Marjo Niittyviita yli-ihminen?

Tiikeriäiti minäkin

Hei! Katsoin eilen paljon kohutun Super-Marjo-ohjelman televisiosta ja petyin suoraan sanottuna aika karvaasti. Olisin nimittäin odottanut pikkuvauvamme iltatankkauksen ajaksi jotakin vähän enemmän emootioita nostattavaa. Nyt haluaisinkin kuulla teiltä, miksi tuosta sarjasta kohutaan niin älyttömästi?!

Olen itsekin kolmen lapsen äiti, pari leikki-ikäistä tyttöä ja poikavauva. Vaikka en missään nimessä yllä Marjon vaatimustasoon fyysisessä kunnossa enkä meikkaa päivittäin, eivätkä lapseni ole mitenkään erityislahjakkaita eikä harrastuksia tule varmaan ikinä olemaankaan noin paljon, olen jo tässä tilanteessa kokenut saavani osakseni lievää kateutta joiltakin äideiltä, varsinkin nettikeskusteluissa.

Ensimmäiseksi ihmisille tuntuu olevan täysin punainen vaate se, että tänä vuonna 5- ja 3-vuotiaat tyttäreni käyvät harrastuksissa. Vanhempi tytär käy baletissa, kantelemuskarissa ja uimakoulussa. Nuorempi käy vain muskarissa. Olen hoitanut (tai hoidattanut) lapseni aina kotona, joten minusta on erittäin terveellistä, että seurakunnan päiväkerhon lisäksi tyttäreni saavat jotakin ohjattua toimintaa. Lapseni eivät ole missään nimessä stressaantuneita vaan nauttivat tekemisistään vilpittömästi. Jos olisin vienyt lapseni päivähoitoon 1-vuotiaana ja he tekisivät kouluun asti pitkää tarhapäivää, kokisin sellaisen elämän paljon stressaavammaksi mitä harrastukset silloin tällöin.

Toiseksi ihmisiä tuntuu hirvittävän se, että minkä takia Marjon lapset "joutuvat" liikkumaan noin paljon. Tiedättekö mummot, että 1980-luvulla oli ihan normaalia, että lapset leikkivät ja liikkuivat illat pitkät ulkona. Minäkin vietin aikaani vanhempieni kanssa luistinradalla ja hiihtämässä sekä uimahallissa. Toiset kilpailevat, toiset eivät - ja jotkut ihan oikeasti nauttivat kilpailemisesta! Minulle ulkoileminen ja lasten kanssa pelailu on paljon normaalimpaa elämää kuin esimerkiksi se, että lapset saavat katsoa telkkaria mielin määrin ja minä roikun illat facebookissa. (Mulla ei ole koskaan ollut edes aikaa opetella kyseistä järjestelmää.) Ja kuten Marjon mies sanoi, lapsen pitäisi ihan oikeasti liikkua pari tuntia päivässä.

Sitten nuo ulkonäköasiat. Jos joku ihminen saa hyvän olon siitä, että meikkaa päivittäin ja laittaa hiuksensa sekä saa itsensä heti kuntoon raskauden jälkeen, mitä pahaa siinä oikeastaan on?! Itse en todellakaan meikkaa päivittäin ja luotan siihen, että raskauskilot ehtii karistaa pois puolessa vuodessakin. (Tämä osittain sen vuoksi, ettei minun tarvitse edustaa muualla kuin kodin, päiväkerhon ja lähikaupan kolmiossa eikä kodissani ole tv-kameroita.) Mutta jos Marjo haluaa tehdä toisin, niin ei se ole minulta pois! Enkä usko, että Marjo tulisi kadulla minut nähdessään sättimään, että hyi mitkä vatsamakkarat sulla on. Minullekin on kunnia-asia, että lapseni ovat puhtaita, tukka on laitettu siististi ja päällä ovat nätit vaatteet.( Alle yläkouluikäisinä minun lapseni eivät tule tosin laittamaan meikkiä naamaansa. Luotan heidän luonnonkauneuteensa.)

Miksi suomalaisessa yhteiskunnassa lasten tukeminen ja lapsiin panostaminen on paheksuttua? Jos joku äiti kertoo stressaantuneensa työstä tms. asiasta, juttu on täysin OK. Mutta jos joku äiti on joskus hieman väsähtänyt siitä, ettei ole halunnut unikouluttaa levotonta vauvaansa tai lapsilla on ollut tiukempi harrastusputki tai äiti on käyttänyt vähäisiä vapaatuntejaan kodin viihtyvyyden parantamiseen, se on jotenkin "tyhmää" ja äitiä kehotetaan hankkimaan oma elämä. Jos lapseni joskus haluaa omistautua jollekin harrastukselle, tulen taatusti antamaan kaiken aikani sille. Enkä todellakaan tule kyselemään sille anopin, naapurin tai kenenkään muunkaan ihmisen siunausta ja hyväksyntää. Enkä myöskään pyytele sitä anteeksi niiltä vanhemmilta, jotka eivät viitsi/pysty antamaan samaa palvelusta omille lapsilleen.

Jos Marjo perheineen asuisi naapurissani, niin mulla ei olisi yhtään korkea kynnys mennä pyytämään häntä meikittömänä meille päiväkahville. Minusta hän ei ole missään vaiheessa tehnyt mitään niin ihmeellistä, että minun tarvitsisi häntä a) paheksua b) nöyristellä c) pitää yli-ihmisenä.

4

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nirppis333333

      Kui sää luulisist et se ehtis sun luo päiväkahville? Ja mitä tarjoaisit moiselle nirppanokalle? Tuskin se kahvia juo...
      Se nyt on vaan niin että tarttee ehtii nykyään joka paikkaan pällisteleen et on jotain muita parempi muija.

    • huhhhuhhhuhhuh63

      Minua jäi huolestuttamaan asia, että milloin nämä Niittyviidan lapset leikkivät oman ikäisten lasten kanssa. Koululiikunta-ajaksikin isä ottaa oman lapsensa pois liikkatunnilta, koska koululiikunta ei ole hänen mielestään tarpeeksi haastavaa heidän lahjakkaalle hiihtäjätytölleen.
      Katsoin eilen toisen jakson. Kilpailut sinällään ok, mutta miksi ihmeessä laivalle piti lähteä bussilla jossa muu matkustajakunta oli iäkkäitä, yhtään muuta lapsiperhettä en bussissa nähnyt. Laivalla oli iäkästä porukkaa, mitä nyt muut kilpailijat olivat lapsia.
      Äiti myös opetti heti lapselle, että vaikka häviät, muista hymyillä ja MIETTIÄ mitä teit eritavalla kuin voittaja.
      Kyllä meidänkin perheessä lapset harrasti pienempänä (nyt jo aikuisia). Mutta kyllä heille jäi aikaa myös koulukavereiden kanssa oleiluun ja normi pihaleikkeihin.

    • näin on näreet

      Super-Marjo oli perjantaina Pressiklubissa, mimmi kävi niin ylikierroksilla että, koko ajan puhua papatti, muut eivät saanet puheenvuoroa . Ei sen pää kauaa kestä, kohta hajoo. Kamalaa näyttelemistä, teko pirteyttä.

      • Ihan ok

        Ison hinkit sillä on, onkohan aidot? :)

        Mun mielestä paransi asemiaan pressiklubissa jos vertaa ennakkomainonnan ja median luomaan kuvaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      392
      1545
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1230
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1155
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      997
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      826
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      814
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      170
      709
    Aihe