Tyhmä kysymys, mutta miksi autossa ajon jälkeen pitää laittaa/ jättää ykkösvaihde päälle? Yksi ihminen mulle sanoi, että siksi, että auto pysyy silloin paikoillaan (eikä selittänyt enempää), mutta olen kyllä luullut, että vapaa-vaihde on se, jolla pysyy paikoillaan ja jos vielä käsijarru on päällä, niin...???
Selittäiskö joku?
32
8472
Vastaukset
- ilman käsijarrua
Vaihdevalitsin laitetaan P-asentoon, muuten ei virta-avain lähde pois.
- jjiio
Testaa
sammuta auto mäkeen ja laita ykkönen silmään ja käsijarru pois ja kato mitä tapahtuu, ei mitään mutta koitappa sama nelosella. - Kiireinen bisnesmies
Nykyautoissa kyllä käsijarru pitää sen verran hyvin että ei missään nimessä kannata jättää vaihdetta päälle, saati että auto pääsisi makaamaan vaihteen päälle, koska silloin vaihteisto on kokoajan raistuksessa.
Samaten joku puhui automaattivaihteisista autoista, usein niissäkin on "myytti" ettei autoa saa jättää "makaamaan" P-vaihde päälle, ja jos jättää niin ei vaihde enää mene pois päältä, itse en ole vielä niin jyrkkään mäkeen törmännyt, etteikö P-vaihde olisi aunnut kun vaihdevipua siirtää ;)
Jossain autoissa (esim VW:n robottivaihteistot) on auton sammuttaminen ehdottomasti kielletty vaihda päällä, meinaan silloin pahimmassa tapauksessa laatikko menee niin solmuun, että tulee korjaamokäynti, sillä auto ei osaa "avata" kytkintä auton ollessa sammuksissa, eikä luonnollisestikaan vaihteenvalitsin siirrä vaihdetta, jos ei kytkin ole alhaalla, eli silloin vain virrat päälle, ja "työnnetään" auto käyntiin, tosin voi olla aika raskasta sillä usein päälle jäänyt vaihde on usein ykkönen tai pakki, mutta selvä ohjelmointivirhe siis, meinan taatusti sähköä riittäisi sammuksissa sen verran, että sitä kytkimen ja vaihteensiirtimen moottoria voisi käyttää myös silloin - No johan nyt...
"Nykyautoissa kyllä käsijarru pitää sen verran hyvin että ei missään nimessä kannata jättää vaihdetta päälle, saati että auto pääsisi makaamaan vaihteen päälle, koska silloin vaihteisto on kokoajan raistuksessa."
Voisitko sä asiaa tajuamaton Kiireinen bisnesmies jättää esittämättä noita lausuntoja.
Normaalivaihteinen auto jätetään aina 1-vaihde tai peruutusvaihde päälle. Käsijarrun kanssa voi harkita tilanteen mukaan, tasaisella se ei ole välttämätön.
En tunne folkkarin robottia, mutta päätellen alkuosasta niin ilmeisesti tuo loppuosakin tekstistä oli pelkkää ******.- 87k
Ei kannata tutustuakaaan Crafterin vaihderobottiin, se on täys paska, ja jopa VW on tajunnut sen, eikä tarjoa enää Crafteriin lainkaan vaihderobottia, ja koska perinteistä "tomaattiaskia" ei saa Crafteriin, niin vaihtoehdoksi jää vain kuusiiportainen manuaali, tulee taatusti vähentämään auton käyttöä esim takseina, mutta onhan meillä MB Sprinter, muuten sama kuin Crafter, mutta hieman rumempi, ja kalliimpi, ja siinä on se perinteinen viisi pyäkäinen "tomaattiaski"
Ja tietenkin jos jättää auton makaamaan vaihdetta vasten sillointällöin, ei se mitään hajota, mutta esim 10 vuodessa (joka on suomessa autoille ihan normaali ikä) alkaakin jo vaihteisto olemaan kovilla, kun on "aina" vetoa siellä vaihteistossa 87k kirjoitti:
Ei kannata tutustuakaaan Crafterin vaihderobottiin, se on täys paska, ja jopa VW on tajunnut sen, eikä tarjoa enää Crafteriin lainkaan vaihderobottia, ja koska perinteistä "tomaattiaskia" ei saa Crafteriin, niin vaihtoehdoksi jää vain kuusiiportainen manuaali, tulee taatusti vähentämään auton käyttöä esim takseina, mutta onhan meillä MB Sprinter, muuten sama kuin Crafter, mutta hieman rumempi, ja kalliimpi, ja siinä on se perinteinen viisi pyäkäinen "tomaattiaski"
Ja tietenkin jos jättää auton makaamaan vaihdetta vasten sillointällöin, ei se mitään hajota, mutta esim 10 vuodessa (joka on suomessa autoille ihan normaali ikä) alkaakin jo vaihteisto olemaan kovilla, kun on "aina" vetoa siellä vaihteistossaJos pakkasella ajon jälkeen vedät käsijarrun päälle, voi käydä niin, että et enää pääsekään liikkeelle, kun jarrukengät/palat jäätyvät kiinni. Parempi jättää vain ykkönen tai pakki päälle, paitsi kovin jyrkässä mäessä, siinä se ehkä ei pidäkään.
- 87k
Tahvonen kirjoitti:
Jos pakkasella ajon jälkeen vedät käsijarrun päälle, voi käydä niin, että et enää pääsekään liikkeelle, kun jarrukengät/palat jäätyvät kiinni. Parempi jättää vain ykkönen tai pakki päälle, paitsi kovin jyrkässä mäessä, siinä se ehkä ei pidäkään.
Nyt puhuttiinki nykyaikaisista autoista, joissa käsijarru toimii ja ennenkaikkea PITÄÄ
- jalkajarru
87k kirjoitti:
Nyt puhuttiinki nykyaikaisista autoista, joissa käsijarru toimii ja ennenkaikkea PITÄÄ
No onkos siinä sinun plastossa käsijarrukin. Ja vieläpä toimivaa mallia.
- 87k
jalkajarru kirjoitti:
No onkos siinä sinun plastossa käsijarrukin. Ja vieläpä toimivaa mallia.
Oikeastaan JOKAISESSA omistamssani/ajamssani autossa (seuraavat autot):
VolksWagen Crafter 2007
volksvagen crafter 2010
volkswagen golf
Renault Megane
Renaul Kangoo
Renault Scenic
Audi A4
Hyndai Pony
Toyota Corolla
Toyota Avensis
Volvo V40
Volvo XC 70
Volvo FL6
Volvo S60
Peugeot oisko ollut joku 307 tms
Mazda 323F
Mazda joku kansanmalli, oisko ehkä 626
Nissan Micra vm 86
Nissan Micra vm 88
Nissan Micra vm 2011
Opel Vivaro
Opel Astra
Opel varmaanki Astra tai Vectra
Citroen Picasso,
Citroen Jumpper 03
Citroen Jumpper 04
Citroen Jumpper 05
Citroen Jumpper 07
Citroen joku vanha farmari
Mersun Vito
Mersun Sprintter vm 1996
Mersun Sprintter vm 1998
Mersun srpintter vm 2000
Mersun sprintter vm 2002
Mersun sprintter vm 2000
Mersn sprintter vm 2003
Mersun sprintter vm 2005
Mersun sprintter vm 2006
Mersun sprintter vm 2008
Mersun sprintter vm 2008
Mersun sprintter vm 2008
Fiat Uno
Fiat Tempra
Fiat Punto
Fiat Stilo
Fiat Bravo
Fiat Marea
Fiat Ducato 2005
Fiat Ducato 2003
Chryesler Neon
Chevrolet nubira tms pikkuauto
Man 2000
Man 2005
Ford Focus 2001
Ford Focus 2002
Ford Focus 2006
Ford Tourneo Connect
Iveco eurocargo
On käsijarru pitänyt tarpeeksi hyvin, oli kesä tai talvi, ainoastaan Sprinterin 616 mallin käsijarru temppuilee aina välillä, kun ei sähkökompressori lähde päälle, jos ei sammuta autoa välillä, ja ei riitä paineet kässärin avaamiseen, tällöin vain auto sammuksiin ja taas käyntiin ja odotellaan hetki.
Mutta missään näistä autoista ei ole tarvinnut koskaan jättää vaihdetta päälle varmuuden vuoksi - No johan nyt...
87k kirjoitti:
Nyt puhuttiinki nykyaikaisista autoista, joissa käsijarru toimii ja ennenkaikkea PITÄÄ
Aloittajan kysymys oli henkilöautoa koskeva eikä ole kyse siitä pitääkö käsijarru hyvin vai huonosti vaan siitä, että käsijarrun kahvan liikkeen välittää takajarruille ( älä ala jankkaamaan Saabin etujarruista ) vaijeri, joka voi koska tahansa brakata eli katketa, jonka seurauksena jarrut vapautuvat.
Mikään ei pidä autoa silloin paikallaan mikäli vaihde on vapaalla ( älä ala jankkaamaan lumipaakusta auton pyörän edessä tai takana ). - 87k
No johan nyt... kirjoitti:
Aloittajan kysymys oli henkilöautoa koskeva eikä ole kyse siitä pitääkö käsijarru hyvin vai huonosti vaan siitä, että käsijarrun kahvan liikkeen välittää takajarruille ( älä ala jankkaamaan Saabin etujarruista ) vaijeri, joka voi koska tahansa brakata eli katketa, jonka seurauksena jarrut vapautuvat.
Mikään ei pidä autoa silloin paikallaan mikäli vaihde on vapaalla ( älä ala jankkaamaan lumipaakusta auton pyörän edessä tai takana ).Niin, ne käsijarruvaijethan katkeilee aivan yhtenään, samaten ohjausakseli napshataa aina vähän väliä poikki moottoritiellä ja mennään pellolle, samaten jarruputket pamahtaa usein puhki, ja autoa ei saa pysäytyttyä, renkaan puhkemamisesta puhumattakaan
- No johan nyt...
87k kirjoitti:
Niin, ne käsijarruvaijethan katkeilee aivan yhtenään, samaten ohjausakseli napshataa aina vähän väliä poikki moottoritiellä ja mennään pellolle, samaten jarruputket pamahtaa usein puhki, ja autoa ei saa pysäytyttyä, renkaan puhkemamisesta puhumattakaan
Tulihan se besserwisser-jankkaaminen taas sieltä.
Sulla on niin vähäinen ajo- ja elämänkokemus ettet ole kykenevä tuohon arvosteluun.
http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/07/nainen_jai_vierivan_auton_alle_helsingin_kalliossa_1832923.html
Tuokin auto oli vain pari vuotta vanha VW paku. Jalankulkijalla meni puoli vuotta sairaalahoidossa.
Tuosta väitetystä vaihteiston rasittumisesta vielä.
Jos tuo on tärkeä, niin yhtälailla tärkeä on aina ajon jälkeen nostaa auto pumpulla korkeiden pukkien varaan ettei iskunvaimentimet ja jouset ole "rasituksessa" vaan pääsevät "oikaisemaan itsensä suoraksi". - ,..,,.
87k kirjoitti:
Oikeastaan JOKAISESSA omistamssani/ajamssani autossa (seuraavat autot):
VolksWagen Crafter 2007
volksvagen crafter 2010
volkswagen golf
Renault Megane
Renaul Kangoo
Renault Scenic
Audi A4
Hyndai Pony
Toyota Corolla
Toyota Avensis
Volvo V40
Volvo XC 70
Volvo FL6
Volvo S60
Peugeot oisko ollut joku 307 tms
Mazda 323F
Mazda joku kansanmalli, oisko ehkä 626
Nissan Micra vm 86
Nissan Micra vm 88
Nissan Micra vm 2011
Opel Vivaro
Opel Astra
Opel varmaanki Astra tai Vectra
Citroen Picasso,
Citroen Jumpper 03
Citroen Jumpper 04
Citroen Jumpper 05
Citroen Jumpper 07
Citroen joku vanha farmari
Mersun Vito
Mersun Sprintter vm 1996
Mersun Sprintter vm 1998
Mersun srpintter vm 2000
Mersun sprintter vm 2002
Mersun sprintter vm 2000
Mersn sprintter vm 2003
Mersun sprintter vm 2005
Mersun sprintter vm 2006
Mersun sprintter vm 2008
Mersun sprintter vm 2008
Mersun sprintter vm 2008
Fiat Uno
Fiat Tempra
Fiat Punto
Fiat Stilo
Fiat Bravo
Fiat Marea
Fiat Ducato 2005
Fiat Ducato 2003
Chryesler Neon
Chevrolet nubira tms pikkuauto
Man 2000
Man 2005
Ford Focus 2001
Ford Focus 2002
Ford Focus 2006
Ford Tourneo Connect
Iveco eurocargo
On käsijarru pitänyt tarpeeksi hyvin, oli kesä tai talvi, ainoastaan Sprinterin 616 mallin käsijarru temppuilee aina välillä, kun ei sähkökompressori lähde päälle, jos ei sammuta autoa välillä, ja ei riitä paineet kässärin avaamiseen, tällöin vain auto sammuksiin ja taas käyntiin ja odotellaan hetki.
Mutta missään näistä autoista ei ole tarvinnut koskaan jättää vaihdetta päälle varmuuden vuoksiAloittajalle vastaisin et itse laitan yleensä 1-vaihteen tai pakin ku jätän parkkiin.Jos on jyrkkä mäki ni sit kässärin.Mut talvella tulee ongelmia ku kässärin vaijeri saattaa kelien muuttussa jäätyä ja jäädä jumiin.
Automaatilla olen topannut auton ja laittanut kässärin päälle jarrun ollessa painettuna ja sit vasta p-asentoon- - 87k
No johan nyt... kirjoitti:
Tulihan se besserwisser-jankkaaminen taas sieltä.
Sulla on niin vähäinen ajo- ja elämänkokemus ettet ole kykenevä tuohon arvosteluun.
http://yle.fi/alueet/helsinki/2010/07/nainen_jai_vierivan_auton_alle_helsingin_kalliossa_1832923.html
Tuokin auto oli vain pari vuotta vanha VW paku. Jalankulkijalla meni puoli vuotta sairaalahoidossa.
Tuosta väitetystä vaihteiston rasittumisesta vielä.
Jos tuo on tärkeä, niin yhtälailla tärkeä on aina ajon jälkeen nostaa auto pumpulla korkeiden pukkien varaan ettei iskunvaimentimet ja jouset ole "rasituksessa" vaan pääsevät "oikaisemaan itsensä suoraksi".Eihän tosiaan ajokortti ole ollut kuin vajaa viisi vuotta, ja kilometrejäkin kertynyt vain 600000 joten eihän sitä mitään tiedä.
Ja jouset on suuniteltu olemaan rasituksessa aina, mutta vaihteiston osat ei tykkää siitä että niissä on kokoajan "jännitys" päällä, samaten kun kytkintä ei tule turhaan pitää minuttitolkulla pohjassa.
Ja missä kohtaa uutisessasi sanottiin että käsijarruvaijeri olisi katkennut itsestään? - No johan nyt...
87k kirjoitti:
Eihän tosiaan ajokortti ole ollut kuin vajaa viisi vuotta, ja kilometrejäkin kertynyt vain 600000 joten eihän sitä mitään tiedä.
Ja jouset on suuniteltu olemaan rasituksessa aina, mutta vaihteiston osat ei tykkää siitä että niissä on kokoajan "jännitys" päällä, samaten kun kytkintä ei tule turhaan pitää minuttitolkulla pohjassa.
Ja missä kohtaa uutisessasi sanottiin että käsijarruvaijeri olisi katkennut itsestään?Damn! Unohdin, että saat keskustelun aina muuttumaan tällaiseksi typeräksi jankkaamiseksi epäolennaisista asioista.
- 87k
No johan nyt... kirjoitti:
Damn! Unohdin, että saat keskustelun aina muuttumaan tällaiseksi typeräksi jankkaamiseksi epäolennaisista asioista.
Kerroin että vaihdetta ei kannata laittaa päälle, koska siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä, ymmärrätkö?
- -87k
87k kirjoitti:
Niin, ne käsijarruvaijethan katkeilee aivan yhtenään, samaten ohjausakseli napshataa aina vähän väliä poikki moottoritiellä ja mennään pellolle, samaten jarruputket pamahtaa usein puhki, ja autoa ei saa pysäytyttyä, renkaan puhkemamisesta puhumattakaan
Kuules nyt Kiki. Ei sun tarvitse kertoa täällä kaikkea mitä et tiedä. Vaikka suorititkin A. kortin opetusluvalla, poliisina toimivan äitisi ohjauksella.
Olethan tietoinen, miksi pitääolla 2 piirijarrut, ja miksi autonvalmistaja kieltää mm. jättämästä vaihdetta päälle pysäköitäessä? - kurt cjh daft
-87k kirjoitti:
Kuules nyt Kiki. Ei sun tarvitse kertoa täällä kaikkea mitä et tiedä. Vaikka suorititkin A. kortin opetusluvalla, poliisina toimivan äitisi ohjauksella.
Olethan tietoinen, miksi pitääolla 2 piirijarrut, ja miksi autonvalmistaja kieltää mm. jättämästä vaihdetta päälle pysäköitäessä?-87k, komppaan tekstiäsi, mutta tuo epäselvä, että miksi JOKU autonvalmistaja kieltää jättämästä vaihdetta päälle pysäköitäessä.
Miksi ja mikä valmistaja? - kurt cjh daft
87k kirjoitti:
Ei kannata tutustuakaaan Crafterin vaihderobottiin, se on täys paska, ja jopa VW on tajunnut sen, eikä tarjoa enää Crafteriin lainkaan vaihderobottia, ja koska perinteistä "tomaattiaskia" ei saa Crafteriin, niin vaihtoehdoksi jää vain kuusiiportainen manuaali, tulee taatusti vähentämään auton käyttöä esim takseina, mutta onhan meillä MB Sprinter, muuten sama kuin Crafter, mutta hieman rumempi, ja kalliimpi, ja siinä on se perinteinen viisi pyäkäinen "tomaattiaski"
Ja tietenkin jos jättää auton makaamaan vaihdetta vasten sillointällöin, ei se mitään hajota, mutta esim 10 vuodessa (joka on suomessa autoille ihan normaali ikä) alkaakin jo vaihteisto olemaan kovilla, kun on "aina" vetoa siellä vaihteistossaVaihteistossa ei ole mitään vetoa mihinkään suuntaan, kun auto pysäköidään ja laitetaan vaihde päälle.
Veto ja rasitus syntyy vasta, kun käsijarruvaijeri katkeaa.
Kokeile joskus pysäköidä mäkeen käsijarru ja vaihde päällä, niin sinäkin opit.
Sitten otat käsijarrun pois, auto heilahtaa pienen pätkän alamäkeen, mutta pysyy paikallaan tavallisessa mäessä. NYT on veto ja rasitus päällä. - asdfasdf
-87k kirjoitti:
Kuules nyt Kiki. Ei sun tarvitse kertoa täällä kaikkea mitä et tiedä. Vaikka suorititkin A. kortin opetusluvalla, poliisina toimivan äitisi ohjauksella.
Olethan tietoinen, miksi pitääolla 2 piirijarrut, ja miksi autonvalmistaja kieltää mm. jättämästä vaihdetta päälle pysäköitäessä?Minuakin kiinnostaa tietää mistä autosta ei saa jättää vaihdetta päälle, oletetaan että kyse ei ole automaatista, jossa on p-asento erikseen.
- ennemin tai myöhemmi
87k kirjoitti:
Niin, ne käsijarruvaijethan katkeilee aivan yhtenään, samaten ohjausakseli napshataa aina vähän väliä poikki moottoritiellä ja mennään pellolle, samaten jarruputket pamahtaa usein puhki, ja autoa ei saa pysäytyttyä, renkaan puhkemamisesta puhumattakaan
Joka ikinen vaijeri katkeaa joskus...
- olet vihreä
87k kirjoitti:
Eihän tosiaan ajokortti ole ollut kuin vajaa viisi vuotta, ja kilometrejäkin kertynyt vain 600000 joten eihän sitä mitään tiedä.
Ja jouset on suuniteltu olemaan rasituksessa aina, mutta vaihteiston osat ei tykkää siitä että niissä on kokoajan "jännitys" päällä, samaten kun kytkintä ei tule turhaan pitää minuttitolkulla pohjassa.
Ja missä kohtaa uutisessasi sanottiin että käsijarruvaijeri olisi katkennut itsestään?60 tonnia? Minä olen jo ehtinyt peruutella sen verran.
Usko viisaampiasi, vaihde päälle kun auto on parkissa. - et sä mitään kertonu
87k kirjoitti:
Kerroin että vaihdetta ei kannata laittaa päälle, koska siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä, ymmärrätkö?
Mitä haittaa siitä vaihteen päälle laittamisesta on?
- aina käsijarru
Aina käsijarru.Vaihteen voi jättää ykköselle,jos jyrkkä mäki varuiksi ja jos luulee sen auttavan,kun ja JOS käsijarru pettää.Syy miksi käsijarru muuten jumittaa on juuri se ettei sitä käytetä joka päivä läpi vuoden ja sen on muuten toimittava moitteettomasti,että auto menee läpi katsastuksesta.
- vaihde aina päälle
Käsijarrua tulee käyttää aina kun käyttää autoa, mutta antaisin kyllä ohjeen niin päin, että opetelkaa jättämään manuaalivaihteinen auto aina ykköselle tai pakille ja käsijarrua sitten harkinnan mukaan.
- ykkönen tai pakki
Jos vaihde on vapaalla, niin renkaat pyörii vapaasti, jos vaihde on päällä niin renkaat on kyteketty moottoriin kiinni, jolloin renkaista pyörittämällä ei jaksa pyörittää moottoria, jolloin renkaat eivät pyöri. Pienempi vaihde pitää enemmän renkaita. Suurin osa autoista on etuvetoisia, jolloin vaihteen kytekeminen ykköselle tai pakille estää eturenkaiden pyörimisen. Käsijarru toimii yleensä takarenkaisiin.
Jos auto on rinteessä, niin kannattaa laittaa sekä käsijarru että vaihde päälle ja sen lisäksi kääntää kenkaat niin että jostain syystä valumaan lähtevä auto kääntyy tieltä sivuun eikä huilahda vauhdilla mäkeä alas.
Itse jätän auton omaan pihaan aina pelkästään vaihde päällä, sillä käsijarru voi joskus talvella jäätyä kiinni. - rhtrhrhry
Itse en ikinä laita ykköstä päälle pysäköidessäni, ei se mikään pakko oo eikä tuu ongelmia vaikkei laita ykköstä päälle. Tarkoitus tuossa on estää autoa rullaamasta jos käsijarru ei toimi, ykkösvaihteella rulla kaikista raskaammin jos työntää. Moottoripäästä ykkösvaiheella pyörii helpoiten mutta renkaasta pyörittäen ykkösvaihteella pyörii raskaammin, sen takia juuri ykkönen.
- sitäjatättäf
Itse vedän sen käsijarrun ensin päälle ja nakkaan sen vaihteen paikalleen, vasta sen jälkeen. Tuossa se auton paino kuitenkin on sillä käsijarrulla. Jos sen irrottaa auton ollessa vielä vaihteella, mutta ei missään nimessä käynnissä. Auto nytkähtää yleensä muutaman sentin, kunnes vaihde ottaa sen vastaan.
Vaihteen laitto on pelkkä varotoimi, jos se käsijarru pettää. Oon kuitenkin huomannut sen tosiasian, et suurimmat ongelmat niiden käsijarrujen kanssa on yleensä niillä, jotka ei niitä käytä. Vaijerit hirttää kiinni, löystyy tai ei toimi. Omissa autoissani käsijarru on jäätynyt vain kerran kiinni 25-35 asteen pakkasjakson aikana. Silloinkin irtosi tavallisesti pakittamalla ja hajoamatta. - <sdsdjfsdhsjkdkasdha
Käsijarru jumittaa juuri silloin jos sitä ei käyttää hyvin harvoin. Itse laitan aina parkissa käsijarrun päälle ja ykkösen tai pakin silmään, ei mitään ongelmia.
Joku kirjoitti että vaihdelaatikko ei tykkää jos auton paino on esim. mäessä sitä "vasten". Jos vaihdelaatikko ei tuota kestä, miten ihmeessä laatikko kestää sitten ajamista? Laatikko välittää kaiken voiman moottorista pyörille....- Kaikkea sitä kuulee
Aivan. Joku ei ilmeisesti ole koskaan kuullut moottorijarrutukseta, koska väittää että vaihteisto ei kestä auton painoa :) Mitenköhän noin heikkolaatikkoisen auton saa edes liikkeille vaihteita rikkomatta?!?
Käsijarrua kannattaa tosiaan käyttää aina kun pysäyttää auton, että se pysyy vetreänä. Kovilla pakkasilla kurakelien välissä kannatta sitten ehkä vähän miettiä että jos auto pysyisi paikallaan pelkällä vaihteella. Vaihde myös ehdottoamasti aina päälle ja mäkisessä paikassa myös renkaat vähän vinoon. - No johan nyt...
Kaikkea sitä kuulee kirjoitti:
Aivan. Joku ei ilmeisesti ole koskaan kuullut moottorijarrutukseta, koska väittää että vaihteisto ei kestä auton painoa :) Mitenköhän noin heikkolaatikkoisen auton saa edes liikkeille vaihteita rikkomatta?!?
Käsijarrua kannattaa tosiaan käyttää aina kun pysäyttää auton, että se pysyy vetreänä. Kovilla pakkasilla kurakelien välissä kannatta sitten ehkä vähän miettiä että jos auto pysyisi paikallaan pelkällä vaihteella. Vaihde myös ehdottoamasti aina päälle ja mäkisessä paikassa myös renkaat vähän vinoon.Vielä pikku lisäys tuohon "Kaikkea sitä kuulee", että pyörien laittamisen vinoon lisäksi tulisi käyttää ohjauslukkoa.
Esim. alamäessa on käännetty etupyörät jalkakäytävän suuntaan ja auto lähtee ( jostain syystä ) liikkeelle niin jalkakäytävän reuna saattaa suoristaa pyörät ja antaa auton rullata edelleen.
Tämä kävi kerran ilmi mulle aivan vahingossa, kun näin pari henkilöä työntävän autoa talvella käyntiin kadun reunasta.
Kävelin tämän paikan ohi heidän aloittaessa työntämään ja näin, kun pyörät oli käännetty oikeaoppisesti vähän vinoon j-käyt suuntaan, mutta työnnettäessä reuna pakottikin pyörät suoraan.
Kuskin paikalla ollut ei ollut katsonut pyörien asentoa ennen paikalle menoa ja näin ettei hän koskenut ohjauspyörään.
Tästä voisi päätellä, että pyörät tulee myös lukita ohjauslukolla tuohon vinoon asentoon.
-87k, tuolla jo pari kysyikin, mutta et ole ehtinyt vielä vastaamaan, että mikä autonvalmistaja kieltää mm. jättämästä vaihdetta päälle pysäköitäessä ja miksi?
Joissakin kuorma-autoissa tämä on selvää, koska joissakin käytetään paineilmaa tehostamaan kytkimen painamista ja mikäli paineilmasäiliö on tyhjentynyt seisonnan aikana niin vaihdetta ei saa vapaalle käynnistystä varten. Tämä vapaa sen takia ettei käynnistysmoottoria rikota siirtämällä käynnistymätöntä, raskasta kuorma-autoa käynnistysmoottorin avulla tai ettei käynnistäessä auto hypähdä jotain päin kuskin unohtaessa painaa kytkimen pohjaan.
Henkilöautossa tuo pysäköitäessä vapaalle jättäminen oli uutta minulle ( jos henkilöautoa tarkoitit? ).
- hillitön kurvi
Vanha perinne. Ei kait siinä muuta ihmeellisempää ole.
Tosin tietty, jos haluaa vielä varmistua, että auto ei ole esim alamäessä vain ja ainoastaan käsijarrun varassa, niin silloin voi laittaa ja mielellää peruutusvaihteen päälle. Nimittäin, jos kysessä on tiisseli ja auto syystä tai toisesta nitkahtaa liikkeelle, niin silloin se pärähtää tulille :)
Mutta esim automaatissa tai ropotissa ei vaihetta voi ,tai siis ei kannata, jättää päälle. Joko avainta ei saa pois tai sitten käynnistäminen vaatii hitonmoisen reisilihaksen, ainakin noissa kookkaamissa menopeleissä.
Paraston katsoa jutut ajoneuvon manuaalista.
En muista, että koskaan kuljeusväline tai ajopeli olisi karannut parkista ominpäin.
No mitä nyt yhen kerran, ja silloin käsjarru oli unohtunut totaalisesti ja paineetkaan eivät ehtineen laskea riittävästi.
Löytyi sitten perunapellon ojasta :)
Ei nyt oikeestaa käyny kuinkaan :( Vähän puskuri kääntyi ja lokari hieman kolhiintui. Tais siinä kyllä mennä pari tynnyriä ja polttoainesäiliökin siirtyi hieman, mutta muuten lähti suht kivuttomast ojasta pois.
On hyvä huomata, että kysymyksessä ei ole ykkösvaihe, vaan vaihde.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232642- 652586
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062310- 341599
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371462- 281260
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181