Ajattelin vähän vuodattaa tänne, jos jollain olisi jotain kikka kolmosia tai mieluiten 3000 sivuinen eeppos täynnä Dr. Phil löpinää aiheesta ultimate ms handling solution.
Sain diagnoosin joulukuussa 11 viikon saikun jälkeen. Toki se ei tullut yllätyksenä ja aluksi tuntuikin, että tämä tyttö ei asialle lannistu: asenne tehtävän alussa ratkaisee ja muuta sen sellaista diiba daabaa julistin. Painoin pari kuukautta duunissa ihan hullun lailla niin kuin spiidipäinen teckno-reiveissä. Sitten tuli pikkuinen flunssa. Nyt kolmas saikkuviikko lusittu ja voitontahto-euforiasta ei ole tietoakaan. Mieli on niin synkkä, että päivät menee salaa itkua tihrustaessa. Minusta ei ole kunnon vaimoksi enää, ei sellaiseksi joka joskus olin ja joka oikeasti olen sisimmissäni. Minusta on tullut yksi huollettavista ja rakkauselämä luisuu käsistä. Äitinä olemisen meriitit on myös olleet melko laimeat viime aikoina. En ole enää yhtään jyvällä lapsen kolujutuista, ystävistä tms. Työnantaja oli ihan ymmärtäväinen saikulle jäämisestä, mutta jotenkin rivien välistä jäi tunne, että töihin paluu ei tule olemaan ihan iisiä. Koetan kovasti kertoa perheelle kuinka paljon heitä rakastan ja kuinka kiitollinen olen kaikesta avusta. Nyt vaan tuntuu siltä, että olen vainkorviani myöten kiitollisuuden velassa kaikille ympärillä oleville eikä mitään millä korvata kaikki se vaiva jota aiheutan. Mulle on ihan ok että olen sairas ja kai siihen ajan myötä tottuu, mutta kuinka paljon tämä pilaa minun läheisien elämää on iskenyt nyt todellisuuden tajuun ja en vain yksinkertaisesti kestä sitä. Kamala morkkis koko ajan, hävettää ja tuntuu, että kaikki paha mitä tulee on ihan ansaittua.
Millä ihmeellä te muut olette oikeasti saaneet perhe-elämänne, duuni-hommat yms. toimimaan niin, ettei olisi kokoajan kiitollisuuden velassa ja paha mieli??
surkea äiti, vaimo ja työntekijä
2
371
Vastaukset
- Kevät Aurinkoa
Mäsä-eloa takana minulla on jo vuosia. Kaksi lasta kasvatettu, ja ilmeisen hyvin omille siivilleen nousevat. Mies ja lapset auttaneet sairauden tuomien suurimpien karikoiden lävitse. Kiitollisuutta tietenkin koen, mutta en katso tarpeelliseksi heille siitä sen isommin kailottaa, vaan elellään ihan elämää - äitinä hoidan Äidin tehtäviä, kuuntelen ja olen tukena lapsilleni, siinä missä hekin ovat minulle. Duuni mulla jäi taakse muutama vuosi sitten - energiasyöppö mäsä veti ihan piippuun. Mutta nyt elon tasaantuessa Eläkeläisen rauhalliseksi elämäksi, alan taas palata "omaksi itsekseni". Oli tietenkin outoa reilu nelikymppisenä joutua pois työelämäoravanpyörästä, mutta en kadu - päinvastoin. Alan nauttia elämästäni - ilman että olisin kenellekään kiitollisuuden velassa tai että kärsisikin pelkkää pahaa mieltä.
Luulen, että sinullekin paras neuvoni olisi se, että laitat omassa tärkeysjärjestyksessä itsesi ekaksi. Sillä saanet tasapainoa, ja sitten voit olla entinen itsesi - siis Sinä - sitä ms ei voi koskaan sinulta viedä.
Tsemppiä toivottelen sinulle suurella lämmöllä !! - MF
Olen vajaa kuuskymppinen mies ja ensioireet tulivat noin 20 vuotta sitten. Diagnoosi 2004 ja
nyt kävelyt muutamassa kymmenessä metrissä. Muut oireet myös pyörittelee elämää kummasti. Viidettä vuotta olen ollut osatyökyvyttömyyseläkkeellä.
Tein iselleni seuraavat asiat selväksi, tauti ei johdu minusta, joten en häpeä enkä salaile sitä mitenkään. Ympäristö kaikkialla suhtautuu todella hyvin tähän asiaan.
Vaikka millloin viheltää mistäkin, niin en välitä. Vaikka kuinka asiat menisi pieleen, niin väännän sen mielessäni vitsiksi. Eli kaikissa tilanteissa minä olen kippari, ei tauti.
Pelkäsin sitä, että mitä tapahtuu, kun joudun luopumaan eri harrastuksista kuten laskettelusta, purjehtemisesta, saunomisesta ja monesta muusta. Ei tapahtunut mitään. Pyörin netissä enemmän kuin ennen ja kuuntelen musiikkia jota en aikaisemmin tehnyt paljoakaan. No miten se onnistu? Kävin jokaisen tarinan läpi, ettei ole vaihtoehtoja ja murehtimalla asiat eivät parane vaan ne pahenee. Viimekesänä olimme Välimerenrsteilyllä ja tein jo talvella itselleni selväksi, että laivalta en poistu retkille. Tein oikean ratkaisun ja se ei härinnyt minua mitenkään, kun olin sen miettinyt valmiiksi jo talvella. Tämän ms:n lisäksi minulla on todella kovat selkäkivut ns. Soierman ja ns. levottomat jalat ja kun ne kaikki puhaltavat yhtäaikaa, jos lääkkeitä on unohtunut ottaa, niin silloin on vitsit vähissä. Eli en pysty sinua neuvomaan, koska ikä, sukupuoli ja oireet ovat erilaiset, mutta tämä on minun tarinani ja tapani temppuilla näitä taudin temppuiluja vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713508
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851526Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251259- 1581222
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192978- 35971
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16953Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57832Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk91788- 62745