut tietämättäsi? Sitä ottaa huomioon vain huonosti ajavan mutta voihan vaikka päivittäinkin ajaa edelläsi kännykkään puhuva joka ajaa normaalisti ja et edes tiedä hänen puhuvan.
viimeistään silloin kun olen ohittamassa tuota kännykkään puhujaa silloin aivan selvästi näkee, että kännykkä on korvassa ja kädellä sitä pidellään.
- ehiea
Ei kännyn puhuja kirjoitti:
viimeistään silloin kun olen ohittamassa tuota kännykkään puhujaa silloin aivan selvästi näkee, että kännykkä on korvassa ja kädellä sitä pidellään.
Mutta et kuitenkaan vaivaudu kertomaan että valtaosa puhujista ajaa suoraan tasaista nopeutta. Mukavampi vaahdota niistä muutamasta jotka eivät välttämätttä kuuluisi autonrattiin lainkaan
- havukka2
Miksi siis yleensä puhua suoraan puhelimeen, kun apuvälineitä on.
Olen lakia kunnioittava enkä missään tapauksessa puhu autossa puhelimeen.
Autossa ollessa on aina "nappi" korvalla ja muulloinkin otan sen vain taskusta ja vastailen siihen. Äänikomentoinen bluetooth antaa tädellisen vapauden myös itse soitettaessa. Harmi vain, että kaikissa puhelimissa ei ole äänikomentoa.
Ostin Nokian N9 ja arvelin, että niin kalliissa puhelimessa on äänikomento, mutta kun ei ollut, jouduin vaihtamaan toiseen. Nokialaisissa on kyllä aika paljon sellaisia, joissa on äänikomento. Mahtava laite varsinkin autoillessa.- järki jäljellä
Olet siis aivopesty rassukka. Lain kunniottaminen on kyllä hyvä perinne mutta joku tolkku pitäisi lainsäätäjällläkin olla. Kännykkäkielto on kyllä sellainen aivopieru ettei paremmasta väliä. Onneksi valtaosa poliisestakin osaa priorisoida moisen "lain" valvomisen sinne ihteensä
- 75458383853
järki jäljellä kirjoitti:
Olet siis aivopesty rassukka. Lain kunniottaminen on kyllä hyvä perinne mutta joku tolkku pitäisi lainsäätäjällläkin olla. Kännykkäkielto on kyllä sellainen aivopieru ettei paremmasta väliä. Onneksi valtaosa poliisestakin osaa priorisoida moisen "lain" valvomisen sinne ihteensä
Tuo on juuri merkki järjen puutteesta jos ajattelee ettei kännykkään puhuminen vaikuttaisi keskittymiskykyyn ajaessa. Sehän on kuin pienessä humalassa ajaisi kun yhdellä kädellä taiteilee ja keskittyy puheluun muun liikenteen sijasta. Vai ehkä sun mielestä juoputtelukin on hyväksyttävää ajaessa?
75458383853 kirjoitti:
Tuo on juuri merkki järjen puutteesta jos ajattelee ettei kännykkään puhuminen vaikuttaisi keskittymiskykyyn ajaessa. Sehän on kuin pienessä humalassa ajaisi kun yhdellä kädellä taiteilee ja keskittyy puheluun muun liikenteen sijasta. Vai ehkä sun mielestä juoputtelukin on hyväksyttävää ajaessa?
Tuota, apuvälineen käyttäminen, mihin tuossa vastattiin, ei auta yhtään siihen puheluun keskittymiseen...
Totta on, että useilla seilaa auto miten sattuu kännykkään puhuttaessa, mutta miksi meitä muita pitäisi heidän takaansa rangaista? Tehdään mielummin siitä seilaamisesta, toilailusta, vilkuttomuudesta ja yleisesti mulkkumaisuudesta rangaistavaa.
Ai mutta, sehän on jo. Mutta kun sitä on vaikea valvoa... :(
"kyllä poliisisedätkin puhuu kännykkään ajon aikana, "
Ottakaan huomioon että la-puhelin mitä poliisitkin käyttää ei lasketa laittomaksi puhelimeksi liikenteen suhteen.
Noh totta on että kännykkä vaarantaa liikennettä.
Totta on että automaattivaihteisella puhumisen riski on pienempi, mutta äkki tilanteessa et mahda yhdellä kädellä mitään, vaan veivaat sen ratin äkkinäisesti ja olet ojassa. Esim. Hirvikolarissa, pyörän äkkinäisessä väistämisessä jne.- jajse
Olen nähnyt poliisin puhuvan ihan nokialaiseen ajossa kaupungissa risteyksessä.
- paliisi pomputtaa
jajse kirjoitti:
Olen nähnyt poliisin puhuvan ihan nokialaiseen ajossa kaupungissa risteyksessä.
jaah, mitäköhän ne sille nokialaiselle (pampulle) juttelee, no ihan sama, ne on poliiseja ja ne saa niin tehdä, outoa.
- rariomies
poliisi ei todellakaan käytä LA-puhelinta! Ja kyseistä laitetta ei enää radioharrastajatkaan hirveästi käytä, vaan on siirrytty CB-puhelimiin.
Kyllä poliiseilla on ihan omat yhteydenpitomenetelmänsä.
Kannattaisi hieman selvittää asioita enneku nolaa itsensä julkisesti.
- uijokla
On niitäkin, jotka pitävät vauhdin tasaisena ilman vakionopeussäädintä. Puhelun tullessa moottoritiellä ne menevät jonkun hitaamman, jopa kuorma-auton taakse ajamaan. Näin varmaankin he katsovat, että ei tarvitse seurata liikennettä lainkaan, kunhan vain ajaa siinä 10 metrin päässä kuormurin perälaudasta.
Sitten tulee liittymä, josta joku pyrkii kiihdytyskaistasta motarille. Ei ehdi kiihdyttämään kuormurin edelle, mutta ei pääse sen taaksekaan kännykkäpuhujan vuoksi. Joutuu jarruttamaan vauhtia pois, eikä pääse sittenkään, kun takanatulija ehti jo mennä kännykeskustelijan taakse. Vauhti pysähtyy ja liikkeellelähtö on jo hyvin turvatonta. - Aivokainen...
Saako puhua ilman kännykkää ja pitää kädellä kiinni puhelimen
sijaan vaikka vaihdekepistä tai ratista tai vieressä istuvan reidestä?
Oleellista olisi se että ei tehtäisi mitään mikä aiheuttaa haittaa
ajamiselle, koska monenkin ajotaidot on muutenkin niin huonot.
Tosin tämähän jo lukee laissa, laissa lukee myös se että
toista ihmistä ei saa vahingoittaa eikä uhata, tarpeettomasti.
Miksi siis pitää olla joka asia erikseen laissa että
ei saa sitä ja tätä vaikka loppupeleissä tarkoitetaan sitä
että ei saa aiheuttaa varaa muille liikenteessä toisin sanoen
älä vahingoita muita liikenteessä, vaikka se jo siis laissa lukeekin
riippumatta siitä ajetaanko autoa vai polkupyörää vai mitä tahansa. - 87k
Olet siis sitiä mieltä, että ajaessa on vaarallista pitää kännykkää kädessä?
Laki kuitenkin sallii seuraavien laitteiden pitämisen kädessä, kunhan niiden käyttö ei aiheuta vaaratilanteita:
Irtoluuri, josta menee JOHTO kännykkään (bluetooth luuri ei käy)
Normaali LA-puhelin
Kamera
Kämmentietokone
Jäätelö
Juomapuolla
Oma/vieressä istuvan kulli
Erinäiset ajolistat tms.
Melko yleinen... vaihdekeppi, siinä pidetään kättää usein aina "valmiina"
Eli eiköhäs tässä ole taas yksi "hieman" epäonnistunut laki
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi684381Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D983936- 503446
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul222693Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!252532Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa562393- 432237
- 391877
- 471868
- 301626