Haluaisin perustaa kasvimaan ruukkuihin ja astioihin. Mitä vihanneksia, juureksia ym. hyötykasveja voi tällä tavalla kasvattaa?
Tarkoitus on kasvattaa tomaatteja, kurkkuja, herneitä, papuja, erilaisia juureksia, steviaa, yrttejä ja kaaleja. Minulla on käytössä pienehkö kasvihuone, jossa kasvatan ainakin tomaatit, mutta itse kasvimaa on niin kivinen ja täynnä kaikenlaisia rikkakasveja, että en jaksa nähdä vaivaa sen perkaamiseksi.
Lähinnä kiinnostaisi tietää, miten juurekset, esim. porkkana, selleri, lanttu ja punajuuri menestyvät ruukussa sekä kukkakaali, kurttukaali ja lehtikaali.
Ruukku-kasvimaan perustaminen?
2
332
Vastaukset
- kokeiltuon
Porkkanaa, lanttua enkä kukkakaalia saanut ainakaan menestymään. Punajuuri ja peruna toimii astiakasvatuksessa hyvin.
- Jo vain onnistuu
Mikä hyvänsä onnistuu, kun törppö on sopivan kokoinen ja kastelu tasaista. Juureksille reilusti tilaa, tomaatit, pottu ja köynnöstävät pavut kanssa isoihin astioihin.
Mikä tahansa astia käy, kun pistelee pohjaan reikiä, etteivät vesisateella huku. Kastelun tarve vähenee, kun purkin pohjan upottaa 5 senttiä maahan tai panee lautasen alle.
Porkkanoita olen kasvatellut vanhassa pyykkikorissa, kasvualustana kaupan säkkimulta, johon sekoitin reilusti hiekkaa. Hyviä tulee eikä tarvi hulluna kitkeä:)
Kasvimaata ei ole ollut 15 vuoteen ja satoa on silti saatu: tomaatti, avomaan- ja kasvihuonekurkku, kesäkurpitsa ja kurpitsa, herne, pensas- , härkä- ja ruusupapu, maissi (muurauspaljussa), persilja, tilli, basilika, lehtikorianteri, porkkana, nauris, retiisi ja peruna.
Joitakin voi yhdistellä samaan astiaan. Papu voi kiivetä maissia ylös ja vieressä menee kesäkurpitsa tai avomaan kurkku (intiaani-istutus). Samoin yrtit olen pistänyt yhteen altakastelevaan parvekelaatikkoon, ylivuotoreiät pitää muistaa puhkasta (yks vuosi hukkuivat, kun oli uus, umpinainen törppö).
Mielikuvitus on rajana, kokeile ja hämmästy!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit986278KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3505764Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei602763Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521072198Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071888- 1251744
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro191633Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1811290- 731197
Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään331088