Mitä eroa näillä. Noinniinkuin isossa mittakaavassa?
mutuismi-ateismi-hihhulismi
7
79
Vastaukset
Vain yksi noista käsitteistä on jotenkin määritelty, nimittäin ateismi.
Anna jonkun laiset määrittelyt mutuismille ja hihhulismille, niin katsotaan sitten, mitä eroa noilla on.- olinko oikeassa ?
Helpompi olisikin varmasti vastata niin päin, että mitä yhteistä näillä on. Mutuismilla viitattaneen kansankielessäkin yleisesti esiintyvään mutu-tuntumaan ja jos tällä palstalla on käynyt enemmän kuin yhden kerran voisi olettaa että hihhulismilla viitatataan jumaluskovaisiin (hihhuli on monasti köytetty termi nimenomaan tällä palstalla).
Näille kaikille yhteistä isossa mittakaavassa on mutuismi eli minusta tuntuu, että olen oikeassa. Kukaan meistä mutuisteista ei tiedä vastauksia perimmäisiin olemassaolon kysymyksiin - tällä viitannet "isoon mittakaavaan". Välillä hihhulit harrastavat mutuismia ateismin suhteen ja välillä ateistit harrastavat mutuismia hihhulismin suhteen ;)
- Nolla plus nolla
Mutuismi ja hihhulismi perustuu siihen mitä joku luulee tai fiilistelee, kun taas minun ateismini perustuu siihen mitä minä ihan varmasti tiedän.
Ja kun joku kuitenkin kysyy, että mitä minä sitten varmasti tiedän, niin minä tiedän tämän: Kukaan ei ole koskaan kyennyt esittämään mitään todisteita mistään jumalista, ei niin pienintäkään todisteen murusta. Vaikka miljoonat ihmiset ovat sitä vuosituhansia yrittäneet. Mutta ei silti mitään, ei niin yhtään mitään.
Tämä minun tietoni ei tietenkään millään lailla kumoa sitä mahdollisuutta, etteikö joku jumala, josta nyt ei vain millään konstilla saada mitään tutkittavia faktoja, voisi sittenkin olla olemassa. Mutta kyllä se vain minulle hyvin riittää.
Sen sijaan sellainen jumala, josta ei millään konstilla voi saada minkäänlaisia havaintoja, ei yhtään kiinnosta. Koska sellainen jumala ei millään tavalla eroa olemattomasta. Mutta hihhulit aina väittävät, että kyllä se heidän jumalansa toimii ja vaikuttaa ja voidaan havainnoida. Joten jos siis todellakin toimii ja vaikuttaa ja voidaan havainnoida, mutta kaikki dokumentoidut havainnot eli faktat ovat aina tasan nolla, niin muuta todistetta minä en sitten tarvitsekaan.
Hihhulit aina väittävät että nolla plus nolla plus nolla olisi kolme. Eihän se ole. Eikä se ole edes yksi. Se on edelleen se sama nolla, joka tarkoittaa ei yhtään. Ja vaikka lisäisit kuinka monta nollaa tahansa, tai kertoisit nollalla, se on yhä edelleen vain se sama nolla, eli ei yhtään (mitään). Jumalatodisteiden määrä. - Mysteerin tulos
Musta tuntuu - en välitä - uskon tulenpalavasti että tämä on absoluuttinen totuus jota mikään ei voi ikinä millääntavoin horjuttaa, joka määrää täysin minun ja kaikien muiden kohtalon varmasti ja saattaa minut parempaan paikkaan kuin voin ikinä edes aavistaa kuvittelevani millääntavoin.
- Abso Luuttinen
Miksi absoluuttiseen totuuteen pitäisi uskoa?
Meinaan että jos on olemassa jotain sellaista kuin absoluuttinen totuus, niin ei kai sellaiseen tarvitse erikseen uskoa? Vaan että tämä absoluuttinen totuus on aina olemassa samanlaisena, täysin riippumatta siitä uskotaanko siihen vai ei? Sillä jos näin ei olisi, niin silloinhan se ei olisi absoluuttinen totuus, vaan jokin ihan ikioma paikallinen pikkutotuuden murunen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie807042Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1346523Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3816323Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3644122Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1532512Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62419Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant662206Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1431519- 141512
- 1981240